Zoals beloofd nog een post over de 787-800's van Arke.
Wat in vergelijking met de 767 gelijk opvalt is de ruimere cabine. De meeste reizigers zullen dit alleen merken bij het instappen, want voor de economy (en comfort) heeft TUI gekozen voor een 3-3-3 opstelling. De cabine oogt daar ondanks de ruimere maatvoering van het toestel nog steeds krap. Menig passagier in deze klassen reageert dan ook teleurstellend na het vliegen in de 787.
Zelf heb ik de economy niet ervaren, op de heenweg vlogen we "Star Class" met de PH-TFL. Dat leverde bij binnenkomst bij mij toch wel een klein wow-momentje op. Het verbleekt natuurlijk nog steeds bij de Business of First van een KLM, Emirates, etc., maar voor een low-cost carrier verwacht je het niet. Ruime stoelen met tv, stopcontact, verstelbare rugleuning en verstelbare voetsteun. Ik heb nog nooit zo lekker in een vliegtuigstoel gezeten. De klasse is lekker ruim opgezet met 1 rij 2-X-2 en twee rijen 2-3-2, in totaal dus 18 stoelen. Ik zat op rij 1 met een zee van beenruimte. Al met al een prima (relatief goedkope) omgeving om 10-12 uur in te verblijven. Het is dan ook heel erg jammer dat deze klasse maar een kort leven is beschoren. TUI gaat namelijk én de stoelen vervangen én de indeling van alle 787-800's in de groep gelijk aan elkaar maken.
Op de terugweg was de PH-TFK gepland, maar die is uiteindelijk niet gekomen. Door een vertraging van de PH-TFK op vrijdag op Aruba is er een bijzondere change-of-events in gang gezet. De PH-TFM en PH-TFK werden met elkaar gewisseld, waardoor het kon gebeuren dat PH-TFK met vertraging in Tenerife terecht kwam en een flight attendant per ongeluk een slide activeerde om frisse lucht in het toestel te krijgen.
Dit resulteerde er in dat de PH-TFL de PH-TFK weer moest vervangen om de rotatie AMS - Florida - BRU - Florida - AMS te doen. De PH-OYI moest de PH-TFL vervangen naar de Dominicaanse Republiek met als extra bonus dat de terugvlucht pas plaats mocht vinden nadat de flight crew gerust had. (De PH-OYI is een 767 en er was geen crew beschikbaar op de Dom. Rep.) Tussendoor zijn ook nog twee ferry vluchten gedaan om de PH-TFL en PH-TFK te wisselen op de Florida rotatie.
Ik denk dat desbetreffende flight attendant dan ook een flinke reprimande heeft gekregen en het zal me niks verbazen als hij/zij iig voor Arke niet meer in de lucht zal werken. Saignant detail: de geopende deur is de deur die onder normale omstandigheden de deur waar de purser zit bij Arke. De kans is dus groot dat deze "flight attendant", in werkelijkheid de purser op deze vlucht was...
Maar goed, terug naar mijn vlucht naar AMS met de PH-TFM. Dit toestel heeft de nieuwe standaard TUI indeling. De "Star Class" is vervangen door "Premium Comfort" en de stoelen van de Comfort klasse zitten verspreid tussen de economy klasse (bij de andere TUI operators zijn dit ook reguliere economy stoelen met meer beenruimte, bij het online inchecken kan tegen betaling voor deze stoelen worden gekozen. Ik verwacht dat bij de naamswijzing naar TUI ook bij de vluchten van Arke dit systeem wordt ingevoerd en de Comfort klasse zal verdwijnen). De "Premium Comfort" heeft 47 stoelen in 2-3-2 opstelling. De tv in de armleuning is op rij 2 tot 7 vervangen door een scherm in de rugleuning van de stoel ervoor. Rij 1 heeft een nieuw model tv gekregen met een draai-steun waar je "U" tegen zegt. De beenruimte tussen de stoelen is 10cm korter dan "Star Class", maar met 94cm nog steeds ruim. De stoelen hebben geen verstelbare voetsteun meer. Het stopcontact zit er nog wel, echter op een hele onhandige plek: precies ter hoogte van je knieën. Ik heb de lader van mijn telefoon tijdens de vlucht dan ook regelmatig uit het contact geduwd. Bij sommige passagiers leverde dit ook verwarring op en zagen het stopcontact aan voor de aansluiting voor de IFE.
Ook hier zat ik weer op rij 1 en had een iets kleinere zee aan ruimte. Ondanks de iets krappere opzet is het nog steeds een prima omgeving om 10-12 uur in te vertoeven.
Een van de unique selling points van de Dreamliner is de hogere cabinedruk. Voor aanvang van de vlucht had ik geen idee wat de effecten zouden zijn, maar al snel na het opstijgen werd de verbetering duidelijk. Wat een verschil is dat. De lucht is/lijkt minder droog en is duidelijk aangenamer dan een 767 of 777. Ik weet niet zeker of het te maken heeft met de hogere cabinedruk, maar mijn gebruikelijke oorpijn was ook een stuk minder. (Dit kan echter ook komen doordat ik de afgelopen 9 maanden 18 starts/landingen heb meegemaakt, terwijl dat er normaal 4 tot 6 per jaar zijn)
Uiteraard blijft zijn er dingen die nooit zullen veranderen bij Arke. Zo is de cabincrew niet in staat om twee keer exact dezelfde passagierservaring te leveren. Door de onverwachte swap van het toestel leek de crew op de terugvlucht ook erg zoekende, ze waren blijkbaar (nog) niet gewend om te vliegen met deze indeling. Daarnaast is Arke ook nog steeds niet in staat om eerlijk te melden dat de "Star Class" vervangen zou worden door "Premium Comfort", bij het inchecken en boarden werd stug gesproken over "Star Class", pas bij melding "Waar zijn de toiletten?" werd voor het eerst gesproken over "Premium Comfort". Afgezien van de iets krappere ruimte en andere stoel was er ook geen verschil te merken. Er werd met hapjes en drankjes een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de mensen die "Star Class" hadden geboekt en de mensen die geüpgrade waren van Comfort naar "Premium Comfort".
De maaltijden moeten ze nog wel een beetje finetunen. Door de gewijzigde cabinedruk werken je geur- en smaakzintuigen ook anders en de maaltijden lijken wat te zout. Ik merkte nu ook pas voor het eerst dat de geserveerde crackers gezouten zijn. (Bij vluchten met de 767's van Arke worden dezelfde crackers geserveerd en was me dat nog nooit opgevallen)
So we just called him Fred