abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 juni 2015 @ 12:24:07 #51
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153406938
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:13 schreef Hexxenbiest het volgende:
Echt, zulke grappen zeggen meer iets over de grappenmaker zelf dan over Friesland! Mennn!!
Andersom gaan ze ook tekeer hoor.

Ik heb geen hekel aan Friesland. Ik vind het misschien wel de mooiste provincie van ons land en woon er ook vlakbij. Friezen idem dito.

De meeste grappen zijn smakeloos inderdaad.
  woensdag 10 juni 2015 @ 12:26:21 #52
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_153406987
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je argumenten zijn zwak, dus ik verwerp je stelling. Zoals dat gaat in een goede discussie. :)
Als ik de tijd had zou ik zo een flink aantal voorbeelden kunnen opsommen om mijn stelling te ondersteunen. Maar dat ga ik niet doen dus geef ik me in deze gewonnen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_153407016
quote:

[..]

Nee. Het getuigt van een enorm gebrek aan interesse en respect voor de ander. "Ik kom mijn verhaal hier vertellen, en jij mag luisteren of opflikkeren. Je krijgt geen kans om je eigen verhaal te doen."

Stel je voor dat we dat hier zo met jou zouden doen. "Hexxenbiest, je mag luisteren naar wat wij te zeggen hebben. Maar als je jouw kant van het verhaal probeert uit te leggen, negeren we je." Zou je dat zien als interesse? Zou je dat respectvol vinden?

Ik begrijp je. Ik zal voortaan wat langer hangen dan.

quote:

[..]

Heb je haar ook gevraagd van welk geloof zij is?
Nee :@
Ik zal eraan denken de volgende keer...
pi_153407118
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat hebben een oud echtpaar (JG) een paar huizen verderop ook eens vaan mij gezegd, nadat ik hen had opgevangen en koffie gegeven had. Hun herdershond was bij hen voor het huis aangereden door een bus en dat beest lag bij ons voor't huis. Mega klap, hond halfdood (achterkant plat) en die oude mensen helemaal overstuur... Kwamen ze een paar dagen later vertellen dat ik zo lief was en ja hoor, boekjes als wachttorens, "maak je jeugd tot een succes" en andere lectuur. Best lief. Maar ik heb ze nooit horen claimen of prediken oid.

Ik was toen nog overtuigd christen. Maar ik zou het zo weer doen. Liefde (oprechte liefde, geen opgelegde of geveinsde!!) voor je medemens heeft NIETS met religie te maken. Het komt uit jezelf!
Klopt helemaal, Hoatz.
Maar ik had het dus over dat mensenliefde tegenwoordig niet veel meer is en hoe dat komt enz. Iedereen kijkt nu alleen naar zichzelf en anderen mogen het zelf bezien.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Andersom gaan ze ook tekeer hoor.

Ik heb geen hekel aan Friesland. Ik vind het misschien wel de mooiste provincie van ons land en woon er ook vlakbij. Friezen idem dito.

De meeste grappen zijn smakeloos inderdaad.
Ik heb eerlijk gezegd nog geen Friese grappen over Groningen gehoord...
En Friesland is ook de mooiste provincie van Nederland.
  woensdag 10 juni 2015 @ 12:35:57 #55
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153407184
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:12 schreef NobodyKerz het volgende:

[..]

Ik heb al genoeg van je posts gelezen, dus heb niet echt behoefte om verder met je te praten. Gelijk na je eerste post naar mij wou ik je eigenlijk al negeren ;(
De vraag die ons bezighoudt: waarom doe je dat dan niet?

Je hebt zelf in hoofdlijnen de volgende mogelijkheden:

1) inhoudelijk reageren
2) niet reageren
3) als een aap met ad homs gaan gooien.

Van die drie lijkt de laatste mij het minst wenselijk. Het doet je geloofwaardigheid weinig goed in elk geval.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 10 juni 2015 @ 12:38:33 #56
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153407228
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:32 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Klopt helemaal, Hoatz.
Maar ik had het dus over dat mensenliefde tegenwoordig niet veel meer is en hoe dat komt enz. Iedereen kijkt nu alleen naar zichzelf en anderen mogen het zelf bezien.

Denk je dat het anders is dan 50 of 100 jaar geleden? Ik denk eerder dat het wat beter is geworden als ik zo de verhalen van vroeger lees. Er is meer compassie. Niet bij iedereen natuurlijk..

Praat do ek Frysk?
  woensdag 10 juni 2015 @ 12:43:07 #57
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153407320
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:27 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Nee :@
Ik zal eraan denken de volgende keer...
^O^

Het begint bij bewustwording.
pi_153407340
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

De vraag die ons bezighoudt: waarom doe je dat dan niet?

Je hebt zelf in hoofdlijnen de volgende mogelijkheden:

1) inhoudelijk reageren
2) niet reageren
3) als een aap met ad homs gaan gooien.

Van die drie lijkt de laatste mij het minst wenselijk. Het doet je geloofwaardigheid weinig goed in elk geval.
Ik ga voor 2 en 3,

bitches.
  woensdag 10 juni 2015 @ 12:44:48 #59
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153407353
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:44 schreef NobodyKerz het volgende:

[..]

Ik ga voor 2 en 3, bitches.
Die sluiten elkaar uit.
pi_153407494
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die sluiten elkaar uit.
  woensdag 10 juni 2015 @ 13:00:52 #61
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153407701
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:32 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Klopt helemaal, Hoatz.
Denk je dat dat ooit anders is geweest dan?

Dit klinkt nogal als "vroegah was alles beter". Als je het mij vraagt was er niets beter aan vroegah. :)

De mens is juist in alle opzichten vooruit gegaan. Samenwerking, onderwijs, wetenschap, alles. We kunnen hooguit zeggen dat de mens het momenteel misschien wel iets te goed doet. De wereldbevolking groeit veel te snel.
pi_153407823
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 09:33 schreef Tengano het volgende:

[..]

Tuurlijk joh
Ik hoef anderen mijn levensbeschouwing niet op te dringen. Wat zou ik ermee opschieten om gelijk te krijgen? :)
pi_153408143
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Praat do ek Frysk?
In bytsje. Jij?

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 12:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Denk je dat het anders is dan 50 of 100 jaar geleden? Ik denk eerder dat het wat beter is geworden als ik zo de verhalen van vroeger lees. Er is meer compassie. Niet bij iedereen natuurlijk..

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 13:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Denk je dat dat ooit anders is geweest dan?

Dit klinkt nogal als "vroegah was alles beter". Als je het mij vraagt was er niets beter aan vroegah. :)

De mens is juist in alle opzichten vooruit gegaan. Samenwerking, onderwijs, wetenschap, alles. We kunnen hooguit zeggen dat de mens het momenteel misschien wel iets te goed doet. De wereldbevolking groeit veel te snel.
Nee, het gaat niet om levens verbetering enzo. Maar liefde voor de medemens. Vroeger kende men zij buren en lette op elkaar. Vroeger was men vriendelijker tegen elkaar. Nu is het iedereen voor zich.
Ik wed dat jullie je buren niet eens ken...
  woensdag 10 juni 2015 @ 13:20:14 #64
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153408235
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 13:17 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Nee, het gaat niet om levens verbetering enzo. Maar liefde voor de medemens. Vroeger kende men zij buren en lette op elkaar. Vroeger was men vriendelijker tegen elkaar. Nu is het iedereen voor zich.
Ik ken mijn buren uitstekend. We hebben elkaars sleutels, we geven elkaars planten water als de ander op vakantie is, etc.

Ik denk dat je een veel te rooskleurig beeld hebt van het verleden en tegelijk een veel te negatief beeld van het heden.

Ook in het verleden konden mensen heel vervelend tegen elkaar zijn. De geschiedenisboeken staan er vol mee.
pi_153408284
quote:

Nee, het gaat niet om levens verbetering enzo. Maar liefde voor de medemens. Vroeger kende men zij buren en lette op elkaar.
Ik denk dat je idee van vroeger net iets te romantisch is.
quote:
Vroeger was men vriendelijker tegen elkaar. Nu is het iedereen voor zich.
Waarom is het iedereen voor zich? Heb jij die instelling dan?
quote:
Dat zou een slechte weddenschap zijn.
Conscience do cost.
  woensdag 10 juni 2015 @ 13:26:57 #66
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153408424
Er is wel 1 mechanisme dat de mens minder sociaal maakt, daarvoor haal ik graag 1 van mijn grote helden - Isaac Asimov - aan:

quote:
Moyers: What happens to the idea of the dignity of the human species if population growth continues at its present rate?

Asimov: It will be completely destroyed. I will use what I call my bathroom metaphor. Two people live in an apartment and there are two bathrooms, then both have the freedom of the bathroom. You can go to the bathroom anytime you want, and stay as long as you want, for whatever you need. Everyone believes in the freedom of the bathroom. It should be right there in the Constitution. But if you have 20 people in the apartment and two bathrooms, no matter how much every person believes in the freedom of the bathroom, there is no such thing. You have to set up times for each person, you have to bang at the door, "Aren't you through yet?" and so on.

The same way democracy cannot survive overpopulation. Human dignity cannot survive it. Convenience and decency cannot survive it. As you put more and more people into the world, the value of life not only declines, it disappears. It doesn't matter if someone dies. The more people there are the less one individual matters.

Dit is 1 van de vele redenen dat de bevolkingsgroei mij zorgen baart.

Dit is bijvoorbeeld ook de reden dat mensen in kleine dorpen elkaar wel op straat begroeten, ook als ze elkaar niet kennen, terwijl mensen in grote steden dat niet doen. Dat laatste is ook geen doen... dan kun je elke 2 meter die je loopt 10 mensen gaan begroeten.
  woensdag 10 juni 2015 @ 15:51:02 #67
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153412413
quote:

[..]

In bytsje. Jij?
Ja, ik ek.

Mor Grunnigs proat'n kin ik hail goud!
quote:
[..]

[..]

Wat een vooringenomenheid weer....

Ik heb zeer goed contact met mijn buren, beide kanten. We hebben elkaars sleutel. En de buren daarvan ook. En waar ik ook gewoond heb is dat altijd zo geweest. In de stad en op het dorp.

En vroeger vriendelijker? Mwoah.. in mijn jeugd was alles veel harder. Wij vochten en kregen klappen. Deelden ook klappen uit. Niemand wist waar wij waren en wat wij uitspookten. Geen gsm weet je wel? Onderwijzers mochten je oor nog omdraaien, of keihard in je wang knijpen. Als je het tegen je ouders zei dan had je het er zelf naar gemaakt...er was buiten schooltijd vaak een strijd tussen de christelijke (wij) en de openbare school...

Ik denk dat er vroeger wel meer 1 op 1 aandacht was voor elkaar. Maar of die aandacht ook vriendelijker was dat betwijfel ik.

[ Bericht 14% gewijzigd door hoatzin op 10-06-2015 16:05:40 ]
  woensdag 10 juni 2015 @ 15:55:04 #68
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153412519
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 13:20 schreef Molurus het volgende:
en tegelijk een veel te negatief beeld van het heden.
Daar wordt op gehamerd. De eindtijd, dus is het vreselijk gesteld.

Ik durf het wel andersom te beweren: heel veel zaken zijn tegenwoordig beter. Helemaal in onze omgeving.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 10-06-2015 16:04:06 ]
  woensdag 10 juni 2015 @ 21:00:25 #69
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_153421915
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 10:07 schreef Hexxenbiest het volgende:

Daar gaan jullie alweer de foutieve denkwijze in, ondanks herhaaldelijke uitleg van Bian en mij. JG komen niet bij je langs om te overtuigen. Ze komen je iets vertellen. Je neemt het aan of je neemt het niet aan.
Ik ben maar in m'n eentje hoor.

Wat zou je me vertellen dan, als je bij me langs zou komen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_153434452
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 13:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik ken mijn buren uitstekend. We hebben elkaars sleutels, we geven elkaars planten water als de ander op vakantie is, etc.

Ik denk dat je een veel te rooskleurig beeld hebt van het verleden en tegelijk een veel te negatief beeld van het heden.

Ook in het verleden konden mensen heel vervelend tegen elkaar zijn. De geschiedenisboeken staan er vol mee.
Het is ook niet zo dat iedereen zich niets meer van anderen aantrekken. Maar is het uit liefde of eigen belang. Want meestal geldt toch de voor-wat-hoort-wat-mentaliteit. Bijna niets gebeurt meer onzelfzuchtig.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 13:22 schreef ems. het volgende:

[..]

Waarom is het iedereen voor zich? Heb jij die instelling dan?
.
Nee. Maar ik zie genoeg mensen die zo denken. Veels te genoeg eigenlijk.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 13:22 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat zou een slechte weddenschap zijn.
Blij toe!

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 15:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja, ik ek.

Mor Grunnigs proat'n kin ik hail goud!

[..]

En vroeger vriendelijker? Mwoah.. in mijn jeugd was alles veel harder. Wij vochten en kregen klappen. Deelden ook klappen uit. Niemand wist waar wij waren en wat wij uitspookten. Geen gsm weet je wel? Onderwijzers mochten je oor nog omdraaien, of keihard in je wang knijpen. Als je het tegen je ouders zei dan had je het er zelf naar gemaakt...er was buiten schooltijd vaak een strijd tussen de christelijke (wij) en de openbare school...

Dat zijn jeugddinges. Niks met mensenliefde te maken :P

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 21:00 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik ben maar in m'n eentje hoor.

Wat zou je me vertellen dan, als je bij me langs zou komen?
Ik wist bijna nooit van te voren wat ik bij iemand zou vertellen. Meestal haakte ik in op een situatie op dat moment. Als je met slaperige ogen open deed bijv. :P
Of stel dat je de hond op me loslaat. Maar het blijkt een lief poedeltje te zijn dat aan mijn schoenen snuffelt. Ik zeg dan: Wat een lief, schattig poedeltje. Hoe heet hij? Jij zegt zijn naam en ik verder: Weet u dat de hond van nature trouw is en ook nog heel slim kan zijn? Denk maar aan een blindengeleide hond. Is het niet liefdevol van onze Schepper om een dier zo te ontwerpen dat mensen er behalve van kunnen genieten ook geholpen kunnen zijn?
Hier bepaal jij hoe het gesprek verder gaat. Als je de deur niet voor mijn neus dichtslaat, dan haal ik mijn bijbel of een ander boekje erbij om te laten zien wat de Schepper allemaal nog meer heeft geschapen en wat Hij voor ons in petto heeft....

En als je geïnteresseerd bent maken we een afspraak voor een volgende bezoek....

:D :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2015 10:57:04 ]
pi_153435188
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 10:53 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Het is ook niet zo dat iedereen zich niets meer van anderen aantrekken. Maar is het uit liefde of eigen belang. Want meestal geldt toch de voor-wat-hoort-wat-mentaliteit. Bijna niets gebeurt meer onzelfzuchtig.
Zoals gezegd: je klinkt alsof je denkt dat dat nu anders is dan in het verleden. Ik heb echt geen enkele reden om te denken dat dat waar is.
  donderdag 11 juni 2015 @ 16:08:23 #72
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153442732
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 10:53 schreef Hexxenbiest het volgende:
Is het niet liefdevol van onze Schepper om een dier zo te ontwerpen dat mensen er behalve van kunnen genieten ook geholpen kunnen zijn?
Is het ook liefdevol dat de schepper heel andere "dieren"heeft ontworpen die ons het leven zuur kunnen maken. De vossenlintworm bijvoorbeeld. Die ongemerkt je lichaam binnendringt, niet te traceren is en onherstelbare schade in je weefsels toebrengt zodat de dood er op volgt? Of allerhande virsussen en ziekmakende bacteriën (ok dat zijn niet echt dieren maar toch)...

Snap je wat ik bedoel?
pi_153446948
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 16:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Is het ook liefdevol dat de schepper heel andere "dieren"heeft ontworpen die ons het leven zuur kunnen maken. De vossenlintworm bijvoorbeeld. Die ongemerkt je lichaam binnendringt, niet te traceren is en onherstelbare schade in je weefsels toebrengt zodat de dood er op volgt? Of allerhande virsussen en ziekmakende bacteriën (ok dat zijn niet echt dieren maar toch)...

Snap je wat ik bedoel?
Ik snap je helemaal.
pi_153447166
Stephen Fry maakte hetzelfde punt, maar nog iets scherper:

donderdag 11 juni 2015 @ 20:52:38 #75
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153450164
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2015 18:59 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik snap je helemaal.
Maar dat zeg je niet tegen iemand die doodziek is van zoiets. Of gaat sterven. Neem ik aan.

Wel een beetje krom eigenlijk he?
pi_153450937
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 20:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Maar dat zeg je niet tegen iemand die doodziek is van zoiets. Of gaat sterven. Neem ik aan.

Wel een beetje krom eigenlijk he?
Komt door de zonde, he....
  donderdag 11 juni 2015 @ 21:22:32 #77
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153451053
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2015 21:19 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Komt door de zonde, he....
Ja zo is het kringetje weer rond.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 11:18:58 #78
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_153464601
Vaak hebben mensen het gevoel dat het gelijk aan hun kant staat in een discussie en laten dat (on)bewust aan de ander merken. Tel daarbij op dat religie een gevoelig onderwerp is en de discussie verzandt al snel in gekissebis.

[ Bericht 2% gewijzigd door schrijfveer op 12-06-2015 11:27:42 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')