quote:http://www.nu.nl/politiek(...)leg-belastingen.html
Optimisme over coalitieoverleg belastingen
Binnen de coalitie heerst optimisme over het overleg over een hervorming van het belastingstelsel. De top van de coalitie sprak daar maandag twee keer over, en doet dat dinsdagavond opnieuw.
Rond de tafel zitten premier Mark Rutte, PvdA-leider Diederik Samsom, VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra, vicepremier Lodewijk Asscher en staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën.
Verschillende bronnen rond het overleg zeggen na berichtgeving in het NOS-Journaal dat de besprekingen de afgelopen dagen ''behoorlijk positief en constructief'' verlopen. Volgens een ander heerst er optimisme en ''zit er schot in''. Een andere bron is voorzichtiger en ziet nog niet heel snel een deal tussen VVD en PvdA.
Het kabinet kondigde vorig jaar met Prinsjesdag aan het belastingstelsel grondig te willen hervormen. De lasten op arbeid zouden omlaag moeten, door onder meer de belasting op consumptie te verhogen. De stelselherziening moet over de loop der jaren geen geld kosten voor de schatkist, maar hoeft ook niks op te leveren.
In de beginfase zullen bepaalde groepen te maken krijgen met hogere belastingen. Om hen te compenseren is 3 tot 5 miljard euro nodig voor lastenverlichting. De Nederlandsche Bank becijferde maandag dat het kabinet 5 miljard ruimte heeft voor lastenverlichting.
Het kabinet heeft steeds gezegd ook met de oppositiepartijen te willen praten over de belastinghervorming. Dat is sowieso nodig omdat VVD en PvdA in de Senaat samen maar 21 zetels hebben, waar 38 nodig is voor een meerderheid.
Wiebes heeft de afgelopen maanden de wensen van de oppositie op een rijtje gezet. Het is nog niet duidelijk wanneer de oppositie betrokken wordt bij de onderhandelingen.
quote:'Belastinghervorming kabinet gedoemd te mislukken'
http://www.nu.nl/geldzake(...)doemd-mislukken.html
De hervorming van het belastingstelsel, waaraan het kabinet op dit moment werkt, is gedoemd te mislukken.
Dat zegt voorzitter Hans de Boer van werkgeversorganisatie VNO-NCW maandag in een interview met Het Financieele Dagblad.
''Het kabinet wil schuiven met lasten, terwijl een netto lastenverlichting nodig is'', aldus De Boer. Hij constateert ook dat VVD en PvdA ideologisch te ver uiteen liggen om eruit te komen.
VVD en PvdA willen via een belastinghervorming in tien jaar tijd 100.000 nieuwe banen creëren door een verlaging van de belasting op arbeid met 15 miljard euro. Daarvan moet 10 miljard komen uit aanpassingen zoals een hogere btw en zo'n 5 miljard uit meevallers.
Hoop gedoe
De Boer noemt het in de krant ''een hoop gedoe'' dat niks zal opleveren. Hij pleit voor de invoering van een vlaktaks met twee schijven. Inkomens tot 100.000 euro betalen 35 procent, daarboven 45 procent.
De voorman van de werkgeversorganisatie denkt dat zo’n forse lastenverlichting wel werkgelegenheid creëert, voor zeker 300.000 Nederlanders.
Het plan van VNO-NCW betekent wel dat er een gat in de overheidsfinanciën wordt geslagen van zeker 17 miljard euro. De lastenverlichting moet dan ook niet ineens worden ingevoerd. ''Ik stel voor zes jaar de tijd te nemen en alle meevallers van de schatkist hiervoor te gebruiken'', aldus De Boer, die aangeeft dat hierdoor het gat fors kan worden verkleind.
Hij wijst er daarbij op dat er door het plan meer Nederlanders aan het werk gaan, die in plaats van dat ze een uitkering ontvangen dan loonbelasting afdragen. Ook ligt er volgens VNO-NCW een meevaller van 4 tot 5 miljard euro in het verschiet vanwege de herfinanciering van de staatsschuld met een lagere rente.
Verder rekent De Boer op een sterkere economische groei dan de circa 1,25 procent die het Centraal Planbureau (CPB) heeft geraamd. Dat zal miljarden extra aan belastinginkomsten opleveren.
Eén van de redenen is natuurlijk dat de PvdA ook in de coalitie zit.quote:Op woensdag 10 juni 2015 08:03 schreef raptorix het volgende:
Gewoon heel simpel, betalen voor wat je gebruikt, eenvoudiger krijg je het niet, al dat geschuif leid NOOIT tot eerlijke belastingen, eventueel kun je een kleine opslag doen om randgevallen iets te helpen, maar dat zou puur voor mensen moeten zijn die geheel tegen hun schuld in die positie zitten.
Overigens kan ik geen enkele fatsoenlijke reden verzinnen waarom iemand die veel verdiend een hoger tarief zou moeten betalen. Zelfs bij een flat tax betaald zo iemand natuurlijk al meer dan iemand die minder verdiend.
Dan krijg je dat mensen minder gaan consumeren, of over de grens zullen consumeren.quote:Op woensdag 10 juni 2015 08:27 schreef arjan1112 het volgende:
Het simpelste is de BTW verhogen en alle andere belastingen afschaffen.
Gelukkig krijg je dan niet dat mensen massaal over de grens gaan kopen.quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dan krijg je dat mensen minder gaan consumeren, of over de grens zullen consumeren.
Ik vraag me af of je de BTW eenvoudig kan verhogen, alleen het lage tarief afschaffen lijkt haalbaar.
Daarom zou politiek ook niet over belastingen moeten gaan, het meer geld afnemen dan waar je voor gebruikt is simpelweg diefstal.quote:Op woensdag 10 juni 2015 08:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Eén van de redenen is natuurlijk dat de PvdA ook in de coalitie zit.
Die willen geen sitting duck zijn voor de SP en GroenLinks. Als ze nog iets van hun zetelaantal willen behouden.
Ik ben nog steeds op Manx. Hier betaal je pas belasting vanaf een inkomen van 20000 pond en het tarief is nooit hoger dan 20%. Boodschappen zijn wat duurder maar dat kan ook zijn omdat het een eiland is.quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daarom zou politiek ook niet over belastingen moeten gaan, het meer geld afnemen dan waar je voor gebruikt is simpelweg diefstal.
quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dan krijg je dat mensen minder gaan consumeren, of over de grens zullen consumeren.
Ik vraag me af of je de BTW eenvoudig kan verhogen, alleen het lage tarief afschaffen lijkt haalbaar.
quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dan moet je dat wereldwijd doen.quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat kan op een eiland natuurlijk wel een stuk makkelijker.quote:Op woensdag 10 juni 2015 11:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds op Manx. Hier betaal je pas belasting vanaf een inkomen van 20000 pond en het tarief is nooit hoger dan 20%. Boodschappen zijn wat duurder maar dat kan ook zijn omdat het een eiland is.
De overheid is hier vooral lekker afwezig.
Als die herziening er komt heb je juist minder ambtenaren nodig bij de Belastingdienst en SZW. En Wiebes heeft wel aangetoond dat hij minder personeel wil bij de Belastingdienst.quote:Op woensdag 10 juni 2015 10:36 schreef Homey het volgende:
Het primaire doel van de herziening is werk creëren voor ambtenaren. Hoe vaker een verandering in het beleid, hoe meer werk voor ambtenaren. Zo werkt dat banencarrousel bij de overheid.
Uiteraard komt er netto geen lastenverlichting, want dat gaat tegen de belangen van de overheid in. De staat drijft op belastinginkomsten, dus die vinden wel een creatieve weg om nog meer af te romen bij de overheidafhankelijke burger.
Wat ben jij toch kampioen voorbeelden erbij halen waar de vergelijking compleet mank mee gaat. Al heb je wel gelijk dat het politieke systeem dat jij voorstaat zo ongeveer alleen op een onbewoond eiland werkt..quote:Op woensdag 10 juni 2015 11:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds op Manx. Hier betaal je pas belasting vanaf een inkomen van 20000 pond en het tarief is nooit hoger dan 20%. Boodschappen zijn wat duurder maar dat kan ook zijn omdat het een eiland is.
De overheid is hier vooral lekker afwezig.
Dat zeggen ze altijd. Het resultaat is precies het omgekeerde. Nergens vind je zo'n groot verschil tussen beloven en doen als bij de overheid.quote:Op woensdag 10 juni 2015 12:31 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Als die herziening er komt heb je juist minder ambtenaren nodig bij de Belastingdienst en SZW. En Wiebes heeft wel aangetoond dat hij minder personeel wil bij de Belastingdienst.
Bedankt voor je bijdrage, Homey.quote:Op woensdag 10 juni 2015 13:36 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat zeggen ze altijd. Het resultaat is precies het omgekeerde. Nergens vind je zo'n groot verschil tussen beloven en doen als bij de overheid.
http://www.volkskrant.nl/(...)herziening~a4068169/quote:Wiebes: VVD en PvdA akkoord over belastingherziening
Coalitiepartijen VVD en PvdA zijn het op hoofdlijnen eens over een herziening van het belastingstelsel. Dat heeft staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën woensdag gezegd. Er moeten volgens hem alleen nog een aantal 'technische dingen worden uitgewerkt'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |