quote:VS maakt veel informatie buit over IS bij operatie tegen hoge leider
De Verenigde Staten hebben naar eigen zeggen een grote hoeveelheid belangrijke informatie over Islamitische Staat buitgemaakt bij een operatie die vorige maand een hooggeplaatste IS-leider het leven kostte. Daaruit lijkt steeds meer duidelijk te worden over het leiderschap, de veiligheidsmaatregelen en de financiën van de schimmige terreurbeweging.
Van onze buitenlandredactie 9 juni 2015, 17:35 8
Bij de operatie, 16 mei in het oosten van Syrië, doodden Amerikaanse commando's Fathi ben Awn ben Jildi Murad al-Tunisi, een IS-commandant met de nom de guerre Abu Sayyaf. Zijn vrouw, Umm Sayyaf, werd gevangengenomen en een yezidi-meisje dat hij als slavin hield werd bevrijd. Abu Sayyaf zou de leiding hebben gehad over de olie- en gasvelden die in handen zijn van IS. Hij zou ook een spil in het financiële netwerk van de groep zijn geweest.
Een Amerikaanse overheidsfunctionaris zei dinsdag in de New York Times dat bij de operatie vier tot zeven terabyte informatie is buitgemaakt, afkomstig van laptops, mobiele telefoons en andere datadragers. Ook Sayyaf's vrouw schijnt verhoorders informatie te hebben verstrekt. Uit de nieuwe inlichtingen zou onder meer blijken op welke wijze IS-leider Abu Bakr al-Baghdadi opereert en hoe hij probeert te vermijden dat de Amerikanen hem op het spoor komen.
Moeilijk te traceren
Abu Bakr al-Baghdadi.
Abu Bakr al-Baghdadi. © EPA
Het centrum van de IS 'hoofdstad' Raqqa in Syrië in juni 2014.
Het centrum van de IS 'hoofdstad' Raqqa in Syrië in juni 2014. © AP
Al-Baghdadi zou regelmatig vergaderen met regionale leiders in in de Syrische stad Raqqa, de 'hoofdstad' van het IS-kalifaat. Om al-Baghdadi's veiligheid te waarborgen zouden vertrouwde chauffeurs de regionale leiders oppikken, waarna ze hun mobiele telefoons of andere elektronische apparaten moeten afstaan om te voorkomen dat de Amerikanen zo hun locatie weten te traceren.
CNN meldt dinsdag dat de VS de laatste maanden meerdere keren informatie zou hebben ontvangen over al-Baghdadi's verblijfplaats. Omdat de informatie telkens te laat, te vaag, incompleet of niet te verifiëren zou zijn geweest, waren de Amerikanen niet in staat hem uit te schakelen. Al-Baghdadi zou zich ophouden in bevolkt gebied, omdat hij weet dat de Amerikanen niet zullen toeslaan als er burgerdoden kunnen vallen. 'Hij is erg slim', aldus een Amerikaanse overheidsfunctionaris. 'Hij weet dat we toekijken.'
Overheidsfunctionarissen zeggen tegen de New York Times en CNN dat de buitgemaakte informatie wel zou hebben geleid tot de liquidatie van een andere IS-leider in Oost-Syrië. De man, met de nom de guerre Abu Hamid, zou op 31 mei met een luchtaanval om het leven gebracht zijn, hoewel IS zijn dood niet bevestigd heeft. Volgens de VS gaf hij leiding aan de juridische en tribale aangelegenheden van de terreurbeweging.
Olie-industrie
De nieuwe informatie zou de Amerikanen ook inzicht hebben verschaft in de werking van de olie-industrie van IS. Ongeveer de helft van de inkomsten van de olieproductie zou gebruikt worden om de begroting van de terreurbeweging aan te vullen; de andere helft om de oliefaciliteiten te onderhouden en salarissen van de arbeiders te betalen. Die arbeiders, van wie werd verondersteld dat ze gedwongen werkten, zijn volgens de VS bezoldigde IS-werknemers - en dus legitieme militaire doelen.
Tenslotte schijnen de echtgenotes van IS-leiders, onder wie de vrouw van al-Baghdadi, een veel belangrijkere rol hebben gespeeld dan werd gedacht. Mondeling zouden zij informatie door aan elkaar en vervolgens hun echtgenoten doorspelen, in een poging elektronische afluistermiddelen te omzeilen. De terreurbeweging zou daarnaast denken dat de Amerikaanse veiligheidsdiensten minder aandacht aan de vrouwen zou besteden.
Zelfs hier moeten die mongolen Allah prijzen. Mensen die elke seconde in een filmpje Allah prijzen kunnen toch geen land regeren manquote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:19 schreef Slayage het volgende:
lekker veel munitie overgenomen vandaag in daraa
[ afbeelding ]
Nog als reactie: extremistisch betekend niet perse vermoorden.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zelfs hier moeten die mongolen Allah prijzen. Mensen die elke seconde in een filmpje Allah prijzen kunnen toch geen land regeren man
Die Baghdadi komt nog wel, gaat net zo een dood krijgen als die Awlaki in Jemen die ze na lang zoeken een droontje hebben laten koppenquote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:17 schreef primakov het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)oge-leider~a4066160/
[..]
Zou me niet verbazen als hij als een verwilderde straathond ergens in een rioolbuis schuilend wordt gevonden.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:44 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Die Baghdadi komt nog wel, gaat net zo een dood krijgen als die Awlaki in Jemen die ze na lang zoeken een droontje hebben laten koppen
Mij wel eigenlijk.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:06 schreef primakov het volgende:
[..]
Zou me niet verbazen als hij als een verwilderde straathond ergens in een rioolbuis schuilend wordt gevonden.
Maar pro Assad weer wel hèquote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:49 schreef mr_jack het volgende:
Volgens mij was 1 van de nieuwe regels in deze topicreeks : "geen persoonlijke voorkeuren/meningen in de topic titel"
Sommige mensen kunnen het weer niet laten blijkbaar....
er zijn ook geen gematigde rebellenquote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zelfs hier moeten die mongolen Allah prijzen. Mensen die elke seconde in een filmpje Allah prijzen kunnen toch geen land regeren man
Allah ackbar betekend gewoon "oh mijn god". Ik ken genoeg Nederlanders die oh mijn god zeggen als er iets is. Dus of het een maatstaf is voor extremisme: nope.quote:
Die zeggen het niet om de vijf seconden en zeker niet met een AK in hun hand.quote:Op woensdag 10 juni 2015 06:38 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Allah ackbar betekend gewoon "oh mijn god". Ik ken genoeg Nederlanders die oh mijn god zeggen als er iets is. Dus of het een maatstaf is voor extremisme: nope.
Waarom zou je "oh mijn God" in de moskee roepen dan?quote:Op woensdag 10 juni 2015 06:38 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Allah ackbar betekend gewoon "oh mijn god". Ik ken genoeg Nederlanders die oh mijn god zeggen als er iets is. Dus of het een maatstaf is voor extremisme: nope.
In tijden van oorlog misschien wel.quote:Op woensdag 10 juni 2015 06:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Die zeggen het niet om de vijf seconden en zeker niet met een AK in hun hand.
Schattig.quote:Op woensdag 10 juni 2015 07:27 schreef firefly3 het volgende:
Karim @SaiyanSyrian
An old lady in Daraa handing out sweets to FSA fighters after they seized the 52nd brigade army base from Assad
[ afbeelding ]
Ja geinig man dat tanks in handen komen van IS straks.quote:Op woensdag 10 juni 2015 08:16 schreef firefly3 het volgende:
Het regime is aan het vluchten voor IS maar lokale milities pikken het niet
[ afbeelding ]
http://syriadirect.org/ne(...)rom-leaving-suwayda/
Het is ook niet geinig hoe assad de Druzen alleen zou hebben gelaten om afgeslacht te worden door extremisten.quote:Op woensdag 10 juni 2015 10:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja geinig man dat tanks in handen komen van IS straks.
Nonsense. Qalamoun herbergde duizenden terroristen, die in zekere zin een bedreiging vormden voor Damascus en andere gebieden. Dit afdoen als niet significant is je reinste onwetendheid. Kijk eens naar Afghanistan en het gevaar dat uitgaat van strijders die een uitvalbasis in de gebergte opzetten.quote:Op woensdag 10 juni 2015 08:08 schreef firefly3 het volgende:
Assad heeft echt veel verloren de laatste tijd. Palmyra, Idlib, Brigade52. Het enige waar hij naar eigen zeggen goed doet, is in de qalamoun gebergte waar zelfs geen berggeit te vinden is
Het is ook niet geinig dat de Druzen niet meehielpen in de strijd tegen terroristen toen daar om gevraagd werd. Waarom zou het leger dan wel hen beschermen? Bovendien wil je niet dat IS tanks in handen krijgt.quote:Op woensdag 10 juni 2015 10:38 schreef Djibril het volgende:
[..]
Het is ook niet geinig hoe assad de Druzen alleen zou hebben gelaten om afgeslacht te worden door extremisten.
klinkt aannemelijk assadisten "als je niet vecht samen met ons trekken we onze tanks terug en werpen we jullie voor extremistenquote:Op woensdag 10 juni 2015 08:16 schreef firefly3 het volgende:
Het regime is aan het vluchten voor IS maar lokale milities pikken het niet
[ afbeelding ]
http://syriadirect.org/ne(...)rom-leaving-suwayda/
assad heeft de strategische beslissing genomen om terug te trekken uit bijn aniet te verdedigen plekken en zijn machtsbasis in het westen te verdedigenquote:Op woensdag 10 juni 2015 10:47 schreef UpsideDown het volgende:
Ze willen voorkomen dat er nog meer zwaar wapentuig in handen van ISIS valt
Ik snap echt niet waarom de SAAF na het verliezen van die basis niet onmiddelijk dat hele ding het puin in bombardeerde. Neem je gelijk nog tientallen rebellen mee.quote:Op woensdag 10 juni 2015 11:44 schreef Slayage het volgende:
[..]
assad heeft de strategische beslissing genomen om terug te trekken uit bijn aniet te verdedigen plekken en zijn machtsbasis in het westen te verdedigen
smart move
een paar ontrouwe druzen meer of minder is geen prioriteit voor het regime
munitie shopping at brigade 52
quote:Op woensdag 10 juni 2015 10:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja geinig man dat tanks in handen komen van IS straks.
twitter:jackshahine twitterde op woensdag 10-06-2015 om 11:01:59#BREAKING Intl #Coalition jets targeting #IS positions with many, heavy airstrikes in town Slouk north #Syria #Rojava http://t.co/f2WseCluVA reageer retweet
twitter:CizireCanton twitterde op woensdag 10-06-2015 om 10:40:2610 June 2015 | #Syria: #YPG/J and #FSA forces are going to encircle #Suluk http://t.co/ejPpCfD9aK reageer retweet
Al die verliezen hebben Assad ten minste wel doen beseffen dat hij zich moet focussen op zijn kerngebied. En daar breken de rebellen niet zo makkelijk doorheen. Een impasse met een mogelijke wapenstilstand zal dan het best haalbare zijn.quote:
quote:Op woensdag 10 juni 2015 12:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik snap echt niet waarom de SAAF na het verliezen van die basis niet onmiddelijk dat hele ding het puin in bombardeerde. Neem je gelijk nog tientallen rebellen mee.
quote:dinsdag 9 juni 2015 @ 08:36 • 191
firefly3
101 is door het westen gesteund. Bombardementen vanuit vliegtuigen zullen daar spoedig stoppen. Assad houdt het namelijk niet vol om daar ook bezig te blijven.
De operatie heet justice for the martyrs.
aan het begin van de oorlog deden ze dat nog, maar nu hebben ze er de capaciteiten gewoon niet meer voorquote:Op woensdag 10 juni 2015 12:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik snap echt niet waarom de SAAF na het verliezen van die basis niet onmiddelijk dat hele ding het puin in bombardeerde. Neem je gelijk nog tientallen rebellen mee.
Waarschijnlijk zal dat het zijn. Maar trek dan tijdig terug. Je weet dat er duizenden rebellen die basis gaan bestormen.quote:Op woensdag 10 juni 2015 12:36 schreef Slayage het volgende:
[..]
aan het begin van de oorlog deden ze dat nog, maar nu hebben ze er de capaciteiten gewoon niet meer voor
Welk kerngebied? Damascus met een islam leger in ghouta en Latakia waarbij de eerste rebellen al vlakbij komen lijkt me geen goed plan voor hemquote:Op woensdag 10 juni 2015 12:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Al die verliezen hebben Assad ten minste wel doen beseffen dat hij zich moet focussen op zijn kerngebied. En daar breken de rebellen niet zo makkelijk doorheen. Een impasse met een mogelijke wapenstilstand zal dan het best haalbare zijn.
En jij denkt dat Damascus zomaar in te nemen is? En Latakia?quote:Op woensdag 10 juni 2015 12:39 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Welk kerngebied? Damascus met een islam leger in ghouta en Latakia waarbij de eerste rebellen al vlakbij komen lijkt me geen goed plan voor hem
Ik weet niet of je beseft dat er duizenden rebellen/soldaten er in Ghouta zitten, die straks samensmelten met een 35+ duizend man zuidelijk front?quote:Op woensdag 10 juni 2015 12:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En jij denkt dat Damascus zomaar in te nemen is? En Latakia?
Ja en? In Damascus staat veel zware artillerie, zijn er nog veel tanks, vliegtuigen, elite-eenheden, versterkingen van Sjiitische milities. Die gasten nemen dat echt niet zomaar in. Bovendien is IS ook nog een onzekere speler in het geheel. Die kunnen zomaar ineens een offensief in het zuiden starten.quote:Op woensdag 10 juni 2015 12:44 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je beseft dat er duizenden rebellen/soldaten er in Ghouta zitten, die straks samensmelten met een 35+ duizend man zuidelijk front?
Die huis tuin en keuken milities kunnen alleen worstjes braden in verlaten qalamoun ski resorts.quote:Op woensdag 10 juni 2015 12:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja en? In Damascus staat veel zware artillerie, zijn er nog veel tanks, vliegtuigen, elite-eenheden, versterkingen van Sjiitische milities. Die gasten nemen dat echt niet zomaar in. Bovendien is IS ook nog een onzekere speler in het geheel. Die kunnen zomaar ineens een offensief in het zuiden starten.
quote:Op woensdag 10 juni 2015 12:49 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Die huis tuin en keuken milities kunnen alleen worstjes braden in verlaten qalamoun ski resorts.
Ik heb vanalles al voorbij zien komen op twitter. Twee vlaggen op rotsen, selfie met speelgoed drone, afhaal chinees, survival kampvuur en group selfies in natuurgebied.quote:
Ja en? Wat komische afleiding in een harde strijd. Feit is dat zij bijna het hele gebergte hebben gezuiverd van JAN gespuis.quote:Op woensdag 10 juni 2015 12:54 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Ik heb vanalles al voorbij zien komen op twitter. Twee vlaggen op rotsen, selfie met speelgoed drone, afhaal chinees, survival kampvuur en group selfies in natuurgebied.
Ik geloof werkelijk niets van deze staatspropaganda.quote:Op woensdag 10 juni 2015 12:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja en? Wat komische afleiding in een harde strijd. Feit is dat zij bijna het hele gebergte hebben gezuiverd van JAN gespuis.
Jouw keuze.quote:Op woensdag 10 juni 2015 13:10 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Ik geloof werkelijk niets van deze staatspropaganda.
twitter:archicivilians twitterde op woensdag 10-06-2015 om 13:39:07#Syria: Reports saying that Rebels (#IF) detained the minister of justice from #Damascus and took him to E-#Ghouta. http://t.co/kpx21A3Uuz reageer retweet
Binnenkort dus weer een nieuwe onthoofdingsvideo.quote:Op woensdag 10 juni 2015 13:55 schreef Slayage het volgende:
asjemenoutwitter:archicivilians twitterde op woensdag 10-06-2015 om 13:39:07#Syria: Reports saying that Rebels (#IF) detained the minister of justice from #Damascus and took him to E-#Ghouta. http://t.co/kpx21A3Uuz reageer retweet
heb nog geen bewijs gezien van de ontvoering iig, daarnaast ben je in de war met isis denk ikquote:Op woensdag 10 juni 2015 14:05 schreef YazooW het volgende:
[..]
Binnenkort dus weer een nieuwe onthoofdingsvideo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |