Aanname nummer zoveel. Dit zegt niks over mijn kringen. Ik ken de desbetreffende persoon niet en de desbetreffende wielrenner niet. Ik zeg alleen dat ik die verbrijzelde knie heb gezien.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:31 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Jij begeeft je in gezellige kringen zie ik. Verbaasd me niets bij een wielrenner.
Gek genoeg past het precies in het plaatje van de asociale wielrenner.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:38 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Aanname nummer zoveel. Dit zegt niks over mijn kringen. Ik ken de desbetreffende persoon niet en de desbetreffende wielrenner niet. Ik zeg alleen dat ik die verbrijzelde knie heb gezien.
Maak ik me niet druk om. Ik heb nooit gezeik met mensen onderweg.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:33 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Hij komt de verkeerde nog wel tegen die getraind is om tegen meerdere mensen te vechten.
Kan. Maar ja, misschien was het wel een mislukte gefrustreerde kickbokser die het eerst aanviel. Ook een aanname, maar net zo goed mogelijk.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:41 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Gek genoeg past het precies in het plaatje van de asociale wielrenner.
Ik pik het niet als iemand uitdagende bewegingen maakt alsof ze willen vechten, laat ze maar komen dan, maar dan durven ze niet meer omdat die dombo's niet kijken wat voor iemand er achter het stuur ziet. Als ze dan zien dat ze het niet gaan winnen gaan ze er gauw vandoor. Doe dan ook niet stoer.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:42 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Maak ik me niet druk om. Ik heb nooit gezeik met mensen onderweg.
Jij laat je schijnbaar nog wel eens opfokken door wielrenners. Voor mijn part schop je er een keer één in tweeën. Als jij je daardoor een grote jongen voelt.
Kickbokser vallen niet als eerste aan, anders zijn we de lul.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:43 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Kan. Maar ja, misschien was het wel een mislukte gefrustreerde kickbokser die het eerst aanviel. Ook een aanname, maar net zo goed mogelijk.
Dat is toch al overwinning genoeg? Je hoeft alleen maar uit te stappen en ze gaan er al als een haas voor je vandoor. Waarom zou je je handen daar dan nog vuil aan willen maken? Dat is het toch ook niet waard dan?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:44 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Ik pik het niet als iemand uitdagende bewegingen maakt alsof ze willen vechten, laat ze maar komen dan, maar dan durven ze niet meer omdat die dombo's niet kijken wat voor iemand er achter het stuur ziet. Als ze dan zien dat ze het niet gaan winnen gaan ze er gauw vandoor. Doe dan ook niet stoer.
en wat is er mis mee om direct te reageren als er iemand van achter toetert?quote:[b]Op dinsdag 16 juni 2015 17:26 schreef
[..]
In geval van nood doe je dat maar wat is er mis mee als je gewoon direct reageert als iemand van achteren belt?
Of ze doen gewoon niet alpha als ze weten dat ze beta zijn dan hoef ik ook niet uit te stappen omdat zo'n nerdje achter m'n auto aan fietst met gebaren.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:51 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat is toch al overwinning genoeg? Je hoeft alleen maar uit te stappen en ze gaan er al als een haas voor je vandoor. Waarom zou je je handen daar dan nog vuil aan willen maken? Dat is het toch ook niet waard dan?
Ja gelukkig zijn er ook gevallen waarbij het wel goed gaat, helaas wel te weinig..quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:12 schreef Aiciu het volgende:
Mijn bloed begint alweer te koken![]()
Maar ik heb soms ook lol met random wielrenners die wel respect tonen
Ik ben zelf zo'n amateurwielrenner.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Hahaha. Ja, die amateurwielrenners fietsen 50 km/u ja. Die groepjes zijn de fietsende equivalent van een zondagmiddag-vrienden-voetbalteam.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Je moet je nooit blindstaren op de gemiddelde snelheid of de tijd, het gaat om de kruissnelheid, hoe lang je die vasthoudt (op de geschikte stukken weg) en of dat je weer snel terug op die kruissnelheid zit wanneer je noodgedwongen moet vertragen. Zelf neem ik geen enkel risico met het verkeer, als er een kruising is dan vertraag ik voldoende dat ik in geval van nood kan uitwijken en stoppen, ik fiets op die momenten ook altijd wat meer naar links zodat ik eerder mogelijk gevaar zie komen. Liever een paar minuten later heelhuids aankomen dan dat risico nemen, mijn training zal er niet slechter door zijn, minder comfortabel maar niet slechter.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:31 schreef Accordtje het volgende:
Het probleem ligt (naast groepen wielrenners) bij die renners die koste wat het kost een bepaalde gemiddelde snelheid willen rijden. Dat zijn vaak wielrenners die (naar mijn idee) gewoon te weinig op de fiets zitten en dat op de verkeerde manier proberen te "compenseren".
Iemand die vaak fietst is niet zo gefocust op een gemiddelde snelheid, want die weet toch wel dat ie (in principe) een bepaald tempo rijdt. En die accepteert ook gewoon dat het soms wat lager uitvalt als er wat meer oponthoud is.
Dat is natuurlijk achterlijk, geweld met geweld beantwoorden.quote:Die dingen als slaan op de auto (waarvan ik me echt kan voorstellen dat je daar kwaad om wordt) gebeurt naar mijn idee juist vaak door wielrenners die eigenlijk helemaal niet fanatiek wielrenner zijn, al denken ze van wel. Zulke renners mogen van mij best eens afgestraft worden....flinke slag in z'n wiel bijvoorbeeld. Is ie in ieder geval even een paar dagen van de weg af...
Met respect heeft het niets te maken, het is een kwestie van rekening met elkaar te houden. Zo moeilijk is dat niet.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:12 schreef Aiciu het volgende:
Maar ik heb soms ook lol met random wielrenners die wel respect tonen
Het klinkt alsof jij ergens stond waar jij niet hoorde te staan en hiermee gevaar veroorzaakte voor het verkeer. Je kan ook op een stoep staan in plaats van op een fietspad of de rijbaan, die plaatsen dienen om te rijden, niet om te kletsen, dat kan je op een stoep doen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:02 schreef Aiciu het volgende:
Dat had ik een paar maanden geleden: ik kwam 2 vriendinnen tegen dus ik stop om even een praatje te maken en op een gegeven moment ga ik weg. Word ik ineens uitgecholden door een wielrenner dus ik reageer van "hou je kanker bek, kanker homo" werd ie kwaad kwam ie achter me aan.
Klopt, het begint al bij een begroeting als je iemand aanspreekt, dan kweek je al een hoop goodwill. Of even een deur openhouden ipv die deur zonder te kijken los te laten waardoor de persoon achter je een deur kopt.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met respect heeft het niets te maken, het is een kwestie van rekening met elkaar te houden. Zo moeilijk is dat niet.
Ik houd me netjes aan de voorrangsregels, ik knik beleefd als een ander me toch voorlaat en als een ander het heel erg bont maakt dan probeer ik daar desnoods nonverbaal op te wijzen. Nederlanders zouden in het algemeen eens moeten proberen om wat beleefder en vriendelijker te zijn, glimlach eens wat vaker, geef eens wat meer uit jezelf en neem eens wat minder. Het zou het verkeer voor iedereen prettiger en veiliger maken.
Dat heb ik ook ja. Ik ben meer van het inhouden dan van het snel ergens voorbij schieten. Een hogere snelheid maakt nou eenmaal dat ander verkeer dat sneller verkeerd inschat. Een beetje wielrenner zoekt verder inderdaad ook wat meer de ruimte op waardoor je een bepaald tempo kan rijden op die stukken. Dat tempo kunnen vasthouden is inderdaad veelzeggender dan een gemiddelde. Maar ja, dat begrijpt een deel van de wielrenners niet lijkt het.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je moet je nooit blindstaren op de gemiddelde snelheid of de tijd, het gaat om de kruissnelheid, hoe lang je die vasthoudt (op de geschikte stukken weg) en of dat je weer snel terug op die kruissnelheid zit wanneer je noodgedwongen moet vertragen. Zelf neem ik geen enkel risico met het verkeer, als er een kruising is dan vertraag ik voldoende dat ik in geval van nood kan uitwijken en stoppen, ik fiets op die momenten ook altijd wat meer naar links zodat ik eerder mogelijk gevaar zie komen. Liever een paar minuten later heelhuids aankomen dan dat risico nemen, mijn training zal er niet slechter door zijn, minder comfortabel maar niet slechter.
Klopt natuurlijk, maar er zijn er echt die ik het van harte gun.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is natuurlijk achterlijk, geweld met geweld beantwoorden.
Ik raad je aan om die vraag eens aan een groep wielrenners te stellen. We hebben hier op dit forum een subforum voor wielrennen, vraag het daar eens. Het heeft ook met veiligheid te maken maar sommige anderen kunnen daar beter een uitleg over geven dan ik.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:52 schreef Joppy het volgende:
[..]
en wat is er mis mee om direct te reageren als er iemand van achter toetert?
Ik snap best dat je lekker in een groepje hard wil fietsen, maar zoals het voor jou irritant is dat normale fietsers niet direct reageren op een aandenderend peletontje vrije tijdswielrenners, is het voor een automobilist irritant dat zo een peletontje niet aan de kant gaat voor een snellere auto. Op bochtige weg in een dorp heb ik overigens niet zoveel haast om er langs te gaan. Maar in het buitengebied wil ik er wel graag langs. En toch kom ik het vaak genoeg tegen dat zo een peletontje op een polderweg denkt dat ze daadwerkelijk de tour aan het rijden zijn en niet van zins zijn om enige ruimte te maken voor een auto. En dan moet ik er wel op 15 cm langs, anders houdt het behoorlijk op.
Het zijn net mensen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:43 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat heb ik ook ja. Ik ben meer van het inhouden dan van het snel ergens voorbij schieten. Een hogere snelheid maakt nou eenmaal dat ander verkeer dat sneller verkeerd inschat. Een beetje wielrenner zoekt verder inderdaad ook wat meer de ruimte op waardoor je een bepaald tempo kan rijden op die stukken. Dat tempo kunnen vasthouden is inderdaad veelzeggender dan een gemiddelde. Maar ja, dat begrijpt een deel van de wielrenners niet lijkt het.
Met slappe beentjes haal je geen kruissnelheid van 40 km/u of harder of een sprintsnelheid van 55 km/u of harder.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:30 schreef Aiciu het volgende:
[..]
En jij denkt dat ik ze in de buurt laat komen? Ik schop je ribben kapot als ik wil, mijn benen zijn toch net even ietje sterker dan die skinny beentjes van jullie. Ik raak je waar ik wil, maar kom maar met je stalen puntjes hoor. Maar kijk dan niet raar op als je daardoor net ietsje harder gepakt wordt.
Nope, je bent verplicht om binnen je vak te rijden, je hoeft niet zoveel mogelijk rechts te rijden. Het kan dat jij graag wil dat een fietser dat doet maar geen enkele wielrenner die bij zijn volle verstand is en harder dan 20-25 km/u fietst zal dat doen aangezien je dan gezien bent als andere verkeersdeelnemers domme dingen doen. Dankzij het grote aantal verkeersdeelnemers en de lage intelligentie van de meeste mensen zijn er altijd veel verkeersdeelnemers die domme dingen doen. Om te beginnen moet je al iets meer links fietsen zodat je eerder een overzicht hebt van wat er uit de dwarse richtingen komt, omdat er veel auto's geparkeerd staan en omdat er veel asociale en domme mensen betaan die de auto op het fietspad stilzetten wanneer ze uit de dwarse richting komen. Puur zelfbescherming dus.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:15 schreef hmmmz het volgende:Je bent niet verplicht om op de fietssuggestiestrook te rijden, je bent wel verplicht om zo veel mogelijk rechts te houden.
Artikel 3 lid 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met slappe beentjes haal je geen kruissnelheid van 40 km/u of harder of een sprintsnelheid van 55 km/u of harder.
Jij verwart iel (want weinig vet) met slap.
[..]
Nope, je bent verplicht om binnen je vak te rijden, je hoeft niet zoveel mogelijk rechts te rijden. Het kan dat jij graag wil dat een fietser dat doet maar geen enkele wielrenner die bij zijn volle verstand is en harder dan 20-25 km/u fietst zal dat doen aangezien je dan gezien bent als andere verkeersdeelnemers domme dingen doen. Dankzij het grote aantal verkeersdeelnemers en de lage intelligentie van de meeste mensen zijn er altijd veel verkeersdeelnemers die domme dingen doen. Om te beginnen moet je al iets meer links fietsen zodat je eerder een overzicht hebt van wat er uit de dwarse richtingen komt, omdat er veel auto's geparkeerd staan en omdat er veel asociale en domme mensen betaan die de auto op het fietspad stilzetten wanneer ze uit de dwarse richting komen. Puur zelfbescherming dus.
Ook als ik met een stadsfiets 20-30 km/u rijd, of zelfs 15-20 km/u als ik lui ben, rijd ik niet langs geparkeerde auto's, dat is het domste wat je als fietser kan doen. Het is een kwestie van tijd vooraleer iemand zijn deur openzwaait op het moment dat jij eraan komt. Voor veel mensen is het te hoog gegrepen om eerst te kijken alvorens ze die deur opendoen.
"Zoveel mogelijk"!quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:22 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Artikel 3 lid 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
'Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.'
Stoer.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:21 schreef Zjin het volgende:
Een keer zo'n dikke wielrenner gehad die me ging uitdagen, en mijn auto ging beschadigen. Klotenvolk, uiteraard wel hard handig een klap verkocht.
Dat houd het niet in, dat maak jij er van. Een fietser kan strak rechts rijden, hoe hard je fiets heeft daar helemaal niets mee te maken. Als het gevaarlijk is dan rij je op die stukken wat zachter.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
"Zoveel mogelijk"!
Net als dat voor een automobilist "zoveel mogelijk" inhoudt dat hij niet strak rechts fietst, o.a. zodat het tragere verkeer strak rechts kan aanhouden, houdt het ook voor wielrenners die 40 km/u fietsen in dat "zoveel mogelijk" niet strak rechts is. Wat wel en niet veilig is bepaalt immers hoe ver rechts je kan aanhouden.
Nee, jij maakt van "zoveel mogelijk" iets wat er niet staat. Ik probeer om jou aan jouw verstand te krijgen dat het interpretabel is. Mocht een rechter daar ooit mee te maken krijgen dan zal hij gaan bekijken hoe hoge rechters dat in het verleden hebben geïnterpreteerd en dit als leidraad gebruiken voor zijn interpretatie. Als jij dus een serieuze juridische discussie zou willen voeren dan zou jij de arresten erbij moeten pakken. Aangezien geen van ons beide een jurist is die thuis is in die arresten laat ik het over aan anderen die daar wel in thuis zijn, ik raad jou aan om hetzelfde te doen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:33 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Dat houd het niet in, dat maak jij er van.
Het is merkwaardig hoe jij dat stelt voor een fietser terwijl jij het niet stelt voor een automobilist.quote:Als het gevaarlijk is dan rij je op die stukken wat zachter.
Ik ben jurist. Zaken in dit soort gevallen worden zo goed als altijd gewonnen door de fietser, vanwege zijn zwakkere positie als weggebruiker volgend uit het Betriebsgefahr van de auto. Zie bijvoorbeeld deze zaak waar een wielrenner ten val komt mede door toedoen van een auto. http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2013:8678 Deze discussie gaat dan niet meer om het 'zoveel mogelijk' rechts houden, maar om de beschermde status van de fietser.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nee, jij maakt van "zoveel mogelijk" iets wat er niet staat. Ik probeer om jou aan jouw verstand te krijgen dat het interpretabel is. Mocht een rechter daar ooit mee te maken krijgen dan zal hij gaan bekijken hoe hoge rechters dat in het verleden hebben geïnterpreteerd en dit als leidraad gebruiken voor zijn interpretatie. Als jij dus een serieuze juridische discussie zou willen voeren dan zou jij de arresten erbij moeten pakken. Aangezien geen van ons beide een jurist is die thuis is in die arresten laat ik het over aan anderen die daar wel in thuis zijn, ik raad jou aan om hetzelfde te doen.
Een automobilist kan niet uiterst rechts houden omdat er op die plek fietsers horen te rijden. Fietsers, die daar horen te rijden, kunnen dat wel. Niet voor niets zit de fietssuggestiestrook ook uiterst rechts op de rijbaan. Daarmee zal de overheid ook beoogd hebben dat dit wegdeel de aangewezen plek is voor fietsers om zich te verplaatsen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is merkwaardig hoe jij dat stelt voor een fietser terwijl jij het niet stelt voor een automobilist.
Beide zijn een bestuurder, ze hebben in dit specifieke lid van dit wetsartikel dezelfde positie.
Een lange broek en een jasje.quote:
Offtopic, hiervoor kun je een eigen topic in KLB aanmaken.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik kwam straks weer een prachtig exemplaar tegen van een automobilist. Een 'man' van middelbare leeftijd, waarschijnlijk in een midlifecrisis en met compensatiedrang, in een sportauto die een fietser die naar links uitweek inhaalde en hierbij vol op de andere weghelft reed op het moment dat ik wou oversteken en dit in een straatje wat een paar honderd meter lang is en die uitmondt op een T-kruising.
Je bent sowieso niet goed bij je hoofd als je in Nederland voor een sportauto kiest (lekker nuttig in ons verkeer) dus wat dat betreft zou ik niet verrast moeten zijn.
Een fietser die 40 km/u rijdt ook niet. Dus...?quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:43 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Een automobilist kan niet uiterst rechts houden
Dat kan, ik kan het ook hier melden om er fijntjes op te wijzen dat het reuze meevalt met de wielrenners in vergelijking met sommige andere groepen weggebruikers, daarmee is het ontopic.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:51 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Offtopic, hiervoor kun je een eigen topic in KLB aanmaken.
Een automobilist kan niet uiterst rechts houden omdat er op die plek ruimte moet zijn voor fietsers. Een fietsers kan wel uiterst rechts houden omdat er rechts van hem geen ruimte meer in gebruik is door andere weggebruikers.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een fietser die 40 km/u rijdt ook niet. Dus...?
Dat andere groepen zich niet aan de regels houden doet niks af aan het gedrag van wielrenners.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat kan, ik kan het ook hier melden om er fijntjes op te wijzen dat het reuze meevalt met de wielrenners in vergelijking met sommige andere groepen weggebruikers, daarmee is het ontopic.
Dat is voor fietsers sowieso geen veilige snelheid. Als er ineens iemand oversteekt ben je ernstig de sjaak.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een fietser die 40 km/u rijdt ook niet. Dus...?
Zie hier de reden waarom je dat als fietserquote:Op woensdag 17 juni 2015 19:55 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dat is voor fietsers sowieso geen veilige snelheid. Als er ineens iemand oversteekt ben je ernstig de sjaak.
Je geeft dus toe dat je rare toeren moet uithalen om zo hard te kunnen fietsen zonder acuut levensgevaar?quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zie hier de reden waarom je dat als fietser
- buiten de bebouwde kom doet op een voorrangsweg
- je dan niet straks rechts fietst als rechts van je de zijstraten liggen (soms tweerichtingenfietspad aan de linkerkant van een weg)
- je wanneer je door een dorp rijdt (een sta in de weg omdat je nu eenmaal van het ene goede stuk naar het andere goede stuk moet via zo'n plaatsje) meer midden op de rijstrook rijdt. Zodoende zie jij anderen eerder aankomen en zien anderen jou eerder aankomen en de automobilist achter je kan toch niet op een verantwoorde manier harder rijden dan dat je fietst en loopt er dus geen vertraging door op
Ik was nog niet klaar.quote:
Heb ik nooit last van. Volgens mij lok jij toch bepaald gedrag uit. Al weet ik niet hoe.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik was nog niet klaar.
"Bovendien moet je wel voor je eigen veiligheid, zelfs al zou je traag (25 km/u of minder) fietsen gezien de vele geparkeerde auto's (zeer gevaarlijk!) en de vele automobilisten die hun auto op de fietssuggestiestrook gooien. "
Dit blijkt hij totaal niet te snappen en is daarmee ook precies een bevestiging van het asociale gedrag van wielrenners.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:05 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Je geeft dus toe dat je rare toeren moet uithalen om zo hard te kunnen fietsen zonder acuut levensgevaar?
En wat betreft die automobilist: maak geen beslissingen voor anderen. Dat is zo verschikkelijk betuttelend. Laat em er gewoon langs.
Ok, dan geef ik het nu op.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:08 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Dit blijkt hij totaal niet te snappen en is daarmee ook precies een bevestiging van het asociale gedrag van wielrenners.
Nee, ik zou rare toeren uithalen als ik de fietssuggestiestrook zou volgen, er hoeft maar een idioot de autodeur open te maken op het moment dat je er langs fietst of met zijn auto dat deel van de weg te blokkeren net voordat je er aan komt - en er zijn veel van zulke idioten in het verkeer - en je bent het haasje. Het is veiliger en het is voor iedereen aangenamer als je dan gewoon eventjes links van de fietssuggestiestrook fietst.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:05 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Je geeft dus toe dat je rare toeren moet uithalen om zo hard te kunnen fietsen zonder acuut levensgevaar?
Hier zie je weer een mooie illustratie van wat ik net stelde, jij hebt duidelijk geen enkel inzicht in deze materie doordat jij zelf geen ervaring hebt met het fietsen met die snelheden. Een wielrenner is sneller en wendbaarder in zulke straatjes dan een auto en hij heeft een betere perceptie van het verkeer om zich heen, als die fietser niet sneller daar kan fietsen dan kan die automobilist daar niet sneller rijden.quote:En wat betreft die automobilist: maak geen beslissingen voor anderen. Dat is zo verschikkelijk betuttelend. Laat em er gewoon langs.
Als jij nog nooit hebt meegemaakt dat een automobilist of een inzittende een deur opent zonder te kijken of de auto op het fietspad smijt zonder te kijken dan heb jij weinig gefietst in vergelijking met mij.quote:
Dat gebeurt eens per 10k ofzo. En bij gewoon tempo kun je op tijd stoppen, want je kunt dan zien dat er nog iemand in de auto zit.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als jij nog nooit hebt meegemaakt dat een automobilist of een inzittende een deur opent zonder te kijken of de auto op het fietspad smijt zonder te kijken dan heb jij weinig gefietst in vergelijking met mij.
Die ene keer met 40 km/uur op een autoportier klappen kan zowel mijn leven als dat van de persoon die uitstapt (als die pech heeft) volledig veranderen. Dus ja, als je een beetje gezond verstand hebt als fietsers (of ook als scooter/brommer bestuurder) ga je wat ruimer om geparkeerde auto's heen. En als je dat als automobilist zijnde niet snapt dan heb je wat mij betreft ten onrechte een rijbewijs in bezit. Dan heb je simpelweg geen verkeersinzicht.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:16 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dat gebeurt eens per 10k ofzo. En bij gewoon tempo kun je op tijd stoppen, want je kunt dan zien dat er nog iemand in de auto zit.
Je ziet het bromfietsbestuurders inderdaad ook vaak doen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:15 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Die ene keer met 40 km/uur op een autoportier klappen kan zowel mijn leven als dat van de persoon die uitstapt (als die pech heeft) volledig veranderen. Dus ja, als je een beetje gezond verstand hebt als fietsers (of ook als scooter/brommer bestuurder) ga je wat ruimer om geparkeerde auto's heen. En als je dat als automobilist zijnde niet snapt dan heb je wat mij betreft ten onrechte een rijbewijs in bezit. Dan heb je simpelweg geen verkeersinzicht.
Met een scooterquote:Op woensdag 17 juni 2015 20:15 schreef Buurpoes het volgende:
en op een scooter heb gereden (45 km/uur-ding)?
Komt er dus op neer dat iedereen (zoals mensen die misschien wel gewoon aan het werk zijn als ze in de auto rijden) zich maar moet aanpassen omdat jullie anders niet veilig jullie hobby kunnen uitoefenen?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik raad je aan om die vraag eens aan een groep wielrenners te stellen. We hebben hier op dit forum een subforum voor wielrennen, vraag het daar eens. Het heeft ook met veiligheid te maken maar sommige anderen kunnen daar beter een uitleg over geven dan ik.
Behalve dat ik vaak zat op het fietspad moet rijden. Je hebt echt geen verkeerswetkennis he?quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je ziet het bromfietsbestuurders inderdaad ook vaak doen.
[..]
Met een scooter45 km/u tussen de auto's op de rijbaan rijden is niet te vergelijken met het fiesten met 45 km/u ( al dan niet op een fietspad). Met fietsen ga je trouwens in een groepje vaak wat harder dan 45 km/u, het is maar dat je het weet.
Jij noemt nu doof, maar ik zal je zeggen dat ik auto's achter me vaak niet hoor op de racefiets (puur door de wind). In mijn geval niet zo'n issue, omdat ik voornamelijk alleen fiets en er ruimte zat is. Maar ik kan me indenken dat zo'n heel peloton het ook vaak in eerste instantie gewoon niet hoort.quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:48 schreef Joppy het volgende:
[..]
Komt er dus op neer dat iedereen (zoals mensen die misschien wel gewoon aan het werk zijn als ze in de auto rijden) zich maar moet aanpassen omdat jullie anders niet veilig jullie hobby kunnen uitoefenen?
Ik verwacht echt niet dat een peletontje a la minute ruimte kan geven, zoveel geduld en inzicht heb ik ook nog wel. Maar ik verwacht wel op zn minst een reactie op basis waarvan ik kan zien dat men bezig is ruimte te creeeren. Helaas kom ik af en toe nog tegen dat men gewoon blind en doof blijft voortrazen.
De weg is niet alleen van de wielrenners. Zoals ik rekening moet houden met wielrenners op de weg, moeten wielrenners ook rekening houden met automobilisten. Het is geven en nemen.
Dus eigenlijk zeg je dat wielrennen niet veilig is om te beoefenen zowel voor jezelf als voor omstanders. Mischien wordt het tijd voor een parcours zonder overig verkeer en dat jullie dan maar rondjes gaan fietsen bij een sportclub.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nope, je bent verplicht om binnen je vak te rijden, je hoeft niet zoveel mogelijk rechts te rijden. Het kan dat jij graag wil dat een fietser dat doet maar geen enkele wielrenner die bij zijn volle verstand is en harder dan 20-25 km/u fietst zal dat doen aangezien je dan gezien bent als andere verkeersdeelnemers domme dingen doen. Dankzij het grote aantal verkeersdeelnemers en de lage intelligentie van de meeste mensen zijn er altijd veel verkeersdeelnemers die domme dingen doen. Om te beginnen moet je al iets meer links fietsen zodat je eerder een overzicht hebt van wat er uit de dwarse richtingen komt, omdat er veel auto's geparkeerd staan en omdat er veel asociale en domme mensen betaan die de auto op het fietspad stilzetten wanneer ze uit de dwarse richting komen. Puur zelfbescherming dus.
Ook als ik met een stadsfiets 20-30 km/u rijd, of zelfs 15-20 km/u als ik lui ben, rijd ik niet langs geparkeerde auto's, dat is het domste wat je als fietser kan doen. Het is een kwestie van tijd vooraleer iemand zijn deur openzwaait op het moment dat jij eraan komt. Voor veel mensen is het te hoog gegrepen om eerst te kijken alvorens ze die deur opendoen.
Daarom geef ik bij zo een groep altijd een kort vriendelijk toetertje, net zoals je op je fiets zou moeten bellenquote:Op woensdag 17 juni 2015 21:58 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Jij noemt nu doof, maar ik zal je zeggen dat ik auto's achter me vaak niet hoor op de racefiets (puur door de wind). In mijn geval niet zo'n issue, omdat ik voornamelijk alleen fiets en er ruimte zat is. Maar ik kan me indenken dat zo'n heel peloton het ook vaak in eerste instantie gewoon niet hoort.
Neem niet weg dat de laatste dan zo nu en dan even over de schouder zou moeten kijken.
Maar het is inderdaad geven en nemen. Heb al eerder aangegeven dat onder alle groepen verkeersdeelnemers mensen zitten die daar moeite mee schijnen te hebben. Ook "wij" wielrenners dus.
Gewoon verbieden op de openbare weg.quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:59 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg je dat wielrennen niet veilig is om te beoefenen zowel voor jezelf als voor omstanders. Mischien wordt het tijd voor een parcours zonder overig verkeer en dat jullie dan maar rondjes gaan fietsen bij een sportclub.
Nee, wij geven aan dat het perfect mogelijk is om het veilig te beoefenen onder bepaalde voorwaarden. Ik weet niet of dat je het beseft (ik vermoed van niet) maar groepen normale amateurwielrenners halen een snelheid van rond de 50 km/u en hele goede groepen wielrenners halen snelheden van rond de 60 km/u als ze voluit trappen. Solo haal je al gemakkelijk een snelheid van boven de 40 km/u. Zonder doping trouwens!quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:59 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg je dat wielrennen niet veilig is om te beoefenen zowel voor jezelf als voor omstanders.
Waarom zou dat lang duren? Gebeurt met enige regelmaat, kort geleden nog.quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:53 schreef Hoplahopla het volgende:
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de eerste dode wielrenner te betreuren is wanneer de toer in zijn volle glorie ontketend.
Dat wordt nog wel verplicht binnen een paar maanden/jaar.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Waarom zou dat lang duren? Gebeurt met enige regelmaat, kort geleden nog.
Ben eerder benieuwd hoe lang het duurt voordat de elektrische fiets bovenaan het lijstje dodelijke ongelukken staat. Wij "achterlijke" wielrenners hebben tenminste nog een helm op. Die dwazen op een elektrische fiets doen dat niet, want het is niet verplicht (die zijn pas achterlijk..)
Of een maximum snelheid instellen van 25 km/uur.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:01 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Gewoon verbieden op de openbare weg.
Een aparte verzekering zou al een goed begin zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:03 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Of een maximum snelheid instellen van 25 km/uur.
Daarboven verplicht bromfietshelm en spiegels en verboden naast elkaar te rijden.
Ja als het aantal dodelijke ongelukken de spuigaten uitloopt wel ja.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:02 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Dat wordt nog wel verplicht binnen een paar maanden/jaar.
Dit zou een goede oplossing zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:03 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Of een maximum snelheid instellen van 25 km/uur.
Daarboven verplicht bromfietshelm en spiegels en verboden naast elkaar te rijden.
Ongeveer net zo lang als dat het duurt dat een voldoende groot percentage van de weggebruikers ermee rijdt.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Waarom zou dat lang duren? Gebeurt met enige regelmaat, kort geleden nog.
Ben eerder benieuwd hoe lang het duurt voordat de elektrische fiets bovenaan het lijstje dodelijke ongelukken staat.
Daarom dat ze in Nederland de snelheid beperken op 25 km/u. Dat kan trouwens worden omzeild als je de juiste software hebt (of handig bent met hacken). Misschien toch maar eens de bromfiets met brandstofmotor verbieden? Dan kan dat voor bromfietsen ook en het scheelt een hoop troep en verspilling.quote:Wij "achterlijke" wielrenners hebben tenminste nog een helm op. Die dwazen op een elektrische fiets doen dat niet, want het is niet verplicht (die zijn pas achterlijk..)
Ik zie er anders genoeg rijden. Maar verplichten voor alle fietsers zou ook niet zo gek zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:04 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja als het aantal dodelijke ongelukken de spuigaten uitloopt wel ja.
Zou niet nodig moeten zijn, voor wielrenners is een helm ook niet verplicht, maar kom er weinig tegen zonder...
quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:03 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Of een maximum snelheid instellen van 25 km/uur.
Daarboven verplicht bromfietshelm en spiegels en verboden naast elkaar te rijden.
Onder de voorwaarde dat de rest zich maar aanpast blijkbaar....quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, wij geven aan dat het perfect mogelijk is om het veilig te beoefenen onder bepaalde voorwaarden. Ik weet niet of dat je het beseft (ik vermoed van niet) maar groepen normale amateurwielrenners halen een snelheid van rond de 50 km/u en hele goede groepen wielrenners halen snelheden van rond de 60 km/u als ze voluit trappen. Solo haal je al gemakkelijk een snelheid van boven de 40 km/u. Zonder doping trouwens!
Wat? Ik wordt regelmatig ingehaald door die krengen met veel hogere snelheid.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom dat ze in Nederland de snelheid beperken op 25 km/u. Dat kan trouwens worden omzeild als je de juiste software hebt (of handig bent met hacken).
Met snelheden van tot 20 km/u valt het risico wel mee. Op de racefiets heb ik ook altijd een helm op.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:05 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Ik zie er anders genoeg rijden. Maar verplichten voor alle fietsers zou ook niet zo gek zijn.
Noem het gewoon irritatie.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De jaloezie richting die snelle, gezonde en sportieve wielrenners zit diep.
Nee, de haat richting mensen die zich niet gedragen in het verkeer zit diep.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De jaloezie richting die snelle, gezonde en sportieve wielrenners zit diep.
Dan is er technisch iets verkeerd gegaan (mogelijk dat een winkelmedewerker op verzoek wat heeft aangepast). http://www.elektrischefietsen.com/elektrische-fiets-koopwijzer/quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:07 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Wat? Ik wordt regelmatig ingehaald door die krengen met veel hogere snelheid.
Dat bedoel ik met dat parcours, een beetje het idee als met mountainbiken of baanwielrennen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:01 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Gewoon verbieden op de openbare weg.
Omdat jij niet harder dan 15-20 km/u kan fietsen?quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:10 schreef Buurpoes het volgende:
Jij mag op jd fietsie hard fietsen, hoor, als je dat wil. Op een circuit oid. Niet op de openbare weg
Als je anderen moet hinderen om met die snelheden te kunnen fietsen kan het dus niet.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, wij geven aan dat het perfect mogelijk is om het veilig te beoefenen onder bepaalde voorwaarden. Ik weet niet of dat je het beseft (ik vermoed van niet) maar groepen normale amateurwielrenners halen een snelheid van rond de 50 km/u en hele goede groepen wielrenners halen snelheden van rond de 60 km/u als ze voluit trappen. Solo haal je al gemakkelijk een snelheid van boven de 40 km/u. Zonder doping trouwens!
Veel wielrenners trainen wekelijks op de baan, en op de weg. Daar zijn tal van redenen voor.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:12 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Dat bedoel ik met dat parcours, een beetje het idee als met mountainbiken of baanwielrennen.
Die is er wel hoor. 25 kilometer per uur. Een kennis van mij is een keer aangehouden door een motoragent omdat hij te hard fietste.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat jij niet harder dan 15-20 km/u kan fietsen?![]()
Waar in het verkeersreglement staat vermeld dat er een maximumsnelheid is voor fietsers? Precies, die is er niet.
Dus fietsen we soms op de rijbaan zodat we anderen niet hinderen met die snelheid. God, wat ingewikkeld.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:14 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Als je anderen moet hinderen om met die snelheden te kunnen fietsen kan het dus niet.
Die is er niet, die 25 km/u geldt enkel voor de elektrische fiets, niet voor de gewone fiets. Die kennis van jou werd bovendien niet aangehouden, gelukkig voor hem, maar staande gehouden.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:14 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Die is er wel hoor. 25 kilometer per uur. Een kennis van mij is een keer aangehouden door een motoragent omdat hij te hard fietste.
Dit krijg je met geen mogelijkheid aan zijn verstand.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:14 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Als je anderen moet hinderen om met die snelheden te kunnen fietsen kan het dus niet.
Die zijn ook een klacht, die hoor je niet aankomen en dan schrik je je de tyfus. Geldt ook voor elektrische auto´s. Mij hoor je tenminste als ik aan kom fietsen want dat ding rammelt aan alle kantenquote:Op woensdag 17 juni 2015 22:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Waarom zou dat lang duren? Gebeurt met enige regelmaat, kort geleden nog.
Ben eerder benieuwd hoe lang het duurt voordat de elektrische fiets bovenaan het lijstje dodelijke ongelukken staat. Wij "achterlijke" wielrenners hebben tenminste nog een helm op. Die dwazen op een elektrische fiets doen dat niet, want het is niet verplicht (die zijn pas achterlijk..)
Dat klinkt heel veilig. Heb je wel goede remmen?quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:16 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Die zijn ook een klacht, die hoor je niet aankomen en dan schrik je je de tyfus. Geldt ook voor elektrische auto´s. Mij hoor je tenminste als ik aan kom fietsen want dat ding rammelt aan alle kanten
Om daar weer automobilisten te hinderen. Ik kwam er laatst 1 tegen op een 60-km weg met een fietspad er naast. Hij zal rond 35 km hebben gereden, levensgevaarlijk, ook omdat ter plekke vaak nog fors harder wordt gereden. En dan nog verbaasd kijken als ik naar het fietspad wijs (die overigens verder leeg was!)quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dus fietsen we soms op de rijbaan zodat we anderen niet hinderen met die snelheid. God, wat ingewikkeld.
Gewoon inhalen is toch geen probleem/quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:18 schreef Joppy het volgende:
[..]
Om daar weer automobilisten te hinderen. Ik kwam er laatst 1 tegen op een 60-km weg met een fietspad er naast. Hij zal rond 35 km hebben gereden, levensgevaarlijk, ook omdat ter plekke vaak nog fors harder wordt gereden. En dan nog verbaasd kijken als ik naar het fietspad wijs (die overigens verder leeg was!)
Dan hinder je auto's. Mensen willen minimaal 50 rijden en niet 40 omdat jullie niet harder kunnen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dus fietsen we soms op de rijbaan zodat we anderen niet hinderen met die snelheid. God, wat ingewikkeld.
Op de autoweg rijden raad ik ten zeerste af maar inderdaad, soms is het voor alle partijen beter en veiliger om op de rijbaan te rijden. Voor de duidelijkheid, wanneer ik solo rijd dan doe ik dat niet als de maximumsnelheid 70 km/u of hoger bedraagt, in dat geval blijf ik op het fietspad als die er is.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:12 schreef Hoplahopla het volgende:
Zolang wielrenners goed zichtbaar zijn en gewoon op de autoweg rijden heb ik er geen problemen mee.
Die woede is terecht. Dit kan namelijk alleen gebeuren als jij niet kijkt voorat jij afslaat. Je moet er altijd rekening mee houden dat iemand achter jou sneller is dan jij. Dat doet een doorsnee wielrenner trouwens ook altijd (ik garandeer je dat het op een racefiets lastiger is dan op een gewone fiets).quote:Het is mij al meerdere malen overkomen dat ik werd ingehaald door een wielrenner op het fietspad terwijl ik net op het punt stond om af te slaan. En dan hebben ze ook nog het gore lef om boos te worden als je hun pad snijdt.
Wat denk jij dat zo'n fiets kost?quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:21 schreef Hoplahopla het volgende:
Wielrenner is sowieso een mongolenhobby..Je betaalt veel te veel geld voor een minimalistisch fietsje en gaat vervolgens in veel te strakke kleding medeweggebruikers lastig vallen.
Was het ook niet, maar je verwacht daar buiten de bebouwde kom geen langzame weggebruikers (behalve landbouwvoertuigen) op de weg. Als je zo iemand tegenkomt na een bocht kan een automobilist er door verrast worden.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:19 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Gewoon inhalen is toch geen probleem/
Volgens mij kosten die krengen wel een euro 2000-3000?quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat denk jij dat zo'n fiets kost?
Toeteren? En anders gewoon van de weg afdrukken.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:23 schreef Joppy het volgende:
[..]
En inhalen is niet altijd direct een optie, dan word je dus gehinderd door iemand die niet op dat weggedeelte thuis hoort
van toeteren gaat een tegenligger niet aan de kantquote:Op woensdag 17 juni 2015 22:25 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Toeteren? En anders gewoon van de weg afdrukken.
Helemaal waar. 't Is gewoon ontkenning.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:28 schreef Joppy het volgende:
[..]
van toeteren gaat een tegenligger niet aan de kant
Maar het komt er dus op neer dat zowel automobilisten als normale fietser de wielrenners er niet bij willen hebben. Iedereen heeft er last van omdat sommige mensen een hobby willen uitoefenen. En blijkbaar niet willen onderkennen dat ze overlast veroorzaken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |