Als jij nog nooit hebt meegemaakt dat een automobilist of een inzittende een deur opent zonder te kijken of de auto op het fietspad smijt zonder te kijken dan heb jij weinig gefietst in vergelijking met mij.quote:
Dat gebeurt eens per 10k ofzo. En bij gewoon tempo kun je op tijd stoppen, want je kunt dan zien dat er nog iemand in de auto zit.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als jij nog nooit hebt meegemaakt dat een automobilist of een inzittende een deur opent zonder te kijken of de auto op het fietspad smijt zonder te kijken dan heb jij weinig gefietst in vergelijking met mij.
Die ene keer met 40 km/uur op een autoportier klappen kan zowel mijn leven als dat van de persoon die uitstapt (als die pech heeft) volledig veranderen. Dus ja, als je een beetje gezond verstand hebt als fietsers (of ook als scooter/brommer bestuurder) ga je wat ruimer om geparkeerde auto's heen. En als je dat als automobilist zijnde niet snapt dan heb je wat mij betreft ten onrechte een rijbewijs in bezit. Dan heb je simpelweg geen verkeersinzicht.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:16 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dat gebeurt eens per 10k ofzo. En bij gewoon tempo kun je op tijd stoppen, want je kunt dan zien dat er nog iemand in de auto zit.
Je ziet het bromfietsbestuurders inderdaad ook vaak doen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:15 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Die ene keer met 40 km/uur op een autoportier klappen kan zowel mijn leven als dat van de persoon die uitstapt (als die pech heeft) volledig veranderen. Dus ja, als je een beetje gezond verstand hebt als fietsers (of ook als scooter/brommer bestuurder) ga je wat ruimer om geparkeerde auto's heen. En als je dat als automobilist zijnde niet snapt dan heb je wat mij betreft ten onrechte een rijbewijs in bezit. Dan heb je simpelweg geen verkeersinzicht.
Met een scooterquote:Op woensdag 17 juni 2015 20:15 schreef Buurpoes het volgende:
en op een scooter heb gereden (45 km/uur-ding)?
Komt er dus op neer dat iedereen (zoals mensen die misschien wel gewoon aan het werk zijn als ze in de auto rijden) zich maar moet aanpassen omdat jullie anders niet veilig jullie hobby kunnen uitoefenen?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik raad je aan om die vraag eens aan een groep wielrenners te stellen. We hebben hier op dit forum een subforum voor wielrennen, vraag het daar eens. Het heeft ook met veiligheid te maken maar sommige anderen kunnen daar beter een uitleg over geven dan ik.
Behalve dat ik vaak zat op het fietspad moet rijden. Je hebt echt geen verkeerswetkennis he?quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je ziet het bromfietsbestuurders inderdaad ook vaak doen.
[..]
Met een scooter45 km/u tussen de auto's op de rijbaan rijden is niet te vergelijken met het fiesten met 45 km/u ( al dan niet op een fietspad). Met fietsen ga je trouwens in een groepje vaak wat harder dan 45 km/u, het is maar dat je het weet.
Jij noemt nu doof, maar ik zal je zeggen dat ik auto's achter me vaak niet hoor op de racefiets (puur door de wind). In mijn geval niet zo'n issue, omdat ik voornamelijk alleen fiets en er ruimte zat is. Maar ik kan me indenken dat zo'n heel peloton het ook vaak in eerste instantie gewoon niet hoort.quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:48 schreef Joppy het volgende:
[..]
Komt er dus op neer dat iedereen (zoals mensen die misschien wel gewoon aan het werk zijn als ze in de auto rijden) zich maar moet aanpassen omdat jullie anders niet veilig jullie hobby kunnen uitoefenen?
Ik verwacht echt niet dat een peletontje a la minute ruimte kan geven, zoveel geduld en inzicht heb ik ook nog wel. Maar ik verwacht wel op zn minst een reactie op basis waarvan ik kan zien dat men bezig is ruimte te creeeren. Helaas kom ik af en toe nog tegen dat men gewoon blind en doof blijft voortrazen.
De weg is niet alleen van de wielrenners. Zoals ik rekening moet houden met wielrenners op de weg, moeten wielrenners ook rekening houden met automobilisten. Het is geven en nemen.
Dus eigenlijk zeg je dat wielrennen niet veilig is om te beoefenen zowel voor jezelf als voor omstanders. Mischien wordt het tijd voor een parcours zonder overig verkeer en dat jullie dan maar rondjes gaan fietsen bij een sportclub.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nope, je bent verplicht om binnen je vak te rijden, je hoeft niet zoveel mogelijk rechts te rijden. Het kan dat jij graag wil dat een fietser dat doet maar geen enkele wielrenner die bij zijn volle verstand is en harder dan 20-25 km/u fietst zal dat doen aangezien je dan gezien bent als andere verkeersdeelnemers domme dingen doen. Dankzij het grote aantal verkeersdeelnemers en de lage intelligentie van de meeste mensen zijn er altijd veel verkeersdeelnemers die domme dingen doen. Om te beginnen moet je al iets meer links fietsen zodat je eerder een overzicht hebt van wat er uit de dwarse richtingen komt, omdat er veel auto's geparkeerd staan en omdat er veel asociale en domme mensen betaan die de auto op het fietspad stilzetten wanneer ze uit de dwarse richting komen. Puur zelfbescherming dus.
Ook als ik met een stadsfiets 20-30 km/u rijd, of zelfs 15-20 km/u als ik lui ben, rijd ik niet langs geparkeerde auto's, dat is het domste wat je als fietser kan doen. Het is een kwestie van tijd vooraleer iemand zijn deur openzwaait op het moment dat jij eraan komt. Voor veel mensen is het te hoog gegrepen om eerst te kijken alvorens ze die deur opendoen.
Daarom geef ik bij zo een groep altijd een kort vriendelijk toetertje, net zoals je op je fiets zou moeten bellenquote:Op woensdag 17 juni 2015 21:58 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Jij noemt nu doof, maar ik zal je zeggen dat ik auto's achter me vaak niet hoor op de racefiets (puur door de wind). In mijn geval niet zo'n issue, omdat ik voornamelijk alleen fiets en er ruimte zat is. Maar ik kan me indenken dat zo'n heel peloton het ook vaak in eerste instantie gewoon niet hoort.
Neem niet weg dat de laatste dan zo nu en dan even over de schouder zou moeten kijken.
Maar het is inderdaad geven en nemen. Heb al eerder aangegeven dat onder alle groepen verkeersdeelnemers mensen zitten die daar moeite mee schijnen te hebben. Ook "wij" wielrenners dus.
Gewoon verbieden op de openbare weg.quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:59 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg je dat wielrennen niet veilig is om te beoefenen zowel voor jezelf als voor omstanders. Mischien wordt het tijd voor een parcours zonder overig verkeer en dat jullie dan maar rondjes gaan fietsen bij een sportclub.
Nee, wij geven aan dat het perfect mogelijk is om het veilig te beoefenen onder bepaalde voorwaarden. Ik weet niet of dat je het beseft (ik vermoed van niet) maar groepen normale amateurwielrenners halen een snelheid van rond de 50 km/u en hele goede groepen wielrenners halen snelheden van rond de 60 km/u als ze voluit trappen. Solo haal je al gemakkelijk een snelheid van boven de 40 km/u. Zonder doping trouwens!quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:59 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg je dat wielrennen niet veilig is om te beoefenen zowel voor jezelf als voor omstanders.
Waarom zou dat lang duren? Gebeurt met enige regelmaat, kort geleden nog.quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:53 schreef Hoplahopla het volgende:
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de eerste dode wielrenner te betreuren is wanneer de toer in zijn volle glorie ontketend.
Dat wordt nog wel verplicht binnen een paar maanden/jaar.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Waarom zou dat lang duren? Gebeurt met enige regelmaat, kort geleden nog.
Ben eerder benieuwd hoe lang het duurt voordat de elektrische fiets bovenaan het lijstje dodelijke ongelukken staat. Wij "achterlijke" wielrenners hebben tenminste nog een helm op. Die dwazen op een elektrische fiets doen dat niet, want het is niet verplicht (die zijn pas achterlijk..)
Of een maximum snelheid instellen van 25 km/uur.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:01 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Gewoon verbieden op de openbare weg.
Een aparte verzekering zou al een goed begin zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:03 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Of een maximum snelheid instellen van 25 km/uur.
Daarboven verplicht bromfietshelm en spiegels en verboden naast elkaar te rijden.
Ja als het aantal dodelijke ongelukken de spuigaten uitloopt wel ja.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:02 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Dat wordt nog wel verplicht binnen een paar maanden/jaar.
Dit zou een goede oplossing zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:03 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Of een maximum snelheid instellen van 25 km/uur.
Daarboven verplicht bromfietshelm en spiegels en verboden naast elkaar te rijden.
Ongeveer net zo lang als dat het duurt dat een voldoende groot percentage van de weggebruikers ermee rijdt.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Waarom zou dat lang duren? Gebeurt met enige regelmaat, kort geleden nog.
Ben eerder benieuwd hoe lang het duurt voordat de elektrische fiets bovenaan het lijstje dodelijke ongelukken staat.
Daarom dat ze in Nederland de snelheid beperken op 25 km/u. Dat kan trouwens worden omzeild als je de juiste software hebt (of handig bent met hacken). Misschien toch maar eens de bromfiets met brandstofmotor verbieden? Dan kan dat voor bromfietsen ook en het scheelt een hoop troep en verspilling.quote:Wij "achterlijke" wielrenners hebben tenminste nog een helm op. Die dwazen op een elektrische fiets doen dat niet, want het is niet verplicht (die zijn pas achterlijk..)
Ik zie er anders genoeg rijden. Maar verplichten voor alle fietsers zou ook niet zo gek zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:04 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja als het aantal dodelijke ongelukken de spuigaten uitloopt wel ja.
Zou niet nodig moeten zijn, voor wielrenners is een helm ook niet verplicht, maar kom er weinig tegen zonder...
quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:03 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Of een maximum snelheid instellen van 25 km/uur.
Daarboven verplicht bromfietshelm en spiegels en verboden naast elkaar te rijden.
Onder de voorwaarde dat de rest zich maar aanpast blijkbaar....quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, wij geven aan dat het perfect mogelijk is om het veilig te beoefenen onder bepaalde voorwaarden. Ik weet niet of dat je het beseft (ik vermoed van niet) maar groepen normale amateurwielrenners halen een snelheid van rond de 50 km/u en hele goede groepen wielrenners halen snelheden van rond de 60 km/u als ze voluit trappen. Solo haal je al gemakkelijk een snelheid van boven de 40 km/u. Zonder doping trouwens!
Wat? Ik wordt regelmatig ingehaald door die krengen met veel hogere snelheid.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom dat ze in Nederland de snelheid beperken op 25 km/u. Dat kan trouwens worden omzeild als je de juiste software hebt (of handig bent met hacken).
Met snelheden van tot 20 km/u valt het risico wel mee. Op de racefiets heb ik ook altijd een helm op.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:05 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Ik zie er anders genoeg rijden. Maar verplichten voor alle fietsers zou ook niet zo gek zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |