Dat is ook niet makkelijk. Maar in ieder geval kan je een mooie band opbouwen (met een select groepje mensen). En dat is toch het mooiste wat er is?quote:Op maandag 8 juni 2015 20:31 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Dan zou je eens moeten weten hoe de andere kant is, als je juist het tegenovergestelde hebt en je fucking goed inleeft bij anderen. Dat geeft bergen stress, verdriet en gezeik. Af en toe heb ik inderdaad het idee dat ik juist zou willen dat ik veel minder om de shit van anderen gaf. Nu heb ik wel een hekel aan mensen, maar de mensen waar ik wél goed mee overweg kan gaan me dan ook aan het hart.
Waarom verwacht je empathie?quote:Op maandag 8 juni 2015 20:34 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat ik gewoon mee kan lezen he? Goed, we weten beiden dat het niet kwetsend voor me is wat je schrijft, maar dat neemt niet weg dat het gewoon ronduit onbeleefd is. Dat mijn persoonlijkheid anders in elkaar zit betekend niet dat het netjes is om mij te beschrijven als 'zo iemand'. Dit suggereert dat je niet bepaald een open blik hebt. Als je het vanuit een andere kant probeert te bekijken is het voor mensen met een ASPD ook niet zo leuk om te beseffen dat wij al die fijne gevoelens van connecties met anderen moeten missen. Het ziet er namelijk uit alsof anderen het ontzettend leuk hebben en het gevoel wat hier bij hoort zou ik ook weleens willen meemaken.
Ik schrijf zojuist letterlijk dat ik het jammer vind om te beseffen dat ik die 'gelukkige' emoties mis die anderen hebben in het bijzijn van anderen. Wees een beetje beleefd. Ik geef aan dat ik me netjes en vriendelijk gedraag naar anderen, dus ik zie geen reden voor je om mij dan af te branden.quote:Op maandag 8 juni 2015 20:34 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dat is ook niet makkelijk. Maar in ieder geval kan je een mooie band opbouwen (met een select groepje mensen). En dat is toch het mooiste wat er is?
Hmm dat klinkt best kut dan weer ja. Heb je ooit wel ns een schuldgevoel tegenover anderen als je iets gedaan hebt, of hoe werkt dat? Kan je dingen grappig vinden? Voel je je geisoleerd zoals je hierboven aangeeft "omdat je dat ook wel eens zou willen meemaken"?quote:Op maandag 8 juni 2015 20:34 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat ik gewoon mee kan lezen he? Goed, we weten beiden dat het niet kwetsend voor me is wat je schrijft, maar dat neemt niet weg dat het gewoon ronduit onbeleefd is. Dat mijn persoonlijkheid anders in elkaar zit betekend niet dat het netjes is om mij te beschrijven als 'zo iemand'. Dit suggereert dat je niet bepaald een open blik hebt. Als je het vanuit een andere kant probeert te bekijken is het voor mensen met een ASPD ook niet zo leuk om te beseffen dat wij al die fijne gevoelens van connecties met anderen moeten missen. Het ziet er namelijk uit alsof anderen het ontzettend leuk hebben en het gevoel wat hier bij hoort zou ik ook weleens willen meemaken.
Wacht even, dus je klacht is dat mijn reactie anti-sociaal is?quote:Op maandag 8 juni 2015 20:34 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje vreemd, dit defensieve gedrag. Ben je aan het trollen of wat?quote:Op maandag 8 juni 2015 20:40 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Ik schrijf zojuist letterlijk dat ik het jammer vind om te beseffen dat ik die 'gelukkige' emoties mis die anderen hebben in het bijzijn van anderen. Wees een beetje beleefd. Ik geef aan dat ik me netjes en vriendelijk gedraag naar anderen, dus ik zie geen reden voor je om mij dan af te branden.
Ik verwacht geen empathie, maar ik verwacht wel netjes en op een beleefde manier behandeld te worden. Ik heb aangegeven dat ik me altijd in het dagelijkse leven ook netjes en beleefd gedraag, en voor zover ik weet (maar voel je absoluut vrij om het aan te geven wanneer je dit anders ervaart) gedraag ik me tegenover iedereen hier ook respectvol. Ik beschouw het als onbeleefd wanneer er naar mij wordt verwezen als 'zo iemand'. Als ik me vriendelijk en beleefd opstel is er toch geen enkele reden om mij af te branden?quote:
Ik vond de reactie helemaal niet zo onbeleefd, eigenlijk.quote:Op maandag 8 juni 2015 20:45 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Ik verwacht geen empathie, maar ik verwacht wel netjes en op een beleefde manier behandeld te worden. Ik heb aangegeven dat ik me altijd in het dagelijkse leven ook netjes en beleefd gedraag, en voor zover ik weet (maar voel je absoluut vrij om het aan te geven wanneer je dit anders ervaart) gedraag ik me tegenover iedereen hier ook respectvol. Ik beschouw het als onbeleefd wanneer er naar mij wordt verwezen als 'zo iemand'. Als ik me vriendelijk en beleefd opstel is er toch geen enkele reden om mij af te branden?
In dat geval heb ik het verkeerd begrepen. Ik geloof dat ik verkeerd overkom, dat is niet de bedoeling. Laat het me uitleggen. Wat ik met dit topic probeerde te bereiken is het vinden van mensen die dezelfde stoornis hebben of mensen die hier mee te maken hebben. Dit omdat het voor mij, en ik weet voor veel anderen met dezelfde stoornis, niet prettig is om altijd het gevoel te hebben 'anders' te zijn. Wanneer ik dan vervolgens wordt beschreven als 'zo iemand' dan voelt dat voor mij niet zo fijn juist omdat dit het tegenovergestelde is van wat ik wilde begrijpen. Vandaar dat ik het als onbeleefd beschouwde, maar ik geloof dat ik in moet zien dat dit niet onbeleefd bedoeld is.quote:Op maandag 8 juni 2015 20:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vond de reactie helemaal niet zo onbeleefd, eigenlijk.
Je komt hier zelf vertellen wat ASPS inhoudt. Als ik vervolgens lees hoe jij 'respectvol' reageert, dan vertrouw ik dat ook niet helemaal.
En dat is dus precies anti-sociaal zijn. Anderen erop proberen te pakken als ze iets doen wat misschien eventueel niet helemaal soiciaal correct is. Anderen een schuldgevoel aanpraten. TS probeert me te bespelen en een reactie uit te lokken. Iets als een excuses. Dat voedt zijn superieure gevoel. Zelf heeft hij immers niet dat soort lastige emoties.quote:Op maandag 8 juni 2015 20:49 schreef jodelahity het volgende:
Ik voel me hier soms al snel aangevallen maar vallen over zulke woordcombinaties gaat nog wel een stapje verder
Ik kom niet meer in sitaties terecht waarin ik mensen als het ware iets flik en hier dan een schuldgevoel over zou moeten hebben. Wat ik voorheen wel deed was kijken in hoeverre ik mensen loyaal kon krijgen of iets gedaan kon krijgen voor vermaak. En nee, hier had ik dan geen schuldgevoel over, maar ik was me er wel van bewust dat ik dit zou moeten hebben. Ik weet niet of dit ook enigszins geldt als het hebben van schuldgevoel? Maar, ik wil weer benadrukken dat ik dit al meerdere jaren niet meer doe.quote:Op maandag 8 juni 2015 20:40 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Hmm dat klinkt best kut dan weer ja. Heb je ooit wel ns een schuldgevoel tegenover anderen als je iets gedaan hebt, of hoe werkt dat? Kan je dingen grappig vinden? Voel je je geisoleerd zoals je hierboven aangeeft "omdat je dat ook wel eens zou willen meemaken"?
Best wel vreemd ja, dat je niet het gevoel hebt dat iets "leuk" is ofzo. Aan de andere kant ben je dan waarschijnlijk ook nergens bang voor, geen angst niks.. en dat is dan wel weer een plus. Of zit ik er nu heel ver naast?
Wat ik zojuist ook naar Lienekien schreef;quote:Op maandag 8 juni 2015 20:44 schreef jodelahity het volgende:
lol vallen over 'zo iemand'. Hij neemt het voor je op zelfs en je denkt dat hij je afbrandt xd Het is wel duidelijk dat je er inderdaad anders naar kijkt dan de normale persoon. Of is dat ook onbeleefd om te zeggen
Ja naar mijn gezin voel ik een hele goede verbinding, maar ik weet natuurlijk niet of ik dit op dezelfde manier ervaar als jij dit doet. Ik ben me er wel van bewust dat ik wel alles afweeg (hier laat ik anderen natuurlijk niks van merken) en ik onderdruk de neiging om uit te testen hoe ver mijn familie zal gaan om liefde naar mij te bewijzen. Maar ik moet hier wel bij zeggen dat ik ook voor hen alles doe. Maar zoals ik al zei, ik weet niet of ik dit op dezelfde manier ervaar als jij. Hoe ervaar jij dit naar je familie toe?quote:Op maandag 8 juni 2015 20:44 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje vreemd, dit defensieve gedrag. Ben je aan het trollen of wat?
En wat betreft empathie, voel je wel een verbinding met de mensen die het dichtst bij je staan (je ouders bijvoorbeeld) of voel je zelfs naar die mensen niks?
Voel je alsjeblieft helemaal vrij om aan te geven dat je dit anders ziet, maar ik heb het idee dat je nu een beetje vijandig naar me doet? Ik geloof niet dat ik een supeurieur gevoel heb. Ik ben hier juist op zoek naar lotgenootjesquote:Op maandag 8 juni 2015 20:54 schreef thenxero het volgende:
[..]
En dat is dus precies anti-sociaal zijn. Anderen erop proberen te pakken als ze iets doen wat misschien eventueel niet helemaal soiciaal correct is. Anderen een schuldgevoel aanpraten. TS probeert me te bespelen en een reactie uit te lokken. Iets als een excuses. Dat voedt zijn superieure gevoel. Zelf heeft hij immers niet dat soort lastige emoties.
Als het niet werkt, dan is het stramien natuurlijk om een hele redelijke verklaring te geven. Zodat iedereen weer vriendjes met TS wordt.
Mooi hoe TS direct laat zien hoe het is om met een anti-sociaal persoon om te gaan, ook al is dit alleen nog maar op een forum.
Ik probeer je niet-lotgenoten erop te wijzen hoe je te werk gaat. Volgens mij doe je dat ook niet expres. Jammer als je dat ziet als vijandigheid.quote:Op maandag 8 juni 2015 21:05 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Voel je alsjeblieft helemaal vrij om aan te geven dat je dit anders ziet, maar ik heb het idee dat je nu een beetje vijandig naar me doet? Ik geloof niet dat ik een supeurieur gevoel heb. Ik ben hier juist op zoek naar lotgenootjes
Ik ben blij om te merken dat het niet je intentie is om me een gevoel van vijandigheid te geven. Ik begrijp dat je mensen die geen ASDP er op wilt wijzen hoe mensen met ASDP soms te werk kunnen gaan. Echter je geeft aan dat je ze wilt laten weten hoe 'ik' te werk ga, maar echt, zo ben ik niet. Ik heb niet de intentie om anderen pijn te doen en sinds een aantal jaren hou ik me met andere dingen bezig dan met manipuleren voor het eigen gewin. Overigens ook daarin deed ik anderen geen opzettelijk pijn. Een deel van het hebben van ASDP betekend dat je niet jezelf kunt zijn, omdat het (echt waar, geloof me maar) niet sociaal geaccepteerd is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld mensen met autisme zijn wij prima in staat tot sociale interactie (heel goed zelfs), dus is het absoluut uit den boze om je ongeïnteresseerd op te stellen. Maar bedankt voor de tip, ik zal ze meenemen! Tof dat je de moeite neemt om het aan me uit te leggenquote:Op maandag 8 juni 2015 21:19 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik probeer je niet-lotgenoten erop te wijzen hoe je te werk gaat. Volgens mij doe je dat ook niet expres. Jammer als je dat ziet als vijandigheid.
Sterkte met je aandoening en iedereen in je omgeving. Hopelijk kan je er wat aan doen. Misschien is de eerste stap om proberen te stoppen met altijd sociaal correct te doen, maar gewoon oprecht te zeggen wat je ergens van vindt (of te zwijgen). Stoppen met toneelstukjes, stoppen met mensen dingen te laten doen voor je eigen gewin, puur omdat het kan. Je maakt er op korte termijn misschien niet veel vrienden mee, maar misschien wel een paar goede. Als je dat wil ervaren dan zul je er hard aan moeten werken.
Nee, dat is Dr. Manhattan van 'The Watchmen'. Daar deed je mij een beetje aan denken.quote:Op maandag 8 juni 2015 21:37 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Nice artwork!![]()
Heb je het zelf gemaakt?
Sorry ik ken het niet!quote:Op maandag 8 juni 2015 21:38 schreef Deckard het volgende:
[..]
Nee, dat is Dr. Manhattan van 'The Watchmen'. Daar deed je mij een beetje aan denken.
Dat moest geen boos poppetje zijn. Deze bedoelde ik; :quote:Op maandag 8 juni 2015 21:41 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Sorry ik ken het niet!Waarom deed het je aan mij denken?
Ik weet dat ik om mijn familie geef omdat ik het heel erg zou vinden als hun iets zou overkomen of als hun iets aangedaan zou worden. Dat heb ik met de meeste mensen niet, of in ieder geval veel minder sterk. Maar ik heb mijn ouders ook wel is 'gebruikt' om dingen gedaan te krijgen, dat dan weer wel. Ik zie mezelf niet als sociopaat trouwens, maar ik heb ook niet de behoefte om het te testenquote:Op maandag 8 juni 2015 21:01 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Ja naar mijn gezin voel ik een hele goede verbinding, maar ik weet natuurlijk niet of ik dit op dezelfde manier ervaar als jij dit doet. Ik ben me er wel van bewust dat ik wel alles afweeg (hier laat ik anderen natuurlijk niks van merken) en ik onderdruk de neiging om uit te testen hoe ver mijn familie zal gaan om liefde naar mij te bewijzen. Maar ik moet hier wel bij zeggen dat ik ook voor hen alles doe. Maar zoals ik al zei, ik weet niet of ik dit op dezelfde manier ervaar als jij. Hoe ervaar jij dit naar je familie toe?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |