Het zijn niet alleen Koerden die de HDP nu hebben laten groeien he, ook veel Alevieten en mensen die Erdogan-moe zijn, een van de leiders van de HDP zei paar uur terug in een persconferentie "we zullen geen verraad plegen op stemmen van onze non-traditionele achterban", maar goed het is inderdaad een begin, benieuwd hoe het verder uitpakt.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:31 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Het is een begin natuurlijk. Past perfect in het politiek proces van de Koerdische partijen die zich nu landelijk kunnen profileren.
Bekijk eens naar de situatie voor 2002 zou ik zeggen. Kijk even hoelang de gemiddelde regering het heeft volgehouden in de jaren 90.quote:
Dat is het altijd al wel een beetje geweest, daarom gebruikt Erdo/AKP het ook. Eerder was het links vs. rechts, kemalist en seculier vs. gelovig en 'islamist', arm vs. rijk.quote:Het land is hevig gepolariseerd,
Geloof me, daar zijn echt mijlen gemaakt. Dat is de reden waarom AKP zoveel stemmen wist te winnen in het oosten. Nu de Koerden zijn verzameld onder een partij, lijkt AKP kansloos in het oosten.quote:de Koerdische kwestie woedt nog hevig
En toch zie je dat de CHP niet groeit en dat de AKP een stabiele achterban heeft.quote:en het land heeft de grootste protestdemonstraties in haar geschiedenis gekend.
AKP is bijna alles kwijt in het zuidoosten, van wat er nog over was dan.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:31 schreef Djibril het volgende:
Heeft iemand een kaart waarop je kan zien waar welk gebied op heeft gestemt? Zulke kaarten spreken boekdelen
Dat denk ik ook niet nee, meteen weer overdrijven hè.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:39 schreef zarGon het volgende:
Demirtaş (leider HDP) in 2012 tijdens een toespraak: "Wij zullen een standbeeld van Öcalan plaatsen" (vrij vertaald).
Door dit soort zaken zal HDP dus niet zo snel het vertrouwen winnen van Turken over het algemeen.
http://www.haberturk.com/secim/secim2015/genel-secim.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:31 schreef Djibril het volgende:
Heeft iemand een kaart waarop je kan zien waar welk gebied op heeft gestemt? Zulke kaarten spreken boekdelen
Op CNN Turk lees ik: HDP op 12.6% en 78 zetels.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:39 schreef Ryan3 het volgende:
Turkey 95% of votes counted
AKP 41.5% (261)
CHP 25.3% (130)
MHP 16.7% (84)
HDP 12.0% (75)
Theoretisch mogelijke coalities:quote:Op zondag 7 juni 2015 20:39 schreef Ryan3 het volgende:
Turkey 95% of votes counted
AKP 41.5% (261)
CHP 25.3% (130)
MHP 16.7% (84)
HDP 12.0% (75)
Thanks, had al een link van Triggershot(waarvoor dank)quote:Op zondag 7 juni 2015 20:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
http://www.haberturk.com/secim/secim2015/genel-secim.
2011: http://www.haberturk.com/secim/secim2011/genel-secim.
Erdogan zou juist met zo een constructie opdracht aan de CHP moeten geven om een coalitie te vormen en dan langzaam aftellen tot de volgende verkiezingenquote:Op zondag 7 juni 2015 20:44 schreef zarGon het volgende:
[..]
Theoretisch mogelijke coalities:
- AKP + CHP (391 zetels)
- AKP + MHP (345 zetels)
- AKP + HDP (336 zetels)
- CHP + MHP + HDP (289 zetels).
Praktisch mogelijk:
- AKP + MHP
- AKP + HDP
Ik denk dat de keus van AKP snel gemaakt is..
quote:Op zondag 7 juni 2015 20:44 schreef Djibril het volgende:
[..]
Thanks, had al een link van Triggershot(waarvoor dank)
Hij zal wrs niet een coalitie vormen waarbij van de andere partij ook homoseksuelen kandidaat lid van het parlement waren idd.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:44 schreef zarGon het volgende:
[..]
- AKP + CHP (391 zetels)
- AKP + MHP (345 zetels)
- AKP + HDP (336 zetels)
Praktisch mogelijk:
- AKP + MHP
- AKP + HDP
Habertürk zegt (98,4%):quote:Op zondag 7 juni 2015 20:41 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Op CNN Turk lees ik: HDP op 12.6% en 78 zetels.
Na 94,7% van de stemmen geteld.
Meest logisch:quote:Op zondag 7 juni 2015 20:44 schreef zarGon het volgende:
[..]
- AKP + CHP (391 zetels)
- AKP + MHP (345 zetels)
- AKP + HDP (336 zetels)
Praktisch mogelijk:
- AKP + MHP
- AKP + HDP
Ligt eraan wat jij 'oke' noemt.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:55 schreef De_Kaas het volgende:
Is dat MHP nog een tikje oke, mocht AKP daar inderdaad mee gaan regeren?
Alles wat een beetje democratisch en relatief progressief is. Links of rechts maakt me niet uit, dat is aan de Turken.quote:
MHP en progressief...quote:Op zondag 7 juni 2015 20:57 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Alles wat een beetje democratisch en relatief progressief is. Links of rechts maakt me niet uit, dat is aan de Turken.
Extreem-rechts, fascisten, PanTurks, eenheid, blijheid.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:57 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Alles wat een beetje democratisch en relatief progressief is. Links of rechts maakt me niet uit, dat is aan de Turken.
Valt wel mee te praten, denk ik. Zolang je ze op sommige punten blij kunt maken (wat vooral Erdo niet leuk zal vinden).quote:Op zondag 7 juni 2015 21:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Extreem-rechts, facisten, PanTurks, eenheid, blijheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |