E&M is een verschrikkelijk keuzespektakel met allemaal talen en aardrijkskunde, geschiedenis en economie.quote:
Bij ons op school mag je bij C&M wiskunde C,A en B kiezen dus dat maakt niet zoveel uit. Maar ik wou misschien ook juist wiskunde B kiezen. En ja ik wist wel al dat als ik C&M zou kiezen biologie mijn keuzevak zou zijn en bij N&G aardrijkskunde.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:13 schreef Etsu het volgende:
Welke vakken zijn verplicht in E&M?
E&M heeft redelijk veel overlap met C&M.
In C&M is wiskunde C verplicht, in E&M wiskunde A.
Ik zou zeggen: C&M met tekenen, ak en geschiedenis en dan wiskunde A ipv C.
Wellicht dat je in de keuzeruimte natuurkunde en scheikunde doet. Wellicht niet je sterkste vakken, maar kom je wel binnen bij bio-studies, neem ik aan.
Daarvoor is ook vaak wiskunde B vereist, denk daaraan.
Ja E&M lijkt me zelf ook niks want ik heb ook een hekel aan economiequote:Op zondag 7 juni 2015 20:15 schreef Bowero het volgende:
[..]
E&M is een verschrikkelijk keuzespektakel met allemaal talen en aardrijkskunde, geschiedenis en economie.
Kan handig zijn, maar die vakken zijn voor weinig studies belangrijk.
Wat wil je studeren TS?
Neem trouwens Duits als keuzevak!
Doe dan biologie, natuur-/scheikunde in je keuzeruimte. Als het je teveel wordt, kan je nog schrappen.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:27 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
[..]
Bij ons op school mag je bij C&M wiskunde C,A en B kiezen dus dat maakt niet zoveel uit. Maar ik wou misschien ook juist wiskunde B kiezen. En ja ik wist wel al dat als ik C&M zou kiezen biologie mijn keuzevak zou zijn en bij N&G aardrijkskunde.
quote:Op zondag 7 juni 2015 20:30 schreef Etsu het volgende:
[..]
Doe dan biologie, natuur-/scheikunde in je keuzeruimte. Als het je teveel wordt, kan je nog schrappen.
Ik zou voor A kiezen als je 'maar' een 6 staat voor wiskunde. Dan denk ik dat B te hoog is gegrepen. Maar je kan het proberen.
Volgens mij levert deze combi een diploma voor de beide profielen. Lijkt me ook netjes.
Idem ito: als je het via deze manier doet, en je blijkt volgend jaar beter te zijn in N&G-vakken dan in C&M-vakken, kan je C&M-vakken schrappen.
Zo houd je dus de meeste opties open.
Super bedankt voor het advies en opzoeken! Alleen het probleem is dat mijn school echt super moeilijk doet en mij sowieso geen 2 keuze vakken laat doen omdat je daarbij ons op school een 8 gemiddeld voor moet staan. En ik had er idd over na gedacht om scheikunde als keuzevak te kiezen alleen dat kan niet bij ons op school bij C&M.... Ja dit klinkt nu heel stom maar ik ben hier al over wezen praten, rooster technisch kan onze school dat niet indelen omdat over het algemeen toch geen C&M'er scheikunde kiest.... Dus nu zit ik nog steeds vast...quote:Op zondag 7 juni 2015 20:39 schreef Etsu het volgende:
http://www.wageningenur.n(...)euwe-tweede-fase.htm
Bij B dierwetenschappen ben je toelaatbaar met C&M en wiskunde A + scheikunde (kan in je keuzeruimte).
Geen biologie, geen natuurkunde.
B biologie ben je niet toelaatbaar.
B voeding ben je toelaatbaar met C&M en wiskunde C ipv A (zou toch A doen als ik jou was), biologie en scheikunde in je keuzeruimte.
Geen natuurkunde.
Samengevat:
C&M: NL, EN, FR, TE, AK, GS, WisA, BI en SK. En dan nog ANW, MA en PWS.![]()
En dan kan je eventueel biologie schrappen wil je toch dierwetenschappen doen.
En mag je in N&G wel tekenen oid nemen in de keuzeruimte? Ben je alsnog zelfde uit.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:48 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
[..]
[..]
Super bedankt voor het advies en opzoeken! Alleen het probleem is dat mijn school echt super moeilijk doet en mij sowieso geen 2 keuze vakken laat doen omdat je daarbij ons op school een 8 gemiddeld voor moet staan. En ik had er idd over na gedacht om scheikunde als keuzevak te kiezen alleen dat kan niet bij ons op school bij C&M.... Ja dit klinkt nu heel stom maar ik ben hier al over wezen praten, rooster technisch kan onze school dat niet indelen omdat over het algemeen toch geen C&M'er scheikunde kiest.... Dus nu zit ik nog steeds vast...
En ja over wiskunde heb je ook wel gelijk alleen mijn leraar zei dat het ging over welke onderdelen je goed was in wiskunde en niet welk cijfer je stond. Ik ben juist goed in meetkunde en dat soort dingen en niet echt in verhaal sommen met formules enzo.
Ja dat mag idd wel, het is echt heel raar. Ze laten de N-profielen ongeveer alles kiezen maar de M-profielen nauwelijks iets.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:49 schreef Etsu het volgende:
[..]
En mag je in N&G wel tekenen oid nemen in de keuzeruimte? Ben je alsnog zelfde uit.
Wat mag je wel nemen als keuzevak?
Ga naar die school.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:53 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
Het probleem ligt eigenlijk echt veel meer bij mijn school zelf dan bij de profielen. Op een andere middelbare school ( dichter in de buurt ) kan je gewoon N&G kiezen met biologie, scheikunde en dan kiezen tussen ak of na plus dan nog een keuze vak. Dan had ik wel gewoon N&G kunnen doen met scheikunde ( dan is het i.i.g een moeilijk vaak ipv 2 ) maarja dat gaat dus niet..
Dan kies je toch N&G met tekenen of een vak uit het C&M-profiel dat jij leuk vindt.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:54 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
[..]
Ja dat mag idd wel, het is echt heel raar. Ze laten de N-profielen ongeveer alles kiezen maar de M-profielen nauwelijks iets.
En ja Biologie, duits, economie, M&O, we hebben verder ook geen muziek of filosofie ofzo dus veel keus is er niet.
Ja dat zeiden mijn ouders ookal jammer genoeg is die school echt vreselijkquote:Op zondag 7 juni 2015 20:54 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ga naar die school.
Anders heb ik ook geen oplossingen meer voor je en moet je echt op je gevoel uit gaan. Wat wil ik? Wat kan ik? En dan zou ik bij C&M terechtkomen.
Ja dan zou ik N&G met Aardrijkskunde kiezen alleen dan heb ik dus bio, na, schei, wis A en ak... Is dat te doen als je eigenlijk niet heel erg goed bent in de bèta vakken?quote:Op zondag 7 juni 2015 20:57 schreef Etsu het volgende:
[..]
Dan kies je toch N&G met tekenen of een vak uit het C&M-profiel dat jij leuk vindt.
Dan ben je alsnog toelaatbaar voor beide B's in een van mijn posts hierboven.
Enige struikelblokken zijn scheikunde en natuurkunde eventueel.quote:Op zondag 7 juni 2015 21:04 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
[..]
Ja dat zeiden mijn ouders ookal jammer genoeg is die school echt vreselijk
[..]
Ja dan zou ik N&G met Aardrijkskunde kiezen alleen dan heb ik dus bio, na, schei, wis A en ak... Is dat te doen als je eigenlijk niet heel erg goed bent in de bèta vakken?
Heb je dan misschien nog tips voor die vakken alvast voor volgend jaar? Ze zeggen namelijk dat de overstap naar de bovenbouw heel groot is. En haha dankjequote:Op zondag 7 juni 2015 21:06 schreef Etsu het volgende:
[..]
Enige struikelblokken zijn scheikunde en natuurkunde eventueel.
Je mag na je examen een vier of twee vijven staan (als je daar tegenover een acht hebt, en dat lijkt me best niet lastig voor jou gezien je lijst).
Nope, ik heb die vakken niet gevolgd.quote:Op zondag 7 juni 2015 21:20 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
[..]
Heb je dan misschien nog tips voor die vakken alvast voor volgend jaar? Ze zeggen namelijk dat de overstap naar de bovenbouw heel groot is. En haha dankje![]()
Maar het is dus ook echt zo dat je niet heel veel kan met C&M of wel?
Ja klopt dat is ook zo maar is biologie echt niet te doen zonder scheikunde of gewoon moeilijker? Ik wil toch wel sowieso biologie als keuze vak kiezen.quote:Op zondag 7 juni 2015 21:23 schreef laiveneertiekje het volgende:
Waar je ook mee op moet letten is zeker als je bio als vrije keuzevak kiest dat je op een gegeven moment onderwerpen krijgt die zeer scheikundig zijn. Dat is dan lastig op te pikken. En met een EM/CM profiel scheikunde kiezen is toch vaak lastig omdat de manier van denken bij scheikunde verschilt met die van de meeste alpha vakken.
Ow okee, welke vakken heb jij dan wel gevolgd? Ja ik ga ook sowieso geen wiskunde C doen en bedankt!quote:Op zondag 7 juni 2015 21:24 schreef Etsu het volgende:
[..]
Nope, ik heb die vakken niet gevolgd.
Maar SES / [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopic hier kan je wel vragen stellen.
En geen idee, de baankansen liggen daar wel een stuk lager, en met wis C kan je niet veel.
Succes.
Ik ben barslecht in natuurkunde-/scheikunde en in talen. Dus werd het snel E&M met M&O, AK, MAW en INF.quote:Op zondag 7 juni 2015 21:29 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
[..]
Ow okee, welke vakken heb jij dan wel gevolgd? Ja ik ga ook sowieso geen wiskunde C doen en bedankt!
Moeilijker. Er komt gewoon een stuk waar je het als je geen sk hebt lastiger oppakt. Waar ik werk raden wij de combi wel aan. Er zijn wel uitzonderingen die het zonder proberen. Dit altijd wel in overleg met de docent.quote:Op zondag 7 juni 2015 21:29 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
[..]
Ja klopt dat is ook zo maar is biologie echt niet te doen zonder scheikunde of gewoon moeilijker? Ik wil toch wel sowieso biologie als keuze vak kiezen.
[..]
Ow okee, welke vakken heb jij dan wel gevolgd? Ja ik ga ook sowieso geen wiskunde C doen en bedankt!
Oww...Ik bedoelde het meer als een vraag. Alleen de meeste mensen op mijn school doen zo. Ik bedoelde het niet beledigend, alleen je kan er wel minder mee.quote:
Maar kan je niet ongeveer iets in die richting doen met C&M? Want ik vind scheikunde echt niet leuk en moeilijk. Biologie wou ik idd kiezen omdat ik dat heel leuk vind maar zeker niet makkelijk! en ik wil gewoon graag mijn kennis in biologie dan verbreden. Aardrijkskunde kan makkelijk zonder natuurkunde ( is ook gewoon verplicht bij C&M en half bij E&M ) En ik weet ook wel dat scheikunde inhalen niet zomaar gaat maar als een van die dingen echt mijn droomstudie zou zijn zou ik het wel doen.quote:Op zondag 7 juni 2015 21:49 schreef Harunobu het volgende:
Als je op de universiteit iets met biologie, aardrijkskunde, dieren of voeding wilt doen komt de scheikunde gewoon terug.
Als je nu kiest voor C&M beslis je nu al dat je dus ook nooit iets in die richting gaat studeren. Zelfs als je denkt dat je dat nu al zeker weet, kan je daar inderdaad spijt van krijgen.
Is er wel echt een studie die biologie vraagt, maar geen scheikunde? Anders heeft het ook geen nut om biologie te kiezen, tenzij als pretvak.
Eigenlijk kan aardrijkskunde ook niet zonder natuurkunde.
Je moet dus nu eigenlijk kiezen tussen natuurkunde, scheikunde, of eigenlijk alle betastudies uitsluiten.
Scheikunde inhalen? Ja, dat kan. Maar dat is niet een makkelijkere weg natuurlijk.
Het vwo-examen halen is niet het probleem. Maar je haalt je examen om toegang te krijgen tot vervolgstudies. Zonder scheikunde kies je het puur als opvulling/leuk extra vak.
Hmm klopt. Het gaat ook vooral over motivatie... maar dat is ook wel de vraag, heb je 3 jaar lang motivatie voor vakken die je niet leuk of moeilijk vind alleen voor een mogelijke studiekeuze...? En het is niet zo dat ik er niet voorbereid ben om voor te werken maar mensen kunnen wel zeggen dat C&M een pretpakket is maar dat is ook gewoon al veel leren en werken voor mij. Maar jammer genoeg is mijn school echt super vervelend en willen ze niet meer dat je switcht in de bovenbouw. Ze zeggen omdat de C&M vakken en alles nu ook moeilijker zijn geworden waardoor je niet meer kan switchen, vgm zou het idd met heel veel moeite wel gaan maar ik weet dus ook niet.quote:Op zondag 7 juni 2015 21:52 schreef BlueJeans het volgende:
Het gaat meer om je motivatie. Ik stond een 6 voor scheikunde/natuurkunde in de 3e. Ze raadden het me niet aan, maar heb toch voor N&G gekozen en nooit spijt van gehad! Ik werd nogal bang gemaakt van of het niet te moeilijk zou worden, en dat de bèta-vakken echt niet te doen zijn in de bovenbouw als je nu al moeite hebt....etc. Maar ik kan je vertellen dat het echt wel mee valt (mits je wel oplet/bijhoud) dan hoef je geen problemen te verwachten. Ik merkte dat ze nogal overdreven over de bèta-vakken doen hoe moeilijk het zou zijn maar ik had het meer ervaren dat de moeilijkheidsgraad zit in de moeite die je erin steekt (huiswerk maken etc) dan de moeilijkheid van de stof zelf.
Ik had geen natuurkunde gekozen, maar uiteindelijk dat wel via Boswell-Bèta gedaan en gehaald met een 6,3. (Dat is een soort toelatingstest omdat ik biologie wil studeren en geen natuurkunde had). Dus dat je nu een 6 staat voor sk/na zegt niet zoveel. Ik heb mijn sk en wis afgesloten met een 5 op mijn eindlijst, maar dat boeit me niet, want het gaat er (bij mijn studie) om dat je je diploma hebt behaald en niet persé met welke cijfers. Dus zoals je kunt zien heb ik wel veel moeite met de bèta-vakken, maar ik vond ze wel leuk!
Als je bereidt bent voor ervoor te werken, dan geloof ik wel dat het goed komt. Ik zie dat je in ieder geval twijfelt omdat je toch alle kanten wil en de bio-kant wel interessant vindt. Ik raad je erg aan om N&G te doen. Het is echt niet zo makkelijk om 'even' na/sk/bio in te halen na je VWO diploma. Kies N&G en kijk gewoon hoe het gaat, het is echt supermakkelijk voor je school om in het eerste halfjaar van de 4e over te schakelen naar een ander profiel, dus switchen kan altijd. Andersom van E&M/C&M naar N&G is niet erg gebruikelijk.
Oww daar doet onze school dat niet zo moeilijk over, je mag wel gewoon bio kiezen bij C&M maar niet Natuurkunde en Scheikundequote:Op zondag 7 juni 2015 22:20 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Moeilijker. Er komt gewoon een stuk waar je het als je geen sk hebt lastiger oppakt. Waar ik werk raden wij de combi wel aan. Er zijn wel uitzonderingen die het zonder proberen. Dit altijd wel in overleg met de docent.
Je leest niet goed. Het gaat er niet om of het nu kan. Het gaat erom wat je er straks aan hebt. Ik kijk naar de vakken waar je wel hoge cijfers voor hebt. Tenzij je nu al weet dat je docent Frans wilt worden of rechten, sociologie, communicatiewetenschappen of psychologie wilt gaan doen. Want economie gaat het hem ook niet worden, lijkt het. Dus er blijft niet zo veel gamma over. En beta kan niet zonder beta-vakken.quote:Op zondag 7 juni 2015 22:43 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
Maar kan je niet ongeveer iets in die richting doen met C&M? Want ik vind scheikunde echt niet leuk en moeilijk. Biologie wou ik idd kiezen omdat ik dat heel leuk vind maar zeker niet makkelijk! en ik wil gewoon graag mijn kennis in biologie dan verbreden. Aardrijkskunde kan makkelijk zonder natuurkunde ( is ook gewoon verplicht bij C&M en half bij E&M ) En ik weet ook wel dat scheikunde inhalen niet zomaar gaat maar als een van die dingen echt mijn droomstudie zou zijn zou ik het wel doen.
Oneens.quote:Op maandag 8 juni 2015 08:04 schreef Harunobu het volgende:
Alle studies die aardrijkskunde vragen, vragen ook natuurkunde.
Alle studies die biologie vragen, vragen ook scheikunde.
Dat jouw school schijnbaar aardrijkskunde voor iedereen verplicht stelt slaat gewoon nergens op en doet er ook verder niet toe. Je gaat echt geen aardwetenschappen studeren zonder Na. En het gaat daarna ook elke keer weer terug komen. Gewoon 9-12 studiepunten pure natuurkunde, en elk aardrijkskundevak grijpt terug naar de natuurkunde.
Aardrijkskunde is toegepaste natuurkunde.
Geen natuurkunde.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:39 schreef Etsu het volgende:
http://www.wageningenur.n(...)euwe-tweede-fase.htm
Bij B dierwetenschappen ben je toelaatbaar met C&M en wiskunde A + scheikunde (kan in je keuzeruimte).
Geen biologie, geen natuurkunde.
B biologie ben je niet toelaatbaar.
B voeding ben je toelaatbaar met C&M en wiskunde C ipv A (zou toch A doen als ik jou was), biologie en scheikunde in je keuzeruimte.
Geen natuurkunde.
Samengevat:
C&M: NL, EN, FR, TE, AK, GS, WisA, BI en SK. En dan nog ANW, MA en PWS.![]()
En dan kan je eventueel biologie schrappen wil je toch dierwetenschappen doen.
De situatie is de afgelopen jaren enigszins veranderd. Zowel het studieaanbod als de toelatingseisen zijn flexibeler geworden waardoor scholieren met een C&M pakket aanzienlijk meer mogelijkheden hebben gekregen dan een aantal jaar geleden.quote:Op maandag 8 juni 2015 08:04 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Je leest niet goed. Het gaat er niet om of het nu kan. Het gaat erom wat je er straks aan hebt. Ik kijk naar de vakken waar je wel hoge cijfers voor hebt. Tenzij je nu al weet dat je docent Frans wilt worden of rechten, sociologie, communicatiewetenschappen of psychologie wilt gaan doen. Want economie gaat het hem ook niet worden, lijkt het. Dus er blijft niet zo veel gamma over. En beta kan niet zonder beta-vakken.
Als je nu nog niet weet of een van die vakken nodig is voor je droomstudie, waarom dan wel laten vallen? Zonder economie kan je gewoon nog een economiestudie doen, bijvoorbeeld. En alfaopleidingen mag je zowieso met elk vwo-profiel doen.
Dat jouw school schijnbaar aardrijkskunde voor iedereen verplicht stelt slaat gewoon nergens op en doet er ook verder niet toe. Je gaat echt geen aardwetenschappen studeren zonder Na. En het gaat daarna ook elke keer weer terug komen. Gewoon 9-12 studiepunten pure natuurkunde, en elk aardrijkskundevak grijpt terug naar de natuurkunde. Als dat soort vakken op de mibbelbaar al niet lukken, gaat dat zeker op de uni niets worden. Je kunt wel snel die defficientie nog even wegwerken, maar het probleem begint pas op de uni natuurlijk. Waar denk je dat mensen op vastlopen qua moeilijkheid en BSA?
Aardrijkskunde is toegepaste natuurkunde. Biologie is toegepaste scheikunde.
Sowieso wiskunde B, maar dat is altijd.
Als het te moeilijk is, er is altijd nog een niveau lager (havo/hbo).
Hmmm ja heb je wel een punt alleen wiskunde B ben ik eigenlijk nog nergens tegen gekomen voor een studie die je nodig hebt. Ik wil namelijk sowieso geen technische studie doen. Alleen ik ben goed in meetkunde maar niet in algebra ( 5 ) is wiskunde B dan slim?quote:Op zondag 7 juni 2015 22:47 schreef netchip het volgende:
Als je het kan, doe dan wel Wiskunde B. Wiskunde B is verplicht voor veel β-opleidingen, en zelfs als je geen β-opleiding gaat doen, schijn je er qua denkwijze toch nog profijt van te hebben.
En het is echt niet zo lastig als men beweert. Als je aanleg hebt, is 't pretty easy, als je geen aanleg hebt, moet je gewoon goed je huiswerk maken en vragen stellen totdat je het snapt i.p.v. kan.
Haha nee ik vind E&M niks want heb hekel aan economie ( en je kan er evenveel mee als met C&M ) En ik kan dan geen natuurkunde als keuze vak kiezen en als het al zou kunnen zou ik eerder scheikunde kiezen als keuze vak.quote:Op zondag 7 juni 2015 22:48 schreef netchip het volgende:
Een jongen in m'n natuurkunde klas heeft trouwens E&M met Wiskunde B en natuurkunde (rest van z'n vakken weet ik niet). Is dat geen optie (ik heb niet het hele topic gelezen)?
Maar het gaat toch ook om nu? Ik zit dadelijk wel 3 jaar vast aan die vakken. Ik snap ook wel goed wat je bedoelt maar het was meer dat er eventueel toch ook wel variante zouden zijn op bèta studies die je met C&M kan doen? Want met C&M ( ak en biologie ) kan je toch wel gamma doen?quote:Op maandag 8 juni 2015 08:04 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Je leest niet goed. Het gaat er niet om of het nu kan. Het gaat erom wat je er straks aan hebt. Ik kijk naar de vakken waar je wel hoge cijfers voor hebt. Tenzij je nu al weet dat je docent Frans wilt worden of rechten, sociologie, communicatiewetenschappen of psychologie wilt gaan doen. Want economie gaat het hem ook niet worden, lijkt het. Dus er blijft niet zo veel gamma over. En beta kan niet zonder beta-vakken.
Als je nu nog niet weet of een van die vakken nodig is voor je droomstudie, waarom dan wel laten vallen? Zonder economie kan je gewoon nog een economiestudie doen, bijvoorbeeld. En alfaopleidingen mag je zowieso met elk vwo-profiel doen.
Dat jouw school schijnbaar aardrijkskunde voor iedereen verplicht stelt slaat gewoon nergens op en doet er ook verder niet toe. Je gaat echt geen aardwetenschappen studeren zonder Na. En het gaat daarna ook elke keer weer terug komen. Gewoon 9-12 studiepunten pure natuurkunde, en elk aardrijkskundevak grijpt terug naar de natuurkunde. Als dat soort vakken op de mibbelbaar al niet lukken, gaat dat zeker op de uni niets worden. Je kunt wel snel die defficientie nog even wegwerken, maar het probleem begint pas op de uni natuurlijk. Waar denk je dat mensen op vastlopen qua moeilijkheid en BSA?
Aardrijkskunde is toegepaste natuurkunde. Biologie is toegepaste scheikunde.
Sowieso wiskunde B, maar dat is altijd.
Als het te moeilijk is, er is altijd nog een niveau lager (havo/hbo).
Kan mij niet zo schelen hoe ze het noemen. Als je misschien een betastudie wilt gaan doen dan zou ik die betavakken kiezen. Of je het nu een C&M profiel of N&T profiel gaat noemen.quote:Op maandag 8 juni 2015 18:47 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
[..]
Hmmm ja heb je wel een punt alleen wiskunde B ben ik eigenlijk nog nergens tegen gekomen voor een studie die je nodig hebt. Ik wil namelijk sowieso geen technische studie doen. Alleen ik ben goed in meetkunde maar niet in algebra ( 5 ) is wiskunde B dan slim?
[..]
Haha nee ik vind E&M niks want heb hekel aan economie ( en je kan er evenveel mee als met C&M ) En ik kan dan geen natuurkunde als keuze vak kiezen en als het al zou kunnen zou ik eerder scheikunde kiezen als keuze vak.
[..]
Maar het gaat toch ook om nu? Ik zit dadelijk wel 3 jaar vast aan die vakken. Ik snap ook wel goed wat je bedoelt maar het was meer dat er eventueel toch ook wel variante zouden zijn op bèta studies die je met C&M kan doen? Want met C&M ( ak en biologie ) kan je toch wel gamma doen?
Heb je sowieso ooit iets aan het C&M/E&M profiel dan? Je hebt gelijk dat ook voor aardwetenschappen vaak aardrijkskunde niet eens nodig is, maar Sk/Na wel. Vandaar ook mijn punt.quote:Dat van biologie is ook zeker waar maar met aardrijkskunde ben ik het echt oneens. Aardwetenschappen is inderdaad een bèta studie waar je scheikunde en natuurkunde voor nodig hebt maar geen aardrijkskunde dus ik vind het niet een heel goed voorbeeld. Je hebt misschien kwa toelating studies gezien niks aan aardrijkskunde en biologie maarja dan heb je niks aan het hele C&M/E&M profiel.
In tegenstelling wat Ryon denkt, er is niets mis met mensen met een C&M pakket die het leuk vinden om biologie te doen. Maar ik neem aan dat je niet alleen op school zit voor je eigen plezier, maar vooral voor je eigen toekomst.quote:Daar heb je gelijk aan, lukt het dan wel op de uni als het nu al niet lukt..? En het is gewoon zo dat ik vind de vakken van C&M (redelijk) leuk vind en ben ik beter in. Vakken N&G zouden puur zijn voor eventuele studie terwijl ik het wel moeilijk vind en niet heel leuk, het gaat me puur alleen om biologie maar dat is natuurlijk een belangrijk punt.
Dankjee, hier heb ik iets aan.quote:Op maandag 8 juni 2015 12:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
De situatie is de afgelopen jaren enigszins veranderd. Zowel het studieaanbod als de toelatingseisen zijn flexibeler geworden waardoor scholieren met een C&M pakket aanzienlijk meer mogelijkheden hebben gekregen dan een aantal jaar geleden.
Kijk bijvoorbeeld naar:
http://www.uva.nl/onderwi(...)toelatingseisen.html
Dat is de Aardwetenschappen variant van de UvA, om maar even met jouw voorbeeld door te gaan. Met een C&M pakket hoef je maar 2 van de 5 gamma / beta vakken erbij te doen. Je kan dan zelf kiezen welke vakken je het leukst vindt of het sterkst in bent. Een opleiding als FPS is zo ingericht dat je niet hoeft af te zakken naar een lager niveau (wat jij voorstelt) maar dat je een richting kan kiezen die het beste past bij je interesses en talenten.
Voor toekomstige studenten zoals TS (die geen volledig bèta profiel willen doen) zijn er inmiddels tal van verschillende cross-over studies ontwikkeld waar dat in mogelijk is.
Is met heel veel je best doen een 6 of 5 staan echt moeite hebben met...?quote:Op maandag 8 juni 2015 17:33 schreef 12 het volgende:
Als je nog niet weet vvat voor een studie je wil volgen, kies dan gewoon een vakkenpakket waarmee je alles openlaat, dus N&G en N&T. Tenzij je echt moeite hebt met de beta-vakken, is het zeker te doen.
Dat snap ik ook maar bij C&M zit sowieso aardrijkskunde en bij N&G zou ik het kiezen en dan heb ik ook naquote:Op maandag 8 juni 2015 18:49 schreef Harunobu het volgende:
Zeg ik toch ook niet? TS wil aardrijkskunde kiezen, waar ze een acht voor heeft. En ze vraagt of ze wel de goede keuze maakt. Is het dan niet raar om er even op te wijzen dat ze dan AK alleen voor de algemene ontwikkeling neemt als ze niet ook natuurkunde kiest?
Als TS toch alleen maar C&M-studies wil gaan doen, dan maakt het allemaal niet uit.
Niet gemotiveerd om verkeerde profiel op het vwo? Daar is een oplossing voor. Dat heet havo.
Dat Ryon als 'alfa alfa' precies in weet te schatten wat anderen willen horen, en ook precies dat antwoord geeft, wil niet zeggen dat de rest te autistisch is om dat ook te doen. Misschien zijn ze gewoon eerlijker?
Je haalt een voldoende dus dan kan je hetquote:Op maandag 8 juni 2015 18:49 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 17:33 schreef 12 het volgende:
Als je nog niet weet vvat voor een studie je wil volgen, kies dan gewoon een vakkenpakket waarmee je alles openlaat, dus N&G en N&T. Tenzij je echt moeite hebt met de beta-vakken, is het zeker te doen.
Is met heel veel je best doen een 6 of 5 staan echt moeite hebben met...?
Okee bedankt voor je advies.quote:Op maandag 8 juni 2015 21:14 schreef Harunobu het volgende:
Dat 'niet gemotiveerd' sloeg op het argument vna iemand anders dat je beter met plezier C&M kunt doen dan met tegenzin N&G. School blijkt school natuurlijk. Het wordt nooit zo leuk als een hobby. Niets weerhoud iemand met een beta-profiel er van in eigen tijd te tekenen, of muziek te spelen, of wat dan ook.
Als je geen zin hebt in een uitdaging op het vwo, dan is er altijd nog havo. Genoeg slimme, ietwat luie leuke mensen op de havo/hbo. Niets mis mee.
Maar gezien je cijfers is dat niet zo een probleem. Scheikunde is verder gewoon een leuk vak. Je weet nu dat je het lastiger vindt. De vraag is of dat je extra motiveert of juist het tegenovergestelde. Trouwens nog zat tijd om Sk wel leuk te gaan vinden en er goed in te worden.
Als die school echt zo lastig is, en die zit al verder weg ook, misschien toch een overstap overwegen, of met hulp van je ouders en met dat 'dreigement' een uitzondering bij de school uitonderhandelen.
Het meest biologische zonder scheikunde, dat is misschien Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning op de WUR. Ook veel aardrijkskunde, en tekenen. Is niet erg biologisch. Dus zonder SK zit daar ergens de limiet. Ze staan vast ook niet direct in de rij voor je, als je niet een bovengemideld portfolio tov de andere afgestudeerden hebt (of ander extra pluspunten). (je hebt ook nog Bos- en Natuurbeheer)
Haha ja nee doe dat dan maar niet. Bij ons op school is dan wiskunde D én B verplicht en ik ben geeneens goed in wiskunde.quote:
Kan je dan gelijk met de rest staatsexamen scheikunde doen? En ik woon in een (groot) dorp in Noord-Brabant dus weet niet of er veel te regelen is.quote:Op maandag 8 juni 2015 23:30 schreef Harunobu het volgende:
Als je dat van tevoren al regelt kan dat wel, scheikunde buiten school om doen. Is misschien wel een goed idee van je vader. Veel lastiger is om het ineens in je zomervakantie na je examen zelf proberen te halen, nadat je het jaren niet gedaan hebt omdat je er toch al slecht in was. Hoe praktisch het is ligt een beetje aan waar je woont. Vast vast veel te regelen in een grote stad, veel minder in een dorp.
Snap dat het kut is om van school te veranderen. Zeker als je daar nog niemand kent.
Ja, Natuur- en Bosbeheer is denk ik biologischer. Veel meer ecologie en veldwerk.
Nogmaals, dat hele 'gemotiveerd' was niet vanwege iets dat jij zei. Geen reden om je aangesproken te voelen.
Naar wat voor prutschool ga jij dat wiskunde D verplicht is. Als het goed is heb je wel een beetje keuzevrijheidquote:Op dinsdag 9 juni 2015 15:41 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
[..]
Haha ja nee doe dat dan maar niet. Bij ons op school is dan wiskunde D én B verplicht en ik ben geeneens goed in wiskunde.
Mensen die terugkomen met de uiteindelijke uitkomst van een topicquote:Op zondag 5 juli 2015 20:13 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
Ik wou even laten weten dat ( ondanks dat ik vrijdag pas officieel mijn keuze inlever ) ik C&M met biologie, frans en wiskunde A ga kiezen. Ik zit nu nog midden in de proefwerkweek en heb tot nu toe de cijfers van na 5,6 ned 7,5 en ak 7,8 terug.
Bedankt voor al jullie begrip en reacties!
Nice. Succes ermee.quote:Op zondag 5 juli 2015 20:13 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
Ik wou even laten weten dat ( ondanks dat ik vrijdag pas officieel mijn keuze inlever ) ik C&M met biologie, frans en wiskunde A ga kiezen. Ik zit nu nog midden in de proefwerkweek en heb tot nu toe de cijfers van na 5,6 ned 7,5 en ak 7,8 terug.
Bedankt voor al jullie begrip en reacties!
Tjaa, het is wel zo.quote:Op woensdag 10 juni 2015 18:34 schreef 12 het volgende:
[..]
Naar wat voor prutschool ga jij dat wiskunde D verplicht is. Als het goed is heb je wel een beetje keuzevrijheid
Sorry 'gast' maar ik ga C&M doen.quote:Op donderdag 25 juni 2015 18:34 schreef topdeck het volgende:
Doe ng of nt gast. Je zult me op je knieen bedanken
Misschien handig als je een technische studie gaat doen maar verder niet echt een vereisten.quote:Op donderdag 25 juni 2015 19:11 schreef Holograph het volgende:
Gewoon voor wiskunde B gaan. Ik heb ooit voor A gekozen en dat was echt zinloos. Bijkomend voordeel is dat je bij wiskunde B later veel meer studierichtingen op kunt gaan - interesses veranderen door de jaren heen.
Owja, stellingen als "ik kan geen wiskunde" zijn bijna altijd equivalent aan "ik heb nooit mijn huiswerk gemaakt". Zonde.
quote:Op zondag 5 juli 2015 20:18 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Mensen die terugkomen met de uiteindelijke uitkomst van een topic
Succes volgend jaar!
Dankje! Ik heb er nu wel een goed gevoel overquote:
Ik weet dat cijfers in de onderbouw niet alles zeggen, maar daar heb ik ook mijn keuze niet op gebaseerd. Niet voor iedereen is een N&T profiel weg gelegdquote:Op zondag 5 juli 2015 20:55 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Cijfers in de onderbouw zeggen echt weinig over je potentiële cijfers in de daaropvolgende jaren. Als je niet weet wat je later wilt doen, zou ik N&T/N&G doen. Vakken inhalen na je middelbare school is echt kut, dan ben je gewoon een jaar bezig omdat je verkeerd hebt gekozen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |