abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 juni 2015 @ 20:09:07 #1
445261 BlauweEenhoorn3
Just be free <3
pi_153333751
Hallo allemaal,

Ik wou graag wat advies vragen voor over mijn profielkeuze. Eigenlijk had iedereen zijn profielkeuze al een paar maanden geleden in moeten leveren maar omdat ik echt niet kon kiezen kreeg ik nog tot na de proefwerkweek van de decaan.

Nu zit het dus zo dat ik zit te twijfel tussen C&M of N&G. Ik zal het even toelichten
Bij ons op school is bij C&M tekenen, geschiedenis en aardrijkskunde verplicht. Daarnaast kan je dan nog een profiel vak kiezen ( niet scheikunde, of natuurkunde )
En bij N&G is natuurkunde, scheikunde en biologie verplicht en dan nog een keuze vak.

Ik zit dus de twijfelen omdat C&M heeft meer de vakken die ik leuk vind en goed in ben, geschiedenis en aardrijkskunde alleen met N&G kan ik later nog alle kanten opgaan waaronder de bio-kant. En ik weet dat nu waarschijnlijk iedereen zegt kies gewoon N&G maar zo simpel ligt het niet want deze cijfers sta ik:
Natuurkunde 6
Scheikunde 5
Wiskunde 6
Science 7
Economie 6
M&O 8
Tekenen 8
Geschiedenis 8
Aardrijkskunde 8
Biologie ( van vorig jaar ) 7 of 8
Frans 8
Duits 7
Engels 9

En ik weet gewoon niet of ik dan wel gemotiveerd genoeg ben volgend jaar voor natuurkunde en scheikunde ( want die vakken vind ik echt vreselijk ). Alleen het punt is dat we hebben ook alvast een beetje moeten kijken naar studies later en ik wil echt heel graag iets doen met biologie want dat vind ik wel heel leuk. Studies als biologie, dierwetenschappen, iets met voeding, lijken me heel leuk alleen daar heb je allemaal scheikunde voor nodig of zelfs natuurkunde. Studies die je met C&M kan doen zijn er niet heel veel ( vgm ) en zijn ook niet leuk.

Mijn ouders zeggen nog dat ik beter E&M kan gaan doen omdat ik altijd na de middelbare nog scheikunde in kan halen en ze denken dat tekenen te veel werk voor mij zal zijn omdat ik heel sloom ben met alles en nu al erg veel achter loop met vakken.

Dus ik weet het echt niet meer, ik ben bang dat ik spijt ga krijgen als ik C&M kies maar dat gevoel heb ik ook bij N&G....

Dus sorry voor dit langdradig verhaal... ik hoop dat jullie advies voor mij hebben. Alvast bedankt!

P.s Ik doe 3 vwo
*When nothing goes right...go left*
  zondag 7 juni 2015 @ 20:13:51 #2
444371 Bowero
Ik ben totaal geweldig.
pi_153333906
N&G en een beetje ploeteren, heb je over drie jaar veel meer aan.
Ik ben nog steeds totaal geweldig.
pi_153333913
Welke vakken zijn verplicht in E&M?

E&M heeft redelijk veel overlap met C&M.
In C&M is wiskunde C verplicht, in E&M wiskunde A.

Ik zou zeggen: C&M met tekenen, ak en geschiedenis en dan wiskunde A ipv C.
Daarmee kan je in ieder geval veel meer studies doen, want heel veel vragen gewoon C&M met wiskunde A.

Wellicht dat je in de keuzeruimte natuurkunde en scheikunde doet. Wellicht niet je sterkste vakken, maar kom je wel binnen bij de bio-studies, neem ik aan.

Daarvoor is ook vaak wiskunde B vereist, denk daaraan.
En je staat 'maar' een 6 voor wiskunde, dan zou ik gewoon lekker A nemen.

[ Bericht 46% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 20:28:04 ]
  zondag 7 juni 2015 @ 20:15:33 #4
444371 Bowero
Ik ben totaal geweldig.
pi_153333982
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:13 schreef Etsu het volgende:
E&M is een verschrikkelijk keuzespektakel met allemaal talen en aardrijkskunde, geschiedenis en economie.

Kan handig zijn, maar die vakken zijn voor weinig studies belangrijk.

Wat wil je studeren TS?

Neem trouwens Duits als keuzevak!
Ik ben nog steeds totaal geweldig.
  zondag 7 juni 2015 @ 20:27:41 #5
445261 BlauweEenhoorn3
Just be free <3
pi_153334379
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:13 schreef Etsu het volgende:

E&M heeft redelijk veel overlap met C&M.
In C&M is wiskunde C verplicht, in E&M wiskunde A.

Ik zou zeggen: C&M met tekenen, ak en geschiedenis en dan wiskunde A ipv C.

Wellicht dat je in de keuzeruimte natuurkunde en scheikunde doet. Wellicht niet je sterkste vakken, maar kom je wel binnen bij bio-studies, neem ik aan.

Daarvoor is ook vaak wiskunde B vereist, denk daaraan.
Bij ons op school mag je bij C&M wiskunde C,A en B kiezen dus dat maakt niet zoveel uit. Maar ik wou misschien ook juist wiskunde B kiezen. En ja ik wist wel al dat als ik C&M zou kiezen biologie mijn keuzevak zou zijn en bij N&G aardrijkskunde.
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:15 schreef Bowero het volgende:

[..]

E&M is een verschrikkelijk keuzespektakel met allemaal talen en aardrijkskunde, geschiedenis en economie.

Kan handig zijn, maar die vakken zijn voor weinig studies belangrijk.

Wat wil je studeren TS?

Neem trouwens Duits als keuzevak!
Ja E&M lijkt me zelf ook niks want ik heb ook een hekel aan economie :') En ik weet nog niet precies wat maar ik zou heel graag later iets met biologie willen doen en dan in de richting van de gezondheidskant op. Owh ja ik wou frans kiezen als taal en dan of C&M met bio of N&G met ak
pi_153334487
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:27 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:

[..]

Bij ons op school mag je bij C&M wiskunde C,A en B kiezen dus dat maakt niet zoveel uit. Maar ik wou misschien ook juist wiskunde B kiezen. En ja ik wist wel al dat als ik C&M zou kiezen biologie mijn keuzevak zou zijn en bij N&G aardrijkskunde.
Doe dan biologie, natuur-/scheikunde in je keuzeruimte. Als het je teveel wordt, kan je nog schrappen.
Ik zou voor A kiezen als je 'maar' een 6 staat voor wiskunde. Dan denk ik dat B te hoog is gegrepen. Maar je kan het proberen. :)

Volgens mij levert deze combi een diploma voor de beide profielen. Lijkt me ook netjes.
Idem ito: als je het via deze manier doet, en je blijkt volgend jaar beter te zijn in N&G-vakken dan in C&M-vakken, kan je C&M-vakken schrappen.

Zo houd je dus de meeste opties open.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 20:32:34 ]
pi_153334803
http://www.wageningenur.n(...)euwe-tweede-fase.htm

Bij B dierwetenschappen ben je toelaatbaar met C&M en wiskunde A + scheikunde (kan in je keuzeruimte).

Geen biologie, geen natuurkunde.

B biologie ben je niet toelaatbaar.

B voeding ben je toelaatbaar met C&M en wiskunde C ipv A (zou toch A doen als ik jou was), biologie en scheikunde in je keuzeruimte.

Geen natuurkunde.

Samengevat:

C&M: NL, EN, FR, TE, AK, GS, WisA, BI en SK. En dan nog ANW, MA en PWS. :)
En dan kan je eventueel biologie schrappen wil je toch dierwetenschappen doen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 20:42:18 ]
  zondag 7 juni 2015 @ 20:48:51 #8
445261 BlauweEenhoorn3
Just be free <3
pi_153335155
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:30 schreef Etsu het volgende:

[..]

Doe dan biologie, natuur-/scheikunde in je keuzeruimte. Als het je teveel wordt, kan je nog schrappen.
Ik zou voor A kiezen als je 'maar' een 6 staat voor wiskunde. Dan denk ik dat B te hoog is gegrepen. Maar je kan het proberen. :)

Volgens mij levert deze combi een diploma voor de beide profielen. Lijkt me ook netjes.
Idem ito: als je het via deze manier doet, en je blijkt volgend jaar beter te zijn in N&G-vakken dan in C&M-vakken, kan je C&M-vakken schrappen.

Zo houd je dus de meeste opties open.
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:39 schreef Etsu het volgende:
http://www.wageningenur.n(...)euwe-tweede-fase.htm

Bij B dierwetenschappen ben je toelaatbaar met C&M en wiskunde A + scheikunde (kan in je keuzeruimte).

Geen biologie, geen natuurkunde.

B biologie ben je niet toelaatbaar.

B voeding ben je toelaatbaar met C&M en wiskunde C ipv A (zou toch A doen als ik jou was), biologie en scheikunde in je keuzeruimte.

Geen natuurkunde.

Samengevat:

C&M: NL, EN, FR, TE, AK, GS, WisA, BI en SK. En dan nog ANW, MA en PWS. :)
En dan kan je eventueel biologie schrappen wil je toch dierwetenschappen doen.
Super bedankt voor het advies en opzoeken! Alleen het probleem is dat mijn school echt super moeilijk doet en mij sowieso geen 2 keuze vakken laat doen omdat je daarbij ons op school een 8 gemiddeld voor moet staan. En ik had er idd over na gedacht om scheikunde als keuzevak te kiezen alleen dat kan niet bij ons op school bij C&M.... Ja dit klinkt nu heel stom maar ik ben hier al over wezen praten, rooster technisch kan onze school dat niet indelen omdat over het algemeen toch geen C&M'er scheikunde kiest.... Dus nu zit ik nog steeds vast...
En ja over wiskunde heb je ook wel gelijk alleen mijn leraar zei dat het ging over welke onderdelen je goed was in wiskunde en niet welk cijfer je stond. Ik ben juist goed in meetkunde en dat soort dingen en niet echt in verhaal sommen met formules enzo.
pi_153335198
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:48 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:

[..]

[..]

Super bedankt voor het advies en opzoeken! Alleen het probleem is dat mijn school echt super moeilijk doet en mij sowieso geen 2 keuze vakken laat doen omdat je daarbij ons op school een 8 gemiddeld voor moet staan. En ik had er idd over na gedacht om scheikunde als keuzevak te kiezen alleen dat kan niet bij ons op school bij C&M.... Ja dit klinkt nu heel stom maar ik ben hier al over wezen praten, rooster technisch kan onze school dat niet indelen omdat over het algemeen toch geen C&M'er scheikunde kiest.... Dus nu zit ik nog steeds vast...
En ja over wiskunde heb je ook wel gelijk alleen mijn leraar zei dat het ging over welke onderdelen je goed was in wiskunde en niet welk cijfer je stond. Ik ben juist goed in meetkunde en dat soort dingen en niet echt in verhaal sommen met formules enzo.
En mag je in N&G wel tekenen oid nemen in de keuzeruimte? Ben je alsnog zelfde uit.
Wat mag je wel nemen als keuzevak? :?
  zondag 7 juni 2015 @ 20:53:10 #10
445261 BlauweEenhoorn3
Just be free <3
pi_153335321
Het probleem ligt eigenlijk echt veel meer bij mijn school zelf dan bij de profielen. Op een andere middelbare school ( dichter in de buurt ) kan je gewoon N&G kiezen met biologie, scheikunde en dan kiezen tussen ak of na plus dan nog een keuze vak. Dan had ik wel gewoon N&G kunnen doen met scheikunde ( dan is het i.i.g een moeilijk vaak ipv 2 ) maarja dat gaat dus niet.. :(
  zondag 7 juni 2015 @ 20:54:56 #11
445261 BlauweEenhoorn3
Just be free <3
pi_153335365
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:49 schreef Etsu het volgende:

[..]

En mag je in N&G wel tekenen oid nemen in de keuzeruimte? Ben je alsnog zelfde uit.
Wat mag je wel nemen als keuzevak? :?
Ja dat mag idd wel, het is echt heel raar. Ze laten de N-profielen ongeveer alles kiezen maar de M-profielen nauwelijks iets.

En ja Biologie, duits, economie, M&O, we hebben verder ook geen muziek of filosofie ofzo dus veel keus is er niet.
pi_153335366
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:53 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:
Het probleem ligt eigenlijk echt veel meer bij mijn school zelf dan bij de profielen. Op een andere middelbare school ( dichter in de buurt ) kan je gewoon N&G kiezen met biologie, scheikunde en dan kiezen tussen ak of na plus dan nog een keuze vak. Dan had ik wel gewoon N&G kunnen doen met scheikunde ( dan is het i.i.g een moeilijk vaak ipv 2 ) maarja dat gaat dus niet.. :(
Ga naar die school. ^O^

Anders heb ik ook geen oplossingen meer voor je en moet je echt op je gevoel uit gaan. Wat wil ik? Wat kan ik? En dan zou ik bij C&M terechtkomen.
pi_153335448
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:54 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:

[..]

Ja dat mag idd wel, het is echt heel raar. Ze laten de N-profielen ongeveer alles kiezen maar de M-profielen nauwelijks iets.

En ja Biologie, duits, economie, M&O, we hebben verder ook geen muziek of filosofie ofzo dus veel keus is er niet.
Dan kies je toch N&G met tekenen of een vak uit het C&M-profiel dat jij leuk vindt.
Dan ben je alsnog toelaatbaar voor beide B's in een van mijn posts hierboven.
  zondag 7 juni 2015 @ 21:04:16 #14
445261 BlauweEenhoorn3
Just be free <3
pi_153335682
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:54 schreef Etsu het volgende:

[..]

Ga naar die school. ^O^

Anders heb ik ook geen oplossingen meer voor je en moet je echt op je gevoel uit gaan. Wat wil ik? Wat kan ik? En dan zou ik bij C&M terechtkomen.
Ja dat zeiden mijn ouders ookal jammer genoeg is die school echt vreselijk
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:57 schreef Etsu het volgende:

[..]

Dan kies je toch N&G met tekenen of een vak uit het C&M-profiel dat jij leuk vindt.
Dan ben je alsnog toelaatbaar voor beide B's in een van mijn posts hierboven.
Ja dan zou ik N&G met Aardrijkskunde kiezen alleen dan heb ik dus bio, na, schei, wis A en ak... Is dat te doen als je eigenlijk niet heel erg goed bent in de bèta vakken?
pi_153335762
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 21:04 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:

[..]

Ja dat zeiden mijn ouders ookal jammer genoeg is die school echt vreselijk

[..]

Ja dan zou ik N&G met Aardrijkskunde kiezen alleen dan heb ik dus bio, na, schei, wis A en ak... Is dat te doen als je eigenlijk niet heel erg goed bent in de bèta vakken?
Enige struikelblokken zijn scheikunde en natuurkunde eventueel.
Je mag na je examen een vier of twee vijven staan (als je daar tegenover een acht hebt, en dat lijkt me best niet lastig voor jou gezien je lijst).

:)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 21:06:57 ]
  zondag 7 juni 2015 @ 21:20:32 #16
445261 BlauweEenhoorn3
Just be free <3
pi_153336334
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 21:06 schreef Etsu het volgende:

[..]

Enige struikelblokken zijn scheikunde en natuurkunde eventueel.
Je mag na je examen een vier of twee vijven staan (als je daar tegenover een acht hebt, en dat lijkt me best niet lastig voor jou gezien je lijst).

:)
Heb je dan misschien nog tips voor die vakken alvast voor volgend jaar? Ze zeggen namelijk dat de overstap naar de bovenbouw heel groot is. En haha dankje :)
Maar het is dus ook echt zo dat je niet heel veel kan met C&M of wel?
pi_153336487
Waar je ook mee op moet letten is zeker als je bio als vrije keuzevak kiest dat je op een gegeven moment onderwerpen krijgt die zeer scheikundig zijn. Dat is dan lastig op te pikken. En met een EM/CM profiel scheikunde kiezen is toch vaak lastig omdat de manier van denken bij scheikunde verschilt met die van de meeste alpha vakken.
pi_153336493
quote:
7s.gif Op zondag 7 juni 2015 21:20 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:

[..]

Heb je dan misschien nog tips voor die vakken alvast voor volgend jaar? Ze zeggen namelijk dat de overstap naar de bovenbouw heel groot is. En haha dankje :)
Maar het is dus ook echt zo dat je niet heel veel kan met C&M of wel?
Nope, ik heb die vakken niet gevolgd.
Maar SES / [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopic hier kan je wel vragen stellen.

En geen idee, de baankansen liggen daar wel een stuk lager, en met wis C kan je niet veel.

Succes. ^O^
  zondag 7 juni 2015 @ 21:29:52 #19
445261 BlauweEenhoorn3
Just be free <3
pi_153336678
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 21:23 schreef laiveneertiekje het volgende:
Waar je ook mee op moet letten is zeker als je bio als vrije keuzevak kiest dat je op een gegeven moment onderwerpen krijgt die zeer scheikundig zijn. Dat is dan lastig op te pikken. En met een EM/CM profiel scheikunde kiezen is toch vaak lastig omdat de manier van denken bij scheikunde verschilt met die van de meeste alpha vakken.
Ja klopt dat is ook zo maar is biologie echt niet te doen zonder scheikunde of gewoon moeilijker? Ik wil toch wel sowieso biologie als keuze vak kiezen.
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 21:24 schreef Etsu het volgende:

[..]

Nope, ik heb die vakken niet gevolgd.
Maar SES / [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopic hier kan je wel vragen stellen.

En geen idee, de baankansen liggen daar wel een stuk lager, en met wis C kan je niet veel.

Succes. ^O^
Ow okee, welke vakken heb jij dan wel gevolgd? Ja ik ga ook sowieso geen wiskunde C doen en bedankt! :)
pi_153336728
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 21:29 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:

[..]

Ow okee, welke vakken heb jij dan wel gevolgd? Ja ik ga ook sowieso geen wiskunde C doen en bedankt! :)
Ik ben barslecht in natuurkunde-/scheikunde en in talen. Dus werd het snel E&M met M&O, AK, MAW en INF. :P
pi_153336879
Ik was in de bovenbouw beter in scheikunde dan in de onderbouw. Die methode die we vanaf toen gebruikten lag me beter of zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 21:35:23 ]
  zondag 7 juni 2015 @ 21:42:18 #22
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_153337180
quote:
Studies die je met C&M kan doen zijn er niet heel veel
Gestopt met lezen.
Helemaal super.
pi_153337435
Als je op de universiteit iets met biologie, aardrijkskunde, dieren of voeding wilt doen komt de scheikunde gewoon terug.

Als je nu kiest voor C&M beslis je nu al dat je dus ook nooit iets in die richting gaat studeren. Zelfs als je denkt dat je dat nu al zeker weet, kan je daar inderdaad spijt van krijgen.

Is er wel echt een studie die biologie vraagt, maar geen scheikunde? Anders heeft het ook geen nut om biologie te kiezen, tenzij als pretvak.
Eigenlijk kan aardrijkskunde ook niet zonder natuurkunde.
Je moet dus nu eigenlijk kiezen tussen natuurkunde, scheikunde, of eigenlijk alle betastudies uitsluiten.

Scheikunde inhalen? Ja, dat kan. Maar dat is niet een makkelijkere weg natuurlijk.

Het vwo-examen halen is niet het probleem. Maar je haalt je examen om toegang te krijgen tot vervolgstudies. Zonder scheikunde kies je het puur als opvulling/leuk extra vak.

[ Bericht 6% gewijzigd door Harunobu op 07-06-2015 21:55:01 ]
  zondag 7 juni 2015 @ 21:52:43 #24
405616 BlueJeans
I'm feelin' eletric
pi_153337544
Het gaat meer om je motivatie. Ik stond een 6 voor scheikunde/natuurkunde in de 3e. Ze raadden het me niet aan, maar heb toch voor N&G gekozen en nooit spijt van gehad! Ik werd nogal bang gemaakt van of het niet te moeilijk zou worden, en dat de bèta-vakken echt niet te doen zijn in de bovenbouw als je nu al moeite hebt....etc. Maar ik kan je vertellen dat het echt wel mee valt (mits je wel oplet/bijhoud) dan hoef je geen problemen te verwachten. Ik merkte dat ze nogal overdreven over de bèta-vakken doen hoe moeilijk het zou zijn maar ik had het meer ervaren dat de moeilijkheidsgraad zit in de moeite die je erin steekt (huiswerk maken etc) dan de moeilijkheid van de stof zelf.

Ik had geen natuurkunde gekozen, maar uiteindelijk dat wel via Boswell-Bèta gedaan en gehaald met een 6,3. (Dat is een soort toelatingstest omdat ik biologie wil studeren en geen natuurkunde had). Dus dat je nu een 6 staat voor sk/na zegt niet zoveel. Ik heb mijn sk en wis afgesloten met een 5 op mijn eindlijst, maar dat boeit me niet, want het gaat er (bij mijn studie) om dat je je diploma hebt behaald en niet persé met welke cijfers. Dus zoals je kunt zien heb ik wel veel moeite met de bèta-vakken, maar ik vond ze wel leuk!

Als je bereidt bent voor ervoor te werken, dan geloof ik wel dat het goed komt. Ik zie dat je in ieder geval twijfelt omdat je toch alle kanten wil en de bio-kant wel interessant vindt. Ik raad je erg aan om N&G te doen. Het is echt niet zo makkelijk om 'even' na/sk/bio in te halen na je VWO diploma. Kies N&G en kijk gewoon hoe het gaat, het is echt supermakkelijk voor je school om in het eerste halfjaar van de 4e over te schakelen naar een ander profiel, dus switchen kan altijd. Andersom van E&M/C&M naar N&G is niet erg gebruikelijk.

[ Bericht 13% gewijzigd door BlueJeans op 07-06-2015 22:02:43 ]
Want ik wil gezellig met je neutronenbommenstickers op m'n nieuwe tas gaan plakken!
pi_153338543
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 21:29 schreef BlauweEenhoorn3 het volgende:

[..]

Ja klopt dat is ook zo maar is biologie echt niet te doen zonder scheikunde of gewoon moeilijker? Ik wil toch wel sowieso biologie als keuze vak kiezen.

[..]

Moeilijker. Er komt gewoon een stuk waar je het als je geen sk hebt lastiger oppakt. Waar ik werk raden wij de combi wel aan. Er zijn wel uitzonderingen die het zonder proberen. Dit altijd wel in overleg met de docent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')