abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 juni 2015 @ 19:24:39 #126
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153418609
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 19:18 schreef kaltun het volgende:
ik heb gisteren toevallig gesprek gehad met een collega over religie. zijn uitleg was simpel:
aangezien wij weten dat er een einde komt in ons huidige leven, proberen we ons voor te liegen met een leven van hiernamaals en hierdoor zijn / is er een religie bedacht, om ons gerust te stellen
Dat is inderdaad een factor in religieus geloof. Maar verre van de enige denk ik.

Deze lezing is wel interessant, op herhaling:

Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 10 juni 2015 @ 19:26:36 #127
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153418676
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 19:23 schreef kaltun het volgende:
@Molurus en Tchock.

Nu snap ik het echt, het is net zo.
niemand kan Koran volledig vertalen, het zijn de woorden van de Allah, als iemand het toch vertaald dan is hij/zij op de zelfde niveau als Allah en aangezien Allah one and only is kan niemand naast Allah zijn.
Nee, de Koran zijn ook niet de woorden van Allah. Het zijn de woorden van een gewone menselijke oplichter die beweert dat het de woorden van Allah zijn.

Wat dat betreft niet heel anders dan de Bijbel, het boek der Mormonen, etc, etc.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 19:23 schreef kaltun het volgende:

maar wat ik ben vergeten te vermelden is , elk uitleg van welke geleerde dan ook wordt meteen erbij gezegd dat het een interpretatie is en dat Allah het beter weet.
Het maakt niet uit wat voor interpretatie je geeft aan de Koran. Met goden heeft dat werk helemaal niets te maken.
pi_153418771
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 19:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, de Koran zijn ook niet de woorden van Allah. Het zijn de woorden van een gewone menselijke oplichter die beweert dat het de woorden van Allah zijn.

Wat dat betreft niet heel anders dan de Bijbel, het boek der Mormonen, etc, etc.

[..]

Het maakt niet uit wat voor interpretatie je geeft aan de Koran. Met goden heeft dat werk helemaal niets te maken.
hoe weet jij nou dat profeet Mohammed ( ga ik er vanuit dat je hem bedoelt) een oplichter is :? :?
pi_153419299
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 19:29 schreef kaltun het volgende:

[..]

hoe weet jij nou dat profeet Mohammed ( ga ik er vanuit dat je hem bedoelt) een oplichter is :? :?
  woensdag 10 juni 2015 @ 19:52:18 #130
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153419436
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 19:29 schreef kaltun het volgende:

[..]

100% zeker weet je het natuurlijk nooit... net zo min als jij zeker weet dat Joseph Smith Jr geen oplichter was.

Maar het is in mijn ogen extreem veel waarschijnlijker dat het beide oplichters waren. Vooral ook omdat het in beide gevallen ontbreekt aan een gedegen kennismethodiek.

Met andere woorden: hoe deze mensen kennis zouden hebben verworven van Allah resp. de engel Moroni is een volslagen raadsel. Die zogenaamde "openbaringen" zijn notoir onbetrouwbaar.

Ten aanzien van dat laatste kan ik je de serie over Godsdienstfilosofie van Herman Philipse van harte aanbevelen. Die gaat uitgebreid in op wat kennis is, hoe die toe stand komt of kan komen, en in hoeverre dat (mogelijk) van toepassing is op openbaringen. (Niet.)

En dat wil niet zeggen dat Allah of de engel Moroni niet bestaan. Het betekent wel dat alles dat mensen erover zeggen a priori onzin is.
pi_153419767
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
  woensdag 10 juni 2015 @ 20:09:51 #132
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153419967
Het is duidelijk een bewijs ja. De vraag is: waar is het een bewijs van? :+
pi_153420263
quote:
Waar blijft zijn Nobelprijs?
pi_153420343
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 20:09 schreef Molurus het volgende:
Het is duidelijk een bewijs ja. De vraag is: waar is het een bewijs van? :+
Aan het eind van de tunnel is het LICHT! *O*
― C.S. Lewis
pi_153420849
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 10:44 schreef kaltun het volgende:

[..]

hij heeft gelijk, negeer mij maar. ik dacht even mijn mening geven. maar kennelijk zit ik tussen wetenschappers en natuurkundige.... tja daar kan ik niet tegen op met mijn mbo diplomatje.

[..]

sorry maar jij maakt hier aannames, nergens op het internet ( sorry alleen Einstein neemt het als aanname van 2 axioma's als uitleg http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein) wordt het als aanname uitgelegt, tja nu krijgen we de discussie wat aanname is ;) en zo gaat zijn balletje weer rollen :')

Uhm, nee, dit is wiskunde.
pi_153421636
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 19:52 schreef Molurus het volgende:
Met andere woorden: hoe deze mensen kennis zouden hebben verworven van Allah resp. de engel Moroni is een volslagen raadsel. Die zogenaamde "openbaringen" zijn notoir onbetrouwbaar.
Niet Allah maar de engel Djibriel ( Gabriël ) was de informant. Via via dus.
  woensdag 10 juni 2015 @ 20:57:33 #137
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153421776
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 20:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet Allah maar de engel Djibriel ( Gabriël ) was de informant. Via via dus.
Gabriël, Moroni, Allah, 1 pot nat. :D

Er is vooralsnog geen zinnige manier waarop we tot de conclusie kunnen komen dat mensen openbaringen van wat voor soort dan ook hebben ontvangen. Er is zelfs geen hypothetische manier om dat te doen.

En dan maakt het eigenlijk heel weinig uit welk boekje wat zegt. Het zijn allemaal door mensen geschreven teksten. Mensen waarvan niet kan worden vastgesteld of ze iets zinnigs te vertellen hadden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 10-06-2015 21:04:22 ]
pi_153423116
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 19:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

100% zeker weet je het natuurlijk nooit... net zo min als jij zeker weet dat Joseph Smith Jr geen oplichter was.
Nouja, bij Joseph Smit Jr is het nogal eenvoudig.
Immers, dit is volgens hemzelf een voorbeeld van de heilige Egyptische Hiëroglyfen die de basis vormen van zijn geloof:

Tsja. Wat zal ik daar van zeggen.
pi_153426062
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 21:31 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Nouja, bij Joseph Smit Jr is het nogal eenvoudig.
Immers, dit is volgens hemzelf een voorbeeld van de heilige Egyptische Hiëroglyfen die de basis vormen van zijn geloof:

[ afbeelding ]

Tsja. Wat zal ik daar van zeggen.
Ik vind het opmerkelijk dat mensen het Mormoonse geloof zo makkelijk opzij schuiven als onzin, terwijl de Bijbel echt heel veel status heeft in ons land.
pi_153428513
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2015 22:49 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik vind het opmerkelijk dat mensen het Mormoonse geloof zo makkelijk opzij schuiven als onzin, terwijl de Bijbel echt heel veel status heeft in ons land.
Ik ben de mormonen eeuwig dankbaar dat zij hun kolderboek hebben geschreven. Het heeft me doen inzien dat de bijbel precies hetzelfde verzinsel is.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_153429204
Toe maar, status! Stop de persen!
Conscience do cost.
pi_153429567
quote:
Hahah alleen het feit al dat ie die recensies opgaat lezen :'). Hij heeft t telkens over wetenschappelijk bewijs?? Wat dan?
pi_153430126
Btw dat bijna dood ervaring daar kijk ik niet sceptisch tegenaan, alleen Hoe deze meneer het commercieel uitbuit is treurig te noemen.

On topic: wat molurus zegt, met de hedendaagse wetenschappelijke definitie is het onmogelijk om god te bewijzen. Maar mijn punt is dan ook dat we daar in door zijn geslagen. Mensen hebben de wetenschap gekozen als instrument en zijn net zo star als gelovigen om dingen vanuit een ander perspectief te zien. Kijk, veel dingen kunnen we niet in deze dimensie waarnemen, iets wat wel kan vanuit een andere dimensie. Dus waarom zou je alles vanuit wetenschappelijk oogpunt moeten bekijken, ook iets wat niet wetenschappelijk is maar er weldegelijk is... Kijk de vrijmetselarij bijvoorbeeld. Egyptische tempels vroeger. Allemaal reizen naar andere dimensies, iets hogers.. Deja vus en dromen met betekenissen... Je kan gewoon uitsluiten dat het bewustzijn alleen door het brein gemaakt wordt. Het wordt er alleen door gereguleerd.
pi_153430345
Hoezo kun je uitsluiten dat het bewustzijn door enkel het brein wordt gemaakt? En hoe doe je dat?
pi_153430957
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2015 01:38 schreef Tchock het volgende:
Hoezo kun je uitsluiten dat het bewustzijn door enkel het brein wordt gemaakt? En hoe doe je dat?
Simpelweg door het feit dat er bij uitschakeling van het brein bewustzijn is.. En dat er in bepaalde stromingen door oefeningen (vrijmetselarij en andere esoterische stromingen) een 'hoger' bewustzijn ontstaat.
pi_153431371
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2015 03:09 schreef bechirti het volgende:

[..]

Simpelweg door het feit dat er bij uitschakeling van het brein bewustzijn is.. En dat er in bepaalde stromingen door oefeningen (vrijmetselarij en andere esoterische stromingen) een 'hoger' bewustzijn ontstaat.
En natuurlijk heb je ook overtuigende bewijzen bij deze claims ? ;)
  donderdag 11 juni 2015 @ 08:00:26 #147
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153431725
quote:

[..]

Simpelweg door het feit dat er bij uitschakeling van het brein bewustzijn is..
Dat kan onmogelijk worden aangetoond:

1) aantonen dat er geen hersenactiviteit is komt neer op een proving non-existence fallacy. (Het niet-bestaan van hersenactiviteit in dit geval.)
2) het is nagenoeg onmogelijk om aan te tonen wanneer er bewustzijn was.

quote:

En dat er in bepaalde stromingen door oefeningen (vrijmetselarij en andere esoterische stromingen) een 'hoger' bewustzijn ontstaat.
En dat bewijst al helemaal niets.

[ Bericht 9% gewijzigd door Molurus op 11-06-2015 08:12:26 ]
pi_153432742
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 08:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat kan onmogelijk worden aangetoond:

1) aantonen dat er geen hersenactiviteit is komt neer op een proving non-existence fallacy. (Het niet-bestaan van hersenactiviteit in dit geval.)
2) het is nagenoeg onmogelijk om aan te tonen wanneer er bewustzijn was.

[..]

quote:
"Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet."
Hebreeën 11:1

En nu hou ik ermee op :P Ik zit niet in een rechtbank :P ...

[ Bericht 0% gewijzigd door Eficaz op 11-06-2015 12:31:19 ]
― C.S. Lewis
  donderdag 11 juni 2015 @ 11:25:23 #149
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153435252
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 09:33 schreef Eficaz het volgende:

[..]

[..]

"Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet."
Hebreeën 11:1

En nu hou ik ermee op :P Ik zit niet in een rechtbank :P ...
Sja, dan zijn we weer terug bij "ik geloof het nu eenmaal, maar kan niets bewijzen of beargumenteren".

Dat laat nogal weinig ruimte voor discussie.
pi_153436888
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 11:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sja, dan zijn we weer terug bij "ik geloof het nu eenmaal, maar kan niets bewijzen of beargumenteren".

Dat laat nogal weinig ruimte voor discussie.
Hai:-)

Is communiceren ook niet een gedeelte van discussiëren? Ik bedoel, zienswijzen delen? 8-)

(Even tussen het werken door discussiëren...net ook al anderhalf uur lopen bellen,...waar gaat dat naar toe...ik bedoel, aan het einde van de werkdag moet toch wel even de indruk gewekt zijn dat er het eea is gebeurd... :{ Anders is niet iedereen blij hier, mn een afdelingshoofd...)

― C.S. Lewis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')