abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153233661
In juni zijn er weer verkiezingen in Turkije. Het parlement wordt opnieuw gekozen. Helaas is er nog weinig Nederlandstalige info te vinden over deze verkiezingen.

Maar er gebeurt genoeg in Turkije om de voorbeschouwingen te kunnen beginnen.

Er zijn 550 zetels in het parlement. De drie grootste partijen zijn AKP (regeringspartij) en CHP en MHP (oppositiepartijen).

Aantal zetels per gebied:

10 grootste provincies (qua inwoners):
• Istanbul: 88 zetels (3 gebieden)
• Ankara: 32 zetels (2 gebieden)
• Izmir: 26 zetels (2 gebieden)
• Bursa: 18 zetels
• Antalya: 14 zetels
• Adana: 14 zetels
• Konya: 14 zetels
• Gaziantep: 12 zetels
• Şanlıurfa: 12 zetels
• Mersin: 11 zetels

Istanbul en Ankara zijn AKP-gezind, Izmir CHP.

Resultaten vorige algemene verkiezingen (2011):

- Geel: AKP
- Turquoise: Onafhankelijken
- Rood: CHP
- Groen: MHP

Resultaten recentste lokale verkiezingen (2014):

- Geel: AKP
- Turquoise: MHP
- Rood: CHP
- Groen: BDP
- Grijs: Onafhankelijken
(BDP en Onafhankelijken zijn praktisch hetzelfde.)

Huidige stand in het Turkse parlement (535 zetels):

- AKP: 312 zetels
- CHP: 125 zetels
- MHP: 52 zetels
- HDP: 28 zetels
- Onafhankelijk: 12 zetels
- Leeg: 15 zetels (sterfte en overstap naar een andere functie (burgemeester))
- 6 partijen met één zetel per partij: 6 zetels.

Benieuwd of Erdogan genoeg jaknikkers in het parlement krijgt om zijn autoritaire plannen door te drukken.
pi_153233687
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Tenzij de CHP en MHP ondermaats presteren.

[..]
Zit op zelfde niveau in polls.
quote:
Erdogan is een baas en blijft een baas, met de AKP als grootste of met een coalitiepartner zal niet veel uitmaken, zijn positie is veilig, zeker als het zo goed als zeker is dat AKP als grootste partij er uit zal komen. Ik haat de AKP niet, ik acht ze samen met de CHP en MHP als incompetent.
Je weet hoe Erdo hier in het westen wordt bezien hè. ---> :').
AKP's positie is sws veilig met 40% van stemmen, echter Erdo wil een presidentieel systeem (vergelijk VS en in mindere mate Fr), want als president is zijn macht langzaam aan het verwateren, en dat vindt-ie vervelend. Eigenlijk is dit een beetje waarom het draait in deze verkiezingen, als ik het goed begrijp door allerlei commentaren, ook de reden waarom hij driester en driester wordt.
I´m back.
pi_153233822
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zit op zelfde niveau in polls.

Daarom afwachten toch?

quote:
Je weet hoe Erdo hier in het westen wordt bezien hè. ---> :').
AKP's positie is sws veilig met 40% van stemmen, echter Erdo wil een presidentieel systeem (vergelijk VS en in mindere mate Fr), want als president is zijn macht langzaam aan het verwateren, en dat vindt-ie vervelend. Eigenlijk is dit een beetje waarom het draait in deze verkiezingen, als ik het goed begrijp door allerlei commentaren, ook de reden waarom hij driester en driester wordt.
Dat er in sommige Westerse media een fucked up beeld van Erdogan wordt weergegeven was al eerder bekend :

vanaf 2.45
pi_153233999
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:58 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Triggershot is een Sunni supremacist, zoals veel derde-generatie Turken die vanuit de meest achterlijke berggebieden uit Turkije emigreerden naar Europa, en Erdogan aanbidden voor het feit dat hij een 'aantal wegen naar hun geïsoleerde berggebieden heeft weten aan te leggen, om vervolgens compleet over het hoofd te zien dat ons voormalige limonadeverkoper zonder noemenswaardige opleiding voor enorme polarisatie heeft gezorgd, en zijn tegenstanders wegzet als ongelovigen om de domme Turkse stemmer (in Turkije barst het van die achterlijken, als wel hier in Nederland) maar aan zijn neo-Islamitische partij te binden.
hehehe :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 22:59:47 ]
pi_153234021
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Daarom afwachten toch?

[..]

Dat er in sommige Westerse media een fucked up beeld van Erdogan wordt weergegeven was al eerder bekend :

vanaf 2.45
Erdogan haalt door z'n eigen uitspraken en capriolen vaak genoeg internationale media. En dan heb ik het nog niet eens over z'n standaard 'buitenlandse mogendheden willen Turkije kapot maken', of de 'parallelle staat' en allerlei andere autocratische retoriek.
Leugenachtige wolven: Op vrijdag 15 januari 2016 01:20 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Volgens berichten heeft het Turkse leger bombardementen uitgevoerd op Noord-Aleppo
12 jets vanuit Diyarbakir.
pi_153234086
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:00 schreef primakov het volgende:

[..]

Erdogan haalt door z'n eigen uitspraken en capriolen vaak genoeg internationale media. En dan heb ik het nog niet eens over z'n standaard 'buitenlandse mogendheden willen Turkije kapot maken', of de 'parallelle staat' en allerlei andere autocratische retoriek.
En als hij dat niet doet, doet de media het alsnog wel met een leuke manipulatie. Maar goed, weet niet of het Erdohitlerstalinmao debat niet te offtopic is :o, mods?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 23:02:51 ]
pi_153234231
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

En als hij dat niet doet, doet de media het alsnog wel met een leuke manipulatie. Maar goed, weet niet of het Erdohitlerstalinmao debat niet te offtopic is :o, mods?
Het gaat hier over Erdogan, die doet mee met de verkiezingen, lijkt mij gewoon ontopic.
Leugenachtige wolven: Op vrijdag 15 januari 2016 01:20 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Volgens berichten heeft het Turkse leger bombardementen uitgevoerd op Noord-Aleppo
pi_153234254
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:04 schreef primakov het volgende:

[..]

Het gaat hier over Erdogan, die doet mee met de verkiezingen, lijkt mij gewoon ontopic.
Dan we continue.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 23:05:44 ]
pi_153234333
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

hehehe :')
Al die emoticons en je vervalste cynisme in het Syrie-topic kunnen niet verhullen dat jij als Sunni supremacist een harde plasser krijgt van onze Georgische neo-Ottomaanse prins.
pi_153234425
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:06 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Al die emoticons en je vervalste cynisme in het Syrie-topic kunnen niet verhullen dat jij als Sunni supremacist een harde plasser krijgt van onze Georgische neo-Ottomaanse prins.
Ik heb laatst een harde plasser gekregen tijdens het spelen van Rise of Nations -uiteraard als de Ottomaanse natie -, nooit tijdens het aanzicht van Erdogan eigenlijk. :')
Maar goed, jij bent hier weer de enige 'intellectueel' die het op de persoon moet gooien, niemand anders doet / heeft dat gedaan hier, dat is de reden waarom ik niet inhoudelijk op jou reageer. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 23:10:35 ]
pi_153234570
Als je alle idioterie van Erdogan opsomt zou je toch op z'n minst moeten twijfelen aan de intenties:

- illegaal bouwen van paleis
- uitingen van buitenlandse en binnenlandse complotten tegen hem
- flagrante schendingen van basale vrijheden
- excessief politiegeweld na gezi protesten
- beïnvloeding judiciële macht
- putinesque wijze van aan de macht blijven
- idiote beweringen en beschuldigingen
- toevallige invallen / arrestaties
- aannemelijkheid van steunen van terroristische groeperingen in Syrië

Ik heb er vast genoeg niet genoemd maar bovenstaand lijstje lijkt mij al meer dan genoeg.
pi_153234593
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik heb laatst een harde plasser gekregen tijdens het spelen van Rise of Nations, nooit tijdens het aanzicht van Erdogan eigenlijk. :')
Maar goed, jij bent hier weer de enige die intellectueel die het op de persoon moet gooien, niemand anders doet / heeft dat gedaan hier, dat is de reden waarom ik niet inhoudelijk op jou reageer. :')
Ik kan mensen die op Erdogan stemmen vrij weinig serieus nemen. Zowel op het internet als daarbuiten. Dus je kan allerlei oriëntalistische drogredenen aanhalen en vermeende miskennis wanneer het aankomt op de Islamitische wereld, maar feit blijft dat Tayyip de limonadeverkoper Turkije enorm heeft verscheurd, walgelijke en kinderlijke retoriek gebruikt jegens zijn tegenstanders en aan de basis staat van een pseudo-democratische rechtsstaat die mensen vervolgt vanwege het enkele feit dat ze durven kritiek te uiten jegens onze grote boze Georgische bromsnor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Intellectueel op 03-06-2015 23:21:56 ]
pi_153234647
Jacob dubbel.
pi_153234714
Als ik even zo vrij mag zijn je lijstje binnen een quote aan te passen...
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:10 schreef primakov het volgende:
Als je alle idioterie van Erdogan opsomt zou je toch op z'n minst moeten twijfelen aan de intenties:

- illegaal bouwen van paleis - Verwijt onterecht.
- uitingen van buitenlandse en binnenlandse complotten tegen hem - Deels true, deels overdreven.
- flagrante schendingen van basale vrijheden - mwuah
- excessief politiegeweld na gezi protesten - eens
- beïnvloeding judiciële macht - dubieus verwijt.
- putinesque wijze van aan de macht blijven - dubieus verwijt
- idiote beweringen en beschuldigingen - eens
- toevallige invallen / arrestaties - eens
- aannemelijkheid van steunen van terroristische groeperingen in Syrië - dubieus verwijt.

Ik heb er vast genoeg niet genoemd maar bovenstaand lijstje lijkt mij al meer dan genoeg.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 23:14:59 ]
pi_153234801
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:50 schreef primakov het volgende:
Dat van Zoroastrier heb ik gemist?
quote:
The AKP has accused Demirtas of consuming pork and being a Zoroastrian.
http://www.al-monitor.com(...)kurdish-support.html

quote:
Seeking to win over pious Kurds, Erdogan has devoted much time to questioning the HDP's Muslim credentials, describing them as followers of the Zoroastrian religion and accusing them of an insulting reference to the Kaaba, the most sacred site in Islam which worshippers face when praying.
http://news.yahoo.com/isl(...)final-200453462.html

Dit is de huidige staat van de Turkse politiek en samenleving. De meest machtige man die zijn tegenstanders moet beschuldigen van non-Islamitisch gedrag en overtuiging om maar ervoor te zorgen dat hij een meerderheid haalt.
pi_153235233
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:16 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

[..]

http://www.al-monitor.com(...)kurdish-support.html

[..]

http://news.yahoo.com/isl(...)final-200453462.html

Dit is de huidige staat van de Turkse politiek en samenleving. De meest machtige man die zijn tegenstanders moet beschuldigen van non-Islamitisch gedrag en overtuiging om maar ervoor te zorgen dat hij een meerderheid haalt.
Wel goed om te lezen dat de ogen van veel Koerden eindelijk zijn geopend.

Nou Trigger ik gooi deze ook bij de lijst:

quote:
Meanwhile, news has leaked that government employees have been ordered to attend AKP rallies. While Erdogan’s election posters hang even in the corridors of the state hospital, strict bans and confusing regulations are imposed upon opposition parties.
pi_153235447
Laatst nog een ander artikel van Al-Monitor over de vele conservatieve Koerdische stammen die voorheen op Erdogan stemden, maar nu massaal op de HDP zijn overgestapt. Want de doorsnee Anatolische en bekrompen stemgerechtigde mag Erdogan dan als verlosser zien, maar de Koerden zijn sinds Kobani enorm versterkt in hun identiteit en politiek vertrouwen. Dus nu doet onze grote vriend Erdogan er alles aan om de HDP retorisch kapot te maken, Islamitische geneuzel gebruikt om de conservatieve Koerden aan zich te binden, terwijl de nieuwe generatie Koerdische stemmers, als wel als de eerdere generaties, langzamerhand klaar zijn met Erdogan's valse beloftes en smerige politiek.
pi_153235656
Ook mooi om te lezen dat de HDP niet dezelfde agressieve campagnetoon gebruikt, veel van de beloftes in Koerdische gebieden niet zijn nagekomen en Koerden ook de Koerden die op de AKP lijst niet per definitie meer vertrouwen, hopelijk een dikke backfire tijdens de komende verkiezingen. Ik vind het daarnaast nog steeds jammer dat veel alevieten nog op CHP blijven stemmen, juist zij kunnen bij deze verkiezingen de HDP over die kiesdrempel heen helpen.
pi_153235782
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:25 schreef primakov het volgende:

[..]

Wel goed om te lezen dat de ogen van veel Koerden eindelijk zijn geopend.

Nou Trigger ik gooi deze ook bij de lijst:

[..]

Zo jammer dat je geen Turks spreekt en neem het niet van mij aan, maar laat het door een Turkstalige persoon die je vertrouwt bevestigen, maar mbt het varkensvlees:

quote:
The AKP has accused Demirtas of consuming pork and being a Zoroastrian.
Bullshit dus, hier zegt de Demirtas dat het niet de AKP was, maar een krant die er een nieuwsbericht van heeft gemaakt.

Zoroastrosme:

1.
"Volgens de documenten die wij leren de terreurkampen op de bergen het geloof van het zoroastrisme" als reactie van Demirtas om de ministerie van religieuze zaken af te schaffen.

dat monitor artikel bevat meerdere 'fouten', dan wel two sides to every story variant, maar dat ga ik niet allemaal uitpluizen als je het niet erg vind.
pi_153235973
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:35 schreef primakov het volgende:
Ook mooi om te lezen dat de HDP niet dezelfde agressieve campagnetoon gebruikt, veel van de beloftes in Koerdische gebieden niet zijn nagekomen en Koerden ook de Koerden die op de AKP lijst niet per definitie meer vertrouwen, hopelijk een dikke backfire tijdens de komende verkiezingen. Ik vind het daarnaast nog steeds jammer dat veel alevieten nog op CHP blijven stemmen, juist zij kunnen bij deze verkiezingen de HDP over die kiesdrempel heen helpen.
Kilicdaroglu van de CHP is zelf een Aleviet, dus dat speelt natuurlijk wel een rol naast het feit dat het traditionele CHP-stemmers zijn, maar klopt idd dat de HDP zoveel mogelijk harten moet winnen om de drempel te kunnen halen, maar een dikke backfire? Ik verwacht het echt niet, niet met bepaalde uitspraken en plannen die zijn gedaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 23:46:38 ]
  donderdag 4 juni 2015 @ 00:40:32 #21
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_153237069
premier van CHP een kans?
Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.
pi_153237144
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:40 schreef martijnde3de het volgende:
Meer dan de MHP/HDP, minder dan AKP ( op basis van de prognoses )
pi_153237877
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:40 schreef martijnde3de het volgende:
AKP houdt toch wel ongeveer 40% volgens laatste peiling? Laat het ietsje meer zijn, dan nog. Lijkt me gewoon weer AKP premier. Alleen wel in een coalitie, met wie is nog maar even raden.
De gast die nu premier is lijkt me niet echt waarschijnlijk, volgens mij een puppet.
De vorige president, hoe heet hij ook weer, die leek een eigen mening te hebben los van ome Erdo, maar die zal wel weer naar de provincie gewieberd zijn, zoals in het oude Rome.
I´m back.
pi_153237905
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 02:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

AKP houdt toch wel ongeveer 40% volgens laatste peiling? Laat het ietsje meer zijn, dan nog. Lijkt me gewoon weer AKP premier. Alleen wel in een coalitie, met wie is nog maar even raden.
De gast die nu premier is lijkt me niet echt waarschijnlijk, volgens mij een puppet.
De vorige president, hoe heet hij ook weer, die leek een eigen mening te hebben los van ome Erdo, maar die zal wel weer naar de provincie gewieberd zijn, zoals in het oude Rome.
Denk dat gewoon Davutoglu wel aanblijft eik.
pi_153237913
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Denk dat gewoon Davutoglu wel aanblijft eik.
Ook als hij een coalitie moet leiden?

Hoe heet die gast ook weer die president was voor Erdo, die had af en toe wel een eigen mening los van Erdo. Waar is hij heen?
I´m back.
pi_153237917
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ook als hij een coalitie moet leiden?

Hoe heet die gast ook weer die president was voor Erdo, die had af en toe wel een eigen mening los van Erdo. Waar is hij heen?
Abdullah Gul, die heeft een beetje mot gehad met Davutoglu en gezien laatstgenoemde campagne voert denk ik niet dat hij aan het roer komt.
pi_153237925
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Abdullah Gul, die heeft een beetje mot gehad met Davutoglu en gezien laatstgenoemde campagne voert denk ik niet dat hij aan het roer komt.
Gül idd, een gozer die ik kende heette ook zo. :D.
Die komt niet terug, maar die zou het wrs wel kunnen, alhoewel hij ook Mohammed van zijn kansel af bidt natuurlijk.
Hoe dan ook Erdo's macht verwatert als hij niet de meerderheid behoudt in het parlement (hoe heet dat trouwens in Turkije?).
I´m back.
pi_153237929
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Gül idd, een gozer die ik kende heette ook zo. :D.
Die komt niet terug, maar die zou het wrs wel kunnen, alhoewel hij ook Mohammed van zijn kansel af bidt natuurlijk.
Hoe dan ook Erdo's macht verwatert als hij niet de meerderheid behoudt in het parlement (hoe heet dat trouwens in Turkije?).
tbmm - turkiye buyuk millet meclisi - turkijes grote volks vergadering. Of gewoon "meclis". Parlamento wordt ook wel gebruikt

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2015 03:17:19 ]
pi_153237936
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

tbmm - turkiye buyuk millet meclisi - turkijes grote volks vergadering. Of gewoon "meclis". Parlamento wordt ook wel gebruikt
Okee, meclis vind ik wel kek, parlemento is zo internationaal.
De meclis.
Weten die andere Turken dat dan ook, of gaan ze je weer afbranden als je die term gebruikt? ;).
I´m back.
pi_153237941
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:19 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Okee, meclis vind ik wel kek, parlemento is zo internationaal.
De meclis.
Weten die andere Turken dat dan ook, of gaan ze je weer afbranden als je die term gebruikt? ;).
meclis is aardig ingeburgerd als de afkorting van tbmm dus jawel.

Uitgesproken als medjlis
pi_153237944
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik heb wel moeten lachen met sommige wat oudere Turken hoor btw. Weet je wat ze zeggen over Erdo: hij beste mensen zijn. En allah: hij beste mensen. Serieus hè.
I´m back.
pi_153237945
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

meclis is aardig ingeburgerd als de afkorting van tbmm dus jawel.

Uitgesproken als medjlis
Medjlis. Dus op z'n Hollands Medzjilis?
I´m back.
pi_153237948
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

[..]

Ik heb wel moeten lachen met sommige wat oudere Turken hoor btw. Weet je wat ze zeggen over Erdo: hij beste mensen zijn. En allah: hij beste mensen. Serieus hè.
whuut ? Laatste snap ik niet.
pi_153237953
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Medjlis. Dus op z'n Hollands Medzjilis?
medjzlis
pi_153237958
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

whuut ? Laatste snap ik niet.
Ja, allah ook beste mensen, jongen, zeggen ze dan. Ja, ze kunnen niet zo goed NLs als jij natuurlijk, kunnen ze ook niets aan doen. Ik vraag me af of ik ooit goed Turks of Arabisch kan spreken joh. Mensen staan er niet bij stil dat de talen erg verschillen en dat sommige mensen met hun 20ste of zo hier kwamen.
I´m back.
pi_153237960
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

medjzlis
Okee, medjzlis. Ga het oefenen. ;).
I´m back.
pi_153237964
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, allah ook beste mensen, jongen, zeggen ze dan. Ja, ze kunnen niet zo goed NLs als jij natuurlijk, kunnen ze ook niets aan doen. Ik vraag me af of ik ooit goed Turks of Arabisch kan spreken joh. Mensen staan er niet bij stil dat de talen erg verschillen en dat sommige mensen met hun 20ste of zo hier kwamen.
zeggen ze niet wallah ipv Allah? :o
pi_153237966
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Okee, medjzlis. Ga het oefenen. ;).
succes and goodnight!
pi_153237970
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

zeggen ze niet wallah ipv Allah? :o
Nee, allah.
I´m back.
pi_153237973
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

succes and goodnight!
Loeter, vroeg weer uit.
I´m back.
  donderdag 4 juni 2015 @ 07:39:43 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_153238537
even gereekst
pi_153238847
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 02:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Minimaal 45%, mark my words. Als AKP een coalitie moet vormen, wordt dat met MHP en geen ander.
  donderdag 4 juni 2015 @ 11:31:02 #43
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_153242247
Hoe groot is de kans dat de AKP geen meerderheid haalt? Dan kunnen in theorie dus de MHP, CHP en HDP een coalitie sluiten.
Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.
  donderdag 4 juni 2015 @ 11:37:32 #44
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153242396
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 11:31 schreef martijnde3de het volgende:
Hoe groot is de kans dat de AKP geen meerderheid haalt? Dan kunnen in theorie dus de MHP, CHP en HDP een coalitie sluiten.
Of de AKP een meerderheid haalt hangt af of de HDP meer dan 10% stemmen haalt.

En nee MHP, CHP en HDP samen kan niet.
pi_153249458
quote:
With only few days until the June 7 parliamentary election, the Turkish government has decided to open new departments of riot police and special operations in several provinces.

Related decisions by the Council of Ministers were published in the official Gazette on the early morning of June 4 and went into force immediately, the state-run Anadolu Agency reported.

These new departments of riot police and special operations will be rural organizations that are directly connected with the National Police Department’s headquarters.

Accordingly, in the Adana, Diyarbakır, Erzurum and Van provinces, riot police departments, along with four branches for each of these departments, have been founded.

Additionally, in the Adana, Antalya, Batman, Diyarbakır, Erzurum, İstanbul, Samsun and Van provinces, special operations departments and four corresponding branches for each department have been founded.

The Council of Ministers made the decision on April 27 upon an initiative of the Interior Ministry, the agency said.
http://www.hurriyetdailyn(...)=83460&NewsCatID=338

Gezellig zeg, steeds dichterbij een islamitische politiestaat. Dacht dat alleen Allah over je mocht judgen, maar blijkbaar Erdogan ook.
#freefrederike
pi_153249474
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 11:37 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Of de AKP een meerderheid haalt hangt af of de HDP meer dan 10% stemmen haalt.

En nee MHP, CHP en HDP samen kan niet.
Ik denk dat een HDP en CHP coalitie wel kan. Of een CHP-coalitie met gedoogsteun van HDP en MHP. Dit zou een doorbraak kunnen betekenen in de toekomst van Turkije. Samen verenigd tegen islamisme.
#freefrederike
pi_153252650
@dilkocer: HDP election meeting in Erzurum: #AKP supporters set a vehicle of #HDP supporters on fire v @ersincaksu #TwitterKurds http://t.co/dZKPwL7SmO

@dilkocer: Police-backed fascists attack HDP supporters in Erzurum - Kurdish Info http://t.co/XSVO1RWBsL #DemirtasErzurumda http://t.co/GKGrNEkZMH
pi_153257320
quote:
4s.gif Op donderdag 4 juni 2015 16:14 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Gezellig zeg, steeds dichterbij een islamitische politiestaat. Dacht dat alleen Allah over je mocht judgen, maar blijkbaar Erdogan ook.
Erdo is de plaatsvervanger van Mo hè.
I´m back.
pi_153265757
quote:
4s.gif Op donderdag 4 juni 2015 16:14 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

De Akp zal weinig schuwen voor de verkiezingen. Ze kunnen net als bij de vorige verkiezingen gewoon de boel saboteren door extra vooraf ingevulde stemmen op plaatsen te gebruiken die niet zo Akp gezind zijn. Destijds vond men bussen vol in Izmir. De media schreef er gewoon over, alleen stond erbij dat de rechtsgang door akp advocaten tot 4 jaar gerekt kon worden en tot na de volgende verkiezingen. Dat trucje werkt dus en kan nogmaals worden toegepast. Met vermoedelijk het enige verschil dat degenen die erover schrijven de cel in gaan onder t mom van valse berichtgeving en terreur tegen de staat.

De Akp installeert zn eigen rechters die pro-Islam uitspraken doen tegen de mensenrechten waarvan de akp minister dan zegt "hoe is t mogelijk?". Allemaal "democratische politiek" voor de show. Het leger is al deels in handen van de regering en over de politie kunnen we kort zijn.

In theorie zou het moeilijk moeten zijn qua oorspronkelijk systeem maar ik zie in Erdogan's Yeni Turkiye / New Turkey weinig tot geen praktische drempels meer om de boel compleet volgens de eigen regels te spelen. De doodstraf waarover gesproken werd kan er wel bij en vanuit die transitie is hand afhakken en andere straffen ook niet zo'n gekke sprong meer zijn.

Daar komt nog bij dat ze de dropouts die bij de politie komen beter betalen dan sommige leerkrachten en professoren. Turkije had al te maken met een braindrain maar die zal zich in de komende tijden alleen maar versnellen. De goedopgeleiden die ik ken willen allemaal weg. En dat is gunstig voor de hervorming naar de Islamtische Politiestaat waar je over schreef.

Turkije is desondanks dit alles vermoedelijk nog lang niet op zn diepste punt en dat is eigenlijk t meest zorgelijke.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 05-06-2015 13:52:18 ]
pi_153273899
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 06:53 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De Akp zal weinig schuwen voor de verkiezingen. Ze kunnen net als bij de vorige verkiezingen gewoon de boel saboteren door extra vooraf ingevulde stemmen op plaatsen te gebruiken die niet zo Akp gezind zijn. Destijds vond men bussen vol in Izmir. De media schreef er gewoon over, alleen stond erbij dat de rechtsgang door akp advocaten tot 4 jaar gerekt kon worden en tot na de volgende verkiezingen. Dat trucje werkt dus en kan nogmaals worden toegepast. Met vermoedelijk het enige verschil dat degenen die erover schrijven de cel in gaan onder t mom van valse berichtgeving en terreur tegen de staat.
Bron voor die bussen vol met AKP stemmen in Izmir? Ik heb een 'bron' gevonden en ik hoop serieus niet dat je daarmee aankomt, dus ben benieuwd. Daarnaast, wat te zeggen over de nieuwsberichten waarin de CHP bijvoorbeeld wordt beticht van stemfraude, laat je dat gemakshalve achterweg om een punt te maken tegen de AKP of neem je dat weer met een korrel zout?
pi_153281782
Opnieuwe een aanslag op de HDP. Koerden kunnen zich nooit veilig voelen in Turkije, dat land is niet gemaakt voor Koerden.

As many as 50 injured after explosions at milestone rally of Turkey's HDP

quote:
As many as 50 people have been injured in two explosions ahead of the Kurdish problem-focused Peoples' Democratic Party's (HDP) rally in the southeastern Turkish province of Diyarbakır.

Initial Turkish media reports said on June 5 that the cause of two separate blasts spaced by five minutes, which created panic among the crowd, might be a power distribution unit near the rally venue.

Energy Minister Taner Yıldız, however, ruled out claims of an electrical accident. "There was an external intervention to the power distribution unit," he said. "Our inspection has clearly showed that the source of the explosion was not the power distribution unit. Its door was damaged with pressure coming from outside to inside and not vice versa."

Turkish Prime Minister Ahmet Davutoğlu, on the other hand, vowed to catch any perpetrators. "We will look into whether it is a power distribution unit explosion or an assasination [attempt], or any kind of provocation, and we will announce the result as soon as possible," he said at his campaign raly.

"As we have caught the perpetrators of attacks against the HDP in the past, we will catch any perpetrators here," Davutoğlu added.
http://www.hurriyetdailynews.com/#panel-1
#freefrederike
  vrijdag 5 juni 2015 @ 21:59:14 #52
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153287730
Gaat er weer lekker gewelddadig aan toe :')

2 doden en 100+ gewonden inmiddels

Reuters
Say what?
  vrijdag 5 juni 2015 @ 22:13:13 #53
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153288239
Hudapar? Die zijn best wel georganiseerd in die regio en haten de HDP.
pi_153294273
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 22:13 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Hudapar? Die zijn best wel georganiseerd in die regio en haten de HDP.
Nee, MHP. De MHP heeft een rijke geschiedenis aan het vermoorden van onschuldige Koerden, en ook op de HDP en BDP:

quote:
In September 2011 the Ankara Police Department raided 40 locations across Ankara belonging to the Grey Wolves. They took 36 people into custody and seized numerous guns and knives. According to police they were planning an attack on the pro-Kurdish Democratic Regions Party (BDP).[89]
quote:
In October 2014 the Grey Wolves were involved in deadly clashes and riots when Kurds in various cities of Turkey demonstrated against Turkey's non-intervention policy during the Siege of Kobanî.[94][95] Milliyet reported that a group of Grey Wolves in Sancaktepe, Istanbul attempted to lynch a young man.[96]
#freefrederike
  zaterdag 6 juni 2015 @ 03:03:17 #55
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153294431
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 02:40 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Nee, MHP. De MHP heeft een rijke geschiedenis aan het vermoorden van onschuldige Koerden, en ook op de HDP en BDP:

[..]

[..]

Gelukkig gebeurde dit niet in Diyarbakir en gaan de leden van HUDAPAR en HDP vredig met elkaar om

*kuch*
http://www.todayszaman.co(...)n-sirnak_382103.html

Pizza :') :')
pi_153294479
quote:

[..]

[..]

[..]

De MHP en de grijze wolven zijn 2 verschillende dingen. :')
pi_153294638
quote:

[..]

[..]

[..]

Maar jij bent pro MHP toch? Jij wilt dat ze een staatsgreep plegen toch?
pi_153295450
Ze proberen de Koerden uit de tent te lokken zodat de Koerden massaal gaan rellen. Dan heeft erdogan een reden om HDP de schuld te geven en uiteindelijk mogelijk het zelfs verbieden, want niet de MHP of CHP zijn erdogans grootste onbstakel maar de HDP. Alleen waar de Koerden steeds meer verenigd zijn Turkije raken de Turken steeds meer verdeeld.
pi_153296543
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 19:43 schreef xminator het volgende:
Komend weekend even een paar stemmen droppen op AKP. Van anti-akp naar akp gegaan in de afgelopen jaren.
Waarom?
pi_153296580
Could AKP's negative campaign strategy backfire?
quote:
It has been a heated election campaign in Turkey. Not a day passes without one of the Turkish leaders’ words making the headlines. On May 29 Republican People’s Party (CHP) leader Kemal Kilicdaroglu criticized President Recep Tayyip Erdogan’s lavish lifestyle by saying, “The government forgot the poor. Of course Erdogan would not understand it. Now they are using golden toilet seats.” Erdogan did not take this lightly. In a TV show on May 31, he replied, “I ask Kilicdaroglu to tour the residence, and see whether or not he can find a golden toilet seat. I challenge him to find one.” The following day, at a rally in the eastern city of Erzurum, Erdogan raised the bar and said, “They are going to have me ask you, Kilicdaroglu, did you tour or clean the toilets at the presidential palace — how else would you know the toilet seats are made of gold?” The opposition was perplexed by Erdogan’s reply. On June 1, Kilicdaroglu said in a TV interview, “I kiss the hands of the janitors who earn a living cleaning toilets. I respect all workers. This should be a sufficient answer for the president.”

In this campaign season, Erdogan and his team have gotten increasingly aggressive. While the opinion polls are indicating a diminishing vote share for the Justice and Development Party (AKP), the ruling party has offended multiple segments of society. Here are some of the most striking examples:

On May 28, at an event for bus drivers in Ankara, Erdogan criticized the pro-Kurdish Peoples’ Democratic Party (HDP). He said, “We do not nominate a mufti [senior Islamic scholar] in one city, and a gay candidate in another.”

The HDP has taken pride in their nomination of candidates from different ethnic and religious backgrounds and sexual orientation.

Rasim Ozan Kutahyali, a journalist said to be close with Erdogan, wrote a piece for Al-Monitor in August 2014 explaining the support of pro-Erdogan LGBT groups for the AKP, so it is rather puzzling to hear Erdogan utter such words. Erdogan’s harsh criticism was taken further by pro-AKP pundits. In the Yeni Safak daily, one column appeared with the title “HDP cannot represent pious Kurds.” The columnist argued, “Kurds culturally have been an Islamic community who care about honor the most. Now the HDP ridicules this culture, frowns upon it and turns it upside down with images of female prostitutes. To add insult to injury, they also nominated a homosexual. Oh HDP, with all this how can you represent the Muslim Kurds?”

Sexual identity was not the only issue that concerned the AKP. On May 29, Ankara’s longtime Mayor Melih Gokcek, who is a member of the AKP, told the press, “I call upon my fellow Kurdish citizens to not attend the HDP’s Istanbul rally, because it is a rally for Armenians. It is said that 150-200 Armenians are brought into Istanbul for the rally. It is an Armenian rally. Kurds should not be there.”

This statement was similar to what Prime Minister Ahmet Davutoglu expressed on May 27 at a rally in Batman province. Davutoglu said, “Who supports the HDP? The Communist party in France, those who belittle the ordinary citizens in this country, the old guard, seculars, the Gulen movement and the Armenian diaspora. How could a Turk, Kurd or Arab benefit from those who befriend the Armenian diaspora?”

Social media was abuzz following the AKP leaders’ statements: “My dear Kurdish brother. Wake up! The HDP is serving the Armenian diaspora, not Muslim Kurds.”

This election campaign was surely enriched by colorful personalities. One of these remarkable moments took place during the Istanbul Conquest Day festivities on May 30. An unidentified man wearing religious garb grabbed the microphone and said, “I had a dream where the Prophet Muhammad had chosen Davutoglu as the prime minister.” As the crowd cheered him on, he urged the audience to vote for the AKP.

It was later discovered that this man is a member of the prominent Ismail Aga religious order. He was photographed marching with a banner that read, “Our sheikh is Mahmud Effendi, and our hero is Tayyip Erdogan.” The march was extensively reported on in pro-AKP conservative newspapers.

No election campaign would be complete without stoking the fires of the anti-Israeli stand that borders on anti-Semitism in Turkey. There were some examples of this as well.

Davutoglu attended a rally in Diyarbakir on May 31, which coincided with the fifth anniversary of the attack on the Mavi Marmara flotilla. Davutoglu’s rally started with praises for the city: “Each time I am in Diyarbakir, I feel the scent of tawheed [Islamic term for oneness with God] and the prophet.”

Davutoglu referred to Jerusalem and Al-Aqsa Mosque multiple times, and he emphasized that he prayed for God not to allow Diyarbakir to be taken away from Islam and fall into the hands of those who claim that Jerusalem belongs to the Jews. Then he told the crowds, “Diyarbakir is the sibling of Jerusalem and Mecca.” He recalled the martyrs of the Mavi Marmara incident and said, “When they were on the flotilla, they did not care who was a Kurd or a Turk, they marched into martyrdom in Palestine.” In the meantime, the pro-governmental Sabah newspaper headlines read, “[The] New York Times, managed by a Jewish family, here with its 100 years of Turkey hatred documented.”

To top all this, the AKP released for the Istanbul Conquest Day rally a campaign ad in which the call to prayer was chanted at the Hagia Sophia Museum. Built as a Greek Orthodox basilica, it was converted into an imperial mosque during the Ottoman era. It has been a museum since 1935. In the last decade, there has been a small but resilient movement in Turkey to reopen Hagia Sophia as a mosque. The AKP from time to time has brought this issue to the forefront.

This time, a group of independent religious figures — including scholars, sheikhs of religious orders and waqf leaders — and prominent Religious Affairs Directorate imams appeared in a 14-minute video that was launched on social media asking for support for the “Great Hagia Sophia March on May 24.” The Islamic scholars and imams explain that in the land of Islam, no mosques can be used for purposes other than worship, and that this is the will of Sultan Fatih, who conquered Istanbul. The march was also a solidarity move for the imprisoned Egyptian President Mohammed Morsi. The event made sound waves only in a few Islamic pro-AKP news outlets. Opposition news outlets have interpreted the AKP’s Hagia Sophia ad as a gimmick to attract pious voters from other right-wing parties. Oddly enough, on May 26, HDP Chairman Selahattin Demirtas had warned the public that the AKP would reignite the Hagia Sophia Mosque fever.

So far, the AKP’s negative campaign has been rather aggressive in targeting groups that other parties might embrace or those that fail to show affection for the AKP. Most recently, on June 1 Erdogan criticized a peaceful protest against him in Igdir. Erdogan got upset and said, “Forgive me, but I saw these people turning their backs to me, making gestures. If they have some morality the place for politics is the parliament.” In Kurdish regions it is now common to see people turn their backs to AKP representatives to show their disapproval.

Today, under debate is what these people could have done other than turning their backs to Erdogan. The AKP has experienced that each time there is a challenge, Erdogan’s negative campaigning manages to rally the public behind him. This time, however, one wonders if Erdogan and his team took it a little too far. Could this negative campaigning accelerate the unification of an otherwise divided opposition against the AKP?
pi_153298962
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 03:03 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Gelukkig gebeurde dit niet in Diyarbakir en gaan de leden van HUDAPAR en HDP vredig met elkaar om

*kuch*
http://www.todayszaman.co(...)n-sirnak_382103.html

Pizza :') :')
Nee hoor, daar gebeurt het ook. Maar dan is het meestal groep vs groep, MHP heeft heel veel geplande aanslagen en massamoorden gepleegd. Ik heb je al veel voorbeelden laten zien. MHP staat berucht om haar politieke aanslagen en daarom heeft Kazakhstan de groepering ook als terroristische organisatie bestempeld, Azerbaijan ook.
#freefrederike
pi_153298966
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 03:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De MHP en de grijze wolven zijn 2 verschillende dingen. :')
Zijn de PKK en HPG dat dan ook?
#freefrederike
pi_153299039
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 13:17 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Zijn de PKK en HPG dat dan ook?
Holland Pomp Groep?
Ja nogal.
pi_153299048
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 13:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Holland Pomp Groep?
Ja nogal.
Ze zijn gewoon hetzelfde en dat weet je. Een andere naam geven aan een organisatie maakt je niet opeens anders.
#freefrederike
pi_153299054
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 13:22 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Ze zijn gewoon hetzelfde en dat weet je. Een andere naam geven aan een organisatie maakt je niet opeens anders.
:')

Ja toch. Verbaasd mij hoe weinig je eigenlijk over de Turkse landschap weet en hoe dogmatisch je bent in je overtuigingen daarbovenop.
pi_153304962
De NY Times een pulpkrantje noemen is natuurlijk niet iets waar Erdoğan trots op mag zijn, die anti-semitische sneer doet hem steeds meer op zijn Arabische vrinden lijken.
pi_153306268
Zinvor twitterde op zaterdag 06-06-2015 om 17:16:03 Erdogan's party attacking HDP & Demirtas by posting pictures of "The Armenian Lobby" is a classic. http://t.co/4jUFx0JhRs reageer retweet
  zaterdag 6 juni 2015 @ 20:23:07 #68
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153307729
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 13:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Holland Pomp Groep?
Ja nogal.
Is de gewapende tak, de Turkse YPG zeg maar.
Say what?
  zaterdag 6 juni 2015 @ 20:25:22 #69
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153307795
quote:
Meer slachtoffers door explosies in Turkije

Het aantal slachtoffers van de dubbele explosie vrijdag tijdens een verkiezingsbijeenkomst van de Koerdische HDP ligt aanmerkelijk hoger dan vooralsnog door de autoriteiten naar buiten is gebracht
.

De coburgemeester van Diyarbakir, Gültan Kisanak, sprak zaterdag van vier doden. Minstens 220 mensen raakten gewond, een twintigtal patiënten is in levensgevaar, zeggen artsen.

Naar de oorzaak van de explosies wordt nog onderzoek gedaan. Premier Ahmet Davutoglu spreekt van ''provocaties'' en ''sabotage''.

''Dit was niet tegen een partij gericht maar was een aanval op de democratie'', aldus de regeringsleider. Aanhangers van de HDP wisten meteen na de ontploffingen wie erachter zat en scandeerden leuzen waarin de Turkse president voor moordenaar wordt uitgemaakt.

Volgens bronnen binnen de Turkse veiligheidsdiensten werd in ieder geval een van de twee explosies veroorzaakt door een bom.

Het explosief bestond uit een gastank met losse metalen delen. De autoriteiten hebben metalen balletjes, spijkers en andere deeltjes op de grond gevonden. Het is niet duidelijk wie de bom heeft neergelegd. Waardoor de tweede explosie is ontstaan, is nog niet duidelijk.

Verkiezingen
Zondag zijn er in Turkije parlementsverkiezingen. De AK-partij van president Recep Tayyip Erdogan en premier Davutoglu komt waarschijnlijk als grootste uit de bus, maar verliest mogelijk de meerderheid in het parlement.

Alles hangt om de vraag of de nieuwe links-radicale partij HDP (Democratische Volkspartij) de kiesdrempel van 10 procent haalt.

Door: ANP
Say what?
pi_153308413
Stukje uit Trouw over de aanstaande verkiezingen:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)egen-islamisme.dhtml
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_153309170
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 20:23 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Is de gewapende tak, de Turkse YPG zeg maar.
wat?
pi_153312193
Korte samenvatting aanstaande verkiezingen:

AKP: islamisme, anti-westers, anti-democratie, presidentieel systeem, onderdrukken pers & demonstraties, confessionalisme-conservatief
MHP: racisme, fascisme, niks kunnen bereiken in het parlement, en rijke periode aan mensenrechtenschendingen, extreem-rechts
HDP: progressief, pro-Koerdisch, pro-homorechten, pro-vrouwenrechten, links-progressief
CHP: pro-mensenrechten, republikeins, anti-islamisme, pro-alevieten, links georienteerd

Turken, weet op wie je stemt. Als je tegen de mensheid wil instemmen, stem dan op AKP. Als je je stem wil weggooien, stem op MHP. Als je wil opkomen voor mensenrechten en tegen islamisme bent, stem HDP of CHP.
#freefrederike
pi_153312549
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:25 schreef PizzaMizza het volgende:

AKP: islamisme, anti-westers, anti-democratie, presidentieel systeem, onderdrukken pers & demonstraties, confessionalisme-conservatief
MHP: racisme, fascisme, niks kunnen bereiken in het parlement, en rijke periode aan mensenrechtenschendingen, extreem-rechts
HDP: progressief, pro-Koerdisch, pro-homorechten, pro-vrouwenrechten, links-progressief
CHP: pro-mensenrechten, republikeins, anti-islamisme, pro-alevieten, links georienteerd

Turken, weet op wie je stemt. Als je tegen de mensheid wil instemmen, stem dan op AKP. Als je je stem wil weggooien, stem op MHP. Als je wil opkomen voor mensenrechten en tegen islamisme bent, stem HDP of CHP.
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:30 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Het verleden moeten wij achter ons laten. Ataturk leeft allang niet meer. Het is tijd voor vergiffenis. CHP-leider met de gekke naam is een prima partijleider en toekomstige leider van Turkije.
Dat laatste is hij niet eens in z'n eigen dromen, laat staan jouw dromen. Ik vind het wel lief van je dat je de oppositie een kans wilt geven, maar het gaat echt niet gebeuren wat jij hierboven zegt, wil niet woorden in je mond leggen, maar volgens mij ga jij daar ook niet van uit, wel?
pi_153312624
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:35 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Met Erdogan's stemfraude heeft hij idd een voorsprong, maar dat betekent niet dat hij automatisch wint. winnen hoeft niet perse de grootste te zijn. Zolang Erdogan zijn dictatoriale plannen zoals presidentieel systeem niet kan doorvoeren, heeft hij niet gewonnen.
Wat betreft stemfraude wacht ik wel af op het OSCE rapport als je het niet erg vindt.

Daarnaast als AKP de grootste wordt en een eenmanskabinet kan vormen...= What Erdogan wants, Erdogan gets, dus in zekere zin dan juist wel gewonnen.
pi_153312876
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:37 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat betreft stemfraude wacht ik wel af op het OSCE rapport als je het niet erg vindt.

Daarnaast als AKP de grootste wordt en een eenmanskabinet kan vormen...= What Erdogan wants, Erdogan gets, dus in zekere zin dan juist wel gewonnen.
HDP gaat de 10% halen, dus Erdogan kan 't dan niet meer. HDP is de grootste nachtmerrie van AKPolitiestaat
#freefrederike
pi_153312994
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:43 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

HDP gaat de 10% halen, dus Erdogan kan 't dan niet meer. HDP is de grootste nachtmerrie van AKPolitiestaat
Dat HDP het haalt is vrij realistisch, alleen moet nog maar blijken, dus we lopen nu al wel voor op zaken, maar als het zo ver komt dat de AKP een coalitie in moet en ze geven wat knelpunten toe aan de partner, reken er dan maar op dat Erdogan nog steeds krijgt wat hij wil.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 22:49:51 #77
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_153313107
quote:

Ben je rechts en seculier dan heb je pech :(
pi_153313132
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:49 schreef martijnde3de het volgende:

[..]

Mwuah, PM vergist zich, CHP is vrij rechts.
pi_153313178
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat HDP het haalt is vrij realistisch, alleen moet nog maar blijken, dus we lopen nu al wel voor op zaken, maar als het zo ver komt dat de AKP een coalitie in moet en ze geven wat knelpunten toe aan de partner, reken er dan maar op dat Erdogan nog steeds krijgt wat hij wil.
Niemand gaat het presidentieel systeem accepteren.
quote:

[..]

Dan nog kun je het best op CHP of HDP stemmen.
#freefrederike
pi_153313233
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:52 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Niemand gaat het presidentieel systeem accepteren.

Rutte zou ook niet samenwerken met het 'grootste gevaar voor Nederland', kijk waar we nu jaren later zijn. Pre-verkiezingen grootspraak.
pi_153313273
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:53 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Rutte zou ook niet samenwerken met het 'grootste gevaar voor Nederland', kijk waar we nu jaren later zijn. Pre-verkiezingen grootspraak.
In NL kennen wij geen verandering van het hele systeem. Bij ons gingen de verkiezingen over andere dingne.
#freefrederike
pi_153313338
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:54 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

In NL kennen wij geen verandering van het hele systeem. Bij ons gingen de verkiezingen over andere dingne.
Draaikonterij is wereldwijd verspreid, met name in de politiek, met name als je al 4939 eeuwen niet meer aan de macht bent gekomen. Niets nieuws, Turkije zal daar ook niet uniek in zijn, Erdogan kan altijd nog naar een referendum gaan en zelf campagne voeren, daar zit je dan met je 10% van de HDP.
pi_153313642
quote:
quote:

[..]

quote:
4s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:52 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Dan nog kun je het best op CHP of HDP stemmen.
hihi
pi_153313909
quote:

_O-
pi_153321389
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Draaikonterij is wereldwijd verspreid, met name in de politiek, met name als je al 4939 eeuwen niet meer aan de macht bent gekomen. Niets nieuws, Turkije zal daar ook niet uniek in zijn, Erdogan kan altijd nog naar een referendum gaan en zelf campagne voeren, daar zit je dan met je 10% van de HDP.
En jij denkt dat de meerderheid v/d bevolking hem dat systeem gaat gunnen? Hij heeft nu al niet eens een echte meerderheid, laat staan dan.
#freefrederike
pi_153321397
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 23:05 schreef xaban06 het volgende:

[..]

[..]

[..]

hihi
rechts geeft meestal een economische voorkeur aan, maar aan een economie heb je niks als de mensenrechten kapot zijn(AKP). Beter links, maar wel een normaal land, dan rechts en een islamitisch land.
#freefrederike
  zondag 7 juni 2015 @ 11:27:08 #87
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153322210
Klopt weer geen zak van Pizza, CHP is de partij van de kemalisten
Say what?
pi_153322285
quote:
4s.gif Op zondag 7 juni 2015 10:26 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

En jij denkt dat de meerderheid v/d bevolking hem dat systeem gaat gunnen? Hij heeft nu al niet eens een echte meerderheid, laat staan dan.
Dat flikt ie wel.
pi_153322649
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2015 11:27 schreef UpsideDown het volgende:
Klopt weer geen zak van Pizza, CHP is de partij van de kemalisten
Klopt, maar de CHP is gematigd geworden in de loop der jaren. De die-hard Kemalisten vormen maar een kleine minderheid van de politici.
#freefrederike
pi_153325143
ERDOGAN: 'NIEUW PALEIS DOOR KAKKERLAKKENPLAAG'
quote:
De Turkse president Erdogan heeft kakkerlakken gebruikt als excuus om een gigantisch presidentieel paleis te bouwen.

Dat meldt ABC News. Erdogan kon op veel kritiek rekenen toen hij als premier het paleis met maar liefst 1.150 kamers liet bouwen. Volgens critici staat het bouwwerk op beschermd gebied.

Erdogan betrok het stulpje toen hij in augustus als president werd gekozen. De minister-president woont in het 'oude' presidentieel paleis. Gisteren zei de Turkse president dat een kakkerlakkenplaag in de toiletten hem dwong een nieuw verblijf te bouwen.
_O-
pi_153329144
Stemmen is gestopt uur geleden, tellen is gestart rond 4 uur (NL tijd).

1.7% is al geteld. (16.53)

Updates kan je hier tracken.

CNNTURK
NTV
Anadolu Ajans

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 17:03:06 ]
pi_153329166
quote:
4s.gif Op zondag 7 juni 2015 10:26 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Erdogan moet nog de eerste verkiezingen / referendum verliezen, tot op heden is het altijd in z'n voordeel geweest.
pi_153329904
Brasco_Aad twitterde op zondag 07-06-2015 om 17:07:55 #Swedish observers witness electon fraud in #Turkey, thrown out of polling stations and threatened with weapons http://t.co/E8EclYQrBJ reageer retweet
pi_153329941
Turkse Herman van Zandt op tv?
I´m back.
pi_153329950
quote:
4s.gif Op zondag 7 juni 2015 16:51 schreef Triggershot het volgende:
Stemmen is gestopt uur geleden, tellen is gestart rond 4 uur (NL tijd).

1.7% is al geteld. (16.53)

Updates kan je hier tracken.

CNNTURK
NTV
Anadolu Ajans
Spannond....
I´m back.
pi_153330024
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:28 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Spannond....
Engels
pi_153330121
quote:
3s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Engels
Btw wij hebben in NL ook een Turkije hè, in Zeeuws-Vlaanderen...

I´m back.
pi_153330206
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Btw wij hebben in NL ook een Turkije hè, in Zeeuws-Vlaanderen...

[ afbeelding ]
We hebben ook 'Turk' als achternaam en de klassieker 'Liever Turks dan Paaps' he.
pi_153330272
quote:
6s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

We hebben ook 'Turk' als achternaam en de klassieker 'Liever Turks dan Paaps' he.
Die naam klopt idd, maar 'liever Turks dan Paaps' is een leuze die je niet zo vaak meer hoort hoor. ;).
Maar de plaatsnaam, had jij daar ooit van gehoord?
I´m back.
pi_153330311
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Die naam klopt idd, maar 'liever Turks dan Paaps' is een leuze die je niet zo vaak meer hoort hoor. ;).
Maar de plaatsnaam, had jij daar ooit van gehoord?
Wacht maar tot de Paus terugkomt!

Nope, in Belgie schijnt het ook voor te komen wat plaatsen, straten enzo..
pi_153330375
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wacht maar tot de Paus terugkomt!
Het gaat niet goed met de RK-kerk in NL, naar verluid.
quote:
Nope, in Belgie schijnt het ook voor te komen wat plaatsen, straten enzo..
Toen mijn dochter jaar of 8/9 was, zei ik tegen haar we gaan op vakantie naar Turkije... Zij blij, vriendinnetje was daar ook. Maar we gingen naar Cadzand voor een lang weekend en kwamen langs Turkeye Z-VL. En toen we daar langs reden stopte ik om een foto te maken en toen zag ze dat ze in Turkije was... beteuterd kijken natuurlijk.
I´m back.
pi_153330392
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het gaat niet goed met de RK-kerk in NL, naar verluid.

[..]

Toen mijn dochter jaar of 8/9 was, zei ik tegen haar we gaan op vakantie naar Turkije... Zij blij, vriendinnetje was daar ook. Maar we gingen naar Cadzand voor een lang weekend en kwamen langs Turkeye Z-VL. En toen we daar langs reden stopte ik om een foto te maken en toen zag ze dat ze in Turkije was... beteuterd kijken natuurlijk.
Jij bent gemeeen!

- cihan en dogan persbureau's hebben bereikbaarheidsproblemen op het internet, mogelijk aanvallen.
pi_153330459
Anadolu en Cihan mogen na een halfuur ongeveer de eerste resultaten doorgeven.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 17:51:17 ]
  zondag 7 juni 2015 @ 17:51:10 #104
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153330460
Waarom zo vroeg dicht?
Say what?
pi_153330488
quote:
5s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:51 schreef UpsideDown het volgende:
Waarom zo vroeg dicht?
Niet ongewone tijden voor Turkije.
pi_153330489
FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 17:29:39 Burned & ripped voted founs in garbage cans in Diyarbakir. These are clearly HDP votes http://t.co/q2WpDNpw3Z reageer retweet
FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 17:32:09 And now reports of a psychic official. Filled in results of counting w/out counting ever started #TurkeyElections http://t.co/DIF9yZ78kH reageer retweet
  zondag 7 juni 2015 @ 17:54:23 #107
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153330521
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Niet ongewone tijden voor Turkije.
Best wel schraal an sich

Zit nogal wat verschil tussen 9 uur 's avonds hier bijvoorbeeld en 4 uur 's middags
Say what?
pi_153330537
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:54 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Best wel schraal an sich

Zit nogal wat verschil tussen 9 uur 's avonds hier bijvoorbeeld en 4 uur 's middags
Mja, wel op een zondag en niet door de week, dus misschien dat men hier een gewenning van heeft gemaakt.
  zondag 7 juni 2015 @ 17:58:47 #109
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153330616
Als HDP de kiesdrempel niet haalt gaat de politie flink overuren maken voorspel ik
Say what?
pi_153330633
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:58 schreef UpsideDown het volgende:
Als HDP de kiesdrempel niet haalt gaat de politie flink overuren maken voorspel ik
Ik voorspel minimaal gendarme tot het leger.
pi_153330738
45% van de stemmen zijn geteld.
pi_153330904
yenisafak twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:01:24 #YeniŞafakSeçimÖzel Açılan sandık oranı %41,7 http://t.co/YyVr1UQQaS http://t.co/QcndmtsJe0 reageer retweet
Geteld 29,5%
HDP 9%

Ze gaan het niet redden, ben ik ergens bang....
I´m back.
pi_153330927
quote:
3s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:03 schreef Triggershot het volgende:
45% van de stemmen zijn geteld.
HDP?
I´m back.
pi_153330946
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

HDP?
RudawEnglish twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:08:13 Based on 40% vote counts-- #AKP 45%, #CHP 23%, #MHP 17%, #HDP 9%. #Turkishelections, #Secim2015 reageer retweet
Volgens Rudaw.

Resultaten kunnen dubieus zijn, zenders melden momenteel nog niets.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 18:12:23 ]
pi_153330952
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:58 schreef UpsideDown het volgende:
Beetje tragisch allemaal.......
I´m back.
pi_153330969
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

RudawEnglish twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:08:13 Based on 40% vote counts-- #AKP 45%, #CHP 23%, #MHP 17%, #HDP 9%. #Turkishelections, #Secim2015 reageer retweet
Volgens Rudaw.
Ja, zag ik bij 29,5% geteld ook idd....
Kut.
I´m back.
pi_153330990
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Kut.
Dit stelt nog niets voor, zijn geen officieel uitgegeven statistieken door de media, eerder wat vermoedens.
pi_153331018
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dit stelt nog niets voor, zijn geen officieel uitgegeven statistieken door de media, eerder wat vermoedens.
Dogan, noch CNN, noch Cihan, noch Anadolu zijn nog met cijfers gekomen.
pi_153331025
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, okee, maar heb helaas wel nu al een beetje het idee dat het niet gaat gebeuren.
I´m back.
pi_153331075
quote:
9s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, okee, maar heb helaas wel nu al een beetje het idee dat het niet gaat gebeuren.
CnnTurk meld dat de prognoses in Istanbul een 5partijen parlement laat zien.
pi_153331134
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Kut.
Steden waar de HDP groot is loopt achter kwa tellingen. Dus ze krijgen nog flinke stemmen erbij.
pi_153331142
quote:
3s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:51 schreef Triggershot het volgende:
Anadolu en Cihan mogen na een halfuur ongeveer de eerste resultaten doorgeven.
Bron?
pi_153331158
quote:
3s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

CnnTurk meld dat de prognoses in Istanbul een 5partijen parlement laat zien.
Okee, dus HDP boven 10.
Het vertekent omdat natuurlijk hoeveel een kwart Turkse bevolking rondom Istanbul en Anakara woont?
I´m back.
pi_153331172
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:19 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Bron?
Werd gezegd op cnnturk, maar weer ingetrokken.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 18:21:26 ]
pi_153331206
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Okee, dus HDP boven 10.
Het vertekent omdat natuurlijk hoeveel een kwart Turkse bevolking rondom Istanbul en Anakara woont?
Voor HDP is Istanbul en Diyarbakir het belangrijkst.
pi_153331264
Resultaten worden nu live uitgezonden op CNN

http://www.cnnturk.com/canli-yayin
pi_153331291
HDP 10.5%
pi_153331303
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:52 schreef reza1 het volgende:
FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 17:29:39 Burned & ripped voted founs in garbage cans in Diyarbakir. These are clearly HDP votes http://t.co/q2WpDNpw3Z reageer retweet
[ afbeelding ]
FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 17:32:09 And now reports of a psychic official. Filled in results of counting w/out counting ever started #TurkeyElections http://t.co/DIF9yZ78kH reageer retweet
[ afbeelding ]
Was natuurlijk te verwachten.

Ik kan alleen maar hopen dat de HDP veel stemmen heeft gekregen, een moderne, democratische en seculiere partij.
pi_153331312
Volgens huidige cijfers AKP met 270 zetels voor het eerst in 13 jaar geen eenheidskabinet.
AKP heeft 330 nodig. Op basis van 63%

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 18:26:34 ]
pi_153331363
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:25 schreef al-qahira het volgende:

[..]

Was natuurlijk te verwachten.

Ik kan alleen maar hopen dat de HDP veel stemmen heeft gekregen, een moderne, democratische en seculiere partij.
Ja, denk dat de meeste mensen hier dat hopen.
I´m back.
pi_153331420

HDP over 10% op een pro-AKP site.
I´m back.
pi_153331440
CNN meld 13.000.000 stemmen voor AKP
7 miljoen voor CHP
en 3 miljoen voor de HDP.
pi_153331464
k4veh twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:20:41 AA results updated! Opened 59.9%AKP 44%CHP 24%MHP 17.2%HDP 10.1%AKP CAN NOT FORM GOVERNMENT! Go HDP, Go CHP! #TurkeyElections reageer retweet
k4veh twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:24:51 . @adamfolman It depends on number of seats. as it happens now if HDP goes at this rate AKP won't be able to form gov alone. ps. HDP 10.4 reageer retweet
pi_153331499
Frederike Geerdink meldt 10,6% voor HDP.
I´m back.
pi_153331504

Istanbul.
pi_153331512
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:33 schreef Triggershot het volgende:
[ afbeelding ]
Istanbul.
Wow! Geweldig!
I´m back.
pi_153331526
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wow! Geweldig!
kijk hier voor een dieper overzicht

http://www.cnnturk.com/secim2015/
pi_153331554

:W
pi_153331578
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:36 schreef Intellectueel het volgende:
[ afbeelding ]

:W
Lol. :D.
I´m back.
pi_153331587
HDP heeft nog 900.000 stemmen nodig om over de drempel te komen.
Diyarbakir moet nog de helft, CNN meld dat het zo goed als zeker is dat ze over de drempel zijn, als de trend zich voortzet.
pi_153331605
85% van stemgerechtigden heeft deelgenomen.
Huidig stemstelling is 77%

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 18:39:09 ]
pi_153331613
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:38 schreef Triggershot het volgende:
85% van stemgerechtigden heeft deelgenomen.
Huidig stemstelling is 77%
77% van die opkomst 85%?
I´m back.
pi_153331627
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

77% van die opkomst 85%?
Ja.
86% inmiddels landelijk, van de stemmen.
pi_153331641
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja.
86% inmiddels landelijk, van de stemmen.
Okee en nu > dan 800K stemmen al?
I´m back.
  zondag 7 juni 2015 @ 18:41:15 #145
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153331651
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Beetje tragisch allemaal.......
Krijg je ervan met zo'n hoge kiesdrempel, aanzienlijk deel van de bevolking wordt niet vertegenwoordigd
Say what?
pi_153331655
p_zalewski twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:39:26 Diyarbakir:AKP: 15.74 percentHDP: 78.13 percentvia @cnnturk reageer retweet
pi_153331659
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Okee en nu > dan 800K stemmen al?
Sorry voor de verwarring, Cihan en Anadolu gaven andere statistieken, gemiddeld is nu 71% van de stemmen geteld.

HDP heeft nog 710.000 stemmen nodig voor de gegarandeerde 10%
pi_153331667
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:41 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Krijg je ervan met zo'n hoge kiesdrempel, aanzienlijk deel van de bevolking wordt niet vertegenwoordigd
Nou ja, ze gaan het toch redden wrs....
I´m back.
  zondag 7 juni 2015 @ 18:42:36 #149
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153331673
Ik zie het nu ja, HDP en CHP gaan goed
Say what?
pi_153331676
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sorry voor de verwarring, Cihan en Anadolu gaven andere statistieken, gemiddeld is nu 71% van de stemmen geteld.

HDP heeft nog 710.000 stemmen nodig voor de gegarandeerde 10%
Hè?
I´m back.
pi_153331700
quote:
15s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hè?
HDP heeft nog 700k stemmen nodig voor dat ze de 10% hebben gegarandeerd.
Nu nog om en nabij 70+% geteld.
pi_153331733
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:42 schreef UpsideDown het volgende:
Ik zie het nu ja, HDP en CHP gaan goed
CHP en AKP doen het slechter dan de vorige verkiezingen ten gunste van de HDP en MHP.
pi_153331735
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

HDP heeft nog 700k stemmen nodig voor dat ze de 10% hebben gegarandeerd.
Nu nog om en nabij 70+% geteld.
Ik zie net voorbij komen dat HDP wrs 12% gaat halen.... en dus de kiesdrempel bereikt.
I´m back.
pi_153331755
FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:38:03 Yess yess yess!! HDP is heading towards victory!!! Coalition in sight in #Turkey! Close to end of Erdogan era in #Turkey BYE BYE Sultan reageer retweet
*O* *O*
Ondanks de fraude.
AJANSAMED twitterde op zondag 07-06-2015 om 12:59:32 In #Muş #Karaağaç, village guards caught with tens of envelops w / them. When detected, they attacked #HDP members. http://t.co/8EDZipTZJ5 reageer retweet
ArjDnn twitterde op zondag 07-06-2015 om 14:06:05 AKP MP candidate, Mustafa Şahin, threathen election official in Malatya. https://t.co/B4kykx8yXQ #TwitterKurds #Turkey reageer retweet
pi_153331760
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik zie net voorbij komen dat HDP wrs 12% gaat halen.... en dus de kiesdrempel bereikt.
Ja, maar ze hebben nog dus zoveel stemmen nodig om het te garanderen. Dwz kregen ze overige stemmen niet waren ze onder de 10%, maar dat halen ze vermoedelijk wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 18:46:49 ]
pi_153331774
Aantal belangrijke en traditionele CHP-bolwerken nog niet geteld.
pi_153331790
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja, maar ze hebben nog dus zoveel stemmen nodig om het te garanderen. Dwz kregen ze overige stemmen niet waren ze onder de 10%, maar dat halen ze vermoedelijk wel.
Mooi nieuws dan toch? Ik was aan het begin heel pessimistisch bij de eerste tussenstand van 9%.
I´m back.
  zondag 7 juni 2015 @ 18:48:12 #158
442308 De_Kaas
Maak me gek
pi_153331793
Wat smerig en triest toch, bewust mensen hun stem ontnemen. Hoop dat dat nog een flink staartje krijgt. Desalniettemin lijkt de uitslag de goede kant op te gaan!
pi_153331807
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mooi nieuws dan toch? Ik was aan het begin heel pessimistisch bij de eerste tussenstand van 9%.
Jup, hoe het er nu uitziet heeft HDP haar deelname wel gegarandeerd.

Istanbul is overigens zo goed als naar de AKP.

90% geteld, 41% naar AKP.

Ankara op 56%
48% naar AKP

Cnn meld dat AKP nergens is gegroeid, alleen maar gelijk gebleven of gedaald.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 18:50:37 ]
pi_153331846
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jup, hoe het er nu uitziet heeft HDP haar deelname wel gegarandeerd.

Istanbul is overigens zo goed als naar de AKP.

90% geteld, 41% naar AKP.
Maar 41% of ietsje meer is dat niet minder dan vorige parlementsverkiezingen?
I´m back.
pi_153331856
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar 41% of ietsje meer is dat niet minder dan vorige parlementsverkiezingen?
ja
pi_153331863
FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:44:42 Huge blow for AKP in Istanbul! Lost 8% compared to last elections! HDP trippled in Istanbul! From 4% tot 12%.. TY Istanbul #TurkeyElections reageer retweet
FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:46:01 AKP lost huge in Izmir & Istanbul! Votes sliding from AKP towards HDP.. #TurkeyElections Ankara its stable reageer retweet
pi_153331869
AKP prognose nu is 265 zetels op 77%

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 18:53:12 ]
pi_153331878
FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:51:57 The only city AKP havent lost votes is Ankara. All other cities AKP received huge blows #TurkeyElections reageer retweet
pi_153331901
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:52 schreef Intellectueel het volgende:
FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:51:57 The only city AKP havent lost votes is Ankara. All other cities AKP received huge blows #TurkeyElections reageer retweet
Mensen blijven hun eigen nest niet bevuilen kennelijk.
I´m back.
  zondag 7 juni 2015 @ 18:54:24 #166
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153331906
Ben benieuwd of Davutoglu nu opstapt, Abdullah Gul aan de top komt en gaat samenwerken met de MHP.
pi_153331917
quote:
HDP %11.1

76 Milletvekili - Zetels
pi_153331919
amberinzaman twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:52:12 If results hold #TurkeyElection was a big rejection of Erdogan and his executive presidency. reageer retweet
pi_153331945
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:54 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Ben benieuwd of Davutoglu nu opstapt, Abdullah Gul aan de top komt en gaat samenwerken met de MHP.
Gül is iig iemand met een eigen mening, volgens mij, los van ome Erdo.
Erdo zal wel lekker briesen morgen wrs.
Maar het eind van het Erdo-tijdperk zal langzaamaan wel in zicht zijn.
I´m back.
  zondag 7 juni 2015 @ 18:56:45 #170
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153331955
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:56 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Uhh, oké.
pi_153331967
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:56 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Uhh, oké.
Gheghe, vind jij niet leuk?
I´m back.
pi_153331981
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:56 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, gewoon nee.
  zondag 7 juni 2015 @ 18:58:23 #173
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153331990
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Gheghe, vind jij niet leuk?
Uh nee maar ik heb geen zin in een discussie met iemand die te weinig hiervan afweet en aangezien ik mobiel zit kan ik niet veel typen.
pi_153331996
HDP moet nog 225k stemmen hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 18:58:46 ]
pi_153331997
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:54 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Zou mooi zijn, veel minder macht voor Erdo.
pi_153332001
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, gewoon nee.
quote:

[..]

Nee, gewoon nee.
Geen einde Erdo-tijdperk?
I´m back.
pi_153332007
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:58 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

[..]

Geen einde Erdo-tijdperk?
Hell no.
  zondag 7 juni 2015 @ 18:58:59 #178
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153332010
quote:

[..]

Nee, gewoon nee.
Hahah xd xd vind jij nie zo leuk om dit te horen eh xd xd
pi_153332012
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:58 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Uh nee maar ik heb geen zin in een discussie met iemand die te weinig hiervan afweet en aangezien ik mobiel zit kan ik niet veel typen.
Ja, joh, we zullen wel zien............
I´m back.
pi_153332018
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:58 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Hahah xd xd vind jij nie zo leuk om dit te horen eh xd xd
:@ hihihih :@
pi_153332056
CNNTurk (76,79%):
AKP 42,64
CHP 24,74
MHP 16,91
HDP 11,33

Sabah (82,65%):
AKP 42,74
CHP 24,78
MHP 16,96
HDP 11,16
pi_153332070
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hell no.
Het einde van het Erdo-tijdperk biedt kansen, lijkt me.
Hij is nu nog prez, maar hoe lang nog?
Hij krijgt nu sws een psychologische opdonder en in het parlement moet AKP een coalitie vormen, wrs dat de plannen van Erdo mbt het presidentschap niet doorgaan.
Ik zou zeggen doorpakken.
Er zullen wrs ook wel wat economische schandalen aan het daglicht komen ook.
Erdo is 61 oid, van mij mag hij na zijn termijn lekker met pensioen.
I´m back.
pi_153332094
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het einde van het Erdo-tijdperk biedt kansen, lijkt me.
Hij is nu nog prez, maar hoe lang nog?
Hij krijgt nu sws een psychologische opdonder en in het parlement moet AKP een coalitie vormen, wrs dat de plannen van Erdo mbt het presidentschap niet doorgaan.
Ik zou zeggen doorpakken.
Er zullen wrs ook wel wat economische schandalen aan het daglicht komen ook.
Erdo is 61 oid, van mij mag hij na zijn termijn lekker met pensioen.
5 tot 7 jaar nog, je onderschat volgens mij de macht van de Turkse president?
pi_153332117
Dit worden herverkiezingen, zoals het eruitziet.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_153332159
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

5 tot 7 jaar nog, je onderschat volgens mij de macht van de Turkse president?
Nou, hij zou zelf niet de positie van de president willen aanpassen in een VS/Fr-model, als hij niet vindt dat-ie te weinig macht heeft hè. Hij zal zolang hij president is nog wel het discours willen en kunnen bepalen, maar als je als minister-president een persoon krijgt die zich kan los zingen van Erdo, dan krijg je toch wel een andere situatie.
I´m back.
pi_153332199
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou, hij zou zelf niet de positie van de president willen aanpassen in een VS/Fr-model, als hij niet vindt dat-ie te weinig macht heeft hè. Hij zal zolang hij president is nog wel het discours willen en kunnen bepalen, maar als je als minister-president een persoon krijgt die zich kan los zingen van Erdo, dan krijg je toch wel een andere situatie.
Dat gebeurt niet, want AKP blijft de grootste, ook met hoe het er nu uitziet.
Daarnaast kan de AKP gewoon een minderheidskabinet vormen, waarbij wanneer in een lock Erdogan een referendum kan raadplegen. Erdogan moet langer reizen, maar hij is niet van z'n route af.
pi_153332213
CNN: 10% verkiezingsdrempel heeft nadelig uitgepakt voor AKP _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 19:09:05 ]
pi_153332226
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat gebeurt niet, want AKP blijft de grootste, ook met hoe het er nu uitziet.
Daarnaast kan de AKP gewoon een minderheidskabinet vormen, waarbij wanneer in een lock Erdogan een referendum kan raadplegen. Erdogan moet langer reizen, maar hij is niet van z'n route af.
Okee, dat zou kunnen, maar dat zullen we dan zien.
En je vergeet de psychologische klap die hem nu wordt toegediend, volgens mij.
I´m back.
pi_153332240
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:08 schreef Triggershot het volgende:
CNN: 10% verkiezingsdrempel heeft nadelig uitgepakt voor AKP _O-
Het liefst hadden ze hem naar 25% gebracht wrs.
I´m back.
pi_153332242
CNNTURK_ENG twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:00:26 #BREAKING Senior Turkish AKP official says initial results suggest single party government may not be possible, early election might follow reageer retweet
CNNTURK_ENG twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:02:15 #UPDATE 1957 As things stand AKP gets 262, CHP gets 128, MHP gets 83, HDP gets 77 seats in #Turkish Parliament. #TurkeyElections reageer retweet
CNNTURK_ENG twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:04:10 #BREAKING Senior AKP official says sees possible minority government#TurkeyElections http://t.co/8TrxcvydJW reageer retweet
CNNTURK_ENG twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:08:52 #BREAKING Turkish PM Davutoğlu is expected to make a statement shortly...Stay tuned.. #TurkeyElections reageer retweet
pi_153332252
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Okee, dat zou kunnen, maar dat zullen we dan zien.
En je vergeet de psychologische klap die hem nu wordt toegediend, volgens mij.
Dat is maar de vraag, AKP kan ook stemmen verloren hebben omdat ze geen vertrouwen hebben in Davutoglu, misschien als Erdogan zelf campagne voert tijdens referendums het weer anders uitpakt.
pi_153332258
Early elections might follow. :').
I´m back.
pi_153332278
quote:
3s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat is maar de vraag, AKP kan ook stemmen verloren hebben omdat ze geen vertrouwen hebben in Davutoglu, misschien als Erdogan zelf campagne voert tijdens referendums het weer anders uitpakt.
pi_153332283
quote:

[..]

Ik weet niet, ik ben dan wat optimistischer ingesteld dan, ik denk toch dat dit het begin van het eind van ome Erdo is hoor.......
I´m back.
pi_153332288
DavidKenner twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:01:52 Thousands outside HDP headquarters in Diyarbakir. Chanting: PKK is the society, and here is the society. http://t.co/FsfV0IvJjb reageer retweet
pi_153332295
CNN: Volgens Turkse grondwet, als er binnen 45 dagen geen kabinet is gevormd, mag de president herverkiezingen aankondigen.
pi_153332296
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:11 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Je moet echt je username veranderen.
pi_153332303
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik weet niet, ik ben dan wat optimistischer ingesteld dan, ik denk toch dat dit het begin van het eind van ome Erdo is hoor.......
nu al of na zijn presidentschap?
pi_153332318
amberinzaman twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:06:24 #KRG will need to reassess its placing all its eggs in the Erdoğan basket policy #TurkeyElection reageer retweet
amberinzaman twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:57:09 AKP unlikely to get ruling majority making Erdoğan a lameduck slim chance of his reelection in 2019 cos failure mainly his #TurkeyElections reageer retweet
  zondag 7 juni 2015 @ 19:13:58 #200
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153332330
1,7% van de stemmers hebben op de saadet partisi gestemd

Dat mensen op zo'n prut partij stmmen is echt zielig ;(
pi_153332337
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je moet echt je username veranderen.
Nee. Het aanmaken van dubbele accounts laat ik wel aan jou over.
pi_153332345
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:13 schreef ClapClapYourHands het volgende:

_O-

"mucahid erbakan"
pi_153332347
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:14 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Nee. Het aanmaken van dubbele accounts laat ik wel aan jou over.
Oke dan. :')
pi_153332363
TurkishIranian twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:00:28 HDP got 33,2% of the votes in Germany! reageer retweet
pi_153332374
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

nu al of na zijn presidentschap?
Nu al, het is de psychologische klap, denk ik.
Hij is, hoewel een zeer ruime meerderheid, toch een verliezer, mensen willen niet op verliezers stemmen, zie je hier in NL ook.
I´m back.
pi_153332382
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:15 schreef Intellectueel het volgende:
TurkishIranian twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:00:28 HDP got 33,2% of the votes in Germany! reageer retweet
Opmerkelijk.
In NL?
I´m back.
pi_153332384
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nu al, het is de psychologische klap, denk ik.
Hij is, hoewel een zeer ruime meerderheid, toch een verliezer, mensen willen niet op verliezers stemmen, zie je hier in NL ook.
CNN meld 259 zetels op basis van 82% :o
pi_153332398
quote:
AKP kan ook stemmen verloren hebben omdat ze geen vertrouwen hebben in Davutoglu, misschien als Erdogan zelf campagne voert tijdens referendums het weer anders uitpakt.
_O-
pi_153332411
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:17 schreef reza1 het volgende:

[..]

_O-
Goed punt wel. ;(
pi_153332460
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Opmerkelijk.
In NL?
Geen idee. Nog niets over gehoord.
pi_153332493
HDP geeft nu een persconferentie op CNN.
"we staan op de voorgrond om met 80 vertegenwoordigers het parlement te betreden"

[ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 19:22:54 ]
pi_153332502
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Goed punt wel. ;(
Het was al Erdo die illegaal de campagne voerde, met zijn Korans in het Koerdisch. :')
pi_153332534
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:22 schreef reza1 het volgende:

[..]

Het was al Erdo die illegaal de campagne voerde, met zijn Korans in het Koerdisch. :')
Alles wat Erdogan doet als president is illegaal campagne, wanneer hij het ten gunste van een partij / AKP doet, maar Erdogan is nog steeds een merk in Turkije, AKP behoudt zn positie als grootste partij en bij een referendum van bepaalde zaken is het maar de vraag of hij het slechter zal doen dan de AKP.
pi_153332590
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:20 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Geen idee. Nog niets over gehoord.
Veel Koerdische-Turken in Dld, en hier nauwelijks natuurlijk.
I´m back.
pi_153332595
Als er binnen 45 dagen geen kabinet wordt gevormd die wordt gekeurd door het parlement, moet de president opnieuw verkiezingen verkondigen.
pi_153332603
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Veel Koerdische-Turken in Dld, en hier nauwelijks natuurlijk.
Alevitische stemmen zijn ook wel flink -strategisch- verschoven.
pi_153332610
Een ding wat zeker is, is dat de Arabische Lente een ware Koerdische lente heeft ingeluid. Overal in de regio (met Iran als enige uitzondering) hebben de Koerden aan invloed gewonnen. En met een snelgroeiende Koerdische populatie in Turkije, zullen de Koerden op lange termijn enkel aan meer politieke invloed winnen.
pi_153332683
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:28 schreef Intellectueel het volgende:
Een ding wat zeker is, is dat de Arabische Lente een ware Koerdische lente heeft ingeluid. Overal in de regio (met Iran als enige uitzondering) hebben de Koerden aan invloed gewonnen. En met een snelgroeiende Koerdische populatie in Turkije, zullen de Koerden op lange termijn enkel aan meer politieke invloed winnen.
Ik vind het niet gek. Ik zie die Koerdische vrouwen nog naar het front met IS.
Maar goed, ik vind al decennialang dat ze hun eigen staat moeten hebben.
I´m back.
pi_153332733
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Alles wat Erdogan doet als president is illegaal campagne, wanneer hij het ten gunste van een partij / AKP doet, maar Erdogan is nog steeds een merk in Turkije, AKP behoudt zn positie als grootste partij en bij een referendum van bepaalde zaken is het maar de vraag of hij het slechter zal doen dan de AKP.
Erdogan is AKP en AKP is Erdogan, zal geen verschil maken.
pi_153332739
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik vind het niet gek. Ik zie die Koerdische vrouwen nog naar het front met IS.
Maar goed, ik vind al decennialang dat ze hun eigen staat moeten hebben.
De tijd dat de Koerden politiek en cultureel gemarginaliseerd konden worden is over. Ook in Turkije ziet men deze trend.
pi_153332752
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:34 schreef reza1 het volgende:

[..]

AKP is Erdogan, Erdogan is meer dan de AKP.
pi_153332768
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:34 schreef reza1 het volgende:

[..]

Erdogan is Turkije, zoals Turkije Erdogan is.
Doet me aan iets denken.
I´m back.
pi_153332774
AKP is 261 zetels op 89%
pi_153332792
blerilleshi twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:33:59 #HDP by now close to 12% which means about 80 members in the new Turkish parliament. Important day for democracy in Turkey #TurkeyElections reageer retweet
pi_153332806
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:34 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

De tijd dat de Koerden politiek en cultureel gemarginaliseerd konden worden is over. Ook in Turkije ziet men deze trend.
Ja, en ze hebben dat breder getrokken dus, naar iedereen die door islam buiten de boot valt, wat ik begrijp.
I´m back.
pi_153332827
amberinzaman twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:29:18 HDP's success all the more amazing for having run its campaign without Treasury funding. #TurkeyElections reageer retweet
amberinzaman twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:33:34 Will Abdullah Gul ride to the rescue? Leadership struggle sure to erupt after AKP'S electoral upset #TurkeyElections reageer retweet
  zondag 7 juni 2015 @ 19:38:02 #227
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153332829
quote:
4s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:36 schreef Triggershot het volgende:
AKP is 261 zetels op 89%
Het zal verder wel ongeveer gelijk blijven vanaf nu. Ben benieuwd of de AKP een coalitie aandurft.
  zondag 7 juni 2015 @ 19:38:20 #228
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_153332837
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:13 schreef ClapClapYourHands het volgende:

Idem voor de AKP; een stem op de AKP is een stem voor armoede [in alle opzichten].
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_153332841
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:38 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Het zal verder wel ongeveer gelijk blijven vanaf nu. Ben benieuwd of de AKP een coalitie aandurft.
Denk dat ze het gaan saboteren :o
pi_153332844
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en ze hebben dat breder getrokken dus, naar iedereen die door islam buiten de boot valt, wat ik begrijp.
Neo-Ottomaans Soennitisch Islam inderdaad.
pi_153332913
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Denk dat ze het gaan saboteren :o
En dan aansturen op zsm nieuwe verkiezingen?
I´m back.
pi_153332941
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En dan aansturen op zsm nieuwe verkiezingen?
Vermoed het, zou mij echt totaal niet verbazen, een eventuele uitwerking hiervan door de AKP zal Erdogan niet tegenhouden.
pi_153332979
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Vermoed het, zou mij echt totaal niet verbazen, een eventuele uitwerking hiervan door de AKP zal Erdogan niet tegenhouden.
Maar op zich is het ook een gok, toch, van Erdo?
En onbestuurbaarheid van het land ligt om de hoek.
I´m back.
pi_153333015
k4veh twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:41:56 AKP's @BurhanKuzu: Early election is inevitable. #TurkeyElections reageer retweet
pi_153333024
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:43 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar op zich is het ook een gok, toch, van Erdo?
En onbestuurbaarheid van het land ligt om de hoek.
Tactisch juist, vingertje wijzen naar de oppositie, dat ze niet mee werken, dat de economie er onder lijdt blabla.
pi_153333095
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Tactisch juist, vingertje wijzen naar de oppositie, dat ze niet mee werken, dat de economie er onder lijdt blabla.
Kan, ik weet niet echter niet, moet-ie echt een zondebok-strategie gaan voeren, misschien lukt het hem dan.
I´m back.
pi_153333120
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Kan, ik weet niet echter niet, moet-ie echt een zondebok-strategie gaan voeren, misschien lukt het hem dan.
Wrs dan wel zwijgen over het presidentieel systeem en iemand anders dan Davutoglu.
pi_153333175
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wrs dan wel zwijgen over het presidentieel systeem en iemand anders dan Davutoglu.
Ja, sws, maar eh ben benieuwd, ik denk dat als hij dat soort dingen doet toch zijn eigen glazen gaat ingooien.
I´m back.
pi_153333179
AKP zonder meerderheid, na 13 jaar.

Best wel heftig.
pi_153333198
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:50 schreef Kosmoproleet het volgende:

Best wel heftig.
Lijkt me niet bepaald ongezond voor de democratie.
pi_153333229
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, sws, maar eh ben benieuwd, ik denk dat als hij dat soort dingen doet toch zijn eigen glazen gaat ingooien.
MHP: Het is te vroeg om coalities uit te sluiten

_O-
pi_153333239
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:50 schreef Monolith het volgende:

[..]

Lijkt me niet bepaald ongezond voor de democratie.
Zeker niet. Vind het heel goed.

Maar Turkije kennende krijgen ze nu een ruzie coalitie.
  zondag 7 juni 2015 @ 19:53:49 #243
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153333301
Zo'n hoge kiesdrempel maakt het allemaal wel een stuk spannender

Hier ook maar invoeren :7
Say what?
pi_153333325
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:53 schreef UpsideDown het volgende:

Maar dan wel eerst spanningen met de Friezen opbouwen en hen een partij laten oprichten.
pi_153333338
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:53 schreef UpsideDown het volgende:

Neu, vind ik juist niet, om meerdere redenen niet.
I´m back.
pi_153333365
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Neu, vind ik juist niet, om meerdere redenen niet.
Mij ook niet. Voor je het weet komt de bijbelbelt in opstand.
  zondag 7 juni 2015 @ 19:57:25 #247
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153333402
quote:
6s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Maar dan wel eerst spanningen met de Friezen opbouwen en hen een partij laten oprichten.
Is er al, FNP

Maar Friezen zijn maar een paar procent van de bevolking, zullen landelijk niet iets in de melk te brokkelen krijgen.
Say what?
pi_153333449
HDNER twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:55:56 "We will never bow down to any power," PM says after #TurkeyElections http://t.co/08jd03Ujqp http://t.co/c8nMljzQyS reageer retweet
pi_153333497
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:57 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Is er al, FNP

Maar Friezen zijn maar een paar procent van de bevolking, zullen landelijk niet iets in de melk te brokkelen krijgen.
Bovendien zou de rest van Nederland een afsplitsing van de Friezen van harte toejuichen.
pi_153333500
Het verloopt zoals iedereen min of meer verwachtte (peilingen):
- DHP haalt kiesdrempel (+10%)
- Omdat DHP de kiesdrempel haalt, krijgt AKP geen meerderheid (+276 zetels)
- Omdat AKP de meerderheid niet haalt, komt er een coalitie.

- Ik verwacht een AKP-MHP-coalitie.
- CHP faalt weer eens, zoals ik had verwacht. De leider van CHP (Kılıçdaroğlu) had aangegeven dat hij zou opstappen als ze minder dan 26% van de stemmen zouden krijgen. Het ziet ernaar uit dat dat gaat gebeuren. Ben benieuwd of hij ook daadwerkelijk gaat opstappen.
- Het toont echt het falen aan van CHP en MHP dat de partij die AKP/Erdoğan kan stoppen de HDP is. Geeft maar weer eens aan hoe zwak de oppositie is.
- HDP scoort enorm goed, zelfs beter dan bij de peilingen. Het aantal zetels verdubbeld (van 35 in 2011 naar 75 nu).
- Erdoğan kan/zal nu ingedamd worden, maar ik vermoed dat de AKP toch nog genoeg ruimte zal krijgen van de MHP. De excessen zullen echter minder voorkomen (vermoed ik).
pi_153333567
Ik zie een AKP-MHP coalitie overigens niet gebeuren. De 'Koerdische kwestie' wordt geheel anders beoordeeld door de MHP, die het probleem meer als een veiligheidsprobleem classificeren waar enkel een militair oplossing in schuilgaat. Een dergelijke coalitie zou waarschijnlijk ook enkel de HDP versterken.
pi_153333597
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:56 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Mij ook niet. Voor je het weet komt de bijbelbelt in opstand.
Komt bij als je zo'n goed geweldige partij bent dan kun je zelf wel zorgen dat je een grote partij wordt, die het land mede kan besturen. En als om het even welk idee bij sommige mensen leeft in overtuigende mate, dwz genoeg voor een Kamerzetel, dan moet die partij wmb gewoon terecht kunnen in die TK. Dat lijkt me democratie te zijn. Kiesdrempels zijn alleen opgeworpen om grote partijen te helpen in hun zucht naar macht.
Partijen zijn zo maar een zootje particulieren die het ergens over eens zijn en macht willen hebben om hun ideeën uit te voeren hè.
I´m back.
pi_153333609
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:02 schreef Intellectueel het volgende:
Ik zie een AKP-MHP coalitie overigens niet gebeuren.
Het is wel het meest realitische, Bahceli schroomt niet er voor om zetels te leveren als hij op een paar punten flink wat dingen kan loskrijgen.
pi_153333620
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:02 schreef Intellectueel het volgende:
Ik zie een AKP-MHP coalitie overigens niet gebeuren. De 'Koerdische kwestie' wordt geheel anders beoordeeld door de MHP, die het probleem meer als een veiligheidsprobleem classificeren waar enkel een militair oplossing in schuilgaat. Een dergelijke coalitie zou waarschijnlijk ook enkel de HDP versterken.
AKP kan het veel beter eens worden met de MHP dan de HDP. Verder geeft een coalitie met HDP enorm veel macht aan HDP; ik denk dat de AKP zich eerder afhankelijk maakt van MHP.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 20:04:56 ]
pi_153333643
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:00 schreef zarGon het volgende:
Het verloopt zoals iedereen min of meer verwachtte (peilingen):
- DHP haalt kiesdrempel (+10%)
- Omdat DHP de kiesdrempel haalt, krijgt AKP geen meerderheid (+276 zetels)
- Omdat AKP de meerderheid niet haalt, komt er een coalitie.

- Ik verwacht een AKP-MHP-coalitie.
- CHP faalt weer eens, zoals ik had verwacht. De leider van CHP (Kılıçdaroğlu) had aangegeven dat hij zou opstappen als ze minder dan 26% van de stemmen zouden krijgen. Het ziet ernaar uit dat dat gaat gebeuren. Ben benieuwd of hij ook daadwerkelijk gaat opstappen.
- Het toont echt het falen aan van CHP en MHP dat de partij die AKP/Erdoğan kan stoppen de HDP is. Geeft maar weer eens aan hoe zwak de oppositie is.
- HDP scoort enorm goed, zelfs beter dan bij de peilingen. Het aantal zetels verdubbeld (van 35 in 2011 naar 75 nu).
- Erdoğan kan/zal nu ingedamd worden, maar ik vermoed dat de AKP toch nog genoeg ruimte zal krijgen van de MHP. De excessen zullen echter minder voorkomen (vermoed ik).
Laten we dat laatste dan maar hopen en ook dat Erdo langzaam een steeds minder prominente rol gaat spelen...
I´m back.
pi_153333667
Als de HDP de drempel niet had gehaald zou de AKP van de 260 uitkomen op de 318.
pi_153333702
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Laten we dat laatste dan maar hopen en ook dat Erdo langzaam een steeds minder prominente rol gaat spelen...
Dat zal niet gebeuren, dat past niet bij z'n karakter. Hij heeft zich hiervoor ook niet laten stoppen en zal dus op dezelfde manier doorgaan.

Waar een coalitie wel voor zorgt is dat Erdoğan (hoogstwaarschijnlijk) niet eens een referendum kan laten houden wat betreft het uitbreiden van de macht van de president.
pi_153333727
quote:
3s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:05 schreef Triggershot het volgende:
Als de HDP de drempel niet had gehaald zou de AKP van de 260 uitkomen op de 318.
Hoe heb je dat berekend?

Vergeet niet dat HDP in zo'n geval de huidige 35 zetels zou kwijtraken.
pi_153333748
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:06 schreef zarGon het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren, dat past niet bij z'n karakter. Hij heeft zich hiervoor ook niet laten stoppen en zal dus op dezelfde manier doorgaan.

Waar een coalitie wel voor zorgt is dat Erdoğan (hoogstwaarschijnlijk) niet eens een referendum kan laten houden wat betreft het uitbreiden van de macht van de president.
In een coalitie met MHP ook niet? Ja, wrs volgens commentatoren niet. Ook CHP voelt er niets voor.
Maar kan hij de boel laten traineren en aansturen op nieuwe parlementsverkiezingen, in de hoop dat HDP niet de kiesdrempel haalt?
I´m back.
pi_153333759
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:08 schreef zarGon het volgende:

[..]

Hoe heb je dat berekend?

Vergeet niet dat HDP in zo'n geval de huidige 35 zetels zou kwijtraken.
Volgens CNNTURK was dat.
  zondag 7 juni 2015 @ 20:10:59 #261
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153333806
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:06 schreef zarGon het volgende:

[..]

Zo'n voorstel had via een referendum toch ook nooit een meerderheid gekregen? Daar zitten Turken helemaal niet op te wachten lijkt mij.
Say what?
pi_153333843
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het is wel het meest realitische, Bahceli schroomt niet er voor om zetels te leveren als hij op een paar punten flink wat dingen kan loskrijgen.
Ik zie een aantal significante ontwikkelingen in Turkije en de regio waar de MHP en AKP redelijk van mening verschillen, om het enigszins zacht uit te drukken. Hoe gaan ze die verschillen overbruggen? Zoals in het geval van de PKK, Syrië (migranten, etc) en het buitenlandbeleid an sich dat redelijk wordt gedomineerd door solidariteit tussen de AKP en de moslimbroederschap?
  zondag 7 juni 2015 @ 20:12:48 #263
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153333865
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In een coalitie met MHP ook niet? Ja, wrs volgens commentatoren niet. Ook CHP voelt er niets voor.
Maar kan hij de boel laten traineren en aansturen op nieuwe parlementsverkiezingen, in de hoop dat HDP niet de kiesdrempel haalt?
De kans is groot dat de schade voor de AKP alleen maar groter wordt als ze falen om een coalitie te smeden en er herverkiezingen moeten komen.
Say what?
pi_153333888
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In een coalitie met MHP ook niet?
Ik denk dat MHP pas instemt met zoiets als ze er wat voor krijgen. Maar... ook de MHP weet wat er gaat gebeuren als Erdo meer macht krijgt, dus ik denk niet dat ze meegaan daarin.

quote:
Ja, wrs volgens commentatoren niet. Ook CHP voelt er niets voor.
Turkije kent het Nederlandse polderen niet; het kan dus zo zijn dat het chaotisch wordt en dat er vervroegde verkiezingen gehouden worden. Wellicht kan de AKP zo'n instabiliteit in hun voordeel gebruiken.

Wie weet...
pi_153333891
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:12 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

De kans is groot dat de schade voor de AKP alleen maar groter wordt als ze falen om een coalitie te smeden en er herverkiezingen moeten komen.
Hopelijk.
I´m back.
pi_153333895
Is toenadering tussen MHP en HDP overigens totaal ondenkbaar?
pi_153333930
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:12 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Ik zie een aantal significante ontwikkelingen in Turkije en de regio waar de MHP en AKP redelijk van mening verschillen, om het enigszins zacht uit te drukken. Hoe gaan ze die verschillen overbruggen? Zoals in het geval van de PKK, Syrië (migranten, etc) en het buitenlandbeleid an sich dat redelijk wordt gedomineerd door solidariteit tussen de AKP en de moslimbroederschap?
De MHP was voor de verkiezingen 100% tegen een coalitie met de AKP zogenaamd, nu zijn er enkele nuances binnengekomen over een mogelijk dialoog hiervoor, de welbekende draaikonterij begint al. Als ze op de meest cruciale punten overeenkomen wat binnenlands beleid betreft, zal de MHP niet al te moeilijk doen over AKP's buitenlandsbeleid, denk zelf wel dat de AKP haar presidentieelsysteem moet laten varen.
  zondag 7 juni 2015 @ 20:14:36 #268
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153333936
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:13 schreef Intellectueel het volgende:
extreem rechts vs extreem links

ga maar na
Say what?
pi_153333939
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:13 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik denk dat MHP pas instemt met zoiets als ze er wat voor krijgen. Maar... ook de MHP weet wat er gaat gebeuren als Erdo meer macht krijgt, dus ik denk niet dat ze meegaan daarin.

[..]

Turkije kent het Nederlandse polderen niet; het kan dus zo zijn dat het chaotisch wordt en dat er vervroegde verkiezingen gehouden worden. Wellicht kan de AKP zo'n instabiliteit in hun voordeel gebruiken.

Wie weet...
Zou wel kut zijn, als ze aansturen op herverkiezingen dan, we zullen het snel (wrs morgen) wel zien....
I´m back.
  zondag 7 juni 2015 @ 20:14:58 #270
303556 ajacied4lf
alors1234
pi_153333954
HDP 78 op zetels? :D
★★★
  zondag 7 juni 2015 @ 20:15:48 #271
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153333987
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:14 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

ga maar na
Turkse Nationalisten vs semi-PKKers

Dat gaat dus nooit gebeuren
pi_153333992
quote:
Tot nu toe eigenlijk alleen bondgenoten geweest in het tegenwerken van Erdogan/AKP, inhoudelijk en principieel heel lastig, maar dat brengt ze ook maar op ongeveer 150 zetels, dus ook niet heel tactisch.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 20:16:17 ]
pi_153334025
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:10 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Zo'n voorstel had via een referendum toch ook nooit een meerderheid gekregen?
Ik denk dat inderdaad ook, maar hij zou het toch proberen. Vergeet niet dat AKP/Erdo al jaren keer op keer aan het winnen is...

quote:
Daar zitten Turken helemaal niet op te wachten lijkt mij.
Mwah... De verkiezingen van vandaag bewijzen maar weer eens nogmaals dat de AKP een trouwe achterban heeft (ze zijn niet eens onder de 40% gezakt). Dat terwijl de grootste oppositiepartij (CHP) hetzelfde is gebleven; je zou toch echt denken dat na alles wat Erdo doet de oppositie makkelijk zou groeien.
pi_153334030
quote:
Ja. :').

Wat is het nut van zo'n toenadering.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 20:18:06 ]
pi_153334065
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:14 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

ga maar na
Klopt, maar in hoeverre kan de MHP en diens achterban leven met een Koerdische partij die geen separatisme propageert, maar een zekere vorm van federalisme (als ik het goed heb), en de laatste tijd zich ook zijn gaan profileren als een mainstream partij.

Vraag mij af in hoeverre de angst voor groeiende invloed van de AKP c.q. Erdogan de beide partijen kan politiek verenigen.
pi_153334096
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:17 schreef zarGon het volgende:

[..]

Met steun en wellicht bemiddeling van CHP natuurlijk.
pi_153334106
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:17 schreef zarGon het volgende:

[..]

Precies, een samenvatting zou zijn dat de AKP wat proteststemmen te verduren heeft gekregen en dat de HDP flink heeft geprofiteerd hiervan. Het zijn niet echt aardverschuivende uitslagen zoals je die vaak in NL ziet met een PVDA / CDA wat keldert met de helft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2015 20:21:26 ]
  zondag 7 juni 2015 @ 20:19:19 #278
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153334111
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:17 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Klopt, maar in hoeverre kan de MHP en diens achterban leven met een Koerdische partij die geen separatisme propageert, maar een zekere vorm van federalisme (als ik het goed heb), en de laatste tijd zich ook zijn gaan profileren als een mainstream partij.

Vraag mij af in hoeverre de angst voor groeiende invloed van de AKP c.q. Erdogan de beide partijen kan politiek verenigen.
Als de parijtop van de MHP wilt gaan samenwerken met de HDP kan je de MHP opdoeken, die zijn dan klaar.
pi_153334121
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:50 schreef Kosmoproleet het volgende:

Best wel heftig.
Moge er nog vele jaren volgen.
Amin.
pi_153334130
Het is leuk dat de HDP zich profileert als een progressief partij die voor allerlei soorten vrijheden vecht en verder niets te maken wil hebben met terrorisme/PKK/seperatisme, maar het grote meerderheid van de Turken zal de HDP toch echt voorzicht benaderen.

Men is eerder wantrouwend dan vertrouwend... Dat heeft de HDP simpelweg tegen zich werken.
  zondag 7 juni 2015 @ 20:21:01 #281
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153334156
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Precies, een samenvatting zou zijn dat de AKP wat proteststemmen de verduren heeft gekregen en dat de HDP flink heeft geprofiteerd hiervan. Het zijn niet echt aardverschuivende uitslagen zoals je die vaak in NL ziet met een PVDA / CDA wat keldert met de helft.
Het zou eerder een klap zijn geweest als de AKP onder 30-35 was gedoken. AKP heeft gewoon steeds mazzel gehad dat ze konden profiteren van de kiesdrempel.
pi_153334196
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:19 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Moge er nog vele jaren volgen.
Amin.
Ik zou niet zo snel juichen...

Je kan zeggen wat je wil over AKP, maar er was wel 13 jaar stabiliteit in de politiek. Geen chaos, geen vervroegde verkiezingen, geen coups...

Eerst even kijken hoe de vorming van de coalitie verloopt. (Ja, ik ben wat huiverig wat betreft het vermogen om samen te werken van de Turkse partijen....)
  zondag 7 juni 2015 @ 20:22:35 #283
303556 ajacied4lf
alors1234
pi_153334209
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:20 schreef zarGon het volgende:
Het is leuk dat de HDP zich profileert als een progressief partij die voor allerlei soorten vrijheden vecht en verder niets te maken wil hebben met terrorisme/PKK/seperatisme, maar het grote meerderheid van de Turken zal de HDP toch echt voorzicht benaderen.

Men is eerder wantrouwend dan vertrouwend... Dat heeft de HDP simpelweg tegen zich werken.
Dat een HDP lid een verklaring van Ocalan voorleest zal het niet goed doen bij de Turken, dan heb je snel de link met de PKK. Dus in hoeverre heb je er dan niks mee te maken.
★★★
pi_153334223
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:22 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik zou niet zo snel juichen...

Je kan zeggen wat je wil over AKP, maar er was wel 13 jaar stabiliteit in de politiek. Geen chaos, geen vervroegde verkiezingen, geen coups...

Eerst even kijken hoe de vorming van de coalitie verloopt. (Ja, ik ben wat huiverig wat betreft het vermogen om samen te werken van de Turkse partijen....)
Jij denkt dat het sowieso wel tot een coalitie komt?
pi_153334234
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Precies, een samenvatting zou zijn dat de AKP wat proteststemmen te verduren heeft gekregen en dat de HDP flink heeft geprofiteerd hiervan. Het zijn niet echt aardverschuivende uitslagen zoals je die vaak in NL ziet met een PVDA / CDA wat keldert met de helft.
Het feit dat HDP de 10% barrière heeft gehaald is een aardverschuivende uitslag imo. Bovendien kunnen dergelijke op het oog minieme verschillen enorme consequenties met zich meebrengen.
  zondag 7 juni 2015 @ 20:23:57 #286
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153334248
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:22 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Dat een HDP lid een verklaring van Ocalan voorleest zal het niet goed doen bij de Turken, dan heb je snel de link met de PKK. Dus in hoeverre heb je er dan niks mee te maken.
Het is dan ook gewoon de politieke vleugel van de PKK die al jaren in Turkije bestaat (onder tig verschillende namen)
pi_153334285
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jij denkt dat het sowieso wel tot een coalitie komt?
Wat is het alternatief? AKP haalt minder dan 276 zetels, dus ze moeten wel.
pi_153334286
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:23 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Het feit dat HDP de 10% barrière heeft gehaald is een aardverschuivende uitslag imo. Bovendien kunnen dergelijke op het oog minieme verschillen enorme consequenties met zich meebrengen.
Zeker, klopt ook, het heeft de AKP een absolute meerderheid ontnomen en daarmee afhankelijk gemaakt van andere partijen, maar ik vraag mij serieus af in hoeverre het geen proteststemmen zijn, als we puur naar percentages alleen kijken heeft de AKP nog steeds wel een flink achterban wat goed is voor 40% van het parlement.
pi_153334288
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:22 schreef zarGon het volgende:
Je kan zeggen wat je wil over AKP, maar er was wel 13 jaar stabiliteit in de politiek. Geen chaos, geen vervroegde verkiezingen, geen coups…
Schijnstabiliteit. Het land is hevig gepolariseerd, de Koerdische kwestie woedt nog hevig en het land heeft de grootste protestdemonstraties in haar geschiedenis gekend.
pi_153334295
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:24 schreef zarGon het volgende:

[..]

Wat is het alternatief? AKP haalt minder dan 276 zetels, dus ze moeten wel.
Herverkiezingen.
pi_153334303
93,7% of votes counted

AKP 41.1% (260)
CHP 25.2% (130)
MHP 16.6% (83)
HDP 12.3% (77)
I´m back.
pi_153334370
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zeker, klopt ook, het heeft de AKP een absolute meerderheid ontnomen en daarmee afhankelijk gemaakt van andere partijen, maar ik vraag mij serieus af in hoeverre het geen proteststemmen zijn, als we puur naar percentages alleen kijken heeft de AKP nog steeds wel een flink achterban wat goed is voor 40% van het parlement.
De HDP heeft ongetwijfeld geprofiteerd van heersende aversie jegens Erdogan bij veel seculieren en Alevieten, maar de demografische trend in voordeel van de Koerden + een nieuwe generatie van politiek bewuste Koerden die zich bewust zijn van hun identiteit en regionale positie heeft hier veel meer aan bijgedragen. Dat is een lange-termijn trend die de AKP gewoonweg niet kan stoppen.
  zondag 7 juni 2015 @ 20:28:05 #293
303556 ajacied4lf
alors1234
pi_153334397
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:23 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Het is dan ook gewoon de politieke vleugel van de PKK die al jaren in Turkije bestaat (onder tig verschillende namen)
Klopt, heel veel gebeurt ook nog steeds onder leiding van Ocalan denk ik (ongetwijfeld zal hij een invloed hebben op wat er nu allemaal gebeurt).

'Öcalan, van gestaald Stalinist tot belezen intellectueel'.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
★★★
  zondag 7 juni 2015 @ 20:28:52 #294
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153334425
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:23 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

De PKK is zelf al de (verboden) politieke vleugel, de gewapende tak is de HPG.
Say what?
  zondag 7 juni 2015 @ 20:29:28 #295
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_153334451
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:28 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

De PKK is zelf al de (verboden) politieke vleugel, de gewapende tak is de HPG.
:?
pi_153334467
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:27 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

De HDP heeft ongetwijfeld geprofiteerd van heersende aversie jegens Erdogan bij veel seculieren en Alevieten, maar de demografische trend in voordeel van de Koerden + een nieuwe generatie van politiek bewuste Koerden die zich bewust zijn van hun identiteit en regionale positie heeft hier veel meer aan bijgedragen. Dat is een lange-termijn trend die de AKP gewoonweg niet kan stoppen.
Mja, ik weet niet, 12% is nog niet eens 1/3 van wat de AKP heeft gehaald bij 'slechte' verkiezingen.
  zondag 7 juni 2015 @ 20:30:16 #297
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_153334478
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:29 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

:?
Het is een partij
Say what?
pi_153334508
Heeft iemand een kaart waarop je kan zien waar welk gebied op heeft gestemt? Zulke kaarten spreken boekdelen
pi_153334536
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:31 schreef Djibril het volgende:
Heeft iemand een kaart waarop je kan zien waar welk gebied op heeft gestemt? Zulke kaarten spreken boekdelen
http://secim.ntv.com.tr/#City=&County=&Party=&Tab=
pi_153334538
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 20:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mja, ik weet niet, 12% is nog niet eens 1/3 van wat de AKP heeft gehaald bij 'slechte' verkiezingen.
Het is een begin natuurlijk. Past perfect in het politiek proces van de Koerdische partijen die zich nu landelijk kunnen profileren.
pi_153334562
SLOt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')