Zit op zelfde niveau in polls.quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tenzij de CHP en MHP ondermaats presteren.
[..]
Je weet hoe Erdo hier in het westen wordt bezien hè. --->quote:Erdogan is een baas en blijft een baas, met de AKP als grootste of met een coalitiepartner zal niet veel uitmaken, zijn positie is veilig, zeker als het zo goed als zeker is dat AKP als grootste partij er uit zal komen. Ik haat de AKP niet, ik acht ze samen met de CHP en MHP als incompetent.
Daarom afwachten toch?quote:
Dat er in sommige Westerse media een fucked up beeld van Erdogan wordt weergegeven was al eerder bekend :quote:Je weet hoe Erdo hier in het westen wordt bezien hè. --->.
AKP's positie is sws veilig met 40% van stemmen, echter Erdo wil een presidentieel systeem (vergelijk VS en in mindere mate Fr), want als president is zijn macht langzaam aan het verwateren, en dat vindt-ie vervelend. Eigenlijk is dit een beetje waarom het draait in deze verkiezingen, als ik het goed begrijp door allerlei commentaren, ook de reden waarom hij driester en driester wordt.
hehehequote:Op woensdag 3 juni 2015 22:58 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Triggershot is een Sunni supremacist, zoals veel derde-generatie Turken die vanuit de meest achterlijke berggebieden uit Turkije emigreerden naar Europa, en Erdogan aanbidden voor het feit dat hij een 'aantal wegen naar hun geïsoleerde berggebieden heeft weten aan te leggen, om vervolgens compleet over het hoofd te zien dat ons voormalige limonadeverkoper zonder noemenswaardige opleiding voor enorme polarisatie heeft gezorgd, en zijn tegenstanders wegzet als ongelovigen om de domme Turkse stemmer (in Turkije barst het van die achterlijken, als wel hier in Nederland) maar aan zijn neo-Islamitische partij te binden.
Erdogan haalt door z'n eigen uitspraken en capriolen vaak genoeg internationale media. En dan heb ik het nog niet eens over z'n standaard 'buitenlandse mogendheden willen Turkije kapot maken', of de 'parallelle staat' en allerlei andere autocratische retoriek.quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daarom afwachten toch?
[..]
Dat er in sommige Westerse media een fucked up beeld van Erdogan wordt weergegeven was al eerder bekend :
vanaf 2.45
En als hij dat niet doet, doet de media het alsnog wel met een leuke manipulatie. Maar goed, weet niet of het Erdohitlerstalinmao debat niet te offtopic isquote:Op woensdag 3 juni 2015 23:00 schreef primakov het volgende:
[..]
Erdogan haalt door z'n eigen uitspraken en capriolen vaak genoeg internationale media. En dan heb ik het nog niet eens over z'n standaard 'buitenlandse mogendheden willen Turkije kapot maken', of de 'parallelle staat' en allerlei andere autocratische retoriek.
Het gaat hier over Erdogan, die doet mee met de verkiezingen, lijkt mij gewoon ontopic.quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En als hij dat niet doet, doet de media het alsnog wel met een leuke manipulatie. Maar goed, weet niet of het Erdohitlerstalinmao debat niet te offtopic is, mods?
Dan we continue.quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:04 schreef primakov het volgende:
[..]
Het gaat hier over Erdogan, die doet mee met de verkiezingen, lijkt mij gewoon ontopic.
Al die emoticons en je vervalste cynisme in het Syrie-topic kunnen niet verhullen dat jij als Sunni supremacist een harde plasser krijgt van onze Georgische neo-Ottomaanse prins.quote:
Ik heb laatst een harde plasser gekregen tijdens het spelen van Rise of Nations -uiteraard als de Ottomaanse natie -, nooit tijdens het aanzicht van Erdogan eigenlijk.quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:06 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Al die emoticons en je vervalste cynisme in het Syrie-topic kunnen niet verhullen dat jij als Sunni supremacist een harde plasser krijgt van onze Georgische neo-Ottomaanse prins.
Ik kan mensen die op Erdogan stemmen vrij weinig serieus nemen. Zowel op het internet als daarbuiten. Dus je kan allerlei oriëntalistische drogredenen aanhalen en vermeende miskennis wanneer het aankomt op de Islamitische wereld, maar feit blijft dat Tayyip de limonadeverkoper Turkije enorm heeft verscheurd, walgelijke en kinderlijke retoriek gebruikt jegens zijn tegenstanders en aan de basis staat van een pseudo-democratische rechtsstaat die mensen vervolgt vanwege het enkele feit dat ze durven kritiek te uiten jegens onze grote boze Georgische bromsnor.quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb laatst een harde plasser gekregen tijdens het spelen van Rise of Nations, nooit tijdens het aanzicht van Erdogan eigenlijk.![]()
Maar goed, jij bent hier weer de enige die intellectueel die het op de persoon moet gooien, niemand anders doet / heeft dat gedaan hier, dat is de reden waarom ik niet inhoudelijk op jou reageer.
quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:10 schreef primakov het volgende:
Als je alle idioterie van Erdogan opsomt zou je toch op z'n minst moeten twijfelen aan de intenties:
- illegaal bouwen van paleis - Verwijt onterecht.
- uitingen van buitenlandse en binnenlandse complotten tegen hem - Deels true, deels overdreven.
- flagrante schendingen van basale vrijheden - mwuah
- excessief politiegeweld na gezi protesten - eens
- beïnvloeding judiciële macht - dubieus verwijt.
- putinesque wijze van aan de macht blijven - dubieus verwijt
- idiote beweringen en beschuldigingen - eens
- toevallige invallen / arrestaties - eens
- aannemelijkheid van steunen van terroristische groeperingen in Syrië - dubieus verwijt.
Ik heb er vast genoeg niet genoemd maar bovenstaand lijstje lijkt mij al meer dan genoeg.
quote:
http://www.al-monitor.com(...)kurdish-support.htmlquote:The AKP has accused Demirtas of consuming pork and being a Zoroastrian.
http://news.yahoo.com/isl(...)final-200453462.htmlquote:Seeking to win over pious Kurds, Erdogan has devoted much time to questioning the HDP's Muslim credentials, describing them as followers of the Zoroastrian religion and accusing them of an insulting reference to the Kaaba, the most sacred site in Islam which worshippers face when praying.
Wel goed om te lezen dat de ogen van veel Koerden eindelijk zijn geopend.quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:16 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
[..]
http://www.al-monitor.com(...)kurdish-support.html
[..]
http://news.yahoo.com/isl(...)final-200453462.html
Dit is de huidige staat van de Turkse politiek en samenleving. De meest machtige man die zijn tegenstanders moet beschuldigen van non-Islamitisch gedrag en overtuiging om maar ervoor te zorgen dat hij een meerderheid haalt.
quote:Meanwhile, news has leaked that government employees have been ordered to attend AKP rallies. While Erdogan’s election posters hang even in the corridors of the state hospital, strict bans and confusing regulations are imposed upon opposition parties.
Zo jammer dat je geen Turks spreekt en neem het niet van mij aan, maar laat het door een Turkstalige persoon die je vertrouwt bevestigen, maar mbt het varkensvlees:quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:25 schreef primakov het volgende:
[..]
Wel goed om te lezen dat de ogen van veel Koerden eindelijk zijn geopend.
Nou Trigger ik gooi deze ook bij de lijst:
[..]
Bullshit dus, hier zegt de Demirtas dat het niet de AKP was, maar een krant die er een nieuwsbericht van heeft gemaakt.quote:The AKP has accused Demirtas of consuming pork and being a Zoroastrian.
Kilicdaroglu van de CHP is zelf een Aleviet, dus dat speelt natuurlijk wel een rol naast het feit dat het traditionele CHP-stemmers zijn, maar klopt idd dat de HDP zoveel mogelijk harten moet winnen om de drempel te kunnen halen, maar een dikke backfire? Ik verwacht het echt niet, niet met bepaalde uitspraken en plannen die zijn gedaan.quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:35 schreef primakov het volgende:
Ook mooi om te lezen dat de HDP niet dezelfde agressieve campagnetoon gebruikt, veel van de beloftes in Koerdische gebieden niet zijn nagekomen en Koerden ook de Koerden die op de AKP lijst niet per definitie meer vertrouwen, hopelijk een dikke backfire tijdens de komende verkiezingen. Ik vind het daarnaast nog steeds jammer dat veel alevieten nog op CHP blijven stemmen, juist zij kunnen bij deze verkiezingen de HDP over die kiesdrempel heen helpen.
AKP houdt toch wel ongeveer 40% volgens laatste peiling? Laat het ietsje meer zijn, dan nog. Lijkt me gewoon weer AKP premier. Alleen wel in een coalitie, met wie is nog maar even raden.quote:
Denk dat gewoon Davutoglu wel aanblijft eik.quote:Op donderdag 4 juni 2015 02:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
AKP houdt toch wel ongeveer 40% volgens laatste peiling? Laat het ietsje meer zijn, dan nog. Lijkt me gewoon weer AKP premier. Alleen wel in een coalitie, met wie is nog maar even raden.
De gast die nu premier is lijkt me niet echt waarschijnlijk, volgens mij een puppet.
De vorige president, hoe heet hij ook weer, die leek een eigen mening te hebben los van ome Erdo, maar die zal wel weer naar de provincie gewieberd zijn, zoals in het oude Rome.
Ook als hij een coalitie moet leiden?quote:Op donderdag 4 juni 2015 03:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Denk dat gewoon Davutoglu wel aanblijft eik.
Abdullah Gul, die heeft een beetje mot gehad met Davutoglu en gezien laatstgenoemde campagne voert denk ik niet dat hij aan het roer komt.quote:Op donderdag 4 juni 2015 03:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ook als hij een coalitie moet leiden?
Hoe heet die gast ook weer die president was voor Erdo, die had af en toe wel een eigen mening los van Erdo. Waar is hij heen?
Gül idd, een gozer die ik kende heette ook zo.quote:Op donderdag 4 juni 2015 03:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Abdullah Gul, die heeft een beetje mot gehad met Davutoglu en gezien laatstgenoemde campagne voert denk ik niet dat hij aan het roer komt.
tbmm - turkiye buyuk millet meclisi - turkijes grote volks vergadering. Of gewoon "meclis". Parlamento wordt ook wel gebruiktquote:Op donderdag 4 juni 2015 03:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gül idd, een gozer die ik kende heette ook zo..
Die komt niet terug, maar die zou het wrs wel kunnen, alhoewel hij ook Mohammed van zijn kansel af bidt natuurlijk.
Hoe dan ook Erdo's macht verwatert als hij niet de meerderheid behoudt in het parlement (hoe heet dat trouwens in Turkije?).
Okee, meclis vind ik wel kek, parlemento is zo internationaal.quote:Op donderdag 4 juni 2015 03:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
tbmm - turkiye buyuk millet meclisi - turkijes grote volks vergadering. Of gewoon "meclis". Parlamento wordt ook wel gebruikt
meclis is aardig ingeburgerd als de afkorting van tbmm dus jawel.quote:Op donderdag 4 juni 2015 03:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, meclis vind ik wel kek, parlemento is zo internationaal.
De meclis.
Weten die andere Turken dat dan ook, of gaan ze je weer afbranden als je die term gebruikt?.
Ik heb wel moeten lachen met sommige wat oudere Turken hoor btw. Weet je wat ze zeggen over Erdo: hij beste mensen zijn. En allah: hij beste mensen. Serieus hè.quote:Op donderdag 4 juni 2015 03:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
tbmm - turkiye buyuk millet meclisi - turkijes grote volks vergadering. Of gewoon "meclis". Parlamento wordt ook wel gebruikt
Medjlis. Dus op z'n Hollands Medzjilis?quote:Op donderdag 4 juni 2015 03:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
meclis is aardig ingeburgerd als de afkorting van tbmm dus jawel.
Uitgesproken als medjlis
whuut ? Laatste snap ik niet.quote:Op donderdag 4 juni 2015 03:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
[..]
Ik heb wel moeten lachen met sommige wat oudere Turken hoor btw. Weet je wat ze zeggen over Erdo: hij beste mensen zijn. En allah: hij beste mensen. Serieus hè.
medjzlisquote:Op donderdag 4 juni 2015 03:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Medjlis. Dus op z'n Hollands Medzjilis?
Ja, allah ook beste mensen, jongen, zeggen ze dan. Ja, ze kunnen niet zo goed NLs als jij natuurlijk, kunnen ze ook niets aan doen. Ik vraag me af of ik ooit goed Turks of Arabisch kan spreken joh. Mensen staan er niet bij stil dat de talen erg verschillen en dat sommige mensen met hun 20ste of zo hier kwamen.quote:
zeggen ze niet wallah ipv Allah?quote:Op donderdag 4 juni 2015 03:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, allah ook beste mensen, jongen, zeggen ze dan. Ja, ze kunnen niet zo goed NLs als jij natuurlijk, kunnen ze ook niets aan doen. Ik vraag me af of ik ooit goed Turks of Arabisch kan spreken joh. Mensen staan er niet bij stil dat de talen erg verschillen en dat sommige mensen met hun 20ste of zo hier kwamen.
Nee, allah.quote:Op donderdag 4 juni 2015 03:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
zeggen ze niet wallah ipv Allah?
Minimaal 45%, mark my words. Als AKP een coalitie moet vormen, wordt dat met MHP en geen ander.quote:Op donderdag 4 juni 2015 02:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
AKP houdt toch wel ongeveer 40% volgens laatste peiling? Laat het ietsje meer zijn, dan nog. Lijkt me gewoon weer AKP premier. Alleen wel in een coalitie, met wie is nog maar even raden.
De gast die nu premier is lijkt me niet echt waarschijnlijk, volgens mij een puppet.
De vorige president, hoe heet hij ook weer, die leek een eigen mening te hebben los van ome Erdo, maar die zal wel weer naar de provincie gewieberd zijn, zoals in het oude Rome.
Of de AKP een meerderheid haalt hangt af of de HDP meer dan 10% stemmen haalt.quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:31 schreef martijnde3de het volgende:
Hoe groot is de kans dat de AKP geen meerderheid haalt? Dan kunnen in theorie dus de MHP, CHP en HDP een coalitie sluiten.
http://www.hurriyetdailyn(...)=83460&NewsCatID=338quote:With only few days until the June 7 parliamentary election, the Turkish government has decided to open new departments of riot police and special operations in several provinces.
Related decisions by the Council of Ministers were published in the official Gazette on the early morning of June 4 and went into force immediately, the state-run Anadolu Agency reported.
These new departments of riot police and special operations will be rural organizations that are directly connected with the National Police Department’s headquarters.
Accordingly, in the Adana, Diyarbakır, Erzurum and Van provinces, riot police departments, along with four branches for each of these departments, have been founded.
Additionally, in the Adana, Antalya, Batman, Diyarbakır, Erzurum, İstanbul, Samsun and Van provinces, special operations departments and four corresponding branches for each department have been founded.
The Council of Ministers made the decision on April 27 upon an initiative of the Interior Ministry, the agency said.
Ik denk dat een HDP en CHP coalitie wel kan. Of een CHP-coalitie met gedoogsteun van HDP en MHP. Dit zou een doorbraak kunnen betekenen in de toekomst van Turkije. Samen verenigd tegen islamisme.quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:37 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Of de AKP een meerderheid haalt hangt af of de HDP meer dan 10% stemmen haalt.
En nee MHP, CHP en HDP samen kan niet.
Erdo is de plaatsvervanger van Mo hè.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:14 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
http://www.hurriyetdailyn(...)=83460&NewsCatID=338
Gezellig zeg, steeds dichterbij een islamitische politiestaat. Dacht dat alleen Allah over je mocht judgen, maar blijkbaar Erdogan ook.
De Akp zal weinig schuwen voor de verkiezingen. Ze kunnen net als bij de vorige verkiezingen gewoon de boel saboteren door extra vooraf ingevulde stemmen op plaatsen te gebruiken die niet zo Akp gezind zijn. Destijds vond men bussen vol in Izmir. De media schreef er gewoon over, alleen stond erbij dat de rechtsgang door akp advocaten tot 4 jaar gerekt kon worden en tot na de volgende verkiezingen. Dat trucje werkt dus en kan nogmaals worden toegepast. Met vermoedelijk het enige verschil dat degenen die erover schrijven de cel in gaan onder t mom van valse berichtgeving en terreur tegen de staat.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:14 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
http://www.hurriyetdailyn(...)=83460&NewsCatID=338
Gezellig zeg, steeds dichterbij een islamitische politiestaat. Dacht dat alleen Allah over je mocht judgen, maar blijkbaar Erdogan ook.
Bron voor die bussen vol met AKP stemmen in Izmir? Ik heb een 'bron' gevonden en ik hoop serieus niet dat je daarmee aankomt, dus ben benieuwd. Daarnaast, wat te zeggen over de nieuwsberichten waarin de CHP bijvoorbeeld wordt beticht van stemfraude, laat je dat gemakshalve achterweg om een punt te maken tegen de AKP of neem je dat weer met een korrel zout?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 06:53 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De Akp zal weinig schuwen voor de verkiezingen. Ze kunnen net als bij de vorige verkiezingen gewoon de boel saboteren door extra vooraf ingevulde stemmen op plaatsen te gebruiken die niet zo Akp gezind zijn. Destijds vond men bussen vol in Izmir. De media schreef er gewoon over, alleen stond erbij dat de rechtsgang door akp advocaten tot 4 jaar gerekt kon worden en tot na de volgende verkiezingen. Dat trucje werkt dus en kan nogmaals worden toegepast. Met vermoedelijk het enige verschil dat degenen die erover schrijven de cel in gaan onder t mom van valse berichtgeving en terreur tegen de staat.
http://www.hurriyetdailynews.com/#panel-1quote:As many as 50 people have been injured in two explosions ahead of the Kurdish problem-focused Peoples' Democratic Party's (HDP) rally in the southeastern Turkish province of Diyarbakır.
Initial Turkish media reports said on June 5 that the cause of two separate blasts spaced by five minutes, which created panic among the crowd, might be a power distribution unit near the rally venue.
Energy Minister Taner Yıldız, however, ruled out claims of an electrical accident. "There was an external intervention to the power distribution unit," he said. "Our inspection has clearly showed that the source of the explosion was not the power distribution unit. Its door was damaged with pressure coming from outside to inside and not vice versa."
Turkish Prime Minister Ahmet Davutoğlu, on the other hand, vowed to catch any perpetrators. "We will look into whether it is a power distribution unit explosion or an assasination [attempt], or any kind of provocation, and we will announce the result as soon as possible," he said at his campaign raly.
"As we have caught the perpetrators of attacks against the HDP in the past, we will catch any perpetrators here," Davutoğlu added.
Nee, MHP. De MHP heeft een rijke geschiedenis aan het vermoorden van onschuldige Koerden, en ook op de HDP en BDP:quote:Op vrijdag 5 juni 2015 22:13 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Hudapar? Die zijn best wel georganiseerd in die regio en haten de HDP.
quote:In September 2011 the Ankara Police Department raided 40 locations across Ankara belonging to the Grey Wolves. They took 36 people into custody and seized numerous guns and knives. According to police they were planning an attack on the pro-Kurdish Democratic Regions Party (BDP).[89]
quote:In October 2014 the Grey Wolves were involved in deadly clashes and riots when Kurds in various cities of Turkey demonstrated against Turkey's non-intervention policy during the Siege of Kobanî.[94][95] Milliyet reported that a group of Grey Wolves in Sancaktepe, Istanbul attempted to lynch a young man.[96]
Gelukkig gebeurde dit niet in Diyarbakir en gaan de leden van HUDAPAR en HDP vredig met elkaar omquote:Op zaterdag 6 juni 2015 02:40 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Nee, MHP. De MHP heeft een rijke geschiedenis aan het vermoorden van onschuldige Koerden, en ook op de HDP en BDP:
[..]
[..]
De MHP en de grijze wolven zijn 2 verschillende dingen.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 02:40 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Nee, MHP. De MHP heeft een rijke geschiedenis aan het vermoorden van onschuldige Koerden, en ook op de HDP en BDP:
[..]
[..]
Maar jij bent pro MHP toch? Jij wilt dat ze een staatsgreep plegen toch?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 02:40 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
[..]
[..]
Waarom?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:43 schreef xminator het volgende:
Komend weekend even een paar stemmen droppen op AKP. Van anti-akp naar akp gegaan in de afgelopen jaren.
quote:It has been a heated election campaign in Turkey. Not a day passes without one of the Turkish leaders’ words making the headlines. On May 29 Republican People’s Party (CHP) leader Kemal Kilicdaroglu criticized President Recep Tayyip Erdogan’s lavish lifestyle by saying, “The government forgot the poor. Of course Erdogan would not understand it. Now they are using golden toilet seats.” Erdogan did not take this lightly. In a TV show on May 31, he replied, “I ask Kilicdaroglu to tour the residence, and see whether or not he can find a golden toilet seat. I challenge him to find one.” The following day, at a rally in the eastern city of Erzurum, Erdogan raised the bar and said, “They are going to have me ask you, Kilicdaroglu, did you tour or clean the toilets at the presidential palace — how else would you know the toilet seats are made of gold?” The opposition was perplexed by Erdogan’s reply. On June 1, Kilicdaroglu said in a TV interview, “I kiss the hands of the janitors who earn a living cleaning toilets. I respect all workers. This should be a sufficient answer for the president.”
In this campaign season, Erdogan and his team have gotten increasingly aggressive. While the opinion polls are indicating a diminishing vote share for the Justice and Development Party (AKP), the ruling party has offended multiple segments of society. Here are some of the most striking examples:
On May 28, at an event for bus drivers in Ankara, Erdogan criticized the pro-Kurdish Peoples’ Democratic Party (HDP). He said, “We do not nominate a mufti [senior Islamic scholar] in one city, and a gay candidate in another.”
The HDP has taken pride in their nomination of candidates from different ethnic and religious backgrounds and sexual orientation.
Rasim Ozan Kutahyali, a journalist said to be close with Erdogan, wrote a piece for Al-Monitor in August 2014 explaining the support of pro-Erdogan LGBT groups for the AKP, so it is rather puzzling to hear Erdogan utter such words. Erdogan’s harsh criticism was taken further by pro-AKP pundits. In the Yeni Safak daily, one column appeared with the title “HDP cannot represent pious Kurds.” The columnist argued, “Kurds culturally have been an Islamic community who care about honor the most. Now the HDP ridicules this culture, frowns upon it and turns it upside down with images of female prostitutes. To add insult to injury, they also nominated a homosexual. Oh HDP, with all this how can you represent the Muslim Kurds?”
Sexual identity was not the only issue that concerned the AKP. On May 29, Ankara’s longtime Mayor Melih Gokcek, who is a member of the AKP, told the press, “I call upon my fellow Kurdish citizens to not attend the HDP’s Istanbul rally, because it is a rally for Armenians. It is said that 150-200 Armenians are brought into Istanbul for the rally. It is an Armenian rally. Kurds should not be there.”
This statement was similar to what Prime Minister Ahmet Davutoglu expressed on May 27 at a rally in Batman province. Davutoglu said, “Who supports the HDP? The Communist party in France, those who belittle the ordinary citizens in this country, the old guard, seculars, the Gulen movement and the Armenian diaspora. How could a Turk, Kurd or Arab benefit from those who befriend the Armenian diaspora?”
Social media was abuzz following the AKP leaders’ statements: “My dear Kurdish brother. Wake up! The HDP is serving the Armenian diaspora, not Muslim Kurds.”
This election campaign was surely enriched by colorful personalities. One of these remarkable moments took place during the Istanbul Conquest Day festivities on May 30. An unidentified man wearing religious garb grabbed the microphone and said, “I had a dream where the Prophet Muhammad had chosen Davutoglu as the prime minister.” As the crowd cheered him on, he urged the audience to vote for the AKP.
It was later discovered that this man is a member of the prominent Ismail Aga religious order. He was photographed marching with a banner that read, “Our sheikh is Mahmud Effendi, and our hero is Tayyip Erdogan.” The march was extensively reported on in pro-AKP conservative newspapers.
No election campaign would be complete without stoking the fires of the anti-Israeli stand that borders on anti-Semitism in Turkey. There were some examples of this as well.
Davutoglu attended a rally in Diyarbakir on May 31, which coincided with the fifth anniversary of the attack on the Mavi Marmara flotilla. Davutoglu’s rally started with praises for the city: “Each time I am in Diyarbakir, I feel the scent of tawheed [Islamic term for oneness with God] and the prophet.”
Davutoglu referred to Jerusalem and Al-Aqsa Mosque multiple times, and he emphasized that he prayed for God not to allow Diyarbakir to be taken away from Islam and fall into the hands of those who claim that Jerusalem belongs to the Jews. Then he told the crowds, “Diyarbakir is the sibling of Jerusalem and Mecca.” He recalled the martyrs of the Mavi Marmara incident and said, “When they were on the flotilla, they did not care who was a Kurd or a Turk, they marched into martyrdom in Palestine.” In the meantime, the pro-governmental Sabah newspaper headlines read, “[The] New York Times, managed by a Jewish family, here with its 100 years of Turkey hatred documented.”
To top all this, the AKP released for the Istanbul Conquest Day rally a campaign ad in which the call to prayer was chanted at the Hagia Sophia Museum. Built as a Greek Orthodox basilica, it was converted into an imperial mosque during the Ottoman era. It has been a museum since 1935. In the last decade, there has been a small but resilient movement in Turkey to reopen Hagia Sophia as a mosque. The AKP from time to time has brought this issue to the forefront.
This time, a group of independent religious figures — including scholars, sheikhs of religious orders and waqf leaders — and prominent Religious Affairs Directorate imams appeared in a 14-minute video that was launched on social media asking for support for the “Great Hagia Sophia March on May 24.” The Islamic scholars and imams explain that in the land of Islam, no mosques can be used for purposes other than worship, and that this is the will of Sultan Fatih, who conquered Istanbul. The march was also a solidarity move for the imprisoned Egyptian President Mohammed Morsi. The event made sound waves only in a few Islamic pro-AKP news outlets. Opposition news outlets have interpreted the AKP’s Hagia Sophia ad as a gimmick to attract pious voters from other right-wing parties. Oddly enough, on May 26, HDP Chairman Selahattin Demirtas had warned the public that the AKP would reignite the Hagia Sophia Mosque fever.
So far, the AKP’s negative campaign has been rather aggressive in targeting groups that other parties might embrace or those that fail to show affection for the AKP. Most recently, on June 1 Erdogan criticized a peaceful protest against him in Igdir. Erdogan got upset and said, “Forgive me, but I saw these people turning their backs to me, making gestures. If they have some morality the place for politics is the parliament.” In Kurdish regions it is now common to see people turn their backs to AKP representatives to show their disapproval.
Today, under debate is what these people could have done other than turning their backs to Erdogan. The AKP has experienced that each time there is a challenge, Erdogan’s negative campaigning manages to rally the public behind him. This time, however, one wonders if Erdogan and his team took it a little too far. Could this negative campaigning accelerate the unification of an otherwise divided opposition against the AKP?
Nee hoor, daar gebeurt het ook. Maar dan is het meestal groep vs groep, MHP heeft heel veel geplande aanslagen en massamoorden gepleegd. Ik heb je al veel voorbeelden laten zien. MHP staat berucht om haar politieke aanslagen en daarom heeft Kazakhstan de groepering ook als terroristische organisatie bestempeld, Azerbaijan ook.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 03:03 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Gelukkig gebeurde dit niet in Diyarbakir en gaan de leden van HUDAPAR en HDP vredig met elkaar om
*kuch*
http://www.todayszaman.co(...)n-sirnak_382103.html
Pizza![]()
Zijn de PKK en HPG dat dan ook?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 03:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De MHP en de grijze wolven zijn 2 verschillende dingen.
Ze zijn gewoon hetzelfde en dat weet je. Een andere naam geven aan een organisatie maakt je niet opeens anders.quote:
quote:Op zaterdag 6 juni 2015 13:22 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ze zijn gewoon hetzelfde en dat weet je. Een andere naam geven aan een organisatie maakt je niet opeens anders.
twitter:Zinvor twitterde op zaterdag 06-06-2015 om 17:16:03Erdogan's party attacking HDP & Demirtas by posting pictures of "The Armenian Lobby" is a classic. http://t.co/4jUFx0JhRs reageer retweet
quote:Meer slachtoffers door explosies in Turkije
Het aantal slachtoffers van de dubbele explosie vrijdag tijdens een verkiezingsbijeenkomst van de Koerdische HDP ligt aanmerkelijk hoger dan vooralsnog door de autoriteiten naar buiten is gebracht.
De coburgemeester van Diyarbakir, Gültan Kisanak, sprak zaterdag van vier doden. Minstens 220 mensen raakten gewond, een twintigtal patiënten is in levensgevaar, zeggen artsen.
Naar de oorzaak van de explosies wordt nog onderzoek gedaan. Premier Ahmet Davutoglu spreekt van ''provocaties'' en ''sabotage''.
''Dit was niet tegen een partij gericht maar was een aanval op de democratie'', aldus de regeringsleider. Aanhangers van de HDP wisten meteen na de ontploffingen wie erachter zat en scandeerden leuzen waarin de Turkse president voor moordenaar wordt uitgemaakt.
Volgens bronnen binnen de Turkse veiligheidsdiensten werd in ieder geval een van de twee explosies veroorzaakt door een bom.
Het explosief bestond uit een gastank met losse metalen delen. De autoriteiten hebben metalen balletjes, spijkers en andere deeltjes op de grond gevonden. Het is niet duidelijk wie de bom heeft neergelegd. Waardoor de tweede explosie is ontstaan, is nog niet duidelijk.
Verkiezingen
Zondag zijn er in Turkije parlementsverkiezingen. De AK-partij van president Recep Tayyip Erdogan en premier Davutoglu komt waarschijnlijk als grootste uit de bus, maar verliest mogelijk de meerderheid in het parlement.
Alles hangt om de vraag of de nieuwe links-radicale partij HDP (Democratische Volkspartij) de kiesdrempel van 10 procent haalt.
Door: ANP
wat?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 20:23 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Is de gewapende tak, de Turkse YPG zeg maar.
quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:25 schreef PizzaMizza het volgende:
Korte samenvatting aanstaande verkiezingen:
AKP: islamisme, anti-westers, anti-democratie, presidentieel systeem, onderdrukken pers & demonstraties, confessionalisme-conservatief
MHP: racisme, fascisme, niks kunnen bereiken in het parlement, en rijke periode aan mensenrechtenschendingen, extreem-rechts
HDP: progressief, pro-Koerdisch, pro-homorechten, pro-vrouwenrechten, links-progressief
CHP: pro-mensenrechten, republikeins, anti-islamisme, pro-alevieten, links georienteerd
Turken, weet op wie je stemt. Als je tegen de mensheid wil instemmen, stem dan op AKP. Als je je stem wil weggooien, stem op MHP. Als je wil opkomen voor mensenrechten en tegen islamisme bent, stem HDP of CHP.
Dat laatste is hij niet eens in z'n eigen dromen, laat staan jouw dromen. Ik vind het wel lief van je dat je de oppositie een kans wilt geven, maar het gaat echt niet gebeuren wat jij hierboven zegt, wil niet woorden in je mond leggen, maar volgens mij ga jij daar ook niet van uit, wel?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:30 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Het verleden moeten wij achter ons laten. Ataturk leeft allang niet meer. Het is tijd voor vergiffenis. CHP-leider met de gekke naam is een prima partijleider en toekomstige leider van Turkije.
Wat betreft stemfraude wacht ik wel af op het OSCE rapport als je het niet erg vindt.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:35 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Met Erdogan's stemfraude heeft hij idd een voorsprong, maar dat betekent niet dat hij automatisch wint. winnen hoeft niet perse de grootste te zijn. Zolang Erdogan zijn dictatoriale plannen zoals presidentieel systeem niet kan doorvoeren, heeft hij niet gewonnen.
HDP gaat de 10% halen, dus Erdogan kan 't dan niet meer. HDP is de grootste nachtmerrie van AKPolitiestaatquote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat betreft stemfraude wacht ik wel af op het OSCE rapport als je het niet erg vindt.
Daarnaast als AKP de grootste wordt en een eenmanskabinet kan vormen...= What Erdogan wants, Erdogan gets, dus in zekere zin dan juist wel gewonnen.
Dat HDP het haalt is vrij realistisch, alleen moet nog maar blijken, dus we lopen nu al wel voor op zaken, maar als het zo ver komt dat de AKP een coalitie in moet en ze geven wat knelpunten toe aan de partner, reken er dan maar op dat Erdogan nog steeds krijgt wat hij wil.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:43 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
HDP gaat de 10% halen, dus Erdogan kan 't dan niet meer. HDP is de grootste nachtmerrie van AKPolitiestaat
Ben je rechts en seculier dan heb je pechquote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:25 schreef PizzaMizza het volgende:
Korte samenvatting aanstaande verkiezingen:
AKP: islamisme, anti-westers, anti-democratie, presidentieel systeem, onderdrukken pers & demonstraties, confessionalisme-conservatief
MHP: racisme, fascisme, niks kunnen bereiken in het parlement, en rijke periode aan mensenrechtenschendingen, extreem-rechts
HDP: progressief, pro-Koerdisch, pro-homorechten, pro-vrouwenrechten, links-progressief
CHP: pro-mensenrechten, republikeins, anti-islamisme, pro-alevieten, links georienteerd
Turken, weet op wie je stemt. Als je tegen de mensheid wil instemmen, stem dan op AKP. Als je je stem wil weggooien, stem op MHP. Als je wil opkomen voor mensenrechten en tegen islamisme bent, stem HDP of CHP.
Mwuah, PM vergist zich, CHP is vrij rechts.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:49 schreef martijnde3de het volgende:
[..]
Ben je rechts en seculier dan heb je pech
Niemand gaat het presidentieel systeem accepteren.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat HDP het haalt is vrij realistisch, alleen moet nog maar blijken, dus we lopen nu al wel voor op zaken, maar als het zo ver komt dat de AKP een coalitie in moet en ze geven wat knelpunten toe aan de partner, reken er dan maar op dat Erdogan nog steeds krijgt wat hij wil.
Dan nog kun je het best op CHP of HDP stemmen.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:49 schreef martijnde3de het volgende:
[..]
Rutte zou ook niet samenwerken met het 'grootste gevaar voor Nederland', kijk waar we nu jaren later zijn. Pre-verkiezingen grootspraak.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:52 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Niemand gaat het presidentieel systeem accepteren.
In NL kennen wij geen verandering van het hele systeem. Bij ons gingen de verkiezingen over andere dingne.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Rutte zou ook niet samenwerken met het 'grootste gevaar voor Nederland', kijk waar we nu jaren later zijn. Pre-verkiezingen grootspraak.
Draaikonterij is wereldwijd verspreid, met name in de politiek, met name als je al 4939 eeuwen niet meer aan de macht bent gekomen. Niets nieuws, Turkije zal daar ook niet uniek in zijn, Erdogan kan altijd nog naar een referendum gaan en zelf campagne voeren, daar zit je dan met je 10% van de HDP.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:54 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
In NL kennen wij geen verandering van het hele systeem. Bij ons gingen de verkiezingen over andere dingne.
quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:49 schreef martijnde3de het volgende:
[..]
hihiquote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:52 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Dan nog kun je het best op CHP of HDP stemmen.
En jij denkt dat de meerderheid v/d bevolking hem dat systeem gaat gunnen? Hij heeft nu al niet eens een echte meerderheid, laat staan dan.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Draaikonterij is wereldwijd verspreid, met name in de politiek, met name als je al 4939 eeuwen niet meer aan de macht bent gekomen. Niets nieuws, Turkije zal daar ook niet uniek in zijn, Erdogan kan altijd nog naar een referendum gaan en zelf campagne voeren, daar zit je dan met je 10% van de HDP.
rechts geeft meestal een economische voorkeur aan, maar aan een economie heb je niks als de mensenrechten kapot zijn(AKP). Beter links, maar wel een normaal land, dan rechts en een islamitisch land.quote:
Dat flikt ie wel.quote:Op zondag 7 juni 2015 10:26 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
En jij denkt dat de meerderheid v/d bevolking hem dat systeem gaat gunnen? Hij heeft nu al niet eens een echte meerderheid, laat staan dan.
Klopt, maar de CHP is gematigd geworden in de loop der jaren. De die-hard Kemalisten vormen maar een kleine minderheid van de politici.quote:Op zondag 7 juni 2015 11:27 schreef UpsideDown het volgende:
Klopt weer geen zak van Pizza, CHP is de partij van de kemalisten
quote:De Turkse president Erdogan heeft kakkerlakken gebruikt als excuus om een gigantisch presidentieel paleis te bouwen.
Dat meldt ABC News. Erdogan kon op veel kritiek rekenen toen hij als premier het paleis met maar liefst 1.150 kamers liet bouwen. Volgens critici staat het bouwwerk op beschermd gebied.
Erdogan betrok het stulpje toen hij in augustus als president werd gekozen. De minister-president woont in het 'oude' presidentieel paleis. Gisteren zei de Turkse president dat een kakkerlakkenplaag in de toiletten hem dwong een nieuw verblijf te bouwen.
Erdogan moet nog de eerste verkiezingen / referendum verliezen, tot op heden is het altijd in z'n voordeel geweest.quote:Op zondag 7 juni 2015 10:26 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
En jij denkt dat de meerderheid v/d bevolking hem dat systeem gaat gunnen? Hij heeft nu al niet eens een echte meerderheid, laat staan dan.
twitter:Brasco_Aad twitterde op zondag 07-06-2015 om 17:07:55#Swedish observers witness electon fraud in #Turkey, thrown out of polling stations and threatened with weapons http://t.co/E8EclYQrBJ reageer retweet
Spannond....quote:Op zondag 7 juni 2015 16:51 schreef Triggershot het volgende:
Stemmen is gestopt uur geleden, tellen is gestart rond 4 uur (NL tijd).
1.7% is al geteld. (16.53)
Updates kan je hier tracken.
CNNTURK
NTV
Anadolu Ajans
We hebben ook 'Turk' als achternaam en de klassieker 'Liever Turks dan Paaps' he.quote:Op zondag 7 juni 2015 17:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Btw wij hebben in NL ook een Turkije hè, in Zeeuws-Vlaanderen...
[ afbeelding ]
Die naam klopt idd, maar 'liever Turks dan Paaps' is een leuze die je niet zo vaak meer hoort hoor.quote:Op zondag 7 juni 2015 17:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
We hebben ook 'Turk' als achternaam en de klassieker 'Liever Turks dan Paaps' he.
Wacht maar tot de Paus terugkomt!quote:Op zondag 7 juni 2015 17:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die naam klopt idd, maar 'liever Turks dan Paaps' is een leuze die je niet zo vaak meer hoort hoor..
Maar de plaatsnaam, had jij daar ooit van gehoord?
Het gaat niet goed met de RK-kerk in NL, naar verluid.quote:
Toen mijn dochter jaar of 8/9 was, zei ik tegen haar we gaan op vakantie naar Turkije... Zij blij, vriendinnetje was daar ook. Maar we gingen naar Cadzand voor een lang weekend en kwamen langs Turkeye Z-VL. En toen we daar langs reden stopte ik om een foto te maken en toen zag ze dat ze in Turkije was... beteuterd kijken natuurlijk.quote:Nope, in Belgie schijnt het ook voor te komen wat plaatsen, straten enzo..
Jij bent gemeeen!quote:Op zondag 7 juni 2015 17:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het gaat niet goed met de RK-kerk in NL, naar verluid.
[..]
Toen mijn dochter jaar of 8/9 was, zei ik tegen haar we gaan op vakantie naar Turkije... Zij blij, vriendinnetje was daar ook. Maar we gingen naar Cadzand voor een lang weekend en kwamen langs Turkeye Z-VL. En toen we daar langs reden stopte ik om een foto te maken en toen zag ze dat ze in Turkije was... beteuterd kijken natuurlijk.
twitter:FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 17:29:39Burned & ripped voted founs in garbage cans in Diyarbakir. These are clearly HDP votes http://t.co/q2WpDNpw3Z reageer retweet
twitter:FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 17:32:09And now reports of a psychic official. Filled in results of counting
out counting ever started #TurkeyElections http://t.co/DIF9yZ78kH reageer retweet
Best wel schraal an sichquote:
Mja, wel op een zondag en niet door de week, dus misschien dat men hier een gewenning van heeft gemaakt.quote:Op zondag 7 juni 2015 17:54 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Best wel schraal an sich
Zit nogal wat verschil tussen 9 uur 's avonds hier bijvoorbeeld en 4 uur 's middags
Ik voorspel minimaal gendarme tot het leger.quote:Op zondag 7 juni 2015 17:58 schreef UpsideDown het volgende:
Als HDP de kiesdrempel niet haalt gaat de politie flink overuren maken voorspel ik
Geteld 29,5%twitter:yenisafak twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:01:24#YeniŞafakSeçimÖzel Açılan sandık oranı %41,7 http://t.co/YyVr1UQQaS http://t.co/QcndmtsJe0 reageer retweet
quote:
Volgens Rudaw.twitter:RudawEnglish twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:08:13Based on 40% vote counts-- #AKP 45%, #CHP 23%, #MHP 17%, #HDP 9%. #Turkishelections, #Secim2015 reageer retweet
Beetje tragisch allemaal.......quote:Op zondag 7 juni 2015 17:58 schreef UpsideDown het volgende:
Als HDP de kiesdrempel niet haalt gaat de politie flink overuren maken voorspel ik
Ja, zag ik bij 29,5% geteld ook idd....quote:Op zondag 7 juni 2015 18:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]Volgens Rudaw.twitter:RudawEnglish twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:08:13Based on 40% vote counts-- #AKP 45%, #CHP 23%, #MHP 17%, #HDP 9%. #Turkishelections, #Secim2015 reageer retweet
Dit stelt nog niets voor, zijn geen officieel uitgegeven statistieken door de media, eerder wat vermoedens.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, zag ik bij 29,5% geteld ook idd....
Kut.
Dogan, noch CNN, noch Cihan, noch Anadolu zijn nog met cijfers gekomen.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dit stelt nog niets voor, zijn geen officieel uitgegeven statistieken door de media, eerder wat vermoedens.
Nee, okee, maar heb helaas wel nu al een beetje het idee dat het niet gaat gebeuren.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dit stelt nog niets voor, zijn geen officieel uitgegeven statistieken door de media, eerder wat vermoedens.
CnnTurk meld dat de prognoses in Istanbul een 5partijen parlement laat zien.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, okee, maar heb helaas wel nu al een beetje het idee dat het niet gaat gebeuren.
Steden waar de HDP groot is loopt achter kwa tellingen. Dus ze krijgen nog flinke stemmen erbij.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, zag ik bij 29,5% geteld ook idd....
Kut.
Bron?quote:Op zondag 7 juni 2015 17:51 schreef Triggershot het volgende:
Anadolu en Cihan mogen na een halfuur ongeveer de eerste resultaten doorgeven.
Okee, dus HDP boven 10.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
CnnTurk meld dat de prognoses in Istanbul een 5partijen parlement laat zien.
Werd gezegd op cnnturk, maar weer ingetrokken.quote:
Voor HDP is Istanbul en Diyarbakir het belangrijkst.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, dus HDP boven 10.
Het vertekent omdat natuurlijk hoeveel een kwart Turkse bevolking rondom Istanbul en Anakara woont?
Was natuurlijk te verwachten.quote:Op zondag 7 juni 2015 17:52 schreef reza1 het volgende:
[ afbeelding ]twitter:FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 17:29:39Burned & ripped voted founs in garbage cans in Diyarbakir. These are clearly HDP votes http://t.co/q2WpDNpw3Z reageer retweet
[ afbeelding ]twitter:FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 17:32:09And now reports of a psychic official. Filled in results of counting
out counting ever started #TurkeyElections http://t.co/DIF9yZ78kH reageer retweet
Ja, denk dat de meeste mensen hier dat hopen.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:25 schreef al-qahira het volgende:
[..]
Was natuurlijk te verwachten.
Ik kan alleen maar hopen dat de HDP veel stemmen heeft gekregen, een moderne, democratische en seculiere partij.
twitter:k4veh twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:20:41AA results updated! Opened 59.9%AKP 44%CHP 24%MHP 17.2%HDP 10.1%AKP CAN NOT FORM GOVERNMENT! Go HDP, Go CHP! #TurkeyElections reageer retweet
twitter:k4veh twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:24:51. @adamfolman It depends on number of seats. as it happens now if HDP goes at this rate AKP won't be able to form gov alone. ps. HDP 10.4 reageer retweet
twitter:k4veh twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:26:14AKP IS ABOUT TO FALL!#TurkeyElections reageer retweet
77% van die opkomst 85%?quote:Op zondag 7 juni 2015 18:38 schreef Triggershot het volgende:
85% van stemgerechtigden heeft deelgenomen.
Huidig stemstelling is 77%
Okee en nu > dan 800K stemmen al?quote:Op zondag 7 juni 2015 18:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja.
86% inmiddels landelijk, van de stemmen.
Krijg je ervan met zo'n hoge kiesdrempel, aanzienlijk deel van de bevolking wordt niet vertegenwoordigdquote:
twitter:p_zalewski twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:39:26Diyarbakir:AKP: 15.74 percentHDP: 78.13 percentvia @cnnturk reageer retweet
Sorry voor de verwarring, Cihan en Anadolu gaven andere statistieken, gemiddeld is nu 71% van de stemmen geteld.quote:
Nou ja, ze gaan het toch redden wrs....quote:Op zondag 7 juni 2015 18:41 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Krijg je ervan met zo'n hoge kiesdrempel, aanzienlijk deel van de bevolking wordt niet vertegenwoordigd
Hè?quote:Op zondag 7 juni 2015 18:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sorry voor de verwarring, Cihan en Anadolu gaven andere statistieken, gemiddeld is nu 71% van de stemmen geteld.
HDP heeft nog 710.000 stemmen nodig voor de gegarandeerde 10%
HDP heeft nog 700k stemmen nodig voor dat ze de 10% hebben gegarandeerd.quote:
Ik zie net voorbij komen dat HDP wrs 12% gaat halen.... en dus de kiesdrempel bereikt.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
HDP heeft nog 700k stemmen nodig voor dat ze de 10% hebben gegarandeerd.
Nu nog om en nabij 70+% geteld.
twitter:
twitter:AJANSAMED twitterde op zondag 07-06-2015 om 12:59:32In #Muş #Karaağaç, village guards caught with tens of envelops w / them. When detected, they attacked #HDP members. http://t.co/8EDZipTZJ5 reageer retweet
twitter:ArjDnn twitterde op zondag 07-06-2015 om 14:06:05AKP MP candidate, Mustafa Şahin, threathen election official in Malatya. https://t.co/B4kykx8yXQ #TwitterKurds #Turkey reageer retweet
Ja, maar ze hebben nog dus zoveel stemmen nodig om het te garanderen. Dwz kregen ze overige stemmen niet waren ze onder de 10%, maar dat halen ze vermoedelijk wel.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zie net voorbij komen dat HDP wrs 12% gaat halen.... en dus de kiesdrempel bereikt.
Mooi nieuws dan toch? Ik was aan het begin heel pessimistisch bij de eerste tussenstand van 9%.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, maar ze hebben nog dus zoveel stemmen nodig om het te garanderen. Dwz kregen ze overige stemmen niet waren ze onder de 10%, maar dat halen ze vermoedelijk wel.
Jup, hoe het er nu uitziet heeft HDP haar deelname wel gegarandeerd.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mooi nieuws dan toch? Ik was aan het begin heel pessimistisch bij de eerste tussenstand van 9%.
Maar 41% of ietsje meer is dat niet minder dan vorige parlementsverkiezingen?quote:Op zondag 7 juni 2015 18:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jup, hoe het er nu uitziet heeft HDP haar deelname wel gegarandeerd.
Istanbul is overigens zo goed als naar de AKP.
90% geteld, 41% naar AKP.
jaquote:Op zondag 7 juni 2015 18:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar 41% of ietsje meer is dat niet minder dan vorige parlementsverkiezingen?
twitter:FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:44:42Huge blow for AKP in Istanbul! Lost 8% compared to last elections! HDP trippled in Istanbul! From 4% tot 12%.. TY Istanbul #TurkeyElections reageer retweet
twitter:FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:46:01AKP lost huge in Izmir & Istanbul! Votes sliding from AKP towards HDP.. #TurkeyElections Ankara its stable reageer retweet
twitter:FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:51:57The only city AKP havent lost votes is Ankara. All other cities AKP received huge blows #TurkeyElections reageer retweet
Mensen blijven hun eigen nest niet bevuilen kennelijk.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:52 schreef Intellectueel het volgende:
twitter:FGunay1 twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:51:57The only city AKP havent lost votes is Ankara. All other cities AKP received huge blows #TurkeyElections reageer retweet
twitter:amberinzaman twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:52:12If results hold #TurkeyElection was a big rejection of Erdogan and his executive presidency. reageer retweet
Gül is iig iemand met een eigen mening, volgens mij, los van ome Erdo.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:54 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Ben benieuwd of Davutoglu nu opstapt, Abdullah Gul aan de top komt en gaat samenwerken met de MHP.
Uhh, oké.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gül is iig iemand met een eigen mening, volgens mij, los van ome Erdo.
Erdo zal wel lekker briesen morgen wrs.
Maar het eind van het Erdo-tijdperk zal langzaamaan wel in zicht zijn.
Nee, gewoon nee.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gül is iig iemand met een eigen mening, volgens mij, los van ome Erdo.
Erdo zal wel lekker briesen morgen wrs.
Maar het eind van het Erdo-tijdperk zal langzaamaan wel in zicht zijn.
Uh nee maar ik heb geen zin in een discussie met iemand die te weinig hiervan afweet en aangezien ik mobiel zit kan ik niet veel typen.quote:
Zou mooi zijn, veel minder macht voor Erdo.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:54 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Ben benieuwd of Davutoglu nu opstapt, Abdullah Gul aan de top komt en gaat samenwerken met de MHP.
Ja, joh, we zullen wel zien............quote:Op zondag 7 juni 2015 18:58 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Uh nee maar ik heb geen zin in een discussie met iemand die te weinig hiervan afweet en aangezien ik mobiel zit kan ik niet veel typen.
quote:Op zondag 7 juni 2015 18:58 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Hahah xd xd vind jij nie zo leuk om dit te horen eh xd xd
Het einde van het Erdo-tijdperk biedt kansen, lijkt me.quote:
5 tot 7 jaar nog, je onderschat volgens mij de macht van de Turkse president?quote:Op zondag 7 juni 2015 19:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het einde van het Erdo-tijdperk biedt kansen, lijkt me.
Hij is nu nog prez, maar hoe lang nog?
Hij krijgt nu sws een psychologische opdonder en in het parlement moet AKP een coalitie vormen, wrs dat de plannen van Erdo mbt het presidentschap niet doorgaan.
Ik zou zeggen doorpakken.
Er zullen wrs ook wel wat economische schandalen aan het daglicht komen ook.
Erdo is 61 oid, van mij mag hij na zijn termijn lekker met pensioen.
Nou, hij zou zelf niet de positie van de president willen aanpassen in een VS/Fr-model, als hij niet vindt dat-ie te weinig macht heeft hè. Hij zal zolang hij president is nog wel het discours willen en kunnen bepalen, maar als je als minister-president een persoon krijgt die zich kan los zingen van Erdo, dan krijg je toch wel een andere situatie.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
5 tot 7 jaar nog, je onderschat volgens mij de macht van de Turkse president?
Dat gebeurt niet, want AKP blijft de grootste, ook met hoe het er nu uitziet.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou, hij zou zelf niet de positie van de president willen aanpassen in een VS/Fr-model, als hij niet vindt dat-ie te weinig macht heeft hè. Hij zal zolang hij president is nog wel het discours willen en kunnen bepalen, maar als je als minister-president een persoon krijgt die zich kan los zingen van Erdo, dan krijg je toch wel een andere situatie.
Okee, dat zou kunnen, maar dat zullen we dan zien.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat gebeurt niet, want AKP blijft de grootste, ook met hoe het er nu uitziet.
Daarnaast kan de AKP gewoon een minderheidskabinet vormen, waarbij wanneer in een lock Erdogan een referendum kan raadplegen. Erdogan moet langer reizen, maar hij is niet van z'n route af.
Het liefst hadden ze hem naar 25% gebracht wrs.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:08 schreef Triggershot het volgende:
CNN: 10% verkiezingsdrempel heeft nadelig uitgepakt voor AKP
twitter:CNNTURK_ENG twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:00:26#BREAKING Senior Turkish AKP official says initial results suggest single party government may not be possible, early election might follow reageer retweet
twitter:CNNTURK_ENG twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:02:15#UPDATE 1957 As things stand AKP gets 262, CHP gets 128, MHP gets 83, HDP gets 77 seats in #Turkish Parliament. #TurkeyElections reageer retweet
twitter:CNNTURK_ENG twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:04:10#BREAKING Senior AKP official says sees possible minority government#TurkeyElections http://t.co/8TrxcvydJW reageer retweet
twitter:CNNTURK_ENG twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:08:52#BREAKING Turkish PM Davutoğlu is expected to make a statement shortly...Stay tuned.. #TurkeyElections reageer retweet
Dat is maar de vraag, AKP kan ook stemmen verloren hebben omdat ze geen vertrouwen hebben in Davutoglu, misschien als Erdogan zelf campagne voert tijdens referendums het weer anders uitpakt.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, dat zou kunnen, maar dat zullen we dan zien.
En je vergeet de psychologische klap die hem nu wordt toegediend, volgens mij.
quote:Op zondag 7 juni 2015 19:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag, AKP kan ook stemmen verloren hebben omdat ze geen vertrouwen hebben in Davutoglu, misschien als Erdogan zelf campagne voert tijdens referendums het weer anders uitpakt.
Ik weet niet, ik ben dan wat optimistischer ingesteld dan, ik denk toch dat dit het begin van het eind van ome Erdo is hoor.......quote:Op zondag 7 juni 2015 19:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag, AKP kan ook stemmen verloren hebben omdat ze geen vertrouwen hebben in Davutoglu, misschien als Erdogan zelf campagne voert tijdens referendums het weer anders uitpakt.
twitter:DavidKenner twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:01:52Thousands outside HDP headquarters in Diyarbakir. Chanting: PKK is the society, and here is the society. http://t.co/FsfV0IvJjb reageer retweet
nu al of na zijn presidentschap?quote:Op zondag 7 juni 2015 19:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik weet niet, ik ben dan wat optimistischer ingesteld dan, ik denk toch dat dit het begin van het eind van ome Erdo is hoor.......
twitter:amberinzaman twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:06:24#KRG will need to reassess its placing all its eggs in the Erdoğan basket policy #TurkeyElection reageer retweet
twitter:amberinzaman twitterde op zondag 07-06-2015 om 18:57:09AKP unlikely to get ruling majority making Erdoğan a lameduck slim chance of his reelection in 2019 cos failure mainly his #TurkeyElections reageer retweet
Nee. Het aanmaken van dubbele accounts laat ik wel aan jou over.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je moet echt je username veranderen.
quote:Op zondag 7 juni 2015 19:13 schreef ClapClapYourHands het volgende:
1,7% van de stemmers hebben op de saadet partisi gestemd
Dat mensen op zo'n prut partij stmmen is echt zielig
Oke dan.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:14 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Nee. Het aanmaken van dubbele accounts laat ik wel aan jou over.
twitter:TurkishIranian twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:00:28HDP got 33,2% of the votes in Germany! reageer retweet
Nu al, het is de psychologische klap, denk ik.quote:
Opmerkelijk.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:15 schreef Intellectueel het volgende:
twitter:TurkishIranian twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:00:28HDP got 33,2% of the votes in Germany! reageer retweet
CNN meld 259 zetels op basis van 82%quote:Op zondag 7 juni 2015 19:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nu al, het is de psychologische klap, denk ik.
Hij is, hoewel een zeer ruime meerderheid, toch een verliezer, mensen willen niet op verliezers stemmen, zie je hier in NL ook.
quote:Op zondag 7 juni 2015 19:10 schreef Triggershot het volgende:
AKP kan ook stemmen verloren hebben omdat ze geen vertrouwen hebben in Davutoglu, misschien als Erdogan zelf campagne voert tijdens referendums het weer anders uitpakt.
Alles wat Erdogan doet als president is illegaal campagne, wanneer hij het ten gunste van een partij / AKP doet, maar Erdogan is nog steeds een merk in Turkije, AKP behoudt zn positie als grootste partij en bij een referendum van bepaalde zaken is het maar de vraag of hij het slechter zal doen dan de AKP.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:22 schreef reza1 het volgende:
[..]
Het was al Erdo die illegaal de campagne voerde, met zijn Korans in het Koerdisch.
Veel Koerdische-Turken in Dld, en hier nauwelijks natuurlijk.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:20 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Geen idee. Nog niets over gehoord.
Alevitische stemmen zijn ook wel flink -strategisch- verschoven.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Veel Koerdische-Turken in Dld, en hier nauwelijks natuurlijk.
Ik vind het niet gek. Ik zie die Koerdische vrouwen nog naar het front met IS.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:28 schreef Intellectueel het volgende:
Een ding wat zeker is, is dat de Arabische Lente een ware Koerdische lente heeft ingeluid. Overal in de regio (met Iran als enige uitzondering) hebben de Koerden aan invloed gewonnen. En met een snelgroeiende Koerdische populatie in Turkije, zullen de Koerden op lange termijn enkel aan meer politieke invloed winnen.
Erdogan is AKP en AKP is Erdogan, zal geen verschil maken.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Alles wat Erdogan doet als president is illegaal campagne, wanneer hij het ten gunste van een partij / AKP doet, maar Erdogan is nog steeds een merk in Turkije, AKP behoudt zn positie als grootste partij en bij een referendum van bepaalde zaken is het maar de vraag of hij het slechter zal doen dan de AKP.
De tijd dat de Koerden politiek en cultureel gemarginaliseerd konden worden is over. Ook in Turkije ziet men deze trend.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik vind het niet gek. Ik zie die Koerdische vrouwen nog naar het front met IS.
Maar goed, ik vind al decennialang dat ze hun eigen staat moeten hebben.
AKP is Erdogan, Erdogan is meer dan de AKP.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:34 schreef reza1 het volgende:
[..]
Erdogan is AKP en AKP is Erdogan, zal geen verschil maken.
Erdogan is Turkije, zoals Turkije Erdogan is.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:34 schreef reza1 het volgende:
[..]
Erdogan is AKP en AKP is Erdogan, zal geen verschil maken.
twitter:blerilleshi twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:33:59#HDP by now close to 12% which means about 80 members in the new Turkish parliament. Important day for democracy in Turkey #TurkeyElections reageer retweet
Ja, en ze hebben dat breder getrokken dus, naar iedereen die door islam buiten de boot valt, wat ik begrijp.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:34 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
De tijd dat de Koerden politiek en cultureel gemarginaliseerd konden worden is over. Ook in Turkije ziet men deze trend.
twitter:amberinzaman twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:29:18HDP's success all the more amazing for having run its campaign without Treasury funding. #TurkeyElections reageer retweet
twitter:amberinzaman twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:33:34Will Abdullah Gul ride to the rescue? Leadership struggle sure to erupt after AKP'S electoral upset #TurkeyElections reageer retweet
Het zal verder wel ongeveer gelijk blijven vanaf nu. Ben benieuwd of de AKP een coalitie aandurft.quote:
Idem voor de AKP; een stem op de AKP is een stem voor armoede [in alle opzichten].quote:Op zondag 7 juni 2015 19:13 schreef ClapClapYourHands het volgende:
1,7% van de stemmers hebben op de saadet partisi gestemd
Dat mensen op zo'n prut partij stmmen is echt zielig
Denk dat ze het gaan saboterenquote:Op zondag 7 juni 2015 19:38 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Het zal verder wel ongeveer gelijk blijven vanaf nu. Ben benieuwd of de AKP een coalitie aandurft.
Neo-Ottomaans Soennitisch Islam inderdaad.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en ze hebben dat breder getrokken dus, naar iedereen die door islam buiten de boot valt, wat ik begrijp.
Vermoed het, zou mij echt totaal niet verbazen, een eventuele uitwerking hiervan door de AKP zal Erdogan niet tegenhouden.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En dan aansturen op zsm nieuwe verkiezingen?
Maar op zich is het ook een gok, toch, van Erdo?quote:Op zondag 7 juni 2015 19:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vermoed het, zou mij echt totaal niet verbazen, een eventuele uitwerking hiervan door de AKP zal Erdogan niet tegenhouden.
twitter:k4veh twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:41:56AKP's @BurhanKuzu: Early election is inevitable. #TurkeyElections reageer retweet
Tactisch juist, vingertje wijzen naar de oppositie, dat ze niet mee werken, dat de economie er onder lijdt blabla.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar op zich is het ook een gok, toch, van Erdo?
En onbestuurbaarheid van het land ligt om de hoek.
Kan, ik weet niet echter niet, moet-ie echt een zondebok-strategie gaan voeren, misschien lukt het hem dan.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tactisch juist, vingertje wijzen naar de oppositie, dat ze niet mee werken, dat de economie er onder lijdt blabla.
Wrs dan wel zwijgen over het presidentieel systeem en iemand anders dan Davutoglu.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kan, ik weet niet echter niet, moet-ie echt een zondebok-strategie gaan voeren, misschien lukt het hem dan.
Ja, sws, maar eh ben benieuwd, ik denk dat als hij dat soort dingen doet toch zijn eigen glazen gaat ingooien.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wrs dan wel zwijgen over het presidentieel systeem en iemand anders dan Davutoglu.
Lijkt me niet bepaald ongezond voor de democratie.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:50 schreef Kosmoproleet het volgende:
AKP zonder meerderheid, na 13 jaar.
Best wel heftig.
MHP: Het is te vroeg om coalities uit te sluitenquote:Op zondag 7 juni 2015 19:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, sws, maar eh ben benieuwd, ik denk dat als hij dat soort dingen doet toch zijn eigen glazen gaat ingooien.
Zeker niet. Vind het heel goed.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Lijkt me niet bepaald ongezond voor de democratie.
Maar dan wel eerst spanningen met de Friezen opbouwen en hen een partij laten oprichten.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:53 schreef UpsideDown het volgende:
Zo'n hoge kiesdrempel maakt het allemaal wel een stuk spannender
Hier ook maar invoeren
Neu, vind ik juist niet, om meerdere redenen niet.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:53 schreef UpsideDown het volgende:
Zo'n hoge kiesdrempel maakt het allemaal wel een stuk spannender
Hier ook maar invoeren
Mij ook niet. Voor je het weet komt de bijbelbelt in opstand.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Neu, vind ik juist niet, om meerdere redenen niet.
Is er al, FNPquote:Op zondag 7 juni 2015 19:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar dan wel eerst spanningen met de Friezen opbouwen en hen een partij laten oprichten.
twitter:HDNER twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:55:56"We will never bow down to any power," PM says after #TurkeyElections http://t.co/08jd03Ujqp http://t.co/c8nMljzQyS reageer retweet
Bovendien zou de rest van Nederland een afsplitsing van de Friezen van harte toejuichen.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:57 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Is er al, FNP
Maar Friezen zijn maar een paar procent van de bevolking, zullen landelijk niet iets in de melk te brokkelen krijgen.
Komt bij als je zo'n goed geweldige partij bent dan kun je zelf wel zorgen dat je een grote partij wordt, die het land mede kan besturen. En als om het even welk idee bij sommige mensen leeft in overtuigende mate, dwz genoeg voor een Kamerzetel, dan moet die partij wmb gewoon terecht kunnen in die TK. Dat lijkt me democratie te zijn. Kiesdrempels zijn alleen opgeworpen om grote partijen te helpen in hun zucht naar macht.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:56 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Mij ook niet. Voor je het weet komt de bijbelbelt in opstand.
Het is wel het meest realitische, Bahceli schroomt niet er voor om zetels te leveren als hij op een paar punten flink wat dingen kan loskrijgen.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:02 schreef Intellectueel het volgende:
Ik zie een AKP-MHP coalitie overigens niet gebeuren.
AKP kan het veel beter eens worden met de MHP dan de HDP. Verder geeft een coalitie met HDP enorm veel macht aan HDP; ik denk dat de AKP zich eerder afhankelijk maakt van MHP.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:02 schreef Intellectueel het volgende:
Ik zie een AKP-MHP coalitie overigens niet gebeuren. De 'Koerdische kwestie' wordt geheel anders beoordeeld door de MHP, die het probleem meer als een veiligheidsprobleem classificeren waar enkel een militair oplossing in schuilgaat. Een dergelijke coalitie zou waarschijnlijk ook enkel de HDP versterken.
Laten we dat laatste dan maar hopen en ook dat Erdo langzaam een steeds minder prominente rol gaat spelen...quote:Op zondag 7 juni 2015 20:00 schreef zarGon het volgende:
Het verloopt zoals iedereen min of meer verwachtte (peilingen):
- DHP haalt kiesdrempel (+10%)
- Omdat DHP de kiesdrempel haalt, krijgt AKP geen meerderheid (+276 zetels)
- Omdat AKP de meerderheid niet haalt, komt er een coalitie.
- Ik verwacht een AKP-MHP-coalitie.
- CHP faalt weer eens, zoals ik had verwacht. De leider van CHP (Kılıçdaroğlu) had aangegeven dat hij zou opstappen als ze minder dan 26% van de stemmen zouden krijgen. Het ziet ernaar uit dat dat gaat gebeuren. Ben benieuwd of hij ook daadwerkelijk gaat opstappen.
- Het toont echt het falen aan van CHP en MHP dat de partij die AKP/Erdoğan kan stoppen de HDP is. Geeft maar weer eens aan hoe zwak de oppositie is.
- HDP scoort enorm goed, zelfs beter dan bij de peilingen. Het aantal zetels verdubbeld (van 35 in 2011 naar 75 nu).
- Erdoğan kan/zal nu ingedamd worden, maar ik vermoed dat de AKP toch nog genoeg ruimte zal krijgen van de MHP. De excessen zullen echter minder voorkomen (vermoed ik).
Dat zal niet gebeuren, dat past niet bij z'n karakter. Hij heeft zich hiervoor ook niet laten stoppen en zal dus op dezelfde manier doorgaan.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Laten we dat laatste dan maar hopen en ook dat Erdo langzaam een steeds minder prominente rol gaat spelen...
Hoe heb je dat berekend?quote:Op zondag 7 juni 2015 20:05 schreef Triggershot het volgende:
Als de HDP de drempel niet had gehaald zou de AKP van de 260 uitkomen op de 318.
In een coalitie met MHP ook niet? Ja, wrs volgens commentatoren niet. Ook CHP voelt er niets voor.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:06 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat zal niet gebeuren, dat past niet bij z'n karakter. Hij heeft zich hiervoor ook niet laten stoppen en zal dus op dezelfde manier doorgaan.
Waar een coalitie wel voor zorgt is dat Erdoğan (hoogstwaarschijnlijk) niet eens een referendum kan laten houden wat betreft het uitbreiden van de macht van de president.
Volgens CNNTURK was dat.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:08 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hoe heb je dat berekend?
Vergeet niet dat HDP in zo'n geval de huidige 35 zetels zou kwijtraken.
Zo'n voorstel had via een referendum toch ook nooit een meerderheid gekregen? Daar zitten Turken helemaal niet op te wachten lijkt mij.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:06 schreef zarGon het volgende:
[..]
Waar een coalitie wel voor zorgt is dat Erdoğan (hoogstwaarschijnlijk) niet eens een referendum kan laten houden wat betreft het uitbreiden van de macht van de president.
Ik zie een aantal significante ontwikkelingen in Turkije en de regio waar de MHP en AKP redelijk van mening verschillen, om het enigszins zacht uit te drukken. Hoe gaan ze die verschillen overbruggen? Zoals in het geval van de PKK, Syrië (migranten, etc) en het buitenlandbeleid an sich dat redelijk wordt gedomineerd door solidariteit tussen de AKP en de moslimbroederschap?quote:Op zondag 7 juni 2015 20:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is wel het meest realitische, Bahceli schroomt niet er voor om zetels te leveren als hij op een paar punten flink wat dingen kan loskrijgen.
De kans is groot dat de schade voor de AKP alleen maar groter wordt als ze falen om een coalitie te smeden en er herverkiezingen moeten komen.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In een coalitie met MHP ook niet? Ja, wrs volgens commentatoren niet. Ook CHP voelt er niets voor.
Maar kan hij de boel laten traineren en aansturen op nieuwe parlementsverkiezingen, in de hoop dat HDP niet de kiesdrempel haalt?
Ik denk dat MHP pas instemt met zoiets als ze er wat voor krijgen. Maar... ook de MHP weet wat er gaat gebeuren als Erdo meer macht krijgt, dus ik denk niet dat ze meegaan daarin.quote:
Turkije kent het Nederlandse polderen niet; het kan dus zo zijn dat het chaotisch wordt en dat er vervroegde verkiezingen gehouden worden. Wellicht kan de AKP zo'n instabiliteit in hun voordeel gebruiken.quote:Ja, wrs volgens commentatoren niet. Ook CHP voelt er niets voor.
Maar kan hij de boel laten traineren en aansturen op nieuwe parlementsverkiezingen, in de hoop dat HDP niet de kiesdrempel haalt?
Hopelijk.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:12 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
De kans is groot dat de schade voor de AKP alleen maar groter wordt als ze falen om een coalitie te smeden en er herverkiezingen moeten komen.
De MHP was voor de verkiezingen 100% tegen een coalitie met de AKP zogenaamd, nu zijn er enkele nuances binnengekomen over een mogelijk dialoog hiervoor, de welbekende draaikonterij begint al. Als ze op de meest cruciale punten overeenkomen wat binnenlands beleid betreft, zal de MHP niet al te moeilijk doen over AKP's buitenlandsbeleid, denk zelf wel dat de AKP haar presidentieelsysteem moet laten varen.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:12 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ik zie een aantal significante ontwikkelingen in Turkije en de regio waar de MHP en AKP redelijk van mening verschillen, om het enigszins zacht uit te drukken. Hoe gaan ze die verschillen overbruggen? Zoals in het geval van de PKK, Syrië (migranten, etc) en het buitenlandbeleid an sich dat redelijk wordt gedomineerd door solidariteit tussen de AKP en de moslimbroederschap?
extreem rechts vs extreem linksquote:Op zondag 7 juni 2015 20:13 schreef Intellectueel het volgende:
Is toenadering tussen MHP en HDP overigens totaal ondenkbaar?
Zou wel kut zijn, als ze aansturen op herverkiezingen dan, we zullen het snel (wrs morgen) wel zien....quote:Op zondag 7 juni 2015 20:13 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik denk dat MHP pas instemt met zoiets als ze er wat voor krijgen. Maar... ook de MHP weet wat er gaat gebeuren als Erdo meer macht krijgt, dus ik denk niet dat ze meegaan daarin.
[..]
Turkije kent het Nederlandse polderen niet; het kan dus zo zijn dat het chaotisch wordt en dat er vervroegde verkiezingen gehouden worden. Wellicht kan de AKP zo'n instabiliteit in hun voordeel gebruiken.
Wie weet...
Turkse Nationalisten vs semi-PKKersquote:Op zondag 7 juni 2015 20:14 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
extreem rechts vs extreem links
ga maar na
Tot nu toe eigenlijk alleen bondgenoten geweest in het tegenwerken van Erdogan/AKP, inhoudelijk en principieel heel lastig, maar dat brengt ze ook maar op ongeveer 150 zetels, dus ook niet heel tactisch.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:13 schreef Intellectueel het volgende:
Ik denk dat inderdaad ook, maar hij zou het toch proberen. Vergeet niet dat AKP/Erdo al jaren keer op keer aan het winnen is...quote:Op zondag 7 juni 2015 20:10 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Zo'n voorstel had via een referendum toch ook nooit een meerderheid gekregen?
Mwah... De verkiezingen van vandaag bewijzen maar weer eens nogmaals dat de AKP een trouwe achterban heeft (ze zijn niet eens onder de 40% gezakt). Dat terwijl de grootste oppositiepartij (CHP) hetzelfde is gebleven; je zou toch echt denken dat na alles wat Erdo doet de oppositie makkelijk zou groeien.quote:Daar zitten Turken helemaal niet op te wachten lijkt mij.
Ja.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:13 schreef Intellectueel het volgende:
Klopt, maar in hoeverre kan de MHP en diens achterban leven met een Koerdische partij die geen separatisme propageert, maar een zekere vorm van federalisme (als ik het goed heb), en de laatste tijd zich ook zijn gaan profileren als een mainstream partij.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:14 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
extreem rechts vs extreem links
ga maar na
Met steun en wellicht bemiddeling van CHP natuurlijk.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:17 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ja..
Wat is het nut van zo'n toenadering.
Precies, een samenvatting zou zijn dat de AKP wat proteststemmen te verduren heeft gekregen en dat de HDP flink heeft geprofiteerd hiervan. Het zijn niet echt aardverschuivende uitslagen zoals je die vaak in NL ziet met een PVDA / CDA wat keldert met de helft.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:17 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ja..
Wat is het nut van zo'n toenadering.
Als de parijtop van de MHP wilt gaan samenwerken met de HDP kan je de MHP opdoeken, die zijn dan klaar.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:17 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Klopt, maar in hoeverre kan de MHP en diens achterban leven met een Koerdische partij die geen separatisme propageert, maar een zekere vorm van federalisme (als ik het goed heb), en de laatste tijd zich ook zijn gaan profileren als een mainstream partij.
Vraag mij af in hoeverre de angst voor groeiende invloed van de AKP c.q. Erdogan de beide partijen kan politiek verenigen.
Moge er nog vele jaren volgen.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:50 schreef Kosmoproleet het volgende:
AKP zonder meerderheid, na 13 jaar.
Best wel heftig.
Het zou eerder een klap zijn geweest als de AKP onder 30-35 was gedoken. AKP heeft gewoon steeds mazzel gehad dat ze konden profiteren van de kiesdrempel.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Precies, een samenvatting zou zijn dat de AKP wat proteststemmen de verduren heeft gekregen en dat de HDP flink heeft geprofiteerd hiervan. Het zijn niet echt aardverschuivende uitslagen zoals je die vaak in NL ziet met een PVDA / CDA wat keldert met de helft.
Ik zou niet zo snel juichen...quote:
Dat een HDP lid een verklaring van Ocalan voorleest zal het niet goed doen bij de Turken, dan heb je snel de link met de PKK. Dus in hoeverre heb je er dan niks mee te maken.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:20 schreef zarGon het volgende:
Het is leuk dat de HDP zich profileert als een progressief partij die voor allerlei soorten vrijheden vecht en verder niets te maken wil hebben met terrorisme/PKK/seperatisme, maar het grote meerderheid van de Turken zal de HDP toch echt voorzicht benaderen.
Men is eerder wantrouwend dan vertrouwend... Dat heeft de HDP simpelweg tegen zich werken.
Jij denkt dat het sowieso wel tot een coalitie komt?quote:Op zondag 7 juni 2015 20:22 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik zou niet zo snel juichen...
Je kan zeggen wat je wil over AKP, maar er was wel 13 jaar stabiliteit in de politiek. Geen chaos, geen vervroegde verkiezingen, geen coups...
Eerst even kijken hoe de vorming van de coalitie verloopt. (Ja, ik ben wat huiverig wat betreft het vermogen om samen te werken van de Turkse partijen....)
Het feit dat HDP de 10% barrière heeft gehaald is een aardverschuivende uitslag imo. Bovendien kunnen dergelijke op het oog minieme verschillen enorme consequenties met zich meebrengen.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Precies, een samenvatting zou zijn dat de AKP wat proteststemmen te verduren heeft gekregen en dat de HDP flink heeft geprofiteerd hiervan. Het zijn niet echt aardverschuivende uitslagen zoals je die vaak in NL ziet met een PVDA / CDA wat keldert met de helft.
Het is dan ook gewoon de politieke vleugel van de PKK die al jaren in Turkije bestaat (onder tig verschillende namen)quote:Op zondag 7 juni 2015 20:22 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Dat een HDP lid een verklaring van Ocalan voorleest zal het niet goed doen bij de Turken, dan heb je snel de link met de PKK. Dus in hoeverre heb je er dan niks mee te maken.
Wat is het alternatief? AKP haalt minder dan 276 zetels, dus ze moeten wel.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jij denkt dat het sowieso wel tot een coalitie komt?
Zeker, klopt ook, het heeft de AKP een absolute meerderheid ontnomen en daarmee afhankelijk gemaakt van andere partijen, maar ik vraag mij serieus af in hoeverre het geen proteststemmen zijn, als we puur naar percentages alleen kijken heeft de AKP nog steeds wel een flink achterban wat goed is voor 40% van het parlement.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:23 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Het feit dat HDP de 10% barrière heeft gehaald is een aardverschuivende uitslag imo. Bovendien kunnen dergelijke op het oog minieme verschillen enorme consequenties met zich meebrengen.
Schijnstabiliteit. Het land is hevig gepolariseerd, de Koerdische kwestie woedt nog hevig en het land heeft de grootste protestdemonstraties in haar geschiedenis gekend.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:22 schreef zarGon het volgende:
Je kan zeggen wat je wil over AKP, maar er was wel 13 jaar stabiliteit in de politiek. Geen chaos, geen vervroegde verkiezingen, geen coups…
Herverkiezingen.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:24 schreef zarGon het volgende:
[..]
Wat is het alternatief? AKP haalt minder dan 276 zetels, dus ze moeten wel.
De HDP heeft ongetwijfeld geprofiteerd van heersende aversie jegens Erdogan bij veel seculieren en Alevieten, maar de demografische trend in voordeel van de Koerden + een nieuwe generatie van politiek bewuste Koerden die zich bewust zijn van hun identiteit en regionale positie heeft hier veel meer aan bijgedragen. Dat is een lange-termijn trend die de AKP gewoonweg niet kan stoppen.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zeker, klopt ook, het heeft de AKP een absolute meerderheid ontnomen en daarmee afhankelijk gemaakt van andere partijen, maar ik vraag mij serieus af in hoeverre het geen proteststemmen zijn, als we puur naar percentages alleen kijken heeft de AKP nog steeds wel een flink achterban wat goed is voor 40% van het parlement.
Klopt, heel veel gebeurt ook nog steeds onder leiding van Ocalan denk ik (ongetwijfeld zal hij een invloed hebben op wat er nu allemaal gebeurt).quote:Op zondag 7 juni 2015 20:23 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Het is dan ook gewoon de politieke vleugel van de PKK die al jaren in Turkije bestaat (onder tig verschillende namen)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.★★★
De PKK is zelf al de (verboden) politieke vleugel, de gewapende tak is de HPG.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:23 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Het is dan ook gewoon de politieke vleugel van de PKK die al jaren in Turkije bestaat (onder tig verschillende namen)
quote:Op zondag 7 juni 2015 20:28 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
De PKK is zelf al de (verboden) politieke vleugel, de gewapende tak is de HPG.
Mja, ik weet niet, 12% is nog niet eens 1/3 van wat de AKP heeft gehaald bij 'slechte' verkiezingen.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:27 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
De HDP heeft ongetwijfeld geprofiteerd van heersende aversie jegens Erdogan bij veel seculieren en Alevieten, maar de demografische trend in voordeel van de Koerden + een nieuwe generatie van politiek bewuste Koerden die zich bewust zijn van hun identiteit en regionale positie heeft hier veel meer aan bijgedragen. Dat is een lange-termijn trend die de AKP gewoonweg niet kan stoppen.
http://secim.ntv.com.tr/#City=&County=&Party=&Tab=quote:Op zondag 7 juni 2015 20:31 schreef Djibril het volgende:
Heeft iemand een kaart waarop je kan zien waar welk gebied op heeft gestemt? Zulke kaarten spreken boekdelen
Het is een begin natuurlijk. Past perfect in het politiek proces van de Koerdische partijen die zich nu landelijk kunnen profileren.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, ik weet niet, 12% is nog niet eens 1/3 van wat de AKP heeft gehaald bij 'slechte' verkiezingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |