abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153215872
quote:
Plan: ook huurder ozb-belasting laten betalen | RTL Nieuws

Gemeenten moeten meer ruimte krijgen om zelf belasting te heffen. Zo zouden alle burgers, ook huurders, bijvoorbeeld weer onroerendezaakbelasting moeten betalen. Landelijk moet de belasting dan wel omlaag.

Daarvoor pleit een commissie onder leiding van Alexander Rinnooy Kan.

ZIE OOK: Meer regen door klimaatverandering: rioolbelasting omhoog

Nu betalen alleen eigenaars van woningen onroerendezaakbelasting. Dat moet anders, adviseert de commissie, alle inwoners zouden daaraan moeten meebetalen. En daar blijft het niet bij, als het aan de commissie ligt. Zo zouden gemeenten ook de mogelijkheid moeten krijgen een zogenoemde ingezetenenbelasting te heffen, dus een belasting per inwoner.

Deze veranderingen zouden moeten worden doorgevoerd omdat gemeenten er steeds meer taken bij krijgen. Maar tegelijkertijd zijn ze voor het geld grotendeels afhankelijk van Den Haag. Het idee is dat, als ze zelf meer belasting kunnen heffen, betere keuzes kunnen maken.

ZIE OOK: Ozb door het plafond: huizenbezitter betaalt opnieuw meer

Wat de gemeenten méér aan belasting gaan heffen, moet de landelijke overheid dan wel minder opleggen, zodat burgers er in hun portemonnee niet op achteruitgaan. Ook staatssecretaris Wiebes is aan het kijken of hij gemeenten meer belastingvrijheid kan geven.
Bron: www.rtlnieuws.nl
Geweldig plan: ozb voor huurders, meer rioolbelasting en ingezetene belasting. :').
En dan er bij zetten dat de belasting dan landelijk omlaag kan.
Maar de belasting willen ze landelijk al omlaag doen, dus daar staat gewoon weer een lastenverhoging tegenover.
Krijg wel eens de indruk dat politici een groot deel van hun tijd bezig zijn om na te denken over hoe ze meer geld kunnen weg schrapen bij de burger, om het dan te laten verdwijnen in al hun mislukte projecten.
I´m back.
pi_153216002
Hahaha.
pi_153216074
Nou zijn de gemeentes de laatste jaren op het geld wat men van het rijk krijgt al flink gekort dus dat deze lagere overheden dan op een andere manier toch geld willen gaan binnen krijgen is best logisch. :D
pi_153216335
quote:
Wat de gemeenten méér aan belasting gaan heffen, moet de landelijke overheid dan wel minder opleggen, zodat burgers er in hun portemonnee niet op achteruitgaan
  woensdag 3 juni 2015 @ 14:00:19 #5
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_153216336
Wat gaan de gemeenten dan extra doen voor dat geld? Voor bekostiging van doorgeschoven diensten van het Rijk moeten ze maar aankloppen bij de regering.

Problemen tussen diverse lagen van de overheid kunnen natuurlijk nooit het probleem gemaakt worden van de burger.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_153216368
quote:
4s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:00 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
En dat geloof je?
pi_153216414
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:02 schreef loni55 het volgende:

[..]

En dat geloof je?
Waarom zouden ze daarover liegen? Dat zal heus netjes gecompenseerd worden, zo openlijk liegen zou wel heel dom zijn toch?
pi_153216479
quote:
4s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:00 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Als die belofte wordt ingelost, dan heb ik weinig moeite met deze plannen.

Snap de gedachte achter deze voorstellen ook wel. Wat in het artikel al wordt geschetst: gemeenten hebben er meer taken bijgekregen, dat terwijl ze niet meer geld hebben ontvangen uit gemeentefonds. Hoe ga je dat rechttrekken? Nou, dit is dus een manier.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 3 juni 2015 @ 14:09:13 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153216508
quote:
4s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:04 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Waarom zouden ze daarover liegen? Dat zal heus netjes gecompenseerd worden, zo openlijk liegen zou wel heel dom zijn toch?
Eerst zien, dan geloven. En trouwens, als het per saldo voor de burger niets uitmaakt kunnen ze dat ook gewoon onderling regelen. Als er taken gedecentraliseerd worden moet het gemeentefonds omhoog.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Forum Admin woensdag 3 juni 2015 @ 14:09:53 #10
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_153216523
Dat gemeentes met dit soort dingen op de proppen komen was te verwachten.

quote:
Wat de gemeenten méér aan belasting gaan heffen, moet de landelijke overheid dan wel minder opleggen, zodat burgers er in hun portemonnee niet op achteruitgaan
Dit gaat alleen nooit gebeuren en is het wéér een lastenverzwaring voor huurders.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_153216525
Ben zelf gelukkig in bezit van een koopwoning maar dat huurdertje pesten begint toch wel vrij ziekelijke vormen aan te nemen op deze manier.
blablablabla
  woensdag 3 juni 2015 @ 14:11:42 #12
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_153216566
Gaan we het gebruikersdeel weer terugbrengen dus?
Dat is nog geen tien jaar geleden afgeschaft. :').
http://gertjaap.van-ulzen.nl/blog/?p=1211
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_153216572
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als die belofte wordt ingelost, dan heb ik weinig moeite met deze plannen.

Snap de gedachte achter deze voorstellen ook wel. Wat in het artikel al wordt geschetst: gemeenten hebben er meer taken bijgekregen, dat terwijl ze niet meer geld hebben ontvangen uit gemeentefonds. Hoe ga je dat rechttrekken? Nou, dit is dus een manier.
Er wordt ons sws lastenverlichting in het vooruitzicht gesteld, maar nu worden deze plannen van de gemeenten er weer tegenovergesteld. Dus als Rutte in zijn populistische buien weer gaat wauwelen over lastenverlichting, geloof maar dat de gemeenten klaar zitten om het belastingvoordeel te claimen.
I´m back.
pi_153216605
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Er wordt ons sws lastenverlichting in het vooruitzicht gesteld, maar nu worden deze plannen van de gemeenten er weer tegenovergesteld. Dus als Rutte in zijn populistische buien weer gaat wauwelen over lastenverlichting, geloof maar dat de gemeenten klaar zitten om het belasting voordeel te claimen.
Rutte heeft hier vooralsnog weinig mee te maken.

Het is een advies van een onafhankelijke commissie.
pi_153216608
Maare ... OZB insinueert toch dat het gaat om bezit? Wat niet het geval is bij een huurhuis ...?
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 3 juni 2015 @ 14:13:19 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153216615
De wildgroei aan allerlei uiteenlopende directe en indirecte belastingen én subsidies en compensatieregelingen wordt op deze manier alleen maar groter. Was het niet de bedoeling om het eindelijk weer eens simpeler te maken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153216720
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:13 schreef probeer het volgende:
Maare ... OZB insinueert toch dat het gaat om bezit? Wat niet het geval is bij een huurhuis ...?
Ja, vind het ook wat vaag. Bovendien betaalt de huiseigenaar ook al OZB, volgens mij. Beetje gek om dat bedrag dan ook een nog keer te verhalen op de huurder.
pi_153216747
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, vind het ook wat vaag. Bovendien betaalt de huiseigenaar ook al OZB, volgens mij. Beetje gek om dat bedrag dan ook een nog keer te verhalen op de huurder.
Zal de verhuurder/eigenaar dan ook nog moeten betalen, nee toch
blablablabla
pi_153216771
quote:

[..]

Precies. Natuurlijk verzinnen ze dan wel iets nieuws / anders, of passen ze wat aan. Maar het idee achter het laten betalen van OZB door huurders klopt gewoon van geen kanten. Ik ben niet iemand die zegt dat belastingen diefstal zijn, maar in deze ...
"Pools are perfect for holding water"
pi_153216782
quote:
Daarom betaalt de verhuurder dat ook die het vervolgens in zijn huur versleutelt. Nu wil de gemeente dubbel vangen :(.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_153216864
quote:
4s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:04 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Ze liegen niet. Het voorstel wordt gewoon aangepast.
pi_153216903
quote:
Ja, hang je daar een andere benaming aan vast, lijkt me geen probleem.
I´m back.
pi_153216937
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:13 schreef Janneke141 het volgende:
De wildgroei aan allerlei uiteenlopende directe en indirecte belastingen én subsidies en compensatieregelingen wordt op deze manier alleen maar groter. Was het niet de bedoeling om het eindelijk weer eens simpeler te maken?
Ja, dit idd. Kennelijk is dat Rinnooy Kan even ontschoten.
Het is ook werkverschaffing natuurlijk hè, heb je weer vrachtwagens vol HBO'ers en WO'ers nodig om de boel een beetje soepeltjes te laten verlopen.
I´m back.
pi_153217135
Tja ooit werd me medegedeeld de postbank is het beste wat me kon overkomen alles gratis, ja totdat ik mocht gaan betalen!
Zo lijkt het me ook met deze eerst lasten verlichting, geen ozb dus als huurder.
Wist helemaal niet dat het afgeschaft was, het bewonersdeel!
Dan krijg ik meer inhoudingen dus want ik krijg van de ene kant geld erbij, hoef immers niet meer ervoor te betalen.
Dan word er iets anders duurder, en dan nou staat de volgende wachtende in de rij?

Gek is dat maar dan denk ik met weemoed terug, en denk ik had het zo gelaten want overal waar in geroerd word komt alleen maar rotzooi van!

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 14:51:57 ]
  woensdag 3 juni 2015 @ 14:58:40 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_153217817
quote:

[..]

Dat was voorheen dus ook zo, zie het stuk dat ik eerder in dit topic heb gelinked.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')