Geweldig plan: ozb voor huurders, meer rioolbelasting en ingezetene belasting.quote:Plan: ook huurder ozb-belasting laten betalen | RTL Nieuws
Gemeenten moeten meer ruimte krijgen om zelf belasting te heffen. Zo zouden alle burgers, ook huurders, bijvoorbeeld weer onroerendezaakbelasting moeten betalen. Landelijk moet de belasting dan wel omlaag.
Daarvoor pleit een commissie onder leiding van Alexander Rinnooy Kan.
ZIE OOK: Meer regen door klimaatverandering: rioolbelasting omhoog
Nu betalen alleen eigenaars van woningen onroerendezaakbelasting. Dat moet anders, adviseert de commissie, alle inwoners zouden daaraan moeten meebetalen. En daar blijft het niet bij, als het aan de commissie ligt. Zo zouden gemeenten ook de mogelijkheid moeten krijgen een zogenoemde ingezetenenbelasting te heffen, dus een belasting per inwoner.
Deze veranderingen zouden moeten worden doorgevoerd omdat gemeenten er steeds meer taken bij krijgen. Maar tegelijkertijd zijn ze voor het geld grotendeels afhankelijk van Den Haag. Het idee is dat, als ze zelf meer belasting kunnen heffen, betere keuzes kunnen maken.
ZIE OOK: Ozb door het plafond: huizenbezitter betaalt opnieuw meer
Wat de gemeenten méér aan belasting gaan heffen, moet de landelijke overheid dan wel minder opleggen, zodat burgers er in hun portemonnee niet op achteruitgaan. Ook staatssecretaris Wiebes is aan het kijken of hij gemeenten meer belastingvrijheid kan geven.
Bron: www.rtlnieuws.nl
quote:Wat de gemeenten méér aan belasting gaan heffen, moet de landelijke overheid dan wel minder opleggen, zodat burgers er in hun portemonnee niet op achteruitgaan
Waarom zouden ze daarover liegen? Dat zal heus netjes gecompenseerd worden, zo openlijk liegen zou wel heel dom zijn toch?quote:
Als die belofte wordt ingelost, dan heb ik weinig moeite met deze plannen.quote:
Eerst zien, dan geloven. En trouwens, als het per saldo voor de burger niets uitmaakt kunnen ze dat ook gewoon onderling regelen. Als er taken gedecentraliseerd worden moet het gemeentefonds omhoog.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Waarom zouden ze daarover liegen? Dat zal heus netjes gecompenseerd worden, zo openlijk liegen zou wel heel dom zijn toch?
Dit gaat alleen nooit gebeuren en is het wéér een lastenverzwaring voor huurders.quote:Wat de gemeenten méér aan belasting gaan heffen, moet de landelijke overheid dan wel minder opleggen, zodat burgers er in hun portemonnee niet op achteruitgaan
Er wordt ons sws lastenverlichting in het vooruitzicht gesteld, maar nu worden deze plannen van de gemeenten er weer tegenovergesteld. Dus als Rutte in zijn populistische buien weer gaat wauwelen over lastenverlichting, geloof maar dat de gemeenten klaar zitten om het belastingvoordeel te claimen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als die belofte wordt ingelost, dan heb ik weinig moeite met deze plannen.
Snap de gedachte achter deze voorstellen ook wel. Wat in het artikel al wordt geschetst: gemeenten hebben er meer taken bijgekregen, dat terwijl ze niet meer geld hebben ontvangen uit gemeentefonds. Hoe ga je dat rechttrekken? Nou, dit is dus een manier.
Rutte heeft hier vooralsnog weinig mee te maken.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er wordt ons sws lastenverlichting in het vooruitzicht gesteld, maar nu worden deze plannen van de gemeenten er weer tegenovergesteld. Dus als Rutte in zijn populistische buien weer gaat wauwelen over lastenverlichting, geloof maar dat de gemeenten klaar zitten om het belasting voordeel te claimen.
Ja, vind het ook wat vaag. Bovendien betaalt de huiseigenaar ook al OZB, volgens mij. Beetje gek om dat bedrag dan ook een nog keer te verhalen op de huurder.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:13 schreef probeer het volgende:
Maare ... OZB insinueert toch dat het gaat om bezit? Wat niet het geval is bij een huurhuis ...?
Zal de verhuurder/eigenaar dan ook nog moeten betalen, nee tochquote:Op woensdag 3 juni 2015 14:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, vind het ook wat vaag. Bovendien betaalt de huiseigenaar ook al OZB, volgens mij. Beetje gek om dat bedrag dan ook een nog keer te verhalen op de huurder.
Precies. Natuurlijk verzinnen ze dan wel iets nieuws / anders, of passen ze wat aan. Maar het idee achter het laten betalen van OZB door huurders klopt gewoon van geen kanten. Ik ben niet iemand die zegt dat belastingen diefstal zijn, maar in deze ...quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, vind het ook wat vaag. Bovendien betaalt de huiseigenaar ook al OZB, volgens mij. Beetje gek om dat bedrag dan ook een nog keer te verhalen op de huurder.
Daarom betaalt de verhuurder dat ook die het vervolgens in zijn huur versleutelt. Nu wil de gemeente dubbel vangenquote:Op woensdag 3 juni 2015 14:13 schreef probeer het volgende:
Maare ... OZB insinueert toch dat het gaat om bezit? Wat niet het geval is bij een huurhuis ...?
Ze liegen niet. Het voorstel wordt gewoon aangepast.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Waarom zouden ze daarover liegen? Dat zal heus netjes gecompenseerd worden, zo openlijk liegen zou wel heel dom zijn toch?
Ja, hang je daar een andere benaming aan vast, lijkt me geen probleem.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:13 schreef probeer het volgende:
Ja, dit idd. Kennelijk is dat Rinnooy Kan even ontschoten.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:13 schreef Janneke141 het volgende:
De wildgroei aan allerlei uiteenlopende directe en indirecte belastingen én subsidies en compensatieregelingen wordt op deze manier alleen maar groter. Was het niet de bedoeling om het eindelijk weer eens simpeler te maken?
Dat was voorheen dus ook zo, zie het stuk dat ik eerder in dit topic heb gelinked.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |