bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 17:41 |
Hallo, Ik heb vandaag vanuitstilstand op een borduur gereden toen ik op het wachten was bij een stop bord en er opeens kwam er een moto dus ik wou aan de kant gaang en door niet op te lettten zat ik met me band tegen de borduur, met zo de zijkant van mijn rechter voorwiel. Mijn velg heeft een paar kleine schrammen aan de buitenrandjes, maar de binnenkant is in orde er is juist een kleine stukje rubber van mijn band losgekomen en een kleine bult de de zijkant. Hier foto's; Ik moet er vrijdag nog met 2 personnen voor ongeveer 50km mee rijden, is er een risico, wat moet ik doen? ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Nemephis | zondag 31 mei 2015 @ 17:43 |
Je weet het antwoord zelf al denk ik, dat ziet er toch niet veilig uit! Heb je geen reservewiel dat erop kan zetten? | |
penny-wise | zondag 31 mei 2015 @ 17:45 |
Die 50km ga je niet halen met die band... | |
DonJames | zondag 31 mei 2015 @ 17:46 |
NIET mee rijden, die is kapot. Grote kans op een klapband. en wat is een borduur? ![]() | |
BrandX | zondag 31 mei 2015 @ 17:46 |
risico is een klapband. En dat kan op een heel naar en lastig moment gebeuren waar je liever niet over wil nadenken. | |
densmee | zondag 31 mei 2015 @ 17:46 |
Die band klapt al eerder dan 50 km. | |
densmee | zondag 31 mei 2015 @ 17:47 |
Keiband, stoeprand. Is Vlaams | |
LoveAtFirstDrive | zondag 31 mei 2015 @ 17:47 |
Tja, inderdaad wisselen.. Als de politie het bijv. ziet mag je sowieso niet door. | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 17:50 |
Zou ik met die band en 2 passagiers bijvoorbeeld 10KM halen? | |
DonJames | zondag 31 mei 2015 @ 17:52 |
Gewoon niet doen.. Echt niet. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 31 mei 2015 @ 17:53 |
Ik zou er gewoon helemaal niet meer mee rijden. Heb je geen reservewiel? Al is het maar een thuiskomertje, waar je veilig je ritje mee kan maken, alleen wellicht wat langzamer ( max 80km/h) | |
Geerd | zondag 31 mei 2015 @ 17:54 |
Gast dit hoef je toch niet te vragen ? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 17:56 |
Ik heb pas net me rijbewijs behaald dus zoveel over auto's weet ik niet, en heb voorlopig ook niet veel ervaring.. | |
Piet__Piraat | zondag 31 mei 2015 @ 17:56 |
Misschien. Misschien haal je de 100km ook nog wel. Maar of je die gok wil nemen? Een band kan best wat hebben, maar bij deze is de structuur duidelijk kapot. | |
Geerd | zondag 31 mei 2015 @ 17:56 |
Lever maar snel weer in dan die zooi, man man man. | |
Geerd | zondag 31 mei 2015 @ 17:57 |
Canvas komt er doorheen wat dacht je zelf?? | |
Tinos85 | zondag 31 mei 2015 @ 17:59 |
Vrijdag pas, tijd zat dus om een nieuwe band te halen toch? | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 17:59 |
Ik wou uitwijken, mijn fout dat ik even niet aan het opletten was, maar dit kan met iedereen gebeuren? U moet niet zo onbeschoft en onrespectvol beginnen te doen, ik vraag hulp, als u alleen maar negatieve commentaar te zeggen heeft, dan zou u beter zwijgen. | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 18:00 |
Mijn vraag is nu hoe, me ouders zijn namelijk op vakantie, en ik ben 19 jaar, dus zou u me kunnen vertellen wat de stappen zijn? Sorry voor de domme vraag! | |
Kanjer | zondag 31 mei 2015 @ 18:04 |
Naar de garagist en aan de magazijnier vragen wat een nieuwe band kost, of die voorradig is en of ze die willen monteren. | |
jatochneetoch | zondag 31 mei 2015 @ 18:05 |
Rij naar de garage en zeg: Hallo ik wil een nieuwe band om mijn wiel! | |
Geerd | zondag 31 mei 2015 @ 18:05 |
Ff langs de garage sta je met 15 min weer buiten | |
blup | zondag 31 mei 2015 @ 18:08 |
Daarmee rijden is smeken om een ongeluk. | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 18:10 |
Mijn antwoord heb ik inderdaad gehad ik mag er dus niet meer rijden, maar wat nu. Wat moet ik nu doen: Ik heb een reservewiel dus die moet ik erop zetten en dan kan ik meteen eender welke bandcentrale binnengaan [ Bericht 52% gewijzigd door Anne op 31-05-2015 18:25:44 ] | |
blup | zondag 31 mei 2015 @ 18:11 |
juist | |
Kanjer | zondag 31 mei 2015 @ 18:12 |
In principe wel of naar je eigen dealer, als je die hebt. Auto van je ouders zeker? | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 18:12 |
Jazeker :/ | |
Kanjer | zondag 31 mei 2015 @ 18:13 |
En dan maar duimen dat ie niet uitgelijnd moet worden... | |
Kanjer | zondag 31 mei 2015 @ 18:13 |
Hebben die een vaste garage/dealer? | |
densmee | zondag 31 mei 2015 @ 18:14 |
gewoon reserve wiel erop leggen, en morgen naar de garage gaan waar je ouders ook heen gaan. Dan ben je voor 100 euro weer helemaal klaar | |
Kanjer | zondag 31 mei 2015 @ 18:16 |
Geen lid van route mobile oid? Dan kun je die bellen. | |
erikkll | zondag 31 mei 2015 @ 18:17 |
Kun je zelf dat reservewiel er op leggen? want met alle respect: het klinkt niet alsof je benul hebt van wat je doet met die auto dus ik denk eerlijk gezegd dat je beter gewoon naar een garage kunt gaan. | |
Kanjer | zondag 31 mei 2015 @ 18:18 |
Dit inderdaad, vandaar mijn vraag over route mobile oid. | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 18:19 |
Ik woon in België en mobile oid is van NL? En ik heb nog nooit een band moeten vervange, maar het kan niet moeilijk zijn? | |
BrandX | zondag 31 mei 2015 @ 18:19 |
dan zou ik het al helemaal niet meer doen. De kans dat je goed reageert bij de zekerheid van de klapband die je gaat krijgen is minimaal. heerlijk, al die gewonden (hopelijk maximaal dit) op je geweten en je auto total loss. | |
Kanjer | zondag 31 mei 2015 @ 18:20 |
Nou of je een klapband krijgt door de beschadiging of dat je je wiel voorbij ziet komen door verkeerde montage is allebei niet plezant he? | |
elkravo | zondag 31 mei 2015 @ 18:21 |
Je zet er een reserveband op. Als niet, dan is de enige rit die je moet willen maken zonder passagiers in een rustig tempo naar een garage in de buurt om een nieuwe band erop te laten zetten. | |
BrandX | zondag 31 mei 2015 @ 18:21 |
ook hier geldt: als je niet zeker weet hoe het moet, doe het niet. als je de boel niet strak genoeg aandraait heb je alsnog een band die losschiet. ga nou maar gewoon even naar de garage, of wellicht hebben je ouders iets als een anwblidmaatschap (maar dan wat ze daarvoor in belgie hebben), bel die op en grote kans dat die je er mee kunnen helpen? | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 18:23 |
Net gebeld naar een vriend en die komt me helpen die reservewiel eropzetten | |
erikkll | zondag 31 mei 2015 @ 18:23 |
kijk eens aan ![]() geregeld! | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 18:24 |
En morgen zal ik eens naar een bandencentrale bellen of eens kijken welke dealer de auto bijzit en dan vragen of die band beschikbaar is, moeten alle banden hetzelfde merk hebben of is het niet erg als er bv 3 van barum zijn en 1 van michellin | |
Anne | zondag 31 mei 2015 @ 18:29 |
Het is beter om eenzelfde band er weer op te leggen. | |
erikkll | zondag 31 mei 2015 @ 18:31 |
beter dezelfde. maar eventueel per 2 verwisselen. dat 2xvoor en 2xachter hetzelfde zijn | |
borbit | zondag 31 mei 2015 @ 18:32 |
Ik had laatst de zomerwielen op de auto laten zetten. Nou zeiden ze dat ik na een week of iets terug moest komen om te kijken of de bouten goed zitten. Beetje wazig verhaal vond ik. Waarom zitten er geen borging op de bouten? | |
BrandX | zondag 31 mei 2015 @ 18:33 |
is volgens mij standaard. Ik krijg na elke bandenwissel (waarbij ze met mij nog een keer om de auto lopen en elke band aandraaien) het advies na ong. 150-200 km rijden weer langs te komen voor een laatste aandraai. | |
Sounddragon | zondag 31 mei 2015 @ 18:35 |
Op de achteras kunnen makkelijk 2 verschillende banden, als ze allebei maar radiaal óf diagonaal zijn, maar diagonaal komt volgens mij alleen nog maar voor op antieke aanhangers. Zal wel lastig worden om een Barum band ergens te verkrijgen, want die vind je niet overal (= goedkope troep). Welke regio in België woon je? | |
elkravo | zondag 31 mei 2015 @ 18:37 |
Altijd aanrader om banden per 2 te wisselen... twee voorbanden of twee achterbanden. | |
borbit | zondag 31 mei 2015 @ 18:37 |
Ja dan zou het toch makkelijker en veiliger zijn om iets van een borgringetje te hebben? | |
Sounddragon | zondag 31 mei 2015 @ 18:37 |
Natrekken idd, als je oplet zie je dat wel eens op vrachtwagenwielen staan, daar is het voorschrift. Zeker met aluminium wielen trek je de bouten aan met een bepaald draaimoment, dat is niet heel hoog om de wielen niet te beschadigen, en dan is het wijs om ze na een kilometertje of 100 nog eens na te trekken. | |
Sounddragon | zondag 31 mei 2015 @ 18:38 |
Nee, want dat vreet in je velg. In de F1 hebben ze dat, omdat daar het heel wiel vastzit met maar één centrale bout. | |
BrandX | zondag 31 mei 2015 @ 18:38 |
die door alle hobbels en bobbels etc die banden te verdragen hebben gewoon afbreken bedoel je ![]() | |
mrPanerai | zondag 31 mei 2015 @ 18:47 |
Hou je rekening mee dat het in België verplicht is om dezelfde banden op de as te hebben, dat je niet zomaar eender welke band koopt. | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 18:50 |
![]() De reserverband ligt erop, ik ga morgen naar de bandencentrale en vragen voor hetzelfde merk van band hopelijk hebben ze die, moet ik een afspraak maken of niet, of gewoon binnengaan? | |
Anne | zondag 31 mei 2015 @ 18:54 |
Goed bezig ![]() En je kunt eventueel eerst wat rondbellen om te vragen of ze je specifieke band op voorraad hebben, zodat je niet voor niks er naartoe rijdt. Maar een echte afspraak is meestal niet nodig hoor. Een bandje verwisselen is een werkje van niks voor ze. | |
Kanjer | zondag 31 mei 2015 @ 18:54 |
Gewoon binnengaan. En check die wielbouten even, soms zijn ze van lichtmetalen velgen langer en ligt er in de kofferruimte een korter setje bouten. Dit zijn duidelijk de lichtmetalen velgen bouten, rij anders even 10 meter heen en weer. | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 18:56 |
Is het gevaarlijk om met deze bouten te rijden? | |
Kanjer | zondag 31 mei 2015 @ 19:00 |
Niet als ze goed passen qua diepte e.d. | |
erikkll | zondag 31 mei 2015 @ 19:20 |
Wel niet harder dan 80 rijden! Dit is een thuisbrengertje, daarmee mag je niet zo hard. | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 19:33 |
Dank jullie wel voor jullie antwoorden! Hopelijk hebben ze mijn merk van banden op voorraad! | |
caspervc | zondag 31 mei 2015 @ 20:53 |
Vriend, goed lezen. het gaat niet om je actie (kan iedereen overkomen). Het gaat om het feit dat je dit vraagt. Je band is duidelijk zwaar beschadigd. Eraf en of a) reservewiel erop of b) nieuwe band erop. Niet mee gaan rijden, dan krijg je een klapband (en dat wil je al helemaal niet als je net je rijbewijs hebt) En nog een tip: doe gelijk 2 nieuwe banden (links en rechts). Dan zeg je tegen je ouders "Ik heb 2 nieuwe banden voor jullie gekocht en erop laten leggen, goed he ![]() | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 22:33 |
Dus als ik banden vervang in een garage dan worden alleen de banden vervangen toch? De velg behouden? | |
caspervc | zondag 31 mei 2015 @ 22:34 |
Jep, de krassen blijven altijd een vraagteken voor pa en ma ![]() | |
bamheadz | zondag 31 mei 2015 @ 22:36 |
En het is niet erg als de 2 voorste banden van een ander merk zijn, zolang ze de zelfde afmetingen en max snelheidscapaciteit hebben toch? En kan ik niet vragen dat ze de velgen een klein beetje bijslijpen, of weer een beetje effen krijgen? | |
LoveAtFirstDrive | zondag 31 mei 2015 @ 23:40 |
Klopt, de banden moeten hetzelfde soort profiel hebben per as. Bijslijpen kun je vragen, zijn ook genoeg velg bedrijven die dat doen. Richten heet dat geloof ik, meestal niet al te duur als je maar 1 velg laat doen. | |
Pizza_Boom | maandag 1 juni 2015 @ 01:25 |
Richten is een kromme velg weer recht maken. | |
mrPanerai | maandag 1 juni 2015 @ 07:01 |
niet dus, in België moeten banden die op dezelfde as liggen van hetzelfde merk en type zijn. Richten is wat anders dan bijslijpen. Met bijslijpen bedoeld hij mi. de krassen eruit halen, alleen denk ik dat dat meer kost dan zo'n nieuwe velg. Richten is uitlijnen, en dat is geen standaard service bij 1 of 2 budget banden. | |
bamheadz | maandag 1 juni 2015 @ 10:13 |
Dus ik heb nu een nieuwe band, ook van het merk Barum, maar het is een bravuris 3 ipv de bravuris 2 die er normaal zitten, mag dit? Het zijn nog altijd dezelfde afmetingen, en het merk is nog steeds Barum, alleen op 1 as heb ik nu een wiel met Bravuris 2 en Bravuris 3 | |
Sometimes | maandag 1 juni 2015 @ 10:45 |
Dat kon de garage (bekend met Belgische wetgeving) je toch wel vertellen? | |
LoveAtFirstDrive | maandag 1 juni 2015 @ 11:58 |
Ah ok, in NL is het zover ik weet wel goed als ze maar hetzelfde profiel hebben. Ik snapte wel wat bij bedoelt, ik noemde het inderdaad fout. Ze noemen het gewoon afdraaien of slijpen inderdaad. En ik bedoelde ook niet dat dat gebeurd bij de bandenboer, maar dat er genoeg (speciale) velg reparatie bedrijven zijn. Ik snap alleen niet dat er van die budget banden omgelegd worden (zo te zien is het ook niet een hele oude Volvo ook). Ik heb 1x met een setje budgetbanden gereden omdat ze om de velgen zaten die ik had gekocht, maar die waren echt zo slecht dat ik zsm merkbanden er om heb gegooid. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 1 juni 2015 @ 11:59 |
Ja sorry, was even in de war ![]() | |
mrPanerai | maandag 1 juni 2015 @ 14:01 |
ff opgezocht, niet goed, volgens mij zijn de 2 breder dan de 3 Welk type ( V, H, of T) want daar zit ook weer verschil in. mss dat je er bij de technische controle wel mee weggeraakt maar bij een ongeval kan je verzekering wel eens gaan moeilijk doen. | |
-Richard- | maandag 1 juni 2015 @ 15:28 |
Het enigste wat mij nog zorgen baart: zijn het wel goede bouten? Je hebt namelijk verschillende voor stalen en lichtmetalen verlgen.. De Linkse hoort bij een thuiskomer of origineel stalen velg, de rechtse zitten op lichtmetalen velgen. Maargoed als je naar de garage gaat en een nieuwe band laat monteren dan komt het wel goed! (dus niet langer mee rijden dan het nodig is!!!) | |
borbit | maandag 1 juni 2015 @ 15:57 |
Wat is F1? Ik heb 5 bouten heb ik dan een F5 auto? De bouten gaan ook niet in de velg meer in het midden van het wiel. In het stukje tussen de spaken. | |
-Richard- | maandag 1 juni 2015 @ 17:03 |
F1 = Formule 1 racing. Daar zitten de wielen met 1 centrale moer vast: ![]() ![]() De bouten moeten voldoende vast zitten om de velg op de naaf te monteren. Elke normale straat auto zit met 4 of 5 bouten of moeren vast. Je ziet centerlock's veel minder omdat het veel specialistischer is en minder hufterproof. Ik snap dat je er weinig verstand van hebt dus eigenlijk kan je het bovenste beter weer vergeten, als je maar niet vergeet hoe je een bandje moet wisselen!! Borgmoertjes beschadigen de velg want de passing is nooit zo goed als dat deze is bij een montage bout, des te minder te monteren onderdelen (ringetjes etc), des te minder het fout gemonteerd kan worden. Alleen wat belangrijk is, is dat je de goede bout voor de goede velg gebruikt en het niet te vast of los monteerd (zie hierboven voor het type bout). Bolconisch voor een stalen velg, conisch voor een lichtmetalen velg. Normaal word een bout vast gezet met ongeveer 110 Nm voor LM velgen, en 125 voor stalen velgen, verschilt per auto. | |
borbit | maandag 1 juni 2015 @ 17:27 |
Ik snap dat je geen idee hebt waar je over praat en mentaal gehandicapt bent. De auto op je auto is namelijk geen formule 1 auto. Formule 1 auto's zien er veel race achtiger uit! ![]() | |
densmee | maandag 1 juni 2015 @ 18:08 |
beetje kut advies over conisch en bolconisch, want het is ook andersom mogelijk |