Keiband, stoeprand.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:46 schreef DonJames het volgende:
NIET mee rijden, die is kapot. Grote kans op een klapband.
en wat is een borduur?
Gewoon niet doen.. Echt niet.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:50 schreef bamheadz het volgende:
Zou ik met die band en 2 passagiers bijvoorbeeld 10KM halen?
Ik heb pas net me rijbewijs behaald dus zoveel over auto's weet ik niet, en heb voorlopig ook niet veel ervaring..quote:
Misschien. Misschien haal je de 100km ook nog wel. Maar of je die gok wil nemen?quote:Op zondag 31 mei 2015 17:50 schreef bamheadz het volgende:
Zou ik met die band en 2 passagiers bijvoorbeeld 10KM halen?
Lever maar snel weer in dan die zooi, man man man.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:56 schreef bamheadz het volgende:
[..]
Ik heb pas net me rijbewijs behaald dus zoveel over auto's weet ik niet, en heb voorlopig ook niet veel ervaring..
Ik wou uitwijken, mijn fout dat ik even niet aan het opletten was, maar dit kan met iedereen gebeuren?quote:Op zondag 31 mei 2015 17:56 schreef Geerd het volgende:
[..]
Lever maar snel weer in dan die zooi, man man man.
Mijn vraag is nu hoe, me ouders zijn namelijk op vakantie, en ik ben 19 jaar, dus zou u me kunnen vertellen wat de stappen zijn? Sorry voor de domme vraag!quote:Op zondag 31 mei 2015 17:59 schreef Tinos85 het volgende:
Vrijdag pas, tijd zat dus om een nieuwe band te halen toch?
Naar de garagist en aan de magazijnier vragen wat een nieuwe band kost, of die voorradig is en of ze die willen monteren.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:00 schreef bamheadz het volgende:
[..]
Mijn vraag is nu hoe, me ouders zijn namelijk op vakantie, en ik ben 19 jaar, dus zou u me kunnen vertellen wat de stappen zijn? Sorry voor de domme vraag!
Rij naar de garage en zeg: Hallo ik wil een nieuwe band om mijn wiel!quote:Op zondag 31 mei 2015 18:00 schreef bamheadz het volgende:
[..]
Mijn vraag is nu hoe, me ouders zijn namelijk op vakantie, en ik ben 19 jaar, dus zou u me kunnen vertellen wat de stappen zijn? Sorry voor de domme vraag!
juistquote:Op zondag 31 mei 2015 18:10 schreef bamheadz het volgende:
[..]
Mijn antwoord heb ik inderdaad gehad ik mag er dus niet meer rijden, maar wat nu.
Wat moet ik nu doen:
Ik heb een reservewiel dus die moet ik erop zetten
en dan kan ik meteen eender welke bandcentrale binnengaan
In principe wel of naar je eigen dealer, als je die hebt.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:10 schreef bamheadz het volgende:
[..]
Mijn antwoord heb ik inderdaad gehad ik mag er dus niet meer rijden, maar wat nu.
Wat moet ik nu doen:
Ik heb een reservewiel dus die moet ik erop zetten
en dan kan ik meteen eender welke bandcentrale binnengaan
Jazeker :/quote:Op zondag 31 mei 2015 18:12 schreef Kanjer het volgende:
[..]
In principe wel of naar je eigen dealer, als je die hebt.
Auto van je ouders zeker?
gewoon reserve wiel erop leggen, en morgen naar de garage gaan waar je ouders ook heen gaan. Dan ben je voor 100 euro weer helemaal klaarquote:
Kun je zelf dat reservewiel er op leggen? want met alle respect: het klinkt niet alsof je benul hebt van wat je doet met die auto dus ik denk eerlijk gezegd dat je beter gewoon naar een garage kunt gaan.quote:
Dit inderdaad, vandaar mijn vraag over route mobile oid.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:17 schreef erikkll het volgende:
[..]
Kun je zelf dat reservewiel er op leggen? want met alle respect: het klinkt niet alsof je benul hebt van wat je doet met die auto dus ik denk eerlijk gezegd dat je beter gewoon naar een garage kunt gaan.
dan zou ik het al helemaal niet meer doen. De kans dat je goed reageert bij de zekerheid van de klapband die je gaat krijgen is minimaal.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:56 schreef bamheadz het volgende:
[..]
Ik heb pas net me rijbewijs behaald dus zoveel over auto's weet ik niet, en heb voorlopig ook niet veel ervaring..
Nou of je een klapband krijgt door de beschadiging of dat je je wiel voorbij ziet komen door verkeerde montage is allebei niet plezant he?quote:Op zondag 31 mei 2015 18:19 schreef bamheadz het volgende:
Ik woon in België en mobile oid is van NL?
En ik heb nog nooit een band moeten vervange, maar het kan niet moeilijk zijn?
ook hier geldt: als je niet zeker weet hoe het moet, doe het niet.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:19 schreef bamheadz het volgende:
Ik woon in België en mobile oid is van NL?
En ik heb nog nooit een band moeten vervange, maar het kan niet moeilijk zijn?
kijk eens aanquote:Op zondag 31 mei 2015 18:23 schreef bamheadz het volgende:
Net gebeld naar een vriend en die komt me helpen die reservewiel eropzetten
Het is beter om eenzelfde band er weer op te leggen.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:24 schreef bamheadz het volgende:
En morgen zal ik eens naar een bandencentrale bellen of eens kijken welke dealer de auto bijzit en dan vragen of die band beschikbaar is, moeten alle banden hetzelfde merk hebben of is het niet erg als er bv 3 van barum zijn en 1 van michellin
beter dezelfde. maar eventueel per 2 verwisselen. dat 2xvoor en 2xachter hetzelfde zijnquote:Op zondag 31 mei 2015 18:24 schreef bamheadz het volgende:
En morgen zal ik eens naar een bandencentrale bellen of eens kijken welke dealer de auto bijzit en dan vragen of die band beschikbaar is, moeten alle banden hetzelfde merk hebben of is het niet erg als er bv 3 van barum zijn en 1 van michellin
Ik had laatst de zomerwielen op de auto laten zetten. Nou zeiden ze dat ik na een week of iets terug moest komen om te kijken of de bouten goed zitten. Beetje wazig verhaal vond ik. Waarom zitten er geen borging op de bouten?quote:Op zondag 31 mei 2015 18:20 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Nou of je een klapband krijgt door de beschadiging of dat je je wiel voorbij ziet komen door verkeerde montage is allebei niet plezant he?
is volgens mij standaard.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:32 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik had laatst de zomerwielen op de auto laten zetten. Nou zeiden ze dat ik na een week of iets terug moest komen om te kijken of de bouten goed zitten. Beetje wazig verhaal vond ik. Waarom zitten er geen borging op de bouten?
Altijd aanrader om banden per 2 te wisselen... twee voorbanden of twee achterbanden.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:24 schreef bamheadz het volgende:
Ja dan zou het toch makkelijker en veiliger zijn om iets van een borgringetje te hebben?quote:Op zondag 31 mei 2015 18:33 schreef BrandX het volgende:
[..]
is volgens mij standaard.
Ik krijg na elke bandenwissel (waarbij ze met mij nog een keer om de auto lopen en elke band aandraaien) het advies na ong. 150-200 km rijden weer langs te komen voor een laatste aandraai.
Natrekken idd, als je oplet zie je dat wel eens op vrachtwagenwielen staan, daar is het voorschrift.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:32 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik had laatst de zomerwielen op de auto laten zetten. Nou zeiden ze dat ik na een week of iets terug moest komen om te kijken of de bouten goed zitten. Beetje wazig verhaal vond ik. Waarom zitten er geen borging op de bouten?
Nee, want dat vreet in je velg. In de F1 hebben ze dat, omdat daar het heel wiel vastzit met maar één centrale bout.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:37 schreef borbit het volgende:
[..]
Ja dan zou het toch makkelijker en veiliger zijn om iets van een borgringetje te hebben?
die door alle hobbels en bobbels etc die banden te verdragen hebben gewoon afbreken bedoel jequote:Op zondag 31 mei 2015 18:37 schreef borbit het volgende:
[..]
Ja dan zou het toch makkelijker en veiliger zijn om iets van een borgringetje te hebben?
Goed bezigquote:Op zondag 31 mei 2015 18:50 schreef bamheadz het volgende:
[ afbeelding ]
De reserverband ligt erop, ik ga morgen naar de bandencentrale en vragen voor hetzelfde merk van band hopelijk hebben ze die, moet ik een afspraak maken of niet, of gewoon binnengaan?
Gewoon binnengaan.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:50 schreef bamheadz het volgende:
[ afbeelding ]
De reserverband ligt erop, ik ga morgen naar de bandencentrale en vragen voor hetzelfde merk van band hopelijk hebben ze die, moet ik een afspraak maken of niet, of gewoon binnengaan?
Is het gevaarlijk om met deze bouten te rijden?quote:Op zondag 31 mei 2015 18:54 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Gewoon binnengaan.
En check die wielbouten even, soms zijn ze van lichtmetalen velgen langer en ligt er in de kofferruimte een korter setje bouten.
Dit zijn duidelijk de lichtmetalen velgen bouten, rij anders even 10 meter heen en weer.
Niet als ze goed passen qua diepte e.d.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:56 schreef bamheadz het volgende:
[..]
Is het gevaarlijk om met deze bouten te rijden?
Wel niet harder dan 80 rijden! Dit is een thuisbrengertje, daarmee mag je niet zo hard.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:56 schreef bamheadz het volgende:
[..]
Is het gevaarlijk om met deze bouten te rijden?
Vriend, goed lezen. het gaat niet om je actie (kan iedereen overkomen). Het gaat om het feit dat je dit vraagt. Je band is duidelijk zwaar beschadigd. Eraf en of a) reservewiel erop of b) nieuwe band erop. Niet mee gaan rijden, dan krijg je een klapband (en dat wil je al helemaal niet als je net je rijbewijs hebt)quote:Op zondag 31 mei 2015 17:59 schreef bamheadz het volgende:
[..]
Ik wou uitwijken, mijn fout dat ik even niet aan het opletten was, maar dit kan met iedereen gebeuren?
U moet niet zo onbeschoft en onrespectvol beginnen te doen, ik vraag hulp, als u alleen maar negatieve commentaar te zeggen heeft, dan zou u beter zwijgen.
Dus als ik banden vervang in een garage dan worden alleen de banden vervangen toch? De velg behouden?quote:Op zondag 31 mei 2015 20:53 schreef caspervc het volgende:
[..]
Vriend, goed lezen. het gaat niet om je actie (kan iedereen overkomen). Het gaat om het feit dat je dit vraagt. Je band is duidelijk zwaar beschadigd. Eraf en of a) reservewiel erop of b) nieuwe band erop. Niet mee gaan rijden, dan krijg je een klapband (en dat wil je al helemaal niet als je net je rijbewijs hebt)
En nog een tip: doe gelijk 2 nieuwe banden (links en rechts). Dan zeg je tegen je ouders "Ik heb 2 nieuwe banden voor jullie gekocht en erop laten leggen, goed hemaar ik heb ook een paar krassen op de velg gereden...
En het is niet erg als de 2 voorste banden van een ander merk zijn, zolang ze de zelfde afmetingen en max snelheidscapaciteit hebben toch? En kan ik niet vragen dat ze de velgen een klein beetje bijslijpen, of weer een beetje effen krijgen?quote:Op zondag 31 mei 2015 22:34 schreef caspervc het volgende:
Jep, de krassen blijven altijd een vraagteken voor pa en ma
Klopt, de banden moeten hetzelfde soort profiel hebben per as. Bijslijpen kun je vragen, zijn ook genoeg velg bedrijven die dat doen. Richten heet dat geloof ik, meestal niet al te duur als je maar 1 velg laat doen.quote:Op zondag 31 mei 2015 22:36 schreef bamheadz het volgende:
[..]
En het is niet erg als de 2 voorste banden van een ander merk zijn, zolang ze de zelfde afmetingen en max snelheidscapaciteit hebben toch? En kan ik niet vragen dat ze de velgen een klein beetje bijslijpen, of weer een beetje effen krijgen?
Richten is een kromme velg weer recht maken.quote:Op zondag 31 mei 2015 23:40 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Klopt, de banden moeten hetzelfde soort profiel hebben per as. Bijslijpen kun je vragen, zijn ook genoeg velg bedrijven die dat doen. Richten heet dat geloof ik, meestal niet al te duur als je maar 1 velg laat doen.
niet dus, in België moeten banden die op dezelfde as liggen van hetzelfde merk en type zijn.quote:Op zondag 31 mei 2015 23:40 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Klopt, de banden moeten hetzelfde soort profiel hebben per as. Bijslijpen kun je vragen, zijn ook genoeg velg bedrijven die dat doen. Richten heet dat geloof ik, meestal niet al te duur als je maar 1 velg laat doen.
Dat kon de garage (bekend met Belgische wetgeving) je toch wel vertellen?quote:Op maandag 1 juni 2015 10:13 schreef bamheadz het volgende:
Dus ik heb nu een nieuwe band, ook van het merk Barum, maar het is een bravuris 3 ipv de bravuris 2 die er normaal zitten, mag dit? Het zijn nog altijd dezelfde afmetingen, en het merk is nog steeds Barum, alleen op 1 as heb ik nu een wiel met Bravuris 2 en Bravuris 3
Ah ok, in NL is het zover ik weet wel goed als ze maar hetzelfde profiel hebben.quote:Op maandag 1 juni 2015 07:01 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
niet dus, in België moeten banden die op dezelfde as liggen van hetzelfde merk en type zijn.
Richten is wat anders dan bijslijpen. Met bijslijpen bedoeld hij mi. de krassen eruit halen, alleen denk ik dat dat meer kost dan zo'n nieuwe velg. Richten is uitlijnen, en dat is geen standaard service bij 1 of 2 budget banden.
Ja sorry, was even in de warquote:Op maandag 1 juni 2015 01:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Richten is een kromme velg weer recht maken.
ff opgezocht, niet goed, volgens mij zijn de 2 breder dan de 3quote:Op maandag 1 juni 2015 10:13 schreef bamheadz het volgende:
Dus ik heb nu een nieuwe band, ook van het merk Barum, maar het is een bravuris 3 ipv de bravuris 2 die er normaal zitten, mag dit? Het zijn nog altijd dezelfde afmetingen, en het merk is nog steeds Barum, alleen op 1 as heb ik nu een wiel met Bravuris 2 en Bravuris 3
Wat is F1? Ik heb 5 bouten heb ik dan een F5 auto? De bouten gaan ook niet in de velg meer in het midden van het wiel. In het stukje tussen de spaken.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:38 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nee, want dat vreet in je velg. In de F1 hebben ze dat, omdat daar het heel wiel vastzit met maar één centrale bout.
F1 = Formule 1 racing. Daar zitten de wielen met 1 centrale moer vast:quote:Op maandag 1 juni 2015 15:57 schreef borbit het volgende:
[..]
Wat is F1? Ik heb 5 bouten heb ik dan een F5 auto? De bouten gaan ook niet in de velg meer in het midden van het wiel. In het stukje tussen de spaken.
Ik snap dat je geen idee hebt waar je over praat en mentaal gehandicapt bent. De auto op je auto is namelijk geen formule 1 auto. Formule 1 auto's zien er veel race achtiger uit!quote:Op maandag 1 juni 2015 17:03 schreef -Richard- het volgende:
Ik snap dat je er weinig verstand van hebt dus eigenlijk kan je het bovenste beter weer vergeten, als je maar niet vergeet hoe je een bandje moet wisselen!!
beetje kut advies over conisch en bolconisch, want het is ook andersom mogelijkquote:Op maandag 1 juni 2015 17:03 schreef -Richard- het volgende:
L
Alleen wat belangrijk is, is dat je de goede bout voor de goede velg gebruikt en het niet te vast of los monteerd (zie hierboven voor het type bout). Bolconisch voor een stalen velg, conisch voor een lichtmetalen velg.
Normaal word een bout vast gezet met ongeveer 110 Nm voor LM velgen, en 125 voor stalen velgen, verschilt per auto.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |