abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153031461
OP:

Pietro Parolin,de tweede man in het Vaticaan, heeft de uitslag van het Ierse referendum over het homohuwelijk een nederlaag voor de mensheid genoemd. Hij deed dat gisteren bij een conferentie in Rome.

62 procent van de Ieren stemde vorige week voor het homohuwelijk. Parolin is daarover bedroefd en wil dat de kerk het geloof nog meer gaat uitdragen. Hij zegt dat het klassieke huwelijk, tussen
man en vrouw, de toekomst blijft voor de kerk en voor de mensheid.

Parolin is kardinaal-staatssecretaris. Hij is daarmee de op een na hoogste kerkbestuurder, na paus Franciscus.

http://nos.nl/teletekst#126

Het is toch te gek voor woorden. Iedere nieuwe stap in het humaniseren van de samenleving wordt gedwarsboomd door mannen in jurken die nog leven in de middeleeuwen. :{

:P

Het Ierse 'ja' bij het referendum over het homohuwelijk is 'een nederlaag voor de mensheid'. Dat heeft kardinaal Pietro Parolin, als staatssecretaris de op één na hoogste bestuurder van de Rooms-Katholieke kerk, gezegd tegen Ierse verslaggevers.

Ruim 62 procent van de Ieren stemde vorige week voor de openstelling van het huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht, iets dat tegen de principes van de Rooms-Katholieke kerk is. Parolin zegt dat de kerk deze realiteit onder ogen moet zien, maar dat het klassieke huwelijk, tussen man en vrouw, de 'toekomst van de mensheid' zal blijven. Hij zegt bedroefd te zijn over de uitslag van het Ierse referendum. 'Het is niet alleen een nederlaag voor de christelijke principes, maar ook voor de mensheid.'

Het is de hardste veroordeling van het Ierse homohuwelijk tot nu toe. Eerder had de aartsbisschop van Dublin, Diarmuid Martin, zich in mildere bewoordingen over de uitslag van het referendum uitgelaten. 'Als dit referendum de opvatting van jonge mensen weerspiegelt, zal de kerk een reality-check moeten doen.'

De uitlatingen van Parolin zullen het debat over de opstelling van de Rooms-Katholieke kerk ten opzichte van het homohuwelijk weer doen oplaaien. Paus Franciscus heeft nog niet op de uitkomst van het Ierse referendum gereageerd. Maar eerder had hij op vragen over het mogelijke bestaan van een 'homo-lobby' binnen de kerk geantwoord: 'Wie ben ik om te oordelen?' Die opmerking riep bij veel progressieve katholieken de hoop op dat de kerk een andere weg was ingeslagen, een weg waarop meer ruimte was voor acceptatie van homoseksualiteit.

Grote verandering
Ierland is het eerste land dat het homohuwelijk heeft gelegaliseerd na een volksraadpleging. Politieke analisten stellen dat de uitslag van vorige week een grote verandering is ten opzichte van 1980, toen de Ierse bevolking nog meer achter de katholieke kerk stond, en overweldigend tegen abortus en echtscheidingen stemde.

'We zijn een nieuw land', zei politiek analist Sean Donnelly. 'Toen ik opgroeide was de katholieke kerk zo machtig en werd het woord homoseksueel niet eens gebruikt. Het is een enorme verandering voor dit conservatieve land geweest.'

http://www.volkskrant.nl/(...)e-mensheid~a4041035/

:P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_153031475
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 09:02 schreef DS4 het volgende:
Wat een droevenis weer, dit draadje. Een representant van de katholieke kerk laat weten dat hij het homohuwelijk niet ziet zitten (dat is geen nieuws, dat is al eeuwenlang het geval daar!), dat hij vindt dat de kerk het geloof nog meer moet uitdragen (ok, dat is raar, alsof je zegt dat je als verantwoordelijke daarvoor eigenlijk vindt dat je tot op heden er een potje van gemaakt hebt) en dat ook in de toekomst de kerk het huwelijk blijft zien als een instituut voor man en vrouw.
Hij zegt niet zomaar dat hij het homohuwelijk niet ziet zitten, hij noemt het 'een nederlaag voor de mensheid'.

Daar doe je wel heel makkelijk over. Als iemand dat in Nederland zou zeggen is ie gewoon strafbaar.
pi_153031641
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 09:21 schreef Molurus het volgende:

Hij zegt niet zomaar dat hij het homohuwelijk niet ziet zitten, hij noemt het 'een nederlaag voor de mensheid'.

Daar doe je wel heel makkelijk over. Als iemand dat in Nederland zou zeggen is ie gewoon strafbaar.
Strafbaar? Er komen hardere woorden voorbij zonder dat het OM boe of ba zegt...

Iedere vertegenwoordiger van de katholieke kerk bij voorbaat uitmaken voor pedofiel lijkt mij hoe dan ook geen gepaste reactie.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_153031897
Als je het dan over afkeurende mannen in jurken wil hebben horen daar de nog veel meer tolerante imams ook in meegenomen te worden
  donderdag 28 mei 2015 @ 09:41:33 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_153031954
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 09:28 schreef DS4 het volgende:
Iedere vertegenwoordiger van de katholieke kerk bij voorbaat uitmaken voor pedofiel lijkt mij hoe dan ook geen gepaste reactie.
Toch faciliteerde de kerk en beschermde de kerk veel pedofielen. Daar kan je natuurlijk al zou de kerk dat wel prettig vinden niet zomaar overheen stappen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_153032026
quote:

[..]

Noem eens wat voorbeeldjes :) ? Men kan al een rechtszaak beginnen voor "minder, minder, minder" - een aanzienlijk minder haatdragende opmerking.

quote:
*weg*

Je hebt eigenlijk gewoon gelijk. Het behoort om de argumenten te gaan, niet om de persoon - hoe ironisch de uitspraken uit de mond van een specifiek persoon ook moge zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door Kassamiep op 28-05-2015 10:32:28 ]
pi_153032106
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 09:41 schreef Megumi het volgende:

Toch faciliteerde de kerk en beschermde de kerk veel pedofielen. Daar kan je natuurlijk al zou de kerk dat wel prettig vinden niet zomaar overheen stappen.
Het draagt op zijn minst niet bij aan een constructieve dialoog, wel?
  donderdag 28 mei 2015 @ 09:50:50 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_153032178
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 09:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het draagt op zijn minst niet bij aan een constructieve dialoog, wel?
Maar een constructieve dialoog op gebied van religie is per definitie al onmogelijk omdat er maar een god en een waarheid is volgens christenen en moslims is mijn ervaring. Dus je gelijk hebben en of krijgen is dan al onmogelijk. En zelfs gevaarlijk omdat er een paar mensen zijn in dat soort clubs die er niet voor terug deinzen hun waarheid met geweld aan een ander op te dringen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_153032270
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 09:44 schreef Kassamiep het volgende:

Noem eens wat voorbeeldjes :) ? Men kan al een rechtszaak beginnen voor "minder, minder, minder" - een aanzienlijk minder haatdragende opmerking.

Pardon? Jij vindt de suggestie om mensen op basis van hun afkomst te deporteren minder haatdragend dan de opmerking dat het huwelijk voorbehouden dient te blijven voor heteroseksuele relaties?

quote:
Hij is geen willekeurige vertegenwoordiger he. Hij is Pietro Parolin, samen met de vorige Paus een van de hoofdverantwoordelijken van het verdoezelen van misbruik, het bedreigen van misbruikslachtoffers en betrokken bij het uit handen van justitie houden van meerdere priesters.

Harde woorden zijn gepast. Hij en (vooral) Benedictus horen gewoon in een cel.
Dat alles maakt hem nog geen pedofiel, nog afgezien van het feit dat de beschuldigingen die jij nu tegen hem uit mij volstrekt onbekend zijn en ik met behulp van google eerder het tegendeel lees, dus dat mag je eerst eens goed onderbouwen.
  donderdag 28 mei 2015 @ 09:58:09 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_153032338
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 09:55 schreef DS4 het volgende:
Dat alles maakt hem nog geen pedofiel, nog afgezien van het feit dat de beschuldigingen die jij nu tegen hem uit mij volstrekt onbekend zijn en ik met behulp van google eerder het tegendeel lees, dus dat mag je eerst eens goed onderbouwen.
Maar even verder googelen op kindermishandeling en pedofilie in combinatie met de kerk heb je dus nog niet gedaan? Of misdaden plegen en de ander kant uitkijken en een oogje dicht doen? Zoek bijvoorbeeld op nazi's en de kerk bijvoorbeeld?

[ Bericht 5% gewijzigd door Megumi op 28-05-2015 10:03:55 ]
pi_153032513
Overigens laat deze discussie zien dat de wetgever m.i. het kerkelijke huwelijk en de wettelijke variant daarvan (die wat mij betreft dan gewoon een andere naam mag krijgen) dient te scheiden. Dat voorkomt een hoop discussie en haalt ook een streep door een ander vreemd fenomeen: dat je eerst voor de wet getrouwd moet zijn, voordat je in de kerk mag trouwen.

Zo krijg je een veel rationelere vorm, waarbij je kan kiezen. Er zijn immers ook mensen die wel voor de kerk getrouwd willen zijn, maar niet voor de wet. Waarom dat niet zou moeten mogen is mij een raadsel, daar de wetgever helemaal niets te maken heeft met eender welk sacrament.
pi_153032549
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 09:58 schreef Megumi het volgende:

[..]

Maar even verder googelen op kindermishandeling en pedofilie in combinatie met de kerk heb je dus nog niet gedaan? Of misdaden plegen en de ander kant uitkijken en een oogje dicht doen? Zoek bijvoorbeeld op nazi's en de kerk bijvoorbeeld?

[ afbeelding ]
Als je nou eens goed leest zie je dat het een beschuldiging was ten aanzien van Parolin persoonlijk. Ik acht het redelijk uitgesloten dat hij betrokken is geweest bij de misdaden van de nazi's... Jij niet?
  donderdag 28 mei 2015 @ 10:10:31 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_153032629
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als je nou eens goed leest zie je dat het een beschuldiging was ten aanzien van Parolin persoonlijk. Ik acht het redelijk uitgesloten dat hij betrokken is geweest bij de misdaden van de nazi's... Jij niet?
In elk geval is hij lid van een organisatie die er alles aan doet om de wat zwarte pagina's uit de moet ik zeggen ruime geschiedenis van de kerk onder tafel te houden en of er geen verantwoordelijkheid voor te nemen.
pi_153032727
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:10 schreef Megumi het volgende:

In elk geval is hij lid van een organisatie die er alles aan doet om de wat zwarte pagina's uit de moet ik zeggen ruime geschiedenis van de kerk onder tafel te houden en of er geen verantwoordelijkheid voor te nemen.
Dus moeten we hem persoonlijk maar beschuldigen van pedofiel zijn en/of andere concrete beschuldigingen die waarschijnlijk helemaal niet aan zijn adres toebehoren?

Logisch.

Het is niet alsof de kerk als instituut is opgericht voor die zwarte pagina's. Katholiek zijn as such (en ook daarbinnen een functie bekleden) is derhalve allerminst verdacht.
pi_153032828
Inderdaad, da's toch vies. Twee mannen die elkaar 'liefhebben'!?!? Beter doe je het gewoon een beetje op een christelijke manier met een klein jongetje. Da's ten minste ethisch verantwoord.
  donderdag 28 mei 2015 @ 10:23:06 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_153032883
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:15 schreef DS4 het volgende:

[..]
Het is niet alsof de kerk als instituut is opgericht voor die zwarte pagina's. Katholiek zijn as such (en ook daarbinnen een functie bekleden) is derhalve allerminst verdacht.
Werken bij een organisatie die eens volkerenmoord, vrouwenverbranding enz pleegde. En nu kinderen verkracht en homo's discrimineert zou ik persoonlijk niet prettig vinden maar toegeven godsdienstvrijheid staat nou eenmaal in de grondwet. Zonder dat zou de kerk waarschijnlijk als een criminele organisatie behandel worden.
pi_153032970
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:23 schreef Megumi het volgende:

Werken bij een organisatie die eens volkerenmoord, vrouwenverbranding enz pleegde.
Jij hebt je Nederlanderschap ook opgegeven op basis van "ons" slavernijverleden neem ik aan?
  donderdag 28 mei 2015 @ 10:27:17 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_153032985
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jij hebt je Nederlanderschap ook opgegeven op basis van "ons" slavernijverleden neem ik aan?
Nee want ik ben geen Nederlander. Maar Canadees.
pi_153033021
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:27 schreef Megumi het volgende:

[..]

o en daar bestond slavernij niet zeker? :')
  donderdag 28 mei 2015 @ 10:33:12 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_153033116
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:28 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

o en daar bestond slavernij niet zeker? :')
Waar zeg ik dat? Je vroeg me of in Nederlander ben? En ik heb geen Nederlands paspoort. Maar wel een Canadees papssoort. Daar geef ik netjes antwoord op. In elk geval is de slavernij officieel in 1833 in Canada afgeschaft. Nederland deed dat pas in 1863 als ik me niet vergis.
pi_153033239
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:27 schreef Megumi het volgende:

De essentie van de vraag heb je uiteraard wel begrepen, maar ook jij kiest ervoor om de zwarte pagina's links te laten liggen en snel ergens anders over te lullen.

Goh, waar beschuldigde jij de katholieken ook alweer van?
  donderdag 28 mei 2015 @ 10:46:16 #22
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153033372
quote:

[..]

Discriminatie van homoseksuelen is in Nederland strafbaar, ja. Zeker in dat soort bewoordingen.

quote:

Ze werken voor een organisatie die, als onderdeel van hun beleid, pedofielen die ze in dienst hebben de hand boven het hoofd houdt. Strikt genomen ben je dan in dienst van een criminele organisatie.

Er is wel eens een oproep geweest om de Paus te arresteren zo gauw hij op het grondgebied van het Verenigd Koninkrijk zou stappen, om die reden. (Wat daar toen mee is gebeurd weet ik eerlijk gezegd niet.)
pi_153033617
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

De essentie van de vraag heb je uiteraard wel begrepen, maar ook jij kiest ervoor om de zwarte pagina's links te laten liggen en snel ergens anders over te lullen.

dit scheelt mij een reactie typen
  donderdag 28 mei 2015 @ 11:02:06 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_153033765
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waar zeg ik Katholieken ik heb het over de kerk? Jij bent wel selectief in lezen en googelen in dit topic?
  donderdag 28 mei 2015 @ 11:04:08 #25
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153033821
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Een belangrijk verschil is natuurlijk dat je wel als Nederlander wordt geboren, maar niet als werknemer van de katholieke kerk.

Ik denk niet dat je landen en organisaties zo 1 op 1 kunt vergelijken. Dat zou natuurlijk ook idioot zijn... je kunt met deze redenatie zo'n beetje alles goedpraten. "Ja, mijn opa was NSB'er, maar hij vermoordde zelf geen joden hoor". Who cares?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')