http://www.nu.nl/buitenla(...)fen-duitse-kust.htmlquote:Brandend schip met meststoffen dreigt te ontploffen voor Duitse kust
In de Noordzee voor de kust van Duitsland is brand uitgebroken op een schip dat meststoffen vervoert. Het schip dreigt daardoor te ontploffen. Er is een veiligheidszone ingesteld van 5 kilometer, waardoor niemand bij het schip kan komen.
Dat meldt de NOS.
De bemanning van het schip werd maandag al van boord gehaald.
Het schip ligt 30 kilometer uit de kust voor het Duitse eiland Helgoland. Inwoners van het gebied klaagden eerder al over stank door het brandende schip.
Er zou geen direct gevaar zijn voor de volksgezondheid.
Het 192 meter lange schip genaamd Purple Beach kwam maandag in de problemen toen er rook uit het laadruim kwam.
Toen werd vastgesteld dat er schadelijke stoffen vrijkwamen bij de brand, waarna 22 bemanningsleden van boord werden gehaald. Ze zijn naar het ziekenhuis gebracht.
Ook een aantal brandweerlieden moest voor controle naar het ziekenhuis. Niemand raakte zwaargewond.
Door de zware dampen en de hitte kan niemand in de buurt van het schip komen, waardoor er geen bluswerkzaamheden plaatsvinden. Het is daardoor niet bekend hoe de situatie op het schip is.
lijkt mij ook, torpedo erop en klaar, over een paar jaar heb je dan een prachtig wrak vol met zeelevenquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:11 schreef Wombcat het volgende:
Lijkt me overigens niet handig zo'n schip dat maar gewoon stuurloos ronddrijft. Kunnen ze het niet beter als targetpractice voor de marine/luchtmacht gebruiken?
Ja, met die mest groeit het allemaal ook nog lekker snel natuurlijkquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
lijkt mij ook, torpedo erop en klaar, over een paar jaar heb je dan een prachtig wrak vol met zeeleven
De stookolie en weet ik wat er verder aan boord is wel.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:16 schreef dimmak het volgende:
Inderdaad, laat afzinken dat schip. Mest is voor de rest niet schadelijk toch?
Die is lang niet zo gevaarlijk als 33.722 ton kunstmest die ontploftquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
De stookolie en weet ik wat er verder aan boord is wel.
Zit er zo veel in dan?quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die is lang niet zo gevaarlijk als 33.722 ton kunstmest die ontploft
Dat is het laadvermogen van het schipquote:
Jij gaat vliegtuigen en helikopters laten vliegen boven een schip dat mogelijkerwijze gaat ontploffen? En let wel, sommige kunstmeststoffen zijn hoogst explosiefquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:24 schreef kanovinnie het volgende:
Zijn blusvliegtuigen/helicopters geen oplossing? Zo te zien is het dek dicht maar wellicht helpt het iets.
't schip hoeft niet vol te zitten toch? En sowieso niet vol met alleen kunstmest.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is het laadvermogen van het schip
Het is een bulkschip, dus onwaarschijnlijk dat er naast kunstmest ook erts of graan in zit.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
't schip hoeft niet vol te zitten toch? En sowieso niet vol met alleen kunstmest.
Misschien zit het niet vol, maar ze zullen vast meer dan twee zakjes meenemen voor hun eigen tuintje.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
't schip hoeft niet vol te zitten toch? En sowieso niet vol met alleen kunstmest.
Zou goed kunnen hoor, ik heb er geen verstand van.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:28 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Misschien zit het niet vol, maar ze zullen vast meer dan twee zakjes meenemen voor hun eigen tuintje.
Ik denk trouwens dat ze dit soort shit in bulk vervoeren, dus dat (vrijwel) het hele ruim er wel mee gevuld is.
het feit dat er een zonde van 5 kilometer is zegt wel voldoende jaquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij gaat vliegtuigen en helikopters laten vliegen boven een schip dat mogelijkerwijze gaat ontploffen? En let wel, sommige kunstmeststoffen zijn hoogst explosief
Daar vertraag je het uitbranden waarschijnlijk alleen maar mee.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:24 schreef kanovinnie het volgende:
Zijn blusvliegtuigen/helicopters geen oplossing? Zo te zien is het dek dicht maar wellicht helpt het iets.
Wat een achterlijke redneck dat hij er zo dicht bij gaat staanquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:32 schreef Symphonic het volgende:
[..]
het feit dat er een zonde van 5 kilometer is zegt wel voldoende ja
Ben benieuwd wat eerder wegsmelt, het dek of de bodemquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:34 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Daar vertraag je het uitbranden waarschijnlijk alleen maar mee.
Lijkt me trouwens dat dat dek niet heel lang dicht is en ondertussen al behoorlijk aan het wegsmelten/branden is!
Ik denk het dek, want warmte (en vuur) gaat omhoog, en de bodem wordt aan de andere kant automatisch gekoeld door zeewaterquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:36 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat eerder wegsmelt, het dek of de bodem
Daar is tegenwoordig een knopje voor.quote:
op 6 December 1917 ontplofte de SS Mont Blanc, een voor huidige maatstaven zeer klein schip van 3121 Ton (schip plus lading dus nog geen 10% van het laadvermogen van dit schip)quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zou goed kunnen hoor, ik heb er geen verstand van.
Zal een flinke knal geven als die gaat. Zouden we dat hier (in amsterdam bijvoorbeeld) nog horen?
quote:Gebouwen schudden en spullen vielen van planken in Truro (100 km) en New Glasgow (126 km). De explosie werd gevoeld en gehoord in Charlottetown, Prins Edwardeiland, ongeveer 215 km ten noorden, en Cape Breton, 360 km ten oosten.
Nee, die komt naar de oppervlakte en geeft een olievlek.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:40 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Maar als dat schip ontploft zinkt die stookolie toch ook naar de bodem?
Lijkt mij niet dat die stookolie in één keer opfikt en binnen een paar seconden weg is
Ik bedoel dat de olie nog opgesloten zit in het schipquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, die komt naar de oppervlakte en geeft een olievlek.
Gelukkig ligt deze 30 km wegquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
op 6 December 1917 ontplofte de SS Mont Blanc, een voor huidige maatstaven zeer klein schip van 3121 Ton (schip plus lading dus nog geen 10% van het laadvermogen van dit schip)
Deze had explosieven aan boord.
Dat is wat anders dan kunstmest, maar niet zo veel anders dan je zou denken. Veel springstoffen zijn uitstekende kunstmest, en sommige kunstmestsoorten nogal explosief
http://en.wikipedia.org/wiki/Halifax_Explosion
Nee joh dat blijft gewoon in de compartimenten zitten. Alle tanks, compartimenten en leidingen zijn zo ontworpen dat als het hele schip stuk gaat, dat wel heel blijftquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:43 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de olie nog opgesloten zit in het schip
Maar dan komt het alsnog bovendrijven dus?
Ook indien BOEM?quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:44 schreef kanovinnie het volgende:
Nee joh dat blijft gewoon in de compartimenten zitten. Alle tanks, compartimenten en leidingen zijn zo ontworpen dat als het hele schip stuk gaat, dat wel heel blijft
Maar de leidingen e.d. kunnen zo'n klap toch niet aan lijkt mequote:Op woensdag 27 mei 2015 11:44 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Gelukkig ligt deze 30 km weg
[..]
Nee joh dat blijft gewoon in de compartimenten zitten. Alle tanks, compartimenten en leidingen zijn zo ontworpen dat als het hele schip stuk gaat, dat wel heel blijft
Dat dus, t zal een beste boem geven als die gaatquote:
Dat was sarcasme, natuurlijk blijven die compartimenten niet heelquote:
Dat idee kreeg ik al een beetje jaquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:46 schreef kanovinnie het volgende:
Ik was zo sarcastisch als het maar kon.
Waarschijnlijk is dan alles naar de klote dus al die stookolie komt er in 1 klap uit.
Hij wist blijkbaar niet, net zoals de meeste mensen, dat kunstmest kan exploderen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:35 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Wat een achterlijke redneck dat hij er zo dicht bij gaat staan
Of hij wist niet dat het een kunstmestfabriek wasquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij wist blijkbaar niet, net zoals de meeste mensen, dat kunstmest kan exploderen.
Kijk voor de gein eens hoeveel publiek een beetje fik trekt.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:49 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Of hij wist niet dat het een kunstmestfabriek was
Vuurwerkramp enschedequote:Op woensdag 27 mei 2015 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk voor de gein eens hoeveel publiek een beetje fik trekt.
Die liggen wel erg dichtbij iddquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:53 schreef dimmak het volgende:
http://www.vesselfinder.com/nl/?imo=9138135
Het schip en de locatie.
Er liggen dus 2 hulpschepen erbij met gevaar voor eigen leven.
Die rook doet me denken aan rookbommen van vroeger die je zelf maaktequote:Op woensdag 27 mei 2015 11:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Het Schip
[ afbeelding ]
De brand
[ afbeelding ]
Volgens de FAZ is er een no go afstand van 5 kilometer waar ook hulpschepen zich aan zouden moeten houdenquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:53 schreef dimmak het volgende:
http://www.vesselfinder.com/nl/?imo=9138135
Het schip en de locatie.
Er liggen dus 2 hulpschepen erbij met gevaar voor eigen leven.
Er zijn dus uitzonderingen, of ze zijn ergens mee bezig. Het derde hulpschip ligt dan wel weer een stuk verder weg.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens de FAZ is er een no go afstand van 5 kilometer waar ook hulpschepen zich aan zouden moeten houden
Ik heb een Q code voor ze: GTFOquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:59 schreef dimmak het volgende:
[..]
Er zijn dus uitzonderingen, of ze zijn ergens mee bezig. Het derde hulpschip ligt dan wel weer een stuk verder weg.
Hoeveel ton is er aan boord van dat schip?quote:Australia Wyandra, Queensland
September 6, 2014
A truck carrying 56 tonnes rolled on a rural road, exploding shortly after the driver was rescued. The explosion was heard 30km away with debris being thrown 2km, it totally destroyed a highway bridge. The driver and 6 firemen were injured.
Om er vervolgens een surprise jihad filmpje van te makenquote:Op woensdag 27 mei 2015 12:03 schreef Rabieluh het volgende:
Beter filmen ze dit vanuit zoveel mogelijk hoeken, dan heeft de explosie nog wat amusementswaarde.
Uiteraard jaquote:Op woensdag 27 mei 2015 12:03 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Om er vervolgens een surprise jihad filmpje van te maken
Het schip heeft een laadvermogen van meer dan 33000 tonquote:Op woensdag 27 mei 2015 12:02 schreef MaGNeT het volgende:
Hmm, dat spul kan aardig knallen...
http://en.wikipedia.org/wiki/Ammonium_nitrate_disasters
[..]
Hoeveel ton is er aan boord van dat schip?
quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:05 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Het schip heeft een laadvermogen van meer dan 33000 ton
Hmm, ben geen expert maar volgens mij is het maar goed dat hij niet in een haven ligt nu.quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:05 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Het schip heeft een laadvermogen van meer dan 33000 ton
anders had braddie 'm wel op volle zee geduwdquote:Op woensdag 27 mei 2015 12:14 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hmm, ben geen expert maar volgens mij is het maar goed dat hij niet in een haven ligt nu.
Om het even te visualiseren, dat zijn 13,2 olympische zwembaden vol water aan gewicht, een Fifa internationaal voetbalveld (ook buiten de lijnen) vol, 5,2 meter hoog opgestapeldquote:Op woensdag 27 mei 2015 12:05 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Het schip heeft een laadvermogen van meer dan 33000 ton
Ja absurd, maar dat raak je volgens mij wel kwijt in een schip van 192 meter langquote:Op woensdag 27 mei 2015 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Om het even te visualiseren, dat zijn 13,2 olympische zwembaden vol water aan gewicht, een Fifa internationaal voetbalveld (ook buiten de lijnen) vol, 5,2 meter hoog opgestapeld
laadvermogen is uitgedrukt in ton, gewicht dus. of dat los in het ruim ligt of in containers maakt niet zoveel uit. Op de opnames van het fikkende schip zie ik iig geen containers.quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:22 schreef dimmak het volgende:
Laadvermogen is niet alleen zijn ruim toch? Er is namelijk ook nog genoeg plek voor containers aan dek. En op veel foto's staat hij ook vol.
[ afbeelding ]
Voor moderne schepen is dit geeneens een groot schipquote:Op woensdag 27 mei 2015 12:22 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Ja absurd, maar dat raak je volgens mij wel kwijt in een schip van 192 meter lang
quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:27 schreef spijkerbroek het volgende:
Waar is Regilio Tuur als je hem nodig hebt?
Kijk het filmpje een paar posts boven jouw post. Daar zie je geen containers.quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:22 schreef dimmak het volgende:
Laadvermogen is niet alleen zijn ruim toch? Er is namelijk ook nog genoeg plek voor containers aan dek. En op veel foto's staat hij ook vol.
[ afbeelding ]
Dat weet ik, maar laadvermogen heeft niet te betekenen dat hij zo vol zit. Dat bedoel ik ermee te zeggen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:35 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Kijk het filmpje een paar posts boven jouw post. Daar zie je geen containers.
Zou kunnen, maar het is ook vreselijk duur een schip met een halve lading te laten varen. De vrachtprijs per ton verdubbeld danquote:Op woensdag 27 mei 2015 12:38 schreef dimmak het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar laadvermogen heeft niet te betekenen dat hij zo vol zit. Dat bedoel ik ermee te zeggen.
Kan met regels te maken hebben natuurlijk. Het is geen droge lading.quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar het is ook vreselijk duur een schip met een halve lading te laten varen. De vrachtprijs per ton verdubbeld dan
Hoe kom jij erbij dat kunstmest implodeert?quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:46 schreef firefly3 het volgende:
Is het nou mest of kunstmest? Kunstmest explodeerd namelijk niet, het implodeerd.
Het zou ook niet moeten stinken, want wind waait altijd van de kust af waardoor geuren slechts richting de zee toe vliegen om vervolgens neer te dwarrellen in het water. Vissen die dit ruiken zullen er overigens wél last van hebben.
Hoezo geen droge lading?quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:44 schreef dimmak het volgende:
[..]
Kan met regels te maken hebben natuurlijk. Het is geen droge lading.
1. Implosie...quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:46 schreef firefly3 het volgende:
Is het nou mest of kunstmest? Kunstmest explodeerd namelijk niet, het implodeerd.
Het zou ook niet moeten stinken, want wind waait altijd van de kust af waardoor geuren slechts richting de zee toe vliegen om vervolgens neer te dwarrellen in het water. Vissen die dit ruiken zullen er overigens wél last van hebben.
Ik ben geen expert verder.quote:
Bij kunstmest verwacht ik bigbags met rond de kub/anderhalf kub inhoud, of reeds verpakt in 25KG zakken op pallets.quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
laadvermogen is uitgedrukt in ton, gewicht dus. of dat los in het ruim ligt of in containers maakt niet zoveel uit. Op de opnames van het fikkende schip zie ik iig geen containers.
quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:54 schreef hottentot het volgende:
[..]
1. Implosie...
2. Wind waait altijd van de kust af...
Grapjas.
In een schip? LOLquote:Op woensdag 27 mei 2015 12:56 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bij kunstmest verwacht ik bigbags met rond de kub/anderhalf kub inhoud, of reeds verpakt in 25KG zakken op pallets.
Het schip beschouw ik als verloren, niemand met gezond verstand komt in de buurt. Een katalysator voor een snelle explosie ontbreekt zeer waarschijnlijk maar het idee alleen al.
Dat komt trouwens vaak voor in Duitse steden, hoewel het nu wel erg veel mensen zijnquote:Op woensdag 27 mei 2015 12:59 schreef hottentot het volgende:
Je zou bijna vergeten dat ze in Keulen nog een 1000 ponder aan het ontmantelen zijn, waarvoor 20.000 mensen zijn geëvacueerd.
Ik kan je vertellen dat wijzelf bij ons elke week schepen laden met bigbags en 25kg zakken. Ook worden er schepen met los product geladen, maar de meerderheid is voorverpakt.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In een schip? LOL
en olietankers zitten natuurlijk vol met vaten met olie
Het is trouwens een 2000 ponder.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat komt trouwens vaak voor in Duitse steden, hoewel het nu wel erg veel mensen zijn
Dat kan, maar is dat ook zo voor kunstmest?quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat wijzelf bij ons elke week schepen laden met bigbags en 25kg zakken. Ook worden er schepen met los product geladen, maar de meerderheid is voorverpakt.
Vervoeren is wel weer makkelijker als het al verpakt is.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat kan, maar is dat ook zo voor kunstmest?
Bij een schip van dit formaat?
Gaat nogal wat extra laad/lostijd in zitten
Schip uit zuigen, tankwagen of binnenvaartschip in blazen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vervoeren is wel weer makkelijker als het al verpakt is.
Holy fuck. Is er ook bekend (bij het grote publiek bedoel ik dan) welke kunstmest in het schip zit?quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:10 schreef Ener-G het volgende:
[..]
bron
Max draught is 11.4, dus het schip zit helemaal vol
als ze een explosie verwachten zal het ammoniumnitraat zijn. NH4NO3quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Holy fuck. Is er ook bekend (bij het grote publiek bedoel ik dan) welke kunstmest in het schip zit?
Jep:quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:06 schreef crystal_meth het volgende:
als ze een explosie verwachten zal het ammoniumnitraat zijn. NH4NO3
https://www.ndr.de/nachri(...),purplebeach100.htmlquote:Das Problem: Die Ladung des Frachters ist brisant. Denn ein Grundstoff von Dünger ist Ammoniumnitrat - ein Salz, das auch für die Herstellung von Sprengstoff verwendet wird und bei Hitze reagieren kann. An der Außenwand des 193 Meter langen Frachters wurden zeitweise 45 Grad gemessen. "Man kann daraus aber nur wenige Schlüsse auf die Innentemperatur ziehen"
Mooie combinatie.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:09 schreef spijkerbroek het volgende:
Volgens meerdere bronnen is er ook nog 1300 ton brandstof aan boord.
Als boem dan BOEMquote:
Dan zit er het equivalent van 11.500.000 kilo TNT in dat schip. Bizar.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:06 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
als ze een explosie verwachten zal het ammoniumnitraat zijn. NH4NO3
Gebeurt aan de oppervlakte he. Geen kans op tsunami.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:18 schreef Rabieluh het volgende:
Is 30km uit de kust nog wel genoeg dan? Mini-tsunami?
In Nederland ook nog steeds paar keer per jaar hoor, en af en toe vissen ze ze er ook 1 op, is tijdje terug nog mis gegaan, volgens mij 2 doden op een kotter.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat komt trouwens vaak voor in Duitse steden, hoewel het nu wel erg veel mensen zijn
Tuurlijk, maar in D is er wat meer neergekwakt per vierkante kilometerquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Nederland ook nog steeds paar keer per jaar hoor, en af en toe vissen ze ze er ook 1 op, is tijdje terug nog mis gegaan, volgens mij 2 doden op een kotter.
Klopt, het verbaast me trouwens dat ze bijna nooit spontaan afgaan, je zou zeggen dat die dingen helemaal doorgerot en zo instabiel als de pest zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar in D is er wat meer neergekwakt per vierkante kilometer
Stel je voor dat er ieder jaar nu 0,1% van wat er ligt spontaan zou ontploffen. De D steden zouden vrijwel onbewoonbaar zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, het verbaast me trouwens dat ze bijna nooit spontaan afgaan, je zou zeggen dat die dingen helemaal doorgerot en zo instabiel als de pest zijn.
Ik neem aan dat veel explosieven die nu worden gevonden een defecte ontsteking hebben. Anders waren ze wel ontploft tijdens het afwerpen of in de zestig jaar daarna.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, het verbaast me trouwens dat ze bijna nooit spontaan afgaan, je zou zeggen dat die dingen helemaal doorgerot en zo instabiel als de pest zijn.
Pure ammonium nitraat kookt/ontbindt rond 210°C. (waarbij een hoop ontbindingswarmte vrijkomt). Het vrijkomende N20 (lachgas) zou de zuurstof kunnen leveren voor de verbranding van andere aanwezige stoffen. Dat was misschien het probleem bij de Texas City Disaster:quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:25 schreef spijkerbroek het volgende:
De buitenwand van het schip is 45 graden Celsius. Dus de binnenkant zal nog een tikkie warmer zijn..
quote:It was manufactured in a patented process, mixed with clay, petrolatum, rosin and paraffin wax to avoid moisture caking. It was also packaged in paper sacks, then transported and stored at temperatures that increased its chemical activity.
https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_City_disasterquote:Spectators also noted that the water around the docked ship was already boiling from the heat, and the splashing water touching the hull of the ship was vaporized into steam. The cargo hold and deck began to bulge as the pressure of the steam increased inside.
Ik kan me niet voorstellen dat het pure ammoniumnitraat is dat in dat schip ligt.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:39 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Pure ammonium nitraat kookt/ontbindt rond 210°C.
Een blindganger in Schwabing, een wijk van München, in 2012quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik neem aan dat veel explosieven die nu worden gevonden een defecte ontsteking hebben. Anders waren ze wel ontploft tijdens het afwerpen of in de zestig jaar daarna.
Ontbinding van ammoniumnitraat (in water en lachgas) is sterk exotherm, dat heb je bij KNO3 niet.quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:26 schreef hoas het volgende:
Lijkt een beetje op kalisalpeter, maar dat brand toch niet zonder een hulpstof?
Diep respect voor de helden op die blusbootjes. Als de tanker knalt kom je niet meer thuis.quote:Op woensdag 27 mei 2015 16:14 schreef spijkerbroek het volgende:
[ afbeelding ]
6000 ton mest, wordt hier nog gemeld.
Ze willen de luiken niet openen, uit angst dat er zuurstof bij komt en het dan wel boem gaat.
Het schijnt wel dat de situatie zich verbeterd heeft en dat er minder kans is op een explosie.
quote:Op woensdag 27 mei 2015 16:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Diep respect voor de helden op die blusbootjes. Als de tanker knalt kom je niet meer thuis.
Wel mooi om te zien. Diep respect.quote:Op woensdag 27 mei 2015 16:14 schreef spijkerbroek het volgende:
[ afbeelding ]
6000 ton mest, wordt hier nog gemeld.
Ze willen de luiken niet openen, uit angst dat er zuurstof bij komt en het dan wel boem gaat.
Het schijnt wel dat de situatie zich verbeterd heeft en dat er minder kans is op een explosie.
quote:Op woensdag 27 mei 2015 16:34 schreef crystal_meth het volgende:
Oh, is al sinds maandag aan het roken. Krijgen we geen explosie...
Er staat Dünger, dat kan je niet met mest vertalen. Dünger is meststof, niet mestquote:Op woensdag 27 mei 2015 16:14 schreef spijkerbroek het volgende:
[ afbeelding ]
6000 ton mest, wordt hier nog gemeld.
Ze willen de luiken niet openen, uit angst dat er zuurstof bij komt en het dan wel boem gaat.
Het schijnt wel dat de situatie zich verbeterd heeft en dat er minder kans is op een explosie.
Potato, Kartoffelquote:Op woensdag 27 mei 2015 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er staat Dünger, dat kan je niet met mest vertalen. Dünger is meststof, niet mest
Nee, bij mest denk je in het Nederlands aan dierenpoep meststof, daarnaast heb je kunstmest.quote:Op woensdag 27 mei 2015 17:00 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Potato, Kartoffel
Dünger kan ook vertaald worden als mest.
Vraag een modje dan ook even om de TT te veranderen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, bij mest denk je in het Nederlands aan dierenpoep meststof, daarnaast heb je kunstmest.
Dünger is een verzamelbegrip voor alle meststoffen
De Hiroshima bom was 15.000.000 kilo TNT equivalent. Scheelt weinig.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan zit er het equivalent van 11.500.000 kilo TNT in dat schip. Bizar.
Preciesquote:Op woensdag 27 mei 2015 17:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
De Hiroshima bom was 15.000.000 kilo TNT equivalent
Waarom zouden ze het laten zinken als ze het ook zo kunnen redden.quote:Op woensdag 27 mei 2015 17:56 schreef raptorix het volgende:
Kunnen ze het schip trouwens niet laten zinken zonder het erg te beschadigen?
Dan vis je het over een maandje weer op.
Gewoon een gat in de romp maken???quote:Op woensdag 27 mei 2015 17:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Waarom zouden ze het laten zinken als ze het ook zo kunnen redden.
En hoe laat je een schip zinken trouwens..
Je bedoelt die romp waar al die vracht in zit?quote:
Dat hoeft niet speciaal.quote:Op woensdag 27 mei 2015 17:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je bedoelt die romp waar al die vracht in zit?
Over welke romp heb je het dan?quote:
Wel het grootste deel.quote:Op woensdag 27 mei 2015 18:00 schreef raptorix het volgende:
Een schip zit niet helemaal vol met lading.
quote:Op woensdag 27 mei 2015 17:54 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waar halen ze zo snel al dat bluswater vandaan![]()
Kleefmijn does the trickquote:Op woensdag 27 mei 2015 18:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wel het grootste deel.
En je wilt bij een schip dat op ontploffen staat een brander op de romp zetten? Succes...
Hij wil het schip over een maandje ook weer naar boven halen he. Een willekeurig groot gat in de romp gaat niet echt helpen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |