Dat is de keuze van Aletta. Zij wil graag een duurder product. Dat heeft verder geen invloed op de waarde van het extraatje.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:45 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar waarom zou de koper van het tasje recht hebben op een hogere korting op het totaal?
Wel de waarde van het tasje, maar niet de waarde van het jurkje en de truiquote:Op woensdag 27 mei 2015 13:46 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Precies dit. Daarom moet de waarde van het tasje niet meegenomen worden in de verdeling van de korting
Korting A: 5000/5010 * 5 = 4,99 Eur.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:44 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hanteer jouw methode eens in de volgende situatie. De jurk van Aletta kostte 5000 euro, Brenda koopt een paar teenslippers van 10 euro en ze krijgen een haarbandje van 5 euro als gratis 3e artikel. Wat wordt de uitkomst als je jouw methode hanteert?
Je kunt ook andersom beredeneren: hoe duurder de keuze van Aletta, hoe meer Brenda moet betalen voor haar tas. Dat is inderdaad krom.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:47 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dat is de keuze van Aletta. Zij wil graag een duurder product. Dat heeft verder geen invloed op de waarde van het extraatje.
Heb je ook nog een inhoudelijk zinvolle reactie?quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:47 schreef Gymbaboon het volgende:
HAHAHA wooow ik heb weer kunnen lachen om de domheid van bepaalde mensen!
Ik denk dat iedereen het wel eens kan zijn met de denkwijze dat ze allebei een product hebben gekocht en daarom allebei recht hebben op 50% van de waarde van de tas.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:47 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Wel de waarde van het tasje, maar niet de waarde van het jurkje en de trui
Wat mij betreft ligt de crux er inderdaad in dat het verschil in aankoopwaardes geen invloed heeft op de waarde van het kadootje.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je kunt ook andersom beredeneren: hoe duurder de keuze van Aletta, hoe meer Brenda moet betalen voor haar tas. Dat is inderdaad krom.
Hoezo?quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je kunt ook andersom beredeneren: hoe duurder de keuze van Aletta, hoe meer Brenda moet betalen voor haar tas. Dat is inderdaad krom.
Ja, zo ken ik er nog wel een paar... Er is één iemand die de spullen afrekent, dus die is de eigenaar van de tas, trui én jurk!quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:53 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Hoezo?
De tas is niet van Brenda, maar van hun allebei. Dat Brenda hem toevallig uitzoekt maakt haar niet direct de eigenaar.
Nee sorryquote:Op woensdag 27 mei 2015 13:49 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Heb je ook nog een inhoudelijk zinvolle reactie?
Ja. Ja. Ja. Hier ben ik het volledig mee eens.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:53 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Hoezo?
De tas is niet van Brenda, maar van hun allebei. Dat Brenda hem toevallig uitzoekt maakt haar niet direct de eigenaar.
Alleen de waarde van de tas is relevant.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:51 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen het wel eens kan zijn met de denkwijze dat ze allebei een product hebben gekocht en daarom allebei recht hebben op 50% van de waarde van de tas.
Mij gaat het meer om de berekening als je de hoogte van de betalingen laat meewegen.
En dan vind ik dat als je de korting wil verdelen op basis van de waarde van de gekochte goederen de waarde van de tas niet relevant is voor de berekening van de korting
Die dames hebben het juist in de groep gegooid hoe die korting te verdelen. Tas 50/50 verdelen is geen optie. Korting verdelen over gekregen goederen of over het betaald bedrag is juist de vraag.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:53 schreef hottentot het volgende:
TS weet zelf niet meer wat hij wil.
Laat hem eerst maar vertellen wat de dames er zelf van vinden en wat zij willen.
Tas 50/50 verdelen, korting verdelen over gekregen goederen, korting verdelen over betaald bedrag.
Ik houd ermee op en kom straks nog wel even lachen hier.
Probeer het maar eens met grotere getallen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:53 schreef hottentot het volgende:
TS weet zelf niet meer wat hij wil.
Laat hem eerst maar vertellen wat de dames er zelf van vinden en wat zij willen.
Tas 50/50 verdelen, korting verdelen over gekregen goederen, korting verdelen over betaald bedrag.
Ik houd ermee op en kom straks nog wel even lachen hier.
Het dient 1 aankoop te zijn volgens de actie, maar 1 aankoop kun je weer wel met 2 pinpassen betalen of contant of deels pin en deels contant als je wilt.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, zo ken ik er nog wel een paar... Er is één iemand die de spullen afrekent, dus die is de eigenaar van de tas, trui én jurk!
Trek een strootje zou ik zeggen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:57 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Die dames hebben het juist in de groep gegooid hoe die korting te verdelen. Tas 50/50 verdelen is geen optie. Korting verdelen over gekregen goederen of over het betaald bedrag is juist de vraag.
Maakt allemaal niet uit, het gaat erom welke verdeling gewenst is, en die bepaalt de bedragen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Probeer het maar eens met grotere getallen.
Voorbeeld:
Jurk: 1000 euro (A)
Trui: 20 euro (B)
Tas: 20 euro (B)
In jouw geval:
A: korting = 1000/1040 * 20 = 19,23
B: korting = 40/1040 * 20 = 0,77
A profiteert dus bijna voor 100% van de korting en B totaal niet. En dat terwijl A net zo goed die tas van B nodig heeft om de korting te krijgen als andersom.
Ik beschouw het als een kado. Een korting is het niet; ze betalen gewoon resp 100 en 70 euro aan de kassa. Dat kadootje moet proportioneel verdeeld worden in de vorm van geld.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:02 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maakt allemaal niet uit, het gaat erom welke verdeling gewenst is, en die bepaalt de bedragen.
Word de tas beschouwd als een extra kado, of word de tas beschouwd als 40,- korting op het bedrag.
Klopt hottentot. Ik ben wat inconsistent geweest in mijn formulering.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:02 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maakt allemaal niet uit, het gaat erom welke verdeling gewenst is, en die bepaalt de bedragen.
Word de tas beschouwd als een extra kado, of word de tas beschouwd als 40,- korting op het bedrag.
TS wil de tas beschouwen als een extra kado, maar rept in de TS over korting.
Probeer het nu eens met drie dezelfde goederen. Drie jurken van ¤100 p/s.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Probeer het maar eens met grotere getallen.
Voorbeeld:
Jurk: 1000 euro (A)
Trui: 20 euro (B)
Tas: 20 euro (B)
In jouw geval:
A: korting = 1000/1040 * 20 = 19,23
B: korting = 40/1040 * 20 = 0,77
A profiteert dus bijna voor 100% van de korting en B totaal niet. En dat terwijl A net zo goed die tas van B nodig heeft om de korting te krijgen als andersom.
Het gaat erom wat de dames vinden. Als de dames het niet ééns zijn dan kun je nog middelen tussen beide uitkomsten om van het gezeik af te zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:03 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Ik beschouw het als een kado. Een korting is het niet; ze betalen gewoon resp 100 en 70 euro aan de kassa. Dat kadootje moet proportioneel verdeeld worden in de vorm van geld.
Wat is dit eigenlijk voor iets raars? Waarom is 50/50 geen optie?quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:57 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Die dames hebben het juist in de groep gegooid hoe die korting te verdelen. Tas 50/50 verdelen is geen optie. Korting verdelen over gekregen goederen of over het betaald bedrag is juist de vraag.
Als het mooie vrouwen zijn dan beter een mars, en dan beide aan 1 kant beginnen te eten en eindigen in een kus en dat dan weer hier posten.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:05 schreef Gymbaboon het volgende:
Dame 1 koopt een tas van 50 euro.
Dame 2 koopt een hoed van 50 euro.
Dame 1 heeft trek in een mars. 1 euro.
Deze mars is 'gratis' .
Totaalbedrag voor korting= 101 euro.
Na korting 100 euro.
Dame 1 betaalt voor haar tas en mars 50,50
Dame 2 betaalt voor haar hoed 49,50
In dit geval zou ik voor een bounty gaan, beide 50 euro aftikken en ieder een stuk chocolade.
Al zou het 40,- korting zijn op het bedrag, het blijft een absolute korting. 50/50 verdelen. Tenzij de korting gedefinieerd is als een percentage van het totale aankoopbedrag, dan verdeel je het evenredig omdat de aankopen in verhouding tot elkaar een ander percentage bijdragen aan de korting.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:02 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat maakt zeker wel uit. Laat ik het voorbeeld wijzigen:quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:02 schreef hottentot het volgende:
[..]
EDIT: Even opnieuw, je post niet gelezen, geef me een minuutjequote:Op woensdag 27 mei 2015 14:06 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat maakt zeker wel uit. Laat ik het voorbeeld wijzigen:
Jurk (A): 1000 euro
Trui (A): 30 euro
Tas (B): 20 euro
Als je jouw techniek toe zou passen:
Korting A: 1030/1050*20 = 19,62
Korting B: 20/1050*20 = 0,38
In dit geval krijgt A dus een heleboel korting + mag de tas houden.
In dit geval krijgt B dus amper korting + heeft geen tas.
Dan loopt het evengoed mank.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:04 schreef Burdie het volgende:
[..]
Probeer het nu eens met drie dezelfde goederen. Drie jurken van ¤100 p/s.
quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:06 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Al zou het 40,- korting zijn op het bedrag, het blijft een absolute korting. 50/50 verdelen[..]
En uiteindelijk hebben ze allebei een jurk (en eentje heeft er twee) van ¤66,66 per stuk. Ipv dat een een jurk heeft van ¤50 en de ander twee exact dezelfde jurken voor ¤150.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:09 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dan loopt het evengoed mank.
Degene die 2 jurken heeft, krijgt 2/3*100 korting
Degene die één jurk heeft, krijgt 1/3*100 korting
En dat terwijl beiden in beginsel één jurk van 100 euro kochten.
En waarom is dat geen optie?quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:57 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Ja, dat is waar. Ik denk dat er ergens een omslagpunt zit, want je bent het toch wel met mij eens dat mijn bovenstaande voorbeeld krom is?quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:12 schreef Burdie het volgende:
[..]
En uiteindelijk hebben ze allebei een jurk (en eentje heeft er twee) van ¤66,66 per stuk. Ipv dat een een jurk heeft van ¤50 en de ander twee exact dezelfde jurken voor ¤150.
quote:Jurk (A): 1000 euro
A zou in dit geval als het ware een gratis tas krijgen en B profiteert nergens van.
Dan is het 23,53 voor de 100 euro betaler en 16,47 voor de 70 euro betaler.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:03 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Ik beschouw het als een kado. Een korting is het niet; ze betalen gewoon resp 100 en 70 euro aan de kassa. Dat kadootje moet proportioneel verdeeld worden in de vorm van geld.
Dat is helemaal niet mijn techniek.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:06 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat maakt zeker wel uit. Laat ik het voorbeeld wijzigen:
Jurk (A): 1000 euro
A zou in dit geval als het ware een gratis tas krijgen en B profiteert nergens van.
En als het een korting is op het totale bedrag dan is het resp. 19,05 en 20,95?quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:16 schreef jogy het volgende:
[..]
Dan is het 23,53 voor de 100 euro betaler en 16,47 voor de 70 euro betaler.
40 delen door 170 en dat keer het respectievelijke bedrag.
Maar hoe is dat "eerlijk?" Aletta kiest zelf voor die duurdere tas. Daar kun je Brenda dan niet voor op laten draaien, lijkt me. Als Aletta namelijk ook 70 besteed had, waren beiden evenveel kwijt geweest + evenveel korting.Niemand heeft verplicht gesteld dat er 170 moest worden uitgegeven voor die gratis tas.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:16 schreef jogy het volgende:
[..]
Dan is het 23,53 voor de 100 euro betaler en 16,47 voor de 70 euro betaler.
40 delen door 170 en dat keer het respectievelijke bedrag.
Daarom juist procentueel gaan rekenen, dan is er geen omslagpunt.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:14 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, dat is waar. Ik denk dat er ergens een omslagpunt zit, want je bent het toch wel met mij eens dat mijn bovenstaande voorbeeld krom is?
[..]
Dit is op zich wel een sterke argumentatie.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:13 schreef silliegirl het volgende:
[..]
En waarom is dat geen optie?
Zij hebben samen die tas gekregen. Ze zijn dus elk, voor de helft, eigenaar van die tas. Ze hebben namelijk allebei een tas gekocht en bij twee tassen kreeg je er 1 gratis.
Als Brenda de tas wil houden, moet ze 20 euro (helft van de waarde) aan Aletta geven om haar halve tas over te kopen. Als Brenda de tas niet wil houden, kan Aletta 20 euro aan Brenda geven en zelf de tas houden.
(maar echt, wat een gezeik).
Je kunt als Aletta zijnde ook de helft van de waarde van de tas (in principe 0, want tas is gekregen) aan Brenda cadeau doen; probleem opgelost.
Als je gaat rekenen naar rato van het aankoopbedrag, laat je Brenda opdraaien voor de de duurdere smaak van Aletta. Dat is onzin, want als Aletta een tas had gekocht van 50 euro, dan was die tas van 40 nog steeds gratis geweest. Het aankoopbedrag doet dus gewoon niet ter zake.
Onder de streep heeft elke dame nu een tas naar keuze (en Aletta heeft kennelijk dus een duurdere smaak) en een halve gratis tas (want 1+1 tas is een 3e tas "gratis").
Die halve tas moet je verrekenen. Niet naar rato, maar naar waarde voor die tas.
Stel dat Brenda nu 21,95 moet afstaan aan Aletta (want dat is dan proportioneel) draagt ze weer bij aan de duurdere tas van haar en wordt ze ook weer voor een stukje eigenaar van Aletta's tas.
Allemaal nodeloos ingewikkeld dit.
Er zit niet ergens een omslagpunt. Ze krijgen altijd een vast % van de initieel aangeschafte goederen. Hoe duurder of hoe goedkoper het cadeautje maakt voor het vaste % niet uit.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:14 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, dat is waar. Ik denk dat er ergens een omslagpunt zit, want je bent het toch wel met mij eens dat mijn bovenstaande voorbeeld krom is?
[..]
Ja, het is goed met jequote:Op woensdag 27 mei 2015 14:18 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Dit is op zich wel een sterke argumentatie.
Je strooit met dezelfde getallen, maar dan in een ander verhaaltje. Je berekening klopt overigens niet, want 19 + 0,38 + 0,57 is geen 20,-quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet mijn techniek.
Mijn techniek is:
Totaal = 1050,-
Korting = 20,-
korting = 1,9%
Op de jurk van 1000,- komt dan 19,- korting blijft over 981,-
Op de tas van 20,- komt dan 0,38 korting, blijft over 19,62
Op de trui van 30,- komt dan 0,57 korting, blijft over 29,43
Juist.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:18 schreef Gurjen het volgende:
[..]
En als het een korting is op het totale bedrag dan is het resp. 19,05 en 20,95?
Volgens mij werd dit al vaker aangehaald hier, maar goed. Dank jequote:Op woensdag 27 mei 2015 14:18 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Dit is op zich wel een sterke argumentatie.
Nee, dat is niet eerlijk, zoals in het voorbeeld van drie jurken van 100 euro.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:19 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Er zit niet ergens een omslagpunt. Ze krijgen altijd een vast % van de initieel aangeschafte goederen. Hoe duurder of hoe goedkoper het cadeautje maakt voor het vaste % niet uit.
Aletta kan niets omruilen want Bertie heeft het bonnetje, en de dames hebben nu ruzie.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:19 schreef Burdie het volgende:
Aaah maar ik hoor net dat Aletta de tas toch niet zo mooi vond, en 'm gaat ruilen voor een tas van ¤85. De ¤15 zal ze zelf bij betalen, maar ze moet nog wel even verrekenen met Bertie die de gehele rekening van ¤170 had betaald plus twee ijsjes van ¤2,=. Uiteraard is de tas nu niet meer gratis maar de trui wel. Kan iemand even uitrekenen wat de nieuwe situatie wordt? Bedankt!
Geen idee, je wil het toch eerlijk verdeeld hebben of niet?quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:18 schreef Gurjen het volgende:
[..]
En als het een korting is op het totale bedrag dan is het resp. 19,05 en 20,95?
quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:21 schreef hottentot het volgende:
[..]
Aletta kan niets omruilen want Bertie heeft het bonnetje, en de dames hebben nu ruzie.
Klopt, mijn gedachte is dat het gewoon 50/50 is hoor want de bedragen die uitgegeven zijn om te komen tot die gratis tas zijn totaal irrelevant.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:18 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Maar hoe is dat "eerlijk?" Aletta kiest zelf voor die duurdere tas. Daar kun je Brenda dan niet voor op laten draaien, lijkt me. Als Aletta namelijk ook 70 besteed had, waren beiden evenveel kwijt geweest + evenveel korting.Niemand heeft verplicht gesteld dat er 170 moest worden uitgegeven voor die gratis tas.
Welnee, in dat geval deel je de totaalprijs door 2 (dus ieder 100 euro) en krijg je een wisseljurk!quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:21 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet eerlijk, zoals in het voorbeeld van drie jurken van 100 euro.
Reken maar uit:
Jurk 1 (A): 100 euro
Jurk 2 (A): 100 euro
Jurk 3 (B): 100 euro
Bij een 50%-verdeling zou A 50 euro aan B moeten betalen.
Dit betekent dat A voor 150 euro twee jurken heeft (= 75 euro per jurk).
Dit betekent dat B voor 50 euro één jurk heeft.
Getallen zijn groter dus heb ik afrondingen gebruikt.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je strooit met dezelfde getallen, maar dan in een ander verhaaltje. Je berekening klopt overigens niet, want 19 + 0,38 + 0,57 is geen 20,-
Jep, eerlijk verdelen. Dan is het dus wel gewoon 23,50 korting voor A en 16,50 voor B.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:21 schreef jogy het volgende:
[..]
Geen idee, je wil het toch eerlijk verdeeld hebben of niet?
het is 40 euro korting op 170 totaal en dat moet gelijkmatig verdeeld worden dan kan het geen 19,05 en 20,95 zijn, daar zijn de verschillen te groot voor tussen de 70 en 100 euro.
De logica hier gaat ook een beetje deze kant op:quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:23 schreef jogy het volgende:
[..]
Klopt, mijn gedachte is dat het gewoon 50/50 is hoor want de bedragen die uitgegeven zijn om te komen tot die gratis tas zijn totaal irrelevant.
*kuch* het is 40 Euro korting op 210 totaal *kuch*quote:
*Insert mijn verhaal over meedelen in de duurdere smaak van A.*quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:26 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Jep, eerlijk verdelen. Dan is het dus wel gewoon 23,50 korting voor A en 16,50 voor B.
Dit heeft serieus heel weinig met wiskunde te makenquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:28 schreef Gurjen het volgende:
Misschien is het leuk als we de hoofdrolspelers in deze discussie gewoon allemaal aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk neer gooien en een paar van die wiskundeolympiade-dudes en dan komen we er vast wel uit.
Als dat zo zou zijn, zou die logica kloppen. De persoon die 100 euro betaald heeft, kan immers ook zelf iets van 10 euro kopen en dan die 40 euro krijgen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:26 schreef hugecooll het volgende:
[..]
De logica hier gaat ook een beetje deze kant op:
BIJ EEN AANKOOP TER WAARDE VAN 100 EURO OF MEER KRIJGT U 40 EURO KORTING!
- jaaa ik heb 100 betaald en jij 70 dus behoor ik meer dan ¤20 euro te krijgen!
Ooohh op die manier kan het ook alleen ben ik het niet geheel eens met de logica eigenlijk. Het niet betaalde bedrag hoeft niet per se bijgeteld te worden aan het totaal bedrag maar ik begrijp de beredenering wel, dat maakt het verschil wel extreem kleinquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:24 schreef mattie010 het volgende:
Hottentot (en anderen) hebben wel gelijk dat het 19,05 en 20,95 is. Dit is dan ook niet het verschil tussen 70 en 100 euro maar het verschil tussen 100 en 110.
Ik was er ook van overtuigd dat het 70 en 100 was, maar als je eerlijk gaat kijken kan dit natuurlijk niet.
Dan betaalt degene die voor meer waarde heeft aan spullen minder dan degene die minder waarde heeft aan spullen. Vandaar dat je uit moet gaan van de totale waarde: 210.
Die 210 euro wil je dan evenredig verdelen over 170 euro.
Dus:
110/210*170=89,05
100/210*170=80,95
Je hebt dus dan degene met de tas een waarde van 70+40 en dit verreken je eerlijk en degene met dat ding van 100 euro (overigens belachelijk duur) laat je "gewoon" naar ratio betalen.
Dat is toch ook logisch? Ze hebben allebei ¤100 betaald van de ¤200 benodigd. Daarmee krijgen ze recht op 50% van het derde artikel. Dat recht is nu toevallig ¤50 waard.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:21 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet eerlijk, zoals in het voorbeeld van drie jurken van 100 euro.
Reken maar uit:
Jurk 1 (A): 100 euro
Jurk 2 (A): 100 euro
Jurk 3 (B): 100 euro
Bij een 50%-verdeling zou A 50 euro aan B moeten betalen.
Dit betekent dat A voor 150 euro twee jurken heeft (= 75 euro per jurk).
Dit betekent dat B voor 50 euro één jurk heeft.
Nee, dan had de persoon die 100 euro betaald heeft, gewoon in haar eentje iets moeten kopen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:29 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als dat zo zou zijn, zou die logica kloppen. De persoon die 100 euro betaald heeft, kan immers ook zelf iets van 10 euro kopen en dan die 40 euro krijgen.
Het punt hier is juist dat het gratis artikel niet afhankelijk is van de prijs, maar van het aantal: A + B = C gratis.
Ongeacht de waarde van A en B, maar waarvoor geldt dat A > C en B > C.
Waarom ben je het er niet mee eens?quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:29 schreef jogy het volgende:
[..]
Ooohh op die manier kan het ook alleen ben ik het niet geheel eens met de logica eigenlijk. Het niet betaalde bedrag hoeft niet per se bijgeteld te worden aan het totaal bedrag maar ik begrijp de beredenering wel, dat maakt het verschil wel extreem klein.
Rare gedachte als het om drie gelijke dingen gaat.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:23 schreef jogy het volgende:
[..]
Klopt, mijn gedachte is dat het gewoon 50/50 is hoor want de bedragen die uitgegeven zijn om te komen tot die gratis tas zijn totaal irrelevant.
Nee, want is dat is vaag. Hier gaat dat zo:quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:31 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Dat is toch ook logisch? Ze hebben allebei ¤100 betaald van de ¤200 benodigd. Daarmee krijgen ze recht op 50% van het derde artikel. Dat recht is nu toevallig ¤50 waard.
En dat de jurken van A dan duurder worden per stuk is niet zo relevant. Dat komt alleen omdat ze haar korting van ¤50 moet verdelen over twee jurken terwijl B de korting maar over 1 jurk hoeft te verdelen. Je kan ook zeggen dat A een jurk van ¤100 heeft gekocht en eentje van ¤50.
quote:In mijn vriendenkring zouden we zeggen: "Ok, die ene jurk is gratis. Dan is het dus 200 gedeeld door 3 = 66.666 euro per jurk."
Degene die dan 2 jurken wil betaald 2 x 66,70 (want afronding). Dan heeft iedereen dezelfde korting per jurk. De een dus 1x 33,30 en de ander 2x 33,30 (maar die heeft dan ook 2 jurken!)
Ik heb een beetje een hekel aan het bijtellen van niet bijkomende kosten (want tas is gratis) in een berekening. uiteindelijk heeft men respectievelijk daadwerkelijk 70 en 100 euro uitgeven en daar komt een tas van 40 euro gratis bij, dat lijkt mij dat toch de daadwerkelijke korting. Het toevoegen van de waarde van de tas in de berekening geeft degene met de tas dubbel winst want hoger bedrag.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
*kuch* het is 40 Euro korting op 210 totaal *kuch*
Ja, natuurlijk is het logisch, want de berekening is zo, maar het is niet eerlijk. Immers, de een betaalt 75 euro voor de jurk, de ander 50 euro.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:31 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Dat is toch ook logisch? Ze hebben allebei ¤100 betaald van de ¤200 benodigd. Daarmee krijgen ze recht op 50% van het derde artikel. Dat is nu toevallig ¤50 waard.
En dat de jurken van A dan duurder worden per stuk is niet zo relevant. Dat komt alleen omdat ze haar korting van ¤50 moet verdelen over twee jurken terwijl B de korting maar over 1 jurk hoeft te verdelen. Je kan ook zeggen dat A een jurk van ¤100 heeft gekocht en eentje van ¤50.
Was om aan te geven dat de wijze van betalen naar rato van reeds betaald bedrag onhoudbaar is.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:34 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nee, want is dat is vaag. Hier gaat dat zo:
[..]
Naja dat is net hoe je het bekijktquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
Rare gedachte als het om drie gelijke dingen gaat.
Bij de jurken van 100,- betaalt de 1 dus 50,- voor 1 jurk, en de ander dus 150,- voor 2 jurken. In mijn berekening betaald iedereen 66,66 per jurk ongeacht het aantal.
Los van je mening klopt het niet dat er een korting van 40,- op de betaalde 170,- is.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:37 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik heb een beetje een hekel aan het bijtellen van niet bijkomende kosten (want tas is gratis) in een berekening. uiteindelijk heeft men respectievelijk daadwerkelijk 70 en 100 euro uitgeven en daar komt een tas van 40 euro gratis bij, dat lijkt mij dat toch de daadwerkelijke korting. Het toevoegen van de waarde van de tas in de berekening geeft degene met de tas dubbel winst want hoger bedrag.
De korting is helemaal niet verwerkt in de 170 euro. Dat is gewoon het bedrag dat je aan de kassa betaalt; netto.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Los van je mening klopt het niet dat er een korting van 40,- op de betaalde 170,- is.
Daar ging het mij om
De korting is reeds verwerkt in de 170,- of de korting word gegeven op 210,-
Ik zie het als dat er geen eerlijke verdeling is geweest want beiden staan buiten met totaal verschillende prijzen voor hetzelfde product.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:39 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja dat is net hoe je het bekijkt
1: betaalt 100 (-100) en krijgt een product twv 100 (+100) = 0
2: betaalt 100 (-100) en krijgt een product twv 100 (+100) = 0
Ze krijgen gezamenlijk een product van 100 terug
2: krijgt het product van 100 en heeft nu 0+100 = 100
1: staat nog steeds op 0
2: geeft 50 aan 1 en heeft nu 100-50 = 50
1: heeft nu 0+50 = 50
Ja en bruto bedrag - korting = 170 euro, dus in die 170 euro is de korting verwerkt.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:42 schreef Gurjen het volgende:
[..]
De korting is helemaal niet verwerkt in de 170 euro. Dat is gewoon het bedrag dat je aan de kassa betaalt; netto.
Zucht.....quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:42 schreef Gurjen het volgende:
[..]
De korting is helemaal niet verwerkt in de 170 euro. Dat is gewoon het bedrag dat je aan de kassa betaalt; netto.
Man, echt. Laat A en B. dit zelf allemaal is lezen en ze dan samen tot een verdeling komenquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:42 schreef Gurjen het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |