Nee, dan had de persoon die 100 euro betaald heeft, gewoon in haar eentje iets moeten kopen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:29 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als dat zo zou zijn, zou die logica kloppen. De persoon die 100 euro betaald heeft, kan immers ook zelf iets van 10 euro kopen en dan die 40 euro krijgen.
Het punt hier is juist dat het gratis artikel niet afhankelijk is van de prijs, maar van het aantal: A + B = C gratis.
Ongeacht de waarde van A en B, maar waarvoor geldt dat A > C en B > C.
Waarom ben je het er niet mee eens?quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:29 schreef jogy het volgende:
[..]
Ooohh op die manier kan het ook alleen ben ik het niet geheel eens met de logica eigenlijk. Het niet betaalde bedrag hoeft niet per se bijgeteld te worden aan het totaal bedrag maar ik begrijp de beredenering wel, dat maakt het verschil wel extreem klein.
Rare gedachte als het om drie gelijke dingen gaat.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:23 schreef jogy het volgende:
[..]
Klopt, mijn gedachte is dat het gewoon 50/50 is hoor want de bedragen die uitgegeven zijn om te komen tot die gratis tas zijn totaal irrelevant.
Nee, want is dat is vaag. Hier gaat dat zo:quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:31 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Dat is toch ook logisch? Ze hebben allebei ¤100 betaald van de ¤200 benodigd. Daarmee krijgen ze recht op 50% van het derde artikel. Dat recht is nu toevallig ¤50 waard.
En dat de jurken van A dan duurder worden per stuk is niet zo relevant. Dat komt alleen omdat ze haar korting van ¤50 moet verdelen over twee jurken terwijl B de korting maar over 1 jurk hoeft te verdelen. Je kan ook zeggen dat A een jurk van ¤100 heeft gekocht en eentje van ¤50.
quote:In mijn vriendenkring zouden we zeggen: "Ok, die ene jurk is gratis. Dan is het dus 200 gedeeld door 3 = 66.666 euro per jurk."
Degene die dan 2 jurken wil betaald 2 x 66,70 (want afronding). Dan heeft iedereen dezelfde korting per jurk. De een dus 1x 33,30 en de ander 2x 33,30 (maar die heeft dan ook 2 jurken!)
Ik heb een beetje een hekel aan het bijtellen van niet bijkomende kosten (want tas is gratis) in een berekening. uiteindelijk heeft men respectievelijk daadwerkelijk 70 en 100 euro uitgeven en daar komt een tas van 40 euro gratis bij, dat lijkt mij dat toch de daadwerkelijke korting. Het toevoegen van de waarde van de tas in de berekening geeft degene met de tas dubbel winst want hoger bedrag.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
*kuch* het is 40 Euro korting op 210 totaal *kuch*
Ja, natuurlijk is het logisch, want de berekening is zo, maar het is niet eerlijk. Immers, de een betaalt 75 euro voor de jurk, de ander 50 euro.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:31 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Dat is toch ook logisch? Ze hebben allebei ¤100 betaald van de ¤200 benodigd. Daarmee krijgen ze recht op 50% van het derde artikel. Dat is nu toevallig ¤50 waard.
En dat de jurken van A dan duurder worden per stuk is niet zo relevant. Dat komt alleen omdat ze haar korting van ¤50 moet verdelen over twee jurken terwijl B de korting maar over 1 jurk hoeft te verdelen. Je kan ook zeggen dat A een jurk van ¤100 heeft gekocht en eentje van ¤50.
Was om aan te geven dat de wijze van betalen naar rato van reeds betaald bedrag onhoudbaar is.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:34 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nee, want is dat is vaag. Hier gaat dat zo:
[..]
Naja dat is net hoe je het bekijktquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
Rare gedachte als het om drie gelijke dingen gaat.
Bij de jurken van 100,- betaalt de 1 dus 50,- voor 1 jurk, en de ander dus 150,- voor 2 jurken. In mijn berekening betaald iedereen 66,66 per jurk ongeacht het aantal.
Los van je mening klopt het niet dat er een korting van 40,- op de betaalde 170,- is.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:37 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik heb een beetje een hekel aan het bijtellen van niet bijkomende kosten (want tas is gratis) in een berekening. uiteindelijk heeft men respectievelijk daadwerkelijk 70 en 100 euro uitgeven en daar komt een tas van 40 euro gratis bij, dat lijkt mij dat toch de daadwerkelijke korting. Het toevoegen van de waarde van de tas in de berekening geeft degene met de tas dubbel winst want hoger bedrag.
De korting is helemaal niet verwerkt in de 170 euro. Dat is gewoon het bedrag dat je aan de kassa betaalt; netto.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Los van je mening klopt het niet dat er een korting van 40,- op de betaalde 170,- is.
Daar ging het mij om
De korting is reeds verwerkt in de 170,- of de korting word gegeven op 210,-
Ik zie het als dat er geen eerlijke verdeling is geweest want beiden staan buiten met totaal verschillende prijzen voor hetzelfde product.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:39 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja dat is net hoe je het bekijkt
1: betaalt 100 (-100) en krijgt een product twv 100 (+100) = 0
2: betaalt 100 (-100) en krijgt een product twv 100 (+100) = 0
Ze krijgen gezamenlijk een product van 100 terug
2: krijgt het product van 100 en heeft nu 0+100 = 100
1: staat nog steeds op 0
2: geeft 50 aan 1 en heeft nu 100-50 = 50
1: heeft nu 0+50 = 50
Ja en bruto bedrag - korting = 170 euro, dus in die 170 euro is de korting verwerkt.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:42 schreef Gurjen het volgende:
[..]
De korting is helemaal niet verwerkt in de 170 euro. Dat is gewoon het bedrag dat je aan de kassa betaalt; netto.
Zucht.....quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:42 schreef Gurjen het volgende:
[..]
De korting is helemaal niet verwerkt in de 170 euro. Dat is gewoon het bedrag dat je aan de kassa betaalt; netto.
Man, echt. Laat A en B. dit zelf allemaal is lezen en ze dan samen tot een verdeling komenquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:42 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Ja, dat is dus net hoe je het bekijktquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:43 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik zie het als dat er geen eerlijke verdeling is geweest want beiden staan buiten met totaal verschillende prijzen voor hetzelfde product.
Dat kan m.i. alleen door de tas te beschouwen als een korting op het originele aankoopbedrag van 210,-quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:47 schreef 11en30 het volgende:
Zonder de actie had B de tas niet gekocht. Nu pakken ze uit de uitzoekbak deze (de minst lelijke) tas erbij en zetten die meteen op marktplaats. Hoe moeten ze de opbrengst eerlijk verdelen?
Zeg vriend, laat ik dit zelf maar even bepalen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zucht.....
Als je het niet snapt bemoei je er dan ook even niet mee, wil je?
Dit ging om een schrijfwijze van jogy.
Totdat ze erachter komen dat ze daarmee genaaid zijn en dat 33-66 in dit geval de enige eerlijke manier is.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:47 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Hoewel je het in principe op allebei de manieren kan verdelen, gok ik dat de meeste mensen er meer problemen mee hebben als ze de 50% van het gratis product niet krijgen.
Er wordt natuurlijk niemand genaaidquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:50 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Totdat ze erachter komen dat ze daarmee genaaid zijn en dat 33-66 in dit geval de enige eerlijke manier is.
Ik gok juist andersom, waarom zou diegene die 1 ding koopt veel voordeliger uit moeten zijn dan diegene die 2 dingen koopt?quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:47 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, dat is dus net hoe je het bekijkt
Jij ziet het als een korting op het totaalbedrag terwijl het een gratis product is dat losstaat van de daarvoor gekochte producten. Hoewel je het in principe op allebei de manieren kan verdelen, gok ik dat de meeste mensen er meer problemen mee hebben als ze de 50% van het gratis product niet krijgen.
Het is inderdaad 40 euro korting op een waarde 210, dat klopt inderdaad helemaal maar voor de 'eerlijkheid' zou het wat mij betereft verdeeld moeten worden over het daadwerkelijk betaalde bedrag van beiden, deels omdat de 110 - 100 verdeling dus op basis van het daadwerkelijk betaalde bedrag door beide ( 70 - 100 ) scheef uitvalt naar degene die al een voordeel behaald heeft.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Los van je mening klopt het niet dat er een korting van 40,- op de betaalde 170,- is.
Daar ging het mij om
De korting is reeds verwerkt in de 170,- of de korting word gegeven op 210,-
Je bent niet 'veel voordeliger' uit want in het ene geval ga je allebei met 50 weg en in het andere geval allebei met 33%quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:51 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik gok juist andersom, waarom zou diegene die 1 ding koopt veel voordeliger uit moeten zijn dan diegene die 2 dingen koopt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |