Dennis Jansen
26-5-15 - 07:04
Johan Cruijff wil Tscheu La Ling als opvolger van algemeen directeur Michael Kinsbergen die eind juni vertrekt bij Ajax. De kans dat de clublegende bij zijn tweede poging om Ling naar voren te schuiven zijn zin krijgt, is klein.
Ik heb veel aan Ajax te danken, maar zit niet om een baantje verlegen. Ik zie op dit moment geen rol voor mij. Bovendien kun je allerlei vraagtekens zetten bij de manier waarop het beleid nu uitgevoerd wordt.
Vier jaar geleden schoof Johan Cruijff Tscheu La Ling naar voren als beoogd directeur bij Ajax. Toen blokkeerden Cruijffs toenmalige collega's van de raad van commissarissen die benoeming. De clublegende wil een nieuwe poging ondernemen, maar deze keer lijkt die van twee kanten bezien weinig kansrijk. Binnen Ajax is er geen breed draagvlak voor de komst van de Haagse zakenman en zelf staat hij ook niet te springen: ,,Ik ga mijn hoofd niet in een wespennest steken."
Zowel Cruijff als Ling was afgelopen weekeinde op de Copa Amsterdam, het jeugdtoernooi in het Olympisch Stadion waar Ajax en AS Trencin - de club van Ling - deelnemers waren. Ling is voor Cruijff altijd de droomkandidaat geweest voor de positie van directeur bij Ajax. De Haagse oud-Ajacied maakt furore met zijn club in Slowakije, waarmee hij zowel de nationale beker als de titel veroverde. ,,En daar heb ik mijn handen vol aan. Ik heb veel aan Ajax te danken, maar zit niet om een baantje verlegen. Ik zie op dit moment geen rol voor mij. Bovendien kun je allerlei vraagtekens zetten bij de manier waarop het beleid nu uitgevoerd wordt," meent Ling.
Met zijn bezoek aan Amsterdam begon Cruijff ook met de aanpak van de problemen bij Ajax, waar de oplossing nog ver te zoeken is. De voormalige nummer 14 sprak onder anderen met technisch directeur Marc Overmars en hoofd jeugdopleidingen Wim Jonk, maar zat (nog) niet om de tafel met Dennis Bergkamp en Frank de Boer.
De breuk in het zogeheten 'Technisch Hart', tussen enerzijds Jonk en anderzijds Bergkamp en Overmars is dus nog niet gelijmd. Nog altijd liggen de visies over opleiden en kopen van spelers te ver uiteen. Bovendien is er onvrede over de speelwijze. Die zijn voor de jeugd én het eerste elftal niet hetzelfde. Dat Frank de Boer experimenteert met een nummer tien, is tegen het zere been van Cruijff. ,,Als je met een tien speelt deel je het elftal door tweeën, dat is nooit de bedoeling," stelde Cruijff voor CopaTV, de zender van het jeugdtoernooi. Cruijff opteert voor druk zetten met twee voorste middenvelders, waardoor de tegenstander nauwelijks tijd krijgt om op te bouwen.
Het is de zoveelste steek naar De Boer, die tien dagen terug stelde dat hij het niet noodzakelijk vond om met Cruijff te praten. ,,Dit is iets voor het Technisch Hart en ik zit daar niet in."
Vervolgens werden op de Toekomst verbaasd de wenkbrauwen opgehaald toen de directie Orlando Trustfull aanstelde als extra assistent voor Frank de Boer in de staf. Trustfull was vorig jaar nog vertrokken bij Ajax omdat hij het niet eens was met de aanpak van de jeugdopleiding, vooral het laten rouleren van (jeugd)trainers.
http://www.ad.nl/ad/nl/14(...)-in-wespennest.dhtml
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !