abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 mei 2015 @ 19:13:19 #101
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152923617
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja. Als je belachelijke dingen gelooft, moet je niet huilie doen als anderen je daarom uitlachen.

Ben maar blij dat het bij uitlachen blijft. Atheïsten worden in sommige delen nog gediscrimineerd, mishandeld of zelfs vermoord om de dingen die ze geloven.
Ik vind als ik eerlijk ben het idee dat geloof belachelijk is, belachelijk. Daar volgt natuurlijk niet uit dat ik die mensen ga ridiculiseren, maar blijkbaar vind jij dat wel een logisch gevolg.

Natuurlijk worden er mensen vermoord vanwege hun wereldvisie, maar dat is niet zozeer een probleem van atheïsten of niet religieuzen. Afgelopen eeuw zien wij dat zowel religieuzen mensen vermoorden (ISIS e.a.) als niet-religieuzen (Nazi's e.d.). Het is maar welk wapen de mens voor handen heeft om zijn wereldvisie uit te dragen...
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  zondag 24 mei 2015 @ 19:13:59 #102
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152923640
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:13 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Afgelopen eeuw zien wij dat zowel religieuzen mensen vermoorden (ISIS e.a.) als niet-religieuzen (Nazi's e.d.)
Nazis waren niet ongelovig.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 24 mei 2015 @ 19:15:43 #103
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152923693
quote:
2s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nazis waren niet ongelovig.
De overtuiging van Nazi's was duidelijk niet religieus gefundeerd. En mocht je het daarmee niet eens zijn, dan hebben we ook nog stalin, pol pott, Mao, en vele anderen. Doen alsof religie de oorzaak is van geweld is voorbij gaan aan de aard van het beestje.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_152923740
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
Doen alsof religie de oorzaak is van geweld is voorbij gaan aan de aard van het beestje.
Exact.

Daarbij is democide, en het daaraan vasthangende geloof in staten, een veel dodelijker wapen geweest in de geschiedenis.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 24 mei 2015 @ 19:18:10 #105
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152923782
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:15 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

De overtuiging van Nazi's was duidelijk niet religieus gefundeerd.
Jawel. Gebaseerd op oude paganistische Germaanse ideeën (ariërs). Bovendien werd het regime hartelijk ondersteund door de katholieke kerk.
quote:
En mocht je het daarmee niet eens zijn, dan hebben we ook nog stalin, pol pott, Mao, en vele anderen. Doen alsof religie de oorzaak is van geweld is voorbij gaan aan de aard van het beestje.
Doen alsof die regimes niet religieus waren is dat al helemaal. Het enige verschil met een gewone religie is dat in dit geval de god een aardse man is.
  zondag 24 mei 2015 @ 19:23:38 #106
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152923927
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:13 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik vind als ik eerlijk ben het idee dat geloof belachelijk is, belachelijk. Daar volgt natuurlijk niet uit dat ik die mensen ga ridiculiseren, maar blijkbaar vind jij dat wel een logisch gevolg.
Jup. Iedereen die gelooft in een onzichtbare knaap die alles kan en alles weet die zijn zoon naar aarde stuurt om doodgemarteld te worden voor zonden die hij zelf heeft opgelegd, verdient dan ook niets dan spot.
quote:
Natuurlijk worden er mensen vermoord vanwege hun wereldvisie, maar dat is niet zozeer een probleem van atheïsten of niet religieuzen. Afgelopen eeuw zien wij dat zowel religieuzen mensen vermoorden (ISIS e.a.) als niet-religieuzen (Nazi's e.d.). Het is maar welk wapen de mens voor handen heeft om zijn wereldvisie uit te dragen...
Nee, het is een probleem van totalitaire ideologieën die denken de waarheid in pacht te hebben. Zoals religies.
pi_152924015
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Jup. Iedereen die gelooft in ... die alles kan en alles weet ...verdient dan ook niets dan spot.
quote:
Nee, het is een probleem van totalitaire ideologieën die denken de waarheid in pacht te hebben. Zoals religies.
Mooier kon je de paradoxale morele superioriteit van antitheïsten over religieuzen niet samenvatten.

Nou ja, "mooier"... we hadden het over dom. Dit vind ik nu een domme houding. En ik hoop dat je zelf inziet waarom.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

zondag 24 mei 2015 @ 19:30:14 #108
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152924126
quote:
10s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:27 schreef El_Matador het volgende:

[..]

[..]

Mooier kon je de paradoxale morele superioriteit van antitheïsten over religieuzen niet samenvatten.

Nou ja, "mooier"... we hadden het over dom. Dit vind ik nu een domme houding. En ik hoop dat je zelf inziet waarom.
Heb jij soms een chromosoom teveel? Want daar is geen paradox te zien.
  zondag 24 mei 2015 @ 19:51:41 #109
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152924840
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Jup. Iedereen die gelooft in een onzichtbare knaap die alles kan en alles weet die zijn zoon naar aarde stuurt om doodgemarteld te worden voor zonden die hij zelf heeft opgelegd, verdient dan ook niets dan spot.
Zolang je zaken belachelijk vind die christenen niet geloven, dan moet je dat helemaal doen. Ik ben van mening dat zaken belachelijk te maken die niemand geloofd belachelijk is. Ik zal mij weerhouden van spot.

quote:
De meeste mensen denken de waarheid in pacht te hebben, ook de mensen die denken dat waarheid niet bestaat. Totalitariteit heeft te maken met de manier waarop er uiting wordt gegeven aan een bepaalde ideologie, niet met de ideologie zelf.
  zondag 24 mei 2015 @ 20:00:02 #110
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152925091
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:51 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Zolang je zaken belachelijk vind die christenen niet geloven, dan moet je dat helemaal doen.
Oh, geloven christenen plots niet meer in God? Of in de erfzonde? Of geloven ze niet meer in Jezus? :D
quote:
[..]

De meeste mensen denken de waarheid in pacht te hebben, ook de mensen die denken dat waarheid niet bestaat. Totalitariteit heeft te maken met de manier waarop er uiting wordt gegeven aan een bepaalde ideologie, niet met de ideologie zelf.
Nee, flapdrol, als je denkt dat De Waarheid niet bestaat, kun je die ook niet in pacht hebben.

Christendom heeft een boel dingen die er inherent aan zijn die precies overeenkomen met een totalitaire staat. Een dictator (God) die volledige controle probeert uit te oefenen over alle aspecten van het leven.
  zondag 24 mei 2015 @ 20:02:49 #111
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152925184
quote:
14s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:18 schreef Fir3fly het volgende:
Jawel. Gebaseerd op oude paganistische Germaanse ideeën (ariërs). Bovendien werd het regime hartelijk ondersteund door de katholieke kerk.
Waar ideeën vandaan komen maakt natuurlijk niet zoveel uit. Het feit dat een atheïst denkt dat het goed is om op zondag vrij te zijn, maakt hem natuurlijk ook niet opeens religieus.

quote:
Doen alsof die regimes niet religieus waren is dat al helemaal. Het enige verschil met een gewone religie is dat in dit geval de god een aardse man is.
Ach, in dat geval is de God van Nederland de economie en ons eigen geluk los van anderen, lang leve de consumptiemaatschappij, hoezee, hoezee! :) Feit blijft natuurlijk dat een mens altijd een stok vind om mee te slaan, als hij wil slaan.
Feit blijft dat mensen
  zondag 24 mei 2015 @ 20:06:07 #112
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152925261
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 20:02 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Waar ideeën vandaan komen maakt natuurlijk niet zoveel uit.

Ah, nu ineens niet meer. Wat voor waarde heeft religie dan nog?
quote:
Ach, in dat geval is de God van Nederland de economie en ons eigen geluk los van anderen, lang leve de consumptiemaatschappij, hoezee, hoezee! :) Feit blijft natuurlijk dat een mens altijd een stok vind om mee te slaan, als hij wil slaan.
Verschil is dat er niemand daadwerkelijk claimt en ons land ook niet gebaseerd is op het idee dat er zo'n god is. En mocht iemand dat wel claimen wordt hij belachelijk gemaakt, en terecht. Net als andere geloven.
  zondag 24 mei 2015 @ 20:12:56 #113
439698 hel_en_omstreken
Draak van een kerel
pi_152925485
quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2015 14:45 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Precies. Dat ik me (expres als demonstratie) als een zwarte doos opstel helpt natuurlijk ook niet maar zo gaat het dus in dit soort discussies. Doorvragen en bepaalde meningen bij moeten stellen kost gewoon ontstellend veel meer energie dan er vanuit gaat dat iemand gewoon een domme mening heeft. Ik ben er zelf ook heel vaak schuldig aan, ik denk iedereen wel.

En zo heb je dus al snel schreeuwwedstrijden op twitter en facebook en youtube.. oh youtube..
maar is het niet zo dat als je je niet genuanceerd opstelt en je standpunt niet uiteen zet, je juist het tegenovergestelde bereikt? Men begrijpt je dan verkeerd en voila, heibel in de tent. Wat je zelf al aangaf, dit gebeurt snel omdat men niet de toon leest waarmee je typt en zelf de leegtes invult.

[ Bericht 7% gewijzigd door hel_en_omstreken op 24-05-2015 20:23:57 ]
  zondag 24 mei 2015 @ 20:15:28 #114
439698 hel_en_omstreken
Draak van een kerel
pi_152925581
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het is omdat christenen graag mee willen doen met volwassen gesprekken, maar zich niet aan de regels van die volwassen gesprekken willen houden. Dan staan ze namelijk al snel met de mond vol tanden, want hun ideetjes zijn simpelweg niet rationeel.
dit is dus wat ik bedoelde met mn openingspost.
als je zo een discussie instapt is alle redelijkheid snel verdwenen.

wat is je doel precies, vraag ik me dan af.
wil je gewoon schoppen?
ben je boos? bang?
want zo kom je over.
  zondag 24 mei 2015 @ 20:15:44 #115
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152925592
quote:
14s.gif Op zondag 24 mei 2015 20:06 schreef Fir3fly het volgende:
Ah, nu ineens niet meer. Wat voor waarde heeft religie dan nog?
Je gebruikt mijn opmerking uit context. Iemand die waarde hecht aan zondagsrust is niet automatisch een christen. Dat de rassenleer een paganistische oorsprong had (daar heb ik overigens verder geen weet van), betekent niet dat de Nazi's religieus waren.

quote:
Verschil is dat er niemand daadwerkelijk claimt en ons land ook niet gebaseerd is op het idee dat er zo'n god is. En mocht iemand dat wel claimen wordt hij belachelijk gemaakt, en terecht. Net als andere geloven.
Je houd er een vrije interpretatie op aan wat dan als religie door mag gaan. Feit blijft dat deze ideologieën die deze leiders en volken aanhielden niet religieus van aard waren.
  zondag 24 mei 2015 @ 20:16:44 #116
439698 hel_en_omstreken
Draak van een kerel
pi_152925637
quote:
14s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:31 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dit ja. Je hebt in dit soort discussies altijd weer van die inhoudsloze mensen die uit een soort superieuriteitsgevoel een soort gulden middenweg plegen te leggen die zo mogelijk nog grotere onzin is dan het religieuze gezemel.
ik denk dat er wel begrip moet zijn, maar niet dat je het eens bent met elkaar.
pi_152925759
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 20:15 schreef hel_en_omstreken het volgende:

[..]

wil je gewoon schoppen?
ben je boos? bang?
want zo kom je over.
Eens, maar inhoudelijker dan, what about de andere forummers die niet rabiaat antitheïstisch zijn (en zo paradoxaal genoeg net zo "totalitair als religies")?

zondag 24 mei 2015 @ 20:20:40 #118
439698 hel_en_omstreken
Draak van een kerel
pi_152925776
quote:
12s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:46 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Omdat veel mensen niet begrijpen dat het er totaal niet toe doet wat het (on)geloof van de ander is; ieder individu is vrij te geloven (of juist niet) wat ie wil.

Zendingsdrang dus. Wat je op FOK! veel meer ziet bij a(nti)theïsten dan bij gelovigen.
Opvallend is dat hier.
er zijn een aantal felle atheisten/agnosten hier, maar ik snap niet echt waarom.
komen ze uit streng gereformeerde dorpjes?
en als gelovigen zo dom zijn, waarom schenken ze hen dan aandacht?
het heeft toch geen zin om met een gek te praten?
  zondag 24 mei 2015 @ 20:22:29 #119
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152925836
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 20:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nee, flapdrol. [...]
Als je geen normale discussie kan hebben zonder weer op de man te spelen dan houd het gewoon op. Het is nu wel onderhand genoeg geweest
  zondag 24 mei 2015 @ 20:23:00 #120
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152925862
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 20:15 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Je gebruikt mijn opmerking uit context. Iemand die waarde hecht aan zondagsrust is niet automatisch een christen. Dat de rassenleer een paganistische oorsprong had (daar heb ik overigens verder geen weet van), betekent niet dat de Nazi's religieus waren.
Dat betekent het per definitie. Paganisme is ook gewoon een religie. Net zoals dat vrijwel alle nazi's katholiek waren (zoals het grootste gedeelte van de Duitsers destijds). Hitler heeft zelf meerdere malen gezegd het werk van God te doen in het uitroeien van de joden.

Dus nee, claimen dat Duits fascisme niet religieus was is niet te ondersteunen.

quote:
Van Mao Zedong is ook nooit geclaimd dat hij een God is.
Dat was hij de facto. De dictator die bepaalt wat je mag doen en hoe.

Het punt is dat religie inherent totalitair is. Met God als de ultieme dictator.
pi_152925901
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 20:20 schreef hel_en_omstreken het volgende:

[..]

Opvallend is dat hier.
er zijn een aantal felle atheisten/agnosten hier, maar ik snap niet echt waarom.
Agnosten zijn doorgaans niet fel. Meer het type D66-escape. "Ik weet het gewoon niet [en wil er eigenlijk niet over nadenken]."

Atheïsten zijn er in verschillende vormen. Ik ben ook atheïst (zie onderschrift), maar geen antitheïst, en juist die zijn zo fel, veroordelend, beschuldigend en inderdaad zoals je hieronder zegt; in principe zinloos bezig.
quote:
en als gelovigen zo dom zijn, waarom schenken ze hen dan aandacht?
het heeft toch geen zin om met een gek te praten?

zondag 24 mei 2015 @ 20:25:05 #122
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152925915
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 20:15 schreef hel_en_omstreken het volgende:

[..]

wil je gewoon schoppen?
ben je boos? bang?
want zo kom je over.
Nee, het is ervaring. Het heeft geen zin om jezelf redelijk op te stellen als de andere partij(en) allerminst redelijk zijn. Het is als schaken met een duif.
  zondag 24 mei 2015 @ 20:27:10 #123
8369 speknek
Another day another slay
pi_152925993
Yo Ser doe eens wat vriendelijker. Ik heb niet zo'n zin een banaanvraag op mijn vakantie te doen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_152925995
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 20:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, het is ervaring. Het heeft geen zin om jezelf redelijk op te stellen als de andere partij(en) allerminst redelijk zijn. Het is als schaken met een duif.
Omdat je zoveel ervaring hebt met schaken met duiven, blijf je schaken met duiven.

We hadden het daarstraks over domheid....

zondag 24 mei 2015 @ 20:27:37 #125
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152926006
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 20:22 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Als je geen normale discussie kan hebben zonder weer op de man te spelen dan houd het gewoon op. Het is nu wel onderhand genoeg geweest
Niet zo huilie doen. Het is gewoon zelf-evident dat jij een flapdrol bent.

Oh ja, je bent ook een kortzichtige ideoloog die onder geen enkele omstandigheid wenst te twijfelen aan zijn eigen denkbeelden. Kortom, precies het type waardoor de redelijkheid uit ieder debat verdwijnt. Maar je bent vooral een flapdrol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')