Op zich is het een gewoon woord. Dat is niet de lulligheid waar ik op reageerdequote:Op dinsdag 19 mei 2015 14:04 schreef xzaz het volgende:
[..]
Wat is er negatief aan 'neger'. Als we de negers moeten geloven die aan het rappen zijn is het juist positief bedoeld.
yip jammer dat steeds meer het anglo-saksische woordgebruik van blacks and whites ingeburgerd raakt. Het is echt geen vooruitgang.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 14:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je hebt alleen gradaties in donkerte van de huidskleur wrs.
Je moet best wel lef hebben om zo'n idee als blanke reclamemaker voor te stellen aan Sylvana. "We gaan jou overgieten met zwarte verf en dan komt er "nog zwarter" in beeld". Ze had er ook alle pers bij kunnen halen en dan ben je persona non grata in dit land.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 12:46 schreef Scorpie het volgende:
Hypocriet wijf met d'r keiharde blackface.
Het gaat niet om "begrijpen", het gaat om aanstoot nemen aan woordkeuze. Maar zelfs al zou ik dat overtrokken vinden, dan nog vind ik dat ze haar vraag heel fatsoenlijk stelde. De verwensingen en racistische opmerkingen die ze nu naar haar hoofd krijgt geslingerd, vind ik alle perken te buiten gaan.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 12:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Welnee. De vraag was provocatief en offtopic van de rest. Uit zijn hele betoog haalde ze enkel dit ene woordje. Dan heb je het echt niet begrepen.
Men is het alleenrecht dat de negroïde medelander denkt te hebben op de racisme-kaart een beetje beu. Dat roept ongenuanceerde reacties op bij Telegraaf-lezend Nederland.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 15:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het gaat niet om "begrijpen", het gaat om aanstoot nemen aan woordkeuze. Maar zelfs al zou ik dat overtrokken vinden, dan nog vind ik dat ze haar vraag heel fatsoenlijk stelde. De verwensingen en racistische opmerkingen die ze nu naar haar hoofd krijgt geslingerd, vind ik alle perken te buiten gaan.
En wat gebeurt er nu? Racismekaart of niet, is dat een vrijbrief om meteen racistisch, discriminerend of kwetsend te doen? Iemand bij wijze van spreke zandneger noemen en als diegene zich beledigd voelt roepen dat de racismekaart weer eens is getrokken is? Je ziet het ook op de frontpage hier, alsof het nu allemaal mag want anders ben je of een policor-quinoakut of een zwartje met de racismekaart... Die mensen die vervolgens ook nog eens roepen dat "zwartje" best wel een gebezigde term mag zijn terwijl ze dondersgoed beseffen dat ze het niet als een simpel aanduidend woord roepen maar juist met dat geladen gevoel erachter... DAT is het hele probleem wat mensen hier proberen aan te kaarten. Of iemand anders het als discriminerend opvat (hoe terecht het wel of niet is) doet er niet toe, het gaat om dat laagje vernis wat die roeperds er van henzelf niet meer overheen hoeven te doen, omdat ze het argument bezigen dat ANDEREN zich maar niet gediscrimineerd moeten voelen. Anders hadden ze honderden andere, niet beladen en objectievere woorden kunnen gebruiken in discussies, maar daar kiezen ze juist niet voor...quote:Op dinsdag 19 mei 2015 15:33 schreef fathank het volgende:
[..]
Men is het alleenrecht dat de negroïde medelander denkt te hebben op de racisme-kaart een beetje beu. Dat roept ongenuanceerde reacties op bij Telegraaf-lezend Nederland.
Het is inderdaad een belachelijk woord, maar het is toch wel van een iets ander kaliber dan het feit dat de Middellandse Zee op dit moment in een massagraf aan het veranderen is. Misschien is dat toch wel het punt waarop je even niet de aandacht naar jezelf moet trekken en het gewoon erbij moet laten.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 15:36 schreef Nammie het volgende:
Ik vind zwartjes ook een belachelijk woord om een groep mee aan te duiden. Terecht dat ze hem onderbrak om te vragen waarom hij een groep zo noemt, bijzonder dat mensen daar weer kritiek op hebben.
Misschien, maar waarom noemde hij deze vluchtelingen nou 'zwartjes'? Heb het niet meegekregen. Ik vind het namelijk ook echt heel raar en ongepast.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 15:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het is inderdaad een belachelijk woord, maar het is toch wel van een iets ander kaliber dan het feit dat de Middellandse Zee op dit moment in een massagraf aan het veranderen is. Misschien is dat toch wel het punt waarop je even niet de aandacht naar jezelf moet trekken en het gewoon erbij moet laten.
Dat je die vraag achteraf zou stellen prima, maar nu trok ze alle aandacht naar zichzelf toe.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 15:49 schreef Nammie het volgende:
[..]
Misschien, maar waarom noemde hij deze vluchtelingen nou 'zwartjes'? Heb het niet meegekregen. Ik vind het namelijk ook echt heel raar en ongepast.
Maar misschien omdat ze het raar of vervelend vond dat hij dat zei. Ik heb ook wel eens dat iemand iets zegt en dat ik weet dat het slimmer is om niet meteen te reageren, maar dan kan ik me niet inhouden omdat ik het zo belachelijk vind. Ik begrijp het dus heel goed van haar, maar ik ben wel benieuwd wat hij daarop heeft gezegd. Ik moet het maar eens gaan terugkijken allemaal.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 16:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat je die vraag achteraf zou stellen prima, maar nu trok ze alle aandacht naar zichzelf toe.
Daar kwam niet echt een duidelijk antwoord op omdat Sylvana het gesprek al had gekaapt.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 15:49 schreef Nammie het volgende:
[..]
Misschien, maar waarom noemde hij deze vluchtelingen nou 'zwartjes'? Heb het niet meegekregen. Ik vind het namelijk ook echt heel raar en ongepast.
Waarom denk je dat?quote:Op dinsdag 19 mei 2015 14:32 schreef Tocadisco het volgende:
Ik denk dat dit:
hier wel van toepassing is.
Ik ging pas per spoor naar Rotterdam maar stapte uit op het verkeerde station. Toen ontstond ook een klein oploopje. Mensen die mijn huid wilde voelen, met me op de foto wilden en vroegen of ik iets verkeerds gegeten had omdat ik zo wit was.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 13:17 schreef Monolith het volgende:
Ach, in veel gebieden in China ben je als Nederlander ook gewoon een kermisattractie.
Nederlands is duidelijk niet zijn beste taal en als ik in de VS een discussie ga voeren op TV over zo'n onderwerp is de kans ook redelijk groot dat ik wat zeg waar HEEL VEEL MENSEN AANSTOOT AAN GEVEN OP DEZE MANIER MET EEN #OP TWITTER. Enkel en alleen omdat je niet bekend bent met al het politiek correcte lingo van dat jaar.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 15:49 schreef Nammie het volgende:
[..]
Het zal best wel dat Simek het niet slecht bedoelde. Ik zag hem altijd als best wel een sympathiek mens. Maar dat is niet het punt.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 18:10 schreef luxerobots het volgende:
Simek vertelde hoe hij deze asielzoekers probeert te helpen. O, wat erg dat hij het woord zwartjes gebruikte. Ik vind het behoorlijk triviaal om hier over te vallen. Ten eerste vind ik dat we niet zo overspannen moeten doen over het woord neger of zwarte. Ten tweede bedoelde Simek het helemaal niet slecht. Hij begrijpt de nuances in de Nederlandse taal niet, of doet als gimmick alsof hij ze niet begrijpt. Wat verwacht je dan van een Tsjech die in Italië woont?
Wees blij dat je nog leeft. Menig albino in Afrika kan het niet navertellen.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 17:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ging pas per spoor naar Rotterdam maar stapte uit op het verkeerde station. Toen ontstond ook een klein oploopje. Mensen die mijn huid wilde voelen, met me op de foto wilden en vroegen of ik iets verkeerds gegeten had omdat ik zo wit was.
Of Martin Simek moet die term niet gebruiken. Dat kan ook natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 15:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het is inderdaad een belachelijk woord, maar het is toch wel van een iets ander kaliber dan het feit dat de Middellandse Zee op dit moment in een massagraf aan het veranderen is. Misschien is dat toch wel het punt waarop je even niet de aandacht naar jezelf moet trekken en het gewoon erbij moet laten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |