Hoeveel zouden ze er al hebben?quote:Met 40.000 handtekeningen kunnen we de legalisering en regulering van XTC op de agenda van de Tweede Kamer zetten.
mdma ->mdmJA, van JA! drugs is goed.quote:
Vreemd, want zo wordt het toch wel genoemd.quote:Drugs zijn géén snoepjes, en dat moet duidelijk zijn.
Ik verwacht dat het leeftijds limiet waarop je alcohol kan verkrijgen hier ook voor zal gelden.quote:Op maandag 18 mei 2015 19:22 schreef sturmpie het volgende:
dat is een mooi streven, het legaliseren vermindert de criminaliteit.
het reguleren is iets moeilijker, hoe voorkom je misbruik ?
Ok ik vind het maar een middelmatige grap.quote:Op maandag 18 mei 2015 19:24 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
mdma ->mdmJA, van JA! drugs is goed.
Volgende is:
Coke-JA-ine.
Misschien wel met een pilletje in je mik.quote:Op maandag 18 mei 2015 19:27 schreef Bassie_B het volgende:
[..]
Ok ik vind het maar een middelmatige grap.
Bassie zit alleen aan het pilsquote:Op maandag 18 mei 2015 19:29 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Misschien wel met een pilletje in je mik.
Heel goed van je, en verder is het een illusie dat criminaliteit verdwijnt als je drugs legaliseert.quote:
Welke mislukte crimmineel gaat nou handelen in iets dat legaal is.quote:Op maandag 18 mei 2015 19:33 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Heel goed van je, en verder is het een illusie dat criminaliteit verdwijnt als je drugs legaliseert.
Beetje lastig aangezien MDMA zo dodelijk helemaal niet is.quote:Op maandag 18 mei 2015 19:29 schreef ccs het volgende:
Laat de paupers zichzelf maar vernietigen met die drugs. Zo roeien ze zichzelf mooi uit.
Arie en Bastiaanquote:
Jammer.quote:Op maandag 18 mei 2015 19:41 schreef Dimens het volgende:
[..]
Beetje lastig aangezien MDMA zo dodelijk helemaal niet is.
Omdat de meeste mensen geen idee hebben wat MDMA eigenlijk is. Die denken dat het net zoiets als cocaïne of heroïne is waar je verslaafd aan raakt en dood van gaat.quote:Op maandag 18 mei 2015 19:33 schreef Bassie_B het volgende:
Ik vind het altijd zo vaag dat alcohol zo algemeen geaccepteerd maar over drugs doen de conservatieven altijd moeilijk.
Ik heb het zelf nooit gebruikt en ik wil het ook liever niet maar het schijnt een vrij onschuldige drug tezijn. Mensen hebben wel vaak last van dehydratie zonder dat ze dat merken tijdens dance feesten.quote:Op maandag 18 mei 2015 19:47 schreef Dimens het volgende:
[..]
Omdat de meeste mensen geen idee hebben wat MDMA eigenlijk is. Die denken dat het net zoiets als cocaïne of heroïne is waar je verslaafd aan raakt en dood van gaat.
Dit kan nooit gezond zijn:quote:Op maandag 18 mei 2015 19:50 schreef Dimens het volgende:
[..]
Beetje raar om mensen die plezier willen hebben dood te wensen.
CCS alcohol drinken is ook niet gezond net zoals naar Jantje Smit luisteren maar laat mensen lekker zelf weten wat ze doen.quote:
Nee, regels zijn er niet voor niets. Als we iedereen maar lieten doen wat ze zelf willen zou het een mooi zooitje worden in dit land.quote:Op maandag 18 mei 2015 19:55 schreef Bassie_B het volgende:
[..]
CCS alcohol drinken is ook niet gezond net zoals naar Jantje Smit luisteren maar laat mensen lekker zelf weten wat ze doen.
Regels zijn er om te veranderen! Wordt wetgeving niet constant aangepast aan veranderende inzichten/omstandigheden?quote:Op maandag 18 mei 2015 19:56 schreef ccs het volgende:
[..]
Nee, regels zijn er niet voor niets. Als we iedereen maar lieten doen wat ze zelf willen zou het een mooi zooitje worden in dit land.
Heroïne, Cocaïne, Codeïne, morfine en anderen opiaten gaan wat mij betreft ook te ver. Deze drugs mogen enkel voor medische doeleinden gebruit worden.quote:Op maandag 18 mei 2015 20:00 schreef De_Kaas het volgende:
Getekend, want hier ben ik al lang voorstander van. Overigens denk ik wel dat het te snel komt, want zelfs partijen die hier uitgesproken voorstander van zijn (D66 en GroenLinks voornamelijk) willen eerst wiet legaliseren voordat ze hetzelfde doen voor xtc.
Maar het is wel tijd dat politici eens erkennen dat alle drugs en alcohol niet op een hoop gegooid kan worden, dat er variëteit in zit en dat variëteit in regelgeving daar een logische reactie op is.
Van heroïne is het prima om te verbieden. Immers is die drug zo verslavend dat je na een enkele keer proberen al verslaafd bent en niet meer zelf vrij bent om te kiezen of je het wel/niet wil doen. Drugs als wiet en mdma (xtc) zijn echter minder verslavend en minder beschadigend voor zowel de gebruiker als de maatschappij dan sigaretten of bier1 dat het op geen enkele manier gerechtvaardigd is mensen de keuze het te gebruiken te ontnemen.
Bovendien getuigt het van weinig realiteitszin. In welke technoclub ik ook kom, 90% van de mensen om me heen gebruikt die avond xtc. Alleen gaat het nu semi-stiekem waardoor er onnodig risico wordt genomen. Wanneer het gelegaliseerd is kan je dat voorkomen en deze drugs eindelijk vanuit een volksgezondheidsperspectief behandelen i.p.v. het dommige CDA/VVD-law-and-order-wegkijkperspectief.
1Nu roep ik niet zomaar iets; dit is door diverse wetenschappelijke onderzoeken aangetoond.
Het is nu al een zootje. In s-Hertogenbosch waar ik vandaan kom vonden ze laatst in het natuurgebied de Bossche broek vaten met chemisch afval. Die kwamen natuurlijk van de drugs laboratoria waar ze crystal meth en XTC produceren.quote:Op maandag 18 mei 2015 19:56 schreef ccs het volgende:
[..]
Nee, regels zijn er niet voor niets. Als we iedereen maar lieten doen wat ze zelf willen zou het een mooi zooitje worden in dit land.
Dat laatste komt mij niet bekent voor. Vrijwel iedereen die ik spreek weet dat je veel water moet drinken en het niet moet combineren met veel sterke drank.quote:Op maandag 18 mei 2015 19:50 schreef Bassie_B het volgende:
[..]
Ik heb het zelf nooit gebruikt en ik wil het ook liever niet maar het schijnt een vrij onschuldige drug tezijn. Mensen hebben wel vaak last van dehydratie zonder dat ze dat merken tijdens dance feesten.
Och, je ziet het wel heel soms fout gaan bij veel te jonge gebruikers, maar echt bij lange na niet zo vaak als bij alcohol zeg maar. Lang zo gevaarlijk niet.quote:Op maandag 18 mei 2015 20:24 schreef Dimens het volgende:
[..]
Dat laatste komt mij niet bekent voor. Vrijwel iedereen die ik spreek weet dat je veel water moet drinken en het niet moet combineren met veel sterke drank.
Ik heb het ook nog nooit fout zien gaan. Overgeven is toch wel het ergste, wat ook een logische reactie is als je draaierig wordt.
Idealiter alle drugs legaliseren op cocaïne, heroïne, crack en andere drugs met een vergelijkbare impact na na.quote:Op maandag 18 mei 2015 20:47 schreef GSbrder het volgende:
Overigens lijkt het me wijs eerst marihuana te legaliseren en daarna pas xtc.
Dus je wil alcohol en tabak verbieden.quote:Op maandag 18 mei 2015 21:15 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Idealiter alle drugs legaliseren op cocaïne, heroïne, crack en andere drugs met een vergelijkbare impact na na.
Waarom daar die grens?quote:Op maandag 18 mei 2015 21:15 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Idealiter alle drugs legaliseren op cocaïne, heroïne, crack en andere drugs met een vergelijkbare impact na na.
vitamine zelfsquote:Op maandag 18 mei 2015 19:26 schreef Dimens het volgende:
[..]
Vreemd, want zo wordt het toch wel genoemd.
reguleren is het moeilijkste.quote:Op maandag 18 mei 2015 19:26 schreef Bassie_B het volgende:
[..]
Ik verwacht dat het leeftijds limiet waarop je alcohol kan verkrijgen hier ook voor zal gelden.
Verder zal het vooral je eigen verantwoordelijkheid zijn net zoals bij alcohol.
Hèhè, goed opgemerkt want dat zou dan inderdaad moeten, iets dat veel mensen zich niet realiseren en wat goed de hypocrisie rondom het onderwerp blootlegt. De schade van roken wordt nu gelukkig al redelijk beperkt met wetgeving, maar alcohol is ook veel te veel ingebed in onze cultuur om ouderen en conservatieven in te laten zien dat het schadelijker is dan praktisch alle drugs.quote:Op maandag 18 mei 2015 21:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus je wil alcohol en tabak verbieden.
Maar wat maakt dat uit? Iedereen kan toch MDMA krijgen als die dat wil.quote:Op maandag 18 mei 2015 21:33 schreef sturmpie het volgende:
[..]
reguleren is het moeilijkste.
je vergelijkt mdma met alcohol.
om jezelf dood te zuipen moet je heel veel moeite doen in tegenstelling tot je zelf dood slikken met mdma. de mdma-grens die tot dood leidt is veel nauwer dan die van alcohol. één pilletje te veel en er is kans op dood. één glaasje alcohol te veel is niet direct een probleem.
Vanwege de verslavingsgevoeligheid (het is na eenmalig gebruik geen keuze meer in het geval van bijvoorbeeld heroïne) i.c.m. de schade.quote:Op maandag 18 mei 2015 21:27 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom daar die grens?
Grenzen zijn per definitie arbitrair.
in principe wel ja, iedereen kan ook een pistool kopen. het is daarom dat dergelijke dodelijke zaken aan banden zijn gelegd.quote:Op maandag 18 mei 2015 21:42 schreef Bassie_B het volgende:
[..]
Maar wat maakt dat uit? Iedereen kan toch MDMA krijgen als die dat wil.
Omdat het een burgerinitiatief is. Met een burgerinitiatief kan je iets op de agenda van de Tweede Kamer krijgen, maar om te voorkomen dat een computerbot elke week een nieuw onderwerp op die agenda zit moet er steekproefgewijs geverifieerd kunnen worden of de ondertekenaars 'echt bestaan'. Daarna worden die gegevens weer vernietigd.quote:
Een verslavings gehalte van 2,1 voor alcohol terwijl heroïne 2,9 lijkt me toch sterk?quote:Op maandag 18 mei 2015 21:34 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Hèhè, goed opgemerkt want dat zou dan inderdaad moeten, iets dat veel mensen zich niet realiseren en wat goed de hypocrisie rondom het onderwerp blootlegt. De schade van roken wordt nu gelukkig al redelijk beperkt met wetgeving, maar alcohol is ook veel te veel ingebed in onze cultuur om ouderen en conservatieven in te laten zien dat het schadelijker is dan praktisch alle drugs.
Zie hieronder een screenshot uit een onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (pagina 87):
[ afbeelding ]
Als je hier op basis van de laatste twee categorieën (beide 50% laten meetellen, de nummer 1 indexcijfer 100 gegeven) een ranking maakt, dan is die van slecht naar goed als volgt:
1. crack 100
2. heroïne 96
3. alcohol 90
4. tabak 89
5. cocaïne 79
6. metamfetamine 74
7. methadon 72
8, amfetamine 69
9, methylfenidaat 61
10. ghb 57
11. benzodiazepines 53
12. cannabis 49
13. buprenorphine 46
14. xtc 41
15. ketamine 38
16. anabole steroïden 29
17. khat 23
18. lsd 22
19. paddo's 14
Als je objectief beleid wil maken zou je dit moeten laten meewegen bij het maken van wetgeving, in plaats van roken en alcohol zo normaal te vinden vanwege onze culturele geschiedenis en de rest 'weg te kijken' en erover te beweren dat het verschrikkelijk is.
Opiaten zijn een aantal van de minst schadelijke drugs die er zijn. Ze puur verbieden vanwege het risico op verslaving vind ik een beetje te.quote:Op maandag 18 mei 2015 20:00 schreef De_Kaas het volgende:
Getekend, want hier ben ik al lang voorstander van. Overigens denk ik wel dat het te snel komt, want zelfs partijen die hier uitgesproken voorstander van zijn (D66 en GroenLinks voornamelijk) willen eerst wiet legaliseren voordat ze hetzelfde doen voor xtc.
Maar het is wel tijd dat politici eens erkennen dat alle drugs en alcohol niet op een hoop gegooid kan worden, dat er variëteit in zit en dat variëteit in regelgeving daar een logische reactie op is.
Van heroïne is het prima om te verbieden. Immers is die drug zo verslavend dat je na een enkele keer proberen al verslaafd bent en niet meer zelf vrij bent om te kiezen of je het wel/niet wil doen. Drugs als wiet en mdma (xtc) zijn echter minder verslavend en minder beschadigend voor zowel de gebruiker als de maatschappij dan sigaretten of bier1 dat het op geen enkele manier gerechtvaardigd is mensen de keuze het te gebruiken te ontnemen.
Bovendien getuigt het van weinig realiteitszin. In welke technoclub ik ook kom, 90% van de mensen om me heen gebruikt die avond xtc. Alleen gaat het nu semi-stiekem waardoor er onnodig risico wordt genomen. Wanneer het gelegaliseerd is kan je dat voorkomen en deze drugs eindelijk vanuit een volksgezondheidsperspectief behandelen i.p.v. het dommige CDA/VVD-law-and-order-wegkijkperspectief.
1Nu roep ik niet zomaar iets; dit is door diverse wetenschappelijke onderzoeken aangetoond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |