abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 6 augustus 2015 @ 09:47:17 #251
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154949322
Tarbot voor 7,50 de kilo? Dat lijkt me sterk. :-)
  donderdag 6 augustus 2015 @ 10:03:23 #252
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_154949574
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 09:47 schreef RobinOok het volgende:
Tarbot voor 7,50 de kilo? Dat lijkt me sterk. :-)
fish farm, maar dan nog... 10-12 Euro is een beetje de standaard hier.
Siesta & Fiesta!
pi_154951147
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 09:06 schreef derLudolf het volgende:
Piet,
Wat zou als een beetje betaalbaar alternatief voor tong gebruikt kunnen worden? Was gister namelijk ¤18 kwijt voor 9 visjes :')

Ik zag ook tarbot liggen voor ¤7,50/kg. Dat is ook een platvis, maar is dat wat te pruimen?
Goeie slibtong is wel heel lekker en fijn van smaak. Tarbot is in mijn beleving toch wat een andere smaak, wat vlakker en aardser. Maar Tarbot wordt ook gekweekt wat in theorie beter is dan gevangen slibtong. Andere alternatieven zouden griet of tongschar zijn maar die worden minder gevangen en zijn dus ook niet heel goedkoop.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  donderdag 6 augustus 2015 @ 13:58:44 #254
439461 ZonnebankBob
I am the king of the Zonnebank
pi_154954850
Scholletjes zijn ook lekker
pi_154956130
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 10:03 schreef Bramito het volgende:

[..]

fish farm, maar dan nog... 10-12 Euro is een beetje de standaard hier.
Af en toe heeft mijn visboer de Grote Pieterman in zijn kraampje liggen. Goed vers zien ze er mooi uit met fluoriserende vlekken. Ze zijn niet duur en de filetjes zijn als je ze voorzichtig in de boter bakt lekker zacht van structuur en redelijk fijn van smaak.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 16:50:06 #256
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154958934
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 14:53 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

Af en toe heeft mijn visboer de Grote Pieterman in zijn kraampje liggen. Goed vers zien ze er mooi uit met fluoriserende vlekken. Ze zijn niet duur en de filetjes zijn als je ze voorzichtig in de boter bakt lekker zacht van structuur en redelijk fijn van smaak.
Voorzichtig schoonmaken
De stekels kunnen zeer onaangenaam steken, kan flink pijnlijk zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 17:13:22 #257
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_154959561
Ik vind tarbot echt heerlijk. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_154960001
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voorzichtig schoonmaken
De stekels kunnen zeer onaangenaam steken, kan flink pijnlijk zijn
Had ik inderdaad even kunnen vermelden. Mijn visboer haalt meestal de stekels er af voor hij ze meegeeft. Indien niet: Voor je begint te fileren even een stevige schaar hanteren om die stekels op de vinstralen en kieuwdeksel af te knippen.

[ Bericht 0% gewijzigd door RolandArthur op 06-08-2015 17:44:18 ]
  zaterdag 8 augustus 2015 @ 21:48:41 #259
63722 z80
I fink you freaky
pi_155026742
boter, boter en boter. wat is het verschil tussen de vele soorten boter?
ik heb nu een pakje Süßrahmbutter. in hoeverre is dit anders dan "gewoon" boter.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zaterdag 8 augustus 2015 @ 21:58:33 #260
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155027273
Nou ja, er zitten wel smaakverschillen tussen boters. 'Terroir' zal een rol spelen.

Guernsey-boter is heerlijk. :9~
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 8 augustus 2015 @ 23:22:16 #261
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155031042
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2015 21:48 schreef z80 het volgende:
boter, boter en boter. wat is het verschil tussen de vele soorten boter?
ik heb nu een pakje Süßrahmbutter. in hoeverre is dit anders dan "gewoon" boter.
Süßrahmbutter is van zoete room gemaakt, Sauerrahmbutter van een gezuurde room (melkzuurbacteriën) en wat je daar van over houdt is ouderwets karnemelk. Tegenwoordig maken ze boter anders en is de karnemelk gewoon gezuurde magere melk.
Er zit een subtiel andere smaak aan.
Probeer eens (als je er aan kan komen) rauwemelkse normandische boter, smaakt wat kazig, heel mooi.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:25:24 #262
370431 drakin
vurig typje
pi_155120679
Piet, ik kookte gister teveel linzen, rode linzen.

Nu heb ik al 1 keer linzen met groente en lekkere saus gemaakt.

Vanavond linzensoep.

Maar zijn er meer aparte en lekkere linzengerechten die ik morgen zou kunnen maken?
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:35:20 #263
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155120957
Linzencurry. :9

Dhokla's: https://en.wikipedia.org/wiki/Dhokla
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:50:57 #264
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155121365
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 17:25 schreef drakin het volgende:
Piet, ik kookte gister teveel linzen, rode linzen.

Nu heb ik al 1 keer linzen met groente en lekkere saus gemaakt.

Vanavond linzensoep.

Maar zijn er meer aparte en lekkere linzengerechten die ik morgen zou kunnen maken?
Stoofvlees (van wild zwijn) met linzen ( apart serveren, niet door het stoof) en gegrillde polenta is een klassieker in Italie, maar meer een herfst gerecht

Pel een groene de bladeren voorzichtig af en pocheer deze even zodat ze slap worden
Meng de linzen met wat gehakt met wat knoflook, uien en kruiden. Doe wat dit mengsel in een koolblad en maak er een rolletje van.

Je hebt nu gevulde koolbladeren zoals op de foto, deze gaar je in een bruine saus of in een tomatensaus, wat jij lekker vind.
Is een gerecht wat in heel (oost)europa in heel veel variaties gegeten wordt, vaak met rijst of grutten, ipv linzen, ook in witte kool bladeren of in wijnbladeren (Griekenland)
Je mengt het gehakt met noten, tamme kastanjes, rijst, grutten of linzen om het te strekken, het is met uitstek arme mensen eten en zoals heel vaak is dat erg lekker en verveeld dat niet.
Serveren met gekookte aardappels.
In Polen heet het Gołąbki, in Duitsland Kohlrouladen, maar van Portugal tot Zweden, van Engeland tot Turkije wordt dit thuis gegeten. In Nederland is het vreemd genoeg hooguit bekend van het griekse restaurant.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:54:02 #265
370431 drakin
vurig typje
pi_155121441
Lekker, ik heb nu alleen geen kool in huis maar wel slablad(best stevig blad) Zou het daar ook mee kunnen of zou ik toch echt kool moeten halen in de winkel?

Voor vanavond heb ik via een sc ook al een lekker recept gevonden, maak ik die van jou morgen Piet.

Dankjewel!
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:58:07 #266
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155121539
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 17:54 schreef drakin het volgende:
Lekker, ik heb nu alleen geen kool in huis maar wel slablad(best stevig blad) Zou het daar ook mee kunnen of zou ik toch echt kool moeten halen in de winkel?

Voor vanavond heb ik via een sc ook al een lekker recept gevonden, maak ik die van jou morgen Piet.

Dankjewel!
Als je voorzichtig bent zou het met slabladeren ook kunnen, helemaal in de geest van het arme mensen eten, wat lekkers maken van wat je nog in huis hebt.

Ben zelf een fan van dit soort eten, stevige, voedzame, eenvoudige maar lekkere kost. Romantische idee van een boerengrootmoeder die dat maakt (de mijne kon absoluut niet koken)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:08:02 #267
370431 drakin
vurig typje
pi_155121840
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 17:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je voorzichtig bent zou het met slabladeren ook kunnen, helemaal in de geest van het arme mensen eten, wat lekkers maken van wat je nog in huis hebt.

Ben zelf een fan van dit soort eten, stevige, voedzame, eenvoudige maar lekkere kost. Romantische idee van een boerengrootmoeder die dat maakt (de mijne kon absoluut niet koken)
Ik maak graag iets met wat ik in huis nu heb, geen zin om op de fiets te stappen naar de winkel. Die fiets doet het nl. helemaal niet.
Gelukkig is het vrij uitgebreid met producten in huis en meestal ligt er zelf wel een witte kool, maar dit keer dus niet.
En mijn grootmoeder bakte en kookte er ook helemaal niks van hoor :)
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:10:07 #268
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155121885
De mijne ook niet. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:12:09 #269
370431 drakin
vurig typje
pi_155121930
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 18:10 schreef Isegrim het volgende:
De mijne ook niet. :')
Daarom doe ik het wel, maar het liefst wel zo makkelijk mogelijk.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_155122106
Piet, ik hoor en lees de laatste tijd veel over "spaghetti"- en "lasagna" ijs.
En dat dit vooral in Duitsland een trend zou zijn.
Gaat dit overwaaien naar ons kleine landje aan de zee, en wat is het eigenlijk?
Gaat daar werkelijk "pasta" in?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:24:17 #271
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155122308
}:|
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:36:38 #272
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155122767
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 18:18 schreef Bart2002 het volgende:
Piet, ik hoor en lees de laatste tijd veel over "spaghetti"- en "lasagna" ijs.
En dat dit vooral in Duitsland een trend zou zijn.
Gaat dit overwaaien naar ons kleine landje aan de zee, en wat is het eigenlijk?
Gaat daar werkelijk "pasta" in?
2002 slaat op je geboortejaar?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155122867
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 18:24 schreef Isegrim het volgende:
}:|
Beslist niet grappig. Sorry.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_155141386
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 18:18 schreef Bart2002 het volgende:
Piet, ik hoor en lees de laatste tijd veel over "spaghetti"- en "lasagna" ijs.
En dat dit vooral in Duitsland een trend zou zijn.
Gaat dit overwaaien naar ons kleine landje aan de zee, en wat is het eigenlijk?
Gaat daar werkelijk "pasta" in?
Ik snap Isegrim en Piet's reacties wel maar zal het toch even voor je uitleggen. Spaghetti ijs is een klassieke duitse bereiding van roomijs met een coulis van rode vruchten (aardbei en framboos voornamelijk) soms gedecoreerd met bramen en geschaafde witte chocolade of amandelen. Het lastige bereidingsproces is wat het speciaal maakt. Na het bereiden van roomijs (heeft piet vast een goed recept voor) wordt het ijs jullienne gesneden. Hiervoor is het belangrijk dat het roomijs na het maken in een lange rechthoekige bak is gedaan (cakevorm bijvoorbeeld). Omdat ijs snel smelt tijdens het bewerken is het zaak dat je met een zeer koude snijplank (3 tot 5 uur in de vriezer en is fases werken) en een zeer heet mes werkt. Snij met het mes dunne plakken van het ijs en snij die plakken vervolgens weer in dunne repen. Zo krijg je spaghetti slierten. Als je een beetje vals wilt spelen maak je dikkere plakken en krijgje tagliatelle of gebruik je een juliennesnijder. Hou er rekening me dat je bij iedere sliert die al netjes op het bord legt voor de presentatie en dat je regelmatig naar de vriezer terug moet om de boel op te stijven. Reken op een totale bereiding van 5 tot 8 uur per portie.
Die tijd die het opstijven duurt geeft je wel de ruimte om de de coulis van rood fruit te maken bijvoorbeeld via dit Heston Blumethal recept. Door bramen te gebruiken simuleer je de gehaktballen in de spaghettisaus. De geschaafde amandelen of witte choco simuleert de parmezaanse kaas.
Lasagne werkt net anders. Dan zijn het flinterdunne lagen ijs en coulis, het is handig om de coulis dan ook in te vriezen in plakken zodat je ze makkelijker kan verwerken.

Verder: http://www.culy.nl/inspiratie/spaghetti-ijs-smakelijk-of-niet/
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_155141495
Het was een poging om grappig te doen naar aanleiding van een ander topic waar we het niet meer over spaghetti-ijs mochten hebben.
Maar veel dank voor je uitgebreide toelichting.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_155146292
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 17:35 schreef minilot het volgende:

[..]

Die rimpels krijg je sowieso bij het opdrogen - geen oven voor nodig. :)

Eet smakelijk! O+
Dat laatste is eerlijk gezegd niet zo heel erg goed gelukt. Het was wel te eten hoor, maar het was te zout, en de structuur was maar bij een paar opvallend lekker. Ook vond ik de schilsmaak nogal sterk, dat hoeft van mij niet zo.

Het zout was ook niet zo egaal neergeslagen op de schil. Ik had gewoon fijn zout gebruikt, en er waren ook wat rijstkorrels in het water beland, maar dat klonterde een beetje samen tussen de rimpels. Een volgende poging zou ik ze nog even afborstelen of heel hard afschudden, wat knoflook en kruiden door de boter mengen want dat was ook wel wat saai, maar hoe ik ze allemaal van goede structuur krijg? Nog tips?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_155146815
Ik heb het vlees voor mijn barbecue ontvangen. Het is bevroren. Kan ik het dan nu al in de koelkast leggen voor zaterdag? Aangezien ik sowieso vrijdag maar misschien morgen al wil gaan marineren voelt het een beetje stom om het eerst nog in de vriezer te leggen. Maar ik ben altijd wat huiverig met ontdooide producten.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 13:31:36 #278
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155146938
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:25 schreef Myraela het volgende:
Ik heb het vlees voor mijn barbecue ontvangen. Het is bevroren. Kan ik het dan nu al in de koelkast leggen voor zaterdag? Aangezien ik sowieso vrijdag maar misschien morgen al wil gaan marineren voelt het een beetje stom om het eerst nog in de vriezer te leggen. Maar ik ben altijd wat huiverig met ontdooide producten.
Als je het in de koelkast laat ontdooien, kan je het morgen marineren en weer in de koelkast zetten, dan heb je Zaterdag goed gemarineerd vlees. In je marina zal een zuur zitten vermoed ik? Citroen, Azijn of zoiets? Dat heb je behalve het koelen nog een ingredient tegen bederf, een zure omgeving gaat bacteriegroei ook tegen.
En aangezien het geen gehakt is, zou ik me geen zorgen maken. (bacterien groeien op de oppervlakte, daarom is gehakt gevoeliger voor bederf, het heeft een enorm oppervlak, en bij jouw vlees zit de marinade aan de oppervlakte)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155147224
Buikspek doe ik alleen in een pekelbad denk ik. Spareribs moet ik nog een beetje uitzoeken wat ik met de marinade doe. En de wagyu skirt laat ik puur.

Maar het zit ook vacuum, behalve de ribbetjes. Dus denk dat ik me dan sowieso geen zorgen hoef te maken.
pi_155180048
Ik heb mijn nieuwe pan een beetje verneukt met inbranden geloof ik. Tis beetje dikke oneffen laag geworden. ;(
Kan je dat ook op 1 of andere manier weer ongedaan maken en opnieuw doen? Tis een plaatstalen pan van debuyer.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_155180376
quote:
5s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 15:20 schreef habitue het volgende:
Ik heb mijn nieuwe pan een beetje verneukt met inbranden geloof ik. Tis beetje dikke oneffen laag geworden. ;(
Kan je dat ook op 1 of andere manier weer ongedaan maken en opnieuw doen? Tis een plaatstalen pan van debuyer.
Pics?
Je zou zeggen dat het procedé van inbranden van de pan op hun website te vinden is?
En wellicht ook wat te doen als het mislukt is.

Er zijn in het verleden heel wat (verhitte) discussies over "inbranden" geweest.
Ik ben nog steeds van mening dat het hele fenomeen nergens op slaat in die zin dat er niets professioneel's over te vinden is.

Ik wil deze discussie uiteraard niet opnieuw oprakelen :D dus ik wacht even af wat de fabrikant ervan zegt.

Ik zie dat je de TS van "culinaire fabels" bent. Misschien was dit daar ook al genoemd..

Zie deze:
CUL / Nieuwe pan nodig want die antiaanbakkutdingen gaan telkens kapot
Vanaf post #57 gaat het over inbranden en ook jouw merk.
Zie ook #75 voor een filmpje.
Mijn bezwaar is dat het (volgens mij uitsluitend) amateuristische en niet verifieerbare bronnen zijn.

En deze uit #79:
Dan inbakken met aardappelschillen zout en olie

Waar ik mee wil aangeven: zo lust ik er nog wel een paar. Alchemie...

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 13-08-2015 15:52:12 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 16:12:38 #282
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155181497
Het gaat er alleen maar om dat er een laagje op ontstaat en dan brandt de pan niet meer aan. Dat is toch geen hokuspokus?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155181606
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 16:12 schreef Isegrim het volgende:
Dat is toch geen hokuspokus?
Dat is het volgens mij nou juist wel.
Daarom wilde ik even zijn antwoord afwachten wat zo'n fabrikant daarover te zeggen heeft.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 16:27:43 #284
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155182029
Waarom zou dat dan hokuspokus zijn? Gooi je een ei in een nieuwe plaatstalen pan, dan plakt dat als de neten. Gooi je een ei in een oude plaatstalen pan met patina, dan plakt dat niet of nauwelijks. Ik denk niet dat ik me dat inbeeld hoor. :+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155182288
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 16:27 schreef Isegrim het volgende:
Waarom zou dat dan hokuspokus zijn? Gooi je een ei in een nieuwe plaatstalen pan, dan plakt dat als de neten. Gooi je een ei in een oude plaatstalen pan met patina, dan plakt dat niet of nauwelijks. Ik denk niet dat ik me dat inbeeld hoor. :+
Dat doe je zeker niet. Het "patina" begrip dat komt me bekend voor, dat men dat zo noemt.
Alleen vind ik dat alleen in verband met olieverf en fixeer. Niet met pannen.
Ik zou zo graag bewijs zien dat het bestaat en dat dan vanuit b.v. de fabrikant die dit uitgebreid getest heeft en daarom bepaalde aanbeveling doet, begrijpt u?

En dus niet dat iedereen maar aanrommelt via zelfbedachte alchemistische regels met allerhande etherische oliën, zout, en aardappelschillen en wat we er nog bij kunnen verzinnen.
Duidelijkheid is wat ik wil. Dat is alleen moeilijk te vinden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_155182407
wat wil je nog meer aan duidelijkheid dat een gloednieuw pan aanbakt en een pan die is ingebakken niet?? je kan het zelf uittesten met 2 pannen als je isegrim niet geloofd.
pi_155182488
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 16:40 schreef Elleska het volgende:
wat wil je nog meer aan duidelijkheid dat een gloednieuw pan aanbakt en een pan die is ingebakken niet?? je kan het zelf uittesten met 2 pannen als je isegrim niet geloofd.
Dat is "anekdotisch" bewijs. Dat wil ik niet.
Ik wil weten hoe het werkt. En blijkbaar weten we dat niet wegens die talloze amateuristische handleidingen die allemaal anders zijn.
Ik maak daaruit op dat we het niet weten en dat wil ik nou juist wel.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 16:46:49 #288
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155182587
Dan test je het uit met 1000 pannen. _O-
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155182593
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 16:40 schreef Elleska het volgende:
ingebakken
Maar ik stel voor om af te wachten wat habitue (waarop ik reageerde) vindt bij de fabrikant van zijn pannen. Zij zullen daar een handleiding bij geven en ook een oplossing als het mislukt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_155182629
quote:
5s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 15:20 schreef habitue het volgende:
Ik heb mijn nieuwe pan een beetje verneukt met inbranden geloof ik. Tis beetje dikke oneffen laag geworden. ;(
Kan je dat ook op 1 of andere manier weer ongedaan maken en opnieuw doen? Tis een plaatstalen pan van debuyer.
Schoonschrobben met een staalwol zeepsponsje en opnieuw inbranden. Deze methode werkte bij mij perfect:
Oppassen met het gebruik van zuren in je pan. Deze kunnen de anti aanbaklaag ook aantasten waardoor je een oneffen laag krijgt.
pi_155182631
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 16:46 schreef Isegrim het volgende:
Dan test je het uit met 1000 pannen. _O-
Tja. Zie post hierboven. Even afwachten wellicht.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_155182689
quote:
17s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 16:48 schreef Martijn1P het volgende:
Oppassen met het gebruik van zuren in je pan.
Als je b.v. iets met tomaat gaat maken dan gaat die vermeende anti-aanbaklaag sowieso naar de vaantjes. En dan ga je hem ook nog eens eten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 16:53:47 #293
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_155182810
http://www.debuyer.com/en/faq

How to season my iron pan? When is it seasoned?

Pour about 1mm of oil into your iron pan and heat it. Once the oil slightly steams, empty it into a recipient and wipe the pan with a paper towel.

The seasoning of your pan will be optimal and efficient after having cooked red meat 10 times. The more your pan is used, the best the cooking results are. The more it blackens, the less it sticks. Once your pan is well seasoned, you will be able to cook more delicate food such as eggs, fishes…

Is it a serious problem if the seasoning of my pan is scratched? What should I do?


A scratched seasoning is not a problem. Indeed, the seasoning regenerates each time you use your iron pan to cook food. When the seasoning is damaged by a kitchen utensil, pan cooking properties are not spoilt.

My iron pan blackens. Is it dirty?


The blackening of an iron pan is a natural phenomenon meaning that it is seasoning.

As for all cookware during the cooking, your iron pan heats up and pasteurises, that way killing all the possible bacteria as they don’t resist to heat (pasteurisation occurs between 62°C/144°F and 88°C/190°F).

DeBuyer zegt ook dat je 'm moet inbranden. Ze geven aan dat pas na 10+ keer rood vlees bakken in je pan de 'seasoning' van de pan optimaal is. Lijkt me dat je met zout en aardappelschillen dat proces gewoon versnelt.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_155182846
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 16:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar ik stel voor om af te wachten wat habitue (waarop ik reageerde) vindt bij de fabrikant van zijn pannen. Zij zullen daar een handleiding bij geven en ook een oplossing als het mislukt.
je verwacht dus een antwoord van degene die de vraag stelt omdat hij zelf het antwoord niet weet... :')

succes met het vinden van de antwoorden op al je levensvragen.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 16:57:22 #295
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155182913
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 16:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als je b.v. iets met tomaat gaat maken dan gaat die vermeende anti-aanbaklaag sowieso naar de vaantjes. En dan ga je hem ook nog eens eten.
Wij maken ook geen dingen met tomaat in zo'n pan. Want inderdaad, dan is die halve laag meteen foetsie. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155182982
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 16:55 schreef Elleska het volgende:

[..]

je verwacht dus een antwoord van degene die de vraag stelt omdat hij zelf het antwoord niet weet... :')

succes met het vinden van de antwoorden op al je levensvragen.
Dat vind ik flauw.
Je vindt dan w.s. niet dat we het fenomeen (als dat bestaat) gewoon zouden moeten kunnen vinden op de website van de fabrikant van plaatstalen pannen. Maar dat we de "voorbehandeling" uitsluitend kunnen vinden op amateuristische bronnen.
Je zal het met me eens zijn dat dat niet logisch is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 17:04:21 #297
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155183160
http://sherylcanter.com/w(...)seasoning-cast-iron/

Eén van de bronnen van Wikipedia over dit onderwerp.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155183203
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 16:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat vind ik flauw.
Je vindt dan w.s. niet dat we het fenomeen (als dat bestaat) gewoon zouden moeten kunnen vinden op de website van de fabrikant van plaatstalen pannen. Maar dat we de "voorbehandeling" uitsluitend kunnen vinden op amateuristische bronnen.
Je zal het met me eens zijn dat dat niet logisch is.
flauw? dan heb je waarschijnlijk te weinig zout gebruikt bij het inbakken.

maar ik snap je probleem niet. het staat gewoon op de website van de fabrikant... de fabrikant is genoemd dus je kan het antwoord helemaal zelf opzoeken.
ook zijn er genoeg andere bronnen te vinden naast de 'amateuristische bronnen" waar je steeds over spreekt. google is je vriend, als ik het zeg geloof je het toch niet.
pi_155183244
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 16:53 schreef MutedFaith het volgende:
DeBuyer zegt ook dat je 'm moet inbranden. Ze geven aan dat pas na 10+ keer rood vlees bakken in je pan de 'seasoning' van de pan optimaal is. Lijkt me dat je met zout en aardappelschillen dat proces gewoon versnelt.
Maar er is geen enkel bewijs voor. We bedenken maar wat.
Je schrijft "lijkt me".
Het is allemaal zo totaal natte vingerwerk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_155183317
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 17:05 schreef Elleska het volgende:
geloof je het toch niet
Dat is nou juist de essentie.
Het gaat mij niet om geloven.
Maar ik hou er over op.
Laten we het maar gewoon aannemen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')