Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant) • Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Val niet buiten de boot! Er zijn momenteel (2015) meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar en kapitaalopmaat bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" (voor mails van geldvoorelkaar of kapitaalopmaat) naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Ja deels, bij 250 euro mag je op een proeverij komen.
Als je op beloningen klikt kun je zien dat er een hele lijst met incentives is. Helaas hoef ik deze niet, dan ga ik liever naar de bier speciaalzaak in de stad.
Best leuk. Ik heb eerder ook in brouwerij Kees geïnvesteerd. Vooral op basis van gunfactor, en hierbij zou eigenlijk hetzelfde gelden. Vooral omdat ik de bieren van Kompaan niet zo boeiend vind
Terugbetaling in drie termijn is wel minder, vooral omdat de eerste termijn drie jaar op zich laat wachten. Dat is wel serieus lang en in de tussentijd kan er veel misgaan zonder dat je ook maar een cent terug hebt.
Wat is hier aan de hand: - Op 1 april 2014 komt de pitch op GvE van Traffic ID Projects B.V. vol. - Op 22 april 2014 wordt Traffic ID B.V. failliet verklaard. - Op 24 april 2014 komt het project tot stand - Sinds ~20 december 2014 is de website van Traffic ID Projects ook weinig uitnodigend.
Tot op heden blijven de betalingen gewoon binnenkomen...
[update] Deze website bestaat nog wel en er zijn ook nog meerdereactiviteiten. Bij de sectie 'over ons' staat ook de persoon die het contract heeft ondertekend. Blijft rare situatie!
[ Bericht 6% gewijzigd door Scooper op 12-05-2015 20:29:57 ]
@Scooper: Als ik KvK website bekijk: Traffid ID B.V. is failliet Dit geldt echter niet voor Traffic ID Holding B.V.; Traffic ID Services en Support B.V. & Traffic ID Projects B.V.
Eerste gedachte hier; oude holding failliet laten gaan & doorstart met resterende onderdelen
Kennelijk kan het project van de Kredietbank eenzijdig worden opgezegd door de kredietnemer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo werkt dat dus. Kredietbank beëindigt na 28 maanden het contract eenzijdig en zo te lezen kan je na de overige rente fluiten. Dus een project van 4% 60 maanden is uiteindelijk toch 4% 28 maanden geworden. Ik dacht dat de overeenkomst voor beide partijen gelde. Kennelijk niet. Ik vind 0,9% fee behoorlijk veel voor een project van 4% en 28 maanden.
GvE geeft alleen de boodschap door. Terwijl ze op zouden moeten komen voor de investeerders. Kredietbank heeft getekend voor de overeenkomst. Ik vind dat als ze er vroegtijdig vanaf willen/moeten, dat ze de verschuldigde rente maar vooruit moeten betalen voor de hele looptijd.
Ik ga GvE maar eens mailen dat ik het er niet mee eens ben. Nog meer mensen die ook een project hebben van de kredietbank?
Ik ga GvE maar eens mailen dat ik het er niet mee eens ben. Nog meer mensen die ook een project hebben van de kredietbank?
Zit er ook in, maar nog voor een kortere looptijd.
Als je GvE mailt, wil je dan ook eens naar hun Algemene Voorwaarden verwijzen?
quote:
Artikel 9. Vervroegde aflossing / opeisbaarheid
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst is het kredietnemer niet toegestaan vervroegd geheel dan wel gedeeltelijk af te lossen. Tevens is het de schuldeiser niet toegestaan de nog openstaande vorderingen vervroegd op te eisen. Indien er sprake is van een mogelijke niet nakoming van uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen en de vordering uit handen gegeven wordt aan een gerechtsdeurwaarder, zullen tussen betrokken partijen mogelijkerwijs nieuwe betaalafspraken worden gemaakt, die in plaats gesteld worden van de eerder in de Overeenkomst opgestelde voorwaarden.
Uitzonderingen op artikel 9 zijn:
9.1 Overlijden van kredietnemer
In geval van overlijden van de kredietnemer is het voor de erven mogelijk om tegen betaling van de nog openstaande rente -en aflossingsverplichting over te gaan tot algehele vervroegde aflossing. Ook in dit geval is gedeeltelijke aflossing niet toegestaan.
9.2 Conservatoir of executoriaal beslag
Voor het geval er conservatoir of executoriaal beslag gelegd wordt op alle of een belangrijk gedeelte van de goederen van de kredietnemer, dan wel alle of een belangrijk gedeelte van zijn goederen worden vervreemd, bezwaard, onteigend of zijn tenietgegaan, houdt schuldeiser zich het recht voor de gehele vordering, inclusief rente ter genoegdoening van de investeerders vervroegd op te eisen.
Op dinsdag 12 mei 2015 22:10 schreef crowd_funder het volgende: Kennelijk kan het project van de Kredietbank eenzijdig worden opgezegd door de kredietnemer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo werkt dat dus. Kredietbank beëindigt na 28 maanden het contract eenzijdig en zo te lezen kan je na de overige rente fluiten. Dus een project van 4% 60 maanden is uiteindelijk toch 4% 28 maanden geworden. Ik dacht dat de overeenkomst voor beide partijen gelde. Kennelijk niet. Ik vind 0,9% fee behoorlijk veel voor een project van 4% en 28 maanden.
GvE geeft alleen de boodschap door. Terwijl ze op zouden moeten komen voor de investeerders. Kredietbank heeft getekend voor de overeenkomst. Ik vind dat als ze er vroegtijdig vanaf willen/moeten, dat ze de verschuldigde rente maar vooruit moeten betalen voor de hele looptijd.
Zie vetgedrukt in de spoiler. Ik zou de discussie aangaan (indien dat zelfs maar nodig zou zijn) wat het nog openstaande bedrag is. Mijns inziens is dat het bedrag waar je gezien de overeenkomst nog recht op hebt. Dus je hebt straks na 28 maanden al je geld terug incluis de rente die je anders in 60 maanden zou krijgen. Lucratief dus, als je het mij vraagt!
En dan zou ik dus ook niet op algemene voorwaarden gaan wijzen, maar gewoon een reactie naar GvE sturen als 'Hoewel het zeer waarschijnlijk een vanzelfsprekendheid is, zou ik graag op schrift krijgen dat kredietnemer in November al zijn nog openstaande verplichtingen, dus restant uitstaande lening + volledige tegoed aan rente, ineens uitkeert'.
Dit zou mijns inziens ook de ENIGE manier mogen zijn waarop een kredietnemer zijn lening voortijdig kan afkopen.
BruderKlaus, bedankt voor de toevoeging. Inderdaad handig dat ze ook in hun eigen voorwaarden kunnen lezen dat dit niet is toegestaan. Eigenlijk zou jij ook moeten mailen. Hoe meer reacties GvE hier op krijgt hoe duidelijker het is dat ze dit niet zomaar kunnen doen.
Het staat in de algemene voorwaarde EN de kredietnemer heeft getekend voor de periode. Kredietbank zegt nu eenzijdig op ten nadele van de investeerder.
Dit hoort op een andere manier te worden opgelost i.p.v. in november stoppen wij de lening ondanks dat we anders getekend hebben.
Op dinsdag 12 mei 2015 22:10 schreef crowd_funder het volgende: Kennelijk kan het project van de Kredietbank eenzijdig worden opgezegd door de kredietnemer.
SPOILER
Bedoelen ze niet het openstaande bedrag incl. rente?
Op dinsdag 12 mei 2015 22:35 schreef Coelho het volgende: Mijns inziens is dat het bedrag waar je gezien de overeenkomst nog recht op hebt. Dus je hebt straks na 28 maanden al je geld terug incluis de rente die je anders in 60 maanden zou krijgen. Lucratief dus, als je het mij vraagt!
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar dit maak ik niet echt op uit de tekst. Ik zal het eerst eens gewoon vragen wat precies de bedoeling is(misschien ben ik te voorbarig). Daarna kan ik altijd nog verwijzen naar de voorwaarden.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar dit maak ik niet echt op uit de tekst. Ik zal het eerst eens gewoon vragen wat precies de bedoeling is(misschien ben ik te voorbarig). Daarna kan ik altijd nog verwijzen naar de voorwaarden.
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte.
Daarom zitten we hier ook toch
Ik zit zelf niet in het project maar ik kan het mij ook niet anders voorstellen dan dat de volledige rente voldaan gaat worden. Zo niet dan moeten jullie hier nooit mee akkoord gaan. Afspraak is afspraak en dat is voor beide partijen het geval.
Nergens blijkt dat ze dat niet zouden kunnen. Het is geen kwestie van geldnood maar van externe druk, jammer voor hen maar dat is het risico van geld lenen. Dan hadden ze van tevoren DNB maar moeten raadplegen.
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte.
Daarom zitten we hier ook toch
Er staat 'in een keer het nog openstaande bedrag'. Je sluit een lening af die annuitair wordt terugbetaald. Op dag 1 is het nog openstaande bedrag jouw inleg + rente over de looptijd - fee. Ik kan het op geen enkele andere manier uitleggen dan dat ze het je volledig zouden MOETEN betalen met dit op schrift. Anders hadden ze het zoiets als 'het restant van het geleende bedrag' moeten noemen.
Ongeacht of het bedrag wel of niet inclusief rente is. Dat is het brief dat de geldlener heeft opgesteld.
Ik stoor me gigantisch aan het feit dat GVE dus absoluut niets meer doet dan brieven doorsturen!
Dit stond in het mailtje van GVE
quote:
In de bijlage vindt u een bericht van de heer Jaarsma, kredietnemer van project 6026 waarin u heeft geïnvesteerd. Het betreft een voortijdige aflossing van dit project.
Wij willen u verzoeken dit bericht aandachtig door te lezen. Mocht u vragen hebben, dan horen wij dat graag. Met vriendelijke groet,
Berdien van Coeverden Karin Leppers Wendy Grobben
Misschien moeten ze eens even ZELF duidelijkheid verschaffen? Ik heb het een beetje gehad met de gang van zaken bij GVE nu. Ik stop dan ook met investeren.
Er staat 'in een keer het nog openstaande bedrag'. Je sluit een lening af die annuitair wordt terugbetaald. Op dag 1 is het nog openstaande bedrag jouw inleg + rente over de looptijd - fee. Ik kan het op geen enkele andere manier uitleggen dan dat ze het je volledig zouden MOETEN betalen met dit op schrift. Anders hadden ze het zoiets als 'het restant van het geleende bedrag' moeten noemen.
Maar goed, ik ben benieuwd.
Nu ik er nog eens overheen lees begin ook ook meer te vermoeden dat het wel is zoals je zegt. Zou eigenlijk ook logischer zijn gezien de voorwaarden en de situatie. Zou dus WEL goed nieuws zijn dan. Ik heb nu wel veel meer vertrouwen in dat het goed nieuws is.
Ik heb ook geïnvesteerd in Hin Verzekeringen. Daar stond de versnelde aflossing anders verwoord. Daarom kreeg ik misschien de verkeerde geachte bij de kredietbank.
Op dinsdag 12 mei 2015 19:28 schreef Piet__Piraat het volgende: Best leuk. Ik heb eerder ook in brouwerij Kees geïnvesteerd. Vooral op basis van gunfactor, en hierbij zou eigenlijk hetzelfde gelden. Vooral omdat ik de bieren van Kompaan niet zo boeiend vind
Terugbetaling in drie termijn is wel minder, vooral omdat de eerste termijn drie jaar op zich laat wachten. Dat is wel serieus lang en in de tussentijd kan er veel misgaan zonder dat je ook maar een cent terug hebt.
Voor de vrijbuiter ben ik wel te porren hoor.
Het is idd vooral de gunfactor, maar die warme gevoel richting kompaan kan ik ook met een proeverij met vrienden botvieren.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Ik ben vooral benieuwd of de argumentatie van DNB echt geldig is. Als het werkelijk zo is als de Kredietbank schrijft, dan kan dat toch niet anders betekenen dan dat wij crowdfunders als spaarders gezien worden door DNB. Consequentie zou dan volgens mij moeten zijn dat je crowdfundinleg tot 100000 euro gegarandeerd is. Nou, laat de defaults maar komen. DNB als
Ik ben vooral benieuwd of de argumentatie van DNB echt geldig is. Als het werkelijk zo is als de Kredietbank schrijft, dan kan dat toch niet anders betekenen dan dat wij crowdfunders als spaarders gezien worden door DNB. Consequentie zou dan volgens mij moeten zijn dat je crowdfundinleg tot 100000 euro gegarandeerd is. Nou, laat de defaults maar komen. DNB als