abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152524243
Hoi allemaal,

Mijn kat is in juli 2014 is geboren, ze leeft op de boerderij en loopt gewoon lekker los, dit gaat altijd goed. Chicka is een aardig klein gebleven cypers met witte poes. Ze is ongemerkt krols geworden en zwanger geraakt.

Afgelopen maandag is ze bevallen van 5 kittens, de bevalling verliep super, met 2 uur waren alle kittens geboren. Nadat de kittens even bij mama hadden gelegen ging ik ze wegen, ze waren allemaal heel licht! van 66 gram tot 81 gram. Kittens dronken bij de moeder en het ging allemaal goed, tot de volgende dag, ik ging ze weer wegen en alle kittens waren zo ongeveer 5 gram afgevallen! Op advies van de dierenarts ben ik bij gaan voeren maar de kittens waren al erg zwak geworden en wilden niet erg drinken uit het flesje. Gedurende de dag werden de kittens zwakker er zwakker, al deed ik alles wat ik kon... om 10 uur 's avonds overleed het eerste katje. Ik heb de rest van de nacht gewaakt een kleine beetjes bijgevoerd, maar tevergeefs. De andere vier overleden ook... :( Ik natuurlijk helemaal van slag. Hoe kan dit? Heb ik wat fout gedaan? of was het gewoon alles bij elkaar: Jonge moederpoes, eerste nestje, groot nestje, kleine kittens, te weinig melk... Iemand eens iets soortgelijks meegemaakt?!

Nu zit ik er aan te denken om Chicka te steriliseren. Het nadeel is, dan zal er nooit meer een nestje van mijn lieve Chicka komen.
Een andere optie is een half jaar tot max. jaar aan de kattenpil zodat ze ouder en wijzer is en dan weer haar gang laten gaan, maar hier lees ik heel veel nare dingen over en ben zo bang dat het nog eens fout gaat als nu. Heeft iemand ervaring met de kattenpil?

Groetjes verdrietige poezenbaas.
pi_152524318
Is moeder niet nog erg jong?
pi_152524370
Ze is nog geen jaar oud?

Das wel gewoon onverantwoordelijk...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_152524399
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:43 schreef Fokker89 het volgende:
Is moeder niet nog erg jong?
moeder is inderdaad nog erg jong voor een nestje, maar omdat ze krols is geworden, wat niet aan haar te merken was, heb ik haar in die periode niet binnen gehouden.. Bij jonge katten gaat het vaker fout als zij een nestje krijgen. Om niet het risico te lopen dat ze weer zwanger wordt moet ik haar laten steriliseren of aan de kattenpil zetten..
pi_152524445
Denk je niet dat er meer dan genoeg katten zijn?
Waarom zou je nog een nestje willen? Omdat je het zelf zo leuk vind?
  dinsdag 12 mei 2015 @ 14:48:44 #6
138448 PeZu
Suspended animation
pi_152524496
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:47 schreef Ticootje het volgende:
Denk je niet dat er meer dan genoeg katten zijn?
Waarom zou je nog een nestje willen? Omdat je het zelf zo leuk vind?
lees anders ook even dat er staat ongemerkt, tweede zin
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
pi_152524531
quote:
17s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:48 schreef PeZu het volgende:

[..]

Mijn doel was dan ook om ts nog eens te laten nadenken over wat handig is. Er zijn meer dan genoeg huis tuin en keuken katten.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 14:50:53 #8
138448 PeZu
Suspended animation
pi_152524543
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:50 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Mijn doel was dan ook om ts nog eens te laten nadenken over wat handig is. Er zijn meer dan genoeg huis tuin en keuken katten.
dat het niet handig was gaf ze daar al mee aan heh
pi_152524579
quote:
17s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:50 schreef PeZu het volgende:

[..]

dat het niet handig was gaf ze daar al mee aan heh
Nee, ik bedoel dat ts dus overweegt de poes nog een nestje te laten krijgen. Dat bedoel ik met heroverweeg die keuze, want alles leuk en aardig, maar er zitten genoeg katten in het asiel .
  dinsdag 12 mei 2015 @ 14:51:58 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_152524580
quote:
17s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:48 schreef PeZu het volgende:

[..]

Lees anders ook even de tweede zin van de laatste alinea in de OP.
Huilen dan.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 14:54:12 #11
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_152524652
Eigen nestje is echt een toffe ervaring. Moet het natuurlijk wel goed gaan.

Wij kwamen bij onze poes er pas een paar minuten voor tijd achter. Laatste kitten zelf moeten helpen en flink bijvoeden en gelukkig goed gegaan. 2 van de drie gehouden en de derde loopt een dorp verder rond bij m'n ouders. :D

Heb niet het idee dat je meer had kunnen doen, wel balen.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 14:54:21 #12
138448 PeZu
Suspended animation
pi_152524656
quote:
9s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:51 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Lees anders ook even de tweede zin van de laatste alinea in de OP.
daar staat dat ze geen sterilisatie wil omdat het dan nooit meer kan. Je kan ook je nestje houden of met de pilstoppen als je meerdere kandidaten heb die wat willen overnemen

meer info is nodig
pi_152524756
Wat sneu ;( ze was erg jong voor haar eerste nestje, maar ook tienermoeders kunnen deze grootbrengen, zeker met wat hulp van de baasjes. Vijf kittens is ook geen extreem groot nest en ik heb ze (opvang) met jouw geboortegewichten samen met moederpoes ook groot gekregen.

Vertoonden de kittens verder ziekteverschijnselen? Loopneusje, vieze oogjes, diarree (voor zover moeder het niet zelf bijhield)? Omdat ze alle vijf zo snel zijn overleden denk ik dat er iets niet goed was met het nest. Ik heb wel eens gehoord van niet matchende bloedgroepen van moeder en kittens. Heel zeldzaam, vaak dodelijk. Precieze details weet ik niet en ik ben geen arts. Gelukkig hebben we die wel op FOK! en daar zou ik ook zeker je vraag stellen: F&F / Stel je vragen aan de dierenarts! deel 32

Voor de toekomst: zo te lezen was het geen gepland nestje. Had je al baasjes voor de kittens? Er zijn al zoveel ongewenste kittens op de wereld, ik ben echt geen voorstander van die oeps nestjes. Beetje naief ook dat je niet verwachtte dat poes krols ging worden.
Poezenpil voor lange termijn geven is slecht en geeft een grote kans op kanker. Niet doen dus! Als je mij niet gelooft, vraag het de digitale dierenarts.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 12 mei 2015 @ 15:14:43 #14
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_152525374
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:57 schreef Cat22 het volgende:
Wat sneu ;( ze was erg jong voor haar eerste nestje, maar ook tienermoeders kunnen deze grootbrengen, zeker met wat hulp van de baasjes. Vijf kittens is ook geen extreem groot nest en ik heb ze (opvang) met jouw geboortegewichten samen met moederpoes ook groot gekregen.

Vertoonden de kittens verder ziekteverschijnselen? Loopneusje, vieze oogjes, diarree (voor zover moeder het niet zelf bijhield)? Omdat ze alle vijf zo snel zijn overleden denk ik dat er iets niet goed was met het nest. Ik heb wel eens gehoord van niet matchende bloedgroepen van moeder en kittens. Heel zeldzaam, vaak dodelijk. Precieze details weet ik niet en ik ben geen arts. Gelukkig hebben we die wel op FOK! en daar zou ik ook zeker je vraag stellen: F&F / Stel je vragen aan de dierenarts! deel 32

Voor de toekomst: zo te lezen was het geen gepland nestje. Had je al baasjes voor de kittens? Er zijn al zoveel ongewenste kittens op de wereld, ik ben echt geen voorstander van die oeps nestjes. Beetje naief ook dat je niet verwachtte dat poes krols ging worden.
Poezenpil voor lange termijn geven is slecht en geeft een grote kans op kanker. Niet doen dus! Als je mij niet gelooft, vraag het de digitale dierenarts.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:46 schreef ForeverDomi het volgende:

[..]

moeder is inderdaad nog erg jong voor een nestje, maar omdat ze krols is geworden, wat niet aan haar te merken was, heb ik haar in die periode niet binnen gehouden.. Bij jonge katten gaat het vaker fout als zij een nestje krijgen. Om niet het risico te lopen dat ze weer zwanger wordt moet ik haar laten steriliseren of aan de kattenpil zetten..
hier gevonden:http://www.kattendomein.nl/genetica/314-bloedgroepbepaling

Lijkt erop dat daar het probleem bij jou ligt. Poes met bloedgroep B gedekt door kater met A
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_152526978
Dank jullie wel voor de reacties, nestje was inderdaad niet gepland, wel welkom. Ik had ook al meer dan genoeg toekomstige baasjes! Had ook inderdaad het idee dat ik echt alles gedaan had wat ik kon.. Misschien inderdaad de pech van Bloedgroep B gedekt door A of andersom..
pi_152527095
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:50 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Heb je ze geteld dan? Moraalridder.
Jesus saves but death prevails.
pi_152527123
Katten ook binnenhouden tot ze geholpen zijn anders krijg je dit. Een jaar is te jong, was ook gevaarlijk voor je kat. Ik zou haar laten helpen, er zijn genoeg katten joh. Asiel zit vol.

Ze kan trouwens nu ook soa's hebben, zou even googlen wat de symptomen zijn.
pi_152528359
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 16:08 schreef ForeverDomi het volgende:
Dank jullie wel voor de reacties, nestje was inderdaad niet gepland, wel welkom. Ik had ook al meer dan genoeg toekomstige baasjes! Had ook inderdaad het idee dat ik echt alles gedaan had wat ik kon.. Misschien inderdaad de pech van Bloedgroep B gedekt door A of andersom..
Als (als!) het dat is dan moet je dat laten controleren en actie ondernemen. Want de kans is groot dat het een volgend nestje net zo vergaat. Zij heeft dan de zeldzame bloedgroep, alle katers om haar heen niet.

Hoe is het met moederpoes? Houd haar melkpakketten in de gaten want nu maakt ze melk aan terwijl er geen kittens zijn om te voeden. Ze zullen opzwellen, maar als ze rood en pijnlijk worden en moeder een zieke indruk maakt dan kan ze last van stuwing of borstonsteking hebben en moet je even naar de dierenarts. Want dat is pijnlijk, zielig voor poes en potentieel gevaarlijk.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_152529580
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 16:44 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Als (als!) het dat is dan moet je dat laten controleren en actie ondernemen. Want de kans is groot dat het een volgend nestje net zo vergaat. Zij heeft dan de zeldzame bloedgroep, alle katers om haar heen niet.

Hoe is het met moederpoes? Houd haar melkpakketten in de gaten want nu maakt ze melk aan terwijl er geen kittens zijn om te voeden. Ze zullen opzwellen, maar als ze rood en pijnlijk worden en moeder een zieke indruk maakt dan kan ze last van stuwing of borstonsteking hebben en moet je even naar de dierenarts. Want dat is pijnlijk, zielig voor poes en potentieel gevaarlijk.
ik ga het in de gaten houden, en als ik haar eventueel aan de kattenpil doe laat ik eerst haar bloedgroep bepalen!
pi_152529735
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 17:13 schreef ForeverDomi het volgende:

[..]

ik ga het in de gaten houden, en als ik haar eventueel aan de kattenpil doe laat ik eerst haar bloedgroep bepalen!
Misschien ook even hierop? Als je toch bloed prikt.

http://www.kattenziektes.com/kattenaids.html
pi_152532274
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 17:13 schreef ForeverDomi het volgende:

[..]

Alle tips zijn verder gegeven, maar zoals Cat22 al zei: GEEN kattenpil. Dat is echt medicatie met een grote kans op nadelige gevolgen in de toekomst.
Vrijwel elke dierenarts zal het je afraden! (Of hoort dat imho te doen.)

Ik zou haar gewoon laten steriliseren. Als je echt een keer kittens wil opvoeden, wordt dan pleeggezin voor een (alreeds zwangere) poes uit asiel. Dan heb je dus tijdelijk een al dan niet al bevallen moederpoes in huis, en zorg je voor een fijne omgeving om te bevallen/zogen. Cat22 heeft daar vele verhalen over, en Oognip en Holyme doet (of deed) het ook.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 19:02:49 #22
138448 PeZu
Suspended animation
pi_152533026
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 18:37 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Alle tips zijn verder gegeven, maar zoals Cat22 al zei: GEEN kattenpil. Dat is echt medicatie met een grote kans op nadelige gevolgen in de toekomst.
Vrijwel elke dierenarts zal het je afraden! (Of hoort dat imho te doen.)

Ik zou haar gewoon laten steriliseren. Als je echt een keer kittens wil opvoeden, wordt dan pleeggezin voor een (alreeds zwangere) poes uit asiel. Dan heb je dus tijdelijk een al dan niet al bevallen moederpoes in huis, en zorg je voor een fijne omgeving om te bevallen/zogen. Cat22 heeft daar vele verhalen over, en Oognip en Holyme doet (of deed) het ook.
als je bang bent voor nadelen van kattenpil dan ook niet steriliseren maar castreren ^O^
pi_152533396
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 19:02 schreef PeZu het volgende:

[..]

als je bang bent voor nadelen van kattenpil dan ook niet steriliseren maar castreren ^O^
Wijsneus :P

Wat in de volksmond (en voor het gemak dus door mij ook) steriliseren wordt genoemd bij dieren is technisch gezien castreren. En is wat alle dierenartsen doen.

Steriliseren: zaad- of eileiders doornemen zodat de verderop gelegen inhoud niet meer voor zwangerschap kan zorgen.
Castreren: alle voortplantingsorganen wegnemen (eierstokken, baarmoeder of de testikels).

Aangezien mensen bij castreren best wat hormonale probleempjes kunnen krijgen worden die gesteriliseerd. Voor de meeste diersoorten is sterilisatie juist problematischer, omdat ze dan toch krols blijven worden. Dus HOP alles weg in dat geval. :)
  Moderator dinsdag 12 mei 2015 @ 21:06:39 #24
155227 crew  Guppy
dus
pi_152539005
Laat je poes castreren/steriliseren, de asiels zitten overvol.

Wel sneu dat de kleintjes allemaal doodgegaan zijn :*
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_152539291
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 19:02 schreef PeZu het volgende:

[..]

:6 Punaisepoetser!

Nee, je hebt gelijk hoor. Ik dacht er eigenlijk ook aan om het te typen (al was het maar omdat ik nooit weet hoe ik sterilisatie moet spellen... :') ) maar dat geeft vaak zoveel verwarring.
Aan de telefoon / wanneer mensen aan de balie komen gebruiken we toch ook wel vaak sterilisatie bij poezen en teven, omdat je anders echt de vraagtekens tevoorschijn ziet komen boven de hoofden. (Hoewel ik het wel eens opmerk, dat het eigenlijk een castratie is. Zeker als mensen het allemaal erg interessant vinden :) . )

quote:
12s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 19:11 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Wijsneus :P
:D

quote:
Wat in de volksmond (en voor het gemak dus door mij ook) steriliseren wordt genoemd bij dieren is technisch gezien castreren. En is wat alle dierenartsen doen.

Steriliseren: zaad- of eileiders doornemen zodat de verderop gelegen inhoud niet meer voor zwangerschap kan zorgen.
Castreren: alle voortplantingsorganen wegnemen (eierstokken, baarmoeder of de testikels).

Aangezien mensen bij castreren best wat hormonale probleempjes kunnen krijgen worden die gesteriliseerd. Voor de meeste diersoorten is sterilisatie juist problematischer, omdat ze dan toch krols blijven worden. Dus HOP alles weg in dat geval. :)
Dit dus :)

Baarmoeder wordt overigens niet altijd weggehaald. Althans, ik heb tot nu toe vooral eierstokken weggehaald zien worden. Kan wel natuurlijk. (Bij konijnen wordt het wel vaak gedaan, hoewel ook daar weer de meningen tussen DA's over verschillen. Zoals ongeveer over bijna alles ;) )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')