moeder is inderdaad nog erg jong voor een nestje, maar omdat ze krols is geworden, wat niet aan haar te merken was, heb ik haar in die periode niet binnen gehouden.. Bij jonge katten gaat het vaker fout als zij een nestje krijgen. Om niet het risico te lopen dat ze weer zwanger wordt moet ik haar laten steriliseren of aan de kattenpil zetten..quote:
lees anders ook even dat er staat ongemerkt, tweede zinquote:Op dinsdag 12 mei 2015 14:47 schreef Ticootje het volgende:
Denk je niet dat er meer dan genoeg katten zijn?
Waarom zou je nog een nestje willen? Omdat je het zelf zo leuk vind?
Mijn doel was dan ook om ts nog eens te laten nadenken over wat handig is. Er zijn meer dan genoeg huis tuin en keuken katten.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 14:48 schreef PeZu het volgende:
[..]
lees anders ook even dat er staat ongemerkt, tweede zin
dat het niet handig was gaf ze daar al mee aan hehquote:Op dinsdag 12 mei 2015 14:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Mijn doel was dan ook om ts nog eens te laten nadenken over wat handig is. Er zijn meer dan genoeg huis tuin en keuken katten.
Nee, ik bedoel dat ts dus overweegt de poes nog een nestje te laten krijgen. Dat bedoel ik met heroverweeg die keuze, want alles leuk en aardig, maar er zitten genoeg katten in het asiel .quote:Op dinsdag 12 mei 2015 14:50 schreef PeZu het volgende:
[..]
dat het niet handig was gaf ze daar al mee aan heh
Lees anders ook even de tweede zin van de laatste alinea in de OP.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 14:48 schreef PeZu het volgende:
[..]
lees anders ook even dat er staat ongemerkt, tweede zin
daar staat dat ze geen sterilisatie wil omdat het dan nooit meer kan. Je kan ook je nestje houden of met de pilstoppen als je meerdere kandidaten heb die wat willen overnemenquote:Op dinsdag 12 mei 2015 14:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Lees anders ook even de tweede zin van de laatste alinea in de OP.
quote:Op dinsdag 12 mei 2015 14:57 schreef Cat22 het volgende:
Wat sneuze was erg jong voor haar eerste nestje, maar ook tienermoeders kunnen deze grootbrengen, zeker met wat hulp van de baasjes. Vijf kittens is ook geen extreem groot nest en ik heb ze (opvang) met jouw geboortegewichten samen met moederpoes ook groot gekregen.
Vertoonden de kittens verder ziekteverschijnselen? Loopneusje, vieze oogjes, diarree (voor zover moeder het niet zelf bijhield)? Omdat ze alle vijf zo snel zijn overleden denk ik dat er iets niet goed was met het nest. Ik heb wel eens gehoord van niet matchende bloedgroepen van moeder en kittens. Heel zeldzaam, vaak dodelijk. Precieze details weet ik niet en ik ben geen arts. Gelukkig hebben we die wel op FOK! en daar zou ik ook zeker je vraag stellen: F&F / Stel je vragen aan de dierenarts! deel 32
Voor de toekomst: zo te lezen was het geen gepland nestje. Had je al baasjes voor de kittens? Er zijn al zoveel ongewenste kittens op de wereld, ik ben echt geen voorstander van die oeps nestjes. Beetje naief ook dat je niet verwachtte dat poes krols ging worden.
Poezenpil voor lange termijn geven is slecht en geeft een grote kans op kanker. Niet doen dus! Als je mij niet gelooft, vraag het de digitale dierenarts.
hier gevonden:http://www.kattendomein.nl/genetica/314-bloedgroepbepalingquote:Op dinsdag 12 mei 2015 14:46 schreef ForeverDomi het volgende:
[..]
moeder is inderdaad nog erg jong voor een nestje, maar omdat ze krols is geworden, wat niet aan haar te merken was, heb ik haar in die periode niet binnen gehouden.. Bij jonge katten gaat het vaker fout als zij een nestje krijgen. Om niet het risico te lopen dat ze weer zwanger wordt moet ik haar laten steriliseren of aan de kattenpil zetten..
Heb je ze geteld dan? Moraalridder.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 14:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Mijn doel was dan ook om ts nog eens te laten nadenken over wat handig is. Er zijn meer dan genoeg huis tuin en keuken katten.
Als (als!) het dat is dan moet je dat laten controleren en actie ondernemen. Want de kans is groot dat het een volgend nestje net zo vergaat. Zij heeft dan de zeldzame bloedgroep, alle katers om haar heen niet.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 16:08 schreef ForeverDomi het volgende:
Dank jullie wel voor de reacties, nestje was inderdaad niet gepland, wel welkom. Ik had ook al meer dan genoeg toekomstige baasjes! Had ook inderdaad het idee dat ik echt alles gedaan had wat ik kon.. Misschien inderdaad de pech van Bloedgroep B gedekt door A of andersom..
ik ga het in de gaten houden, en als ik haar eventueel aan de kattenpil doe laat ik eerst haar bloedgroep bepalen!quote:Op dinsdag 12 mei 2015 16:44 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Als (als!) het dat is dan moet je dat laten controleren en actie ondernemen. Want de kans is groot dat het een volgend nestje net zo vergaat. Zij heeft dan de zeldzame bloedgroep, alle katers om haar heen niet.
Hoe is het met moederpoes? Houd haar melkpakketten in de gaten want nu maakt ze melk aan terwijl er geen kittens zijn om te voeden. Ze zullen opzwellen, maar als ze rood en pijnlijk worden en moeder een zieke indruk maakt dan kan ze last van stuwing of borstonsteking hebben en moet je even naar de dierenarts. Want dat is pijnlijk, zielig voor poes en potentieel gevaarlijk.
Misschien ook even hierop? Als je toch bloed prikt.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 17:13 schreef ForeverDomi het volgende:
[..]
ik ga het in de gaten houden, en als ik haar eventueel aan de kattenpil doe laat ik eerst haar bloedgroep bepalen!
Alle tips zijn verder gegeven, maar zoals Cat22 al zei: GEEN kattenpil. Dat is echt medicatie met een grote kans op nadelige gevolgen in de toekomst.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 17:13 schreef ForeverDomi het volgende:
[..]
ik ga het in de gaten houden, en als ik haar eventueel aan de kattenpil doe laat ik eerst haar bloedgroep bepalen!
als je bang bent voor nadelen van kattenpil dan ook niet steriliseren maar castrerenquote:Op dinsdag 12 mei 2015 18:37 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Alle tips zijn verder gegeven, maar zoals Cat22 al zei: GEEN kattenpil. Dat is echt medicatie met een grote kans op nadelige gevolgen in de toekomst.
Vrijwel elke dierenarts zal het je afraden! (Of hoort dat imho te doen.)
Ik zou haar gewoon laten steriliseren. Als je echt een keer kittens wil opvoeden, wordt dan pleeggezin voor een (alreeds zwangere) poes uit asiel. Dan heb je dus tijdelijk een al dan niet al bevallen moederpoes in huis, en zorg je voor een fijne omgeving om te bevallen/zogen. Cat22 heeft daar vele verhalen over, en Oognip en Holyme doet (of deed) het ook.
Wijsneusquote:Op dinsdag 12 mei 2015 19:02 schreef PeZu het volgende:
[..]
als je bang bent voor nadelen van kattenpil dan ook niet steriliseren maar castreren
quote:Op dinsdag 12 mei 2015 19:02 schreef PeZu het volgende:
[..]
als je bang bent voor nadelen van kattenpil dan ook niet steriliseren maar castreren
quote:
Dit dusquote:Wat in de volksmond (en voor het gemak dus door mij ook) steriliseren wordt genoemd bij dieren is technisch gezien castreren. En is wat alle dierenartsen doen.
Steriliseren: zaad- of eileiders doornemen zodat de verderop gelegen inhoud niet meer voor zwangerschap kan zorgen.
Castreren: alle voortplantingsorganen wegnemen (eierstokken, baarmoeder of de testikels).
Aangezien mensen bij castreren best wat hormonale probleempjes kunnen krijgen worden die gesteriliseerd. Voor de meeste diersoorten is sterilisatie juist problematischer, omdat ze dan toch krols blijven worden. Dus HOP alles weg in dat geval.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |