abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6734801
Juwelier schiet belager dood

Prins Bernhard ziet graag dat winkelpersoneel dieven hard aanpakt. De Westvlaamse juwelier Wouter Tyberghien deed dat. Hij riskeert vijf jaar cel.

,,Kijk, hier voor stond hun auto. Daar kwam hij eruit. En toen heb ik van hieruit geschoten.'' Wouter Tyberghien, 28 nu, staat opnieuw voor het raam van zijn slaapkamer.

Ruim drie jaar geleden stond hij er ook, toen met een nog rokend jachtgeweer. Om kwart voor drie in de nacht van 22 september 1999 drukte een Poolse bende van vier man met een zware auto een afvalcontainer door het metalen rolluik voor de deur van zijn zaak en griste in luttele sekonden voor ruim 7 miljoen frank (zo'n 175.000 euro) aan juwelen weg. Tyberghien duwde zijn vrouw de badkamer in en gebood haar plat op de grond te liggen. Vervolgens schoot hij door het open raam zijn pistool leeg, vurend in de lucht en op de twee vluchtauto's. Eén van de vier bendeleden rende naar zijn wagen, bukte zich en keerde terug naar de winkel. ,,Ik ging ervan uit dat hij een wapen had gepakt, ik aarzelde heel even en vuurde met mijn jachtgeweer. Hij dook opnieuw de auto in. Een klein uurtje later werd hij een paar kilometer verderop gevonden - dood.''

Sindsdien is de juwelier uit Harelbeke, bij Kortrijk, in een harde juridische strijd verwikkeld. Hij riskeert vijf jaar cel voor wat in de Belgische wet `verschoonbare doodslag' heet.

,,Tyberghien had eerder dat jaar ook al een inbraak gehad'', zegt zijn advocaat, mr. Christian Vandenbogaerde. ,,De regionale tv vroeg hem toen: `Wat doet u een volgende keer?' Tyberghien antwoordde: `Ik ga ze geen kans meer geven. De verslaggeefster vroeg daarna: `U staat op scherp?' Hij antwoordde: `Jazeker'. Later heeft het openbaar ministerie daaruit een zekere voorbedachtheid afgeleid.''

Zijn verklaringen tegenover de politie hielpen ook al niet. ,,Het was hij of ik'', verklaarde Tyberghien. En op de vraag of hij wist dat een schot met het jachtgeweer dodelijk zou kunnen zijn, antwoordde hij bevestigend. Interviews voor de regionale tv en in dagbladen, kort na de overval, deden hem de das om. ,,Hij zat nog onder de stress en kwam een beetje driest over'', aldus advocaat Vandenbogaerde. Twee dagen na de overval nodigde de politie hem uit voor een `aanvullend verhoor' en werd hij opgesloten. Ineens was Tyberghien zelf verdachte. Pas vijf dagen later kwam hij vrij, nadat 35.000 mensen uit de streek, andere middenstanders en ook politici daarop in een petitie hadden aangedrongen. In het proces dat volgde heeft het openbaar ministerie het hem niet gemakkelijkgemaakt. Openbaar aanklager Deleu vindt dat Tyberghien voor de eerste 50 seconden van de overval nog wettige zelfverdediging kan inroepen, maar vanaf het moment dat de door hem neergeschoten gangster naar buiten liep, niet meer. Het gevaar zou toen zijn geweken. Vandenbogaerde bestrijdt dat: ,,Mijn cliënt is geen getraind politieman die zich meteen weer in bedwang heeft, bovendien zaten er nog twee man binnen. De aanklager gaat er ook aan voorbij dat de hele overval slechts 58 seconden heeft geduurd.''

Tyberghien: ,,In die tijd ben ik dan nog naar beneden gegaan, voorzichtig, omdat ik niet wist of er nog iemand was. Ik had mijn pistool herladen, maar in de zenuwen was ik vergeten het schietklaar te maken. Ik heb daarmee grote risico's gelopen.''

Een groot probleem is volgens Vandenbogaerde dat de Belgische wetgeving bescherming van eigendom niet ziet als een excuus voor geweld. ,,In Nederland voorziet de wet daar wel in. Maar wij zitten nog met wetgeving die sinds 1867 niet is herzien. De wetgever is bang dat je met een wijziging het signaal aan de burgers afgeeft dat je maar raak kunt schieten. Mijn stelling is dat je nu ook een signaal afgeeft aan boevenbendes; dat ze hun gang kunnen gaan omdat hun slachtoffers toch weerloos zijn. Wij zitten hier met 466.000 diefstallen, inbraken en ramkraken per jaar. Dat is meer dan duizend per dag.'' De bende die Tyberghien overviel bleek daarin met 14 of 15 overvallen een flink aandeel te hebben. Tyberghien: ,,Ze sturen eerst verkenners, die de buit inventariseren, dag en uur kiezen, de vluchtauto's selecteren en de vluchtroutes rijden. Daarna komen de uitvoerders. De derde laag zit in Polen en liquideert wie zijn werk niet goed doet.''

De jonge juwelier, die op zijn veertiende uurwerken repareerde en toen al droomde van een eigen zaak, heeft nu zijn winkel volgebouwd met alarminstallaties. De ramen zijn `Kalashnikov-proof': zware palen voor de gevel moeten nieuwe ramkraken voorkomen, zelfs elke tussendeur heeft een eigen code. Op de politie hoeft hij niet te rekenen. Het bureau zit nog geen 150 meter verder, maar drie jaar geleden had de sterke arm toch minuten nodig om ter plaatse te komen: haar uitgang was door de bende met een gestolen auto geblokkeerd. Tyberghien wacht met spanning op de uitspraak vrijdag. Hij gaat voor vrijspraak. Hij en Vandenbogaerde hebben de `AH-zaak' in Nederland op de voet gevolgd en voelen zich zeer gesterkt door de onverwachte interventie van prins Bernhard. Bijna in koor: ,,Hadden wíj maar zo'n prins!`

Strakke actie!

Absurd dat deze man vervolgd wordt.......je moet de dieven zeker een handje gaan helpen.......dan ben je een goede burger!

Wij zitten hier met 466.000 diefstallen, inbraken en ramkraken per jaar. Dat is meer dan duizend per dag Ook in Belgie worden verkeerscontroles steeds belangrijker.........

De Belgische justitie is minstens zo achterlijk als de Nederlandse.....

http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1036913132066.html

maandag 11 november 2002 @ 07:36:08 #2
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_6734810
Die man vrij en een lintje. Ik vind dit een prima excuus voor geweld.
  Eindredactie Games maandag 11 november 2002 @ 07:37:28 #3
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_6734812
ik zou hetzelfde egdaan hebben als die man....
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  maandag 11 november 2002 @ 08:00:57 #4
31087 tummeke
(place disclaimer here)
pi_6734863
Poolse bendes...

Belachelijk dit.. Ok, het was zeker niet netjes om die gozer dood te schieten, maar om je eigendommen nu niet te mogen verdedigen bij zo'n brutale kraak? Ongelukje kan gebeuren toch

maandag 11 november 2002 @ 08:04:48 #5
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_6734874
quote:
Op maandag 11 november 2002 07:31 schreef BREEDBEELDTELEVISIE het volgende:

Strakke actie!

Had je het ook "strak" gevonden als de buit ¤ 50,- was geweest?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_6734886
quote:
Op maandag 11 november 2002 08:04 schreef robh het volgende:

[..]

Maakt de buit wat uit bij een misdaad van deze omvang ?
Dus ...
  maandag 11 november 2002 @ 08:12:08 #7
31087 tummeke
(place disclaimer here)
pi_6734895
Het gaat er toch niet om wat de buit is..
Het gaat erom dat die inbraak en vernieling plegen aan zijn eigendommen... Ik weet wel zeker dat ik ook dergelijke gevoelens zou krijgen, als ik vanuit mn raam een bende Polen met een truck de gevel van mn hard verdiende winkel in zou zien rijden.. Tsjah, hij had misschien beter op de banden van die vluchtauto kunnen mikken
  maandag 11 november 2002 @ 08:12:14 #8
23377 Bier-Broeder-R
Ik zeg maar wat...............
pi_6734896
quote:

[..]

Wat een onzin... Wat boeit de buit nou?!
Een ondertitel is niet belangrijk... | http://www.neger.tk Nu met nieuwe neger!
pi_6734898
quote:

[..]

De buitwaarde doet er niet toe. Je weet wel......, mijn en dijn....! Van mij had hij ze allemaal overhoop mogen schieten, scheelt weer een hoop belastingcenten.
  maandag 11 november 2002 @ 08:16:12 #10
16625 robh
pi_6734910
quote:
Op maandag 11 november 2002 08:12 schreef Bier-Broeder-R het volgende:

Wat een onzin... Wat boeit de buit nou?!

Ben wel benieuwd eigenlijk wat de waarde van een mensenleven is.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  maandag 11 november 2002 @ 08:18:51 #11
23377 Bier-Broeder-R
Ik zeg maar wat...............
pi_6734925
quote:
Op maandag 11 november 2002 08:16 schreef robh het volgende:

[..]

Of ie nou ¤50,- of ¤50.000,- meeneemt, hij kan er toch niks meer mee doen

Een overval is een overval, hij weet waar hij mee bezig is weet dat hij dit risico loopt

Een ondertitel is niet belangrijk... | http://www.neger.tk Nu met nieuwe neger!
pi_6734944
quote:

[..]

Van zulke lui ligt die waarde niet zo hoog.
Ook het woord 'cent' spreken wij eerbiedig uit - DD
  maandag 11 november 2002 @ 08:23:44 #13
16625 robh
pi_6734945
quote:
Op maandag 11 november 2002 08:18 schreef Bier-Broeder-R het volgende:

Of ie nou ¤50,- of ¤50.000,- meeneemt, hij kan er toch niks meer mee doen

Een overval is een overval, hij weet waar hij mee bezig is weet dat hij dit risico loopt

Logisch gevolg is dus dat straks de cassieres bij de AH met scherp mogen schieten op winkeldieven
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_6734947
Voor zover ik kan beoordelen is er geen sprake van noodweer. De juwelier is gaan schieten terwijl hij niet bedreigd werd. Deze zaak is wat dat betreft een heel stuk duidelijker dan de zaak van de 2 AH-medewerkers. Ik heb er geen enkel probleem mee dat de man bestraft wordt voor de moord.
quote:
Op maandag 11 november 2002 07:31 schreef BREEDBEELDTELEVISIE het volgende:
Juwelier schiet belager dood

Prins Bernhard ziet graag dat winkelpersoneel dieven hard aanpakt. De Westvlaamse juwelier Wouter Tyberghien deed dat. Hij riskeert vijf jaar cel.

Zou Prins Bernhard het ter plekke executeren van overvallers toejuichen?
quote:
Ook in Belgie worden verkeerscontroles steeds belangrijker.........
Beetje rare opmerking. In België drinkt men meer bier dan in Nederland. Leuk, maar wtf heeft het met deze zaak te maken??
pi_6734990
quote:
Op maandag 11 november 2002 08:23 schreef Kozzmic het volgende:
Voor zover ik kan beoordelen is er geen sprake van noodweer. De juwelier is gaan schieten terwijl hij niet bedreigd werd. Deze zaak is wat dat betreft een heel stuk duidelijker dan de zaak van de 2 AH-medewerkers. Ik heb er geen enkel probleem mee dat de man bestraft wordt voor de moord.
[..]
Goh, is de juwelier nu al een moordenaar?
quote:
Zou Prins Bernhard het ter plekke executeren van overvallers toejuichen?
[..]
Achterlijke insuinatie.
quote:
Beetje rare opmerking. In België drinkt men meer bier dan in Nederland. Leuk, maar wtf heeft het met deze zaak te maken??
pi_6734993
quote:

[..]

Dat is een vraag die aan de overvallers gesteld mag worden.
Gadverdamme wat heb jij een sick-mind zeg.
Dus ...
pi_6735011
quote:
Op maandag 11 november 2002 08:33 schreef Dr.Nikita het volgende:

Achterlijke insuinatie.

Ik vind het een achterlijke insinuatie dat Bernhard het met scherp schieten op overvallers per definitie zou goedkeuren. Hoewel hij dat misschien wel een beetje over zichzelf heeft afgeroepen door zijn optreden in de "AH-zaak".
  maandag 11 november 2002 @ 08:38:52 #18
16625 robh
pi_6735018
quote:
Op maandag 11 november 2002 08:34 schreef Serum het volgende:

Dat is een vraag die aan de overvallers gesteld mag worden.
Gadverdamme wat heb jij een sick-mind zeg.

Sick Als mensen het standrechtelijk executeren van criminelen als "strakke aktie" betitelen heb ik een sick-mind?
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_6735027
quote:
Op maandag 11 november 2002 08:38 schreef robh het volgende:

[..]

Sick Als mensen het standrechtelijk executeren van criminelen als "strakke aktie" betitelen heb ik een sick-mind?

Dit was niet bepaald standrechtelijk executeren hoor!
  maandag 11 november 2002 @ 08:46:50 #20
16625 robh
pi_6735059
quote:
Op maandag 11 november 2002 08:40 schreef Pjederdy het volgende:

Dit was niet bepaald standrechtelijk executeren hoor!

Hoe zou je het dan noemen?
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_6735061
de juwelier vermoordde iemand voor 175.000 euro. niks geen zelfverdediging en hij heeft van de bende geen wapen gezien. hij had ook op de banden kunnen mikken of op de benen (hij kon prima mikken) en de politie bellen.

iemand overvallen is niet goed maar een ander het leven ontnemen voor 175.000 euro nog minder. bovendien is zo'n gozer toch wel verzekerd en zijn juweliers niet bepaald de armsten; tis niet alsoftie voor eeuwig gedoemd zou zijn. de dooie wel.

af en toe hoop je dat mensen door hebben dat geweld beantwoorden door harder terug te slaan niet de oplossing is. het klinkt altijd wel leuk en stoer maar uiteindelijk werkt het gewoon niet. dit is toch niet het wilde westen oid.

pi_6735117
quote:
Op maandag 11 november 2002 08:46 schreef sangdrax het volgende:
de juwelier vermoordde iemand voor 175.000 euro. niks geen zelfverdediging en hij heeft van de bende geen wapen gezien. hij had ook op de banden kunnen mikken of op de benen (hij kon prima mikken) en de politie bellen.
Ik neem aan dat hij niet bij de uitgang mee stond te tellen wat er gestolen werd. Dus het bedrag is niet relevant. Het gaat erom dat hij op een zeer grove wijze (met een ramkraak) beroofd werd.
quote:
iemand overvallen is niet goed maar een ander het leven ontnemen voor 175.000 euro nog minder. bovendien is zo'n gozer toch wel verzekerd en zijn juweliers niet bepaald de armsten; tis niet alsoftie voor eeuwig gedoemd zou zijn. de dooie wel.
Tuurlijk, dus mensen die geld hebben mag je vrij beroven, "want ze zullen toch niet voor eeuwig gedoemd zijn"?

En we zullen het maar niet over traumavorming hebben.

quote:
af en toe hoop je dat mensen door hebben dat geweld beantwoorden door harder terug te slaan niet de oplossing is. het klinkt altijd wel leuk en stoer maar uiteindelijk werkt het gewoon niet. dit is toch niet het wilde westen oid.
Nee, maar deze poolse bende zal het wel uit zn hoofd laten om deze juwelier nog eens te overvallen.
pi_6735167
quote:
Op maandag 11 november 2002 08:46 schreef sangdrax het volgende:
Alsof het een huurmoordenaar is, de juwelier werd overallen en hij ondernam actie en daar werd een overvaller bij gedood, had hij maar geen overvaller moeten worden, bedrijfsrisico zullen we maar zeggen.
quote:
En??? Hij is verzekerd, dus moet je het maar goed vinden dat ze je toko leeg jatten??? Als jou auto gejat wordt ben je ook niet blij, kunnen we ook wel gaan zeggen, man stel je niet zo aan, je bent toch verzekerd.
quote:
Voor de criminelen is het al lang het "wilde westen"..........Met maximaal geweld ff een kraakje zetten........
pi_6735197
Mooi toch?

Die man heeft gewoon goed gehandeld. Mensen moeten maar eens leren dat je niet alles zomaar kan jatten en roven.

maandag 11 november 2002 @ 09:21:41 #25
16625 robh
pi_6735263
quote:
Op maandag 11 november 2002 09:08 schreef Ron_Jeremy het volgende:
Mooi toch?

Die man heeft gewoon goed gehandeld. Mensen moeten maar eens leren dat je niet alles zomaar kan jatten en roven.

Ik snap jou niet. Als er iemand ter dood wordt veroordeeld wegens het hebben van een buitenechtelijk kind dan sta je op je achterste poten, als er iemand wordt geexecuteerd vanwege diefstal is het mooi toch

Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')