quote:
Op maandag 22 juni 2015 09:16 schreef MrJack het volgende:@BBach bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik geloof je zo wel, je kunt je tijd wel beter besteden dan door berekeningen uit te typen. Er is zoveel over te vinden ik vind het altijd lastig om te bepalen wie nu echt weet waar hij het over heeft.
Ik heb dit weekend zelfs helemaal niets gedaan (slecht weer), dus ik had wel kunnen typen
Goed dat je twijfelt aan wat er wordt gezegd, want er zitten vele mythes en zelfs misleidende info tussen adviezen in die sector over het algemeen.
Ik kijk in de eerste plaats altijd naar de geldende normen. Normen worden steeds strenger, dus neem ik altijd de strengste norm al streefdoel. De meeste normen zijn vastgelegd door labo's en technische mensen die niet echt redenen hebben om slechte onderbouwde normen neer te schrijven. Ook al zal daar heel wat lobbywerk van fabrikanten tussen zitten, normen zijn toch goed om te volgen.
Een beetje zoekwerk, maar dit is een schat van informatie over dit onderwerp:
http://www.wtcb.be/homepa(...)ag=Contact37&art=571En dan neem je een datasheet over de materialen die je gebruikt. Van OSB zijn er genoeg te vinden(hier een random OSB3 producent):
http://www.google.be/url?(...)9y83vc_QOtT-YoahBtUwZelfs wikipedia kan je af en toe de zaken wat beter doen verstaan:
https://nl.wikipedia.org/wiki/DiffusieNa verloop van tijd begrijp je waar het over gaat en wat je moet voorkomen. Dit gaat nu puur over waterdamp, maar hetzelfde moet je doen voor de sterkteopbouw van jouw muren, etc. Baseren op zo onafhankelijk mogelijke bronnen (dus geen website van een houtskeletbouwer, bouwblogs van andere bouwers, etc.) en kritisch blijven kijken.
Kort gezegd (naast alle andere vochtproblemen die je kan hebben door bv lekken of slechte keringen), willen we hier voorkomen dat de waterdamp uit ons binnenklimaat in de isolatie komt vast te zitten.
Waarom: omdat een vochtige houtconstructie die niet geventileerd wordt zou kunnen rotten én omdat vrijwel alle isolatiematerialen veel minder isoleren als ze nat zijn en sommige zelfs kunnen rotten. Als er water in de isolatie komt, dan moet dat zo snel mogelijk kunnen wegventileren.
Waterdamp afkomstig van bv ademhalen, zweten, koken, etc. Warme lucht kan veel meer water bevatten dan koude lucht. Binnen is het warmer dan buiten, zeker in de winter. Er zal altijd damp willen vloeien van een hoge concentratie naar een lage concentratie = dampdiffusie. Tussen binnen en buiten zit jouw muur, die dit dus moet tegenhouden. De materialen van uw muur hebben als eigenschap een eenheid die ermee te maken heeft: µ de weerstand tegen difussie. Zo kan je je voorstellen dat bv een plastic vel een hoge µ waarde zou hebben dan een stuk glaswol. Hoe groter de µ, hoe meer weerstand. De referentiewaarde is lucht en is 1 (is gewoon een keuze als ijkpunt)
Maar dat hangt ook af van de dikte van het materiaal. je kan je voorstellen dat een dunne houtvezelplaat minder damp tegenhoudt dan een dikke.
De waarde waarmee je wil rekenen is dus: µ*dikte (in meter)= µd. De referentiewaarde is dus 1m lucht.
µd=1m is dus de dampweerstand van 1 meter lucht.
Je voorkomt het transport van binnen naar buiten door een eerste barriere aan te leggen in de vorm van een dampscherm dat ook luchtdicht moet geplaatst worden. Meestal is dit een PE folie van 0.1-0.2mm (is al vrij veel) dik.
De µ van PE= 100.000
De µd van 0.2mmPE folie = 100.000*0.2/1000=20m (Hier lees je: de damp gaat door PE folie zo traag als door 20m lucht)
Ik neem µdBinnen: 15m (0.10 tot 0.15mm zijn meer gangbare maten om te verkrijgen)
Verder wil je dat als er water is na dit folie, dit naar buiten toe kan verdampen. Uw muur moet dus zodanig zijn opgebouwd dat hij steeds dampopener naar buiten wordt. Er bestaat een vuistregel van de dat de verhouding tussen dampdiffusieweerstand tussen buiten en minstens 6 of meer, liever hoger dan 15 is. (deze verhouding zegt iets van de plaats van het dauwpunt in de isolatie, die buiten de isolatie moet liggen)
In de datasheet van bovenstaande OSB3 zien we: µ van droge OSB3= 50
(Van natte OSB is dit nog 30. Eigenlijk ideaal, want hoe natter OSB, hoe dampopener het wordt)
In mijn geval is de OSB3 buiten en binnen 12mm (dus 2x12 ipv 1x18 binnen of buiten) wat structureel sterker is.
µdBuiten=50*12/1000=0,6m
Ik reken enkel de buitenste OSB mee, omdat de binnenste net na de PE folie zit en dus quasi geen invloed heeft en integendeel de damprem nog versterkt. Glaswol telt ook niet mee want is even dampdoorlatend als lucht.
De verhouding µdBinnen en µdBuiten = 25 in dit geval en is OK.
Nog even narekenen op een andere manier:
https://www.u-wert.net/?lv=1Hievoor dus enkel cijferbronnen gebruikt in plaats van meningen. Dit is zowat de theorie achter dit ene element. Maar de theorie is zelden haalbaar. ter plaatse van een scheefgeschoten nagel is de osb µ=1
ter plaatse van een geperforeerd dampscherm is de µ waarde 1 ipv 100.000 ... Het dampscherm juist plaatsen is dus het belangrijkste. Net dat is ook het moeilijkste.
in plaatjes (voor deze muuropbouw, zonder gevelbekleding)
Temperatuurverloop doorheen deze muur:
(temperatuurslijn blijft boven dauwpuntlijn: geen condensatie in de structuur =ok)
U waarde van deze muur:
(ook weer in theorie. Een isolatiefout maakt dat direct minder + er zijn stukken met minder isolatie op de plaats van het regelwerk, waar hout zit ipv isolatie)
Temperatuursverloop tussen binnen en buitenklimaat met deze muur ertussen