abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport woensdag 21 oktober 2015 @ 15:24:11 #176
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_156993037
Jan over Koen http://www.volkskrant.nl/(...)1ff86470201bc7617703

quote:
Verweij is manipulatief en onbetrouwbaar'

Interview Jan van Veen (46), schaatstrainer

ARTIKELSchaatstrainer Jan van Veen begroef vorig seizoen oud zeer door Koen Verweij opnieuw te accepteren als pupil. Weer ging het mis tussen de twee. 'Verweij is manipulatief en onbetrouwbaar.'

Door: Lisette van der Geest 20 oktober 2015, 21:00
Schaatstrainer Jan van Veen (46) staat bekend als recht door zee en is er de man niet naar om kwaad te spreken via de media. Die tijd is voorbij. In ieder geval wat betreft Koen Verweij, de wereldkampioen allround en winnaar van olympisch goud.

'Manipulatief en onbetrouwbaar', noemt hij Verweij. Ruim een half jaar na zijn breuk met schaatsploeg Corendon zit het Van Veen nog steeds hoog. Het kwam hard aan dat Verweij, samen met drie andere schaatsers die hij al jaren kende, achter zijn rug om probeerde een machtswisseling te forceren middels een brief aan het management en de sponsor. Zo hard dat hij in mei besloot zijn contract in te leveren. 'Ik wilde geen seconde meer met die lui op het ijs.'

Dus zit hij aan de vooravond van het nieuwe schaatsseizoen thuis, in zijn woonboerderij in Dwingeloo. Hij is afgevallen, zijn hoofd zongebruind. Eindelijk heeft hij tijd voor rondjes op de mountainbike. En Corendon? Op de laatste teamfoto staan slechts vijf schaatsers. Net als Van Veen leverden ook de boegbeelden Verweij en Jan Blokhuijsen hun contracten in.

'Weet je wat het is?', zegt Van Veen. 'Als het goed gaat, doen sporters dat zelf. Als het minder gaat, ligt het aan iemand anders. Maar wat een narcistische, omhooggevallen figuur ben je als je zo'n brief schrijft. Een jaar of tien geleden had ik het gepikt. Nu heb ik voor mezelf gekozen.'

Archiefbeeld van Jan van Veen.
Archiefbeeld van Jan van Veen. © ANP
Van Renz Rotteveel, een van de briefschrijvers, kreeg Van Veen excuses. Met Verweij, degene die Van Veen als aanstichter noemt, spreekt de trainer nooit meer. Het was hun tweede grote botsing, nadat Verweij in 2013 de ploeg van Van Veen had verlaten.

In 2012 leidde de trainer een sponsorloze ploeg van vijf mensen. 'Het idee was: hard trainen, hard schaatsen, dan komt die sponsor wel.' Dat gebeurde. In 2013 trad het team van Van Veen toe tot de al bestaande schaatsploeg Corendon. Het was een olympisch seizoen. De directeur van de reisorganisatie, Atilay Uslu, had grote plannen. Hij wilde de beste schaatsploeg van Nederland en dus van de wereld.

Van Veen: 'Van de vijf goede rijders met wie we overgingen was er één, Verweij, die plots zei: ho even, ik ben de grote kampioen. De rest hoeft niks, ík moet geld verdienen. Ik zei hem: dat gaat niet gebeuren.'

Verweij vertrok naar TVM en de twee spraken niet meer met elkaar. Toen TVM in 2014 stopte en Verweij maanden zonder ploeg en inkomen zat, kwam hij weer in contact met Corendon. Van Veen, nu: 'Dat hadden we natuurlijk nooit moeten doen.'

De 25-jarige Verweij is een man vol bravoure, heeft een voorliefde voor motoren en deed ooit mee aan het showbizzprogramma Sterren Springen. Hij is ook een sportief multi-talent, met een ijzeren wil om te winnen.

Werd de toetreding van Verweij een jaar geleden opgedrongen door de sponsor?

'Corendon wilde graag. Ik heb de sponsor voor zijn opportunistische insteek gewaarschuwd. Bij mij overheerste de menselijke kant. Het mannetje had vorig jaar niks. Dus ik gaf hem de hand en zei: flikker op met dat gezeik van weleer, we doen het gewoon.'

Tijdens de eerste gesprekken met Verweij beloofde de trainer: 'Als je komt, krijg je het geld dat je verdient; hetzelfde als Blokhuijsen.'

'De centen heb ik voor hem uit het vuur gesleept, want Corendon en manager Chiel van Praag zeiden: hij heeft helemaal niks. Maar ik zei: 'Als je wilt beginnen met gelazer, moet je hem nu uitknijpen.' Achteraf hadden we dat moeten doen. Een jaarcontract geven en zeggen: laat het eerst maar eens zien. Uiteindelijk heb ik zelf met Verweij ingestemd, dat is mijn fout geweest.

'Verweij kwam met andere ideeën in de ploeg, hoorde ik later. Minder oprecht dan ik van plan was. Het was geen doordacht plan om mij te wippen, maar er zat zo veel oud zeer, dat varkentje moest hij nog even wassen.'

Hoe weet u dat?
Als je zeker wilt zijn dat je wereldkampioen wordt, moet je gaan korfballen

'Dat hoorde ik van anderen. Voor het WK allround zei Verweij tegen Van Praag: 'Er moet een andere trainer bij.' Hij liet het ook in de media vallen. Het was dus al bekokstoofd.

'Er is altijd plek voor kritiek en verbetering. Maar als jij als verloren zoon wordt binnengehaald en je zegt al tijdens het seizoen dat je liever een andere trainer wilt, dan had je niet moeten tekenen.'

In mei leverde Van Veen zijn contract in bij Corendon, twee maanden later volgde Verweij. 'Er kwam uiteindelijk niet de aanvulling in de staf die hij graag zag. Hij ging niet verdienen wat hij graag wilde en daarmee liep hij weer tegen dezelfde lamp. Als er geld te verdelen is, denkt hij dat hij het meeste moet. De rest kan de tering krijgen, omdat hij nou eenmaal de grote kampioen is.'

Het sponsorcontract van Corendon loopt na dit seizoen af. Daarna zal de sponsor gedesillusioneerd uit de schaatssport verdwijnen, verwacht Van Veen. Hij zegt: 'Corendon is opportunistisch. Ze willen snel zaken doen, maar zo werkt het in het schaatsen niet. Als je zeker wilt zijn dat je wereldkampioen wordt, moet je gaan korfballen.'

Koen Verweij.
Koen Verweij. © Patrick Harderwijk
Geen chemie
Blokhuijsen, de andere kopman bij Corendon, zei vorig jaar dat hij chemie miste in de ploeg. Zonder dat Van Veen en Blokhuijsen daar erg in hadden, werd een meningsverschil tussen beiden uitgebreid gefilmd. Blokhuijsen behoorde niet tot de briefschrijvers.

'Met Blokhuijsen heb ik een prima verstandhouding. Dat op tv was pijnlijk, maar dat gebeurt in het heetst van de strijd, direct na een race. Het was ook niet persoonlijk naar mij, maar gericht aan de hele ploeg en de begeleiding. Dat is anders dan plannetjes bedenken en bommetjes onder de ploeg leggen.

'Blokhuijsen was ook de eerste die mij belde toen ik zei dat ik ermee kapte. Hij zei dat hij het jammer vond dat het zo was gelopen, maar dat hij mijn keuze respecteerde. Ik hoop dat hij hard rijdt deze winter. Dat hoop ik voor Verweij gewoon niet.'
Reactie Koen Verweij

Koen Verweij zegt zich niet te herkennen in het beeld dat zijn voormalige trainer van hem schetst. Hij ontkent bovendien dat hij in 2013 om financiële redenen brak met Jan van Veen. 'Jammer dat Van Veen Corendon en mij in een kwaad daglicht zet. Over die breuk is genoeg gezegd, dat boek is voor mij gesloten. Ik heb een doorstart gemaakt bij een nieuwe ploeg, Team4Gold. Ook Corendon heeft een doorstart gemaakt. Iedereen mag zijn mening hebben, maar ik kies ervoor boven dergelijke frustraties te staan.'
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_156994044
Ik ben echt helemaal klaar met deze kneuterige sport, al voor het seizoen begint. :')
Jack does it in real time...
pi_157010427
http://nos.nl/artikel/206(...)sluit-niets-uit.html

Bob is er dus gewoon bij in Beijing.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 22 oktober 2015 @ 16:57:12 #179
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_157020097
Schaatsster Boer kondigt afscheid aan

toch raar, een jaar voor de Spelen stoppen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_157021663
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 16:57 schreef rubbereend het volgende:
Schaatsster Boer kondigt afscheid aan

toch raar, een jaar voor de Spelen stoppen
Stoppen er wel meer in een tussenjaar hoor. Seizoen hierop is natuurlijk pre-olympisch
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 22 oktober 2015 @ 18:18:51 #181
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_157021965
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 16:57 schreef rubbereend het volgende:
Schaatsster Boer kondigt afscheid aan

toch raar, een jaar voor de Spelen stoppen
Rio zijn Zomerspelen, of bedoelde je dat niet?
pi_157036235
Jammer dat Boer stopt. Heb altijd wel sympathie voor haar. Hopelijk kan ze haar laatste jaar opluisteren met iets moois.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:47:01 #183
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_157038308
Ireen 'gewoon' aan de start bij de WBKT (ofwel de selectiewedstrijden voor de WB)
http://www.schaatsen.nl/n(...)trijden-in-enschede/
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_157044409
quote:
10s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 18:18 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Rio zijn Zomerspelen, of bedoelde je dat niet?
:D
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 00:37:38 #185
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_157056671
TJ Flowers _O_

quote:
Ted-Jan Bloemen, die tegenwoordig voor Canada schaatst, heeft een razendsnelle 10.000 meter gereden. De Gouwenaar kwam bij de Canadese kwalificatiewedstrijden voor de wereldbeker in Calgary tot 12.52,68.

De 29-jarige Bloemen reed op de Olympic Oval de zeventiende tijd ooit. Alleen Sven Kramer, Jorrit Bergsma en Bob de Jong waren in het verleden sneller. Hij had een persoonlijk record staan van 13.07,38 (december 2014 in Calgary).

Het wereldrecord stamt uit 2007 en is in handen van Kramer. De Fries reed toen in Salt Lake City 12.41,69.
pi_157058138
Vanavond ook weer eerste marathon oo de Jaap Eden *O*
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:27:56 #187
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_157058371
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 00:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
TJ Flowers _O_

[..]

:o
Zelfs de snelste niet-Nederlander op de 10km is nu een Nederlander. :P
Géén kloon van tvlxd!
pi_157060117
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 00:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
TJ Flowers _O_

[..]

Wat een tijd zeg _O_. Ellende met Bloemen is dat zijn volgende 10 kilometer 13:40 kan zijn.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 24 oktober 2015 @ 15:39:59 #189
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157062998
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 00:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
TJ Flowers _O_

[..]

Zeer knappe tijd :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157070055
Kulizhnikov knalt er alvast een 34.71 in Kolomna uit. De jacht op de 33'er zal dit jaar dus ook een dingetje blijven!
  Moderator / Redactie Sport zondag 25 oktober 2015 @ 11:18:48 #191
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_157080090
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 08:25 schreef Uncle het volgende:
Vanavond ook weer eerste marathon oo de Jaap Eden *O*
1. Hoolwerf. 2. Berga na een sprint a deux. 3. Contin

Dames
1. Lollobrigida 2. Schouten 3. Ensing
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_157084278
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 08:25 schreef Uncle het volgende:
Vanavond ook weer eerste marathon oo de Jaap Eden *O*
Ik heb al weer bijna genoeg marathon gezien voor dit seizoen met Anema met al z'n rijders en verschillende ploegen.
  zondag 25 oktober 2015 @ 14:28:57 #193
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_157084482
Jorien ter Mors gaat zich dit jaar meer op de kortere afstanden richten, en dat gaat al aardig goed.
BR Enschede 38.70!

Kulizhnikov ook al in vorm met 34.7 in Kolomna.
Géén kloon van tvlxd!
  zondag 25 oktober 2015 @ 16:52:31 #194
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_157088728
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 14:28 schreef Montov het volgende:
Jorien ter Mors gaat zich dit jaar meer op de kortere afstanden richten, en dat gaat al aardig goed.
BR Enschede 38.70!
:o
pi_157088880
Inmiddels bijv gestegen naar plaats 15 op adelskalender
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_157094906
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 14:18 schreef wimderon het volgende:

[..]

Ik heb al weer bijna genoeg marathon gezien voor dit seizoen met Anema met al z'n rijders en verschillende ploegen.
Voor je het weet is het weer zomer joh :)

Mooi koersje, mooie winnaar :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 25 oktober 2015 @ 23:39:04 #197
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_157103934
quote:
10s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 18:18 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Rio zijn Zomerspelen, of bedoelde je dat niet?
_O- niet helemaal scherp :')
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_157125503
quote:
De startprocedure bij het schaatsen is oneerlijk, vooral op de sprint. Hoe langer een schaatser op de 500 meter moet wachten op het startschot, hoe groter de kans op een trage race. Het verschil kan enkele tienden van seconden bedragen: wel of geen medaille kortom. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteiten van Utrecht en Oxford.

De ontdekking, die woensdag wordt gepubliceerd in het academische tijdschrift Frontiers of Psychology, is voortgekomen uit afstudeeronderzoek van Beorn Nijenhuis, de 31-jarige oud-sprinter die vijf jaar geleden geruisloos afscheid nam van de schaatssport. Hij volgt in Utrecht een masterstudie neurowetenschap en schreef het artikel met experimenteel psychologen Stefan van der Stigchel en Edwin Dalmaijer.

Het drietal analyseerde alle 500-meter-starts tijdens de Winterspelen van Vancouver (2010). De uitkomst schokte Nijenhuis, zegt hij in een raamloos laboratorium op de Utrechtse Uithof. Tijdens zijn schaatsloopbaan ervoer hij bij elke wedstrijd de verschillen tussen starters. Sommigen schieten schaatsers snel weg, anderen langzaam. Vaak verschilt de tijd die ze nemen per rijderspaar. Maar als schaatser realiseerde hij zich nooit dat die tijdsverschillen resulteerden in oneerlijke uitslagen.
Hele verhaal
http://www.volkskrant.nl/(...)d&utm_medium=twitter
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 oktober 2015 @ 00:22:18 #199
862 Arcee
Look closer
pi_157126776
Ja, interessant. Ik kan me goed voorstellen dat verschil van tijdsduur van wachten op het startschot van invloed is.
pi_157129024
Slechts 1 race 500m is ook niet gelijk dus die eerlijkheid zijn ze al kwijt.

Maar volgens mij is de regel dat je moet reageren op het startschot en niet mag anticiperen op wanneer je denkt dat je het startschot hoort. Eerlijk of niet, dat is al genoeg reden om geen elektronische starter te gebruiken waarmee elke gelijk is...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')