Dat was ik al van planquote:Op dinsdag 5 mei 2015 16:21 schreef machtpen het volgende:
Iets grotere sproeier erin , 52 gok ik zo, met een ander uitlaatje. Loopt het net even iets soepeler en wat harder.
Targa uit 2005quote:Op dinsdag 5 mei 2015 16:35 schreef Straatcommando. het volgende:
Tomosjes 4 takten idioot snel en dan zeker de begrensde 25 varianten. Je kan ook eventueel een hogedrukkop proberen, al heeft dit meer invloed op het optrekken.
De tijd van radicaal optrekken ligt ver achter me, dat was leuk met mijn Gilera Runner in 90's, met m'n 70ccquote:Op dinsdag 5 mei 2015 16:35 schreef Straatcommando. het volgende:
Tomosjes 4 takten idioot snel en dan zeker de begrensde 25 varianten. Je kan ook eventueel een hogedrukkop proberen, al heeft dit meer invloed op het optrekken.
Spruitstukbegrenzer kun je er gewoon inhouden , de uitlaat begrensd het meeste. Qua uitlaten zal het verder onderling niet veel uitmaken, als je maar van die s-bocht af bent. Een goede dikstalen uitlaat is wel handig , maar dan met het oog op de levensduur. Die blikken willen toch wel snel gaan knetteren en roesten.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 16:38 schreef KNAK het volgende:
[..]
Spruitstuk begrenzer zit er nog steeds in; een buisje aan het begin waar de carburateur opgaat. Deze wil ik liever niet verwijderen ( want dan heel spruitstuk verwijderen, 2 rare bouten die er nu in zitten, er amper bij kunnen , etc ). Die begrenzer hoeft er niet uit hoop ik ?
Uitlaat keuze tussen 26 en 28mm. Beide zijn gewoon zo een sigaar pijpje, maar dan de snellere versie .. Wat is hier het verschil in en wat is wijsheid qua keuze ?
Ik bedoelde onderstaand ding. Wordt wel eens gezien als 'troep die in de weg zit', maar hij heeft echt een functie. Het buisje waar je over spreekt ken ik niet maar m'n tomoskennis is weer wat roestig.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 20:55 schreef KNAK het volgende:
Ik was al van plan niet de begrenzer eruit te halen uit spruitstuk, maar of je dat bedoelt is mij niet duidelijk. Een metaal buisje aan het begin van dat deel wat na een beetje gelezen te hebben op verschillende sites toch door veel mensen gedaan wordt
http://img6.imageshack.us/img6/4769/25022009315.jpg (copy/paste deze link)quote:Op dinsdag 5 mei 2015 21:59 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik bedoelde onderstaand ding. Wordt wel eens gezien als 'troep die in de weg zit', maar hij heeft echt een functie. Het buisje waar je over spreekt ken ik niet maar m'n tomoskennis is weer wat roestig.
[ afbeelding ]
Na heel wat Tomos fora te hebben afgestruind tot nu toe krijg ik hier als eerste te lezen dat de CDI verandert moet wordenquote:Op woensdag 6 mei 2015 15:03 schreef reeybehn het volgende:
Nee, wat ovhees zegt is waar. Begrenzing zit vaak (deels) in je ontsteking (cdi). Bij een spartamet mee te maken gehad en met mijn Vespa ook. Je cdi bepaalt je toeren en zorgt dus ook voor t inhouden. Als je die ontgrenst of vervangt voor een snellere dan loop je een stuk beter en gaat je top ook wat omhoog
dat zou kunnen inderdaadquote:Op woensdag 6 mei 2015 16:00 schreef KNAK het volgende:
[..]
Is het trouwens niet zo dat die ontsteking te verstellen is, iets wat ik dus al gedaan heb, en het daarmee opgelost heb voor wat CDI betreft? Het verstellen van snor stand naar brom-stand?
dat weet ik niet zeker. Maar waarom niet? Als t zelfs bij een spartamet al is. En deze tomos is uit 2005 toch? T lijkt mij in iedergeval goed mogelijk dat het er mee te maken heeft. Laat je t even weten, TS? Ik ben benieuwd. Ga over een 2 maanden in Adam wonen en ga dan ook een tomos aanschaffenquote:Op donderdag 7 mei 2015 15:57 schreef machtpen het volgende:
Die oudere tomosjes zijn dus niet begrensd op de cdi, dat is dus gewoon een basale electronische onsteking.
Dan maak je wel meteen overtoeren, das geen strak plan.quote:Op donderdag 7 mei 2015 19:27 schreef FransDeens het volgende:
Als je je tomos niet meer wilt laten inhouden bij volgas moet je de uitlaat vervangen, de inlaatbegrenzer eruit halen, een bromfietscarburateur monteren en de ontsteking afstellen.
ZO gek is dat helemaal niet gedacht. bij vrijwel alle scooters/brommers/snorfietsen waar ik mee te maken heb gehad is er een begrenzing op de CDI. Ik zeg alleen dat dat dus goed mogelijk is en dat ik het zeker in overweging zou nemen! Dit is dus gebaseerd op MIJN ervaringen en zijn bedoeld als eventueel advies aan TS. Hij heeft hier ook normaal op gereageerd en lijkt mijn punt in acht te nemen als de huidige ideeen en oplossing onvoldoende effect hebben. Begrijpend lezen iets te moeilijk voor je?quote:Op donderdag 7 mei 2015 17:44 schreef machtpen het volgende:
Een spartamet is geen tomos. Zoek daar maar eens wat plaatjes vanop en kijk of je er ook verschillen tussen ziet? Je zit nu allemaal dingen te veronderstellen die kant noch wal raken maar waar je andere mensen wel mee op kosten jaagt.
maar wat jij onzin vindt maakt eigenlijk vrij weinig uit. Een begrenzing op je ontsteking hoeft niet te leiden tot een zwarte bougie.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:49 schreef machtpen het volgende:
Dat is wel gek gedacht want er is geen zwarte bougie. Je loopt pure onzin te verkondigen en door te drammen als een kleuter.
Vlotternaald... Verstelbaar. Met als doel de flow van bezine in die bak te beïnvloeden? Eenmaal vlotterbak vol is toch vol?quote:Op zondag 10 mei 2015 18:43 schreef Sounddragon het volgende:
Heeft zo'n ding tegenwoordig nog een verstelbare vlotternaald in de carb?
Nee, met als doel het mengsel te verrijken zonder meteen met sproeiers te gaan klooien. Reaktie van de loop van de motor op het verstellen van de vlotternaald is een indicatie voor grotere of kleinere sproeier nodig, en eveneens finetunen van het mengsel.quote:Op zondag 10 mei 2015 23:16 schreef KNAK het volgende:
[..]
Vlotternaald... Verstelbaar. Met als doel de flow van bezine in die bak te beïnvloeden? Eenmaal vlotterbak vol is toch vol?
Was klaar na werk om uitlaat eronder te knallen, kom ik er achter geen dopsleutel 10 in huis te hebben. Dus nog wat langer wachten
Omdat ik toch wilde pielen even Sproeier 50 er in gezet. Viel me op dat deze erg lastig erin te draaien is, uiteindelijk wel gelukt. Kan niet zeggen dat ie erop vooruit is gegaan, en heb sproeier 52 maar laten liggen. Eerst die uitlaat,..dan verder knutselen.
quote:bobines zijn bobines. Er is niets "sneller" aan dan de standaard.
bobine zorgt alleen dat bevoorbeeld 6 volt omgezet word naar 300 volt.
en onsteking bepaald hoe vaak er een vonk onstaat in een bepaalde tijd.
Heb 20km gereden, continue vol gas,op sproeier 50. Bougie zat tegen het grijze aan ( dus te arm ), en waarom sproeier 49 dan iets betere prestaties geeft is mij dus verre van duidelijkquote:Op maandag 11 mei 2015 22:09 schreef eXplorer1 het volgende:
Luchtschroef regelt mengsel stationair.
Gasnaald regelt met de sproeier brandstof mengsel tot 3/4 gas.
Volgas heeft alleen de sproeier effect.
Volgas en scooter uitzetten en bougie bekijken, moet koffiebruin zijn.
Als je een ontgrenste cdi erin had dan had je nu waarschijnlijk met een warmloper gezeten.quote:Op maandag 11 mei 2015 22:10 schreef KNAK het volgende:
[..]
Heb 20km gereden, continue vol gas,op sproeier 50. Bougie zat tegen het grijze aan ( dus te arm ), en waarom sproeier 49 dan iets betere prestaties geeft is mij dus verre van duidelijk
Ik reed zelf een tijd scooter en dan ongeveer 75 kilometer op een dag. Ik rijd vrijwel altijd in deellast met een snelheid van 75 ongeveer. Dat was het mooie aan een vario. Lekker snelheid maar niet meer toeren dan 'normaal'.quote:Op donderdag 14 mei 2015 16:07 schreef KNAK het volgende:
Op aanraden een deotest uitgevoerd ( lekkere axe sprayen op connectie punten om zo valse lucht op te sporen) Deotest deed motor afslaan na Spuiten op verbinding carb / spruitstuk.
Heb toen die schroef waarmee je carb/spruitstukvervangen voor imbus en deze zeer strak aangedraaid na het de carb doorspuiten met perslucht en sproeier 49 vervangen voor 51
Resultaat: haperen bijna weginhouden bijna weg. Enige nu is de hoge toeren op volgas,.. Vraag me af of ik zo lange stukken kan rijden, want dat ding gaat echt flink tekeer
Toffe instelling, maar inderdaad niet te vergelijken met een scooter, maar scooters zijn ook niet allesquote:Op vrijdag 15 mei 2015 00:21 schreef KNAK het volgende:
Heb in de jeugdjaren op scooters gereden, toch hele andere koek dan een Tomos trilding, maar zo veel makkelijker in gebruik, niet erg interessant voor dieven, goedkoop, en blijkbaar redelijk eenvoudig aan te sleutelen
Ik ga morgen een HD kop monteren en misschien tandwiel achter verkleinen en kijken hoe dat gaat. Als ie harder dan 37 gaat ( wat denk ik wel het geval zal zijn ) is de nieuwe missie het afvoeren met behoud van vlekkeloos rijden
En zo kom ik er wel
Gasschuif begrenzer? Heb ergens een how to..kom er op terug.quote:Op woensdag 20 mei 2015 16:42 schreef KNAK het volgende:
Binnenrotor. Klinkt ingewikkeld
Heb nu die hoge druk cilinder kop erop en het werkt als een speer. Echter komt het volgende probleem om de hoek zetten en dat is dat dat ding nu richting de 50 gaat![]()
Afvoeren is nu een noodzaak,.. Ben al aan het zoeken hoe dat moet met behoud van normaal kunnen blijven rijden zonder dat gehaper
Het niet verder de gashendel open kunnen trekken? Zou een mooie oplossing kunnen zijn mits het eenvoudig te realiseren isquote:Op woensdag 20 mei 2015 19:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Gasschuif begrenzer? Heb ergens een how to..kom er op terug.
Ja, door middel van een dop van een petfles.. zo simpel ; het staat op scooter freaks maar kan het niet zo een twee drie vinden.quote:Op woensdag 20 mei 2015 20:06 schreef KNAK het volgende:
[..]
Het niet verder de gashendel open kunnen trekken? Zou een mooie oplossing kunnen zijn mits het eenvoudig te realiseren is
Verder vind ik het merkwaardig dat de topsnelheid er zo op vooruit is gegaan terwijl er alleen sprake van meer compressie/vlotter optrekken/mogelijk verhelpen van haperen zou zijn bij het aanbrengen van een andere cilinderkop
14/9 carb, standaard tandwielen, spruitstuk begrenzer....... Dit is het verschil tussen onze tomosjes.quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:37 schreef Jaapie1993 het volgende:
Beste,
Ik heb al sinds mn 16e een tomos in bezit en heb hem destijds op opgevoerd, of nouja eigelijk gewoon een ''brom'' tomos van gemaakt.
Ik heb even op een ander forum gekeken wat ik er ook alweer allemaal aan heb gedaan, en dat is het volgende:
Bromkop
14/12 carburateur
Ontsteking op Bromstand
Spruitstuk ontgrenst (Busje eruit gehaalt, goed verhitten hielp daarbij voor zover ik me kan herinneren)
Standaard snel uitlaat (De uitlaat die je volgensmij hebt gekocht)
Luchtfilter ontgrenst (Zit een soort van rubberen pijpje in, deze kan eruit)
ATW 22 (Volgensmij heeft een brom tomos standaard 24 tands, dit zorgt voor iets sneller optrekken en dus een iets lagere topsnelheid)
Top: 55 km/h (Snel zat)
Na 6 jaar geen onderhoud loopt mijn tomos nog steeds met deze speccs, hij start alleen iets lastiger.
Verder voelt de topsnelheid in combinatie met de standaard remmen zeker niet ongevaarlijk aan. Je staat zo stil als het moet. En met zomerdag is het ook heerlijk zo zonder helm, 25km/ph is gewoon veelste traag.
Veel succes!
Dat is dit topicquote:Op woensdag 20 mei 2015 23:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja, door middel van een dop van een petfles.. zo simpel ; het staat op scooter freaks maar kan het niet zo een twee drie vinden.
Die hogedruk kop zorgt er ook voor dat het motortje meer vermogen levert natuurlijk. Ik vind 't interessant want een maat van mij heeft exact hetzelfde probleem, dat ding stottert ook..
Dat is 'm!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |