abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152507126
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 22:10 schreef KNAK het volgende:

[..]

Heb 20km gereden, continue vol gas,op sproeier 50. Bougie zat tegen het grijze aan ( dus te arm ), en waarom sproeier 49 dan iets betere prestaties geeft is mij dus verre van duidelijk
Als je een ontgrenste cdi erin had dan had je nu waarschijnlijk met een warmloper gezeten.

Maar, eigenlijk is de bougie meting niet betrouwbaar omdat als je volgas rijdt de cdi ingrijpt met je ontsteking of roep ik nu wat raars?

Ik heb nooit scooters afgestelt met begrensde cdi.

Stelregel is meestal 2-4 maten groter kwa sproeier als er een ontgrenste uitlaat aan gehangen wordt.

Overigens had je nou je ontsteking in de brom stand gezet?
life happens while you're pusing the throttle.
  maandag 11 mei 2015 @ 22:46:16 #51
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152508083
Ja, zoals je dat kan zien op die foto halverwege dit topic, de ontsteking staat bij mij dus op die bovenste zwarte streep wat dus de bromstand moet voorstellen.
Toen ik de Tomos in bezit kreeg en dit voor het eerst bekeek stond ie op de onderste en ik heb ondertussen al een aantal standen (verschillende posities tussen die 2 strepen) geprobeerd.
Het lijkt er sterk op dat precies op de bovenste streep de prestaties het beste zijn, iets wat dan ook wordt geadviseerd door Tomos-kenners

Echter weten die kenners mij niet te adviseren in het weghalen van dat inhouden en komen met cilinderkop van Tomos eraf en een hogedruk kop erop, grotere sproeier (wat in mijn geval niet echt helpt na 50 en 52 geprobeerd te hebben ondanks een grijze bougiekleur

Lijkt er sterk op dat ik of er vrede mee moet nemen, of de brommerboer er aan moet laten sleutelen
Mai pben rai~!
pi_152528373
Wat doet sproeier 52 met de orginele uitlaat ?
  dinsdag 12 mei 2015 @ 17:13:11 #53
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152529583
Verzuipen

Tandwiel veranderen zodat iets sneller op ietwat lagere toeren maar proberen ?
Levert wel wat trekkracht in, maar liever vloeiend rijden dan verwachten dat ie als een raket wegtrekt
Mai pben rai~!
  donderdag 14 mei 2015 @ 16:07:38 #54
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152593882
Op aanraden een deotest uitgevoerd ( lekkere axe sprayen op connectie punten om zo valse lucht op te sporen) Deotest deed motor afslaan na Spuiten op verbinding carb / spruitstuk.

Heb toen die schroef waarmee je carb/spruitstukvervangen voor imbus en deze zeer strak aangedraaid na het de carb doorspuiten met perslucht en sproeier 49 vervangen voor 51

Resultaat: haperen bijna weg :) inhouden bijna weg. Enige nu is de hoge toeren op volgas,.. Vraag me af of ik zo lange stukken kan rijden, want dat ding gaat echt flink tekeer
Mai pben rai~!
pi_152597810
Valse lucht geeft inderdaad ook dat soort problemen.
  donderdag 14 mei 2015 @ 19:56:16 #56
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_152600129
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 16:07 schreef KNAK het volgende:
Op aanraden een deotest uitgevoerd ( lekkere axe sprayen op connectie punten om zo valse lucht op te sporen) Deotest deed motor afslaan na Spuiten op verbinding carb / spruitstuk.

Heb toen die schroef waarmee je carb/spruitstukvervangen voor imbus en deze zeer strak aangedraaid na het de carb doorspuiten met perslucht en sproeier 49 vervangen voor 51

Resultaat: haperen bijna weg :) inhouden bijna weg. Enige nu is de hoge toeren op volgas,.. Vraag me af of ik zo lange stukken kan rijden, want dat ding gaat echt flink tekeer
Ik reed zelf een tijd scooter en dan ongeveer 75 kilometer op een dag. Ik rijd vrijwel altijd in deellast met een snelheid van 75 ongeveer. Dat was het mooie aan een vario. Lekker snelheid maar niet meer toeren dan 'normaal'.

Het is jou brommer dus als jij het vertrouwd dan zou ik het zo laten. Als hij echt veel toeren maakt kun je ook gas terug nemen, maar vaak gaat de brommer dan arm lopen, moet je gewoon controleren. Moderne carburateurs hebben er bijna geen last meer van maar 't is gewoon meestal niet erg fijn rijden. Bij mijn scooter was het gelukkig prima!
Weet van alles een beetje maar net niets.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 00:21:15 #57
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152610597
Heb in de jeugdjaren op scooters gereden, toch hele andere koek dan een Tomos trilding, maar zo veel makkelijker in gebruik, niet erg interessant voor dieven, goedkoop, en blijkbaar redelijk eenvoudig aan te sleutelen

Ik ga morgen een HD kop monteren en misschien tandwiel achter verkleinen en kijken hoe dat gaat. Als ie harder dan 37 gaat ( wat denk ik wel het geval zal zijn ) is de nieuwe missie het afvoeren met behoud van vlekkeloos rijden
En zo kom ik er wel :)
Mai pben rai~!
  vrijdag 15 mei 2015 @ 02:13:38 #58
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_152612482
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 00:21 schreef KNAK het volgende:
Heb in de jeugdjaren op scooters gereden, toch hele andere koek dan een Tomos trilding, maar zo veel makkelijker in gebruik, niet erg interessant voor dieven, goedkoop, en blijkbaar redelijk eenvoudig aan te sleutelen

Ik ga morgen een HD kop monteren en misschien tandwiel achter verkleinen en kijken hoe dat gaat. Als ie harder dan 37 gaat ( wat denk ik wel het geval zal zijn ) is de nieuwe missie het afvoeren met behoud van vlekkeloos rijden
En zo kom ik er wel :)
Toffe instelling, maar inderdaad niet te vergelijken met een scooter, maar scooters zijn ook niet alles :'). Eigenlijk moet je er gewoon een binnenrotor opzetten. De MVT premium is namelijk eentje met goed licht, de monsterlijke gasreactie vaneemn binnenrotor en heeft een ingebouwde toerenbegrenzer, ding begrenzen wanneer je het niet vertrouwd en de rest onbezorgd touren ;)
ben ik je nou een binnenrotor aan het aanpraten vanwege de begrenzer? Yes, I am. :)
Weet van alles een beetje maar net niets.
  woensdag 20 mei 2015 @ 16:42:34 #59
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152793151
Binnenrotor. Klinkt ingewikkeld

Heb nu die hoge druk cilinder kop erop en het werkt als een speer. Echter komt het volgende probleem om de hoek zetten en dat is dat dat ding nu richting de 50 gaat -O-
Afvoeren is nu een noodzaak,.. Ben al aan het zoeken hoe dat moet met behoud van normaal kunnen blijven rijden zonder dat gehaper
Mai pben rai~!
  Forum Admin woensdag 20 mei 2015 @ 19:44:05 #60
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_152798770
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 16:42 schreef KNAK het volgende:
Binnenrotor. Klinkt ingewikkeld

Heb nu die hoge druk cilinder kop erop en het werkt als een speer. Echter komt het volgende probleem om de hoek zetten en dat is dat dat ding nu richting de 50 gaat -O-
Afvoeren is nu een noodzaak,.. Ben al aan het zoeken hoe dat moet met behoud van normaal kunnen blijven rijden zonder dat gehaper
Gasschuif begrenzer? Heb ergens een how to..kom er op terug.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 20 mei 2015 @ 20:06:46 #61
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152799675
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2015 19:44 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Gasschuif begrenzer? Heb ergens een how to..kom er op terug.
Het niet verder de gashendel open kunnen trekken? Zou een mooie oplossing kunnen zijn mits het eenvoudig te realiseren is

Verder vind ik het merkwaardig dat de topsnelheid er zo op vooruit is gegaan terwijl er alleen sprake van meer compressie/vlotter optrekken/mogelijk verhelpen van haperen zou zijn bij het aanbrengen van een andere cilinderkop
Mai pben rai~!
  Forum Admin woensdag 20 mei 2015 @ 23:44:55 #62
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_152808111
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 20:06 schreef KNAK het volgende:

[..]

Het niet verder de gashendel open kunnen trekken? Zou een mooie oplossing kunnen zijn mits het eenvoudig te realiseren is

Verder vind ik het merkwaardig dat de topsnelheid er zo op vooruit is gegaan terwijl er alleen sprake van meer compressie/vlotter optrekken/mogelijk verhelpen van haperen zou zijn bij het aanbrengen van een andere cilinderkop
Ja, door middel van een dop van een petfles.. zo simpel ; het staat op scooter freaks maar kan het niet zo een twee drie vinden.

Die hogedruk kop zorgt er ook voor dat het motortje meer vermogen levert natuurlijk. Ik vind 't interessant want een maat van mij heeft exact hetzelfde probleem, dat ding stottert ook..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 21 mei 2015 @ 01:19:06 #63
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152810261
Stotteren .... Op vol gas het nodige haperen, alsof het voelt dat ie wel harder wil maar toch inhoudt. Alsof er eventjes in de rem geknepen wordt. Het schijnt een typisch snor tomos gebeuren te zijn. Tomos Nederland laat in hun reactie ook weten om de ontsteking richting bromstand te plaatsen bij dergelijke situaties.

Bromkop heeft voor een hoop verbetering gezorgd. Geen gepruttel, gehaper. Als bij volgas het gas dichtdraai (en laat uitrijden) is er geen ontsteking-geknetter meer te horen, en gaat ie in een plop-vrije situatie richting stationair.
Het zou verder alleen door minder verbrandingsruimte een betere verbranding / slag tegen zuiger hebben... Snelheidsverhoging zou volgens zeggen maar minimaal zijn.

Die kop kost maar ¤18 dus het is de moeite om te proberen

Hoge toeren vind ik niet amusant, want wie weet, kans op vastloper als ik 30km lang volgas rij(?)
Een kleinere tandwiel achter is een middel toeren te verlagen, maar volgens zeggen is elk tandje eraf 3km/h erbij... ...ik wil juist minimaal 5km/h eraf

Maar de ontsteking iets terugzetten en kijken of dit effect heeft :{
Mai pben rai~!
pi_152819983
Beste,

Ik heb al sinds mn 16e een tomos in bezit en heb hem destijds op opgevoerd, of nouja eigelijk gewoon een ''brom'' tomos van gemaakt.
Ik heb even op een ander forum gekeken wat ik er ook alweer allemaal aan heb gedaan, en dat is het volgende:

Bromkop
14/12 carburateur
Ontsteking op Bromstand
Spruitstuk ontgrenst (Busje eruit gehaalt, goed verhitten hielp daarbij voor zover ik me kan herinneren)
Standaard snel uitlaat (De uitlaat die je volgensmij hebt gekocht)
Luchtfilter ontgrenst (Zit een soort van rubberen pijpje in, deze kan eruit)
ATW 22 (Volgensmij heeft een brom tomos standaard 24 tands, dit zorgt voor iets sneller optrekken en dus een iets lagere topsnelheid)

Top: 55 km/h (Snel zat :D )

Na 6 jaar geen onderhoud loopt mijn tomos nog steeds met deze speccs, hij start alleen iets lastiger.
Verder voelt de topsnelheid in combinatie met de standaard remmen zeker niet ongevaarlijk aan. Je staat zo stil als het moet. En met zomerdag is het ook heerlijk zo zonder helm, 25km/ph is gewoon veelste traag.

Veel succes! ;)
  donderdag 21 mei 2015 @ 15:32:40 #65
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152823841
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:37 schreef Jaapie1993 het volgende:
Beste,

Ik heb al sinds mn 16e een tomos in bezit en heb hem destijds op opgevoerd, of nouja eigelijk gewoon een ''brom'' tomos van gemaakt.
Ik heb even op een ander forum gekeken wat ik er ook alweer allemaal aan heb gedaan, en dat is het volgende:

Bromkop
14/12 carburateur
Ontsteking op Bromstand
Spruitstuk ontgrenst (Busje eruit gehaalt, goed verhitten hielp daarbij voor zover ik me kan herinneren)
Standaard snel uitlaat (De uitlaat die je volgensmij hebt gekocht)
Luchtfilter ontgrenst (Zit een soort van rubberen pijpje in, deze kan eruit)
ATW 22 (Volgensmij heeft een brom tomos standaard 24 tands, dit zorgt voor iets sneller optrekken en dus een iets lagere topsnelheid)

Top: 55 km/h (Snel zat :D )

Na 6 jaar geen onderhoud loopt mijn tomos nog steeds met deze speccs, hij start alleen iets lastiger.
Verder voelt de topsnelheid in combinatie met de standaard remmen zeker niet ongevaarlijk aan. Je staat zo stil als het moet. En met zomerdag is het ook heerlijk zo zonder helm, 25km/ph is gewoon veelste traag.

Veel succes! ;)
14/9 carb, standaard tandwielen, spruitstuk begrenzer....... Dit is het verschil tussen onze tomosjes.

Wat ook afwijkt is de snelheidswens; ik wil dan niet boven de 37kmh uitkomen. Daar waar ik rij staan mij teveel controles. Jij woont waarschijnlijk niet in de randstad waar ze met name op die zomerse dagen iedereen op 2 wielen en een motortje aanhouden ter controle.

Wat ik wil is iets langzamer rijden, volgas 37kmh maximaal, en als het even kan niet extreme hoge toeren als wat ik nu dus heb ( ik tril weg op volgas @ 40 á 45km/h )
Mai pben rai~!
  donderdag 21 mei 2015 @ 16:13:25 #66
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_152824878
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2015 23:44 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ja, door middel van een dop van een petfles.. zo simpel ; het staat op scooter freaks maar kan het niet zo een twee drie vinden.

Die hogedruk kop zorgt er ook voor dat het motortje meer vermogen levert natuurlijk. Ik vind 't interessant want een maat van mij heeft exact hetzelfde probleem, dat ding stottert ook..
Dat is dit topic
Weet van alles een beetje maar net niets.
  Forum Admin donderdag 21 mei 2015 @ 21:44:39 #67
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_152836814
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:13 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Dat is dit topic
Dat is 'm! ^O^
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 21 mei 2015 @ 22:23:51 #68
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152839154
Het is een mogelijkheid, maar er staat dan ook bij dat dit nadelige effecten kan hebben wat betreft accelereren. Die begrenzer is dan ook niet echt ideaal om aan of uit te zetten; het is een permanente oplossing tenzij je je carb er af haalt.

Voor dat gepriegel kan je net zo goed je Tomos afvoeren naar waar je hem wil hebben. Ik denk dan ook dat ik dat liever doe. Een begrenzer is voor als je hard wil maar dan alleen op momenten, of als je de rollerbank op moet.
Ik hoef niet hard, ik heb vrede met 35. Als ik um daarop kan afstellen hoef ik geen plastics doppen in een carburateur te duwen.

Ik kan me niet voorstellen dat het niet mogelijk is mijn Tomos op 35 te krijgen. Er zullen toch nog wel meer manieren zijn ( met behoud van vlekkeloos rijden, dus heen gepruttel/gehaper)?
Mai pben rai~!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')