abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 mei 2015 @ 16:14:55 #1
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152300557
Gegroet,

Ik heb onlangs mijzelf een heuse Tomos snor cadeau gegeven om zo in de weekenden voor naar het werk af te zijn van autootje parkeren... Parkeren met 2 mogelijkheden; of dichtbij en betaalt, of gratis maar verderweg ( en dus 20min lopen,... Iets wat na 16 uur werk niet fijn is in nachtelijke uren )

Dus... Tomos!!

Tomos is geheel standaard, niets aan gedaan. Rijdt 25km/h, echter met op z'n top een onrustig inhoud-gevoel. Sputteren,inhouden, gevoel dat ie wel wil maar dan weer inkakt. Dit wil ik dus veranderen naar rustig rijden op zijn top, met een zeer kleine opvoer-situatie tot aan max 35km/h

Wat ik gedaan heb/wil gaan doen

-ontsteking op bromstand gezet
-bougie bekeken, kleur tegen grijs aan ( sproeier te klein?)
-gezien dat sproeier 49 erin zit, eventueel maatje/2 maatjes hoger proberen
-gezien dat er een spruitstuk begrenzer in zit welke ik niet wil gaan verwijderen daar mij dit veel te veel werk is
-mogelijk een ander uitlaatje erop. Zit nu een standaard S-bocht snor op. Wil deze misschien vervangen voor 26 of 28mm standaard-snel (valt tenminste niet op)
-wil verder liever niet aan tandwielen gaan klooien, ik ben een computer nerd, geen technicus

Iemand die mij hierin kan adviseren ?
Mai pben rai~!
pi_152300789
Iets grotere sproeier erin , 52 gok ik zo, met een ander uitlaatje. Loopt het net even iets soepeler en wat harder.
  Forum Admin dinsdag 5 mei 2015 @ 16:35:24 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_152301253
Tomosjes 4 takten idioot snel en dan zeker de begrensde 25 varianten. Je kan ook eventueel een hogedrukkop proberen, al heeft dit meer invloed op het optrekken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_152301304
Wat voor Tomos snorfiets?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 16:38:49 #5
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152301377
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 16:21 schreef machtpen het volgende:
Iets grotere sproeier erin , 52 gok ik zo, met een ander uitlaatje. Loopt het net even iets soepeler en wat harder.
Dat was ik al van plan

Echter wat vragen hierover

Spruitstuk begrenzer zit er nog steeds in; een buisje aan het begin waar de carburateur opgaat. Deze wil ik liever niet verwijderen ( want dan heel spruitstuk verwijderen, 2 rare bouten die er nu in zitten, er amper bij kunnen , etc ). Die begrenzer hoeft er niet uit hoop ik ?

Uitlaat keuze tussen 26 en 28mm. Beide zijn gewoon zo een sigaar pijpje, maar dan de snellere versie .. Wat is hier het verschil in en wat is wijsheid qua keuze ?

quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 16:35 schreef Straatcommando. het volgende:
Tomosjes 4 takten idioot snel en dan zeker de begrensde 25 varianten. Je kan ook eventueel een hogedrukkop proberen, al heeft dit meer invloed op het optrekken.
Targa uit 2005
Mai pben rai~!
  dinsdag 5 mei 2015 @ 16:43:35 #6
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152301540
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 16:35 schreef Straatcommando. het volgende:
Tomosjes 4 takten idioot snel en dan zeker de begrensde 25 varianten. Je kan ook eventueel een hogedrukkop proberen, al heeft dit meer invloed op het optrekken.
De tijd van radicaal optrekken ligt ver achter me, dat was leuk met mijn Gilera Runner in 90's, met m'n 70cc :D
Nu wil ik op het gemakje zonder al te veel poespas normaal optrekken, zoals dat nu gaat is prima voor mij, en iets vlotter dan 25, zonder dat gehannes op zijn topsnelheid wat inhouden betreft naar werk tuffen.
Mai pben rai~!
pi_152301780
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 16:38 schreef KNAK het volgende:

[..]

Spruitstuk begrenzer zit er nog steeds in; een buisje aan het begin waar de carburateur opgaat. Deze wil ik liever niet verwijderen ( want dan heel spruitstuk verwijderen, 2 rare bouten die er nu in zitten, er amper bij kunnen , etc ). Die begrenzer hoeft er niet uit hoop ik ?

Uitlaat keuze tussen 26 en 28mm. Beide zijn gewoon zo een sigaar pijpje, maar dan de snellere versie .. Wat is hier het verschil in en wat is wijsheid qua keuze ?

Spruitstukbegrenzer kun je er gewoon inhouden , de uitlaat begrensd het meeste. Qua uitlaten zal het verder onderling niet veel uitmaken, als je maar van die s-bocht af bent. Een goede dikstalen uitlaat is wel handig , maar dan met het oog op de levensduur. Die blikken willen toch wel snel gaan knetteren en roesten.
  dinsdag 5 mei 2015 @ 16:52:57 #8
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152301812
http://www.tomos-parts.nl(...)-snel-tomos-a35.html

http://www.tomoshop.nl/ca(...)os-a3a35-p-1389.html

Welke?

Die terugloop krul slingerdeslang uitlaten op een Tomosje , nee,.. Ik blijf bij dit model, en daar ik met name door de stad heen rijdt is dat dan ook verstandig .. De tijd van de waaghals uithangen is voorbij

[ Bericht 12% gewijzigd door KNAK op 05-05-2015 17:02:09 ]
Mai pben rai~!
pi_152302670
Dat tecno uitlaatje lijkt me wel redelijk qua kwaliteit , is geloof ik niet zo blikkerig.
  dinsdag 5 mei 2015 @ 17:37:40 #10
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152303171
Die 28mm.
Is dat niet gewoon de brom variant?
Mai pben rai~!
pi_152306782
Wat haalde die ontsteking op de bromstand uit?
.
pi_152307406
Dat inlaatmembraan moet in ieder geval blijven zitten omdat anders het mengsel weer terug geblazen worst.

Voor het oudere type carburateur kun je verstelbare sproeiers krijgen. Misschien kun je daar wat mee.
  dinsdag 5 mei 2015 @ 20:55:48 #13
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152310157
Ik was al van plan niet de begrenzer eruit te halen uit spruitstuk, maar of je dat bedoelt is mij niet duidelijk. Een metaal buisje aan het begin van dat deel wat na een beetje gelezen te hebben op verschillende sites toch door veel mensen gedaan wordt

Ik heb nu sproeier 49 erin zitten. Ik koop een zootje grotere maten, van 50 tot 54 ofzo en ga het zo testen

Het omzetTen van ontsteking heeft iets meet trekkracht gegeven , al is dit toch wel te verwaarlozen en komt waarschijnlijk beter tot z'n recht als er ook ander uitlaatje, sproeiertje , bromkop, tandwiel op komt ... Ik wil alleen uitlaat en sproeiers proberen , de overige zaken vind ik als leek zijnde iets teveel geklooi :p

Mocht er nog een tip zijn wat uitlaat betreft hoor ik dat graag. Wil dit dalijk al gaan bestellen :)
Heb de 26mm standaard - snel al besteld. Nu nog even uitzoeken welk sproeiertje er het beste in past

[ Bericht 12% gewijzigd door KNAK op 05-05-2015 21:31:59 ]
Mai pben rai~!
pi_152313365
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 20:55 schreef KNAK het volgende:
Ik was al van plan niet de begrenzer eruit te halen uit spruitstuk, maar of je dat bedoelt is mij niet duidelijk. Een metaal buisje aan het begin van dat deel wat na een beetje gelezen te hebben op verschillende sites toch door veel mensen gedaan wordt
Ik bedoelde onderstaand ding. Wordt wel eens gezien als 'troep die in de weg zit', maar hij heeft echt een functie. Het buisje waar je over spreekt ken ik niet maar m'n tomoskennis is weer wat roestig.

  dinsdag 5 mei 2015 @ 22:33:10 #15
314083 ovhees
no fear, i`m here
pi_152315114
Je kan beter in plaats van de uitlaat een andere CDI monteren.

Daar zit een toerenbegrenzer in,die zorgt voor dat vervelende lopen op top.

Gewoon 1 van de brom versie nemen.
Idiot outside, but why?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 23:08:53 #16
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152316542
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 21:59 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik bedoelde onderstaand ding. Wordt wel eens gezien als 'troep die in de weg zit', maar hij heeft echt een functie. Het buisje waar je over spreekt ken ik niet maar m'n tomoskennis is weer wat roestig.

[ afbeelding ]
http://img6.imageshack.us/img6/4769/25022009315.jpg (copy/paste deze link)

Ingang spruitstuk zit die begrenzer, makkelijk te zien aan kleurverschil; aluminium spruitstuk, metaal buisje er in. Dat er iets te doen is met wat jij laat zien is mij niet bekend

Dat een CDI ervoor zorgt dat ie nogal klote loopt is mij evenmin bekend... Als ik na veranderen van uitlaat, sproeiers nog steeds niet tevreden ben kan ik eventueel hier in gaan duiken

Het is dan wel een kwelling om iets simpels zoals dit gedaan te krijgen; het wat vloeiender laten rijden van een snor brommer. Zo kan je dan beter een snor scooter gaan kopen lijkt het wel
Mai pben rai~!
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:03:58 #17
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152332087
Nee, wat ovhees zegt is waar. Begrenzing zit vaak (deels) in je ontsteking (cdi). Bij een spartamet mee te maken gehad en met mijn Vespa ook. Je cdi bepaalt je toeren en zorgt dus ook voor t inhouden. Als je die ontgrenst of vervangt voor een snellere dan loop je een stuk beter en gaat je top ook wat omhoog
  woensdag 6 mei 2015 @ 16:00:54 #18
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152334394
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:03 schreef reeybehn het volgende:
Nee, wat ovhees zegt is waar. Begrenzing zit vaak (deels) in je ontsteking (cdi). Bij een spartamet mee te maken gehad en met mijn Vespa ook. Je cdi bepaalt je toeren en zorgt dus ook voor t inhouden. Als je die ontgrenst of vervangt voor een snellere dan loop je een stuk beter en gaat je top ook wat omhoog
Na heel wat Tomos fora te hebben afgestruind tot nu toe krijg ik hier als eerste te lezen dat de CDI verandert moet worden
Ik heb morgen die standaard-snel uitlaat binnen, ga dan gelijk wat sproeiers uittesten, maatje 51 en/of 52 .. En als ik daarmee nog steeds diezelfde onrustige situatie moet beleven ga ik de wondere wereld van CDI-aanpassingen bekijken :)

Is het trouwens niet zo dat die ontsteking te verstellen is, iets wat ik dus al gedaan heb, en het daarmee opgelost heb voor wat CDI betreft? Het verstellen van snor stand naar brom-stand?
Mai pben rai~!
  woensdag 6 mei 2015 @ 16:38:52 #19
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152335821
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:00 schreef KNAK het volgende:

[..]


Is het trouwens niet zo dat die ontsteking te verstellen is, iets wat ik dus al gedaan heb, en het daarmee opgelost heb voor wat CDI betreft? Het verstellen van snor stand naar brom-stand?
dat zou kunnen inderdaad
  woensdag 6 mei 2015 @ 16:49:19 #20
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152336241
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:38 schreef reeybehn het volgende:

[..]

dat zou kunnen inderdaad


Onderste zwarte lijn zou snor zijn, bovenste brom. Na het eraf halen van vliegwiel stond ie dan ook op de onderste . Grondplaat losgemaakt en die inkeping staat nu dan ook op de bovenste lijn
Ik merk het wel als die uitlaat er is.
Mai pben rai~!
  donderdag 7 mei 2015 @ 09:17:05 #21
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152358880
Ik doelde eigenlijk meer op een dergelijk "kastje" http://www.1977mopeds.com(...)5--Pre-2003-1735.jpg
  donderdag 7 mei 2015 @ 15:43:59 #22
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152371094
Oww
Dat zegt me dus helemaal niets , maar is evengoed een mooie reden hier onderzoek naar te doen als die uitlaat geen oplossing gaat bieden. Ik verwacht dat laatste vandaag of morgen per post, dus ben benieuwd
Dat kastje ziet er verder redelijk plug&play uit dus zou ik dat mooi zelf kunnen doen

Eerst die speedy er onder hangen, sproeier 2 maatjes omhoog , en hoop dat ik dan kan stoppen met pielen
Mai pben rai~!
pi_152371554
Die oudere tomosjes zijn dus niet begrensd op de cdi, dat is dus gewoon een basale electronische onsteking.
  donderdag 7 mei 2015 @ 17:23:31 #24
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152374196
quote:
2s.gif Op donderdag 7 mei 2015 15:57 schreef machtpen het volgende:
Die oudere tomosjes zijn dus niet begrensd op de cdi, dat is dus gewoon een basale electronische onsteking.
dat weet ik niet zeker. Maar waarom niet? Als t zelfs bij een spartamet al is. En deze tomos is uit 2005 toch? T lijkt mij in iedergeval goed mogelijk dat het er mee te maken heeft. Laat je t even weten, TS? Ik ben benieuwd. Ga over een 2 maanden in Adam wonen en ga dan ook een tomos aanschaffen
pi_152374735
Een spartamet is geen tomos. Zoek daar maar eens wat plaatjes vanop en kijk of je er ook verschillen tussen ziet? Je zit nu allemaal dingen te veronderstellen die kant noch wal raken maar waar je andere mensen wel mee op kosten jaagt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')