FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Altijd vrij abonnement in OV: waarom inchecken?
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 13:54
Joehoe.

Ik heb een OV-kaart van een ruime 4.500 Euro per jaar met reizen in trein/tram/metro en bus. Nu vind ik het achterlijk dat ik steeds in en uit moet checken, terwijl alles toch is afgekocht. Sterker nog, als ik dat niet doe krijg ik een boete van 35 Euro en word ik het vervoersmiddel uitgeschopt.

Buiten dat ik dit bijzonder onklantvriendelijk vind (als bedrijf zou ik gebruiker met dure totaaloplossingen juist wat extra's bieden), vraag ik me af wat nou precies de winst is voor de vervoerder om hier zo strikt op te zijn. Ik heb een aflevering van Kassa gevonden over dit onderwerp, waar deze vraag ook aan de orde komt. Zowel HTM als NS ontwijken daar de vraag constant. Zie hier de aflevering.

Wat ik lees, is dit:
quote:
"Een vervoersbewijs is pas geldig als ze in- en uitchecken, nodig om tussen de verschillende vervoerders vergoedingen te berekenen, maar ook om recht te hebben op compensatie bij vertraging. Anders kun je niet nagaan of iemand op die trein zat", aldus een NS woordvoerder.
Maar dit geldt alleen voor reizen op saldo. De vergoeding voor abonnementhouders wordt niet eens verdeeld over de vervoerder op basis van reisgedrag, maar via een vaste verdeelsleutel per verkocht abonnement.

Verderstrekkend is het nog achterlijker dat bij overstap op andere vervoerder (streektreinen) je ook met een altijd vrij abonnement weer uit en in moet checken voor je overstapt. Dit slaat toch helemaal nergens op?
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 13:55
Ohja, ik zit me hier al langer de tyfus aan te ergeren: WGR / Met week-StudentenOV inchecken door de week?
Erasmomaandag 4 mei 2015 @ 13:57
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:54 schreef Skv het volgende:
Joehoe.

Ik heb een OV-kaart van een ruime 4.500 Euro per jaar met gratis reizen in trein/tram/metro en bus. Nu vind ik het achterlijk dat ik steeds in en uit moet checken, terwijl alles toch is afgekocht. Sterker nog, als ik dat niet doe krijg ik een boete van 35 Euro en word ik het vervoersmiddel uitgeschopt.

Buiten dat ik dit bijzonder onklantvriendelijk vind (als bedrijf zou ik gebruiker met dure totaaloplossingen juist wat extra's bieden), vraag ik me af wat nou precies de winst is voor de vervoerder om hier zo strikt op te zijn. Ik heb een aflevering van Kassa gevonden over dit onderwerp, waar deze vraag ook aan de orde komt. Zowel HTM als NS ontwijken daar de vraag constant. Zie hier de aflevering.

Wat ik lees, is dit:

[..]

Maar dit geldt alleen voor reizen op saldo. De vergoeding voor abonnementhouders wordt niet eens verdeeld over de vervoerder op basis van reisgedrag, maar via een vaste verdeelsleutel per verkocht abonnement.

Verderstrekkend is het nog achterlijker dat bij overstap op andere vervoerder (streektreinen) je ook met een altijd vrij abonnement weer uit en in moet checken voor je overstapt. Dit slaat toch helemaal nergens op?
Alleen het eerste gedeelte geldt alleen voor reizen op saldo. Ook met als abonnementhouder heb je recht op geld terug bij vertraging, maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat je in de desbetreffende trein zat.

Ik kan me herinneren dat er in het pre-chipkaart tijdperk een levendige handel was in vertragingsdata door OV-houdende studenten.
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 13:58
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:57 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Alleen het eerste gedeelte geldt alleen voor reizen op saldo. Ook met als abonnementhouder heb je recht op geld terug bij vertraging.
Ja, als je meer dan 30 minuten vertraging hebt dan krijg je 1 Euro terug ofzo. Dat hoeft voor mij allemaal niet. Het gaat mij om dat hondsvervelende in- en uitchecken en de bijbehorende boetes als je dat een keer vergeet of niet overcheckt op een andere vervoerder. Geef mij dat en dan zie ik wel af van die ene Euro vergoeding.

Besides, als er zulke lange vertraging is dan regel ik zelf wel alternatief vervoer (taxi oid), waardoor ik sowieso niet in- en uitcheck en dus geen compensatie van NS krijg. Je krijgt alleen compensatie als je lijdzaam uren gaat zitten wachten tot ze het een keer oplossen, maar daar heb ik in de regel geen tijd voor.
DeJorimaandag 4 mei 2015 @ 14:07
Schaf een auto aan, probleem opgelost.
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 14:09
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:07 schreef DeJori het volgende:
Schaf een auto aan, probleem opgelost.
Nee
Wootismmaandag 4 mei 2015 @ 14:16
Tja, ik snap je ergernis en dat het allemaal onlogisch is.
Maar als je het te moeilijk vindt om je aan de regels van de NS te houden moet je er gewoon weg blijven.
Het is maar fucking een pasje langs een paaltje halen.
Tochjomaandag 4 mei 2015 @ 14:17
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:54 schreef Skv het volgende:
De vergoeding voor abonnementhouders wordt niet eens verdeeld over de vervoerder op basis van reisgedrag, maar via een vaste verdeelsleutel per verkocht abonnement.
Is dat zo? Ik dacht dat de komst van de OV-chipkaart juist was ingegeven door de mogelijkheid deze verdeling op basis van daadwerkelijk gemaakte reizen te gaan doen.
Rezaniamaandag 4 mei 2015 @ 14:17
Meid, wat een zwaar leven zeg.
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 14:18
quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:17 schreef Rezania het volgende:
Meid, wat een zwaar leven zeg.
Het is uit dienstverleningsoogpunt toch belachelijk om allerhande onzinnige handelingen te verrichten als je je al scheef betaalt?
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 14:19
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:16 schreef Wootism het volgende:
Tja, ik snap je ergernis en dat het allemaal onlogisch is.
Maar als je het te moeilijk vindt om je aan de regels van de NS te houden moet je er gewoon weg blijven.
Het is maar fucking een pasje langs een paaltje halen.
Ik vind het niet te moeilijk, ik vind het onzinnig en extreem klantonvriendelijk dat er dan weer zo'n conducteur staat te miepen dat je een boete krijgt als je het een keer vergeet. Alsof er enige vorm van financieel voor- of nadeel is voor de NS als ik niet incheck met mijn abo. Het zijn echt nutteloze handelingen die voortkomen uit een of ander beperkt systeem.
Gemsmaandag 4 mei 2015 @ 14:20
Uit klantoogpunt is het onzinnig. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat het voor vervoerders nuttig is om vervoersstromen in kaart te brengen. Dat ze weten hoeveel mensen er meereizen en daar bijv. het aantal in te zetten treinen/wagons op aan kunnen passen.
HaverMoutKoekjemaandag 4 mei 2015 @ 14:22
ik heb een OV jaarkaart en hoef (nog) niet in te checken.

volgens mij hebben ze bij die altijd vrij abbo's de truc uitgevoerd dat je met die kaart 100%korting krijgt op aangeschafte reizen. en je hebt pas 'reisrecht' gekocht door in te checken
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 14:26
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:20 schreef Gems het volgende:
Uit klantoogpunt is het onzinnig. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat het voor vervoerders nuttig is om vervoersstromen in kaart te brengen. Dat ze weten hoeveel mensen er meereizen en daar bijv. het aantal in te zetten treinen/wagons op aan kunnen passen.
Volgens mij hebben ze daar ook de reizigersonderzoeken in de trein voor. Daar haal je zo het aantal abonnementreizigers uit. Bovendien heeft de NS hier blijkbaar voordeel bij en is het resultaat dat mij een boete ten dele valt.

Met mijn oude zichtabonnement (plasticen OV-kaart als student) checkte ik ook nergens in of uit, en toen wisten ze het materieel ook gewoon in te zetten. Dan lijkt het me niet dat alles ineens misgaat als die paar jaarkaarthouders buiten de statistieken zouden vallen.
megamandymaandag 4 mei 2015 @ 14:33
Op ns.nl staat anders dat je niet hoeft in te checken als je een abonnement hebt voor al het ov.

quote:
OV-Jaarabonnement - Vanaf ¤ 465,85 per maand

In- en uitchecken
U checkt met uw OV-Jaarabonnement alleen in en uit bij tram, bus en metro.

Gesloten poortjes
U hoeft met uw OV-Jaarabonnement niet in en uit te checken op treinstations, maar u kunt het abonnement wel gebruiken om poortjes te openen. Op sommige stations is dit nodig. Er wordt geen saldo afgeschreven.
https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/ov-jaarabonnement

Wel als je alleen voor de trein een abonnement hebt.
CafeRokermaandag 4 mei 2015 @ 14:34
Ze willen iedereen overal kunnen volgen gecombineerd met complete schijt aan jou als klant. Iets anders kan ik er niet van maken, want het is evengoed vreemd dat een eenmalig kaartje ineens een euro duurder is omdat er een chip van een paar cent in zit. Een beetje normaal bedrijf zou juist blij zijn als mensen die normaal hun diensten niet gebruiken dat toch eens proberen.

Bij de NS is het omgekeerd en dat stapelde zich nog op omdat samenreiskorting in het gezelschap van iemand met een kortingskaart niet geldig is met eenmalig bruikbare chipkaarten.

"Logisch toch" vond de mevrouw van de NS. :r
CaLeXmaandag 4 mei 2015 @ 14:37
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:17 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik dacht dat de komst van de OV-chipkaart juist was ingegeven door de mogelijkheid deze verdeling op basis van daadwerkelijk gemaakte reizen te gaan doen.
Dit, de abonnement opbrengsten worden verdeeld nav het reisgedrag van de houders.

Vroeger had je een zicht abonnement en werd deze verdeling door een paar slimme mensen (die hun natte vinger in de lucht staken) gedaan. Tegenwoordig is deze verdeling een stukje eerlijker, maar dan moet er dus wel ingecheckt worden. Anders krijgt de vervoerder een kleiner percentage van de opbrengst.
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 14:46
Ik zie die tekst niet? Wel in de algemene voorwaarden op dezelfde pagina: Art. 9 Vervoerders die uitsluitend de
quote:
OV-chipkaart accepteren
[b]Artikel 47 lid 2 sub b van het Besluit personenvervoer
2000 bepaalt dat een electronisch
vervoerbewijs uitsluitend geldig is nadat u heeft
ingecheck
[/b]t. Dit betekent dat u, als uw
Jaarabonnement geldig is bij een vervoerder die
uitsluitend de OV-chipkaart als vervoerbewijs
accepteert en u met deze vervoerder reist, moet
inchecken om in het bezit te zijn van een geldig
vervoerbewijs. In dat geval beschikt u zonder
check-in niet over een geldig vervoer-bewijs en
kan de vervoerder u de wettelijke verhoging
plus de ritprijs opleggen zoals bepaald in artikel
48 Besluit personenvervoer 2000.
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 14:47
Ah, kijk, juridisch gezien is het ook niet nodig: https://www.rover.nl/actu(...)onmiddellijk-stoppen
freakomaandag 4 mei 2015 @ 15:25
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:58 schreef Skv het volgende:

[..]

Ja, als je meer dan 30 minuten vertraging hebt dan krijg je 1 Euro terug ofzo.
Ietsje meer, 1/42e deel van het maandbedrag van het abonnement. Ik heb een Altijd Vrij Maandabonnement á ¤399/maand, en krijg bij >30 minuten vertraging dus ¤9,50 terug. Ik ben gemiddeld een keer in de week de sjaak, dus dat is best een redelijk bedrag wat zo gedurende de maand binnenkomt.
announcementmaandag 4 mei 2015 @ 15:27
Drama die chipkaart. Ik heb om vanaf de parkeerplaats bij Schiphol op mijn werk te komen een gratis busabonnement. Alleen omdat mijn saldo op mijn kaart negatief is krijg ik iedere keer zo'n piepje dat mijn saldo ontoereikend is, terwijl ik gewoon een abonnement heb. Ik wacht nog op de eerste keer dat er een controle plaatsvind en men mij een boete wil uitschrijven omdat ik niet kan inchecken.

Ik wil er ook geen saldo meer opzetten omdat ik verder nooit het OV gebruik en het me dikwijls is gebeurd dat ik vergeet uit te checken, de bus buiten het gratis gebied gaat en er vervolgens geld wordt afgeschreven.
jatochneetochmaandag 4 mei 2015 @ 15:32
De verdeelsleutel wordt bepaald aan de hand van hoeveel de reizigers gemiddeld op de verschillende trajecten reizen. Daarom moet je inchecken.

Overigens geven ze helemaal geen boete als je niet bent ingecheckt bij de NS.
Bij andere vervoerders wel soms, maar die boete kun je dan terug krijgen.
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 15:37
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 15:25 schreef freako het volgende:

[..]

Ietsje meer, 1/42e deel van het maandbedrag van het abonnement. Ik heb een Altijd Vrij Maandabonnement á ¤399/maand, en krijg bij >30 minuten vertraging dus ¤9,50 terug. Ik ben gemiddeld een keer in de week de sjaak, dus dat is best een redelijk bedrag wat zo gedurende de maand binnenkomt.
Krijg je dat op je privérekening terug bij een zakelijk abonnement?
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 15:39
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 15:32 schreef jatochneetoch het volgende:
De verdeelsleutel wordt bepaald aan de hand van hoeveel de reizigers gemiddeld op de verschillende trajecten reizen. Daarom moet je inchecken.

Overigens geven ze helemaal geen boete als je niet bent ingecheckt bij de NS.
Bij andere vervoerders wel soms, maar die boete kun je dan terug krijgen.
Ja, succes met die kermis. Dan moet je eerst betalen, dan een schriftelijk verzoek tot terugbetaling indienen, dan maanden wachten, dan aanvullende stukken opsturen en misschien heb je een halfjaar later je geld terug. Heb dat gezeik meegemaakt met NS, heeft meer dan 9 maanden geduurd en me uren aan tijd gekost. Op een gegeven moment werd het een principepuntje voor me.

[ Bericht 2% gewijzigd door Skv op 04-05-2015 15:44:46 ]
freakomaandag 4 mei 2015 @ 15:43
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2015 15:37 schreef Skv het volgende:

[..]

Krijg je dat op je privérekening terug bij een zakelijk abonnement?
Als je werkgever betaalt, zou ik dat daar even navragen. Ik schaf dat ding ook aan om zakelijke redenen, maar betaal 'm zelf. Ik moet wel bij elke claim opnieuw mijn rekeningnummer opgeven.
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 16:01
quote:
17s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:33 schreef megamandy het volgende:
Op ns.nl staat anders dat je niet hoeft in te checken als je een abonnement hebt voor al het ov.

[..]

https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/ov-jaarabonnement

Wel als je alleen voor de trein een abonnement hebt.
Even nagevraagd bij NS. Reactie:

Volgens de voorwaarden van je abonnement dien je wel in- en uit te checken, ook met een Altijd Vrij abonnement. Met deze voorwaarden ben je akkoord gegaan bij het bestellen van je abonnement. Zonder een geldige check in/check uit kun je bijvoorbeeld ook geen geld terug bij vertraging aanvragen. Dus voor jezelf is het ook handig het toch wel te doen.
megamandymaandag 4 mei 2015 @ 16:50
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2015 16:01 schreef Skv het volgende:

[..]

Even nagevraagd bij NS. Reactie:

Volgens de voorwaarden van je abonnement dien je wel in- en uit te checken, ook met een Altijd Vrij abonnement. Met deze voorwaarden ben je akkoord gegaan bij het bestellen van je abonnement. Zonder een geldige check in/check uit kun je bijvoorbeeld ook geen geld terug bij vertraging aanvragen. Dus voor jezelf is het ook handig het toch wel te doen.
Ja maar er is dus verschil tussen een altijd vrij en een ov jaarabonnement volgens hun eigen website. Terwijl het voor de NS eigenlijk precies hetzelfde betekend :')

Zelf heb ik overigens nog 1,5 jaar een studenten ov-jaarkaart en moet officieel ook altijd inchecken. Maar ik moet sowieso saldo erop hebben omdat ik in het weekend ook met het ov reis om naar mijn werk te gaan.
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 17:27
quote:
17s.gif Op maandag 4 mei 2015 16:50 schreef megamandy het volgende:

[..]

Ja maar er is dus verschil tussen een altijd vrij en een ov jaarabonnement volgens hun eigen website. Terwijl het voor de NS eigenlijk precies hetzelfde betekend :')

Zelf heb ik overigens nog 1,5 jaar een studenten ov-jaarkaart en moet officieel ook altijd inchecken. Maar ik moet sowieso saldo erop hebben omdat ik in het weekend ook met het ov reis om naar mijn werk te gaan.
Euh ja, ik heb een OV-jaarabonnement. Dus alle modaliteiten.
Leandramaandag 4 mei 2015 @ 17:28
Met een business-card moet je idd in- en uitchecken, met een gewone OV-jaarkaart hoeft dat bij de NS (nog) niet...

Edit: oh, hebben ze het al aangepast?
Skvmaandag 4 mei 2015 @ 17:53
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 17:28 schreef Leandra het volgende:
Met een business-card moet je idd in- en uitchecken, met een gewone OV-jaarkaart hoeft dat bij de NS (nog) niet...

Edit: oh, hebben ze het al aangepast?
Wacht even, je hoeft dus met een persoonlijke 'particuliere' OV-jaarkaart niet in te checken, maar net een zakelijke OV-jaarkaart of Altijd Vrij weer wel? Ik snap er nu helemaal geen donder meer van. :D
probeermaandag 4 mei 2015 @ 18:47
Je kan geen enkele reden bedenken waarom de NS zou willen weten hoeveel mensen er op welke trajecten reizen op bepaalde tijden?

En ja, omdat ze daar waarschijnlijk graag een zo compleet mogelijk beeld van willen hebben, moeten alle mensen, met welk abonnement dan ook, in- en uitchecken.

Ik help je even ... bijvoorbeeld:
Inzet van personeel
Inzet van materieel
Servex
Reclame
NewHorizonmaandag 4 mei 2015 @ 18:55
De TK is het in ieder geval met je eens:

http://www.z24.nl/geld/tw(...)iet-inchecken-551097
karr-1maandag 4 mei 2015 @ 18:58
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2015 15:37 schreef Skv het volgende:

[..]

Krijg je dat op je privérekening terug bij een zakelijk abonnement?
Ik wel in ieder geval die zeldzame keer dat ik het terugvraag
karr-1maandag 4 mei 2015 @ 18:58
Maar los van het nut van het inchecken, hoe gaan de poortjes open als je niet wilt inchecken?
NewHorizonmaandag 4 mei 2015 @ 19:05
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:58 schreef karr-1 het volgende:
Maar los van het nut van het inchecken, hoe gaan de poortjes open als je niet wilt inchecken?
Niet op een legale manier, dus op zulke stations zul je altijd moeten inchecken.
karr-1maandag 4 mei 2015 @ 19:26
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 19:05 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Niet op een legale manier, dus op zulke stations zul je altijd moeten inchecken.
Precies en aangezien steeds meer stations gaan sluiten heb je op een gegeven moment geen keuze meer lijkt mij.
NewHorizonmaandag 4 mei 2015 @ 19:40
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 19:26 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Precies en aangezien steeds meer stations gaan sluiten heb je op een gegeven moment geen keuze meer lijkt mij.
Klopt :)
Kassamiepmaandag 4 mei 2015 @ 20:19
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:47 schreef probeer het volgende:
Je kan geen enkele reden bedenken waarom de NS zou willen weten hoeveel mensen er op welke trajecten reizen op bepaalde tijden?

En ja, omdat ze daar waarschijnlijk graag een zo compleet mogelijk beeld van willen hebben, moeten alle mensen, met welk abonnement dan ook, in- en uitchecken.

Ik help je even ... bijvoorbeeld:
Inzet van personeel
Inzet van materieel
Servex
Reclame

Het belang van de NS hierbij is idd zeer duidelijk.

Het belang van de abonnementhouder daarentegen niet. Dus hoe ziet de abonnementhouder zich gecompenseerd voor het tegemoetkomen aan de wensen van de NS ?
Exorbitantesmaandag 4 mei 2015 @ 20:28
De staat wil gewoon weten waar je bent. Kan altijd handig zijn (achteraf).
probeermaandag 4 mei 2015 @ 20:29
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:19 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Het belang van de NS hierbij is idd zeer duidelijk.

Het belang van de abonnementhouder daarentegen niet. Dus hoe ziet de abonnementhouder zich gecompenseerd voor het tegemoetkomen aan de wensen van de NS ?
... ehh ... hij mag met de trein mee?

Nee maar serieus ... De reiziger heeft er baat bij als de NS haar materieel en personeel zo efficiënt mogelijk in kan zetten?
NewHorizonmaandag 4 mei 2015 @ 20:30
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:19 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Het belang van de NS hierbij is idd zeer duidelijk.

Het belang van de abonnementhouder daarentegen niet. Dus hoe ziet de abonnementhouder zich gecompenseerd voor het tegemoetkomen aan de wensen van de NS ?
Is dat verplicht dan, zo een compensatie?
Overigens is er qua reisgemak ook een hoop gecompenseerd voor mij, geen kaartjes meer hoeven kopen etc.
Kassamiepmaandag 4 mei 2015 @ 20:30
quote:
3s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:29 schreef probeer het volgende:

[..]

... ehh ... hij mag met de trein mee?
Daar betaalt hij al abonnementsgeld voor. Dat is dus geen compensatie.

quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:30 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Is dat verplicht dan, zo een compensatie?
Moreel gezien ? Ja.
Abonnementstechnisch gezien ? Wellicht. Dat hangt van de voorwaarden van het abonnement af.

quote:
Overigens is er qua reisgemak ook een hoop gecompenseerd voor mij, geen kaartjes meer hoeven kopen etc.
Dat soort voordelen zit standaard al in het abonnement. De vraag gaat over het inchecken.
probeermaandag 4 mei 2015 @ 20:32
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:30 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Daar betaalt hij al abonnementsgeld voor. Dat is dus geen compensatie.
De reiziger heeft er baat bij wanneer de NS haar personeel en materieel zo efficiënt mogelijk in kan zetten en ziet dit waarschijnlijk terug in betere dienstverlening, hogere stiptheid en lagere prijzen.
mstxmaandag 4 mei 2015 @ 20:32
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:30 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Daar betaalt hij al abonnementsgeld voor. Dat is dus geen compensatie.
Hij mag van de dienst gebruik maken onder bepaalde voorwaarden, namelijk dat hij in- en uitcheckt.
NewHorizonmaandag 4 mei 2015 @ 20:34
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:30 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Daar betaalt hij al abonnementsgeld voor. Dat is dus geen compensatie.

[..]

Moreel gezien ? Ja.
Abonnementstechnisch gezien ? Wellicht. Dat hangt van de voorwaarden van het abonnement af.

[..]

Dat soort voordelen zit standaard al in het abonnement. De vraag gaat over het inchecken.

Niet als je buiten je traject reist. En wat jij moreel vindt heeft verder niemand iets mee te schaften ;)
Leandramaandag 4 mei 2015 @ 20:35
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:34 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Niet als je buiten je traject reist. En wat jij moreel vindt heeft verder niemand iets mee te schaften ;)
Met een Altijd Vrij kaart heb je geen traject.
NewHorizonmaandag 4 mei 2015 @ 20:38
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met een Altijd Vrij kaart heb je geen traject.
Het ging hier om de abonnementhouder in het algemeen. Als AltijdVrij moet je nu inderdaad een handeling extra doen.
Wat tot gevolg heeft dat er dalijk minder controles in de trein zijn, dus dat scheelt weer. Daar moet je hem namelijk helemaal uit je portemonnee halen, bij inchecken niet.
Leandramaandag 4 mei 2015 @ 20:41
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:38 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Het ging hier om de abonnementhouder in het algemeen. Als AltijdVrij moet je nu inderdaad een handeling extra doen.
Wat tot gevolg heeft dat er dalijk minder controles in de trein zijn, dus dat scheelt weer. Daar moet je hem namelijk helemaal uit je portemonnee halen, bij inchecken niet.
Fijn, nog minder controles in de trein, dat komt de veiligheid vast ten goede!

En het is absurd dat je moet inchecken als je en reis maakt waarvoor je al betaald hebt, of dat nou met je abonnement is of met je papieren kaartje dat je uit de automaat krijgt als je een kaartje koopt.
Want ja, zelfs in die situatie ben je "fout" als je niet incheckt :')
NewHorizonmaandag 4 mei 2015 @ 20:43
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Fijn, nog minder controles in de trein, dat komt de veiligheid vast ten goede!

En het is absurd dat je moet inchecken als je en reis maakt waarvoor je al betaald hebt, of dat nou met je abonnement is of met je papieren kaartje dat je uit de automaat krijgt als je een kaartje koopt.
Want ja, zelfs in die situatie ben je "fout" als je niet incheckt :')
Deels mee eens, alleen wordt binnenkort het controlemiddel van je abbo dus het poortje. Dan is het logisch dat je hem aan moet bieden, zoals je dat voorheen deed in de trein zelf bij een controle.
Kassamiepmaandag 4 mei 2015 @ 20:44
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:34 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Niet als je buiten je traject reist.
Ik heb het over een OV jaarkaart of altijd vrij abonnement. Net als TS.
Jaartrajectkaarten zijn overigens wel een grappig voorbeeld - die hebben immers schriftelijk bevestigd gekregen dat ze niet hoeven in te checken.

Hoe men dat op Rotterdam CS oplost is een leuke vraag. Jaartrajecthouders aldaar mogen waarschijnlijk legaal over de poortjes heenspringen ;)

quote:
En wat jij moreel vindt heeft verder niemand iets mee te schaften ;)
De NS wel :P
Ze kunnen het natuurlijk naast zich neerleggen, zeker.
Fermaandag 4 mei 2015 @ 20:46
Als je een auto hebt gekocht, moet je hem toch ook van het slot halen voordat je instapt?

Maar een trein is natuurlijk geen eigendom. Wat kan het jouw verrotten wie er dan naast jouw nog instapt, zolang jij maar niet hoeft in te checken.
probeermaandag 4 mei 2015 @ 20:55
Ruim 1 miljoen treinreizigers per dag, in ongeveer 5500 treinen. Nu heb ik geen flauw idee hoeveel van die miljoen reizigers een Altijd Vrij abonnement hebben, maar ik vind 1% wel een aardig conservatieve schatting.

Wanneer die 10.000 mensen niet in hoeven te checken, zit je dus met een aardige groep mensen waarvan je totaal geen zicht hebt waar of wanneer deze mensen reizen.

Dat maakt het inzetten van het materieel op de correcte locatie dus wat lastig (of iig lastiger dan het zou hoeven zijn), en als je die 1% door zou rekenen naar het aantal treinen dat op een dag rijdt, zouden er 55 treinen zijn die geen flauw idee hebben waar ze het beste rond kunnen rijden.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 04-05-2015 21:12:03 ]
Leandramaandag 4 mei 2015 @ 20:57
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:55 schreef probeer het volgende:
Ruim 1 miljoen treinreizigers per dag, in ongeveer 5500 treinen. Nu heb ik geen flauw idee hoeveel van die miljoen reizigers een Altijd Vrij abonnement hebben, maar ik vind 1% wel een aardig conservatieve schatting.

Wanneer die 10.000 mensen niet in hoeven te checken, zit je dus met een aardige groep mensen waarvan je totaal geen zicht hebt waar of wanneer deze mensen reizen.

Dat maakt het inzetten van het materieel op de correcte locatie dus wat lastig, en als je die 1% door zou rekenen naar het aantal treinen dat op een dag rijdt, zouden er 55 treinen zijn die geen flauw idee hebben waar ze het beste rond kunnen rijden.
Wat moeten ze de afgelopen decennia enorme problemen hebben gehad met de inschatting van het aantal reizigers...
NewHorizonmaandag 4 mei 2015 @ 20:59
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat moeten ze de afgelopen decennia enorme problemen hebben gehad met de inschatting van het aantal reizigers...
Nee, maar daar valt nog genoeg te verbeteren.
probeermaandag 4 mei 2015 @ 20:59
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat moeten ze de afgelopen decennia enorme problemen hebben gehad met de inschatting van het aantal reizigers...
Wat een flauwe reactie. Denk zelf alsjeblieft even na.

"Het kan efficiënter, maar dat doen we niet, want voorheen liep het wel prima. Fuck de mogelijke voordelen van technologische vooruitgang."

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 04-05-2015 21:12:22 ]
CynicusRomanticusRobmaandag 4 mei 2015 @ 23:17
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:54 schreef Skv het volgende:
Joehoe.

Ik heb een OV-kaart van een ruime 4.500 Euro per jaar met reizen in trein/tram/metro en bus. Nu vind ik het achterlijk dat ik steeds in en uit moet checken, terwijl alles toch is afgekocht. Sterker nog, als ik dat niet doe krijg ik een boete van 35 Euro en word ik het vervoersmiddel uitgeschopt.

Buiten dat ik dit bijzonder onklantvriendelijk vind (als bedrijf zou ik gebruiker met dure totaaloplossingen juist wat extra's bieden), vraag ik me af wat nou precies de winst is voor de vervoerder om hier zo strikt op te zijn. Ik heb een aflevering van Kassa gevonden over dit onderwerp, waar deze vraag ook aan de orde komt. Zowel HTM als NS ontwijken daar de vraag constant. Zie hier de aflevering.

Wat ik lees, is dit:

[..]

Maar dit geldt alleen voor reizen op saldo. De vergoeding voor abonnementhouders wordt niet eens verdeeld over de vervoerder op basis van reisgedrag, maar via een vaste verdeelsleutel per verkocht abonnement.

Verderstrekkend is het nog achterlijker dat bij overstap op andere vervoerder (streektreinen) je ook met een altijd vrij abonnement weer uit en in moet checken voor je overstapt. Dit slaat toch helemaal nergens op?
Ik zou zeggen, laat het maar eens bij de rechter komen. Ik heb een vermoeden dat wanneer je je rug recht zal houden, men jouw boete op het laatste moment zal intrekken.
eightdinsdag 5 mei 2015 @ 00:06
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:47 schreef probeer het volgende:
Je kan geen enkele reden bedenken waarom de NS zou willen weten hoeveel mensen er op welke trajecten reizen op bepaalde tijden?

En ja, omdat ze daar waarschijnlijk graag een zo compleet mogelijk beeld van willen hebben, moeten alle mensen, met welk abonnement dan ook, in- en uitchecken.

Ik help je even ... bijvoorbeeld:
Inzet van personeel
Inzet van materieel
Servex
Reclame

Wat snap jij niet aan dienstverlening?
Sowieso is het boetesysteem belachelijk. Geef de klant die de hoofdprijs betaald (4500 Wtf! ;( ) dan een incentive wanneer hij wel in- en uitcheckt.
probeerdinsdag 5 mei 2015 @ 00:09
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 00:06 schreef eight het volgende:

[..]

Wat snap jij niet aan dienstverlening?
Sowieso is het boetesysteem belachelijk. Geef de klant die de hoofdprijs betaald (4500 Wtf! ;( ) dan een incentive wanneer hij wel in- en uitcheckt.
Ik ben het met je eens dat een boete belachelijk is. En ook dat een incentive me dan een betere manier lijkt om toch ook van die groep mensen, reizigersdata te verkrijgen middels in- en uitchecken.

Maar het moge toch wel overduidelijk zijn waarom de NS zo graag wil dat iedereen, ook Altijd Vrij / OV-jaarkaart abonnementhouders, in- en uitchecken.
Skvdinsdag 5 mei 2015 @ 00:32
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:38 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Het ging hier om de abonnementhouder in het algemeen. Als AltijdVrij moet je nu inderdaad een handeling extra doen.
Wat tot gevolg heeft dat er dalijk minder controles in de trein zijn, dus dat scheelt weer. Daar moet je hem namelijk helemaal uit je portemonnee halen, bij inchecken niet.
Dat is dus ook niet waar. Een aantal poortjes kan ik mijn portemonnee gewoon langs halen, maar andere typen weer niet. En als ik incheck bij het GVB dan pakt 'ie m'n helemaal nooit, dus moet ie er sowieso weer uit. :{
Skvdinsdag 5 mei 2015 @ 00:33
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:55 schreef probeer het volgende:
Ruim 1 miljoen treinreizigers per dag, in ongeveer 5500 treinen. Nu heb ik geen flauw idee hoeveel van die miljoen reizigers een Altijd Vrij abonnement hebben, maar ik vind 1% wel een aardig conservatieve schatting.

Wanneer die 10.000 mensen niet in hoeven te checken, zit je dus met een aardige groep mensen waarvan je totaal geen zicht hebt waar of wanneer deze mensen reizen.

Dat maakt het inzetten van het materieel op de correcte locatie dus wat lastig (of iig lastiger dan het zou hoeven zijn), en als je die 1% door zou rekenen naar het aantal treinen dat op een dag rijdt, zouden er 55 treinen zijn die geen flauw idee hebben waar ze het beste rond kunnen rijden.
Wat een gelul. Onderweg word je toch gecontroleerd, dus je kan prima een inschatting maken van hoeveel abonnementhouders er wanneer in welke trein zitten. Buiten het feit dat je gewoon aan een trein kan zien dat hij regulier te vol zit. En voor de OV-chipkaart konden ze dit ook prima bepalen, en nu op basis van 1% van de reizigers niet? :')
Skvdinsdag 5 mei 2015 @ 00:34
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 23:17 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, laat het maar eens bij de rechter komen. Ik heb een vermoeden dat wanneer je je rug recht zal houden, men jouw boete op het laatste moment zal intrekken.
Daar heb ik geen tijd voor.
Skvdinsdag 5 mei 2015 @ 00:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 00:09 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat een boete belachelijk is. En ook dat een incentive me dan een betere manier lijkt om toch ook van die groep mensen, reizigersdata te verkrijgen middels in- en uitchecken.

Maar het moge toch wel overduidelijk zijn waarom de NS zo graag wil dat iedereen, ook Altijd Vrij / OV-jaarkaart abonnementhouders, in- en uitchecken.
Dat is precies mijn punt. Reizen op saldo of zo nu en dan vrij reizen: prima. Maar als je de hoofdprijs betaalt voor zo'n kaart zodat je altijd vrij kan reizen dan zou de verplichting van in- en uitchecken op straffe van een boete voor zwartrijden ( :') ) bijzonder onredelijk zijn. Alsof je aan het zwartrijden zou kunnen zijn als je even 4,5k naar de NS en andere OV-maatschappijen overmaakt voor onbeperkt OV-gebruik.
probeerdinsdag 5 mei 2015 @ 00:35
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 00:33 schreef Skv het volgende:

[..]

Wat een gelul. Onderweg word je toch gecontroleerd, dus je kan prima een inschatting maken van hoeveel abonnementhouders er wanneer in welke trein zitten.
Dan weet je inderdaad in welke trein mensen zitten. Geeft echter geen compleet beeld van waar mensen in- of uitstappen.

quote:
Buiten het feit dat je gewoon aan een trein kan zien dat hij regulier te vol zit. En voor de OV-chipkaart konden ze dit ook prima bepalen, en nu op basis van 1% van de reizigers niet? :')
Dat konden ze toen inderdaad ook wel. Nu kunnen ze het beter.
Skvdinsdag 5 mei 2015 @ 00:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 00:35 schreef probeer het volgende:

[..]

Dan weet je inderdaad in welke trein mensen zitten. Geeft echter geen compleet beeld van waar mensen in- of uitstappen.

[..]

Dat konden ze toen inderdaad ook wel. Nu kunnen ze het beter.
Ja, nu kunnen ze het beter, door iedereen te verplichten hun reisgegevens af te geven, op straffe van een boete. :{w
eightdinsdag 5 mei 2015 @ 00:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 00:35 schreef probeer het volgende:

[..]

Dan weet je inderdaad in welke trein mensen zitten. Geeft echter geen compleet beeld van waar mensen in- of uitstappen.

[..]

Dat konden ze toen inderdaad ook wel. Nu kunnen ze het beter.
1% is niets. Die data kunnen ze goed missen want de marges die ze hanteren om de reizigersstromen in te schatten zijn ruim. Het beleid zal met of zonder die 1% informatie niet wijzigen. Ik zie dan ook steeds geen reden waarom ze hun beste klanten hierin niet tegemoet kunnen komen.

Trouwens, wat een belachelijk hoog bedrag is dat vrij reizen.
probeerdinsdag 5 mei 2015 @ 01:04
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 00:50 schreef eight het volgende:

[..]

1% is niets. Die data kunnen ze goed missen want de marges die ze hanteren om de reizigersstromen in te schatten zijn ruim. Het beleid zal met of zonder die 1% informatie niet wijzigen. Ik zie dan ook steeds geen reden waarom ze hun beste klanten hierin niet tegemoet kunnen komen.

Trouwens, wat een belachelijk hoog bedrag is dat vrij reizen.
1% is een totaal uit de lucht gegrepen getal. Kon geen info vinden van het aantal abonnement houders.

Feit blijft dat ze een completer beeld krijgen wanneer zo veel mogelijk mensen in- en uitchecken.
CynicusRomanticusRobdinsdag 5 mei 2015 @ 10:25
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 00:34 schreef Skv het volgende:

[..]

Daar heb ik geen tijd voor.
Of wel, als je eens stopt om je tijd te verdoen op FOK. :)
bombmannldinsdag 5 mei 2015 @ 10:41
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 00:32 schreef Skv het volgende:

[..]

Dat is dus ook niet waar. Een aantal poortjes kan ik mijn portemonnee gewoon langs halen, maar andere typen weer niet. En als ik incheck bij het GVB dan pakt 'ie m'n helemaal nooit, dus moet ie er sowieso weer uit. :{
Meid, wat moet jij een zwaar leven hebben zeg :') ____
Skvdinsdag 5 mei 2015 @ 10:52
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 10:41 schreef bombmannl het volgende:

[..]

Meid, wat moet jij een zwaar leven hebben zeg :') ____
:')