Skv | maandag 4 mei 2015 @ 13:54 |
Joehoe. Ik heb een OV-kaart van een ruime 4.500 Euro per jaar met reizen in trein/tram/metro en bus. Nu vind ik het achterlijk dat ik steeds in en uit moet checken, terwijl alles toch is afgekocht. Sterker nog, als ik dat niet doe krijg ik een boete van 35 Euro en word ik het vervoersmiddel uitgeschopt. Buiten dat ik dit bijzonder onklantvriendelijk vind (als bedrijf zou ik gebruiker met dure totaaloplossingen juist wat extra's bieden), vraag ik me af wat nou precies de winst is voor de vervoerder om hier zo strikt op te zijn. Ik heb een aflevering van Kassa gevonden over dit onderwerp, waar deze vraag ook aan de orde komt. Zowel HTM als NS ontwijken daar de vraag constant. Zie hier de aflevering. Wat ik lees, is dit: Maar dit geldt alleen voor reizen op saldo. De vergoeding voor abonnementhouders wordt niet eens verdeeld over de vervoerder op basis van reisgedrag, maar via een vaste verdeelsleutel per verkocht abonnement. Verderstrekkend is het nog achterlijker dat bij overstap op andere vervoerder (streektreinen) je ook met een altijd vrij abonnement weer uit en in moet checken voor je overstapt. Dit slaat toch helemaal nergens op? | |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 13:55 |
Ohja, ik zit me hier al langer de tyfus aan te ergeren: WGR / Met week-StudentenOV inchecken door de week? | |
Erasmo | maandag 4 mei 2015 @ 13:57 |
Alleen het eerste gedeelte geldt alleen voor reizen op saldo. Ook met als abonnementhouder heb je recht op geld terug bij vertraging, maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat je in de desbetreffende trein zat. Ik kan me herinneren dat er in het pre-chipkaart tijdperk een levendige handel was in vertragingsdata door OV-houdende studenten. | |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 13:58 |
Ja, als je meer dan 30 minuten vertraging hebt dan krijg je 1 Euro terug ofzo. Dat hoeft voor mij allemaal niet. Het gaat mij om dat hondsvervelende in- en uitchecken en de bijbehorende boetes als je dat een keer vergeet of niet overcheckt op een andere vervoerder. Geef mij dat en dan zie ik wel af van die ene Euro vergoeding. Besides, als er zulke lange vertraging is dan regel ik zelf wel alternatief vervoer (taxi oid), waardoor ik sowieso niet in- en uitcheck en dus geen compensatie van NS krijg. Je krijgt alleen compensatie als je lijdzaam uren gaat zitten wachten tot ze het een keer oplossen, maar daar heb ik in de regel geen tijd voor. | |
DeJori | maandag 4 mei 2015 @ 14:07 |
Schaf een auto aan, probleem opgelost. | |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 14:09 |
Nee | |
Wootism | maandag 4 mei 2015 @ 14:16 |
Tja, ik snap je ergernis en dat het allemaal onlogisch is. Maar als je het te moeilijk vindt om je aan de regels van de NS te houden moet je er gewoon weg blijven. Het is maar fucking een pasje langs een paaltje halen. | |
Tochjo | maandag 4 mei 2015 @ 14:17 |
Is dat zo? Ik dacht dat de komst van de OV-chipkaart juist was ingegeven door de mogelijkheid deze verdeling op basis van daadwerkelijk gemaakte reizen te gaan doen. | |
Rezania | maandag 4 mei 2015 @ 14:17 |
Meid, wat een zwaar leven zeg. | |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 14:18 |
Het is uit dienstverleningsoogpunt toch belachelijk om allerhande onzinnige handelingen te verrichten als je je al scheef betaalt? | |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 14:19 |
Ik vind het niet te moeilijk, ik vind het onzinnig en extreem klantonvriendelijk dat er dan weer zo'n conducteur staat te miepen dat je een boete krijgt als je het een keer vergeet. Alsof er enige vorm van financieel voor- of nadeel is voor de NS als ik niet incheck met mijn abo. Het zijn echt nutteloze handelingen die voortkomen uit een of ander beperkt systeem. | |
Gems | maandag 4 mei 2015 @ 14:20 |
Uit klantoogpunt is het onzinnig. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat het voor vervoerders nuttig is om vervoersstromen in kaart te brengen. Dat ze weten hoeveel mensen er meereizen en daar bijv. het aantal in te zetten treinen/wagons op aan kunnen passen. | |
HaverMoutKoekje | maandag 4 mei 2015 @ 14:22 |
ik heb een OV jaarkaart en hoef (nog) niet in te checken. volgens mij hebben ze bij die altijd vrij abbo's de truc uitgevoerd dat je met die kaart 100%korting krijgt op aangeschafte reizen. en je hebt pas 'reisrecht' gekocht door in te checken | |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 14:26 |
Volgens mij hebben ze daar ook de reizigersonderzoeken in de trein voor. Daar haal je zo het aantal abonnementreizigers uit. Bovendien heeft de NS hier blijkbaar voordeel bij en is het resultaat dat mij een boete ten dele valt. Met mijn oude zichtabonnement (plasticen OV-kaart als student) checkte ik ook nergens in of uit, en toen wisten ze het materieel ook gewoon in te zetten. Dan lijkt het me niet dat alles ineens misgaat als die paar jaarkaarthouders buiten de statistieken zouden vallen. | |
megamandy | maandag 4 mei 2015 @ 14:33 |
Op ns.nl staat anders dat je niet hoeft in te checken als je een abonnement hebt voor al het ov.https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/ov-jaarabonnement Wel als je alleen voor de trein een abonnement hebt. | |
CafeRoker | maandag 4 mei 2015 @ 14:34 |
Ze willen iedereen overal kunnen volgen gecombineerd met complete schijt aan jou als klant. Iets anders kan ik er niet van maken, want het is evengoed vreemd dat een eenmalig kaartje ineens een euro duurder is omdat er een chip van een paar cent in zit. Een beetje normaal bedrijf zou juist blij zijn als mensen die normaal hun diensten niet gebruiken dat toch eens proberen. Bij de NS is het omgekeerd en dat stapelde zich nog op omdat samenreiskorting in het gezelschap van iemand met een kortingskaart niet geldig is met eenmalig bruikbare chipkaarten. "Logisch toch" vond de mevrouw van de NS. ![]() | |
CaLeX | maandag 4 mei 2015 @ 14:37 |
Dit, de abonnement opbrengsten worden verdeeld nav het reisgedrag van de houders. Vroeger had je een zicht abonnement en werd deze verdeling door een paar slimme mensen (die hun natte vinger in de lucht staken) gedaan. Tegenwoordig is deze verdeling een stukje eerlijker, maar dan moet er dus wel ingecheckt worden. Anders krijgt de vervoerder een kleiner percentage van de opbrengst. | |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 14:46 |
Ik zie die tekst niet? Wel in de algemene voorwaarden op dezelfde pagina: Art. 9 Vervoerders die uitsluitend de
| |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 14:47 |
Ah, kijk, juridisch gezien is het ook niet nodig: https://www.rover.nl/actu(...)onmiddellijk-stoppen | |
freako | maandag 4 mei 2015 @ 15:25 |
Ietsje meer, 1/42e deel van het maandbedrag van het abonnement. Ik heb een Altijd Vrij Maandabonnement á ¤399/maand, en krijg bij >30 minuten vertraging dus ¤9,50 terug. Ik ben gemiddeld een keer in de week de sjaak, dus dat is best een redelijk bedrag wat zo gedurende de maand binnenkomt. | |
announcement | maandag 4 mei 2015 @ 15:27 |
Drama die chipkaart. Ik heb om vanaf de parkeerplaats bij Schiphol op mijn werk te komen een gratis busabonnement. Alleen omdat mijn saldo op mijn kaart negatief is krijg ik iedere keer zo'n piepje dat mijn saldo ontoereikend is, terwijl ik gewoon een abonnement heb. Ik wacht nog op de eerste keer dat er een controle plaatsvind en men mij een boete wil uitschrijven omdat ik niet kan inchecken. Ik wil er ook geen saldo meer opzetten omdat ik verder nooit het OV gebruik en het me dikwijls is gebeurd dat ik vergeet uit te checken, de bus buiten het gratis gebied gaat en er vervolgens geld wordt afgeschreven. | |
jatochneetoch | maandag 4 mei 2015 @ 15:32 |
De verdeelsleutel wordt bepaald aan de hand van hoeveel de reizigers gemiddeld op de verschillende trajecten reizen. Daarom moet je inchecken. Overigens geven ze helemaal geen boete als je niet bent ingecheckt bij de NS. Bij andere vervoerders wel soms, maar die boete kun je dan terug krijgen. | |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 15:37 |
Krijg je dat op je privérekening terug bij een zakelijk abonnement? | |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 15:39 |
Ja, succes met die kermis. Dan moet je eerst betalen, dan een schriftelijk verzoek tot terugbetaling indienen, dan maanden wachten, dan aanvullende stukken opsturen en misschien heb je een halfjaar later je geld terug. Heb dat gezeik meegemaakt met NS, heeft meer dan 9 maanden geduurd en me uren aan tijd gekost. Op een gegeven moment werd het een principepuntje voor me. [ Bericht 2% gewijzigd door Skv op 04-05-2015 15:44:46 ] | |
freako | maandag 4 mei 2015 @ 15:43 |
Als je werkgever betaalt, zou ik dat daar even navragen. Ik schaf dat ding ook aan om zakelijke redenen, maar betaal 'm zelf. Ik moet wel bij elke claim opnieuw mijn rekeningnummer opgeven. | |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 16:01 |
Even nagevraagd bij NS. Reactie: Volgens de voorwaarden van je abonnement dien je wel in- en uit te checken, ook met een Altijd Vrij abonnement. Met deze voorwaarden ben je akkoord gegaan bij het bestellen van je abonnement. Zonder een geldige check in/check uit kun je bijvoorbeeld ook geen geld terug bij vertraging aanvragen. Dus voor jezelf is het ook handig het toch wel te doen. | |
megamandy | maandag 4 mei 2015 @ 16:50 |
Ja maar er is dus verschil tussen een altijd vrij en een ov jaarabonnement volgens hun eigen website. Terwijl het voor de NS eigenlijk precies hetzelfde betekend ![]() Zelf heb ik overigens nog 1,5 jaar een studenten ov-jaarkaart en moet officieel ook altijd inchecken. Maar ik moet sowieso saldo erop hebben omdat ik in het weekend ook met het ov reis om naar mijn werk te gaan. | |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 17:27 |
Euh ja, ik heb een OV-jaarabonnement. Dus alle modaliteiten. | |
Leandra | maandag 4 mei 2015 @ 17:28 |
Met een business-card moet je idd in- en uitchecken, met een gewone OV-jaarkaart hoeft dat bij de NS (nog) niet... Edit: oh, hebben ze het al aangepast? | |
Skv | maandag 4 mei 2015 @ 17:53 |
Wacht even, je hoeft dus met een persoonlijke 'particuliere' OV-jaarkaart niet in te checken, maar net een zakelijke OV-jaarkaart of Altijd Vrij weer wel? Ik snap er nu helemaal geen donder meer van. ![]() | |
probeer | maandag 4 mei 2015 @ 18:47 |
Je kan geen enkele reden bedenken waarom de NS zou willen weten hoeveel mensen er op welke trajecten reizen op bepaalde tijden? En ja, omdat ze daar waarschijnlijk graag een zo compleet mogelijk beeld van willen hebben, moeten alle mensen, met welk abonnement dan ook, in- en uitchecken. Ik help je even ... bijvoorbeeld: Inzet van personeel Inzet van materieel Servex Reclame | |
NewHorizon | maandag 4 mei 2015 @ 18:55 |
De TK is het in ieder geval met je eens: http://www.z24.nl/geld/tw(...)iet-inchecken-551097 | |
karr-1 | maandag 4 mei 2015 @ 18:58 |
Ik wel in ieder geval die zeldzame keer dat ik het terugvraag | |
karr-1 | maandag 4 mei 2015 @ 18:58 |
Maar los van het nut van het inchecken, hoe gaan de poortjes open als je niet wilt inchecken? | |
NewHorizon | maandag 4 mei 2015 @ 19:05 |
Niet op een legale manier, dus op zulke stations zul je altijd moeten inchecken. | |
karr-1 | maandag 4 mei 2015 @ 19:26 |
Precies en aangezien steeds meer stations gaan sluiten heb je op een gegeven moment geen keuze meer lijkt mij. | |
NewHorizon | maandag 4 mei 2015 @ 19:40 |
Klopt ![]() | |
Kassamiep | maandag 4 mei 2015 @ 20:19 |
Het belang van de NS hierbij is idd zeer duidelijk. Het belang van de abonnementhouder daarentegen niet. Dus hoe ziet de abonnementhouder zich gecompenseerd voor het tegemoetkomen aan de wensen van de NS ? | |
Exorbitantes | maandag 4 mei 2015 @ 20:28 |
De staat wil gewoon weten waar je bent. Kan altijd handig zijn (achteraf). | |
probeer | maandag 4 mei 2015 @ 20:29 |
... ehh ... hij mag met de trein mee? Nee maar serieus ... De reiziger heeft er baat bij als de NS haar materieel en personeel zo efficiënt mogelijk in kan zetten? | |
NewHorizon | maandag 4 mei 2015 @ 20:30 |
Is dat verplicht dan, zo een compensatie? Overigens is er qua reisgemak ook een hoop gecompenseerd voor mij, geen kaartjes meer hoeven kopen etc. | |
Kassamiep | maandag 4 mei 2015 @ 20:30 |
Daar betaalt hij al abonnementsgeld voor. Dat is dus geen compensatie. Moreel gezien ? Ja. Abonnementstechnisch gezien ? Wellicht. Dat hangt van de voorwaarden van het abonnement af. Dat soort voordelen zit standaard al in het abonnement. De vraag gaat over het inchecken. | |
probeer | maandag 4 mei 2015 @ 20:32 |
De reiziger heeft er baat bij wanneer de NS haar personeel en materieel zo efficiënt mogelijk in kan zetten en ziet dit waarschijnlijk terug in betere dienstverlening, hogere stiptheid en lagere prijzen. | |
mstx | maandag 4 mei 2015 @ 20:32 |
Hij mag van de dienst gebruik maken onder bepaalde voorwaarden, namelijk dat hij in- en uitcheckt. | |
NewHorizon | maandag 4 mei 2015 @ 20:34 |
Niet als je buiten je traject reist. En wat jij moreel vindt heeft verder niemand iets mee te schaften ![]() | |
Leandra | maandag 4 mei 2015 @ 20:35 |
Met een Altijd Vrij kaart heb je geen traject. | |
NewHorizon | maandag 4 mei 2015 @ 20:38 |
Het ging hier om de abonnementhouder in het algemeen. Als AltijdVrij moet je nu inderdaad een handeling extra doen. Wat tot gevolg heeft dat er dalijk minder controles in de trein zijn, dus dat scheelt weer. Daar moet je hem namelijk helemaal uit je portemonnee halen, bij inchecken niet. | |
Leandra | maandag 4 mei 2015 @ 20:41 |
Fijn, nog minder controles in de trein, dat komt de veiligheid vast ten goede! En het is absurd dat je moet inchecken als je en reis maakt waarvoor je al betaald hebt, of dat nou met je abonnement is of met je papieren kaartje dat je uit de automaat krijgt als je een kaartje koopt. Want ja, zelfs in die situatie ben je "fout" als je niet incheckt ![]() | |
NewHorizon | maandag 4 mei 2015 @ 20:43 |
Deels mee eens, alleen wordt binnenkort het controlemiddel van je abbo dus het poortje. Dan is het logisch dat je hem aan moet bieden, zoals je dat voorheen deed in de trein zelf bij een controle. | |
Kassamiep | maandag 4 mei 2015 @ 20:44 |
Ik heb het over een OV jaarkaart of altijd vrij abonnement. Net als TS. Jaartrajectkaarten zijn overigens wel een grappig voorbeeld - die hebben immers schriftelijk bevestigd gekregen dat ze niet hoeven in te checken. Hoe men dat op Rotterdam CS oplost is een leuke vraag. Jaartrajecthouders aldaar mogen waarschijnlijk legaal over de poortjes heenspringen ![]() De NS wel ![]() Ze kunnen het natuurlijk naast zich neerleggen, zeker. | |
Fer | maandag 4 mei 2015 @ 20:46 |
Als je een auto hebt gekocht, moet je hem toch ook van het slot halen voordat je instapt? Maar een trein is natuurlijk geen eigendom. Wat kan het jouw verrotten wie er dan naast jouw nog instapt, zolang jij maar niet hoeft in te checken. | |
probeer | maandag 4 mei 2015 @ 20:55 |
Ruim 1 miljoen treinreizigers per dag, in ongeveer 5500 treinen. Nu heb ik geen flauw idee hoeveel van die miljoen reizigers een Altijd Vrij abonnement hebben, maar ik vind 1% wel een aardig conservatieve schatting. Wanneer die 10.000 mensen niet in hoeven te checken, zit je dus met een aardige groep mensen waarvan je totaal geen zicht hebt waar of wanneer deze mensen reizen. Dat maakt het inzetten van het materieel op de correcte locatie dus wat lastig (of iig lastiger dan het zou hoeven zijn), en als je die 1% door zou rekenen naar het aantal treinen dat op een dag rijdt, zouden er 55 treinen zijn die geen flauw idee hebben waar ze het beste rond kunnen rijden. [ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 04-05-2015 21:12:03 ] | |
Leandra | maandag 4 mei 2015 @ 20:57 |
Wat moeten ze de afgelopen decennia enorme problemen hebben gehad met de inschatting van het aantal reizigers... | |
NewHorizon | maandag 4 mei 2015 @ 20:59 |
Nee, maar daar valt nog genoeg te verbeteren. | |
probeer | maandag 4 mei 2015 @ 20:59 |
Wat een flauwe reactie. Denk zelf alsjeblieft even na. "Het kan efficiënter, maar dat doen we niet, want voorheen liep het wel prima. Fuck de mogelijke voordelen van technologische vooruitgang." [ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 04-05-2015 21:12:22 ] | |
CynicusRomanticusRob | maandag 4 mei 2015 @ 23:17 |
Ik zou zeggen, laat het maar eens bij de rechter komen. Ik heb een vermoeden dat wanneer je je rug recht zal houden, men jouw boete op het laatste moment zal intrekken. | |
eight | dinsdag 5 mei 2015 @ 00:06 |
Wat snap jij niet aan dienstverlening? Sowieso is het boetesysteem belachelijk. Geef de klant die de hoofdprijs betaald (4500 Wtf! ![]() | |
probeer | dinsdag 5 mei 2015 @ 00:09 |
Ik ben het met je eens dat een boete belachelijk is. En ook dat een incentive me dan een betere manier lijkt om toch ook van die groep mensen, reizigersdata te verkrijgen middels in- en uitchecken. Maar het moge toch wel overduidelijk zijn waarom de NS zo graag wil dat iedereen, ook Altijd Vrij / OV-jaarkaart abonnementhouders, in- en uitchecken. | |
Skv | dinsdag 5 mei 2015 @ 00:32 |
Dat is dus ook niet waar. Een aantal poortjes kan ik mijn portemonnee gewoon langs halen, maar andere typen weer niet. En als ik incheck bij het GVB dan pakt 'ie m'n helemaal nooit, dus moet ie er sowieso weer uit. ![]() | |
Skv | dinsdag 5 mei 2015 @ 00:33 |
Wat een gelul. Onderweg word je toch gecontroleerd, dus je kan prima een inschatting maken van hoeveel abonnementhouders er wanneer in welke trein zitten. Buiten het feit dat je gewoon aan een trein kan zien dat hij regulier te vol zit. En voor de OV-chipkaart konden ze dit ook prima bepalen, en nu op basis van 1% van de reizigers niet? ![]() | |
Skv | dinsdag 5 mei 2015 @ 00:34 |
Daar heb ik geen tijd voor. | |
Skv | dinsdag 5 mei 2015 @ 00:35 |
Dat is precies mijn punt. Reizen op saldo of zo nu en dan vrij reizen: prima. Maar als je de hoofdprijs betaalt voor zo'n kaart zodat je altijd vrij kan reizen dan zou de verplichting van in- en uitchecken op straffe van een boete voor zwartrijden ( ![]() | |
probeer | dinsdag 5 mei 2015 @ 00:35 |
Dan weet je inderdaad in welke trein mensen zitten. Geeft echter geen compleet beeld van waar mensen in- of uitstappen. Dat konden ze toen inderdaad ook wel. Nu kunnen ze het beter. | |
Skv | dinsdag 5 mei 2015 @ 00:37 |
Ja, nu kunnen ze het beter, door iedereen te verplichten hun reisgegevens af te geven, op straffe van een boete. ![]() | |
eight | dinsdag 5 mei 2015 @ 00:50 |
1% is niets. Die data kunnen ze goed missen want de marges die ze hanteren om de reizigersstromen in te schatten zijn ruim. Het beleid zal met of zonder die 1% informatie niet wijzigen. Ik zie dan ook steeds geen reden waarom ze hun beste klanten hierin niet tegemoet kunnen komen. Trouwens, wat een belachelijk hoog bedrag is dat vrij reizen. | |
probeer | dinsdag 5 mei 2015 @ 01:04 |
1% is een totaal uit de lucht gegrepen getal. Kon geen info vinden van het aantal abonnement houders. Feit blijft dat ze een completer beeld krijgen wanneer zo veel mogelijk mensen in- en uitchecken. | |
CynicusRomanticusRob | dinsdag 5 mei 2015 @ 10:25 |
Of wel, als je eens stopt om je tijd te verdoen op FOK. ![]() | |
bombmannl | dinsdag 5 mei 2015 @ 10:41 |
Meid, wat moet jij een zwaar leven hebben zeg ![]() | |
Skv | dinsdag 5 mei 2015 @ 10:52 |
![]() |