abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152213893
Uit de originele OP:

quote:
Gemeenten Aalten en Oude IJsselstreek verdienen half miljoen euro aan dwangarbeid

Vice-voorzitter Ruud Kuin van de FNV is des duivels. "Dit is zo ontzettend fout. Het is absurd dat de gemeenten hier geld aan verdienen."

Ophef
In de afgelopen weken ontstond ophef over de activiteiten van het ISWI. Dat verplicht werklozen soms jarenlang zonder loon te werken in fabriekshallen in Dinxperlo en Ulft. Daar vouwen ze kunstbloemen en maken zij enveloppen.

Reïntegratie
Momenteel werken er 80 mensen, van wie de helft langer dan een halfjaar. De gemeenten zien de activiteiten als onderdeel van de reïntegratie van bijstandsgerechtigden. Bedrijven betalen de gemeenten voor het werk dat de werklozen verrichten.

Minimumloon
Tot 2011 hadden werknemers in deze 'leerwerkcentra' een arbeidscontract en ontvingen zij het minimumloon. Doordat het rijk minder geld voor reïntegratie aan gemeenten uitkeerde, was dit volgens het bestuur van het Iswi niet meer te betalen en werd het werken tegen minimumloon afgeschaft. Sindsdien werken de werklozen er zonder loon, met behoud van een uitkering.

'Geen ideale situatie'
Het bestuur van het ISWI erkent dat het geen ideale situatie is, maar vindt deze toch gerechtvaardigd. Het zou de beste manier zijn om mensen aansluiting bij de arbeidsmarkt te laten houden.
quote:
Dwangarbeid met behoud van uitkering, anders ben je je uitkering kwijt.
En de winst gaat naar de gemeente om de daar ontstane gaten in de begroting op te vullen.
Hoe wordt dit genoemd anno 2015: reïntegratie.

Betere oplossing laat mensen opleidingen doen van de winst, zodat ze echt een kans maken op de arbeidsmarkt. Nu bestaat er een belang bij de gemeente om de mensen in een uitkering te houden, want ze verdienen eraan. Afgezien nog even dat deze mensen dus meer geld verdienen met hun arbeid dan dat ze aan uitkering krijgen. De arbeid is van hun, ze leveren meer geld op dan ze kosten, dus de winst moet overgemaakt worden aan zij die de arbeid hebben geleverd.

Game on! ^O^ .

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2015 09:49:44 ]
pi_152213933
Ben erg benieuwd hoe Xa1pt zich nu uit zijn opleidingenparadox gaat redden. Of zal hij vastgelopen zijn in zijn gebrek aan kennis van de casus?
pi_152213975
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:14 schreef 99.999 het volgende:
Ben erg benieuwd hoe Xa1pt zich nu uit zijn opleidingenparadox gaat redden. Of zal hij vastgelopen zijn in zijn gebrek aan kennis van de casus?
Er wordt wel naar het opleidingsniveau gekeken maar of er ooit gebruik van gemaakt wordt weet ik dus ook niet?
pi_152213990
quote:
Ik denk dat opleidingen veel korter kunnen.
Nou is beroepsonderwijs al vrij kort als je de stages d'r uithaalt.
Maar het kan nog korter wmb. Ook in de korte beroepsopleidingen krijg je te maken met dingen die je in je beroep niet tegenkomt of waarvan de stof achterloopt op de praktijk.
I´m back.
pi_152214041
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou is beroepsonderwijs al vrij kort als je de stages d'r uit haalt.
Maar het kan nog korter wmb. Ook in de korte beroepsopleidingen krijg je te maken met dingen die je in je beroep niet tegenkomt of waarvan de stof achterloopt op de praktijk.
Ik ben zelfs ervoor om de studenten voor dat ze kiezen voor een opleiding, praktijk ervaring op de laten doen, zodat ze achteraf niet direct erachter komen van als ik dat geweten had zou ik een andere richting gekozen hebben.
pi_152214044
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou is beroepsonderwijs al vrij kort als je de stages d'r uit haalt.
Het gaat bij de meeste opleidingen niet zozeer om vakkennis maar vooral om het aanleren van bepaalde vaardigheden. daar hoort volgens mij ook het eigen kunnen maken van theorie bij. En een basis aan algemene vaardigheden.
pi_152214145
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het gaat bij de meeste opleidingen niet zozeer om vakkennis maar vooral om het aanleren van bepaalde vaardigheden. daar hoort volgens mij ook het eigen kunnen maken van theorie bij. En een basis aan algemene vaardigheden.
Nou ja, ik vind dat je niet dingen moet leren die je nooit zult moeten doen. Je vergeet die dingen weer nl.
Volkomen nutteloos. Bovendien vaak achterlopend op de praktijk.
Veel opleidingen zijn een bij elkaar geraapt zootje, zonder enige lijn, en niet toegepast op wat mensen moeten doen in hun werk.
I´m back.
pi_152214334
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, ik vind dat je niet dingen moet leren die je nooit zult moeten doen. Je vergeet die dingen weer nl.
Volkomen nutteloos. Bovendien vaak achterlopend op de praktijk.
Veel opleidingen zijn een bij elkaar geraapt zootje, zonder enige lijn, en niet toegepast op wat mensen moeten doen in hun werk.
Dit lijkt me een correcte conclusie.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_152214425
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit lijkt me een correcte conclusie.
En ik heb nog meer opleidingen gedaan dan du_ke, hoor.
I´m back.
pi_152214544
quote:
12s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En ik heb nog meer opleidingen gedaan du_ke hoor.
Wat ik wel bespeur is dat deze topics veel harder gaan dan nodig.
Iedereen roept iets en dat wordt niet gelezen en iemand anders roept weer iets.
Dan hebben we voor middernacht deel 9 of zoiets.Het wordt enigszins inhoudsloos op deze manier. Het mag van mij wel iets langzamer en iets meer ingaan op wat de ander beweert.

Ik vind het vaak ook wel leuk om oude topics door te lezen, vanwege de botsingen tussen denkwijzen en de goede argumentatie. Maar als er 4 of 5 delen per dag doorgejaagd worden is dat geen doen natuurlijk.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bart2002 op 02-05-2015 19:43:08 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_152214750
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dan hebben we voor middernacht deel 9 of zoiets.Het wordt enigszins inhoudsloos op deze manier. Het mag van mij wel iets langzamer en iets meer ingaan op wat de ander beweert.
Zo gaat dat soms in een topic. Mensen hebben een bepaalde vrijheid.
Situatie is nu dat du_ke tegenover 5,6 andere users staat in verschillende discussielijntjes. Daardoor wordt het wat chaotisch en worden lijntjes soms niet voortgezet of afgemaakt.
I´m back.
  zaterdag 2 mei 2015 @ 20:29:06 #12
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152215988
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:13 schreef 99.999 het volgende:
Betere oplossing laat mensen opleidingen doen van de winst, zodat ze echt een kans maken op de arbeidsmarkt. Nu bestaat er een belang bij de gemeente om de mensen in een uitkering te houden, want ze verdienen eraan. Afgezien nog even dat deze mensen dus meer geld verdienen met hun arbeid dan dat ze aan uitkering krijgen. De arbeid is van hun, ze leveren meer geld op dan ze kosten, dus de winst moet overgemaakt worden aan zij die de arbeid hebben geleverd.
Das een hele verandering van stellingname van je, wat ook erg belangrijk is , vraag aan die mensen wat ze willen, bepaal niet voor ze(een veel gemaakte fout) niet iedereen wil/kan een leven lang leren.
There is only one religion
  zaterdag 2 mei 2015 @ 22:39:23 #13
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152219881
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 17:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
Over 'persoonlijk' gesproken... 99.999 en consorten zijn behoorlijk 'persoonlijk' waar het de bijstandsgerechtigde betreft. Ze zijn óf te lui, óf dermate debiel dat ze de helpende hand [sic] van gemeente en reïntegratiebureau nodig hebben.
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Uiteraard zie je dat anders. Jammer dat de werkelijke reden voor het toejuichen van deze briljante aanpak steeds verhuld blijft in nietszeggende slogans.

Overigens, zoals ik al aangaf, zal de goede verstaander reeds meerdere keren hebben kunnen lezen wat jouw werkelijke agenda is.
Scherp gezien.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het probleem is dat bepaalde mensen, waaronder 9, dat niet willen. Zij houden het liever bij oneliners dan dat ze een serieuze discussie voeren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152228258
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 20:29 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Das een hele verandering van stellingname van je, wat ook erg belangrijk is , vraag aan die mensen wat ze willen, bepaal niet voor ze(een veel gemaakte fout) niet iedereen wil/kan een leven lang leren.
Oh, dit was de OP van een vorig deel. Ik heb dat niet geschreven.
pi_152228303
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 22:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Scherp gezien.

[..]

Het probleem is dat bepaalde mensen, waaronder 9, dat niet willen. Zij houden het liever bij oneliners dan dat ze een serieuze discussie voeren.
Bram, heb je je onderhand al serieus in het project en de uitvoerende organisatie verdiept? Immers, dan zou je weten dat ik juist op inhoud de discussie aan wil gaan waarbij de feiten de basis zouden moeten zijn. Daarom is het zo belangrijk om voorbij de ronkende krantenkoppen te kijken... Want je komt nu al heel lang niets verder dan persoonlijk geneuzel samen met je vriendje Etto. En daarmee zet je toch weer vooral jezelf voor schut.

Maar goed, als mensen opleiden, ondersteunen en begeleiden richting werk een grote schande is. Wat moet er dan wel gebeuren? Of is het voor jou zo dat mensen eenmaal in een uitkering daar maar eeuwig in moeten blijven zitten?
pi_152228370
quote:
Dat arbeidsbemiddeling en reïntegratie trajecten weinig zoden aan de dijk zetten betekent niet dat een opleiding volgen geen zin heeft natuurlijk. Die stropop maak jij er van.
pi_152228517
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 10:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat arbeidsbemiddeling en reïntegratie trajecten weinig zoden aan de dijk zetten betekent niet dat een opleiding volgen geen zin heeft natuurlijk. Die stropop maak jij er van.
Opleiden maakt een belangrijk deel uit van de werkzaamheden van dat ISWI. Jij komt nooit verder dan boos doen over enveloppen vouwen terwijl ik ook het voorbeeld gaf dat binnen de reintegratietak van die club mensen worden opgeleid tot bv metaalbewerker. Maar je geeft keer op keer op keer aan dat dit allemaal niet werkt. Is het gericht op reintegratie, dan kan alles enkel contraproductief werken geef je steeds aan.

Of is het toch mogelijk om dingen, zoals opleidingen, te doen die de reintegratie helpen? Ondanks dat je blijft herhalen dat dit niet kan?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2015 10:15:32 ]
pi_152228676
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 10:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Opleiden maakt een belangrijk deel uit van de werkzaamheden van dat ISWI. Jij komt nooit verder dan boos doen over enveloppen vouwen terwijl ik ook het voorbeeld gaf dat binnen de reintegratietak van die club mensen worden opgeleid tot bv metaalbewerker. Maar je geeft keer op keer op keer aan dat dit allemaal niet werkt. Is het gericht op reintegratie, dan kan alles enkel contraproductief werken geef je steeds aan.
quote:
Incentives, bemiddeling en instroomsubsidies laten het meest positieve beeld zien. Bij
deze instrumenten geeft een duidelijke meerderheid van de studies aan dat het betrokken
instrument een significant gunstig effect heeft op de kans op een reguliere baan.
Gesubsidieerde arbeid (dat wil zeggen “werkcreatie”, veelal in de collectieve sector)
komt het slechtst uit de bus. Bij dit instrument is het aantal studies in de meerderheid dat
geen effect vindt of tot de conclusie leidt dat het instrument contraproductief is.
pi_152228811
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 10:28 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

En ISWI doet beiden, dat is het punt. Ze doen niet enkel aan mensen laten werken. Ze begeleiden, bemiddelen en leiden ook op.
pi_152229051
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 10:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En ISWI doet beiden, dat is het punt. Ze doen niet enkel aan mensen laten werken. Ze begeleiden, bemiddelen en leiden ook op.
Opleiden is vooral gunstig voor jongeren. Uit het jaarverslag valt bijzonder weinig op te maken; 18% stroomt door naar regulier werk. Of en in hoeverre dat door ISWI komt wordt niet duidelijk, alleen 5 man hebben dankzij het metaalproject een betaalde baan gekregen. Hoeveel jongeren ze hebben wordt eveneens niet duidelijk.

Daarnaast bestaat de meerderheid van de projecten die men heeft lopen wel uit gesubsidieerde arbeid. Contraproductief dus.
  zondag 3 mei 2015 @ 11:12:39 #21
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152229144
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 10:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Op papier ziet er allemaal prachtig uit, maar de praktijk faalt hopeloos. Dat ligt voor een deel niet aan de mensen die aan reintergratie deelnemen maar aan het ISWI. Dat blijkt ook uit het artikel.
Hier heb ik al een paar maal op gewezen waar je stoïcijns aan voorbijloopt en zelf met de ronkende krantenkoppen loopt te gooien.

De SP stelt vragen.

22-04-2015•Naar aanleiding van een aantal krantenartikelen in De Gelderlander van 17 april jongstleden, stelt de fractie van SP Oude IJsselstreek schriftelijke vragen aan het College van B&W over de werkervaringsplaatsen van het ISWI in Ulft en Dinxperlo.
Geacht College,
Naar aanleiding van een aantal artikelen in De Gelderlander van 17 april jongstleden heeft de SP-fractie een aantal vragen.
1.Zijn er in de werkervaringsplaatsen van het ISWI inwoners van gemeente Oude IJsselstreek werkzaam?
2.Zo ja, om hoeveel inwoners gaat het hier?
3.Zo ja, voor hoeveel uur per week zijn deze mensen daar werkzaam?
4.Zo ja, voor welke termijn worden deze mensen daar te werk gesteld?
5.Houdt de gemeente Oude IJsselstreek op enige wijze toezicht op de werkzaamheden en arbeidsomstandigheden in de werkervaringsplaatsen van het ISWI en worden de arbeidsomstandigheden getoetst aan Arbo-wetgeving?
6.De SP heeft als landelijk standpunt dat werken in ons land beloond dient te worden met een eerlijk salaris; minimaal het wettelijk minimum loon en geen bestaande, betaalde arbeid mag verdringen. Deelt u 7.deze mening?
Bent u bereid na te gaan of de werkzaamheden die in het kader van de werkervaringsplaatsen in Ulft en Dinxperlo worden uitgevoerd, passend zijn binnen de omschrijving van de wet en de antwoorden op Kamervragen, van minister Asscher d.d. 28 oktober 2013, waar het gaat om het onderscheid tussen een arbeidsplaats die valt onder de verplichting van loonbetaling en afdracht loonbelasting en sociale lasten èn een stageplaats?
Wij gaan er van uit dat u deze schriftelijke vragen op adequate wijze en binnen de gestelde termijn van 30 dagen aan ons zult beantwoorden.
De fractie van SP Oude IJsselstreek,
Voor deze,
H.J.M. Peters, fractievoorzitter.

http://oudeijsselstreek.s(...)jke-vragen-over-iswi

2de kamer

29-04-2015•Naar aanleiding van de onrust die ontstaan is rondom de leerwerkplaatsen van ISWI (sociale diensten gemeente Aalten en Oude IJsselstreek). Sadet Karabulut, SP-woordvoerder Sociale Zaken in de Tweede Kamer, stelt minister Asscher de volgende vragen:
Schriftelijke vragen van het lid Karabulut (SP) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht dat ‘gemeenten een half miljoen verdienen aan dwangarbeid’
1.
Wat vindt u van het bericht dat de gemeenten Aalten en Oude IJsselstreek werklozen met behoud van uitkering soms jarenlang plastic bloemen laat vouwen in een fabriekshal? 1)
2.
Op welke wijze draagt het jarenlang verrichten van dezelfde onbeloonde productiewerkzaamheden volgens u bij aan het opbouwen van werkervaring en een terugkeer naar de arbeidsmarkt?
3.
Vindt u het wenselijk dat gemeenten jaarlijks een half miljoen verdienen door werkzoekenden dwangarbeid te laten verrichten? Zo ja, waarom? Zo nee, wat gaat u doen om deze praktijken te stoppen?
4.
Is er volgens u sprake van oneerlijke concurrentie en verdringing wanneer gemeenten betaald werk van bedrijven onbetaald en met steun aan desbetreffende bedrijven laten verrichten door werkzoekenden zonder loon, met behoud van uitkering?
5.
Vindt u dat in dit geval sprake is van regulier productiewerk? Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot uw standpunt dat regulier productiewerk normaal betaald moet worden? Zo nee, waarom niet en wanneer zou wel volgens u wel sprake zijn van regulier productiewerk? 2)
6.
Deelt u de mening van gemeenten dat zij zich vanwege rijksbezuinigingen op re-integratie gedwongen zien mensen te laten werken zonder loon?
7.
Welke instrumenten kunt u inzetten om klachten over dwangarbeid, uitbuiting en werken zonder loon te laten onderzoeken en te doen stoppen?
http://oudeijsselstreek.s(...)-karabulut-over-iswi
  zondag 3 mei 2015 @ 11:23:30 #22
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152229277
Antwoorden van Klijnsma op de vragen.
http://www.rijksoverheid.(...)iale-werkplaats.html

Veel wordt verwezen naar de gemeente, zoals toezicht en uitvoering.
Kastje muur
  zondag 3 mei 2015 @ 11:25:47 #23
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152229317
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Opleiden is vooral gunstig voor jongeren. Uit het jaarverslag valt bijzonder weinig op te maken; 18% stroomt door naar regulier werk. Of en in hoeverre dat door ISWI komt wordt niet duidelijk, alleen 5 man hebben dankzij het metaalproject een betaalde baan gekregen. Hoeveel jongeren ze hebben wordt eveneens niet duidelijk.

Daarnaast bestaat de meerderheid van de projecten die men heeft lopen wel uit gesubsidieerde arbeid. Contraproductief dus.
Jongeren worden veelal de studiefinanciering ingeduwd, op die manier hoeft de gemeente niet voor ze te zorgen. Is zo'n beetje standaard beleid
pi_152229409
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:25 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Jongeren worden veelal de studiefinanciering ingeduwd, op die manier hoeft de gemeente niet voor ze te zorgen. Is zo'n beetje standaard beleid
Precies.
  zondag 3 mei 2015 @ 11:45:55 #25
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_152229618
Ik denk dat het heel makkelijk te testen is of die langdurige bijstandstrekkers ' luie uitvreters ' zijn.
Zorg dat hun werk 2000 netto per maand betaalt, ook al is het bloemen vouwen, kijk het een tijdje aan en zie dan wie er niet op komt dagen.
Ik denk dat velen met plezier gaan werken. Maar van ergens schoonmaken voor 800 in de maand wordt niemand blij.

Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk, maar zo'n test past vast niet in het plaatje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')