abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 mei 2015 @ 18:33:38 #26
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152239540
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 18:32 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat is meer dan wederzijds. :)

Grappig hoe we blijkbaar exact hetzelfde denken, tsa, wie heeft er nu gelijk? Ach het is toch subjectief xD
De troll heeft ongelijk. :{
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_152239551
Je hebt objectief ongelijk. Dat lijkt me zelf-evident.
Conscience do cost.
  zondag 3 mei 2015 @ 18:35:11 #28
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152239582
:s)

"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  zondag 3 mei 2015 @ 18:36:34 #29
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152239610
Ik mis inmiddels wel de intelligentie in dit topic.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_152244480
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 18:36 schreef Molurus het volgende:
Ik mis inmiddels wel de intelligentie in dit topic.
Mis je mij?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_152244843
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 20:56 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Mis je mij?
Nee, christenen kunnen niet intelligent zijn.

OT: Hoe lang gaan 'we' het nog over objectiviteit/subjectiviteit hebben?
  zondag 3 mei 2015 @ 23:22:44 #32
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_152250855
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 09:22 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat is toch met elke morele uitspraak zo? Als we kennis hebben over een daad dan zien we of het goed of slecht is. Of het echter goed of slecht is is onafhankelijk van of mensen dat zien.

Bv: Iemand verkracht en dood een klein meisje, en vind dat wel ok. Onafhankelijk of mensen daar kennis van hebben is dat slecht. (!)

Waar jij echter geen argumentatie hebt gegeven voor subjectieve moraal, heb ik dat wel gedaan. Als jij echter denkt dat alle moraal subjectief is, dan kan je dat zonder een ander soort argumentatie niet aannemen, anders bega je een argument from ignorance. (Ontbreken van bewijs voor het éne is immers, geen bewijs voor het andere)

[..]

Juist niet, hij is onafhankelijk van de mening van mensen. Moraal gaat echter over het handelen van mensen, als er geen mensen zouden zijn dan kan daar geen uitspraak over worden gedaan. Of: Als er geen bewustzijn/externe wereld zou zijn, dan zou er geen uitspraak over kunnen worden gedaan.
Dat je er over kan spreken zegt dus iets over het bestaan van iets, maar niet over de subjectiviteit.

[..]

Nee, objectief betekent: onafhankelijk van de mening van mensen. “Onafhankelijk van de situatie” is absoluut, maar daar betoog ik juist niet voor.

Stel twee voorbeelden:
- Iemand (A) houd zijn hand op de bil van iemand die aangeeft dat zij dat niet wil.
- Iemand denkt dat zijn partner naast hem staat, en legt per ongeluk zijn hand op de bil van een vreemde. (B)
De eerste is duidelijk slecht, en de tweede duidelijk niet. Dit is objectief, of A of B nu vinden dat dit wel/niet slecht is, maakt niet uit voor de conclusie.

[..]

Hoe bedoel je? Ik maak toch een duidelijk onderscheid tussen objectief en subjectief? (wel of niet zelf-evident, (in)coherentie van inverse, (on)verdedigbaarheid van inverse)

[..]

Nee, hij bestaat onafhankelijk (objectief) van personen, maar afhankelijk van de situatie. (relatief).

Elk argument voor objectieve waarheden (externe wereld, bewustzijn) is afhankelijk van kennis. Elke menselijke uitspraak is immers gebaseerd op kennis. Hoe daar dan subjectiviteit uit zou volgen is mij onduidelijk.
Ik heb een heel topic volgehouden om je te bevragen, dus ik houd het hierbij alleen bij een laatste samenvatting en daarnaast een analyse.

Je maakt een onderscheidt tussen kennis van de mens (objectief, hand op de bil tegen de wil in slecht) en de mening op basis van die kennis van de mens (subjectief, het was per ongeluk, dacht dat het partner was).
Het onderscheidt tussen kennis van de mens en mening op basis van die kennis maak je voor mij niet duidelijk.
Je argumenten 'zelf-evidentie' of 'incoherentie van de inverse' bewijzen voor mij niet dat die objectieve moraal bestaat.
Ik kan uit de argumenten 'het is gewoon zo, dat is toch duidelijk' (zelf-evidentie) en 'dat kan je toch niet menen, dit vinden terwijl je óók dít vindt' (incoherentie van de inverse) het onderscheidt niet bepalen.
En het is afhankelijk van dat onderscheid of de objectiviteit bestaat. De subjectiviteit zijn we het allebei over eens.

Naar mijn idee is het argument 'er is een objectieve moraal' alleen kloppend als er een objectieve meetlat is. Iemand die boven de menselijke kennis staat en dus onafhankelijk van mensen bepaalt wat goed en fout is.
Ik geloof persoonlijk dat dat God is, en dat is volgens mij ook wat onder jou argument ligt.

Zonder God erbij te halen zal je nooit op basis van die objectieve moraal wél bij God uitkomen. Maar dat maakt het dus wel een slecht rationeel argument voor het godsgeloof.

Om het te verduidelijken, dit is denk ik waar je bent begonnen:

Zelf-evident: God bestaat,
God heeft alles gemaakt,
Dus objectieve moraal komt bij God vandaan.

En dat heb je gedraaid naar dit:

Zelf-evident: er is een objectieve moraal,
Objectieve moraal bestaat niet zonder God,
Dus God bestaat.

Die zelf-evidentie in deze laatste argumentatie is juist afhankelijk van God. Dat betekent dus dat als je God er niet bij haalt, je nooit tot de conclusie kan komen dat God bestaat.
De conclusie dat God bestaat moet je eerst hebben getrokken.

Hoewel ik christen ben (en mezelf ook best intelligent acht), heb ik nog geen overtuigend rationeel argument voor God kunnen vinden.
Logisch naar mijn idee. Een rationeel argument is menselijk en kan dus altijd onderuit worden gehaald. En alleen een argument waar niets tegenin te brengen is, is overtuigend.
Dit is natuurlijk een paradox. Want alleen als dit argument niet klopt, is het een kloppend argument en andersom.
Maar geloof in God is dan ook paradoxaal en absurd.

Ik geloof dat daar waar de rationele en emotionele argumenten ontoereikend blijken, daar begint het geloof in God.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jovatov op 03-05-2015 23:57:47 ]
  maandag 4 mei 2015 @ 07:58:21 #33
16305 Jappie
parttime reverend
pi_152254237
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 23:22 schreef Jovatov het volgende:

Hoewel ik christen ben (en mezelf ook best intelligent acht), heb ik nog geen overtuigend rationeel argument voor God kunnen vinden.
Logisch naar mijn idee. Een rationeel argument is menselijk en kan dus altijd onderuit worden gehaald. En alleen een argument waar niets tegenin te brengen is, is overtuigend.
Dit is natuurlijk een paradox. Want alleen als dit argument niet klopt, is het een kloppend argument en andersom.
Maar geloof in God is dan ook paradoxaal en absurd.

Ik geloof dat daar waar de rationele en emotionele argumenten ontoereikend blijken, daar begint het geloof in God.
De crux zit hem wat mij betreft in enerzijds het materialisme wat niet alleen ontoereikend is om alle facetten van de werkelijkheid te verklaren maar welke tevens een eerste aanname vereist namelijk dat datgene wat zintuiglijk is waar te nemen onafhankelijk van bewustzijn als grond der dingen bestaat.

Verklaar bewustzijn en je hebt materialisme verklaard en als bonus blijkt dan ook opeens de God uit de bijbel rationeel verklaarbaar. (zij het met die kanttekening dat rationeel denken in dat model zelf ook een secundaire eigenschap is en deze dus uiteindelijk ook het veld moet ruimen voor het innerlijk weten of gevoel)

De materialist zet daar tegenover dat bewustzijn en innerlijk weten zowel bewust als onbewust verklaard worden door het materialistisch procesmatige model waarbij ons dag bewustzijn feitelijk werkt als een soort mosterd na de maaltijd. Bewustzijn reageert in dat model onbewust reactief op prikkels van buiten of binnen af. Een model dus welke eigenlijk zelf haar eigen rationeel denken onderuit haalt als geinitieerd en gevoed door onbewuste processen.

In beide gevallen blijkt rationeel denken dus eigenlijk van veel kleiner belang om een objectief oordeel te kunnen vellen over de aard van het wezen of zijn zelf.

God gaat ook vanuit de bijbel direct vanaf de start voorbij aan alle ratio door de symboliek van de boom van kennis van goed en kwaad. Direct daar al wordt gewaarschuwd voor de valkuil van het rationeel denken.
  maandag 4 mei 2015 @ 08:13:20 #34
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152254322
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 23:22 schreef Jovatov het volgende:

Ik geloof dat daar waar de rationele en emotionele argumenten ontoereikend blijken, daar begint het geloof in God.
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 07:58 schreef Jappie het volgende:
Direct daar al wordt gewaarschuwd voor de valkuil van het rationeel denken.
Het is niet alleen een geloof in God dat daar begint, maar ook het geloof in horoscopen, alien visitors, homeopathie, en dat neushoornpoeder goed is voor de potentie.

Het is mij eigenlijk een beetje een raadsel waarom irrationaliteit door jullie wordt neergezet als een deugd.

Inderdaad, door rationeel denken kom je niet tot de antwoorden op alle vragen die je kunt bedenken. Maar dat wil niet zeggen dat irrationaliteit op dat punt ook maar een beetje helpt.

Iemand die niets weet weet meer dan iemand die overtuigd is van het verkeerde antwoord. (Vrij naar Thomas Jefferson.)

(Oh, en dat gezwets over materialisme ga ik echt niet meer op in. Dat is al uitvoerig besproken.)

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 04-05-2015 08:18:31 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 4 mei 2015 @ 08:36:14 #35
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_152254503
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 08:13 schreef Molurus het volgende:

[..]


[..]

Het is niet alleen een geloof in God dat daar begint, maar ook het geloof in horoscopen, alien visitors, homeopathie, en dat neushoornpoeder goed is voor de potentie.

Het is mij eigenlijk een beetje een raadsel waarom irrationaliteit door jullie wordt neergezet als een deugd.

Inderdaad, door rationeel denken kom je niet tot de antwoorden op alle vragen die je kunt bedenken. Maar dat wil niet zeggen dat irrationaliteit op dat punt ook maar een beetje helpt.

Iemand die niets weet weet meer dan iemand die overtuigd is van het verkeerde antwoord. (Vrij naar Thomas Jefferson.)

(Oh, en dat gezwets over materialisme ga ik echt niet meer op in. Dat is al uitvoerig besproken.)
Goed punt wat betreft horoscopen enzovoorts. Nu geloof ik dat vertrouwen stellen op een God die (mijns inziens) staat voor liefde, kwetsbaarheid in kracht en de overwinning op de dood wel 'beter' is dan een horoscoopje uit de Metro waar er talloze van zijn.
Maar op rationeel vlak kan ik het ene niet (overtuigend) beter bewijzen dan het andere.

Dat het niet zou helpen ben ik het niet met je eens. Althans, als ik voor mezelf spreek, dan denk ik dat een onchristelijke Jovatov een ongelukkiger mens zou zijn.

Uiteindelijk is de mens (bijna) altijd een gelovige soort geweest. Nu in het westen lijkt men wat afstand te doen en komt het atheïsme op, maar ook dat zal uiteindelijk niet overtuigend zijn.
Argumenten voor atheïsme kunnen namelijk ook niet alle vragen beantwoorden.
  maandag 4 mei 2015 @ 08:46:47 #36
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152254588
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 08:36 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Dat het niet zou helpen ben ik het niet met je eens. Althans, als ik voor mezelf spreek, dan denk ik dat een onchristelijke Jovatov een ongelukkiger mens zou zijn.
Dat is een interessante empirische claim die volgens mij al redelijk uitvoerig (en met weinig succes) is onderzocht.

Maar goed, zelfs als wat je hier schrijft klopt pleit dat niet bepaald voor het bestaan van goden. Het pleit hooguit voor een geloof in goden met als doel dat jij je daar prettiger bij voelt.

Met dat laatste is natuurlijk niets gezegd over het bestaan van eventuele feitelijke goden. Dan is godsgeloof niets anders dan een vorm van zelfmisleiding.

quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 08:36 schreef Jovatov het volgende:

Argumenten voor atheïsme kunnen namelijk ook niet alle vragen beantwoorden.
Atheisme is geen claim, maar de verwerping van een claim. (Net zoals materialisme geen claim is maar de verwerping van dualisme.)

Atheisme an sich zal je inderdaad geen antwoorden geven, maar er is ook niemand die dat beweert.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_152254781
en zo is de cirkel weer rond, geloof is niet rationeel maar vervult een existentiële behoefte en de intelligente gelovigen beseffen dat. Hebben we daar nu echt 24 topics voor nodig?
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  maandag 4 mei 2015 @ 09:16:34 #38
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152254916
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 23:22 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Ik heb een heel topic volgehouden om je te bevragen, dus ik houd het hierbij alleen bij een laatste samenvatting en daarnaast een analyse.
Bedankt voor de discussie in ieder geval! Een hopelijk duidelijke samenvatting van mijn kant.

quote:
Je maakt een onderscheidt tussen kennis van de mens (objectief, hand op de bil tegen de wil in slecht) en de mening op basis van die kennis van de mens (subjectief, het was per ongeluk, dacht dat het partner was).
Het onderscheidt tussen kennis van de mens en mening op basis van die kennis maak je voor mij niet duidelijk.
Daar ga je de mist in. Moraal is relatief aan de situatie, maar dit zegt niets over objectiviteit <-> subjectiviteit an sich. Deze fout wordt in dit topic door heel veel mensen gemaakt, er wordt niet begrepen dat iets objectief waar kan zijn als:
- Iets afhankelijk is van de situatie
- Een bep. Groep mensen een andere mening heeft.

Dit is beiden fout gedacht. Objectieve waarheden als “De aarde is rond” zijn onafhankelijk van de mening van mensen, verschillende meningen veranderen niets aan dat feit.
“het verkrachten en martelen van een klein meisje” is verder wel een relatieve situatie, maar is binnen mijn framework nog steeds objectief slecht.
Relatieve moraal en de meningen van mensen zijn dus geen tegenargumentatie voor objectieve moraal.

quote:
Je argumenten 'zelf-evidentie' of 'incoherentie van de inverse' bewijzen voor mij niet dat die objectieve moraal bestaat.
Ik kan uit de argumenten 'het is gewoon zo, dat is toch duidelijk' (zelf-evidentie) en 'dat kan je toch niet menen, dit vinden terwijl je óók dít vindt' (incoherentie van de inverse) het onderscheidt niet bepalen.
En het is afhankelijk van dat onderscheid of de objectiviteit bestaat. De subjectiviteit zijn we het allebei over eens.

Naar mijn idee is het argument 'er is een objectieve moraal' alleen kloppend als er een objectieve meetlat is. Iemand die boven de menselijke kennis staat en dus onafhankelijk van mensen bepaalt wat goed en fout is.
Ik geloof persoonlijk dat dat God is, en dat is volgens mij ook wat onder jou argument ligt.

Zonder God erbij te halen zal je nooit op basis van die objectieve moraal wél bij God uitkomen. Maar dat maakt het dus wel een slecht rationeel argument voor het godsgeloof.

Om het te verduidelijken, dit is denk ik waar je bent begonnen:

Zelf-evident: God bestaat,
God heeft alles gemaakt,
Dus objectieve moraal komt bij God vandaan.

En dat heb je gedraaid naar dit:

Zelf-evident: er is een objectieve moraal,
Objectieve moraal bestaat niet zonder God,
Dus God bestaat.

Die zelf-evidentie in deze laatste argumentatie is juist afhankelijk van God. Dat betekent dus dat als je God er niet bij haalt, je nooit tot de conclusie kan komen dat God bestaat.
De conclusie dat God bestaat moet je eerst hebben getrokken.
Nee, ik redeneer zeker niet vanuit het bestaan van God, die is zeker niet nodig voor een geloof in objectieve moraal.

Er zijn bepaalde zaken die wij voor waar aannemen zonder verder bewijs, dit doen we, omdat we simpelweg geen enkele reden zien om er aan te twijfelen, o.a.:
- externe wereld
- bewustzijn
- wetten van de logica

Net zo goed is er een set aan moraal waarvan ik niet aan kan twijfelen. Er is zowel niets in mij dat twijfelt dat de wetten van de logica niet kloppen als dat verkrachting slecht is. Zolang ik(of wij) niet kan twijfelen aan dat feit, dan volgt daaruit dat ik ze voor objectief waar aanneem. Ik verwerp daarmee de eventuele mening van een verkrachter op dezelfde wijze als iemand die zegt dat de externe wereld niet bestaat.

In dit topic wordt gedaan alsof dat een cop-out is, daar ben ik het niet mee eens, het is simpelweg de manier waarop bepaalde zaken in de wereld zich aan mij opdringen. Ik kan simpelweg niet anders dan erkennen dat “verkrachten slecht is” op dezelfde manier dat ik erken dat de externe wereld bestaat.

Natuurlijk moet er een zogenoemde meetlat zijn als er objectieve moraal bestaat, maar mijn redenatie gaat dus zo: objectieve moraal -> meetlat, net zo goed als: wetten van de logica -> meetlat. We hebben de meetlat niet nodig om aan te nemen dat het een objectieve waarheid betreft.

Daarnaast kan elk argument dat mij zou moeten laten twijfelen aan de objectieve waarheid van bepaalde morele uitspraken omgedraaid worden en gebruikt worden als argument tegen het bestaan van de externe wereld, bewustzijn en betrouwbaarheid van mijn rationele faculteiten.

Het zwaktebod in dit topic vind ik dat er continue wordt geroepen dat het subjectieve uitspraken zijn zonder verdere onderbouwing. (niet perse door jou) Ik weet niet of dat komt omdat objectiviteit niet wordt begrepen, of dat er maar wordt aangenomen dat subjectief een soort van standpunt is wat verder geen onderbouwing behoeft.

quote:
Hoewel ik christen ben (en mezelf ook best intelligent acht), heb ik nog geen overtuigend rationeel argument voor God kunnen vinden.
Logisch naar mijn idee. Een rationeel argument is menselijk en kan dus altijd onderuit worden gehaald. En alleen een argument waar niets tegenin te brengen is, is overtuigend.
Dit is natuurlijk een paradox. Want alleen als dit argument niet klopt, is het een kloppend argument en andersom.
Maar geloof in God is dan ook paradoxaal en absurd.

Ik geloof dat daar waar de rationele en emotionele argumenten ontoereikend blijken, daar begint het geloof in God.
Volgens jouw argumentatie kan je dan nergens voor redeneren of iets aannemelijk maken, dit moet je immers ook verder trekken dan God. Hier ga ik echter niet in mee. :)
Natuurlijk zijn er bij elk argument tegenargumenten te verzinnen, maar dat betekent niet dat je niet op rationele basis een bepaald standpunt in kan nemen. Dit doen we met elk ander argument over de wereld, ik zie dan ook geen reden om te denken dat dit wat betreft argumenten voor God niet zou gelden.

Niet elk argument is even sterk, maar er zijn denk ik zeker wel goede argumenten voor het bestaan van God. Persoonlijk vind ik het morele argument juist het sterkste rationele argument voor God. Als er in ons onmiskenbaar een schreeuw voor rechtvaardigheid is (objectectieve moraal), dan wijst ons dat uiteindelijk uberhaupt op God.
Juist toen ik wat kritischer ging nadenken over bepaalde zaken kwam ik er (vol verbazing) achter dat een geloof in God rationeel gerechtvaardigd kan worden. Ik vind geloof in een God daarom niet paradoxaal en absurd.

Interessant dat er zo verschillend over kan worden gedacht! Begrijp ik je goed dat je zonder rationele en emotionele basis in God gelooft? Wat bedoel je daar precies mee?

[ Bericht 0% gewijzigd door Murvgeslagen op 04-05-2015 09:22:37 ]
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_152255181
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:16 schreef Murvgeslagen het volgende:
Juist toen ik wat kritischer ging nadenken over bepaalde zaken kwam ik er (vol verbazing) achter dat een geloof in God rationeel gerechtvaardigd kan worden. Ik vind geloof in een God daarom niet paradoxaal en absurd.Interessant dat er zo verschillend over kan worden gedacht! Begrijp ik je goed dat je zonder rationele en emotionele basis in God gelooft? Wat bedoel je daar precies mee?
quote:
Juist toen ik wat kritischer ging nadenken over bepaalde zaken kwam ik er (vol verbazing) achter dat een geloof in God rationeel gerechtvaardigd kan worden.
Zo ervaar ik dat ook.

quote:
Ik vind geloof in een God daarom niet paradoxaal en absurd.
Dat is (blijft) het natuurlijk wel voor sommige mensen. Ik hoef alleen maar even te kijken naar enkele jaren voordat ik ging geloven, toen vond ik het ook absurd.
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
  maandag 4 mei 2015 @ 09:35:51 #40
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152255225
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:32 schreef Eficaz het volgende:

[..]

Zo ervaar ik dat ook.

[..]

Dat is het natuurlijk wel voor sommige mensen. Ik hoef alleen maar even te kijken naar enkele jaren voordat ik ging geloven, toen vond ik het ook absurd.
Godsgeloof mag dan in jullie ogen rationeel te rechtvaardigen zijn, het is jullie neem ik aan ook bekend dat de wetenschap zich daar niet mee bezighoudt.

Zien jullie daarin geen paradox? Stellingen die rationeel verdedigbaar zijn zijn over het algemeen wel onderdeel van de wetenschap namelijk. Wat is hier aan de hand? Een atheistisch complot? Of is het wellicht toch niet zo rationeel als jullie denken?

En wat vinden jullie van de mening van Paulus in deze? Romeinen 1:20:

"Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij (de ongelovigen) te verontschuldigen zijn."
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 4 mei 2015 @ 09:36:23 #41
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152255230
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:32 schreef Eficaz het volgende:

[..]

[..]

Zo ervaar ik dat ook.

[..]

Dat is (blijft) het natuurlijk wel voor sommige mensen. Ik hoef alleen maar even te kijken naar enkele jaren voordat ik ging geloven, toen vond ik het ook absurd.
Wat maakte het voor jou absurd?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  maandag 4 mei 2015 @ 09:42:26 #42
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_152255322
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 08:46 schreef Molurus het volgende:
(Net zoals materialisme geen claim is maar de verwerping van dualisme.)
:N materialisme is een claim, ondanks jouw hardnekkige overtuiging dat dat niet zo is.

Zijn er in de academische literatuur ondersteuningen hiervan? Want ik ben het nog nooit tegengekomen. Misschien dat Dennett ooit zoiets geroepen heeft? Mijn punt is in ieder geval dat je vrij uniek bent in je mening wat dit betreft.
  maandag 4 mei 2015 @ 09:46:12 #43
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152255375
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:42 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

:N materialisme is een claim, ondanks jouw hardnekkige overtuiging dat dat niet zo is.
Dan is het een claim die helemaal niemand doet, en is het sowieso niet interessant. Op zijn best is het een dualistische stroman.

quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:42 schreef Terra-jin het volgende:

Zijn er in de academische literatuur ondersteuningen hiervan? Want ik ben het nog nooit tegengekomen. Misschien dat Dennett ooit zoiets geroept heeft? Mijn punt is in ieder geval dat je vrij uniek bent in je mening wat dit betreft.
Ik hoor de term 'materialisme' alleen uit de monden van dualisten komen. Er zijn geen zelfbenoemde materialisten in de betekenis die jij daaraan geeft. (En al zeker Dennett niet.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_152255403
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:42 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

:N materialisme is een claim, ondanks jouw hardnekkige overtuiging dat dat niet zo is.

Dat hangt erg van de formulering af. Datzelfde geldt voor atheïsme trouwens.

"Er zijn geen geldige redenen bekend om in een god te geloven" -> geen claim.
"Er bestaat geen god" -> claim
  maandag 4 mei 2015 @ 09:48:11 #45
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152255421
En evenzo:

"ik heb geen goede redenen om te veronderstellen dat dualisme juist is" --> geen claim
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_152255428
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:48 schreef Molurus het volgende:
En evenzo:

"ik heb geen goede redenen om te veronderstellen dat dualisme juist is" --> geen claim
Check!
  maandag 4 mei 2015 @ 09:50:43 #47
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152255469
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Godsgeloof mag dan in jullie ogen rationeel te rechtvaardigen zijn, het is jullie neem ik aan ook bekend dat de wetenschap zich daar niet mee bezighoudt.

Zien jullie daarin geen paradox? Stellingen die rationeel verdedigbaar zijn zijn over het algemeen wel onderdeel van de wetenschap namelijk. Wat is hier aan de hand? Een atheistisch complot? Of is het wellicht toch niet zo rationeel als jullie denken?
Nee, daarin zie ik geen paradox. Persoonlijk onderscheid ik immers meerdere soorten kennis (die soms lichtelijk overlappen):
- Directe kennis uit het geheel van mijn zintuigen
- Wetenschappelijke kennis
- Rationele en filosofische argumenten

Kennis uit alle drie beschouw ik als rationeel, mijn argumenten voor God bevinden zich hoofdzakelijk in 1) en 3), met een vleugje 2).

quote:
En wat vinden jullie van de mening van Paulus in deze? Romeinen 1:20:

"Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij (de ongelovigen) te verontschuldigen zijn."
Ik ben het met Paulus eens, zoals de wereld tot mij komt is het duidelijk dat de complexiteit en originaliteit buitengewoon is.
En hoeweel dit (deels) te verklaren is door middel van wetenschap, neemt dit niet het begrip weg dat het geheel toch een bijzondere harmonie vertoont. Waar wetenschap de ‘ hoe’ vraag beantwoord, wordt de ‘waarom’ vraag op een andere manier beantwoord.

De manier waarop we de schoonheid van de natuur herken is wat mij betreft daar een voorbeeld van.

Paulus duid hier echter niet op een rationeel skeptisisme wat alles uiteindelijk terug probeert te brengen naar modelletjes. Maar op een direct begrip van de aard van het bestaan.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  maandag 4 mei 2015 @ 09:51:51 #48
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_152255486
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:46 schreef Molurus het volgende:
Dan is het een claim die helemaal niemand doet, en is het sowieso niet interessant. Op zijn best is het een dualistische stroman.
Raar, want in de literatuur wordt de term serieus genomen door beide partijen.

Heb je dat artikel op de SEP al eens doorgelezen?

quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:48 schreef Molurus het volgende:
"ik heb geen goede redenen om te veronderstellen dat dualisme juist is" --> geen claim
Ik heb geen goede redenen om te veronderstellen dat de werkelijkheid geheel tot materie en energie te reduceren is... hoe moet ik dit nu noemen? Het ontkennen van geen claim doen..?
pi_152255494
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:05 schreef vaarsuvius het volgende:
en zo is de cirkel weer rond, geloof is niet rationeel maar vervult een existentiële behoefte en de intelligente gelovigen beseffen dat.
Ik heb nog nooit een gelovige zoiets horen stellen. Dat zou ook raar zijn, aangezien dat neer zou komen op iets als 'ik weet ook wel dat ik mezelf in de maling neem, maar dat geloof ik omdat mijn hersenen dat graag willen'.
  maandag 4 mei 2015 @ 09:55:48 #50
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152255560
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:51 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Raar, want in de literatuur wordt de term serieus genomen door beide partijen.

Heb je dat artikel op de SEP al eens doorgelezen?
Wellicht dat sommige mensen dat theoretisch-filosofisch interessant vinden. Ik constateer slechts dat materialisten, in die betekenis daarvan, geheel niet bestaan. En daarmee is het net zo interessant als andere theoretische filosofieen zoals solipsisme: totaal oninteressant en totaal irrelevant voor dit topic.

quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 09:51 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Ik heb geen goede redenen om te veronderstellen dat de werkelijkheid geheel tot materie en energie te reduceren is... hoe moet ik dit nu noemen? Het ontkennen van geen claim doen..?
Ik zou het incoherent noemen, aangezien het nog steeds ontbreekt aan criteria voor wat er dan wel en wat er dan niet tot materie en energie gerekend zou moeten worden.

Sowieso lijken dualisten heel andere definities te hanteren dan wetenschappers, alleen spreken ze die nooit uit. De definities zijn altijd negatieven. "Het is niet dit, het is niet dat". Dat maakt het in mijn ogen vooral onzin.
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')