abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 7 augustus 2015 @ 21:57:33 #276
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154997021
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 16:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Daar kom je maar op één manier achter; door voorzichtig het kapje om dat stukje kast los te draaien met een geïsoleerde platte schroevendraaier. :)

Er staat krachtgroep op het stickertje wat er onder zit; maar volgens mij is (links) het een aardlekschakelaar (4 polig 40A 0.03A), met (rechts) een fornuisgroep (4 polig C-karakteristiek 16A) erachter.

De KWH meter is in ieder geval een draaistroom meter met een dubbeltelwerk (dag/nacht stroom) 3x230/400V. Dat suggereert toch sterk dat er een 3 fase aansluiting aanwezig is :s)

Is die meest rechtse van de fornuisgroep niet de aardlek?

Nja dat ding maar keertje losdraaien :P

quote:
Heb je enig idee waar deze kabel heen gaat ? Gaat deze kabel nog door het nog aanwezige vroegere boiler relais ? Het is in ieder geval een heule dikke grondkabel; zo op de foto lijkt het wel vijf keer 4 of zelfs 6 mm² o.i.d. :Y
In dit huis heeft altijd een CV gezeten, geen boiler. Of is een boilerrelais iets anders? Het is trouwens vier aderig en de aarde is de mantel. Of tel je die gewoon mee?

Maar stel, die boel is gewoon aangesloten dan voldoet een telefoontje naar Essent dat je 3*25A wil ipv 1*35A en komen en verder geen extra kosten?

Ik kam voor weinig een zaag op 380 overnemen, maar als mij ouders veel kosten moeten maken vrees ik dat ik er weinig aan ga hebben :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 22:39:50 #277
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_154998722
Ik ga onze vlonder afbouwen. Op dit moment loopt er al een grondkabel naartoe (4 aderig). Als ik vanuit dit punt verder wil werken onder de vlonder door naar stopcontacten e.d., moet ik daar dan opnieuw grondkabel gebruiken, of mag dit ook met gewone xmvk? De kabels kan ik bovengronds vastzetten aan de liggers of over het worteldoek leggen.


quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 16:47 schreef Vonkenboer het volgende:

Lokpost
  Moderator vrijdag 7 augustus 2015 @ 22:47:12 #278
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_154999074
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 22:39 schreef Barrah het volgende:
Ik ga onze vlonder afbouwen. Op dit moment loopt er al een grondkabel naartoe (4 aderig). Als ik vanuit dit punt verder wil werken onder de vlonder door naar stopcontacten e.d., moet ik daar dan opnieuw grondkabel gebruiken, of mag dit ook met gewone xmvk? De kabels kan ik bovengronds vastzetten aan de liggers of over het worteldoek leggen.

[..]

Als je de kabels deugdelijk vast kunt zetten langs of aan de liggers dan zou ik gewoon Ymvk kabel gebruiken; dat is qua isolatie van de kabel net even iets dikker en wat weersbestendiger dan Xmvk kabel.

Lasdozen e.d. die je onder de vlonder vloer zet zou ik dan wel gewoon afgieten met giethars e.d. :)
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 23:05:07 #279
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_154999949
Dank voor de razendsnelle reactie VB!
Oke, ymvk kan dus ook.
Scheelt nogal in de kosten per meter, mooi!

Is het gebruik van tiewraps om de kabels vast te zetten een beunoplossing? En moet ik de kabels volledig langs de liggers leiden, of mogen ze ook van ligger naar ligger hoppen?

En dat ymvk dunner is, is geen bezwaar voor gietmoffen, buitenstopcontacten e.d.?

Sorry, veel vragen ;)

Ik ben trouwens van plan de stopcontacten zo veel mogelijk onder traptreden te maken. De stootborden vallen dan over een klein stukje iets terug. Hierdoor komt er geen water op de dozen zonder dat ik lelijke afdakjes hoef te maken. Ik heb dan nog maar één plek waar ik ze echt op de damwand moet zetten. Leek me wel een goed idee.
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 23:09:47 #280
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_155000185
Meh de GPK hebben alleen xmvk en xmvk-as lijkt het. Dat wordt lastig dit weekend.
pi_155006657
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 13:41 schreef derLudolf het volgende:
Kun jij iets zeggen middels deze foto's? :) Oja, de bovenste acht zijn groepen, daaronder twee maal aardlek, een beltrafo en hoofdschakelaar(vlnr). Het kastje ernaast zijn twee extra groepen en een aardlek voor beide ovens. (In de oude keuken zat de oven bij de vaatwasser en koelkast op :') Dit voorjaar hebben ze nieuwe keuken gekregen)
Zoals Vonkenboer al opmerkte is die waar fornuisgroep bij staat, een aardlekschakelaar http://www.hager.nl/produ(...)-a/cda440g/36476.htm
Wel apart trouwens dat die van Hager is en de rest van Eaton.
Ik hoop voor je dat je krachtstroom hebt, altijd makkelijk met zwaardere machines, veel hebben dat niet en daardoor is spul op krachtstroom vaak nog goedkoper op Marktplaats dan met een lichtere motor op 230V.
  Moderator zaterdag 8 augustus 2015 @ 08:25:22 #282
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_155007780
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2015 02:29 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Zoals Vonkenboer al opmerkte is die waar fornuisgroep bij staat, een aardlekschakelaar http://www.hager.nl/produ(...)-a/cda440g/36476.htm
Wel apart trouwens dat die van Hager is en de rest van Eaton.
Ik hoop voor je dat je krachtstroom hebt, altijd makkelijk met zwaardere machines, veel hebben dat niet en daardoor is spul op krachtstroom vaak nog goedkoper op Marktplaats dan met een lichtere motor op 230V.
Oh dat was mij niet duidelijk, dat dat de aardlek was. Geen idee waarom dat een ander merk is. Misschien hergebruikt uit de oude meterkast.

Wat zijn die dingen die trouwens. ¤200/stuk staat op de site van Hager
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_155008686
Dat zijn adviesprijzen op de site van Hager, dat betaalt geen mens.
De eerste de beste op Google heeft hem voor de helft http://www.elektroprijsbr(...)laar+30mA+40A+4polig
pi_155041787
Voordat ik er een heel topic aan ga wijden:

Ik heb hier een luik naar de vliering toe. Aangezien daar een lamp zit die vaak per ongeluk aan blijft staan, wil ik graag een schakelaar die reageert op het openen van het luik of iets dergelijks. Er is geen plek voor een traditionele kastschakelaar dus ik zal iets slimmers moeten vinden. Heeft iemand enig idee of er iets bestaat voor luiken (aan de bovenkant dus)?
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_155041903
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 12:43 schreef Hoplahopla het volgende:
Voordat ik er een heel topic aan ga wijden:

Ik heb hier een luik naar de vliering toe. Aangezien daar een lamp zit die vaak per ongeluk aan blijft staan, wil ik graag een schakelaar die reageert op het openen van het luik of iets dergelijks. Er is geen plek voor een traditionele kastschakelaar dus ik zal iets slimmers moeten vinden. Heeft iemand enig idee of er iets bestaat voor luiken (aan de bovenkant dus)?
http://www.klikaanklikuit(...)eetcontact-amst-606/

Die dan in combinatie met een lampschakelaar. Bv een die je tussen de fitting zet.
pi_155041948
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2015 12:46 schreef Makrolon het volgende:

[..]

http://www.klikaanklikuit(...)eetcontact-amst-606/

Die dan in combinatie met een lampschakelaar. Bv een die je tussen de fitting zet.
Het moet wel onderhoudsvrij zijn, dus mechanisch en geen batterijen of voeding.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
  Moderator zondag 9 augustus 2015 @ 12:55:55 #287
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_155042224
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 12:43 schreef Hoplahopla het volgende:
Voordat ik er een heel topic aan ga wijden:

Ik heb hier een luik naar de vliering toe. Aangezien daar een lamp zit die vaak per ongeluk aan blijft staan, wil ik graag een schakelaar die reageert op het openen van het luik of iets dergelijks. Er is geen plek voor een traditionele kastschakelaar dus ik zal iets slimmers moeten vinden. Heeft iemand enig idee of er iets bestaat voor luiken (aan de bovenkant dus)?
Heb je een foto van de situatie ? :)
pi_155042288
Kan je over latex nog gewoon tegelen?

Ik moet nog steeds iemand regelen om mijn keuken te betegelen. De tegels liggen zelfs al klaar. Maar ik begin me na drie jaar nu toch wel te storen aan die kale gipsplaten. Dat ik er een emmertje latex tegen wil smeren. Dan is het op zijn minst wit.
pi_155042360
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 12:55 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Heb je een foto van de situatie ? :)
Foto zal niet zoveel toevoegen, maar ik zal het proberen te beschijven:

Het luik is een houten luik van iets meer dan een centimeter dik. Hij scharniert in een balk aan de achterkant en wordt omringt door balken van ruim 10 centimeter hoog. Een schakelaar plaatsen is dus niet mogelijk, want er geen ruimte. Het luik gaat omhoog open, dus naar binnen toe. Ik wil niet in de balken gaan lopen bikken als dat niet absoluut noodzakelijk is. Het zijn geen dragende balken aan de zijkant van het luik, maar het is gewoon niet mijn intentie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hoplahopla op 09-08-2015 13:06:07 ]
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_155042598
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 13:00 schreef Hoplahopla het volgende:
niet absoluut noodzakelijk is. Het zijn geen dragende balken aan de zijkant van het luik, maar het is gewoon niet mijn intentie.
Neem een lamp met bewegingssensor en inbouwde tijdschakelaar:

heb zelf 2x deze hangen:
https://www.conrad.nl/nl/(...)60-w-wit-575587.html
pi_155042631
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 13:08 schreef bartos het volgende:

[..]

Neem een lamp met bewegingssensor en inbouwde tijdschakelaar:

heb zelf 2x deze hangen:
https://www.conrad.nl/nl/(...)60-w-wit-575587.html
Nah. Dat kost stroom en is ook wel erg veel van het goede voor een luik dat eens per maand open gaat normaliter.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_155042814
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 13:09 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Nah. Dat kost stroom en is ook wel erg veel van het goede voor een luik dat eens per maand open gaat normaliter.
Tjah 0.1 watt sensor daar ga je bijna dood van.........

Maar goed omdat je graag moeilijk doet kan je ook nog een schakelaar met timer installeren:
https://www.conrad.nl/nl/(...)functie-1289402.html
pi_155070657
Mijn buitendeur naar de tuin klemt nogal, het is een kunststofdeur naar de achtertuin. Waarvan het slot 3 plaatsen in het kozijn valt

Nu heb ik echter het probleem dat deze deur ontzettend klemt als ik hem in het slot wil draaien. Ik moet met mijn volle gewicht (als ik binnen sta) aan de klink hangen om de sleutel te kunnen omdraaien.

Ik heb schanieren welke hier op lijken:

Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen? en hoe kan ik het beste de schanieren afstellen?
  maandag 10 augustus 2015 @ 11:14:40 #294
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155071413
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 10:34 schreef dj_ko het volgende:
Nu heb ik echter het probleem dat deze deur ontzettend klemt als ik hem in het slot wil draaien. Ik moet met mijn volle gewicht (als ik binnen sta) aan de klink hangen om de sleutel te kunnen omdraaien.
Als je er met het scharnierniet uitkomt kan je met een vijltje de opening in het kozijn iets verlagen.
censuur :O
  maandag 10 augustus 2015 @ 19:05:45 #295
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_155087638
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 11:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als je er met het scharnierniet uitkomt kan je met een vijltje de opening in het kozijn iets verlagen.
Zou ik bij kunststof kozijnen niet doen. Want krassen. Kunststof deur is meestal ook kunststof kozijnen.
pi_155088329
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2015 19:05 schreef Barrah het volgende:

[..]

Zou ik bij kunststof kozijnen niet doen. Want krassen. Kunststof deur is meestal ook kunststof kozijnen.
Het zijn idd kunststof kozijnen, dus uitvijlen gaat hem niet worden.
pi_155089177
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2015 19:27 schreef dj_ko het volgende:

[..]

Het zijn idd kunststof kozijnen, dus uitvijlen gaat hem niet worden.
Slotgat uitvijlen that is... Zit ongetwijfeld een stalen frame in het kozijn
  woensdag 12 augustus 2015 @ 10:07:53 #298
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_155142111
Weet iemand hoe zo'n lampje heet? En misschien nog wel belangrijker, hoe ik hem in godsnaam los krijg?

Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_155142201
Volgens mij zit die er tussen geklemd..

Is zo'n lampje: http://www.lampenlicht.nl(...)-78mm-100w-130w.html
  woensdag 12 augustus 2015 @ 10:15:04 #300
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_155142278
Ik heb echt vanalles geprobeerd tot het punt dat ik dacht als ik nu nog meer kracht zet trek ik dat hele ding kapot.

Al gezocht op buishalogeen bevestigen ed en daar staat vrij simpel inschuiven en klikken, nou dat wil echt niet. :')
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')