Etappe 1: San Lorenzo al Mare - Sanremo, 17,6 km (TTT)![tappa_dettagli_tecnici_planimetria_01.jpg?v=20150423125849]()
![tappa_dettagli_tecnici_altimetria_01.jpg?v=20150415150605]()
Zoals wel vaker de laatste jaren begint de Giro met een ploegentijdrit. Deze keer een ploegentijdrit van bijna 18 kilometer op bekend terrein. De start is in San Lorenzo al Mare, waar Lampre om 15:10 het spits mag afbijten. San Lorenzo is een heel klein dorpje aan de Ligurische kust, met amper 1500 inwoners. Het is de eerste keer dat de Giro hier langskomt. Bijzonderheden heeft San Lorenzo al Mare niet echt, maar dat hoeft ook niet echt, want daar aan de kust is het al snel fraai.
![SAN_LORENZO_AL_MARE__ITALY_964941628_big.jpg]()
Het bijzondere aan deze ploegentijdrit is dat de renners een groot deel van het parcours over een fietspad moeten. Een pista ciclabile noemen ze dat dan in Italië. Dit fietspad heet de Cycling Riviera. Klinkt natuurlijk een beetje eng en gevaarlijk dit, met negen man over een fietspad, maar dat valt in de praktijk nog wel mee. Het is een tweebaansfietspad, dus toch nog wel redelijk breed. Niet zo breed als een normale weg, maar over het algemeen prima te doen. Een ander puntje van aandacht is dat de renners een paar keer door een tunnel moeten. Deze tunnels zijn wel verlicht, maar het dragen van een zonnebril is tijdens deze TTT af te raden. De eerste tunnel is al bijna meteen na de start en is 1,5 kilometer lang. Deze tunnel kent eigenlijk totaal geen bochten en zal dus geen enkel probleem opleveren. Alleen voor ons als kijkers is het vervelend, want zodra ze in Italië in een tunnel rijden valt spontaan de verbinding weg, of ze moeten ineens mee met hun tijd zijn gegaan bij de Rai.
© 2011 GoogleNa dit tunneltje mogen de renners een paar kilometer langs de kust fietsen, over redelijk rechte wegen. Pittoresk uitzicht, maar ze zullen geen tijd hebben om daar van te genieten want als de wind hier een beetje in de rug staat zijn ze voor ze het weten al in Sanremo. De renners moeten wel door een aantal dorpjes en daar zijn wel wat bochten te vinden, maar in principe mag dat geen problemen opleveren. Best overzichtelijk allemaal en en de weg is nog niet eens zo heel smal.
![1kZyOlm.png]()
De renners zijn nu al voorbij de Cipressa en ook al voorbij de Pompeiana. Het klimwerk slaan we vandaag nog even over, het is langs de kust zo vlak als een biljartlaken. We blijven vrolijk over het fietspad scheuren op weg naar Arma di Taggia. Daar is een eerste tijdsopname, na 10 kilometer. In dit dorpje mogen de renners ook even het fietspad verlaten, maar na een meter of 500 zijn ze weer terug bij af. De renners gingen de hele tijd naar het westen, maar nu even een stukje naar het zuiden. Wind staat dan anders en dat schijnt de afgelopen dagen op dit stuk tegenwind te zijn geweest. Kan dus wel een interessant punt zijn, maar na een paar kilometer is het weer richting het westen, richting Sanremo. In Arma di Taggia is ook nog een tunneltje, maar die is niet zo lang. Wel een mooi tunneltje, niets meer aan doen.
![jmVB1xF.png]()
De renners blijven de hele tijdrit de kust volgen en komen nog wel een paar bochten tegen, maar echt gevaarlijke punten zijn niet te vinden. Het wordt pas spannend bij de derde tunnel, daar zit een paar bochten in en die is vrij donker. Mag met een goede verkenning alsnog geen probleem zijn. Na dit tunneltje zijn de renners al bijna in Sanremo. We fietsen nu in de buurt van de Poggio maar ook die laten we rechts liggen. Ach, een beetje cruisen langs de Ligurische kust is ook prima.
![XvxepI9.png]()
Na dit tunneltje is het eigenlijk helemaal rechtdoor naar Sanremo. Nog wel een vierde tunneltje, maar dat is bijna het benoemen niet waard. Na dit tunneltje zijn de renners dan eindelijk in het roze gekleurde Sanremo, dat we natuurlijk vooral kennen Milaan - San Remo, La Primavera. Toch is het voor de Giro ook een onbekende plaats, 11 keer eerder eindigde een etappe in deze stad met 55.000 inwoners. Voor het laatst in 2001, toen Pietro Caucchioli won. Andere renners die ooit hebben gewonnen in Sanremo zijn o.a. Stephen Roche en Miguel Poblet, die sowieso wel iets met Sanremo had, hij won ook twee keer Milaan - San Remo.
![gl4laAT.jpg]()
In de finale zijn er nog een paar bochten, maar ook dit hoeft geen problemen op te leveren. De laatste 500 meter mogen de renners nog even van het fietspad op, over een normale weg. De fisish is tussen de palmbomen op de Lungomare Italo Calvino, waar Milaan - San Remo de laatste jaren eindigde, tot men dit jaar besloot om weer te finishen op de Via Roma. Alexander Kristoff is de laatste die hier mocht juichen.
![323-PIC445392247-640.jpg]()
Het blijft morgen waarschijnlijk de hele dag droog, dat is dus al een betere start dan de Giro van vorig jaar, toen het nogal rotweer was, maar wat wil je in Noord-Ierland. Een graad of 20, dat is wel aangenaam. Een beetje wind, maar waarschijnlijk niet dusdanig dat de renners daar veel van merken. Je zit natuurlijk wel langs de kust, dus altijd een beetje wind. Voor een deel in de rug en voor een deel tegen waarschijnlijk. Geen beslissende factor denk ik, hoewel het door de wind in de rug wel eens een hele snelle ploegentijdrit kan worden. Sowieso toch wel een ploegentijdrit die vooral om kracht zal gaan, niet echt een heel ingewikkeld parcours. Beetje opletten in de tunnels en die paar bochten in de gaten houden, maar toch ook flinke stukken rechtdoor knallen.
Dan snel door naar mijn favoriete onderdeel van de voorbeschouwing: de voorspelling. Dit ging vorig jaar zo goed dat ik er gewoon mee doorga. Het is dus een ploegentijdrit die niet echt enorm technisch is, dus de ploeg met de meeste erkende hardrijders gaat winnen. Dan komen we natuurlijk al snel uit bij onze vrienden uit Australië.
1. Orica GreenEDGE. Ja, deze jongens kunnen wel aardig fietsen. Hebben nu ook weer een ploeg vol hardrijders met uitzondering van een Colombiaantje. Dat is wel een beetje een punt van aandacht, want deze Colombiaan kan wel aardig klimmen en misschien hebben ze bij Orica de illusie dat hij voor een goed klassement kan gaan. Dan wordt het geen toptijdrit van Orica, want Johan Esteban wappert er normaal bij de start al af. Als ze hem vooral voor een rit willen laten gaan is er niets aan de hand en blazen ze met Matthews, Durbridge, Hepburn, Gerrans en natuurlijk Weening iedereen weg.
2. Tinkoff-Saxo. Dit gaat echt hilarisch worden. Die mafkees van een Oleg Tinkov in de auto, die scheuren met 100 kilometer per uur door Italië heen. Dat wordt een topprestatie, ook een aantal getectyleerde hardrijders natuurlijk. Een Boaro, een Rogers, Kreuziger, Tosatto, Bertje zelf en misschien staat RoboBasso weer op.
3. Sky. Die hebben natuurlijk ook weer een belachelijk team. Kiryienka en Siutsou zijn op de brommer, dan nog Lollerporte erbij, Eisel, König, Puccio, ga maar door. Nieve roept nu al om zijn moeder.
4. Movistar. Altijd goed in een ploegentijdrit en toch best een aardig team ook weer. Intxausti heeft zich een maand teruggetrokken in Andorra en schijnt nog nooit zo dun te zijn geweest. Die gaat vliegen in de bergen, wat ik je brom. Jesus Herrada erbij, Ion Izagirre, Amador, Visconti. Prima team, dat zijn allemaal jongens die wel een TTT kunnen rijden.
5. Astana. De mannen van Aru gaan natuurlijk ook vliegen. LL Sanchez, Rosa, Kangert, Cataldo, Tiralongo. Dan kom je wel een heel eind waarschijnlijk. Aru gaat zweven met zijn verloren kilo's.
Normaal moet je altijd Etixx noemen als het om een ploegentijdrit gaat, maar die hebben nu op papier niet echt een indrukwekkende ploeg. Hoeft niets te zeggen, kunnen het alsnog goed doen, maar ik verwacht dat de andere ploegen het toch net even beter doen.
LAMPRE - MERIDA 15.10'00"
AG2R LA MONDIALE 15.15'00"
ANDRONI-SIDERMEC 15.20'00"
ASTANA PRO TEAM 15.25'00"
NIPPO - VINI FANTINI 15.30'00"
TREK FACTORY RACING 15.35'00"
BARDIANI CSF 15.40'00"
BMC RACING TEAM 15.45'00"
TEAM SKY 15.50'00"
ETIXX - QUICK-STEP 15.55'00"
TEAM GIANT - ALPECIN 16.00'00"
IAM CYCLING 16.05'00"
MOVISTAR TEAM 16.10'00"
SOUTHEAST 16.15'00"
CCC SPRANDI POLKOWICE 16.20'00"
ORICA GREENEDGE 16.25'00"
TEAM LOTTO NL - JUMBO 16.30'00"
LOTTO SOUDAL 16.35'00"
TEAM KATUSHA 16.40'00"
TINKOFF SAXO 16.45'00"
TEAM CANNONDALE - GARMIN 16.50'00"
FDJ 16.55'00''