abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 april 2015 @ 23:43:49 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152112261
Oftewel 'the elephant in space the room.'

In space fakery is er naast ISS nog een ander leuk/interessant struikelblok, namelijk GPS satellieten. Ruimtevaart bestaat niet, dat is hun beginpunt van het hele argument. NASA en de rest van de wereld heeft het bij elkaar verzonnen om [redenen]. Voor geld kan het niet zijn want de budgetten zijn relatief laag en om de fakery in stand te houden moet men aardig wat voor elkaar boksen, vliegtuigen permanent rond laten vliegen, al decennia door CGI het publiek voor gek zetten en internationaal onderhandelen zodat bijvoorbeeld Iran ook braaf mee doet met hun grote vriend de VS en de rest van het westen/oosten/noorden/zuiden

De officiële lezing is makkelijk te vinden op wikipedia, leuk beginpunt.

http://en.wikipedia.org/wiki/GPS_%28satellite%29

quote:
A GPS satellite is a satellite used by the NAVSTAR Global Positioning System (GPS). The first satellite in the system, Navstar 1, was launched February 22, 1978. The GPS satellite constellation is operated by the 50th Space Wing of the United States Air Force.

The GPS satellites circle the Earth at an altitude of about 20,000 km and complete two full orbits every day.[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_GPS_satellites

Er zijn legio satellieten om bij te houden met smartphone apps, die kan je natuurlijk niet zien dus dat zou verdenking op kunnen roepen. Ik kan ook zeggen dat ik een satelliet de lucht in heb geschoten en dat deze nu richting uranus gaat (Leuker in het Engels :{ ) maar waarom zou iemand mij geloven?

Sommige mensen hebben dezelfde houding met alles wat er (misschien niet) in de ruimte is. Daarom is GPS ook zo interessant want het geeft overal op de wereld je precieze locatie terug, maakt niet uit waar je bent.

Als het geen satellieten zijn, wat dan wel. Ockhams scheermesje werkt ook wanneer iets voor jou onwaarschijnlijk is terwijl het voor de rest niet zo is om tot de meest logische conclusie te komen. Voor de grote meerderheid is ruimtevaart een gegeven, voor een uitgesproken minderheid niet.

Even een paar regels.

• Alleen GPS satellieten worden hier besproken, niks anders.
• Niet op de persoon spelen
• Als je een hypothese hebt moet je die met hand en tand blijven verdedigen of toegeven dat je er naast zit als deze onherroepelijk naar het land der fabelen wordt verwezen.
• Geen cirkelredenaties. 'het kan niet dus is het niet zo omdat het niet kan', leg maar uit waarom het niet kan.
• Niet hameren. Leg uit waarom iets onzin is volgens jou en als daar geen weerwoord op komt is het in orde, laat de lezer maar beslissen wie er gelijk heeft.
• Alleen volzinnen en geen betekenisloze oneliners.
• Discussier de post en niet de persoon, hou het zo neutraal mogelijk, niks denigrerends. Als het te lastig voor je is post je maar niet.

Have fun. Hou het leuk, ik ben benieuwd.

Voor al het overige spacefakery: BNW / Fakery in Space #2

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 04-05-2015 20:34:12 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_152112514
Leuk! (en hopelijk interessant)
Nog een kleine toevoeging; Ruimtevaart ontkennen en dan geen alternatieve verklaring voor GPS hebben gaat niet samen.
  dinsdag 28 april 2015 @ 23:55:45 #3
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152112525
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 23:55 schreef nikao het volgende:
Nog een kleine toevoeging; Ruimtevaart ontkennen en dan geen alternatieve verklaring voor GPS hebben gaat niet samen.
Dat is het uitgangspunt inderdaad.
Vrijheid
  dinsdag 28 april 2015 @ 23:56:26 #4
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_152112538
Niet persoonlijk maar wat is het verschil met dit topic en fakery in space?
Bedoel we hebben ook al een moonhoax topic en de meeste maanlanding ontkenners beweren namelijk ook dat we nog niet de ruimte in kunnen, het raket in space probleem.

Mooie OP hoor dat wel! ^O^
Er staat nog een vraag voor u open!!
  dinsdag 28 april 2015 @ 23:57:38 #5
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_152112567
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 23:55 schreef nikao het volgende:
Normaal kom ik hier nooit maar dit topic heeft mijn interesse ook, even volgen.
UI Made bij VanilleKwark.
  dinsdag 28 april 2015 @ 23:58:30 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152112585
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 23:56 schreef theguyver het volgende:
Niet persoonlijk maar wat is het verschil met dit topic en fakery in space?
Bedoel we hebben ook al een moonhoax topic en de meeste maanlanding ontkenners beweren namelijk ook dat we nog niet de ruimte in kunnen, het raket in space probleem.

Mooie OP hoor dat wel! ^O^
Even hyperfocus op dit ene specifieke onderwerp, kijken wat er van komt.
Vrijheid
  dinsdag 28 april 2015 @ 23:58:40 #7
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_152112589
offtopic, voor overige twijfels: BNW / Fakery in Space #2

[ Bericht 93% gewijzigd door jogy op 29-04-2015 00:03:01 ]
UI Made bij VanilleKwark.
  woensdag 29 april 2015 @ 00:08:58 #8
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_152112782
GPS is beremoeilijk; Einstein's relativiteitstheorie nodig om de correcte gegevens te krijgen en zo (geostationaire satellieten in een omloopbaan hebben een hoge hoeksnelheid, vandaar). Als je NEP GPS zou willen doen, met vliegtuigen of zo iets, dan moet je dus die vliegtuigen regelmatig laten aflossen; de zenders moeten dus TIJDENS DE VLUCHT overschakelen (omdat GPS ontvangers redelijk beperkt zijn, het zou anders erg opvallen).

Occam's scheermes gevalletje, inderdaad; een echt GPS systeem is logischer dan een nep omdat nep lastiger is.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_152112812
Er moet een upper limit zijn tot waar de mens kan komen. Dat zou ook de hoogte van die GPS-satellieten moeten zijn, als die 'readings' allemaal echt zijn.

Waar die upper limit ligt, zou interessant zijn ooit es in te duiken.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 29 april 2015 @ 00:14:24 #10
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_152112883
[editDiscussier de post en niet de persoon, hou het zo neutraal mogelijk, niks denigrerends. Als het te lastig voor je is post je maar niet.

Dus: Het onderwerp bediscussiëren en niets anders. Ontopic, inhoudelijk op het onderwerp en anders lees je maar gewoon mee]

[ Bericht 87% gewijzigd door jogy op 29-04-2015 00:18:18 ]
  woensdag 29 april 2015 @ 00:16:37 #11
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_152112919
Heeft wederom niets met GPS te maken.

[ Bericht 95% gewijzigd door jogy op 29-04-2015 00:19:15 ]
  woensdag 29 april 2015 @ 00:21:33 #12
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152112997
Dit is dus geen nieuw space fakery topic hé. Specifiek en alleen over GPS, verder niets. Niet de grootte van de ruimte, niet ISS, niet mensen in de ruimte, niet hoe BNW er op reageert. Het hoeft geen snelpost topic te worden, voor mijn part doen we er een jaar over. Ontopic of je post wordt verwijderd, maakt me niet uit hoe interessant die is.

GPS en eventuele alternatieven. Niks anders.
Ik ga nu pitten en morgen desnoods opschonen, ik hoop niet dat hier de oplossing voor wereldoorlog staat dan want dat gaat weg. Onherroepelijk de vergetelheid in, en dan is het je eigen schuld dat we nog eeuwenlang mensen laten sterven door kogels en explosieven omdat je niet geluisterd hebt naar de toch best wel duidelijke regels in de openingspost.
Vrijheid
pi_152113075
quote:
14s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:10 schreef El_Matador het volgende:
Er moet een upper limit zijn tot waar de mens kan komen. Dat zou ook de hoogte van die GPS-satellieten moeten zijn, als die 'readings' allemaal echt zijn.

Waar die upper limit ligt, zou interessant zijn ooit es in te duiken.
Waarom zou er uberhaupt een upper limit zijn? en waarom zou dat de hoogte van de GPS-satellieten moeten zijn?
pi_152113116
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:26 schreef nikao het volgende:

[..]

Waarom zou er uberhaupt een upper limit zijn? en waarom zou dat de hoogte van de GPS-satellieten moeten zijn?
Upper limit voor raketten.

GPS heeft een flinke spread dus hoogte.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_152113149
quote:
12s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Leg uit?

quote:
gem. 20.200 kilometer.
pi_152113195
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:33 schreef nikao het volgende:

[..]

Leg uit?

[..]

gem. 20.200 kilometer.
Zie Fakery in Space.

Dat wordt geclaimd, hoe weet je of dat waar is?

woensdag 29 april 2015 @ 00:37:38 #17
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152113225
quote:
12s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Als de upper limit 20000 kilometer is zit het al 10000 kilometer in de daadwerkelijke ruimte dus als GPS uit satellieten bestaat dan is ruimtevaart verder geen probleem.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Exosfeer
Vrijheid
  woensdag 29 april 2015 @ 00:39:10 #18
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152113243
quote:
15s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:35 schreef El_Matador het volgende:
Mijn GPS werkt, dus iets pingt mijn precieze lokatie terug, wat is het alternatief?
Vrijheid
pi_152113252
quote:
14s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:37 schreef jogy het volgende:

[..]

Als de upper limit 20000 kilometer is zit het al 10000 kilometer in de daadwerkelijke ruimte dus als GPS uit satellieten bestaat dan is ruimtevaart verder geen probleem.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Exosfeer
Precies en omdat ik die ruimtevaart niet geloof, moet die upper limit duidelijk lager liggen. Meer rond de 100-200 km, zou ik zeggen.

woensdag 29 april 2015 @ 00:39:56 #20
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_152113260
Wat is GPS?

GPS staat voor Global Positioning System. Dit is een satelliet navigatiesysteem dat
ontwikkeld is in opdracht van het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Het systeem
geeft continu satellietsignalen door, daardoor weet je precies waar je je bevindt op
aarde.

Techniek
GPS werkt op basis van 24 satellieten die 2x per dag om de aarde heen draaien in
een vaste baan op een afstand van ruim 20.000 kilometer. 21 van deze satellieten
zijn op dit moment operationeel. Hierbij geven ze continu informatie door naar de
aarde.

GPS-satellieten hebben atoomklokken die de tijd met uiterste precisie meten. De
tijdinformatie is geplaatst in de codes die de satellieten uitzenden, zodat de
ontvanger constant de tijd kan bepalen wanneer het laatste signaal is uitgezonden.
Het signaal bevat data die een ontvanger gebruikt om de locaties van de satellieten
te bepalen, en om correcties te maken die nodig zijn voor een nauwkeurige
positionering.
De ontvanger gebruikt het tijdsverschil tussen de ontvangst van het signaal en de
uitzendtijd om de afstand tot de satelliet te bepalen. De ontvanger moet rekening
houden met vertragingen die veroorzaakt worden door de atmosfeer. Met drie
afstanden tot drie satellieten en de tijd wetende van de satelliet, wanneer het laatste
signaal was uitgezonden, kan de ontvanger de driedimensionale positie bepalen.
De gebruiker kan de afstanden ook direct bepalen, dan moet de gebruiker echter wel
een atoomklok hebben die gesynchroniseerd is met het GPS systeem. Door nog een
meting van een extra satelliet te nemen, hoeft de gebruiker geen atoomklok te
hebben. Het resultaat is dat de ontvanger van vier satellieten het signaal gebruikt om
de breedte, lengte, hoogte en tijd te berekenen.
GPS heeft drie segmenten: ruimte, controle en gebruiker. Tot het ruimte segment
behoren de satellieten en de Delta-raketten die de satellieten van Cape Canaveral in
Florida, USA lanceren. GPS-satellieten vliegen in circulaire banen rond de aarde op
17440 km hoogte, elke ronde duurt 12 uur. De banen zijn gekanteld ten opzichte van
de evenaar met 55º, om de dekking in het poolgebied te garanderen. Aangedreven
door zonnecellen, corrigeren de satellieten zich voortdurend om de zonnecellen
richting de zon te krijgen en de antennes richting de aarde. Elke satelliet heeft vier
atoomklokken.

Het controlesegment bevat het ‘master-control station’ op Falcon Air Force Base in
Collorado Springs, USA. Er zijn ook controle stations op Falcon Air Force Base,
Hawaï, Ascencion Island in de Atlantische Oceaan, Diego Garcia in de Indische
Oceaan en Kwajalein Island in de Grote Oceaan. Het controlesegment gebruikt
metingen vergaderd door de controlestations, om het gedrag te bepalen van elke
satelliet baan en zijn tijd. Deze voorspellingsdata is gekoppeld aan de data die
uitgezonden wordt door de satellieten naar de gebruikers. Het controlesegment
verzekert ook dat de GPS satellietbanen binnen de limieten en dat de klokken niet te
veel afwijken van het gestelde gedrag.
Gebruik
Het derde segment is de gebruiker zelf. GPS wordt vooral gebruikt door wandelaars,
zeevaarders en in de auto. Als je bijvoorbeeld GPS gebruikt in combinatie met een
autorouteplanner dan kan dat programma precies aanwijzen waar jij naartoe moet.
GPS kan ook je snelheid uitrekenen. Een GPS kan ook de nauwkeurigheid van
zichzelf in meters uitdrukken. Als je bijvoorbeeld beweegt en dan ook blijft bewegen
is het moeilijker om heel nauwkeurig te zijn dan dat je stil staat.
Als GPS door bedrijven gebruikt wordt kunnen de bedrijfswagens worden
aangesloten op een bepaald netwerk waarmee dan op de thuisbasis kan worden
gekeken waar de auto zich bevindt. Dit wordt vooral toegepast bij de politie,
brandweer en ambulances. Pakketdiensten weten precies de kortste weg naar een
afleveradres.

GPS wordt verder ook heel erg veel door het leger gebruikt. Dit wordt onder andere
toegepast bij een raketafweersysteem en het aanvallen van landdoelen vanuit de
lucht. Er zit er geen GPS-systeem in de raket maar in het vliegtoestel dat de
dropping uitvoert. Militaire GPS systemen zijn opgenomen in straaljagers,
bommenwerpers, tankvliegtuigen, helikopters, schepen, onderzeeërs, tanks, jeeps
en individuele soldaat uitrustingen. Tot het militaire gebruik behoren ook doel
bepalingen, ‘smart’ weapons en rendez-vous plekken.
Ook voor landmeters is GPS een belangrijk hulpmiddel. Het kan dagen of zelfs
weken te sparen, vergeleken bij standaard methodes. GPS wordt ook gebruikt door
vliegtuigen en schepen door ‘en route’ navigatie, om vliegvelden en havens te
naderen.
Met een methode genaamd ‘precision farming’ wordt GPS gebruikt om het gebruik
van (kunst)mest en bestrijdingsmiddelen te controleren.
GPS in de loop van de tijd

De geschiedenis van GPS begon nadat de Sputnik in 1957 werd gelanceerd.
Sommige mensen realiseerden zich dat de radiotransmissie van een satelliet in een
vooraf gedefinieerde baan om de aarde een indicatie van de plaats kon geven voor
een ontvanger die zich op de grond bevond.
Het Amerikaanse leger ging met deze vinding aan de gang. In 1974 werd de eerste
GPS satelliet in een baan rond de aarde gebracht. In de 2e helft van de jaren
zeventig en aan het begin van de jaren tachtig werd verder gewerkt met het lanceren
en testen van de satellieten. In 1993 waren alle 24 satellieten beschikbaar. Het GPS
werd ook beschikbaar gesteld voor civiel gebruik.
Probleem hierbij was dat het systeem foute informatie verzond. Dit om te voorkomen
dat andere landen nauwkeurig gebruik kunnen maken van het systeem dat voor het
Amerikaanse leger is ontworpen. In 1996 zijn deze fouten echter uit het signaal
gehaald zodat iedereen GPS met grote precisie kan gebruiken.

Met 24 GPS satellieten in ontwerpfase, aanvullende satellieten die klaar staan om
gelanceerd te worden en contracten die al gesloten zijn om ervoor te zorgen dat er in
de komende tijd ook nog satellieten aanwezig zullen zijn, zal GPS een groot aandeel
hebben in de internationale ruimtevaart organisatie. GPS zal ook mogelijkheden
voortbrengen om de veiligheid te vergroten en het benzinegebruik te verminderen.

http://www.vssd.nl/hlf/PDFs/a032.pdf
http://home.planet.nl/~kpt9/gpspubl.htm
http://home.hetnet.nl/~m_feenstra/
http://www.scholieren.com/
pi_152113272
quote:

[..]

Zie Fakery in Space.

Omdat ik geen alternatieve verklaring voor GPS heb, en verder geen enkele reden zie om hier aan te twijfelen. Ik heb het niet zelf nagerekend, maar gezien de eisen die je hebt aan de satellieten om overal en altijd GPS te kunnen gebruiken is de hoogte 1 variabele. Met de keus (of eis?) voor een bepaalde omloopsnelheid (halve sidereal dag) en x-aantal satellieten altijd in line of sight kom je op deze hoogte uit.

Feel free om er gaten in te schieten en met je alternatieve verklaring te komen...
pi_152113280
quote:
12s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Precies en omdat ik die ruimtevaart niet geloof, moet die upper limit duidelijk lager liggen. Meer rond de 100-200 km, zou ik zeggen.
dat is de boel omdraaien en ik hoop dat je het omgekeerde bedoelt?
pi_152113321
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:41 schreef nikao het volgende:

[..]

dat is de boel omdraaien en ik hoop dat je het omgekeerde bedoelt?
Nee, ik draai niks om. Ik zoek een alternatieve verklaring voor GPS op een "acceptabele" hoogte. Net als jogy.

pi_152113368
quote:
15s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:43 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, ik draai niks om. Ik zoek een alternatieve verklaring voor GPS op een "acceptabele" hoogte. Net als jogy.
Maar je redeneert dat je een upper limit nodig hebt die lager ligt dan space OMDAT je niet in ruimtevaart gelooft? Dat is de boel omdraaien. Als de upper limit niet bestaat (waarom zou het uberhaupt? :?), dan heb jij dus 1 reden minder om niet in ruimtevaart te geloven.
Tenminste, zo zou het werken mits je open staat voor feiten en het aanpassen van je meningen en geloof op basis van die feiten.
  woensdag 29 april 2015 @ 00:50:01 #25
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_152113421
quote:

[..]

Zie Fakery in Space.

Meten is weten :Y
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')