Kun je nagaan wat een gevolgen zo'n crash kan hebben tijdens de race. Benieuwd wat ze nu gaan doen, want opstijgende auto's is wel het laatste wat je kunt gebruiken bij een crash.quote:Op donderdag 14 mei 2015 23:32 schreef sasquatsch het volgende:
Newgarden net zo'n zelfde ongeluk. Die wagens gaan stijgen zodra ze achterwaarts gaan.
Dat ze achterwaarts stijgen is op zich wel logisch toch, met een aero package wat gemaakt is voor downforce vooruit krijg je upforce als t omdraait Maar zijn die bakken niet gewoon te licht geworden? Wat zou zo'n Indycar motor wegen... Als je ze zo ziet vliegen niet veel denk ik.quote:Op donderdag 14 mei 2015 23:32 schreef sasquatsch het volgende:
Newgarden net zo'n zelfde ongeluk. Die wagens gaan stijgen zodra ze achterwaarts gaan.
quote:Op donderdag 14 mei 2015 23:32 schreef sasquatsch het volgende:
Newgarden net zo'n zelfde ongeluk. Die wagens gaan stijgen zodra ze achterwaarts gaan.
Nou ja, dit was niet echt een opstijgende auto... Meer een flip. Natuurlijk ook vervelend en gevaarlijk, maar dit hou je niet tegen in een formule auto. Newgarden's probleem begon op het moment dat de linker wielen verdwenen. Daardoor helt de auto natuurlijk naar opzij, wat er voor zorgt dat er meer lucht onder de vlakke bodemplaat kan die aan de linkerkant tegen gehouden wordt door de minder ruimte. Dat zorgt voor meer druk onder de rechterkant van de auto, wat hem effectief ondersteboven duwt.quote:Op donderdag 14 mei 2015 23:40 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Kun je nagaan wat een gevolgen zo'n crash kan hebben tijdens de race. Benieuwd wat ze nu gaan doen, want opstijgende auto's is wel het laatste wat je kunt gebruiken bij een crash.
Als ik de beelden van Helio terugkijk lijkt hij helemaal niet met een full wicker te rijden, alleen de 3 hogere plaatjes. De wicker over de hele lengte van de neus lijkt er bij hem niet op te zitten, en ik zie ook niet dat zijn neus op de plek het asfalt raakt.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 09:29 schreef Atreidez het volgende:
http://www.motorsport.com(...)er-castroneves-crash
Newgarden is ook een chevy.. Zou t zo merkgebonden zijn?
712 kg in totaal, waarvan zo'n 110 kg voor de motor.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 08:54 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Dat ze achterwaarts stijgen is op zich wel logisch toch, met een aero package wat gemaakt is voor downforce vooruit krijg je upforce als t omdraait Maar zijn die bakken niet gewoon te licht geworden? Wat zou zo'n Indycar motor wegen... Als je ze zo ziet vliegen niet veel denk ik.
Zou je ook niet zeggen, dat zo'n ding zwaarder is als een F1... Nouja, F1 is minimaal 702kg volgens reglement, maar kunnen zwaarder zijn natuurlijk..quote:Op vrijdag 15 mei 2015 10:32 schreef sasquatsch het volgende:
712 kg in totaal, waarvan zo'n 110 kg voor de motor.
Ik zie ook bij de auto van Newgarden, dat de bodemplaat niet over de gehele breedte vlak is. Aan beide zijden van het midden loopt die aan de achterkant omhoog om een zuigend effect te creëren. Als de lucht daar de andere kant opgaat, krijg je dus een vleugelwerking en stijgt de auto. Wat hier ook uitgelegd wordt:quote:Op vrijdag 15 mei 2015 10:23 schreef TagForce het volgende:
[..]
Nou ja, dit was niet echt een opstijgende auto... Meer een flip. Natuurlijk ook vervelend en gevaarlijk, maar dit hou je niet tegen in een formule auto. Newgarden's probleem begon op het moment dat de linker wielen verdwenen. Daardoor helt de auto natuurlijk naar opzij, wat er voor zorgt dat er meer lucht onder de vlakke bodemplaat kan die aan de linkerkant tegen gehouden wordt door de minder ruimte. Dat zorgt voor meer druk onder de rechterkant van de auto, wat hem effectief ondersteboven duwt.
Die van Castroneves was al aan het 'opstijgen' voordat ie de muur raakte, en 'fladderde' ook wat door de lucht. Dat was wel echt een aerodynamisch probleem wat veroorzaakt wordt door falende aero wanneer de auto achteruit rijdt.
Dus het zijn 2 compleet verschillende ongevallen, met een compleet andere oorzaak. 1 kan opgelost worden, de ander helaas niet, zonder de bodemplaat aan te passen.
[..]
Als ik de beelden van Helio terugkijk lijkt hij helemaal niet met een full wicker te rijden, alleen de 3 hogere plaatjes. De wicker over de hele lengte van de neus lijkt er bij hem niet op te zitten, en ik zie ook niet dat zijn neus op de plek het asfalt raakt.
Het probleem lijkt, mijns inziens, meer veroorzaakt te worden door de platelets achter de achterwielen, die zorgen voor een klein beetje lift bij hard achteruitrijden. Dit wordt vervolgens verergert door de lucht die onder de auto komt en nergens heen kan wanneer de auto langs de muur schaaft.
Maar goed, ik ben geen aerodynamica expert.
quote:Questions regarding the cause of the crash that sent Team Penske's Helio Castroneves flipping backwards through the air during practice for the Indy 500 have circulated since the No. 3 Chevy took flight at approximately 12:45 p.m. ET., and while the Brazilian's airborne maneuver was definitely spectacular to watch, the reason for the backflip is rather simple.
To start, the crash has nothing to do with aero kits. Rear blowovers like the one experienced by Castroneves have been happening for decades by cars with large underwings. It happened for the first time in the 1980s when underwings were introduced, and they will continue to happen in any form of motorsports where they’re used in high-speed vehicles.
And the aerodynamic safety changes incorporated by IndyCar for 2015 – the holes in the floor to reduce downforce, and the brand-new wicker that runs down the center of the tub – aren’t designed to prevent an Indy car from taking off by lifting at the rear.
The reason for the No. 3 lifting and flipping was due to the car’s aerodynamics working in the opposite direction they were designed to function. Castroneves entered Turn 1 on his first flying lap and lost control of the rear of the car. The three-time Indy 500 winner attempted to catch the car by turning into the slide--which initially worked – but it wiggled a second time and quickly swapped ends. The total time from pointing straight prior to the second wiggle and being completely backwards took just 1.08 seconds.
While accelerating forward, an Indy car generates significant amounts of downforce, and in Indy 500 trim, most of it comes from the wing-shaped floor. Chevy (and Honda) use relatively small front wings and tiny rear wings. The long, wide underwing is where most of the car’s downforce is generated, and with air flowing in from the front and out through the back, it functions like an inverted airplane wing and sucks the car to the ground
Turn an Indy car around at 200mph and feed that air backward through the underwing, and it will behave like a normal airplane wing and generate lift. With enough air speed, and pressure build-up in the tunnels--which Castroneves obviously achieved, lift turns into liftoff.
Klopt, maar Indycars hebben een systeem wat lijkt op de roofflaps van Nascar wat dit moet voorkomen. Bij Helio werkte dat niet voldoende waardoor hij zo hoog kwam. Bij Newgarden had de lift een andere oorzaak. Namelijk het kantelen van de auto waardoor deze omwaaide.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 10:43 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik zie ook bij de auto van Newgarden, dat de bodemplaat niet over de gehele breedte vlak is. Aan beide zijden van het midden loopt die aan de achterkant omhoog om een zuigend effect te creëren. Als de lucht daar de andere kant opgaat, krijg je dus een vleugelwerking en stijgt de auto. Wat hier ook uitgelegd wordt:
[..]
quote:he new Grace Autosport team will contest the 2016 Indianapolis 500, the 100th running of the famous race, with Katherine Legge confirmed as a driver.
INDIANAPOLIS - Some big news came out of IMS today as Beth Peretta announced a new endeavor. She will head a Verizon IndyCar program in 2016 that will take part in the 100th running of the Indianapolis 500.
Driving duties will be assigned to Katherine Legge, a veteran open-wheel racer with 40 starts in IndyCar/CART. She also took part in both the 2012 and 2013 Indy 500s, finishing as high as 22nd.
"We're not being feminists," said Legge. "We realize we need support from men. We're being equal opportunity in a positive way."
"There’s never been a team of all women. I think it's going to be very successful."
The team, known as Grace Autosport, will have a woman working in every aspect of the operation. Among the leading female employees will be aerodynamicist Catherine Crawford, a veteran engineer.
Peretta has past experience the motorsports director for Chrysler's Dode and SRT programs, which won titles in the NASCAR Sprint Cup and TUDOR United SportsCar GTLM class before pulling out soon after.
Saying that they've hit the ground with a 'running start,' Peretta told media: "We have 365 days to put it together but it will likely be in conjunction with another team."
"The Brickyard has been a part of a lot of firsts, and we will add to that," she added. "It makes it so special to have the opportunity to launch our team here. For us, true success will be measured by how many girls and women we can encourage to pursue a STEM career."
Peretta then declared that the goal is get a women's face on the Borg-Warner trophy within a decade.
Patrick, maar die leent zich hier waarschijnlijk niet voor.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:53 schreef Fir3fly het volgende:
Er is vast wel iemand te vinden die beter is dan die Legge?
Oh ja met regen kunnen Amerikanen niet rijden....quote:
.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 22:46 schreef chufi het volgende:
[..]
Oh ja met regen kunnen Amerikanen niet rijden....
Niet op een oval, nee. Op een gewoon circuit rijden ze wel met regen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 22:46 schreef chufi het volgende:
[..]
Oh ja met regen kunnen Amerikanen niet rijden....
Ja. De race op het infield was vorige week.quote:Op zondag 17 mei 2015 02:34 schreef chufi het volgende:
Indy 500 Indianapolis is toch op de oval alleen, volgend weekend ?
Patrick en De Silvestro.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:53 schreef Fir3fly het volgende:
Er is vast wel iemand te vinden die beter is dan die Legge?
Ed Carpenter ook...:quote:Op vrijdag 15 mei 2015 09:29 schreef Atreidez het volgende:
http://www.motorsport.com(...)er-castroneves-crash
Newgarden is ook een chevy.. Zou t zo merkgebonden zijn?
Straks mogen de Chevy's helemaal niet meer rijden, of stoppen ze uit protest na de opwarmronden..quote:Op zondag 17 mei 2015 17:41 schreef sasquatsch het volgende:
Flink wat drama vandaag op Indy.
Racecontrol zegt dat iedereen vanwege de vliegende Chevy's in racetrim met raceboost (dus niet de verhoogde boost) moet rijden. Honda is het daar niet mee eens omdat het een Chevy probleem is en geen Honda probleem. Honda is nu in overleg met racecontrol.
Het voorlopige schema is een uur practice in racetrim en dan iedereen 1 keer kwalificeren, waarna een shoot-out volgt voor de laatste 3 plaatsen. Geen Fast 9 kwalificatie meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |