abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152050857
NWS / Ouders Amsterdam mogen school eigen kinderen niet meer kiezen.
quote:
Onderwijs

In Amsterdam mogen ouders niet meer zelf een basisschool kiezen. De computer verdeelt de kleuters over de scholen in de buurt. Doel: het tegengaan van segregatie. „Ik hang nu regelmatig met blaffende ouders aan de lijn.”

Maud Nelissen heeft sinds kort weleens verdrietige ouders op de stoep. Ze hebben dan gehoord dat hun kind is afgewezen op de Openluchtschool waar zij directeur is. En ook op de andere basisscholen in de buurt. Dat heeft de computer bepaald. Op de Olympiaschool en de Eloutschool vlakbij is nog plek, zegt directeur Nelissen dan. Maar daar wordt vaak gevochten op het schoolplein, zeggen die ouders. Ze trekken vervolgens 13.000 euro uit voor een plek op de British School.

De vrijheid van onderwijs is dit jaar vrijwel afgeschaft in Amsterdam. Niet de ouders, niet de schooldirecteur maar de computer bepaalt naar welke school iedere Amsterdamse kleuter gaat. In de eerste loting werden onlangs 84 kleuters uitgeloot op alle scholen die ze hadden opgegeven. 96 procent werd geplaatst op één van de top drie scholen die ze hadden opgegeven.

Witte vlucht

Het plan was jaren in de maak. Doel van prominente Amsterdamse PvdA’ers, zoals oud-wethouders Lodewijk Asscher en Ahmed Aboutaleb, was om etnische segregatie op basisscholen in gemengde wijken tegen te gaan. In witte wijken zijn de meeste scholen wit, in zwarte wijken zwart – daar is weinig aan te doen. Maar in 2008 bleek dat ook in gemengde woonwijken, zoals Oud-West, de Pijp, IJburg en Noord, de basisscholen vaak niet gemengd zijn: de ene school is zwart (ruim 75 procent ‘allochtone’ kinderen), de andere school wit. En de zogeheten ‘witte vlucht’ bestaat al lang: sommige autochtone ouders fietsen elke ochtend naar een andere buurt om daar naar een ‘goeie’, vaak witte, school te gaan. Allochtone ouders doen dat amper.

Nu kan dat niet meer. Elk gezin moet de acht dichtstbijzijnde scholen opgeven aan het systeem en daar een rangorde in aanbrengen. Op die scholen heeft het kind voorrang; op scholen buiten de buurt is het kind kansloos omdat daar de kinderen uit díe buurt voorrang hebben. De computer koppelt de oudste kleuter aan de vrijvallende plekken bij die acht scholen. Broertjes en zusjes volgen de oudste en krijgen voorrang.

„Ik hang nu soms uren met boze ouders aan de lijn”, zegt de mevrouw van de leerling-administratie van de populaire Nicolaas Maesschool in Zuid. „Die zijn boos omdat hun eerste kind niet op onze school is geplaatst. Ik zeg dan: u kunt blaffen tot u een ons weegt, maar ík kan de afwijzing niet veranderen. Dat doet de computer.”

Niet alleen ouders waren altijd vrij om een school te kiezen. Scholen mochten op grond van de vrijheid van onderwijs ook kinderen selecteren. Openbare scholen niet, de rest wel. Menno van de Koppel van de Amsterdamse Onderwijs Consumenten Organisatie: „Het was nooit te bewijzen, maar allochtonen die naar een witte school wilden, vertelden weleens dat ze te horen kregen dat de school vol was terwijl de witte buurvrouw wel een plek kreeg. Dát kan niet met de computer. Die selecteert blind.”

Er waren ook subtielere mechanismen voor uitsluiting, vertelt Van de Koppel. „Voor sommige geliefde scholen wisten ouders bij wijze van spreken dat ze op dinsdag drie keer moesten kloppen op de achterdeur. Alle andere ouders wisten dat niet.”

Populaire scholen verwijzen bovengemiddeld veel kinderen naar het vwo, hebben vaak steun van actieve ouders en weinig ‘probleemleerlingen’. De ‘conceptscholen’ – Montessori, Jenaplan, Dalton, Openlucht – behoren veelal tot die populaire scholen. Maar ze hebben weinig plekken, verzucht directeur Nelissen van de Openluchtschool. „Wij hebben er maar 30 per jaar waarvan er soms 15 opgaan aan broertjes en zusjes.”
Verdeling van schaarste

Voordeel van het nieuwe systeem is dat scholen weten waar ze aan toe zijn. Alle aanmeldingen staan geregistreerd op één plek. Voorheen schreven ouders het kind als baby al in op soms wel vier scholen. Werd het kind ergens toegelaten, dan vielen er elders gaten. 75 procent van de basisscholen wíl juist elk kind aannemen – zij hebben ze nodig. Het grote gevecht van mondige ouders draait om slechts een kwart van de scholen. Het is verdeling van schaarste, zegt Van de Koppel.

Judith Fischer heeft drie kinderen op een populaire Jenaplanschool in Noord, het armste stadsdeel van de hoofdstad. De leerlingen komen nu nog uit heel Noord omdat hun ouders graag Jenaplan wilden; 60 procent van de ouders heeft Nederlands als eerste taal, de rest niet. Er wordt veel van ouders gevraagd, vertelt Fischer. „Vanaf groep 3 lees je elke ochtend 20 minuten met je kind op school.”

In het nieuwe systeem krijgen alleen kinderen uit de buurt een plek op deze school en laat die buurt nou sociaal-economisch zwak zijn. Fischer: „Het karakter van een conceptschool verdwijnt wanneer ouders het onderwijsconcept niet helpen uitdragen.” Het voedingsgebied (de buurt) voor conceptscholen wordt nu te klein, vindt zij. Andersom zullen zwakke scholen en zwarte scholen die toevallig in een rijkere wijk staan vanzelf ook mondige gezinnen binnenkrijgen die zich met de school bemoeien.

Het liberale D66-VVD-college (en SP) heeft dit PvdA-plan overgenomen. In hun verkiezingsprogramma’s hamerden ze vorig jaar nog op vrijheid. Zij zouden zich juist níet inspannen om segregatie tegen te gaan.

http://www.nrc.nl/handels(...)witte-school-1491891
Die witte vlucht gaat door dit soort plannetjes alleen nog maar erger worden, totdat Amsterdam een zwarte stad is. Wie wil zijn eigen kind nou een zwarte school aandoen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152050947
Triest je mag toch wel zelf kiezen we leven in een vrij land ?!?!

Dan moeten ze ook alle geloof-scholen afschaffen als ze dit doen.
Dus geen christelijke / islamitische scholen meer. (wat ze sowiezo al moeten doen, maar dan wel dat je mag kiezen uiteraard)
  zondag 26 april 2015 @ 22:10:07 #3
435060 Varg89
Heeft een wolvenshirt!
pi_152054967
Wat een onzin weer. :')
Je zou maar een blank kind hebben, en die wordt door de computer naar een zwarte school gestuurd vol met Marokkanen,Turken, en Antillianen.
Die Furcht ist die Mutter der Moral.
Was mich nicht umbringt, macht mich stärker.
pi_152055202
Ik vond deel I beter.
pi_152055369
PvdA plannetje, wat een verrassing...
Willen ouders niet meewerken, dan forceren we het gewoon.
We wachten op het staatsbezoek van Kim Jong-un.
Racist
  zondag 26 april 2015 @ 22:22:30 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_152055445
Ik kan er niet bij dat D66 en VVD dit ingevoerd hebben. Inderdaad wat je zegt, dit zorgt alleen maar voor meer segregatie. Kwamen eerst de witte kinderen nog in de zwakke wijk, nu gaan mensen witte wijken uitzoeken voor de kinderen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 26 april 2015 @ 23:12:13 #7
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152057458
Ben wel benieuwd of ouders dit gaan pikken, kan mij voorstellen dat hier het laatste woord nog niet over gezegd is.
There is only one religion
pi_152057500
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 22:22 schreef speknek het volgende:
Ik kan er niet bij dat D66 en VVD dit ingevoerd hebben. Inderdaad wat je zegt, dit zorgt alleen maar voor meer segregatie. Kwamen eerst de witte kinderen nog in de zwakke wijk, nu gaan mensen witte wijken uitzoeken voor de kinderen.
Een goed punt.
#NoDAPL
pi_152057524
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 22:20 schreef Toga het volgende:
PvdA plannetje, wat een verrassing...
Nee! VVD en D66!
#NoDAPL
  zondag 26 april 2015 @ 23:15:32 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152057563
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee! VVD en D66!
Echte liberalen, je herkent ze meteen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152057567
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee! VVD en D66!
Plannetje PvdA, doorgevoerd door VVD en D66, je hebt de OP toch wel gelezen?
Racist
pi_152057844
Ze moeten niet zo dom met kinderen gaan schuiven maar al die pauperscholen met spoed reorganiseren: upgraden naar het model van Eric van 't Z. of een legerachtig werkkamp voor zijn afvallers.
  maandag 27 april 2015 @ 00:17:58 #13
410149 Dik_Troll
Niet de dunne
pi_152059342
Kortom, als je niet het risico wilt lopen dat je kind op een zwarte school komt (en waarom zou je dat willen?) is het dus zaak de stad met dat achterlijke systeem tijdig de rug toe te keren.

Als dát is wat ze willen in Amsterdam...
pi_152060681
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 23:26 schreef 11en30 het volgende:
Ze moeten niet zo dom met kinderen gaan schuiven maar al die pauperscholen met spoed reorganiseren: upgraden naar het model van Eric van 't Z. of een legerachtig werkkamp voor zijn afvallers.
De naam Eric van 't Zelfde wordt regelmatig genoemd. Laat ik nu toevallig les van hem gehad hebben. Een weinig geschikte docent, ordeproblemen in de les, een uiterst linkse man, vergeleek Pim Fortuyn met Adolf Hitler.

Zijn methode is simpel. Schop alle ruziezoekers en slechtpresterenden eruit en verkoop het aan de media als een 'superschool'. Ik ben benieuwd hoe dit op de langere termijn gaat, want echt kundig is deze man niet.
pi_152061026
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 01:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De naam Eric van 't Zelfde wordt regelmatig genoemd. Laat ik nu toevallig les van hem gehad hebben. Een weinig geschikte docent, ordeproblemen in de les, een uiterst linkse man, vergeleek Pim Fortuyn met Adolf Hitler.

Zijn methode is simpel. Schop alle ruziezoekers en slechtpresterenden eruit en verkoop het aan de media als een 'superschool'. Ik ben benieuwd hoe dit op de langere termijn gaat, want echt kundig is deze man niet.
Foute vent, jammer, maar hij heeft het met deze school wel goed gedaan imo en die linkse connecties kunnen goed van pas komen om de vernieuwing er snel door te krijgen.

Ruziezoekers moet je ook niet tegen heug en meug in op dure leerplekken willen houden.Zet die maar aan het werk in steenkolenmijnen, dat ze om 19 uur totaal afgemat in slaapcoma vallen.
pi_152061088
En weer een stukje vrijheid weg. Langzaam maar zeker mogen we niks meer en moeten we alles. Ik woon gelukkig niet in de verloederde stad maar ik denk dat de Amsterdammers die dit aangaat er goed aan doen om die stad te verlaten. Ik zou het mijn kinderen nooit aandoen om ze op een zwarte school te stoppen. Alleen die mentaliteit op schoolplein al, bah.

De oprukkende regel en bemoeizucht van de NL en Europese politiek is walgelijk. Ze zien ons echt als het achterlijke gepeupel dat dag en nacht gestuurd moet worden. Als deze bemoeizucht met steeds meer nieuwe regeltjes en wetten nog 20 jaar doorgaat dan moeten we straks nog naar Amerika vluchten waar men vrijheidsprincipe wel weet te waarderen en te behouden.
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_152061160
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 01:23 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Foute vent, jammer, maar hij heeft het met deze school wel goed gedaan imo en die linkse connecties kunnen goed van pas komen om de vernieuwing er snel door te krijgen.

Ruziezoekers moet je ook niet tegen heug en meug in op dure leerplekken willen houden.Zet die maar aan het werk in steenkolenmijnen, dat ze om 19 uur totaal afgemat in slaapcoma vallen.
Het is een man die het oprecht goed meent, alleen, naar ik vermoed, narcistische trekken heeft. Ik hoorde van iemand die in een project met hem samen wilde werken. Hij zei dat er met Van 't Zelfde niet samen te werken valt.

Zijn school heeft nu een slagingspercentage van 100%, als je mensen die onvoldoende niveau hebben een klas of niveau lager zet, is dat inderdaad te halen.
pi_152062480
Laatste pagina's gingen alleen maar over Bram van Loon en zijn idealen. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_152063736
Vechtende leerlingen op het schoolplein: goeie oefening voor wat er nog komen gaat in Nederland, dus dat zou mijn bezwaar niet zijn. Er zal toch wel een zekere veiligheid gegarandeerd zijn. Qua lessen zou het een oplossing kunnen zijn om goeie leerlingen een beetje apart te houden zodat ze niet te veel achter gaan lopen door de leerlingen die het niet kunnen behappen.

Dus: als het niet anders kan, zorg er dan in elk geval voor dat goede leerlingen in geen geval de dupe worden en maak van een nadeel een voordeel.
pi_152064934
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 01:31 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is een man die het oprecht goed meent, alleen, naar ik vermoed, narcistische trekken heeft. Ik hoorde van iemand die in een project met hem samen wilde werken. Hij zei dat er met Van 't Zelfde niet samen te werken valt.

Zijn school heeft nu een slagingspercentage van 100%, als je mensen die onvoldoende niveau hebben een klas of niveau lager zet, is dat inderdaad te halen.
Het zegt natuurlijk niks als 1 persoon niet met iemand samen kan werken. Sowieso is samenwerken meer iets voor volgers dan voor vernieuwers. Verandering levert altijd wrijving en conflicten op.

Het komt er eigenlijk op neer dat je de kinderen helpt losweken van hun achterlijke thuisfront. Zo vroeg mogelijk, zo veel mogelijk en zo lang mogelijk bij hun faalouders vandaan houden en de kansen bieden die elitekindertjes ook krijgen. Pakken ze hun kans niet dan vallen ze gewoon uit de doelgroep. Graag of niet. Er zijn vast wel weer andere idealisten die het leuk vinden om met de afvallers aan de slag te gaan maar we moeten echt eens ophouden met alles en iedereen altijd maar aan de zwakste schakel aan te passen.

De oplossing is dus niet om elite-ouders te dwingen hun kinderen op slechte scholen te plaatsen om daar de verzwarting tegen te gaan maar om kinderen uit de slechte wijken die hun kansen wel willen pakken goede scholen te geven.
pi_152068153
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 10:54 schreef 11en30 het volgende:
Het zegt natuurlijk niks als 1 persoon niet met iemand samen kan werken. Sowieso is samenwerken meer iets voor volgers dan voor vernieuwers. Verandering levert altijd wrijving en conflicten op.
Het ging over de samenwerking met andere schoolbesturen. Van 't Zelfde gedroeg zich dictatoriaal en wilde geen enkel compromis sluiten. Ook geen enkel respect voor de ervaren basisschoolleerkracht of voor de onwetende ouders van betrokken leerlingen.

Het is jammer, want er is inderdaad veel ruimte voor verbetering.
pi_152068899
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 12:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het ging over de samenwerking met andere schoolbesturen. Van 't Zelfde gedroeg zich dictatoriaal en wilde geen enkel compromis sluiten. Ook geen enkel respect voor de ervaren basisschoolleerkracht of voor de onwetende ouders van betrokken leerlingen.

Het is jammer, want er is inderdaad veel ruimte voor verbetering.
Persoonlijk zie ik weinig voordeel in oeverloos gediscussieer met andersdenkenden, de middelmatigheid en kleurloosheid van compromissen en de ervaring van antiek personeel. Hij staat ergens voor en volgt zijn idealen. Dan moet je ook zo min mogelijk tijd verkloten met mensen die daar geen bijdrage aan gaan leveren. Besturen en leraren die er zelf niks van hebben gemaakt in die kutbuurt zullen wel balen van zijn succes. Daar zal een narcist iig niet van wakker liggen. _O-
  maandag 27 april 2015 @ 13:24:07 #23
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_152069108
Kindsoldaatjes om het multiparadijs te bewerkstelligen. Blij dat ik er niet woon!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_152069349
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 13:18 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Persoonlijk zie ik weinig voordeel in oeverloos gediscussieer met andersdenkenden, de middelmatigheid en kleurloosheid van compromissen en de ervaring van antiek personeel. Hij staat ergens voor en volgt zijn idealen. Dan moet je ook zo min mogelijk tijd verkloten met mensen die daar geen bijdrage aan gaan leveren. Besturen en leraren die er zelf niks van hebben gemaakt in die kutbuurt zullen wel balen van zijn succes. Daar zal een narcist iig niet van wakker liggen. _O-
Het is ook keuzes maken. Je kan overleg zien als oeverloos gelul van andersdenkenden, vast houden aan je principes en vervolgens niets bereiken. Je kan echter ook proberen samen te werken, er samen beter uit te komen.

Van 't Zelfde wil een basisschool koppelen aan zijn school (een basisschool hebben, om zijn woorden te gebruiken). Onderwijs vanaf je tweede tot je achttiende (ook daar zet ik vraagtekens bij), hiervoor had hij dus een andere school nodig. Dan is het toch vreemd dat je denkt over deze nieuwe school wel even de baas te kunnen spelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 27-04-2015 13:39:01 ]
pi_152069395
Ik ben zelf slachtoffer van het zien op een zwarte geweest, wil dat mijn kinderen niet aandoen. Met name zo min mogelijk moslims,aangezien mijn dochters dan ineens minderwaardig zijn. Want dat is mijn ervaring met zo'n school. Als blank atheïstisch kind ben je een ongelovige hond, als meisje komt daar nog iets als hoer of sLet achter.

Nee,heropvoeding van de ouders ipv dit soort bullshit.laat de kwaden lijden Onder hun eigen gedrag ipv de goeden die onder de kwaden moeten lijden.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')