abonnement Unibet Coolblue
pi_152010181
quote:
Gemeenten Aalten en Oude IJsselstreek verdienen half miljoen euro aan dwangarbeid

Vice-voorzitter Ruud Kuin van de FNV is des duivels. "Dit is zo ontzettend fout. Het is absurd dat de gemeenten hier geld aan verdienen."

Ophef
In de afgelopen weken ontstond ophef over de activiteiten van het ISWI. Dat verplicht werklozen soms jarenlang zonder loon te werken in fabriekshallen in Dinxperlo en Ulft. Daar vouwen ze kunstbloemen en maken zij enveloppen.

Reïntegratie
Momenteel werken er 80 mensen, van wie de helft langer dan een halfjaar. De gemeenten zien de activiteiten als onderdeel van de reïntegratie van bijstandsgerechtigden. Bedrijven betalen de gemeenten voor het werk dat de werklozen verrichten.

Minimumloon
Tot 2011 hadden werknemers in deze 'leerwerkcentra' een arbeidscontract en ontvingen zij het minimumloon. Doordat het rijk minder geld voor reïntegratie aan gemeenten uitkeerde, was dit volgens het bestuur van het Iswi niet meer te betalen en werd het werken tegen minimumloon afgeschaft. Sindsdien werken de werklozen er zonder loon, met behoud van een uitkering.

'Geen ideale situatie'
Het bestuur van het ISWI erkent dat het geen ideale situatie is, maar vindt deze toch gerechtvaardigd. Het zou de beste manier zijn om mensen aansluiting bij de arbeidsmarkt te laten houden.
Dwangarbeid met behoud van uitkering, anders ben je je uitkering kwijt.
En de winst gaat naar de gemeente om de daar ontstane gaten in de begroting op te vullen.
Hoe wordt dit genoemd anno 2015: reïntegratie.

Betere oplossing laat mensen opleidingen doen van de winst, zodat ze echt een kans maken op de arbeidsmarkt. Nu bestaat er een belang bij de gemeente om de mensen in een uitkering te houden, want ze verdienen eraan. Afgezien nog even dat deze mensen dus meer geld verdienen met hun arbeid dan dat ze aan uitkering krijgen. De arbeid is van hun, ze leveren meer geld op dan ze kosten, dus de winst moet overgemaakt worden aan zij die de arbeid hebben geleverd.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ryan3 op 25-04-2015 12:06:23 ]
I´m back.
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:20:20 #2
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_152010723
Dwangarbeid :')? Het lijkt mij heel logisch dat als je geld krijgt van de maatschappij dat je iets betekent voor die maatschappij.
UI Made bij VanilleKwark.
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:23:59 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152010817
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:20 schreef RingBewoner het volgende:
Dwangarbeid :')? Het lijkt mij heel logisch dat als je geld krijgt van de maatschappij dat je iets betekent voor die maatschappij.
Maar niet op deze manier. Dit gaat ten koste van echte arbeidsplaatsen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:24:12 #4
440943 Jibberwism
Hekel aan alles.
pi_152010821
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:20 schreef RingBewoner het volgende:
Dwangarbeid :')? Het lijkt mij heel logisch dat als je geld krijgt van de maatschappij dat je iets betekent voor die maatschappij.
Dan moeten ze gewoon minimumloon krijgen.

Verder is je redenatie vrij krom. Geld wordt met bakken over de balk gesmeten, maar dit is het beste wat men voor deze mensen kan doen? Een schande.
Walk the streets for moestuin, you don't care if it's wrong or if it's right.
pi_152010846
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:20 schreef RingBewoner het volgende:
Dwangarbeid :')? Het lijkt mij heel logisch dat als je geld krijgt van de maatschappij dat je iets betekent voor die maatschappij.
Voor minimumloon ja niet eronder |:(
Zie!
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:28:30 #6
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_152010925
quote:
13s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:25 schreef johnson555 het volgende:

[..]

Voor minimumloon ja niet eronder |:(
Laat ze blij zijn dat ze wat kunnen doen en betekenen.
UI Made bij VanilleKwark.
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:29:32 #7
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_152010948
Hoeveel uur in de week "werken" deze mensen daar? Want als je er maar 20 uur moet zijn met behoud van uitkering is dat zo erg niet. Doen ze daadwerkelijk 40 uur dan is het belachelijk. En dit gebeurt in heel veel meer gemeentes in Nederland, want ja recente werkervaring is toch belangrijk en het maakt daarbij niet uit of dat past bij de rest van de CV. Plus dat je 20 uur moet participeren voor je uitkering, dus die mogen ze je altijd aan het werk zetten.
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:29:59 #8
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_152010959
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:24 schreef Jibberwism het volgende:

[..]

Dan moeten ze gewoon minimumloon krijgen.

Verder is je redenatie vrij krom. Geld wordt met bakken over de balk gesmeten, maar dit is het beste wat men voor deze mensen kan doen? Een schande.
Met geld gesmeten? Ja, richting het buitenland? In het binnenland gaat de subsidiekraan steeds verder dicht.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_152010977
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar niet op deze manier. Dit gaat ten koste van echte arbeidsplaatsen.
Ja, wrs van Polen in dit geval.
Vraag me überhaupt af op welke manier het vouwen van kunstbloemen voor iemand een voorbereiding zou kunnen zijn op eventueel toekomstig werk. Laat staan als je dit jarenlang doet. Als Nederlandse bloemenvouwer kom je echt niet aan het werk ergens.
I´m back.
pi_152011007
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar niet op deze manier. Dit gaat ten koste van echte arbeidsplaatsen.
Echte arbeidsplaatsen in pakweg China of India wel te verstaan. Het is niet voor niets dat het minimumloon (wat dus een paar honderd euro meer kost dan de uitkering die ze toch krijgen) betalen hiervoor al niet uit blijkt te kunnen. Dit gaat hier dus ten koste van banen met een maandloon van pakweg 250 euro op z'n best.
pi_152011009
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:29 schreef MsMessy het volgende:
Hoeveel uur in de week "werken" deze mensen daar? Want als je er maar 20 uur moet zijn met behoud van uitkering is dat zo erg niet. Doen ze daadwerkelijk 40 uur dan is het belachelijk. En dit gebeurt in heel veel meer gemeentes in Nederland, want ja recente werkervaring is toch belangrijk en het maakt daarbij niet uit of dat past bij de rest van de CV. Plus dat je 20 uur moet participeren voor je uitkering, dus die mogen ze je altijd aan het werk zetten.
Op zich goede vraag, want dat staat er niet bij idd.
Maar dan nog, kun je die 20u minimumloon uitbetalen wmb.
I´m back.
pi_152011031
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:29 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Met geld gesmeten? Ja, richting het buitenland? In het binnenland gaat de subsidiekraan steeds verder dicht.
Ondanks dat je mening het vast heel goed zal doen op de Telegraaf vindt hij weinig aarding in de realiteit. Er gaat iets van 0,5-0,7 van het BNP naar ontwikkelingshulp.

Nog steeds te veel maar niks in vergelijking met het geld wat we in ons eigen land over de balk gooien.
pi_152011032
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Echte arbeidsplaatsen in pakweg China of India wel te verstaan. Het is niet voor niets dat het minimumloon (wat dus een paar honderd euro meer kost dan de uitkering die ze toch krijgen) betalen hiervoor al niet uit blijkt te kunnen. Dit gaat hier dus ten koste van banen met een maandloon van pakweg 250 euro op z'n best.
Dit is wrs werk dat of door Polen of door de sociale werkplaatsen wordt gedaan, denk ik.
En die sociale werkplaatsen zijn wrs al behoorlijk ingekrompen.
I´m back.
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:33:49 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152011034
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Echte arbeidsplaatsen in pakweg China of India wel te verstaan. Het is niet voor niets dat het minimumloon (wat dus een paar honderd euro meer kost dan de uitkering die ze toch krijgen) betalen hiervoor al niet uit blijkt te kunnen. Dit gaat hier dus ten koste van banen met een maandloon van pakweg 250 euro op z'n best.
In dit specifieke voorbeeld van die bloemen wel, ja. Maar ook dat is werk dat we ooit in Nederland deden. Er zijn ook situaties bekend van schoonmakers en thuiszorgers die weggesaneerd worden, maar vervolgens worden dezelfde werkzaamheden als "tegenprestatie" door bijstanders gedaan voor nop. Dat is wel degelijk verdringing. En het is nog oneerlijke concurrentie ten opzichte van bedrijven die hun medewerkers wel netjes het minimumloon betalen ook.

Het is een van de gevolgen van het bestaan van een minimumloon, dat wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152011042
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, wrs van Polen in dit geval.
Vraag me überhaupt af op welke manier het vouwen van kunstbloemen voor iemand een voorbereiding zou kunnen zijn op eventueel toekomstig werk. Laat staan als je dit jarenlang doet. Als Nederlandse bloemenvouwer kom je echt niet aan het werk ergens.
Het gaat natuurlijk om het opdoen van arbeidsritme, niet zozeer om de specifieke handeling. In de Achterhoek is nog wel redelijk wat maakindustrie aanwezig, daar kan dit in combinatie met begeleiding en scholing best op voorbereiden.
Dit moet inderdaad geen jaren voortduren maar dan heb je het vermoedelijk wel over bijzondere en lastig te plaatsen mensen.
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:35:32 #16
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_152011062
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:33 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ondanks dat je mening het vast heel goed zal doen op de Telegraaf vindt hij weinig aarding in de realiteit. Er gaat iets van 0,5-0,7 van het BNP naar ontwikkelingshulp.

Nog steeds te veel maar niks in vergelijking met het geld wat we in ons eigen land over de balk gooien.
Ondanks dat je mening het vast goed doet bij de PvDA ben ik heel benieuwd of je met voorbeelden kan komen. Aan wat word het dan uitgegeven waar we wat aan hebben?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_152011063
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk om het opdoen van arbeidsritme, niet zozeer om de specifieke handeling. In de Achterhoek is nog wel redelijk wat maakindustrie aanwezig, daar kan dit in combinatie met begeleiding en scholing best op voorbereiden.
Dit moet inderdaad geen jaren voortduren maar dan heb je het vermoedelijk wel over bijzondere en lastig te plaatsen mensen.
Arbeidsritme opdoen, 2 jaar in een fabriekshal geestdodend werk doen.
Nogmaals dit is echt werk waar sociale werkplaatsen mee geholpen zouden zijn.
I´m back.
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:35:56 #18
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_152011076
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:20 schreef RingBewoner het volgende:
Dwangarbeid :')? Het lijkt mij heel logisch dat als je geld krijgt van de maatschappij dat je iets betekent voor die maatschappij.
Zeg dat tegen bankiers.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_152011088
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In dit specifieke voorbeeld van die bloemen wel, ja. Maar ook dat is werk dat we ooit in Nederland deden. Er zijn ook situaties bekend van schoonmakers en thuiszorgers die weggesaneerd worden, maar vervolgens worden dezelfde werkzaamheden als "tegenprestatie" door bijstanders gedaan voor nop. Dat is wel degelijk verdringing.

Het is een van de gevolgen van het bestaan van een minimumloon, dat wel.
Dit type werk krijg je ook zonder minimumloon niet terug. Tenzij je die mensen dan alsnog een uitkering verstrekt voor het verschil tussen die 250 euro en pakweg het minimumloon...

En ja er is verdringing en dat zou niet moeten gebeuren maar de verhalen daarover in de media zijn vaak wel wat overtrokken hoor.
pi_152011111
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:35 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ondanks dat je mening het vast goed doet bij de PvDA ben ik heel benieuwd of je met voorbeelden kan komen. Aan wat word het dan uitgegeven waar we wat aan hebben?
Denken dat ik een PvdA'er ben :') Gevolgd een door domme vraag. Waarom moet ik dat doen? Ik zeg net dat hier geld over de balk wordt gesmeten?! Waarom moet ik dan uitleggen waar het goed wordt uitgegeven?

Lezen is niet je sterkste punt of wel?
pi_152011144
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Arbeidsritme opdoen, 2 jaar in een fabriekshal geestdodend werk doen.
Nogmaals dit is echt werk waar sociale werkplaatsen mee geholpen zouden zijn.
Nogmaals, als je hier twee jaar in zit, dan heb je vermoedelijk ook veel begeleiding nodig en is een gewone baan heel lastig voor je. Dat zijn de uitzonderingen natuurlijk.

En sociale werkplaatsen zullen grotendeels gaan verdwijnen. Werknemers met een beperking moeten als het even kan in het gewone werkzame leven worden opgenomen, eventueel met een loonkostensubsidie vanwege verminderde productiviteit. Dat is uiteindelijk beter voor de meeste mensen dan zo'n sociale werkplaats waar toch een stigma op zit.
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:39:28 #22
440943 Jibberwism
Hekel aan alles.
pi_152011146
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:29 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Met geld gesmeten? Ja, richting het buitenland? In het binnenland gaat de subsidiekraan steeds verder dicht.
Richting banken, bedrijven, zinloze politieke projectjes, koningshuis, etc.
Walk the streets for moestuin, you don't care if it's wrong or if it's right.
pi_152011155
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit type werk krijg je ook zonder minimumloon niet terug. Tenzij je die mensen dan alsnog een uitkering verstrekt voor het verschil tussen die 250 euro en pakweg het minimumloon...

En ja er is verdringing en dat zou niet moeten gebeuren maar de verhalen daarover in de media zijn vaak wel wat overtrokken hoor.
Btw hoe kunnen die gemeenten toch nog winst draaien dan, als de aanbieder van het werk maar 250 euro per maand betaalt?
I´m back.
  Beste debater 2022 zaterdag 25 april 2015 @ 12:40:22 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152011170
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nogmaals, als je hier twee jaar in zit, dan heb je vermoedelijk ook veel begeleiding nodig en is een gewone baan heel lastig voor je. Dat zijn de uitzonderingen natuurlijk.

En sociale werkplaatsen zullen grotendeels gaan verdwijnen. Werknemers met een beperking moeten als het even kan in het gewone werkzame leven worden opgenomen, eventueel met een loonkostensubsidie vanwege verminderde productiviteit. Dat is uiteindelijk beter voor de meeste mensen dan zo'n sociale werkplaats waar toch een stigma op zit.
Wie zegt dat dat beter is? D'66?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152011174
Ben wel even benieuwd naar het weerwoord van de gemeente. Het zou mij niet verbazen als eea wat genuanceerder ligt (bv ambtelijke inzet kost 7 ton, dus per saldo een min van 2 ton ipv een winst van 5 ton).

Met name omdat anders mi dit aanvechtbaar lijkt bij de rechter en de FNV zou die mogelijkheid echt wel bekijken...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')