abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151997120
Heb jij ooit serieus overwogen om zonder verloskundige te bevallen, een unassisted childbirth (UC), dan zijn we op zoek naar jouw input!

Voor ons afstudeeronderzoek aan de Verloskunde Academie Rotterdam willen wij in kaart brengen wat de motivaties zijn van vrouwen om zonder verloskundig zorgverlener te bevallen, en daarnaast hoe cliëntgericht de zorg was die deze vrouwen ontvingen.

Doelgroep zijn alle vrouwen die binnen de afgelopen 5 jaar in Nederland (!) bevallen zijn en die serieus UC overwogen hebben, ongeacht of zij ook uiteindelijk daadwerkelijk zonder verloskundige zijn bevallen of niet. Hoe meer vrouwen hun overwegingen meedelen aan ons, hoe beter. Zijn er dus nog vrouwen waarvoor deze enquête van toepassing is, stuur de link dan vooral door!

https://nl.surveymonkey.com/s/ZX6NJCZ

toestemming voor dit topic is verkregen van de OUD mods, waarvoor dank :*
:)
pi_151997441
Brrrr, moet er niet aan denken...
Maar ik wens je veel succes met je enquete. :D ^O^
Professioneel gifmenger.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 24 april 2015 @ 19:51:53 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_151997455
Ik heb het zelf nooit overwogen. Maar mijn buren hebben bewust te laat gebeld... De buren aan de andere kant niet, maar ook daar een bevalling zonder verloskundige.

Bedoel je ook zonder controle tijdens de zwangerschap?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_151997588
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 19:51 schreef Sjeen het volgende:
Ik heb het zelf nooit overwogen. Maar mijn buren hebben bewust te laat gebeld... De buren aan de andere kant niet, maar ook daar een bevalling zonder verloskundige.

Bedoel je ook zonder controle tijdens de zwangerschap?
mag, maar hoeft niet. Er zijn vrouwen die er idd voor kiezen om helemaal geen zorg af te nemen, maar de meerderheid heeft (naar mijn inschatting ) wel controles tijdens de zwangerschap.

wat jij omschrijft hoor je idd met enige regelmaat. Dat mensen bewust te laat bellen. :Y
  vrijdag 24 april 2015 @ 19:57:26 #5
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_151997614
Brrr, ik behoor idd ook tot het andere kamp, geen bevalling zonder ziekenhuis voor mij ;)
Succes met afstuderen, ik ken helaas niemand die in je doelgroep valt (we O+ verloskundigen)
  Licht Ontvlambaar vrijdag 24 april 2015 @ 19:58:15 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_151997640
Het leverde haar een totaal-ruptuur op... Reden te meer voor mij (net 7 weken zwanger) om zeker met een verloskundige te bevallen. Het werd overigens ziekenhuis en gynaecoloog :P
pi_151997645
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 19:56 schreef mignonne het volgende:

[..]

mag, maar hoeft niet. Er zijn vrouwen die er idd voor kiezen om helemaal geen zorg af te nemen, maar de meerderheid heeft (naar mijn inschatting ) wel controles tijdens de zwangerschap.

wat jij omschrijft hoor je idd met enige regelmaat. Dat mensen bewust te laat bellen. :Y
Hoe vaak komt dàt eigenlijk voor? En is dat voornamelijk bij een 2e (of 3e, 4e etc) kind?
Ik kan mij er niks bij voorstellen, ik had t liefst een gyn van begin tot einde erbij gehad.
Professioneel gifmenger.
pi_151997835
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 19:58 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Hoe vaak komt dàt eigenlijk voor? En is dat voornamelijk bij een 2e (of 3e, 4e etc) kind?
Ik kan mij er niks bij voorstellen, ik had t liefst een gyn van begin tot einde erbij gehad.
Dat proberen we dmv deze enquête onder andere uit te zoeken :D

Het is niet zeldzaam-zeldzaam, maar ook weer geen schering en inslag dat vrouwen zonder vk bevallen. Cijfers erover zijn van NL niet bekend. Alle bevallingen in NL worden geregistreerd in een soort landelijk register, daarin moet je bijv ook de locatie van de bevalling aangeven en welke zorgverlener erbij was. In dat systeem is er geen optie om aan te geven dat er géén zorgverlener bij was, dus dan wordt iemand geregistreerd als thuis met vk.

Soms kun je wel uit de context eea opmaken. We weten bijvoorbeeld dat tussen 2008 en 2012 zo'n 36 baby's in stuitligging thuis geboren zijn. Een deel daarvan zijn 'per-ongelukjes' en wel met vk, een ander deel was bewust alleen.
pi_151997861
het lijkt er overigens wel op dat dit meer voorkomt bij een 2e of volgend kind en bovendien ook vaker bij wat hoger opgeleide vrouwen.
pi_151997875
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 19:58 schreef Sjeen het volgende:
Het leverde haar een totaal-ruptuur op... Reden te meer voor mij (net 7 weken zwanger) om zeker met een verloskundige te bevallen. Het werd overigens ziekenhuis en gynaecoloog :P
Ik dacht heel even dat je verkapt aankondigde 7 weken te zijn :D
pi_151997878
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:05 schreef mignonne het volgende:

[..]

Dat proberen we dmv deze enquête onder andere uit te zoeken :D

Het is niet zeldzaam-zeldzaam, maar ook weer geen schering en inslag dat vrouwen zonder vk bevallen. Cijfers erover zijn van NL niet bekend. Alle bevallingen in NL worden geregistreerd in een soort landelijk register, daarin moet je bijv ook de locatie van de bevalling aangeven en welke zorgverlener erbij was. In dat systeem is er geen optie om aan te geven dat er géén zorgverlener bij was, dus dan wordt iemand geregistreerd als thuis met vk.

Soms kun je wel uit de context eea opmaken. We weten bijvoorbeeld dat tussen 2008 en 2012 zo'n 36 baby's in stuitligging thuis geboren zijn. Een deel daarvan zijn 'per-ongelukjes' en wel met vk, een ander deel was bewust alleen.
Een stuit alleen. :X

Maar dan is het toch handiger dat systeem aan te (laten) passen?
Professioneel gifmenger.
pi_151997914
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:06 schreef mignonne het volgende:
het lijkt er overigens wel op dat dit meer voorkomt bij een 2e of volgend kind en bovendien ook vaker bij wat hoger opgeleide vrouwen.
Ik zal mijn zusje de enquete toesturen. Die heeft het zonder gedaan.
Edit: Was wel 14 jaar geleden. Weet niet of het dan nog relevant voor je is.
Ik had de OP dus beter moeten lezen. Mijn excuses. :@
pi_151998009
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:08 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Ik zal mijn zusje de enquete toesturen. Die heeft het zonder gedaan.
Edit: Was wel 14 jaar geleden. Weet niet of het dan nog relevant voor je is.
Ik had de OP dus beter moeten lezen. Mijn excuses. :@
helaas moet het binnen de afgelopen 5 jaar zijn. Maar wellicht kent zij nog mensen die hetzelfde hebben gedaan maar dan recenter?
pi_151998032
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:07 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Een stuit alleen. :X

Maar dan is het toch handiger dat systeem aan te (laten) passen?
absoluut. Maar dat gaat niet heel makkelijk. Zelf aanpassen kan sowieso niet omdat het een landelijk systeem is.
pi_151998072
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:11 schreef mignonne het volgende:
helaas moet het binnen de afgelopen 5 jaar zijn. Maar wellicht kent zij nog mensen die hetzelfde hebben gedaan maar dan recenter?
Ik zal het eens vragen, maar die kans acht ik redelijk klein gezien haar leeftijd.
Vermoedelijk weinig mensen in haar omgeving die nu nog met kinderen krijgen bezig zijn, maar ik zal het voor je nagaan.
pi_151998118
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:12 schreef mignonne het volgende:

[..]

absoluut. Maar dat gaat niet heel makkelijk. Zelf aanpassen kan sowieso niet omdat het een landelijk systeem is.
Het lijkt mij toch wel handig dat vk's niet gedwongen worden om te liegen. :D
Professioneel gifmenger.
pi_151998215
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:13 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Ik zal het eens vragen, maar die kans acht ik redelijk klein gezien haar leeftijd.
Vermoedelijk weinig mensen in haar omgeving die nu nog met kinderen krijgen bezig zijn, maar ik zal het voor je nagaan.
wie weet :D
hoe dan ook bedankt! :)
pi_151998268
Leuk onderzoek!
Ik denk dat je veel respons op het forum "dragen en voeden" zult krijgen. Daar is /was een groepje vrouwen bezig met UC. :)
Make my day!
pi_151998423
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:19 schreef agter het volgende:
Leuk onderzoek!
Ik denk dat je veel respons op het forum "dragen en voeden" zult krijgen. Daar is /was een groepje vrouwen bezig met UC. :)
dank!
Ik heb daar idd een bericht aan het beheer gestuurd maar nog geen reactie gekregen.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 24 april 2015 @ 20:32:26 #20
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_151998651
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:07 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ik dacht heel even dat je verkapt aankondigde 7 weken te zijn :D
nee!!! Daar ben ik te oud voor (vind ik) :P
  vrijdag 24 april 2015 @ 20:48:30 #21
326948 rebel-angel
back in the magic zone
pi_151999152
Mag je ook mee doen als je er niet voor gekozen heb, maar uiteindelijk toch zonder vk bent bevallen omdat het zo snel ging?
W
Z
E
pi_151999341
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:48 schreef rebel-angel het volgende:
Mag je ook mee doen als je er niet voor gekozen heb, maar uiteindelijk toch zonder vk bent bevallen omdat het zo snel ging?
nee het gaat vooral om vrouwen die hier bewust voor kiezen tijdens de zwangerschap of bevalling.

Als je ten alle tijden graag je vk erbij had gehad dan valt dat niet onder de doelgroep :)
  vrijdag 24 april 2015 @ 20:57:12 #23
326948 rebel-angel
back in the magic zone
pi_151999483
Oké :)
W
Z
E
pi_151999521
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:57 schreef rebel-angel het volgende:
Oké :)
Dank voor je interesse in ieder geval :*
pi_152002925
Ik heb het wel serieus overwogen. Het is er alleen niet van gekomen ivm overtijd lopen enzo ;(.
Home is where the O+ is...
pi_152003042
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 22:38 schreef Cwen het volgende:
Ik heb het wel serieus overwogen. Het is er alleen niet van gekomen ivm overtijd lopen enzo ;(.
Zou je hem dan voor ons in willen vullen? Het gaat om vrouwen die dit overwogen hebben, ongeacht of ze uiteindelijk ook daadwerkelijk UC bevallen zijn. :)
pi_152187692
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 22:43 schreef mignonne het volgende:

[..]

Zou je hem dan voor ons in willen vullen? Het gaat om vrouwen die dit overwogen hebben, ongeacht of ze uiteindelijk ook daadwerkelijk UC bevallen zijn. :)
Tuurlijk :Y
Home is where the O+ is...
pi_152187848
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 19:08 schreef Cwen het volgende:

[..]

Tuurlijk :Y
O+

dankjewel!
we hebben boven verwachting veel respons. Blijkbaar leeft de overweging toch zelfs nog veel meer dan wij zelf gedacht hadden!
  vrijdag 1 mei 2015 @ 19:20:06 #29
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_152188043
Ik heb er nooit over nagedacht, maar dankzij dit topic er wel veel over gelezen inmiddels. Erg interessant onderwerp, ben benieuwd naar de resultaten!
  vrijdag 1 mei 2015 @ 19:27:57 #30
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_152188281
En voor de balans ook mensen die dit absoluut nooit overwogen hebben? Ik snap het niet zo goed dat je met zo iets belangrijks zo veel risico neemt? :@
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_152188527
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 19:27 schreef debuurvrouw het volgende:
En voor de balans ook mensen die dit absoluut nooit overwogen hebben? Ik snap het niet zo goed dat je met zo iets belangrijks zo veel risico neemt? :@
Nee daar gaat dit onderzoek niet over dus die balans is voor nu niet relevant en geeft veel ruis in de resultaten :)

Wat we nu bekijken zijn motivaties van mensen die dus UC overwegen, daarnaast kijken we naar wat uiteindelijk de doorslag gaf om het wel of niet te doen. Dat loopt enorm uiteen, van mensen die heel bewust van hun eerste kindje thuis bevallen alleen. Dat zie je vaak gebeuren met een soort levensvisie/overtuiging op de voorgrond. Als mensen al een tweede kind hebben en dan voor het eerst UC overwegen dan kan dat grof gezegd twee kanten op. Ofwel ze hebben een traumatische ervaring en willen dat nooit meer. Ofwel ze hebben juist een vreselijk positieve ervaring en willen dat evenaren/toppen. En dan is er nog een groep die wensen hebben rondom de bevalling waar ze niet uit komen met hun zorgverlener. Als de zorgverlener in een soort machtstrijd dan de deur dichtgooit dan zijn er veel vrouwen die dan denken okay dan moet het maar op hun manier, maar er is dus ook een groep die dan zegt, dan ga ik alleen. Dat is de groep die doorgaans helemaal niet per se alleen wíl maar zich wel min of meer gedwongen voelt.

En over risico's nemen, ja dat is dus wel grappig, het verschil zit hem in risicoperceptie in dit geval. Wat voor de een veiligheid is, is voor de ander juist een risico nemen/lopen. En vice-versa. Uit het kleine beetje literatuur wat er tot nu toe bekend is komt in ieder geval sterk naar voren dat deze vrouwen zich over het algemeen genomen juist níet veilig voelen in het ziekenhuis.
  zaterdag 2 mei 2015 @ 01:31:41 #32
81363 Hilzillah
Fall Dead!
pi_152200162
Mén ik zou het geloof ik dood eng vinden zonder VK :@

Ik wilde mijnes vastbinden aan het bed na de eerste controle, toen ze vertelde weer weg te gaan :@
pi_152200192
Oh, ik ken genoeg vrouwen die op het puntje stonden....
Juist vrouwen die zich ingelezen hadden, die meer wisten dan een VKe.. VKen die geen antwoord konden geven op vragen etc.
Risicoperceptie is idd het issue. vertrouwen op je lijf, nog zo iets...

[ Bericht 8% gewijzigd door agter op 02-05-2015 01:41:18 ]
Make my day!
pi_152207185
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 01:31 schreef Hilzillah het volgende:
Mén ik zou het geloof ik dood eng vinden zonder VK :@

Ik wilde mijnes vastbinden aan het bed na de eerste controle, toen ze vertelde weer weg te gaan :@
ghehe :D dan kan ze niet zoveel hoor :o

maar mja, dat is dan idd ook een beetje het verschil, die vrouwen geven opvallend vaak aan dat ze de aanwezigheid van een verloskundige ronduit storend vinden. Laat staan dat er ook nog een kraamverzorgster bij is. Of "nog erger" wisselende verpleegkundigen en wisselende artsen.
Het is echt maar net hoe je daar in staat enzo.

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 01:34 schreef agter het volgende:
Oh, ik ken genoeg vrouwen die op het puntje stonden....
Juist vrouwen die zich ingelezen hadden, die meer wisten dan een VKe.. VKen die geen antwoord konden geven op vragen etc.
Risicoperceptie is idd het issue. vertrouwen op je lijf, nog zo iets...
:Y
pi_152445513
Ha mignonne,

Ik lees net dit artikel uit het Parool, sluit heel erg aan op jouw verhaal hier!

https://blendle.com/i/het(...)par-20150509-4287452
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_152445669
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 23:20 schreef Franny_G het volgende:
Ha mignonne,

Ik lees net dit artikel uit het Parool, sluit heel erg aan op jouw verhaal hier!

https://blendle.com/i/het(...)par-20150509-4287452
ik las hem ook vandaag ja! goed artikel raakt idd de kern goed.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 14:24:09 #37
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_152523651
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 23:24 schreef mignonne het volgende:

[..]

ik las hem ook vandaag ja! goed artikel raakt idd de kern goed.
Naar aanleiding van dat artikel in Parool ontdekte ik dat er gisteren een bijeenkomst was in De Balie over angst rondom geboortezorg. Terug te kijken via deze link, erg interessant, zeker ook voor mensen in het vak denk ik, maar eigenlijk voor iedereen die het leuk vindt om na te denken over wat angst is en wat het voor gevolgen heeft.

Als je geen tijd hebt om de volledige twee uur te kijken, beperk je dan bijvoorbeeld tot de presentatie van communicatiedeskundige José Sanders over framing die begint bij 1:03, of het verhaal van filosoof Stine Jensen over angst aan het begin van de avond.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_152545084
Dank voor jullie interesse, respons en medewerking! De enquête is inmiddels gesloten. We hebben een boven verwachting aantal resultaten kunnen verzamelen en gaan nu aan de slag met het verwerken van de resultaten.
pi_152545149
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:24 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Naar aanleiding van dat artikel in Parool ontdekte ik dat er gisteren een bijeenkomst was in De Balie over angst rondom geboortezorg. Terug te kijken via deze link, erg interessant, zeker ook voor mensen in het vak denk ik, maar eigenlijk voor iedereen die het leuk vindt om na te denken over wat angst is en wat het voor gevolgen heeft.

Als je geen tijd hebt om de volledige twee uur te kijken, beperk je dan bijvoorbeeld tot de presentatie van communicatiedeskundige José Sanders over framing die begint bij 1:03, of het verhaal van filosoof Stine Jensen over angst aan het begin van de avond.
Ah super!! Ik vroeg me al af of er ook een opname was gemaakt van de bijeenkomst. Heel interessant, ik ga morgen eens rustig kijken. Bedankt voor de link!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')