abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152520569
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 10:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie niet wat er feitelijk is aan die tegenhanger. :D Sterker nog, ik zie niet hoe keuze en bewustzijn uberhaupt illusies zijn van 'eeuwige zaken'.

Het lijkt me dan meer wensdenken dan een illusie. Keuze en bewustzijn an sich zijn geen illusies van 'eeuwige dingen'. Integendeel zou ik haast zeggen.

[..]

Mensen zijn al bij leven zo vergankelijk als wat. De persoon die jij was toen je 6 jaar was bestaat echt niet meer. In principe bestaat de persoon die je een minuut geleden was al niet meer.
Een keuze is per definitie veranderlijk en kan nooit in verbinding staan met iets wat eeuwig of abstract is. Vergelijk het met de wirwar aan verschillende getallenstelsels of kalendersystemen die qua betekenis losstaat van de abstracte term oneindigheid.

Bewustzijn is een vorm van waarnemen en indien we daar een zelfbedacht ego aan koppelen noemen we het persoonlijk zelfbewustzijn. (het ik-ben-ik) Maar het is een illusie ten opzichte van datgene wat boven zijn en niet-zijn staat.

Het klopt inderdaad dat we de illusie scheppen dat we de regie over ons eigen levensverhaal voeren. Dat is een illusie die we ons telkens voorhouden. De dood als abstracte tegenhanger van het leven laat zien dat datgene wat wij ons levensverhaal noemen feitelijk gebaseerd is op onze eigen opvattingen, eigen ervaringen, aangeleerd gedrag en geloof. Dus vergankelijk is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')