Ach. Je moest dat allemaal maar niet al te serieus nemen. Ik klets daar maar wat uit mijn nek en hoop dat iemand ooit eens iets verstandigs terugzegt zonder daarbij te vervallen in 'quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:15 schreef Mainport het volgende:
F&L / Stel je vragen aan de filosoof! (Poging twee!)
Interessant topic. Eerst de mens gelijkstellen aan de rede, en dan dit.
Is er een gedeelde epistemologie?
JAM: Jazeker, die van de wetenschappelijke methode.
Waarbij toch een héél groot verschil is dat de wetenschapper voorspellende, verklarende, toestbare, herhaalbare, etc. uitspraken over de werkelijkheid kan doen. Dat is toch een wereld van verschil.quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:18 schreef Mainport het volgende:
Arnon Grunberg, 20 mei '15
Op 15 november 1986 schrijft Frans Kellendonk aan Gerard Reve: 'Maak die weldenkende zielen maar eens duidelijk dat hun rationalisme, hun positivisme, hun politieke overtuigingen vooral, allemaal pseudo-religies zijn.'
Het wordt dikwijls vergeten, bijvoorbeeld door atheïsten, die zich bevrijd menen te hebben van het irrationalisme, dat politieke overtuigingen een pseudoreligie kunnen worden, inclusief rituelen en geloofsgemeenschappen.
Hetzelfde kan worden beweerd over kunst en wetenschap. De heilsverwachtingen die mensen hebben van de wetenschap doen denken dat zij geloven dat diep in de wetenschap de Messias verstopt zit.
Vermoedelijk kunnen we niet zonder pseudoreligies; de erkenning dat ons leven er vol mee zit is een stap in de goede richting.
Op 21 december 1988 schreef Kellendonk aan Ernst Braches dat hij nog een angst over had: 'De angst voor medelijden.'
Het menselijk medelijden dient inderdaad gevreesd te worden, al was het maar omdat empathie voor velen ook een pseudoreligie is.
Mwoah, redelijk. Ik zit al een tijdje in Leeuwarden te wachten tot mijn huis in Den Haag vrijkomt. Dat duurt maar en duurt maar. De vorige bewoners zijn al weg, maar nu moet de woningbouw nog een inspectie uitvoeren en reparaties uitvoeren en dan een contract in elkaar flansen en de vent die daar overgaat is op vakantie dus zijn taken worden waargenomen door en bla-bla-bla.quote:
Daar woont mijn neef. Dus zie, ik zit droog en uit de wind. Wat betreft de Friezen, daar durf ik niet zoveel over te zeggen. Het gros van de tijd zit ik hier in zijn (neeflief dus) huis wat spelletjes te spelen en te lezen en met mijn piemel te spelen en weet ik veel wat. Veel omgang met de Friezen heb ik niet. Ja, het meisje achter de kassa bij de supermarkt of de man in de tabakswinkel. Die zijn dan vriendelijk en beleefd zoals ze elders in het land in dezelfde functie doorgaans net zo vriendelijk en beleefd zijn.quote:Op donderdag 4 juni 2015 00:27 schreef Lienekien het volgende:
In Leeuwarden? Waarom daar?
Kun je ze verdragen, de Friezen?
Nee hoor. Ik weet niet hoe deze wijk heet, maar het is op een steenworp van het centrum. En ja, een wandelingetje door het centrum met een kopje koffie erbij doe ik ook weleens. Spannender dan dat wordt het echter niet. Héérlijk.quote:Op donderdag 4 juni 2015 00:34 schreef Lienekien het volgende:
Geen wandelingen door de binnenstad? Je zit toch niet in dat Cammingafuckingburen, hè?
Ja, ja, ik ken dat, de laatste keer was mijn moeder, afgelopen november, die niet dood ging in een soort van golf van andere gevallen van overlijden in mijn familie. Althans dat hoop je dan maar, hè, voor hetzelfde geld ga je zelf dood een half jaar of + later. Je weet het niet, toch? Dan ben je toch een deel van een soort golf aan overlijden in je familie. Het zal wel weer niet, maar je weet het gewoon niet.quote:Op donderdag 4 juni 2015 00:41 schreef Lienekien het volgende:
Ik kom nog wel eens in Leeuwarden voor de nazit van een crematie. Of op doorreis met de trein naar/van Harlingen.
Weemoed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |