http://www.telegraaf.nl/b(...)_EU_van_start__.htmlquote:'Miljoen migranten op reis naar Europa'
Europees spoedberaad vluchtelingen van start
LUXEMBURG -
Ministers van de Europese Unie zijn maandagmiddag in Luxemburg aan hun spoedberaad begonnen over de vluchtelingencrisis. Het overleg over migratie en asiel komt enkele dagen na het jongste grote drama met bootvluchtelingen in de Middellandse Zee, waarbij mogelijk honderden mensen om het leven kwamen.
Aan de Libische kust staan mogelijk tot 1 miljoen mensen klaar om de oversteek naar Europa te maken, volgens Maurizio Scalia van het Openbaar Ministerie in de Siciliaanse hoofdstad Palermo. Scalia zei dat de meeste vluchtelingen en migranten uit Syrië en zwart-Afrika komen. De reis, overwegend door de woestijn, naar de Libische kust kost ongeveer 4650 euro (5000 dollar). De zeereis naar Europa kost 1400 euro per persoon. De dienstverlening houdt daar niet op. Voor geld kan er opvang geregeld worden en een reis naar Noord-Europa over land kost 1400 euro extra, aldus Scalia.
Volgens de VN zijn vorig jaar naar schatting 220.000 mensen illegaal de Middellandse Zee overgestoken. Ongeveer 170.000 van hem landden in Italië.
Voor Nederland schuiven minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken en minister Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie) aan. Bij aankomst voor het overleg zei Van der Steur dat hij een moeilijk debat over een heel ingewikkelde kwestie verwacht. Toch hoopte hij op concrete resultaten waarbij ook Nederland „wat” kan bieden. Hij wilde daar verder niet op ingaan.
Koenders sprak eerder op de dag in Luxemburg met zijn collega's over onder meer het Noord-Afrikaanse Libië. Dat ontwikkelde zich als belangrijk doorvoerland voor Afrikaanse migranten door de burgeroorlog.
EU-ministers hopen dat de situatie zich verbetert als er meer stabiliteit in Libië komt. Ook willen zij mensensmokkelaars harder aanpakken. Verder zijn er geluiden om de Europese missie Triton tegen bootvluchtelingen uit te breiden
Typische Facebookreactie dit.quote:Op maandag 20 april 2015 17:02 schreef Alentejana het volgende:
Bommetje erop. Prima ontmoedigings beleid.
Ik wordt het zat dat miljoenen mensen denken het beter te hebben in een ondergaand Europa. Zijn ook nog het soort mensen dat zorgt voor achteruitgang in mentalitet en niet voor ontwikkeling, zoals vroegr de gastarbeiders.quote:
Ik doelde een beetje op de kortzichtigheid gecombineerd met verkeerd spatiegebruik. En jij scheert ze nu allemaal over een kam. Natuurlijk kunnen we niet al die mensen hier hebben maar om dan maar met bommen te gaan gooien, dan begrijp je het niet helemaal.quote:Op maandag 20 april 2015 17:12 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ik wordt het zat dat miljoenen mensen denken het beter te hebben in een ondergaand Europa. Zijn ook nog het soort mensen dat zorgt voor achteruitgang in mentalitet en niet voor ontwikkeling, zoals vroegr de gastarbeiders.
Er moet duidelijk gemaakt worden dat ze niet meer welkom zijn.
Wat is jouw oplossing?
Uiteindelijk is de oplossing toch ervoor te zorgen dat daar de omstandigheden verbeteren, zodat ze geen behoefte meer hebben om hier naartoe te komen.quote:Op maandag 20 april 2015 17:12 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ik wordt het zat dat miljoenen mensen denken het beter te hebben in een ondergaand Europa. Zijn ook nog het soort mensen dat zorgt voor achteruitgang in mentalitet en niet voor ontwikkeling, zoals vroegr de gastarbeiders.
Er moet duidelijk gemaakt worden dat ze niet meer welkom zijn.
Wat is jouw oplossing?
Potentieel miljarden euro's aan inkomsten voor IS.quote:Op maandag 20 april 2015 16:54 schreef LXIV het volgende:
De reis, overwegend door de woestijn, naar de Libische kust kost ongeveer 4650 euro (5000 dollar). De zeereis naar Europa kost 1400 euro per persoon. De dienstverlening houdt daar niet op. Voor geld kan er opvang geregeld worden en een reis naar Noord-Europa over land kost 1400 euro extra, aldus Scalia. Volgens de VN zijn vorig jaar naar schatting 220.000 mensen illegaal de Middellandse Zee overgestoken. Ongeveer 170.000 van hem landden in Italië.
Opzich ben ik wel voor ruilen. Rutte naar Libie, dan nemen wij 1 asielzoeker binnen. Teeven en Opstelten, weer 2 naar binnen, etc. Rutte wil ik trouwens ook wel ruilen voor 10 asielzoekers.quote:
Opstelten telt voor twee, dus Teeven en Opstelten=3 asielzoekers.quote:Op maandag 20 april 2015 17:19 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Opzich ben ik wel voor ruilen. Rutte naar Libie, dan nemen wij 1 asielzoeker binnen. Teeven en Opstelten, weer 2 naar binnen, etc. Rutte wil ik trouwens ook wel ruilen voor 10 asielzoekers.
Liever dat weg dan een samenleving waarin de dood van honderden dan wel duizenden mensen wordt toegejuicht om niet een paar cent in te hoeven leveren.quote:Op maandag 20 april 2015 17:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
En daarmee ook jouw eigen comfortabele positie, jouw veilige leefomgeving, jouw pensioentoekomst en jouw toegang tot gezondheidszorg.
Ik moet zeggen dat ik ooit ook blij was dat Khadaffi zo werd gekielhaald, maar achteraf geen slim idee idd.quote:
vraag aan alle jongeren in nederland hoe zij tegen pensioen aankijken, 90% verwacht dat het niet meer bestaat tegen de tijd dat zij er aanspraak op zouden maken.quote:Op maandag 20 april 2015 17:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
En daarmee ook jouw eigen comfortabele positie, jouw veilige leefomgeving, jouw pensioentoekomst en jouw toegang tot gezondheidszorg.
Dat geldt misschien voor jou. Ik keur reacties als "vergas ze maar" niet goed. Maar ik snap wel dat mensen inzien dat als dit zo doorgaat, hun eigen bestaansrecht in gevaar komt. De mensen die om bommen roepen zijn maar een vrij kleine minderheid.quote:Op maandag 20 april 2015 17:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Liever dat weg dan een samenleving waarin de dood van honderden dan wel duizenden mensen wordt toegejuicht om niet een paar cent in te hoeven leveren.
Het is ook vrij hypocriet allemaal in mijn ogen. Wij zitten wel volop in de Afrikaanse industrie met mijnen, olie en plantages, waarbij de bevolking zelf vaak heel erg benadeeld wordt omdat wij het zo goedkoop mogelijk willen hebben. Vervolgens komt een deel van de mensen hierheen vanwege de slechte economische omstandigheden en dat vinden we dan vreemd.quote:Op maandag 20 april 2015 17:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Liever dat weg dan een samenleving waarin de dood van honderden dan wel duizenden mensen wordt toegejuicht om niet een paar cent in te hoeven leveren.
Noem één cultuur op de hele wereld die meer respect heeft voor het menselijke leven dan de Westerse cultuur (en de Westerse cultuur is meer dan 50 Tokkies op Facebook).quote:Op maandag 20 april 2015 17:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, weg met die kutcultuur die zo weinig respect heeft voor het menselijke leven.
Zimbabwe, GDP per capita $400.quote:Op maandag 20 april 2015 17:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daarom beter het dáár beter maken dan het hier ten onder laten gaan.
Wat dan? Er is namelijk geen tussenweg.quote:Op maandag 20 april 2015 17:27 schreef Roceco het volgende:
Zo moeilijk, aan de ene kant het is gewoon onmogelijk om ze allen op te nemen en brengt het nog enorme risico's mee ook.
Aan de andere kant kan ik het ook niet over me hart halen, om vanachter mijn computer, in mijn lekkere bureaustoel, met zometeen een heerlijk bord spaghetti, te zeggen: laat maar creperen die Afrikanen, wij kunnen niets missen.
Jamaar, dan moeten we straks 2 euro per liter benzine betalen! En onze chocolade wordt misschien iets duurder! Dat kan toch niet! Dan liever dode Afrikanen. Wat boeit dat nou?!quote:Op maandag 20 april 2015 17:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het is ook vrij hypocriet allemaal in mijn ogen. Wij zitten wel volop in de Afrikaanse industrie met mijnen, olie en plantages, waarbij de bevolking zelf vaak heel erg benadeeld wordt omdat wij het zo goedkoop mogelijk willen hebben. Vervolgens komt een deel van de mensen hierheen vanwege de slechte economische omstandigheden en dat vinden we dan vreemd.
Laat grote bedrijven zoals Shell maar zorgen voor betere omstandigheden. Tsja dan maken ze minder winst maar wij als burger gaan er uiteindelijk wel op voorruit als de situatie daar verbeterd. Hanteer op z'n minst eerlijke prijzen, in plaats van zo goedkoop mogelijke deals te sluiten met onfrisse lui.
We hoeven ze ook niet te laten creperen. Dat is trouwens wel wat we nu doen. Want voor iedere migrant die hier in Europa een goed leventje krijgt, zijn er 10 die in Afrika verrekken.quote:Op maandag 20 april 2015 17:27 schreef Roceco het volgende:
Zo moeilijk, aan de ene kant het is gewoon onmogelijk om ze allen op te nemen en brengt het nog enorme risico's mee ook.
Aan de andere kant kan ik het ook niet over me hart halen, om vanachter mijn computer, in mijn lekkere bureaustoel, met zometeen een heerlijk bord spaghetti, te zeggen: laat maar creperen die Afrikanen, wij kunnen niets missen.
Wat wil je dan? ALs je het daar niet verbetert, dan blijven ze komen!quote:Op maandag 20 april 2015 17:28 schreef Irakees het volgende:
[..]
Zimbabwe, GDP per capita $400.
Veel succes.
Zie oplossing 2 van LXIV, dat is in mijn ogen de minst slechte oplossing. Al is met 'minst slecht' dan ook meteen alles gezegd.quote:Op maandag 20 april 2015 17:28 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat dan? Er is namelijk geen tussenweg.
quote:Op maandag 20 april 2015 17:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
We hoeven ze ook niet te laten creperen. Dat is trouwens wel wat we nu doen. Want voor iedere migrant die hier in Europa een goed leventje krijgt, zijn er 10 die in Afrika verrekken.
De kern van het probleem is dat het verschil in welvaart tussen Europa en Afrika gewoon zó groot is dat mensen hun leven wagen om hier te komen.
Het is trouwens kort door de bocht om de Europeanen hier de schuld van te geven, de Afrikanen zelf zouden ook wel eens de handjes uit de mouwen mogen steken. Zaten wij daar en zij hier, dan was Afrika welvarend!
De enige manier om het probleem op te lossen (structureel, dus de root cause aanpakken) is de situatie dáár te verbeteren, zodat de mensen niet meer weg willen.
De 'oplossing' nu, om ze toe te laten en met generaal-pardons, maakt enkel dat er tussen Afrika en Europa ook genivelleerd wordt, maar dan doordat het in Europa net zo slecht wordt als daar.
De keuze is dus:
1) Laten we al die Afrikanen toe, totdat de maatschappij hier ook ontwricht is (niemand iets)
2) Verbeteren we het daar, zodat de mensen geen behoefte meer hebben om naar Europa te komen (allebei beter).
Tot nu toe wordt er voor 1) gekozen.
Nou, zo denken veel mensen er idd over. Totdat dit beleid je komt bijten in de vorm van mensen die op weg gaan naar betere oorden (het westen). Immigratie zal er altijd zijn zolang er grote ongelijkheid is. Zo simpel is het. En met die gedachte moet je werken.quote:Op maandag 20 april 2015 17:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jamaar, dan moeten we straks 2 euro per liter benzine betalen! En onze chocolade wordt misschien iets duurder! Dat kan toch niet! Dan liever dode Afrikanen. Wat boeit dat nou?!
Ja, dat dacht ik ook. Daarom vond ik de Westerse cultuur best wel tof. Maar nu blijkt dat veel mensen eigenlijk vinden dat andersgekleurde en raarpratende mensen die rechten helemaal niet verdienen.quote:Op maandag 20 april 2015 17:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Noem één cultuur op de hele wereld die meer respect heeft voor het menselijke leven dan de Westerse cultuur (en de Westerse cultuur is meer dan 50 Tokkies op Facebook).
Nergens zijn de mensenrechten en de rechtstaat zo goed vastgelegd als bij ons. Nergens. Ook niet in de geschiedenis.
Waarom is 2 minst slecht? Wat is er op tegen als de omstandigheden in Afrika verbeteren? Hoe heb jij daar last van?quote:Op maandag 20 april 2015 17:33 schreef Roceco het volgende:
[..]
Zie oplossing 2 van LXIV, dat is in mijn ogen de minst slechte oplossing. Al is met 'minst slecht' dan ook meteen alles gezegd.
[..]
Waarom zouden ze dat niet doen? Sorry, maar iedereen zoekt een betere toekomst. Er gaan ook net zo goed Nederlanders naar het buitenland voor kansen op een betere baan.quote:Op maandag 20 april 2015 17:34 schreef RRuben het volgende:
Die vluchtelingen beginnen langzamerhand geen reden meer te hebben. Ze komen hier gewoon voor een betere toekomst. Echt hoe triest
Het aan puin schieten van het Libische bewind was een Europees project. En dan met name Frankrijk, die graag de mogelijkheden van de Rafale even wilden demonstreren aan mogelijke exportklanten.quote:
Fijn dat jij er een paar duizend in huis neemtquote:Op maandag 20 april 2015 17:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik ook. Daarom vond ik de Westerse cultuur best wel tof. Maar nu blijkt dat veel mensen eigenlijk vinden dat andersgekleurde en raarpratende mensen die rechten helemaal niet verdienen.
Sterker nog, ze klagen steen en been als mensenrechten gerespecteerd worden wanneer het hun een paar schamele centen kost en ze daardoor misschien, verhip, een moslim of een neger tegenkomen op straat. Zoveel affiniteit heeft men dus niet met die ideeën.
Maar dat doet niemand. Het is allemaal de schuld van de negers en de moslims.quote:Op maandag 20 april 2015 17:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nou, zo denken veel mensen er idd over. Totdat dit beleid je komt bijten in de vorm van mensen die op weg gaan naar betere oorden (het westen). Immigratie zal er altijd zijn zolang er grote ongelijkheid is. Zo simpel is het. En met die gedachte moet je werken.
Bij mijn weten wordt de (Nederlandse) ontwikkelingshulp altijd uitgegeven aan projecten, niet gestort op een of andere rekening van de regering.quote:Ik vind het ook raar dat mensen hier op FOK! altijd roepen dat alle ontwikkelingshulp maar gestopt moet worden. Prima, maar dan niet raar opkijken als er NOG meer mensen onze kant op willen komen. (hoewel ik wel tegen 't domweg storten van geld ben. Wat Google doet met internetballonnen zet op de lange termijn veel meer zoden aan de dijk bijvoorbeeld)
Wat wil je daarmee zeggen?quote:Op maandag 20 april 2015 17:36 schreef H.FR het volgende:
[..]
Fijn dat jij er een paar duizend in huis neemt
Respect, ik zou het niet kunnen.
Alles komt met een prijs, vluchtelingen opnemen betekent dat jij geen auto meer kunt kopen, geen TV en geen huis. Of geldt dat alleen voor de buren? Of moeten we je oma dood laten gaan als die een operatie nodig heeft? De wereld verbeteren begint bij jezelf!quote:
Dat is het punt niet. De mensen zien dat onze eigen samenleving ontwricht wordt. Kijk naar de toestand in de Parijse Banlieu's, London, Birmingham, Rotterdam (bepaalde wijken), de problemen met moslimjongeren.quote:Op maandag 20 april 2015 17:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik ook. Daarom vond ik de Westerse cultuur best wel tof. Maar nu blijkt dat veel mensen eigenlijk vinden dat andersgekleurde en raarpratende mensen die rechten helemaal niet verdienen.
Sterker nog, ze klagen steen en been als mensenrechten gerespecteerd worden wanneer het hun een paar schamele centen kost en ze daardoor misschien, verhip, een moslim of een neger tegenkomen op straat. Zoveel affiniteit heeft men dus niet met die ideeën.
Ik doel alleen op het feit dat niemand een all-solvende oplossing heeft. Al zal die inderdaad ook misschien niet bestaan.quote:Op maandag 20 april 2015 17:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom is 2 minst slecht? Wat is er op tegen als de omstandigheden in Afrika verbeteren? Hoe heb jij daar last van?
Ik lees het inderdaad, komt vanuit de VN (quote:Op maandag 20 april 2015 17:35 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het aan puin schieten van het Libische bewind was een Europees project. En dan met name Frankrijk, die graag de mogelijkheden van de Rafale even wilden demonstreren aan mogelijke exportklanten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |