Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant) • Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Val niet buiten de boot! Er zijn momenteel (2015) meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar en kapitaalopmaat bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" (voor mails van geldvoorelkaar of kapitaalopmaat) naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door Graankorrel op 17-04-2015 16:28:57 ]
Ik wil graag voorstellen Lendahand op te nemen in de OP. Dit Nederlandse platform investeert in buitenlandse opkomende economieën. De rente is 3% of 4% afhankelijk van de looptijd en regio. Per regio is er volledige garantie. Echter als een regio compleet omvalt door een (natuur)ramp ben je alle geld in die regio kwijt.
Behalve rente op je investering help je er ook mensen mee in (nog) wat minder florissante gebieden.
Lenahand, Nederlands platform wat investeert in opkomende economieën.
Op vrijdag 17 april 2015 15:32 schreef qajariaq het volgende: Ik wil graag voorstellen Lendahand op te nemen in de OP. Dit Nederlandse platform investeert in buitenlandse opkomende economieën. De rente is 3% of 4% afhankelijk van de looptijd en regio. Per regio is er volledige garantie. Echter als een regio compleet omvalt door een (natuur)ramp ben je alle geld in die regio kwijt.
Behalve rente op je investering help je er ook mensen mee in (nog) wat minder florissante gebieden.
Helemaal mee eens. Heb dik duizend euro lopen bij LendaHand. Wordt allemaal netjes nagekomen
Het mooie van crowdfunding is toch dat het een marktplaats is waar een ondernemer zijn gewenste lening verhandelt aan investeerders? Dan is het toch het goed recht van deze investeerders om aan te geven dat ze een aanpassing van de voorwaarden willen? Nu is het weer aan de ondernemer om te zien of hij daar in mee wil gaan.
Op vrijdag 17 april 2015 15:36 schreef Coelho het volgende: Het mooie van crowdfunding is toch dat het een marktplaats is waar een ondernemer zijn gewenste lening verhandelt aan investeerders? Dan is het toch het goed recht van deze investeerders om aan te geven dat ze een aanpassing van de voorwaarden willen? Nu is het weer aan de ondernemer om te zien of hij daar in mee wil gaan.
Ja, en als hij er niets aan wil doen is dat ook prima maar hij zal hem dan, normaal gesproken, niet vol gaan krijgen.
Helemaal mee eens. Heb dik duizend euro lopen bij LendaHand. Wordt allemaal netjes nagekomen
Zo hard ben ik niet van stapel gelopen. Twee honderd euro om te beginnen. Als het echt gaat lopen dan ga ik zeker veel meer die kant op doen. De 3 of 4 procent is redelijk gegarandeerd. Per regio is er gewoon garantstelling. Zolang er geen enorme natuurrampen of andere financiële rampen zijn in een land dan is de investering in dat land behoorlijk zeker.
Er is geen fee per project, dus ook half jaar leningen zijn gewoon goed rendabel.
Alleen het platform zelf is een starter. Daarom even aanzien of het viral gaat voor er serieus geld heen gaat.
Zo hard ben ik niet van stapel gelopen. Twee honderd euro om te beginnen. Als het echt gaat lopen dan ga ik zeker veel meer die kant op doen. De 3 of 4 procent is redelijk gegarandeerd. Per regio is er gewoon garantstelling. Zolang er geen enorme natuurrampen of andere financiële rampen zijn in een land dan is de investering in dat land behoorlijk zeker.
Er is geen fee per project, dus ook half jaar leningen zijn gewoon goed rendabel.
Alleen het platform zelf is een starter. Daarom even aanzien of het viral gaat voor er serieus geld heen gaat.
Per land/regio is een local partner die hoofdelijk aansprakelijk is voor alle leningen. De rente die de lener betaald is dan ook vele malen hoger dan wij krijgen.
Per land/regio is een local partner die hoofdelijk aansprakelijk is voor alle leningen. De rente die de lener betaald is dan ook vele malen hoger dan wij krijgen.
Worden die mensen dan met ons geld niet alsnog uitgekleed?
Eigenlijk verstrek je dus een lening aan een (lokale) instelling die vervolgens weer microkredieten verstrekt aan lokale ondernemers?
De rente die ondernemers op microkredieten betalen, ligt wereldwijd gemiddeld op 3.1% per maand of 37% per jaar (bron: New York Times, 2010). Het gaat hier om percentages die ondernemers betalen aan lokale partijen die de microkredieten verstrekken. Ook Lendahand werkt met dergelijke lokale partners.
En:
Wij streven er bij Lendahand dan ook naar om de gemiddelde rente die de ondernemers betalen lager te houden dan deze 25%.
Eigenlijk verstrek je dus een lening aan een (lokale) instelling die vervolgens weer microkredieten verstrekt aan lokale ondernemers?
Het betreft mesokredieten, vanaf duizend euro tot een vijftigduizend dacht ik. Geen micro maar net even meer.
Ja, ik heb ook de indruk dat je dus een lokale geldverstrekker ondersteund in zijn werkzaamheden. Echter wordt zijn handel wel op alle mogelijkheden tot op project gecontroleerd. Je schrijft zelf in op een project dus als dat niet klopt komt het alsnog niet vol.
De rente die lokaal betaald wordt is geen woekerrente maar uiteraard wel hoger dan wij vangen. Ik dacht iets tussen 10 en 20 %. Op de site van staat een en ander uitgebreid beschreven.
Lendahand lijkt op dezelfde manier te werken als MyC4.com . Dit platform had ook een garantstelling die er netjes uitzag, maar nu het misgelopen is, blijkt die garantstelling toch niet zoveel waard te zijn - er is een juridisch getouwtrek bezig met 1 van de grootste lokale partners. In afwachting daarvan zijn de overige bezigheden stopgezet (voor meer info, zie blog: http://blog.myc4.com/
Het klinkt dus mooier dan het is, dus zou ik er geen serieus geld in stoppen, maar de combinatie van microfinanciering/goed doel/crowdfunding rechtvaardigd wel een bijdrage waar je niet wakker van ligt als over twee jaar de boel klapt :-)
Bij MyC4 sta ik zelf ook op een beperkt verlies - ben op tijd gestopt met investeren om grote bedragen te verliezen - maar heeft me wel duidelijk gemaakt dat er risico bestaat en dat het grootste risico eigenlijk is dat een platform omvalt.
Op vrijdag 17 april 2015 16:04 schreef Beagle_W het volgende: maar heeft me wel duidelijk gemaakt dat er risico bestaat en dat het grootste risico eigenlijk is dat een platform omvalt.
Daar ben ik het wel mee eens. Toch gun ik lendahand gewoon een goede start. Als er op den duur voldoende lokale partners zijn dan is het risico best wel goed verspreidt.
Op vrijdag 17 april 2015 16:04 schreef Beagle_W het volgende: Lendahand lijkt op dezelfde manier te werken als MyC4.com . Dit platform had ook een garantstelling die er netjes uitzag, maar nu het misgelopen is, blijkt die garantstelling toch niet zoveel waard te zijn - er is een juridisch getouwtrek bezig met 1 van de grootste lokale partners. In afwachting daarvan zijn de overige bezigheden stopgezet (voor meer info, zie blog: http://blog.myc4.com/
Het klinkt dus mooier dan het is, dus zou ik er geen serieus geld in stoppen, maar de combinatie van microfinanciering/goed doel/crowdfunding rechtvaardigd wel een bijdrage waar je niet wakker van ligt als over twee jaar de boel klapt :-)
Bij MyC4 sta ik zelf ook op een beperkt verlies - ben op tijd gestopt met investeren om grote bedragen te verliezen - maar heeft me wel duidelijk gemaakt dat er risico bestaat en dat het grootste risico eigenlijk is dat een platform omvalt.
Wederom en helaas een bevestiging van de juistheid van mijn besluit om niet in Afrikanen te investeren. Ook met Kiva ga ik ze uit de weg en wijk ik liever uit naar Azie omdat het werkethos daar duidelijk hoger ligt...
Worden die mensen dan met ons geld niet alsnog uitgekleed?
Je helpt ze juist om niet uitgekleed te worden. Filipijnse ondernemers bijvoorbeeld zijn blij, dat ze slechts 2,5% per maand rente hoeven te betalen en niet overgeleverd zijn aan de woekeraars, die rustig 20% durven te vragen. Per maand. Meer daarover lees je op een blog op Lendahand. Uiteraard: preken voor eigen parochie. En toch maakt het mij duidelijk, dat een mesokrediet wel degelijk helpt. Het verschil tussen mesokrediet en microkrediet wordt ook duidelijk uitgelegd. Nadeel van Lendahand: wij zijn gewend dat de rente begint te lopen zodra een lening tot stand is gekomen (nou ja, daar kan een maandje tussen zitten). Bij Lendahand begint het op de eerste van de maand nadat een lening is volgelopen. Nu uitlenen is nu betalen en hopelijk begint de lening dan dus te lopen op 1 mei, zodat je op 31 oktober je eerste rente + leningdeel terugkrijgt. Is-t-ie niet vol, ja, dan moet je nog een maandje wachten. Even uitkijken dus, waar je je eerste lening in stopt. Zoals eerder gezegd: ik heb 35 leningen bij Lendahand en tot nog toe geen default. Kan ook haast nog niet. Er is nog maar voor 1,6mio uitgeleend. De buffers van de locale partners zijn nog lang niet leeg.
Meneer "Laurion" reageert al net zo geprikkeld als meneer "Franschhoek". De "kleine reizigers" hebben het dan toch beter begrepen: ondanks een B+ notering (dezelfde risico-categorie als Laurion) boden ze een hogere rente.
Overigens heeft MyC4 jarenjang goed gedraaid met twee grote dips...: - ze bestaan sinds 2007 - in 2009 waren er problemen met lokale partners en is er veel geld gedefault, daarvan is wel een deel terug gekomen, maar niet alles. Van deze tijd weet ik weinig omdat ik toen nog niet meedeed - eind 2010 mijn eerste investments gedaan - tot begin 2014 heeft alles goed gedraaid - op een enkele default na, wat uiteraard was ingecalculeerd - daarna zijn er wederom problemen gekomen met locale partners, wat wederom geleid heeft tot het defaulten van concreet geld (dacht tegen de 1 miljoen), ondanks de 'garantstellingen' - nu lopen dus de juridische procedures.
Dus een jaar of twee goed draaien zegt niet alles. (in Nederland hebben we uit die tijd ook Boober, waar het platform zelf onderuit ging) Da's ook mijn 'angst' bij andere platformen (GvE, KoM, Symbid) - als er iets met het platform gebeurd, kan alles nog zo goed geregeld lijken, je hebt je geld toch niet zo maar weer terug. Dus vandaar is mijn moto: wel investeren, maar terughoudend en gespreid - ook over platformen.
Daar ben ik het wel mee eens. Toch gun ik lendahand gewoon een goede start. Als er op den duur voldoende lokale partners zijn dan is het risico best wel goed verspreidt.
Het platform strijkt er ook nog een aardig deel van op 3 a 4% begrijp ik, net zoveel als de investeerders maximaal kunnen krijgen. Ik wacht het nog even af.
Meneer vd Heuvel van Laurion reageert prima volgens mij. Dat hij mij (nu nog) geen gelijk geeft is een ander verhaal. Hij mag uiteraard zijn visie bepleiten evenals ik mijn mening mag geven. Ik denk dat dit ook uiteindelijk is hoe crowdfunding bedoeld is....
Op vrijdag 17 april 2015 16:30 schreef Beagle_W het volgende: als er iets met het platform gebeurd, kan alles nog zo goed geregeld lijken, je hebt je geld toch niet zo maar weer terug. Dus vandaar is mijn moto: wel investeren, maar terughoudend en gespreid - ook over platformen.
bij Lendahand is mijn geplande strategie om per lokale partner maximaal een paar honderd euro in te stoppen. Ik zie een lokale partner net iets steviger als een GvE project maar het kan inderdaad wel mis bij een natuurramp of politieke problemen. Juist vanwege de redenen die je noemt hou ik me dus in. Maar dan heb ik nog steeds de fun om zelf enige invloed uit te oefenen welke lener ik wel en niet iets gun.