Afgelopen week was het nieuwjaar in Laos en dat betekend dat alles zo een beetje een week dicht is inclusief het kantoor waar ik werk. Dus mooi gelegenheid voor een nieuwe fietstocht dit keer had ik een collega zo gek gekregen om mee te gaan.
Dit keer was het tijd om het noorden van Laos te verkennen dus vlogen we naar Luang Namtha om vandaar uit in 4 dagen naar Sayabouri te fietsen. Dit keer weinig onverharde wegen, maar wel veel hoogte meters.
Dag 1 Luang Namtha – Oudomxai; 125km; 2961 hoogtemeters
Na bijna twee uur fietsen kwam de regen met bakken uit de lucht en besloten we te schuilen en wat op te warmen. Nadat de ergste regen over was gingen we weer verder op weg naar de bergpas die ons scheidde van Oudomxai. Dit is een lange klim in totaal bijna 15 km gelukkig niet al te steil gemiddeld iets meer dan 3%, maar wel zeer onregelmatig steeds een stuk je klimmen en dan weer afdalen.
Bergpas tussen Luang Namtha en Oudomxai
![24d08ic.jpg]()
Strava dag 1:
https://www.strava.com/activities/284533161Dag 2 Oudomxai – Pak Beng; 153,8 km; 2357 hoogtemeters
Dit is in afstand de langste dag, maar gelukkig zonder echt zware beklimmingen. In het begin moest er wat geklommen worden, maar dit ging redelijk geleidelijk. Daarna was het een aan een schakeling van kleine klimmetjes waarbij de afdalingen net iets langer waren dan de klim tot dat we uiteindelijk bij Pak Beng de oevers van de Mekong bereikte. In het guesthouse bleek dat de zon iets sterker was dan verwacht mijn collega was verbrand op zijn rug door zijn shirt heen.
De machtige Mekong rivier
![14kbpd4.jpg]()
Wat hulp bij het schoonmaken van de fiets is natuurlijk altijd welkom
![o5q540.jpg]()
Strava dag 2:
https://www.strava.com/activities/284533215Dag 3 Pak Beng – Hongsa; 90,6 km; 3454 hoogtemeters
De dag naar Hongsa is in afstand de kortste, maar het was zeker niet de gemakkelijkste dag. Met 5 stevige beklimmingen. De klimmen waren redelijk steil met gemiddeld stijgingspercentage van ongeveer 9%. Gelukkig was het uitzicht boven ieder keer weer fantastisch. De afdalingen waren zeer snel dankzij de brede weg die was aangelegd voor de Hongsa mijn en energiecentrale.
Uitzicht over de eindeloze bergen in noord Laos
![2zxs8px.jpg]()
Mijn collega is bijna boven bij de laatste klim van dag 3
![dvkdnn.jpg]()
Strava dag 3:
https://www.strava.com/activities/285127931Dag 4 Hongsa – Sayabouri; 102.8 km; 3112 hoogte meters
De laatste dag zou een zware, maar zeer mooie route zijn. Een vriend die deze route al eerder had gefietst had ons al gewaarschuwd voor de bergen hier. Dit keer waren het geen brede wegen die in stijgingspercentage gelimiteerd werden door de vrachtwagens die erover heen moesten, maar een smalle weg met zeer steile stukken. De eerste klim is een korte nog geen twee kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 12% waarbij de laatste 400 meter tot de top gemiddeld 24% zijn. Dan is het wel een voordeel om met een mountainbike te rijden meer een kleinste blad voor van 22 en achter een grootste kransje van 34. Helaas is mijn fiets niet echt een licht gewicht met een gewicht van zo’n 15 kg zonder bagage. Na een korte afdaling volgde een langer klim van 7 km met een gemiddeld percentage van 7% lijkt hij niet heel zwaar, maar schijn bedriegt tot twee keer toe heb je het gevoeld dat je de top hebt bereikt om vervolgens na een korte afdaling door weer verder te klimmen. Ook hier is er voor de top weer een flink stuk met een stijgingspercentage van boven de 20%. Eenmaal echt boven volgde een steile en gevaarlijke afdaling. In tegenstelling tot gisteren was de weg smal en niet overzichtelijk ook lag er hier en daar een laagje grind in de bochten of was er soms een stuk onverhard waardoor we met dichtknepen remmen voorzichtig naar beneden gingen. Uiteindelijk hebben we zonder brokken en zelfs zonder lekke banden Sayabouri kunnen bereiken om daar met nog een met aantal andere vrienden te genieten van de zonsondergang, olifanten en het Laotiaanse nieuwjaar.
Het begin van de steile klim
![23j50z9.jpg]()
De steile weg naar beneden
![6p5dm8.jpg]()
Welverdiende zonsondergang
![24wva5w.jpg]()
Strava dag 4:
https://www.strava.com/activities/287338695In totaal 472 km gefietst en meer dan 12000 meter geklommen en zeer veel respect voor mijn collega voor wie dit zijn eerste meerdaagse fietstocht was en ook zijn eerste echte bergen.