quote:Oplopende spanning in coalitie over opvang illegalen
De coalitiepartijen VVD en PvdA zijn er nog niet in geslaagd een oplossing te vinden over de opvang van asielzoekers zonder papieren. Na drie uur overleg zijn de twee partijen afzonderlijk aan het praten over de heikele kwestie.
PvdA-leider Samsom en vice-premier Asscher overleggen met Kamerleden in hun fractiekamer in het Kamergebouw.
De VVD-ministers Kamp van Economische Zaken, Schippers van Volksgezondheid en VVD-partijvoorzitter Keizer zijn rond 20.15 uur aangekomen bij het Torentje om met premier Rutte en VVD-staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid en Justitie verder te praten.
Op de vraag of er sprake is van een crisis zei Schippers: "Ik weet het niet." Volgens een bron is er geen sprake van een crisis, maar moeten de partijen precies bepalen waar hun grens ligt.
Om 17.00 uur begon het overleg over de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland. Aanleiding voor het topoverleg is een besluit van het Comité van Ministers in Brussel over de bed-, bad- en broodregeling. Verschillende partijen interpreteren het besluit anders.
Zonder papieren
Het ministerie van Veiligheid en Justitie leidt eruit af dat er geen opvang voor illegalen meer geregeld hoeft te worden. Anderen denken juist dat lidstaten wel degelijk asielzoekers zonder papieren opvang moeten bieden.
De kwestie ligt zeer gevoelig in de coalitie. De VVD is geen voorstander van de regeling, maar de PvdA vindt het inhumaan om deze groep op straat te laten zwerven.
twitter:JeroenStans twitterde op woensdag 15-04-2015 om 20:09:30Volgens De Volkskrant zijn Asscher en Samsom binnendoor vertrokken, naar de PvdA vleugel in de TK. Gescheiden overleg nu dus. #bedbadbrood reageer retweet
twitter:RoelSchrein twitterde op woensdag 15-04-2015 om 19:53:54Opmerkelijk: VVD-voorzitter Keizer en vice-fractievoorzitter Van Ark schuiven aan bij #bedbadbrood reageer retweet
twitter:fverhoef twitterde op woensdag 15-04-2015 om 20:30:08Als de VVD wil breken, dan is nu het moment. #bedbadbrood reageer retweet
twitter:raouldupre twitterde op woensdag 15-04-2015 om 20:15:18De VVD roept de hele vloot bij elkaar in het Torentje. Nu dan toch de aanleiding gevonden om te breken? reageer retweet
Ik snap niet echt waarom Kamp en Schippers aanschuiven?twitter:fonslambie twitterde op woensdag 15-04-2015 om 20:14:44Steeds meer #VVD-ministers binnen bij #bedbadbrood overleg. #PvdA heeft overleg in eigen kring. Crisissfeertje. reageer retweet
Zou weer mooi zijn, over iets triviaals als dit.quote:
Als ze wilden breken hadden ze dat afgelopen kerst wel gedaan, dit is wel een bijzonder lullig dingetje om over te vallen.twitter:fverhoef twitterde op woensdag 15-04-2015 om 20:30:08Als de VVD wil breken, dan is nu het moment. #bedbadbrood reageer retweet
quote:Op woensdag 15 april 2015 20:45 schreef crystal_meth het volgende:
Wat is de discussie eigenlijk, de VVD wil de uitspraak van de Raad van Europa negeren?
quote:http://www.rtlnieuws.nl/n(...)f-over-bed-bad-brood
Nederland moet zelf beslissen of er bed, bad en brood voor uitgeprocedeerde vluchtelingen komt. Dat is het oordeel van de Raad van Europa over de kwestie.
Het is nu aan de coalitiepartijen VVD en PvdA om een oplossing te vinden. De VVD is tegen, de PvdA is voor. Volgens de Raad heeft iedereen recht op basisvoorzieningen, zoals toegang tot voedsel, water en een slaapplek. Maar daar gaat Nederland zelf over en dat wordt niet opgelegd door de Raad van Europa.
quote:
http://www.elsevier.nl/Ne(...)-illegalen-1747251W/quote:De Raad van Europa zegt dat Nederland de regels heeft geschonden bij de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Zij hebben recht op basisvoorzieningen als 'bed, bad en brood'.
Het Comité van Ministers van de mensenrechtenorganisatie Raad van Europa verklaarde woensdag dat Nederland de Europese regels heeft overtreden.
[..]
De Raad van Europa oordeelde dat uitgeprocedeerde asielzoekers moeten worden opgevangen, omdat Nederland anders het Sociaal Handvest voor de Rechten van de Mens zou schenden. Ook illegalen hebben basisrechten zoals voedsel, kleding en onderdak, oordeelde de raad.
En dan?quote:
Dan gaan we allemaal stemmen en dan hebben we een nieuw kabinet en dan is het ineens geen crisis meer.quote:
Markt met rust laten en kijken wat er gebeurd...Waarom niet?quote:Op woensdag 15 april 2015 20:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan gaan we allemaal stemmen en dan hebben we een nieuw kabinet en dan is het ineens geen crisis meer.
Nu je het zegt, dat zou best wel eens kunnen werkenquote:Op woensdag 15 april 2015 20:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan gaan we allemaal stemmen en dan hebben we een nieuw kabinet en dan is het ineens geen crisis meer.
Nou, mocht onverhoopt het kabinet vallen vanavond, ga ik gebak halen!quote:Op woensdag 15 april 2015 20:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat vraag ik me ook af.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:51 schreef Morendo het volgende:
Is het nou een aanbeveling of een bevel?
Dat gaat wel lukken, 1 van beide partijen gaat draaien.quote:Op woensdag 15 april 2015 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
Tja. Ook al is het dan niet zo'n erg interessant punt, het is wel een onderwerp waar PvdA en VVD als dag en nacht verschillen. Zoek daar maar eens een compromis op.
Geen gebak voor jou vanavond, er is 0 kans dat het kabinet hierover valt.quote:Op woensdag 15 april 2015 21:02 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Nou, mocht onverhoopt het kabinet vallen vanavond, ga ik gebak halen!
Waarom dan? Niet dat ik dit nou een geweldig kabinet vind, maar de vraag is natuurlijk of een volgende beter gaat zijnquote:Op woensdag 15 april 2015 21:02 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Nou, mocht onverhoopt het kabinet vallen vanavond, ga ik gebak halen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |