abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 april 2015 @ 21:14:45 #1
378192 -mandy-
I am who I am
pi_151691606
Een topic waar we verder kunnen kletsen over het opvoeden van 1-jarigen.. voor zover opvoeden mogelijk is :P

Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
pi_151691973
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:14 schreef -mandy- het volgende:
Femke over 2 weken ook al 2! Wat vliegt de tijd.
:N Nee! Ruim 4 weken! Ze is echt heul nog niet zo groot!
(Lars is over twee weken jarig... ben momenteel pinterest aan het afstruinen voor traktatie-inspiratie. Zijn vriendinnetje had vandaag zoiets gaafs! Gesmolten Olafjes! (Bekertjes yoghurt, met oogjes en armpjes van chocola, en een mandarijnepartje als neusje, zo tof!))
pi_151692605
LB, gefeliciteerd!! *O* . *O* .

(Maar je mag niet weg hier! :o ;) )

Nikki, ik ben ook onder de indruk van zijn ei, maar misschien ziet het er erger uit dan het is, gelet op zijn vrolijkheid en dat hij verder ook normaal doet? Hopelijk blijft het goed gaan en heeft de boter geholpen!

I. is weer beetje huilerig, volgens mij komen er wat ondertandjes door. :'( . Maar, ze slaapt wel hele nachten door ineens!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_151693544
Mijn blije ei heeft nu nog maar een klein bultje, het is wel flink blauw. Hij heeft er verder helemaal geen last meer van en is heel vrolijk geweest vandaag. Het ergste hebben we weer achter de rug, komende nacht hoeft hij niet meer wakker gemaakt te worden gelukkig. :) Ik denk dat het een kwestie van net verkeerd terechtkomen geweest is waardoor het zo enorm opzwol en dat de klap op zich misschien niet eens heel erg hard was.

Shandaly je grote alweer bijna 5 en je kleine bijna 2, wat gaat het toch hard! :o Ik weet nog goed dat we samen in het babytopic zaten 5 jaar geleden. O+

Franny wat sneu dat ze zo'n last van haar tandjes lijkt te hebben. Dat hele tandjes krijgen gebeuren zou wat mij betreft overgeslagen mogen worden, het zou een hoop leed schelen. :{
pi_151694544
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:56 schreef _NIKKI_ het volgende:
Shandaly je grote alweer bijna 5 en je kleine bijna 2, wat gaat het toch hard! :o Ik weet nog goed dat we samen in het babytopic zaten 5 jaar geleden. O+
O+ Ik was laatst een beetje terug aan het lezen in oude topics... slecht plan... kost je je nachtrust, want je blijft bezig ;)

Fijn om te horen dat het goed gaat met je blije ei!

Franny, doorslapen! O+ Da's zķ fijn!
pi_151694732
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 14:49 schreef LadyBlack het volgende:
Ach laiverds, wat een felicitaties al O+

Hier gaat t geweldig, mn meiske is superjarig, en vraagt de hele dag om "lanksalseleve?! *O* " En dan barst het gezelschap weer uit in zingen (allemaal zangers, haha) O+

Foto's volgen nog!!
Aaaw, zo ontroerend! O+ Gefeliciteerd! *O*
pi_151694779
Gefeliciteerd met je meisje LB!
  woensdag 15 april 2015 @ 08:20:10 #8
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_151700993
Ela, gefeliciteerd met je peuter! O+ *O*
pi_151701006
Ik begin een soort van "gesprekken" waar te nemen tussen T en S. Het is heel bizar, ze brabbelen iets tegen elkaar, hebben daar lol om en plots gaan ze allebei dezelfde kant op om hetzelfde te doen. Het kan toeval zijn, maar omdat het vaker gebeurt lijkt het erop dat ze wel degelijk op een of andere manier met elkaar communiceren. O+
  woensdag 15 april 2015 @ 08:35:58 #10
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151701172
Ela gefeliciteerd met je peuter *O*
KuikenGuppy
pi_151701622
Suiker en Ela. Gefeliciteerd met jullie peuters *O*
pi_151701743
Suiker en Ela, van harte met jullie peuters! O+
pi_151701760
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 08:21 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik begin een soort van "gesprekken" waar te nemen tussen T en S. Het is heel bizar, ze brabbelen iets tegen elkaar, hebben daar lol om en plots gaan ze allebei dezelfde kant op om hetzelfde te doen. Het kan toeval zijn, maar omdat het vaker gebeurt lijkt het erop dat ze wel degelijk op een of andere manier met elkaar communiceren. O+
Wat gaaf! Tweelingenmagic O+

Ela! Gefeliciteerd met je peutermeisje!! *O* *O*

En een peuterjongetje voor Suikertante! *G* *G*
  woensdag 15 april 2015 @ 09:17:15 #14
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_151701817
Suiker! Gefeliciteerd! *G*
  woensdag 15 april 2015 @ 09:31:15 #15
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151702135
Kuiken was vanmorgen om half zeven wakker... maar veel koffie drinken vandaag :').
KuikenGuppy
pi_151702307
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 09:31 schreef Burdie het volgende:
Kuiken was vanmorgen om half zeven wakker... maar veel koffie drinken vandaag :').
Is hij normaal een uitslaper?

Hier wisselt het tussen de 5:30 (het liefst in het weekend uiteraard :') ) en 9:00. Echt, kinderen zijn zo onhandig :')
  woensdag 15 april 2015 @ 09:42:32 #17
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151702366
Normaal slaapt hij tot half acht/acht uur ja. Daar heb ik mijn bedtijd dus op aangepast :P.
Mijn man zei dat hij als kind altijd om half zes wakker was. Nou heb ik mijn man de nachtvoeding al aangesmeerd, dus met 'ah dat komt dus door jou, dan mag jij voortaan vroeg op' kom ik dus helaas niet weg... ;( :').
KuikenGuppy
pi_151702921
Suikertante gefeliciteerd met je peuterjongetje! *O*

Ela gefeliciteerd met je peutermeisje! *O*

Burd half 7 is voor mij uitslapen doordeweeks. :D Succes vandaag! ;)

S speelt op de kamer van L, maar L houdt niet van een rommelige kamer. Pakt ze net haar kassa en roept ze door de microfoon: "Attentie attentie, nu stoppen met spelen S.ven, want ik ga opruimen!" :') Dat doet ze vast niet meer als ze 14 is, opruimen.
pi_151702983
Nikki _O-
pi_151703204
Suiker gefeliciteerd!
Nikki, wat fijn dat het beter gaat met het 'ei' en O+ dat ze met elkaar kletsen. Dat lijkt me zo mooi om te zien. :)
En wat een hilarische L!!

Ons mannetje wordt de laatste tijd laat wakker. Het was tijdenlang tussen 06:30 en 07:00. Nu slaapt ie om 07:00 nog en moeten we hem op maandag en vrijdag echt wakker maken voor het KDV en opa/oma dag. Ik hoop dat het zo blijft maar dat is vast ijdele hoop.

Gisteren aten we pasta met gehakt, hij haalde er vakkundig alle gehakt tussenuit om dat eerst allemaal op te eten. Ik moest echt heel erg lachen om hem.

Het is vandaag topweer en ik krijg allemaal appjes in de groepsapp met mijn vrouw, zwager en schoonzus. Die gaan vanmiddag gezamelijk naar een speeltuin. Ik wil ooooook. Maar ik zit alleen op dinsdag en woensdag op kantoor dus kan het niet echt maken....
pi_151704186
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 09:31 schreef Burdie het volgende:
Boks, hier was het 5 uur :O

Gefeliciteerd Ela en suikertante! *O* Ik kan me dat helemaal niet herinneren van vorig jaar dat jullie nog in het babytopic zaten :o Al was ik ook wel erg preoccupied met mn eigen sores toen...

Nikki, wat een leuke kinderen heb je toch O+ Merk je ook dat de jongens wat meer naar elkaar toe trekken of vinden ze het alleen nog steeds wel fijner?
pi_151705185
Ela zat toen onder een andere naam :D
  woensdag 15 april 2015 @ 11:46:15 #23
171422 LadyBlack
paint it black
pi_151705393
Zo.... the day after!

Ik schuif vandaag echt door naar het peutertopic. De laatste tijd is me ook wel opgevallen dat ze echt een peutertje is, een groot verschil met alle nieuwe dreumesjes hier. We waren vandaag op het consultatiebureau, waar ze een toren moest bouwen van blokjes en bij een Bumbaknuffel de neus, oren en mond enzo aanwijzen :') (ik moest stiekem wat gniffelen toen ze geen idee had hoe die knuffel heettte :D ) Maargoed, ze deed t allemaal keurig, en vervolgens liep ze het poppenbedje daar op te maken terwijl ze "ik ga slapen, ik ben moe" zong O+

Nog een kleine fotospam van gisteren:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 15 april 2015 @ 11:50:26 #24
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_151705513
Wat een mooierd is ze toch LB! O+ En wat een leuke taart!
pi_151705538
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 11:38 schreef Omentielvo het volgende:
Ela zat toen onder een andere naam :D
Ja, weet ik, maar ik zat toen een beetje in mn eigen wereldje :)

Wat een leuke fotospam LB! En die taart is echt super!
pi_151705903
Wow LB wat een leuke foto's en wat een gave taart!
Tot ziens in het peutertopic, maar dat is voor onze dreumes nog ver weg.
  woensdag 15 april 2015 @ 12:11:55 #27
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151706175
Wat een mooie foto's LB O+ En die taart :D! Prachtig!
KuikenGuppy
  woensdag 15 april 2015 @ 13:16:14 #28
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_151707727
Ik mag over een half jaar al opschuiven :o. T. is vandaag 18 maanden :o
  woensdag 15 april 2015 @ 13:27:15 #29
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_151708000
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 13:16 schreef GotC het volgende:
Ik mag over een half jaar al opschuiven :o. T. is vandaag 18 maanden :o
sssst :* :X ;)
  woensdag 15 april 2015 @ 13:39:58 #30
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_151708364
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2015 13:27 schreef -Bubseltje- het volgende:

[..]

sssst :* :X ;)
Bizar he? O+
pi_151708424
Ela en suiker, gefeliciteerd met jullie peuters!

LB, wat een stralende foto's van een stralend meisje O+

Nikki _O-

Burdie, nog wakker? :D

Eva heeft de hele nacht liggen huilen van de pijn dus vanochtend is mijn man weer bij de huisarts geweest. Oorontsteking is al minder gelukkig, hoopt dat ze snel opknapt. Al moest ze vanochtend alweer overgeven.
We kunnen wel morgen al bij de kinderarts terecht, dat vind ik wel heel fijn!
E.
  woensdag 15 april 2015 @ 13:52:16 #32
171422 LadyBlack
paint it black
pi_151708678
Oh jemig Spark! Dat had ik even gemist :o :@ Wat sneu voor haar!!
pi_151710246
Aww wat lief allemaal <3 Dankjulliewel! Ze is helemaal jarig, vindt cadeautjes uitpakken super tof en kijkt telkens naar de mooie slingers en ballonnen. Nu eens wat foto's op mn computer laden :)

Suiker, als je nog eens stiekem meeleest, ook van ons natuurlijk van harte gefeliciteerd op deze geweldige zonovergoten verjaardagsdag w/

Oei Spark, wat ontzetten verdrietig om je kleine meisje zo ziek te zijn... Heel erg veel beterschap en knuffelen waar er te knuffelen valt :*

Nikki, hoe tof dat communiceren! Ik las laatst dat tweelingen inderdaad in een eigen taaltje kunnen spreken samen en dat het daardoor soms ook langer duurt voor ze echt met anderen gaan praten, ze hebben altijd een gesprekspartner bij de hand ;) Het lijkt me zo vertederend <3
pi_151710281
Gefeliciteerd met jullie peuters Suiker en Ela *O* *O*

Wat een mooie foto's van je jarige meisje LB O+ Dat ziet eruit als een héle geslaagde verjaardag!

GotC gefeliciteerd met de anderhalfste verjaardag van T :) *O*

Sparkling sterkte met de zieke Eva -O- Zieke kindjes zijn zo zielig ;( Succes bij de kinderarts morgen, hopelijk knapt ze snel op.

Wij gaan morgen op vakantie! Wilden eerst een weekje centerparcs doen, maar dat was duurder dan een week all inclusive in een 4* hotel in Tunesië. Dus de keuze was snel gemaakt. We vliegen vanuit Lyon en het is een vlucht van maar 2 uurtjes. Ik ben heel benieuwd hoe de meisjes het ervaren. Helaas mag je met 2 baby's dreumessen niet naast elkaar zitten in het vliegtuig maar 2 uurtjes is nog wel te doen denk ik :)
pi_151711010
Gefeliciteerd Ela en Suiker *O* En fijne vakantie alvast Musique! Klinkt heerlijk O+

Ik gooi er nog even een opvoedilemma in: hoe leer je stout gedrag af? Als een baby niet weet dat hij iets stouts doet, heeft straffen natuurlijk geen zin en is het herhalen herhalen herhalen. Maar ik merk dat Isa het echt wel door heeft wanneer iets wel of niet mag en echt onze reactie aan het uittesten is. Meestal kan ik zo'n geval makkelijk oplossen. Scenario: Isa heeft een schepje vast en mept mij daarmee. Dan zeg ik eerst een paar keer dat ze niet met het schepje mag slaan en als ze doorgaat waarschuw ik haar. Dan leg ik het nogmaals uit en zeg dat er nu een consequentie is als ze blijft slaan, namelijk dat ik haar schepje af neem. Als ze dan doorgaat waarschuw ik haar een tweede keer en leg het nogmaals uit, maar bij de derde keer pak ik het schepje af. Dit accepteert ze en het gedrag is daarmee opgelost. Dit werkt voor ons prima, maar er komt nu een nieuwe dimensie bij.

Bijvoorbeeld ons slaan. Of je eten uitspugen (niet dat ze het niet lust hoor, het is puur testen), of spugen in het algemeen. We leggen vaak uit dat het niet mag, maar voor haar lijkt het een spelletje te zijn om het dan toch te doen. Er zit geen kwaad achter, dat weet ik, maar ik wil toch niet dat ze dit gedrag vertoont. Daarom heb ik haar nu 3x op de trap gezet. Het is heel effectief. Laatst spuugde ze haar soep uit, zeggen dat het niet mag, toch doen, waarschuwen, doorgaan dus uiteindelijk op de trap. Toen ze er af mocht, liep ze meteen naar haar stoel en pakte de lepel om soep te eten. Heel effectief dus, zou je zeggen.

MAAR... ze heeft zo'n vreselijk verdriet, zo'n verdriet als ik haar daar alleen op die trap zet en ik ben er weer over gaan lezen en weer van overtuigd dat het toch geen goede manier is om haar het belangrijkste en liefste wat ze heeft te onthouden: ons. Ze gaat echt helemaal door het lint en ik wil het niet. Ik vind het te heftig voor zo'n kleintje, ook al duurt het maar 2 minuten, haar pijn is zo echt en dat vind ik in geen enkele verhouding staan tot wat ze "verkeerd" doet. Ik heb het geprobeerd en ik wil het gewoon niet meer.

Maar hoe nu verder? Hoe kan ik een meisje van bijna 2 nou zo ver krijgen dat ze stop met het vertonen van ongewenst gedrag, zonder haar op deze manier te straffen? Uitleggen is denk ik nog een brug te ver, en dat is toch wat je meestal als oplossing leest in artikelen. Hebben jullie andere methodes? Handvatten? Uitleggen probeer ik natuurlijk wel, en herhalen etc, maar het werkt niet.
Sarcasme. Herken het.
pi_151712207
Spirit, geen tips, alleen herkenning. Ik ga dit volgen. Ik zit met hetzelfde. En ben ook nog zoekende hoe dit nou op te lossen.
Bij slaan zet ik haar van mijn schoot af en zeg dag dit niet mag. En ik herhaal dus telkens. Maar ik hoop op,wat effectievere oplossingen. :D
  woensdag 15 april 2015 @ 16:04:13 #37
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151712222
Spark ik ben nog wakker hoor ;) kuiken is aan het keutelen in de tuin en ik zit met mijn benen omhoog in de zon 8-).
Beterschap met Eva :*.

Spirit, kuiken is natuurlijk nog niet zo oud, maar wij willen ook geen strafbankje oid gebruiken. Het object afnemen (zoals bij het schepje) is voor nu voldoende, toch? Spuugt ze haar soep uit? Jammer, dan hoeft ze kennelijk geen soep en zet je het bord weg. Zo werkt het (vooralsnog) hier iig prima!
KuikenGuppy
  woensdag 15 april 2015 @ 16:05:44 #38
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151712255
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 16:03 schreef Omentielvo het volgende:
Spirit, ik ga dit volgen. Ik zit precies met hetzelfde. En hoe het op te lossen ben ook nog zoekende na.
Bij slaan zet ik haar van mijn schoot af en zeg dag dit niet mag. En ik herhaal dus telkens. Maar ik hoop op,wat effectievere oplossingen. :D
Waarom slaat ze? Ligt in de oorzaak misschien een oplossing?
KuikenGuppy
  woensdag 15 april 2015 @ 16:06:54 #39
171422 LadyBlack
paint it black
pi_151712281
Interessant Spirit! Je beschrijft precies het dilemma dat ook speelt rondom de methode van Jo Frost he.

En inderdaad, ik wil E ook niet van mij verwijderen als ze iets stouts doet. Bij slaan maak ik heel duidelijk dat het niet mag, en als ze het blijft doen, word ik wel boos, leg uit waarom, en daarna gaan we samen iets anders doen. Meestal is dat voldoende om haar uit de 'loop' te halen.

Ik denk echt dat afleiden het toverwoord is. En ik heb ooit ook een artikel gelezen (hier?) over een dreinend kind dat eigenlijk even heel hard wil huilen, of lachen.... dat dus emoties kwijt moet maar nog niet weet hoe.
pi_151712307
Bij boosheid. Dus ik snap wel waar het vandaan komt. Maar ik vind dat bij boosheid slaan niet mag. Boos zijn mag. Ze mag stampen, gillen en huilen. Maar fysieke acties (slaan en schoppen) wil ik niet.
  woensdag 15 april 2015 @ 16:09:17 #41
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151712346
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 16:07 schreef Omentielvo het volgende:
Bij boosheid. Dus ik snap wel waar het vandaan komt. Maar ik vind dat bij boosheid slaan niet mag. Boos zijn mag. Ze mag stampen, gillen en huilen. Maar fysieke acties (slaan en schoppen) wil ik niet.
Misschien kan ze in een kussen stompen? Of kunnen jullie dat samen doen als zij boos is? Lastig lijkt me dat hoor!
KuikenGuppy
pi_151712432
Ik zit het toevallig ook net te kijken LB :D Dat herinnerde me eraan dat ik dit hier nog eens neer wilde zetten. Omdat ze de laatste tijd zo ontzettend aan het testen is, en waar ik herhalen voor een baby/dreumesje dat nog niet kan praten echt voldoende vond, begint het nu gewoon tekort te schieten en heb ik het gevoel dat ik meer moet doen.

Burdie, geen eten vind ik geen optie. Als ze iets niet lust, hoeft ze het van mij echt niet te eten. Wel moet ze van mij alles proeven, maar als ze het niet lust hoeft ze het niet op te eten. Maar als ik haar soep weg zou zetten en niks anders zou geven (wat ik ook niet wil want ik wil niet dat ze eraan went dat als ze iets niet eet ze een boterham ofzo krijgt), dan krijgen we een helse nacht want honger en niet slapen. Dus dan moeten we haar alsnog snachts een fles melk gaan geven en daar pas ik voor.

Ook de oorzaak zoeken is niet altijd duidelijk. Ja, waarom slaat ze ineens? Omdat ze wil spelen? Omdat ze aandacht wil? Maar als je dat dan geeft, leer je haar dan niet juist aan dat slaan betekent dat ze aandacht krijgt? Ik wil haar ook niet altijd op het moment dat zij het wil haar zin moeten geven om slaan/driftbuien/spugen etc te voorkomen...
Sarcasme. Herken het.
  woensdag 15 april 2015 @ 16:25:09 #43
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151712723
Spirit, zou 'soep weghalen' betekenen dat ze niks eet dan? ;) Wij hadden hier problemen om kuiken aan tafel/in de kinderstoel te krijgen. Ik was er flauw van en zei: prima, dan blijf je lekker spelen. Wij zijn toen met z'n tweetjes aan tafel gaan zitten eten en binnen no-time stond kuiken bij zijn stoel. Wilde toch wel gaan zitten. Ik denk dat ze misschien wel heel snel weer haar soep weer terug wil als jullie lekker ziet smikkelen. Of werkt dat niet zo bij Isa? ;)

Het heeft ook niet te maken met 'je kind zijn/haar zin geven', maar inspelen op elkaars behoeften. En rond deze leeftijd kunnen die kleintjes zichzelf nog niet zo goed begrijpbaar maken, dat lijkt mij ook heel frustrerend...
KuikenGuppy
  woensdag 15 april 2015 @ 16:27:30 #44
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151712798
En OMG wat schattig, kuiken komt me net een 'bosje bloemen' brengen O+. Zelf geplukt, en eigenlijk zijn het een stel bladeren van een narcis oid, maar toch. O+.
Hij wilde er overigens wel melk voor in de plaats :').
KuikenGuppy
  woensdag 15 april 2015 @ 16:27:59 #45
171422 LadyBlack
paint it black
pi_151712810
Spirit, ik probeer Eva altijd te laten uitleggen wat er aan de hand is. Ik vraag het gerust 3 keer, of noem wat opties..... Maak er gebruik van dat je kind kan praten :Y

Och Burdie wat lief! O+
pi_151713003
Haha, nee hoor Burdie, mijn kind heeft een behoorlijk eigen wil en koppigheid is haar niet vreemd ;) Als je de soep weghaalt, heeft ze haar zin en dat vind ik in een dergelijke situatie niet acceptabel. Ze hoeft dus niet iets te eten wat ze vies vindt, ze hoeft ook echt niet haar hele bord leeg te eten, maar 3 happen vind ik gewoon te weinig ;)

En inspelen op elkaars behoefte kan nu eenmaal niet altijd nu direct onmiddelijk wanneer je kind het wil. En als het resultaat dan slaan is, wat doe je dan? Ik snap jouw perspectief heel goed, maar Isa kan inmiddels al best goed praten en duidelijk maken wat ze wil, dus die frustratie is het niet. Ze krijgt alleen niet altijd direct haar zin.

Ja maar LB, dat is dus het probleem, ik leg het heel vaak uit, maar wat doe je als het niet helpt? Hoe lang ga je door als je het echt puur uittesten is? Ok, scenario: Isa spuugt haar soep uit. Ik leg uit dat ze wat moet eten en dat ze niet haar soep uit moet spugen omdat ze anders honger krijgt. Isa krijgt nog een hap en spuugt weer haar soep uit. Ik leg weer uit dat ik het niet leuk vindt dat ze haar soep uitspuugt, dat ze dat niet mag doen en dat ze gewoon een paar hapjes moet eten. En dat gaat rustig een half uur zo door als je niks aan de situatie veranderd. Als ik haar een boterham geef, is het goed, maar ik wil haar niet aanleren dat ze door met eten te kledderen een boterham krijgt. Ik wil haar ook niet zonder eten van tafel laten gaan omdat ze dan snachts niet te harden is. Wat moet ik nou in zo'n geval doen? Ik weet het niet en daarom heb ik haar toen op de trap gezet. Zodra ze van de trap af mocht en wat gekalmeerd was liep ze naar tafel om haar soep te eten. Spugen heeft ze daarna niet meer gedaan. Maarja, dat ging dus zover dat ze ook iets dat ze vies vond niet uit durfde te spugen en dat wil ik niet. Pas toen ik zei dat als ze het echt niet lustte ze het uit mocht spugen, durfde ze het uit te spugen in mijn hand. Ze zat me echt zo angstig met volle mond aan te kijken omdat ze niet wist wat ze met de situatie aan moest. Dat brak mijn hart gewoon.
Sarcasme. Herken het.
pi_151715023
Spirit, ik zou toch de soep wegzetten. Doen we hier ook. Dan eet ze maar 3 happen - en dan heeft ze 's nachts trek, tja, dat is dan zo. Dan maar een fles - of laten piepen met de uitleg, al lijkt me dat echt nog niet effectief.
Time-out vind ik zelf ook geen optie, zeker niet als ze er zo heftig op reageert.

Ik zou zelf trouwens haar gewoon laten zitten en klieren en steeds uitleggen. Als dat niet werkt, dan gaat de soep hier idd weg. Mocht ze in de avond iets anders willen, dan krijgt ze nog een boterham. Maar dat is hypothetisch, want ze drinkt liever aan de borst dan.

LB, nog gefeliciteerd! Die foto's O+

Ela en Suiker, van harte met jullie peuters! *O* *G*

Spark, beterschap! Van oorontsteking kun je trouwrns echt heel ziek zijn.
Home is where the O+ is...
pi_151716752
Spirit, er zijn al veel tips gegeven en ik heb eigenlijk niets toe te voegen. Behalve dat ik het herken en ook lastig vindt.

Ohh Burdie, wat schattig! Eva kwam me eens heel trots een zelfgeplukt bosje gras brengen, dat vond ik toch zo lief!

Eva is plotseling behoorlijk opgeknapt lijkt het wel. Ze is van de bank afgekomen en zit nu op haar eigen stoeltje aan tafel. Ze praat zelfs alweer een beetje O+
E.
pi_151716844
Spark wat fijn dat ze wat opknapt. Ze was behoorlijk ziek zo te lezen.
pi_151720531
Gefeliciteerd Ela en Suiker *O*

S liep me te trollen vanmiddag/vanavond.
Als ik hoest deed ze me na en ging daarna heel hard lachen :')
pi_151720568
Spirit, ik denk dat je reeel moet blijven. Een kind van amper twee is imo echt nog te jong om heel erg rekening te houden met de wensen van een ander. Uitleggen en praten is mooi, is belangrijk, absoluut doen, maar zoals je zelf ook al merkt maakt dat niet dat het 'ongewenste gedrag' stopt. In zo'n geval halen ook wij het bord weg, ook omdat ik de kat niet op het spek wil binden, zeg maar. Ook Sticker kan nogal.. eh, standvastig zijn in wat hij wel en niet wil, en soms wordt er idd gewoon geklierd om het klieren. (Dat staat er naarder dan ik bedoel, want ik geloof echt niet dat een kind met opzet manipuleert en zijn zin doordrijft en noem maar op, maar ik weet het even niet beter te benoemen.) Maar dan is het spelen met eten of whatever zo enorm leuk, of onze reactie zo lollig, dat hij maar doorgaat. Tegen al onze argumenten in ;) Enniehoe, hetgeen wat 'geklier' uitlokt - in jullie geval de soep - haal ik dan weg. Dan niet. Maar ik maak me echt niet druk als er maar drie happen gegeten worden, die regie ligt echt bij het kind zelf, menen wij. Ik zou dus ook wel die boterham geven. Misschien heeft ze gewoon geen zin in soep, dat kan toch ook? :) En ik denk niet dat je haar leert dat ze een broodje krijgt als ze maar met eten kliedert, ik denk dat ze leert dat er naar haar behoeftes wordt geluisterd, imo geen verkeerd signaal :)
  woensdag 15 april 2015 @ 21:30:41 #52
171422 LadyBlack
paint it black
pi_151723888
Ja, daarin ben ik het eens met de rest. Niet willen eten = geen eten. Wel volgt er altijd yoghurt, maar die laat ze ook wel eens staan.

Meestal vertoont ze zulk gedrag als ze eigenlijk heel moe is, en als ik haar tegenwoordig vraag wat er aan de hand is, zegt ze ook wel eens "moe!", terwijl ze in haar ogen gaat wrijven. Ik bedoelde dus ook niet dat jij jouw standpunt moest uitleggen Spirit, maar dat je kunt proberen om Isa te laten zeggen wat ze heeft. :)
  woensdag 15 april 2015 @ 21:40:04 #53
378192 -mandy-
I am who I am
pi_151724346
Mooie foto's LB!

Gefeliciteerd aan alle kersverse peuters! *O*

Wij kregen vandaag bericht dat D na de zomervakantie naar de psz mag voor de eerste keer.
Spannend!

(Ik zou het alleen wel een beetje fijn vinden dat hij dan ook grotere stukken fruit eet, en niet alles geraspt. Alleen banaan gaat er in 'grotere' stukken in.)
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
pi_151724463
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 20:27 schreef Butterflower het volgende:
Gefeliciteerd Ela en Suiker *O*

S liep me te trollen vanmiddag/vanavond.
Als ik hoest deed ze me na en ging daarna heel hard lachen :')
Dat vind ik ook zo leuk. Die grapjes die ze maken. :D
  donderdag 16 april 2015 @ 08:00:52 #55
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_151732490
Spannend maar wel leuk mandy!

Wb eten, wij halen ook altijd eten weg bij geklier. Niks moet aan onze eettafel, we houden het een positieve plek. Als T. gaat klooien met z'n eten gaat het bord weg, simple as that. Blijkbaar heeft hij geen trek of niet daarin. Prima ^O^ Idd wel altijd yoghurt erna.

Vannacht nog bij de HAP gezeten met een heel benauwd ventje door pseudokroep ondanks stomen. Uiteraard (en gelukkig) was het over zodra we de kamer van de dokter binnen stapten :+.
Zo naar het cb coor de 18mnd afspraak :)
pi_151732651
Ela, ook nog van harte met de verjaardag van jullie pluis!

Spirit, ik geloof dat er behoorlijke eensgezindheid is wat betreft het eten. Bij I is het standaard dat ze gaat klieren met haar eten als ze genoeg heeft gehad. Dus dan is het eten klaar en zet ik het weg. Ik probeer haar nu wel te leren dat er ook een andere manier is om zoiets duidelijk te maken. Het grappige is dat zij eigenlijk al behoorlijk netjes kan eten, zichzelf amper onderknoeit bijvoorbeeld maar als ze genoeg heeft, gaat het eten alsnog door de kamer. En ik blijf ook uitleggen waarom ik dat niet leuk vind, maar dan kijkt ze me met van die grote ogen alleen maar aan. En dan zegt ze: oh-oh. :D .
Ik weet ook nog niet wat ik ga doen als ze dit gedrag over een jaartje nog steeds vertoont, want ik begrijp je punt wel: wat voor consequentie hanteer je dan?

Ik denk zelf dat er achter 'uittesten' niet heel bewust gedrag zit. Het hoort ook bij de verkenning van de wereld waarmee ze bezig zijn. Ik zie het soms aan I, dat ze iets doet waarvan ze weet dat het niet mag en dat ze me daarbij dan alleen maar aankijkt. Maar dan heeft ze zo'n heel nieuwsgierige blik in haar ogen, dus volgens mij is ze dan oprecht benieuwd wat er gaat gebeuren. Het is dus niet een echt uittesten van 'gezag' in mijn ogen, wel uitproberen wat oorzaak - gevolg is. 'Als ik dit doe, dan..'

Wat betreft het slaan.. Als I dat af en toe doet, dan is het ook lastig vind ik, omdat ze als ik op boze toon zeg dat ik dat niet wil, gaat lachen. :') . Ik ben ook helemaal niet van de Frost-methode (als in: op de gang/in de hoek/op strafbankje zetten), maar wat je wel kunt zeggen, is dat je even niet met haar wil spelen. Dat doe ik nu ook wel eens. Dan zet ik haar een eindje verder neer, even bij me vandaan, en dan ga ik iets anders doen. Dan blijf ik wel gewoon in de buurt, maar dan mag ze het even zelf 'uitzoeken'.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_151732965
Wat naar voor hem gotc.. Beterschap en succes bij het cb dadelijk!

Spannend Mandy, hij gaat het er vast leuk hebben.

Eva is maar twee keer wakker geworden vannacht! *O* heeft net wel weer gespuugd, dat wil maar niet echt helemaal stoppen. De antibiotica is blijkbaar echt heel vies -O-
E.
pi_151733113
Tally, gefeliciteerd met je peutertje *O*
pi_151733161
Spark, dat is een betere nacht *O*
  donderdag 16 april 2015 @ 09:09:43 #60
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151733292
Heeft Tally een jarige? Hoera *O*

Hee wat rot GotC -O-. Is hij wel weer beter nu?
KuikenGuppy
pi_151733628
Een peuter en een kleuter heb ik nu O+

En dat vieren we vandaag in Ouwehands!
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_151733720
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2015 09:25 schreef Tally het volgende:
Een peuter en een kleuter heb ik nu O+

En dat vieren we vandaag in Ouwehands!
Prima plek voor een feestje! *O*
Gefeliciteerd!
pi_151734332
Oh GotC, naar is dat hč? Ellie heeft er nog echt wel last van gehad, een dag of twee, hoe is het nu met T?

Tally, gefeliciteerd! *O*

Spark, fijn dat het ietsje beter gaat.
pi_151734371
Tally gefeliciteerd! Is Ouwehands ook zo nat vandaag? ;(

Spark, beterschap, fijn dat er verbetering in lijkt te zitten iig :)

Arme T. Geen ervaring met pseudokroep maar het klinkt altijd zo naar ;(

Mijn bijnapeuter begon zijn dag om 5 uur. Dus ik ook. En nu ligt hij al vanaf 8:30 te slapen. En ik niet. :')
  donderdag 16 april 2015 @ 10:06:33 #65
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_151734540
Tally gefeliciteerd! *O*

Spark, wat naar dat ze blijft spugen..maar een goede nachtrust zal haar vast goed doen O+

Gaat nu wel wat beter met T. We waren best geschrokken gisteren, was anders dan de vorige keren dat hij pseudokroep had. Hij was er zelf ook in paniek door ;(.

Net bij het cb ging het prima, 12.3 kg en 83.5 cm. Stapelde blokjes alsof z'n leven ervanaf hing :+
pi_151735069
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 10:06 schreef GotC het volgende:
...Stapelde blokjes alsof z'n leven ervanaf hing :+
_O- Ik zie het helemaal voor me... :D
Fijn dat het weer beter met hem gaat.

En bij Sparks gaat het ook de goede kant op hopelijk. Goed/beter slapen helpt vaak al zoveel :*

Natte dag L-E? Hier in ehv schijnt de zon, maar idd wel een stuk frisser dan gister. Vroeg begin van de dag zeg... c_/ ?
pi_151735131
Oh, dan hangt die bui gewoon alleen boven mijn woonplaats, altijd hetzelfde :{w :(
pi_151735235
Heh.. 'k zit net op buienradar te kijken, en het is inderdaad een hele smalle strook regen precies over midden Nederland die in z'n eigen lengterichting wegtrekt ;) Sorry
pi_151735407
Als ze hier gaan klieren met het eten zet ik het ook weg. Ooit willen ze het dan nog wel terug omdat ze toch nog honger hebben en dat mag dan ook (1x). En als ze iets niet willen dan niet, ook als ik weet dat ze het wel lusten. Dat vind ik dan wel jammer maar dan hebben ze waarschijnlijk geen honger. Ooit probeer ik ook wel te motiveren, eerst wat groenten eten en dan krijg je nog een stukje vlees (daar hou ik dan vaak met de verdeling van het vlees vooraf al rekening mee) zo eten ze (nou ja de oudste dan), toch nog best wat groenten.
Maar niet eten betekend hier ook niets anders meer s avonds. Maar er is er hier ook nog nooit een wakker geworden van de honger ook.

Bij slaan leg ik uit dat het niet mag omdat het pijn doet. En zeg er bij ' jij zou het toch ook niet fijn vinden als iemand je slaat'. Ook bied ik een alternatief zoals aaien of een knuffel geven. Als ze toch blijft slaan gaat ze even van schoot en mag ze even zelf spelen. Dan krijgt ze even geen aandacht, nou ja, minder..
pi_151735545
Tally, gefeliciteerd! Er was echt een mega leegloop in Z&G twee jaar geleden :D

Fijn dat T weer goed bevonden is gotc. Die blokjes _O-
E.
pi_151741853
Het lijkt erop dat ons mannetje zijn ochtendslaap aan het verwijderen is uit zijn systeem. Deze week alleen dinsdag 's ochtends een klein uurtje geslapen. Ik zal het uurtje even rustig een kopje koffie drinken wel missen eerlijk gezegd maar het opent ook weer deuren :)

Hij ligt nu in diepe slaap en ik ben op zoek naar leuke schoentjes ipv de bunnies, zijn wreef is niet bunnies proof blijkbaar....
pi_151744868
Spirit, ik heb verder niet de andere adviezen grondig gelezen, maar ik wil best delen hoe wij dit soort dingen ervaren en benaderen :) Misschien heb je daar iets aan.

Laat ik het soep-verhaal als voorbeeld nemen:
Als kleine Pluis hier met haar soep speelt, het opslurpt en weer uitspuugt bijvoorbeeld, dan zien wij dat als een ervaring die ze beleeft. Ze ontdekt iets nieuws dat ze kan met haar lichaam, een gevoel, een geluid, een smaak, ... Jij hebt misschien al honderden keren in je leven soep (of iets anders) uitgespuugd, maar haar lichaam kent ze amper twee jaar, er valt nog heel veel aan te ontdekken! Ze ervaart voor het eerst hoe dat is, dat ze dat kan! En wow, er gebeurt ook nog iets, de soep komt er weer uit :D ;)
Hier zie ik vaak dat als ze iets nieuws ontdekt, ze het graag een heleboel keer uitprobeert en een heleboel keer herhaalt en dat het dan weer klaar is, dan heeft ze het ervaren, ze heeft haar nieuwe skill gemastered. Daarna is het niet meer spannend en is het ook weer klaar.
Als zij haar soep uitspuugt, dan bewoord ik wat ze doet: Hee, wat doe je nu? Je spuugt de soep weer uit. Dat is gek! Daarna herhaalt ze het nog 60 keer en dan zeg ik nog eens tussendoor: Zullen we de soep nu gaan eten? Of: Hee kijk, we kunnen de soep ook doorslikken! En dan doe ik het voor ;) Na een poosje wil ze altijd wel gewoon doen hoe het 'hoort' ( :') ) en eet ze lekker haar soep.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze een nieuwe skill aan het verwerven was en dat dat tot in de oneindigheid door is gegaan. Elke skill is binnen no-time gemastered, vooral als je het ze laat masteren. Kijk, als ze iets wil leren, zoals ergens op klimmen, en je laat dat niet toe, dan zal ze het heel vaak willen proberen, maar het duurt dan veel langer voordat ze dat heeft ontdekt en doorgrond.

Soms gebeurd het ook wel eens dat ze iets doet en dat ik het bijv. gevaarlijk vind. Dan begeleid ik haar, dus ik hou haar vast of mijn handen vlakbij haar. Bijv. met trapklimmen of ergens anders op. Maar vaak kan ze het best zonder mijn hulp ;) Dus dan blijf ik in ieder geval stand-by om op te vangen waar nodig.

Ik denk in ieder geval echt oprecht dat een kindje nooit zomaar gaat 'uittesten' of hij iets wel of niet mag van z'n ouders. Tenminste, ik denk dat bijna alle kindjes echt alleen maar hun papa en mama willen pleasen, je ziet dat zelfs bij volwassenen die nooit goedkeuring kregen omtrent een bepaald iets van hun ouders, die blijven tot in lengte van dagen die goedkeuring zoeken. Een kind is er niet op uit om expres iets vervelends te doen, een kind wil niet expres een slecht cijfer halen op school.. Als dat zo is, dan zit er iets anders achter, een ander probleem, het is dan een schreeuw om aandacht.

Ik denk dus dat je best kunt meegaan in het opdoen van nieuwe ervaringen, begeleid je kindje, zorg dat je er bent om haar op te vangen mocht dat nodig zijn, dat ze weet dat jouw armen daar zijn. Laat haar juist haar ervaringen met jou kunnen delen, ook in de toekomst zal zij, maar ook jij daar profijt van hebben.
Ik denk ook niet dat ze zoiets tegen je gaat gebruiken. Dat ze opeens denkt dat dat altijd mag of zo. En waarom ook niet? Je kunt haar natuurlijk uitleggen waarom jij het niet leuk vindt als ze dat altijd alleen maar zou doen. Ik denk echt dat ze je niet zomaar expres boos wil maken, ze wil juist dat jij haar lief vindt en zal echt aan jouw verwachtingen willen gaan voldoen. Dus wanneer ze groot genoeg is om het te begrijpen waarom jij dat gek vindt, dat ze soep uitspuugt en dat jij dat eigenlijk ook nooit doet, dan doet ze dat ook niet. En als ze dr soep-uitspuug-skill heeft gemastered, dan is er ook niet veel noodzaak om het tot in lengte van dagen te blijven herhalen en dus zal ze al veel eerder stoppen :)
Ze zal ook jou altijd als voorbeeld gebruiken, dus als jij altijd netjes je soep eet, dan gaat ze dat ook echt wel gewoon doen ;) Let er dus vooral op hoe jij wenst dat ze wordt, en leef dat voor!

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel, het is ook geen aanval, maar wellicht een andere kijk op de zaak :) Bij ons is het tot nu toe een fijne benadering die eigenlijk altijd wel goed werkt. Ze mag heel veel van ons, maar is echt nooit vervelend of stout of zo. Ook bij andere mensen is het niet een of ander wild beest die alles overhoop haalt, maar drinkt ze keurig uit een kopje wat water of thee ;) <3

--

Nog een toevoeging:
Als kleine Pluis iets doet wat ik niet tof vind, dan stel ik mezelf altijd eerst de vraag wáárom ik het niet tof vind. Soms heb ik helemaal geen goede reden (vind ik zelf) of herzie ik m'n mening omdat ik het eigenlijk toch helemaal niet erg vind dat ze dat doet. En ik probeer me ook in haar te verplaatsen: Waarom doet ze dat? Hoe is het voor haar? Hoe komt het dat ze dat wil doen?
Heel vaak helpen die twee vragen al om te beantwoorden hoe ik met de situatie om wil gaan. :) En heel vaak blijkt ook dat ik het toch helemaal niet zo erg vind, zeker niet als ik weet hoe belangrijk het voor haar is om die dingen te leren en ervaren.

[ Bericht 2% gewijzigd door elamanilo op 16-04-2015 16:29:40 ]
  donderdag 16 april 2015 @ 16:07:47 #73
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_151745121
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 10:06 schreef GotC het volgende:
Tally gefeliciteerd! *O*

Spark, wat naar dat ze blijft spugen..maar een goede nachtrust zal haar vast goed doen O+

Gaat nu wel wat beter met T. We waren best geschrokken gisteren, was anders dan de vorige keren dat hij pseudokroep had. Hij was er zelf ook in paniek door ;(.

Net bij het cb ging het prima, 12.3 kg en 83.5 cm. Stapelde blokjes alsof z'n leven ervanaf hing :+
O+ met zij blokjes, hoefde s niet te doen :+

Arme t met zijn kroep :*
pi_151745396
Jaa Tally *O* *O* Een peutertje <3 (én een kleutertje :D )
pi_151746002
En nu besef ik me ook opeens dat ik een topic door mag schuiven ;) :D
pi_151746502
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 16:38 schreef elamanilo het volgende:
En nu besef ik me ook opeens dat ik een topic door mag schuiven ;) :D
Je mag ook best nog even blijven hangen hoor ;) Anders missen we die fijne inzichten van je...
  donderdag 16 april 2015 @ 16:59:05 #77
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_151746591
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 16:56 schreef Shandaly het volgende:

[..]

Je mag ook best nog even blijven hangen hoor ;) Anders missen we die fijne inzichten van je...
+1 :Y
pi_151747329
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 15:57 schreef elamanilo het volgende:
Spirit, ik heb verder niet de andere adviezen grondig gelezen, maar ik wil best delen hoe wij dit soort dingen ervaren en benaderen :) Misschien heb je daar iets aan.

Laat ik het soep-verhaal als voorbeeld nemen:
Als kleine Pluis hier met haar soep speelt, het opslurpt en weer uitspuugt bijvoorbeeld, dan zien wij dat als een ervaring die ze beleeft. Ze ontdekt iets nieuws dat ze kan met haar lichaam, een gevoel, een geluid, een smaak, ... Jij hebt misschien al honderden keren in je leven soep (of iets anders) uitgespuugd, maar haar lichaam kent ze amper twee jaar, er valt nog heel veel aan te ontdekken! Ze ervaart voor het eerst hoe dat is, dat ze dat kan! En wow, er gebeurt ook nog iets, de soep komt er weer uit :D ;)
Hier zie ik vaak dat als ze iets nieuws ontdekt, ze het graag een heleboel keer uitprobeert en een heleboel keer herhaalt en dat het dan weer klaar is, dan heeft ze het ervaren, ze heeft haar nieuwe skill gemastered. Daarna is het niet meer spannend en is het ook weer klaar.
Als zij haar soep uitspuugt, dan bewoord ik wat ze doet: Hee, wat doe je nu? Je spuugt de soep weer uit. Dat is gek! Daarna herhaalt ze het nog 60 keer en dan zeg ik nog eens tussendoor: Zullen we de soep nu gaan eten? Of: Hee kijk, we kunnen de soep ook doorslikken! En dan doe ik het voor ;) Na een poosje wil ze altijd wel gewoon doen hoe het 'hoort' ( :') ) en eet ze lekker haar soep.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze een nieuwe skill aan het verwerven was en dat dat tot in de oneindigheid door is gegaan. Elke skill is binnen no-time gemastered, vooral als je het ze laat masteren. Kijk, als ze iets wil leren, zoals ergens op klimmen, en je laat dat niet toe, dan zal ze het heel vaak willen proberen, maar het duurt dan veel langer voordat ze dat heeft ontdekt en doorgrond.

Soms gebeurd het ook wel eens dat ze iets doet en dat ik het bijv. gevaarlijk vind. Dan begeleid ik haar, dus ik hou haar vast of mijn handen vlakbij haar. Bijv. met trapklimmen of ergens anders op. Maar vaak kan ze het best zonder mijn hulp ;) Dus dan blijf ik in ieder geval stand-by om op te vangen waar nodig.

Ik denk in ieder geval echt oprecht dat een kindje nooit zomaar gaat 'uittesten' of hij iets wel of niet mag van z'n ouders. Tenminste, ik denk dat bijna alle kindjes echt alleen maar hun papa en mama willen pleasen, je ziet dat zelfs bij volwassenen die nooit goedkeuring kregen omtrent een bepaald iets van hun ouders, die blijven tot in lengte van dagen die goedkeuring zoeken. Een kind is er niet op uit om expres iets vervelends te doen, een kind wil niet expres een slecht cijfer halen op school.. Als dat zo is, dan zit er iets anders achter, een ander probleem, het is dan een schreeuw om aandacht.

Ik denk dus dat je best kunt meegaan in het opdoen van nieuwe ervaringen, begeleid je kindje, zorg dat je er bent om haar op te vangen mocht dat nodig zijn, dat ze weet dat jouw armen daar zijn. Laat haar juist haar ervaringen met jou kunnen delen, ook in de toekomst zal zij, maar ook jij daar profijt van hebben.
Ik denk ook niet dat ze zoiets tegen je gaat gebruiken. Dat ze opeens denkt dat dat altijd mag of zo. En waarom ook niet? Je kunt haar natuurlijk uitleggen waarom jij het niet leuk vindt als ze dat altijd alleen maar zou doen. Ik denk echt dat ze je niet zomaar expres boos wil maken, ze wil juist dat jij haar lief vindt en zal echt aan jouw verwachtingen willen gaan voldoen. Dus wanneer ze groot genoeg is om het te begrijpen waarom jij dat gek vindt, dat ze soep uitspuugt en dat jij dat eigenlijk ook nooit doet, dan doet ze dat ook niet. En als ze dr soep-uitspuug-skill heeft gemastered, dan is er ook niet veel noodzaak om het tot in lengte van dagen te blijven herhalen en dus zal ze al veel eerder stoppen :)
Ze zal ook jou altijd als voorbeeld gebruiken, dus als jij altijd netjes je soep eet, dan gaat ze dat ook echt wel gewoon doen ;) Let er dus vooral op hoe jij wenst dat ze wordt, en leef dat voor!

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel, het is ook geen aanval, maar wellicht een andere kijk op de zaak :) Bij ons is het tot nu toe een fijne benadering die eigenlijk altijd wel goed werkt. Ze mag heel veel van ons, maar is echt nooit vervelend of stout of zo. Ook bij andere mensen is het niet een of ander wild beest die alles overhoop haalt, maar drinkt ze keurig uit een kopje wat water of thee ;) <3

--

Nog een toevoeging:
Als kleine Pluis iets doet wat ik niet tof vind, dan stel ik mezelf altijd eerst de vraag wáárom ik het niet tof vind. Soms heb ik helemaal geen goede reden (vind ik zelf) of herzie ik m'n mening omdat ik het eigenlijk toch helemaal niet erg vind dat ze dat doet. En ik probeer me ook in haar te verplaatsen: Waarom doet ze dat? Hoe is het voor haar? Hoe komt het dat ze dat wil doen?
Heel vaak helpen die twee vragen al om te beantwoorden hoe ik met de situatie om wil gaan. :) En heel vaak blijkt ook dat ik het toch helemaal niet zo erg vind, zeker niet als ik weet hoe belangrijk het voor haar is om die dingen te leren en ervaren.
Jij en L-E kunnen dit echt zoveel beter verwoorden dan ik O+.

Maar wat doe je dan in het geval van bijv. knijpen of slaan?
pi_151750750
Cwen, ik heb er niet echt ervaring mee, maar ik brainstormde er een beetje over met mijn lief en ik kan wel opschrijven wat we erover bedachten.

Als kleine Pluis soms verdrietig of boos is, (en daardoor knijpt of slaat, of bijt misschien,) dan komt het eigenlijk altijd omdat ze mij nodig heeft maar het niet lukt/is gelukt om dat op een andere manier duidelijk te maken, doordat ze bijv. moe is of zich onprettig/onveilig voelt.
Wat ik in zo'n geval doe is mezelf ontspannen en haar mijn volle aandacht geven. Eerst knuffel ik haar, ik adem diep in en uit en voel haar dan rustig worden in mijn armen. Daarna gaan we samen kijken wat er is en hoe ik kan helpen, maar vaak is ze gewoon alweer vrolijk en is het probleem al helemaal weg.

Het kan natuurlijk ook een ander kindje/huisdier/plant/iets anders zijn, meestal reageer ik door te zeggen: Och jee, dat kindje is toch ook heel lief?! Kom, we geven samen aaitjes. Of: Ojeej, dat doet pijn bij het kindje, daar wordt ie verdrietig van, kom we geven een knuffel, dat helpt veel beter!
Dan geef ik zelf het goede voorbeeld en ze doet dan ook altijd wel mee. Daarbij gebruik ik trouwens nog steeds dezelfde technieken als toen ze veel kleiner was, ik aai haar zelf namelijk ook zachtjes (over haar rug of arm) en ik fluister er zachtjes bij, oftewel ik probeer haar 'zacht' te laten ervaren via meerdere zintuigen. Ook bijv. als ze graag met de poes wil knuffelen.
En vervolgens kijken we dan samen wat het probleem/de oorzaak is en hoe we dat kunnen oplossen.

Ik probeer in ieder geval goed op te letten waardoor het eigenlijk komt dat ze boos is en meestal is dat mama/papa aandacht (ze voelt zich onprettig of onveilig of moe en heeft ons nodig, maar het lukt niet om het anders te vertellen). Bij een ander kindje is het vaak ook zo'n zelfde onmacht, iets duidelijk willen maken, maar het lukt (nog) niet zo goed.
En dan dus eerst ontspannen en knuffelen, en daarna kijken hoe we de oorzaak oplossen. Vaak is die eigenlijk al opgelost na het ontspannen en knuffelen :) Zo niet, dan is Pluis in ieder geval weer rustig en bied ik haar eventueel oplossingen aan, die ze dan wel accepteert (niet als ze nog boos is ;) ).
pi_151752329
Jeetje, wat heeft kleine pluis het toch maar mooi getroffen O+ Als Stip boos wordt gaat hij vaak gooien of slaan, en als hij dan even heeft geraast pak ik hem op en dan is het toch echt wel fijn dat je merkt dat er dan ineens rust in dat lijfje komt he :)

Qua bijten kregen wij vandaag te horen dat Stip een paar kindjes had gebeten op het kdv, maar we kregen alleen "we houden het in de gaten" mee. Nu probeert hij ons ook wel eens te bijten, voornamelijk als hij heel blij is, maar ik zeg dan dat hij mama pijn doet, maar dat hij best in x of y mag bijten, dat ik dan aangeef. Ik snap alleen dat ze dat op het kdv niet zo kunnen doen. Wat zou ik hen voor tips kunnen geven hierin?

We haalden vandaag trouwens echt voor het eerst een vrolijke Stip op bij het kdv, ipv het vreemd makke en plakkerige jongetje dat we normaal kregen en toevallig was die ene invaller er niet die hij de laatste weken heeft gehad. We hebben zelf ook geen fijn gevoel bij haar en we hebben andere ouders ook al horen zeggen dat hun kinderen het niet leuk vinden bij die juf. Geef je zoiets aan bij de leiding? We hebben binnenkort ons oudergesprek namelijk, dus ik denk dat dan wel wordt gesproken over de juffen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')