Anderzijds ken ik in mijn grote dorp (Eindhoven) ook flink wat villa's waarbij er een groot hek omheen het huis staat. Het moet toch wat zijn als je op zo'n bange manier leeft.quote:Op zondag 12 april 2015 16:18 schreef Isegrim het volgende:
Maar ze doen het toch.
Eén van de oorzaken imo: die hele maatschappij wordt gedreven door angst. Mensen zijn bang voor elkaar. Dat wordt versterkt door media als Fox News. Iedereen die het kan betalen heeft een groot hek om zijn huis staan. Het is een vicieuze cirkel van angst.
Ik zou het niet willen. Maar ik zou ook geen Maserati's, juwelen of Rolexen aanschaffen als ik veel geld had.quote:Op zondag 12 april 2015 19:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Anderzijds ken ik in mijn grote dorp (Eindhoven) ook flink wat villa's waarbij er een groot hek omheen het huis staat. Het moet toch wat zijn als je op zo'n bange manier leeft.
Filmpje gezien en de agent pakt het op een bepaald moment niet handig aan door haar uit de auto te willen trekken en daarna escaleert het enorm, doordat haar zoon de agent begint te meppen. Maar het is ook wel een ongelofelijk domme muts, door eerst daarvoor weg te rijden (tot dan toe was de agent nog best kalm) en vervolgens, met haar kinderen in de auto, nog een hele reeks verkeersovertredingen te begaan terwijl de politie met sirene aan op haar hielen zit..quote:Op zondag 12 april 2015 14:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat er ook bij de opleiding het een en ander verkeerd gaat zie je volgens mij duidelijk bij dit filmpje: Ik heb veel filmpjes van politieoptredens gezien uit Nederland, Engeland, Australië en België maar daar liep een simpele staandehouding/aanhouding voor iets kleins nooit uit op dit.
Natuurlijk handelde zij erg dom maar dezelfde domme muts zou in een ander land waar de politie beter getraind is zeer waarschijnlijk niet zijn weggereden. Ze begon weg te rijden op het moment dat die redneck de ruit in probeerde te slaan van de achterdeur waar het kind zat en dit omdat hij het kind wou tasen terwijl het een niet-gewapend kind is wat vluchtte voor hem. Dit wou hij doen omdat het kind op een gegeven moment de agent probeerde tegen te houden op het moment dat hij zijn moeder tasede.quote:Op zondag 12 april 2015 20:12 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Filmpje gezien en de agent pakt het op een bepaald moment niet handig aan door haar uit de auto te willen trekken en daarna escaleert het enorm, doordat haar zoon de agent begint te meppen. Maar het is ook wel een ongelofelijk domme muts, door eerst daarvoor weg te rijden (tot dan toe was de agent nog best kalm) en vervolgens, met haar kinderen in de auto, nog een hele reeks verkeersovertredingen te begaan terwijl de politie met sirene aan op haar hielen zit..
Ze reed daarvoor al een keer weg, en daarop overreageerde hij. Belangrijkste fout die hij daar maakte is dat hij de deur openmaakte en aan haar begon te trekken. Hij had haar eerst moeten gebieden om uit te stappen. En daarna escaleerde het verder.quote:Op zondag 12 april 2015 20:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk handelde zij erg dom maar dezelfde domme muts zou in een ander land waar de politie beter getraind is zeer waarschijnlijk niet zijn weggereden. Ze begon weg te rijden op het moment dat die redneck de ruit in probeerde te slaan van de achterdeur waar het kind zat en dit omdat hij het kind wou tasen terwijl het een niet-gewapend kind is wat vluchtte voor hem.
Ja, maar vervolgens stond hij al minuten lang naast haar stilstaande auto nadat hij haar uit de auto probeerde te trekken en voordat het in extreme mate de-escaleerde, dat eerder wegrijden kan er dus weinig mee te maken hebben. Hij wou het kind tasen omdat het kind ingreep op het moment dat hij zijn moeder tasede terwijl ze gewoon rustig was (naar omstandigheden) en op geen enkele wijze een gevaar was. En dit nadat het wel heel erg onhandige en langdurige optreden van de agent bij de kinderen het agitatieniveau flink had doen toenemen. Erg onhandig. Hij was zelfs bereid om de ruit in te slaan zodat hij het kind kon tasen, niet omdat hij in gevaar was maar omdat hij wraak wou nemen omdat het kind hem disrespecteerde. Dat is niet eens onhandig, dat duidt op een psychiatrische stoornis.quote:Op zondag 12 april 2015 20:22 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ze reed daarvoor al een keer weg, en daarop overreageerde hij.
Ik ben het met je eens dat dat het begin van de escalatie was maar ook daarna heeft hij veel fouten gemaakt die de zaak deed escaleren terwijl er ook erg veel ruimte was om de zaak te doen de-escaleren.quote:Belangrijkste fout die hij daar maakte is dat hij de deur openmaakte en aan haar begon te trekken. Hij had haar eerst moeten gebieden om uit te stappen. En daarna escaleerde het verder.
Ik denk dat het een combinatie is van extreem wantrouwen van veel amerikanen in de overheid en te weinig training. Dat versterkt elkaar, je komt in een vicieuze cirkel terecht.quote:Op zondag 12 april 2015 20:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar vervolgens stond hij al minuten lang naast haar stilstaande auto nadat hij haar uit de auto probeerde te trekken en voordat het in extreme mate de-escaleerde, dat eerder wegrijden kan er dus weinig mee te maken hebben. Hij wou het kind tasen omdat het kind ingreep op het moment dat hij zijn moeder tasede terwijl ze gewoon rustig was (naar omstandigheden) en op geen enkele wijze een gevaar was. En dit nadat het wel heel erg onhandige en langdurige optreden van de agent bij de kinderen het agitatieniveau flink had doen toenemen. Erg onhandig.
[..]
Ik ben het met je eens dat dat het begin van de escalatie was maar ook daarna heeft hij veel fouten gemaakt die de zaak deed escaleren terwijl er ook erg veel ruimte was om de zaak te doen de-escaleren.
Je ziet aan alles dat deze agent slecht getraind is.
Hetzelfde voor mij. Ik zou me ervoor schamen dat ik mijn geld aan zulke onzin verspil terwijl je er zoveel goede dingen mee kan doen.quote:Op zondag 12 april 2015 19:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik zou het niet willen. Maar ik zou ook geen Maserati's, juwelen of Rolexen aanschaffen als ik veel geld had.
Ik denk dat ik dat met je eens ben.quote:Op zondag 12 april 2015 20:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik denk dat het een combinatie is van extreem wantrouwen van veel amerikanen in de overheid en te weinig training. Dat versterkt elkaar, je komt in een vicieuze cirkel terecht.
Ja.quote:Plus wat op de vorige pagina iemand al postte in (volgens mij) een reactie op je: in de VS hebben ze de neiging zichzelf te beschermen met geweld. De hele cultuur daar leidt dan tot escalatie.
En wat er waarschijnlijk nog bij komt is een stukje confirmation bias: het zijn zwarten, dus ze zullen wel iets op hun kerfstok hebben. En de zwarten denken "de politie zal me wel willen naaien."quote:Op zondag 12 april 2015 20:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk dat ik dat met je eens ben.
[..]
Ja.
En beide handelen nog rationeel ook. De agenten komen meer dan evenredig in aanraking met donkergekleurde delinquenten en de donkergekleurde mensen zijn meestal al meerdere keren op een zeer onrechtvaardige wijze behandeld door agenten.quote:Op zondag 12 april 2015 20:31 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En wat er waarschijnlijk nog bij komt is een stukje confirmation bias: het zijn zwarten, dus ze zullen wel iets op hun kerfstok hebben. En de zwarten denken "de politie zal me wel willen naaien."
quote:Op vrijdag 10 april 2015 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het staat buiiten kijf dat ten gevolge van de grote financiële tweedeling de mensen die in die krottenwijken wonen (relatief veel bruingekleurde mensen) meer discutabele keuzes maken. Je kan echter niet het schieten als een gevolg zien van het vluchten. Geboeid worden en afgevoerd worden naar het politiebureau omdat ze willen uitzoeken wat je te verbergen hebt zijn gevolgen van vluchten, niet neergeschoten worden. Dat is gevolg van uiterst slecht functionerende agenten, dit is een zwaar understatement. Iets anders is natuurlijk dat je er altijd verstandig aan doet om je handen zichtbaar te houden als je in de auto zit en wordt staande gehouden, zeker tijdens de eerste paar seconden en in het bijzonder als je donkergekleurd bent of eruit ziet als een pauper.
Hier moet trouwens de nuance bij worden gemaakt dat de mensen die in zo'n krottenwijk wonen vaak veel negatieve ervaringen hebben gehad met de politie, ook als ze zelf brave burgers zijn. Waar ze in een goede wijk komen om te dienen komen ze in die wijk vooral om mensen te controleren, te arresteren etc.
Waar ze in goede wijken een vriendelijk praatje maken stellen ze zich in de krottenwijken onvriendelijk op. Dat kan gevolgen hebben voor de relatie tussen de politie en deze laag van de bevolking. In essentie is het probleem de te grote financiële tweedeling. Richard Dawkinson heeft het goed gezien. Ter illustratie van de bullshit waarmee die mensen te maken hebben:
Leuk filmpje over confirmation bias:quote:Op zondag 12 april 2015 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En beide handelen nog rationeel ook. De agenten komen meer dan evenredig in aanraking met donkergekleurde delinquenten en de donkergekleurde mensen zijn meestal al meerdere keren op een zeer onrechtvaardige wijze behandeld door agenten.
Beide problemen (gebrekkige training en dit) hebben dezelfde oorzaak: de veel te grote financiële tweedeling (de economische segregatie leidt tot sloppenwijken. Ik ga hier slechts twee voorbeelden van hoe donkergekleurde Africanen terecht het gevoel hebben dat de politie hun vijand is, ook als ze niets verkeerd doen. Ik had natuurlijk vele honderden concrete voorbeelden kunnen geven als ik dat had gewild. De politie hoort juist je vriend te zijn zolang je niets verkeerd verkeerd doet.
[..]
Die had ik gezien bij The Young Turks. Veel duidelijker kan je het inderdaad niet krijgen.quote:Op zondag 12 april 2015 20:39 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Leuk filmpje over confirmation bias:
De blanke man kijken ze wel aan, maar bijna niemand doet iets (zelfs de zwarte dames die geïnterviewd worden, zeggen "a white guy doesn't steal a bike").
Bij de zwarte staan ze onmiddellijk om hem heen en bellen de politie.
De blonde vrouw krijgt hulp.
Niet alle donkere mensen wonen in sloppewijken, hoor. Zo rond de 40% is gewoon middle class, net zoals dat voor de blanke bevolking geldt.quote:Op zondag 12 april 2015 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En beide handelen nog rationeel ook. De agenten komen meer dan evenredig in aanraking met donkergekleurde delinquenten en de donkergekleurde mensen zijn meestal al meerdere keren op een zeer onrechtvaardige wijze behandeld door agenten.
Beide problemen (gebrekkige training en dit) hebben dezelfde oorzaak: de veel te grote financiële tweedeling (de economische segregatie leidt tot sloppenwijken. Ik ga hier slechts twee voorbeelden van hoe donkergekleurde Africanen terecht het gevoel hebben dat de politie hun vijand is, ook als ze niets verkeerd doen. Ik had natuurlijk vele honderden concrete voorbeelden kunnen geven als ik dat had gewild. De politie hoort juist je vriend te zijn zolang je niets verkeerd verkeerd doet.
[..]
Dat weten we, het gaat om de concentratie van die mensen in de sloppenwijken waardoor de politie bij criminaliteit veel meer dan evenredig in aanraking komt met donkergekleurde mensen met als gevolg dat de politie anders gaat kijken naar mensen die zo'n uiterlijk hebben (onwillekeurig!) en dat de donergekleurde mensen negatieve ervaringen opdoen zoals je in o.a. die twee filmpjes kan zien.quote:Op zondag 12 april 2015 22:19 schreef OMG het volgende:
[..]
Niet alle donkere mensen wonen in sloppewijken, hoor.
Je laat voor het gemak de 40% middle class maar weg? Een probleem is dat donkere mensen uit alle lagen veel meer kans maken om te worden aangehouden voor wat voor onzin reden dan ook. Dat je nu ineens een punt aanhaalt van criminaliteit in een achterstandswijk, daar kan ik weinig mee. Er zijn ook achterstandgebieden waar voornamelijk blanke mensen wonen en ook criminaliteit voor komt.quote:Op zondag 12 april 2015 22:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat weten we, het gaat om de concentratie van die mensen in de sloppenwijken waardoor de politie bij criminaliteit veel meer dan evenredig in aanraking komt met donkergekleurde mensen met als gevolg dat de politie anders gaat kijken naar mensen die zo'n uiterlijk hebben (onwillekeurig!) en dat de donergekleurde mensen negatieve ervaringen opdoen zoals je in o.a. die twee filmpjes kan zien.
Eigenlijk hetzelfde principe als met de NederMarokkanen. Allee heb je in de USA nog veel meer economische tweedeling en geen goed ruimtelijk ordeningsbeleid wat probeert de scherpe kantjes ervan af te halen (ook weer mede het gevolg van de grotere tweedeling). Dus zijn de krottenwijken daar veel groter, ernstiger verkrot en heb je daar veel meer krottenwijken. In essentie zijn bijna alle grote problemen van de USA te herleiden tot de grote tweedeling.
De rassen wonen nog steeds gescheiden.quote:Op zondag 12 april 2015 22:28 schreef Isegrim het volgende:
Vergeet ook niet dat de segregatie nog helemaal niet zo lang geleden is...
Die zijn er al redelijk veel.quote:Op zondag 12 april 2015 19:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vind het wat vergezocht om die relatie te leggen met dit specifieke incident maar ik zou maar wat graag zien dat er eens een goed onderzoek wordt verricht naar de gevolgen voor het brein van het voedsel. Inderdaad, als je in ogenschouw neemt hoe veel mensen eten, daar nog extremer dan hier (hier gaat ook van alles verkeerd op dat vlak), het kan in ieder geval niet positief inwerken op hun functioneren.
Toevallig ben ik zelf nogal fanatiek op dat vlak (ik weet best veel over voeding en ik eet heel erg gezond) maar aangezien het hier te offtopic is bewaar ik dat voor een andere keer.
Veel van die figuren krijgen bij misdragingen als straf een aangepast broodquote:Op maandag 13 april 2015 01:41 schreef eddehaas het volgende:
[..]
Die zijn er al redelijk veel.
Er is een onderzoek onder gevangenen (krijgen normaal gesproken redelijk slecht voedsel) hebben ze een bepaalde periode gezond voedsel gegeven en het resultaat was dat er significant minder agressie.
Ik laat niets weg, ik ging daar niet op in omdat ik met statistieken kan omgaan en het is in dit verband niet relevant. Het gaat er niet om hoeveel van de donkergekleurde inwoners van de USA in wat voor wijk woont, het gaat er om hoeveel procent van die inwoners van een slopppenwijk donkergekleurd is en dan ook nog eens criminele activiteiten pleegt, dan kom je op een veel hoger percentage dan 60% uit. Hoe meer mensen uit een groep het goed doet hoe beter maar de politie krijgt nu eenmaal te maken met een zeer sterke oververtegenwoordiging van mensen die een donkere huidskleur heeft in die wijken en dus krijgen ze een bepaald verwachtingspatroon waar tal van brave mensen met een donkere huidskleur het slachtoffer worden. Andersom reageren zij weer anders naar de politie-agenten toe, ook die politie-agenten die zich op een goede manier gedragen en op een respectvolle wijze met de burgers omgaan.quote:Op zondag 12 april 2015 22:52 schreef OMG het volgende:
[..]
Je laat voor het gemak de 40% middle class maar weg?
Een waarheid als een koe. In Nederland is de middenklasse ook wat uit elkaar getrokken (relatief meer arme en rijke mensen dan vroeger) maar in de USA is dit nog veel extremer. Je bent er arm of rijk, er bestaat bijna geen tussenweg meer. Hoe meer ongelijkheid hoe meer problemen, of dat het nu gaat om analfabetisme, levensverwachting, kindersterfte, pscyhiatrische aandoeningen, geluksbevingen of wat dan ook wat echt relevant is in een maatschappij.quote:Op zondag 12 april 2015 23:01 schreef Isegrim het volgende:
Voor zover de middle class nog bestaat in de VS...
Nogmaals, in "sloppenwijken" wonen niet alleen donkere mensen. In mindere wijken / buurten / dorpen / etc. waar voornamelijk blanke mensen wonen is evenveel criminaliteit te vinden. Door blanke mensen. Waarom is het "verwachtingspatroon" daar dan ineens anders?quote:Op maandag 13 april 2015 02:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik laat niets weg, ik ging daar niet op in omdat ik met statistieken kan omgaan en het is in dit verband niet relevant. Het gaat er niet om hoeveel van de donkergekleurde inwoners van de USA in wat voor wijk woont, het gaat er om hoeveel procent van die inwoners van een slopppenwijk donkergekleurd is en dan ook nog eens criminele activiteiten pleegt, dan kom je op een veel hoger percentage dan 60% uit. Hoe meer mensen uit een groep het goed doet hoe beter maar de politie krijgt nu eenmaal te maken met een zeer sterke oververtegenwoordiging van mensen die een donkere huidskleur heeft in die wijken en dus krijgen ze een bepaald verwachtingspatroon waar tal van brave mensen met een donkere huidskleur het slachtoffer worden. Andersom reageren zij weer anders naar de politie-agenten toe, ook die politie-agenten die zich op een goede manier gedragen en op een respectvolle wijze met de burgers omgaan.
Lijkt me dat het filmpje voor zich spreekt.quote:Op maandag 13 april 2015 03:48 schreef Physsic het volgende:
Ik had gelezen dat de agent zelfs had gelogen in het politierapport over dat hij nog had geprobeerd het slachtoffer te reanimeren, maar zie dat hier op de laatste pagina's nergens terugkomen.
Is ondertussen gebleken dat die informatie niet klopt?
Dat hij geen CPR doet. Maar ik bedoelde meer of dat wel in het politierapport wordt genoemd.quote:Op maandag 13 april 2015 04:59 schreef Hathor het volgende:
[..]
Lijkt me dat het filmpje voor zich spreekt.
Verhoudingen! Als 9 op 10 misdadigers met wie je in aanraking komt bepaalde kenmerken heeft...quote:Op maandag 13 april 2015 03:05 schreef OMG het volgende:
[..]
Nogmaals, in "sloppenwijken" wonen niet alleen donkere mensen. In mindere wijken / buurten / dorpen / etc. waar voornamelijk blanke mensen wonen is evenveel criminaliteit te vinden. Door blanke mensen. Waarom is het "verwachtingspatroon" daar dan ineens anders?
Ben je wel eens in Amerika geweest? Wat je zegt over geen middenklasse klopt niet bepaald. Verder ben ik het wel eens met je posts.quote:Op maandag 13 april 2015 02:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een waarheid als een koe. In Nederland is de middenklasse ook wat uit elkaar getrokken (relatief meer arme en rijke mensen dan vroeger) maar in de USA is dit nog veel extremer. Je bent er arm of rijk, er bestaat bijna geen tussenweg meer. Hoe meer ongelijkheid hoe meer problemen, of dat het nu gaat om analfabetisme, levensverwachting, kindersterfte, pscyhiatrische aandoeningen, geluksbevingen of wat dan ook wat echt relevant is in een maatschappij.
Op het voorlopige rapport stond dat het "unclear" is of er CPR is uitgevoerd.quote:Op maandag 13 april 2015 05:16 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat hij geen CPR doet. Maar ik bedoelde meer of dat wel in het politierapport wordt genoemd.
Waarom reageren agenten die 9 van de 10 keer met blanke mensen in aanraking komen wat betreft criminaliteit dan niet hetzelfde?quote:Op maandag 13 april 2015 07:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Verhoudingen! Als 9 op 10 misdadigers met wie je in aanraking komt bepaalde kenmerken heeft...
Ik chargeerde om het punt te maken dat veel mensen die in Nederland tot de middenklasse behoren daar ofwel arm ofwel rijk zijn.quote:Op maandag 13 april 2015 09:52 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ben je wel eens in Amerika geweest? Wat je zegt over geen middenklasse klopt niet bepaald. Verder ben ik het wel eens met je posts.
Dat filmpje is nog gecensureerd ook, ze hebben geprobeerd het "fuck your breath" weg te werken maar doordat ze het slordig deden kan je nog net "eath" horen en raden dat dat dat werd gezegd.quote:Op maandag 13 april 2015 17:17 schreef Physsic het volgende:
Nee, deze dan.
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)k-doodschieten.dhtml
Een gewonde hond is gevaarlijker. Vrij logisch dat ze eerst boeien. Ondanks dat alles in dat filmpje wel heel knullig gebeurd.quote:Op maandag 13 april 2015 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat filmpje is nog gecensureerd ook, ze hebben geprobeerd het "fuck your breath" weg te werken maar doordat ze het slordig deden kan je nog net "eath" horen en raden dat dat dat werd gezegd.
Wedden dat die agent die dat riep niet eens verantwoording hoeft af te leggen voor een rechter? Ik vind dat hem zo mogelijk nog meer te verwijten valt dan die prutser die naar zijn pistool grijpt terwijl hij geheel onnodig naar zijn taser wou grijpen. De combinatie van de cultuur om maar direct je taser te grijpen, terwijl het toch echt een zeer gevaarlijk wapen is (val, hartproblemen), en het feit dat iemand wordt ingezet die blijkbaar erg weinig routine heeft op dat moment leidt tot dit ongeluk. Wat is dat trouwens voor overspannen gedoe dat op het moment dat hij een kogel in zijn lijf kreeg dat ze hem direct proberen te boeien in plaats van dat ze eerst naar die wond kijken? Niet dat het in dit geval had uitgemaakt, als je zo snel dood bent dan gaat geen enkel ingrijpen verschil maken.
Een gewonde hond die niet dermate ernstig gewond is dat hij fysiek geïncapaciteerd is misschien, in dit geval was het duidelijk dat die man weinig verzet zou bieden op dat moment, dat was natuurlijk al duidelijk voordat die idioot schoot. Het slachtoffer stopte met rennen op het moment dat het duidelijk was dat er versterking kwam, die versterking kapte zijn vluchtroute af waardoor hij even stil kwam te stan. Het meisje wat achter hem aan rende wou hem op de grond werken, hij werkte mee en hij ging naar de grond (anders was hij wel blijven staan als hij niet had meegewerkt, dat meisjes heeft daar de spierkracht niet voor bij zo'n manquote:Op maandag 13 april 2015 19:24 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Een gewonde hond is gevaarlijker. Vrij logisch dat ze eerst boeien. Ondanks dat alles in dat filmpje wel heel knullig gebeurd.
Waarschijnlijk om dezelfde reden als de mensen in dit fimpje:quote:Op maandag 13 april 2015 14:44 schreef OMG het volgende:
[..]
Waarom reageren agenten die 9 van de 10 keer met blanke mensen in aanraking komen wat betreft criminaliteit dan niet hetzelfde?
Wat mooi aantoont dat racisme uiteindelijk maar een van de vele vormen van hokjesdenken is. No way dat al die mensen bewust racistisch zijn maar het hokjesdenken zorgt ervoor dat ze wel racistisch handelen.quote:Op maandag 13 april 2015 19:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Waarschijnlijk om dezelfde reden als de mensen in dit fimpje:
Alleen spelen "sloppenwijken" hier dan geen rol, en is het alleen de huidskleur van de persoon. Bram leek relaties te leggen tussen achterstandswijken waar voornamelijk donkere mensen wonen, de criminaliteit in die wijk, en hoe dit dan van invloed zou zijn op het handelen van een agent (en hun "verwachtingspatroon"). Terwijl er zat achterstandswijken met voornamelijk blanke mensen met evenveel criminaliteit zijn (en het "verwachtingspatroon" ineens anders is, terwijl als ze consistent zouden zijn ze iedereen in zo'n wijk als potentiële meth lab eigenaar zouden kunnen behandelen).quote:Op maandag 13 april 2015 19:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Waarschijnlijk om dezelfde reden als de mensen in dit fimpje:
Het proces is vergelijkbaar: in het filmpje zie je iemand een fiets stelen. Verwachting is dat een blanke dat niet doet, dus doet niemand is. Dat leidt er dus toe dat de pakkans van een blanke fietsendief lager is. Dus die criminaliteitscijfers zijn/blijven lager: de kans dat je gepakt wordt als blanke fietsendief is dus kleiner dan de kans dat je gepakt wordt als zwarte fietsendief.quote:Op maandag 13 april 2015 20:06 schreef OMG het volgende:
[..]
Alleen spelen "sloppenwijken" hier dan geen rol, en is het alleen de huidskleur van de persoon. Bram leek relaties te leggen tussen achterstandswijken waar voornamelijk donkere mensen wonen, de criminaliteit in die wijk, en hoe dit dan van invloed zou zijn op het handelen van een agent (en hun "verwachtingspatroon"). Terwijl er zat achterstandswijken met voornamelijk blanke mensen met evenveel criminaliteit zijn (en het "verwachtingspatroon" ineens anders is, terwijl als ze consistent zouden zijn ze iedereen in zo'n wijk als potentiële meth lab eigenaar zouden kunnen behandelen).
De economische situatie een rol, maar dat geldt voor alle bevolkingsgroepen, da's niet iets exclusiefs voor mensen met een donkere huidskleur. Waar armoede is, is criminaliteit, of dat nou om een donkere of blanke wijk gaat.
Het ging er niet om dat daar meer donkergekleurde mensen wonen maar dat onder de criminelen waar de politie mee in aanraking komt, meer dan evenredig in die wijken, de donkergekleurde mensen zeer sterk oververtegenwoordigd zijn. Als 9 op de 10 mensen met wie jij als agent op een 'negatieve manier' in aanraking komt een donkere kleur heeft dan ga jij automatisch bij donkergekleurde mensen kritischer kijken. Dat is hetzelfde fenomeen als dat supermarktmedewerkers mensen met bepaalde uiterlijke kenmerken meer in de gaten houden. Met racisme heeft het weinig te maken, het is een gevolg van hokjesdenken. Eigenlijk hetzelfde principe als dat de meeste mensen een beeld hebben van de stereotype nerd, de stereotype atleet of de stereotype blonde sexbom. Ik probeer duidelijk maken dat je niet zomaar kan concluderen dat er sprake van racisme omdat ze op uiterlijke kenmerken selecteren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit sprake is van racisme en dat het niet belangrijk is dat deze beroepsgroepen zich bewust worden van bepaalde negatieve consequenties voor brave burgers/klanten die anders behandeld worden omdat ze toevallig bepaalde uiterlijke kenmerken gemeenschappelijk hebben.quote:Op maandag 13 april 2015 20:06 schreef OMG het volgende:
[..]
Alleen spelen "sloppenwijken" hier dan geen rol, en is het alleen de huidskleur van de persoon. Bram leek relaties te leggen tussen achterstandswijken waar voornamelijk donkere mensen wonen, de criminaliteit in die wijk, en hoe dit dan van invloed zou zijn op het handelen van een agent (en hun "verwachtingspatroon").
Volgens die logica zou je dus verwachten dat blanke mensen op dezelfde manier worden behandeld door agenten die in een blanke achterstandswijk werken met evenveel criminaliteit en 9 van de 10 keer met een blanke persoon negatief in aanraking komt. Alleen gebeurt dat niet.quote:Op maandag 13 april 2015 20:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het ging er niet om dat daar meer donkergekleurde mensen wonen maar dat onder de criminelen waar de politie mee in aanraking komt, meer dan evenredig in die wijken, de donkergekleurde mensen zeer sterk oververtegenwoordigd zijn. Als 9 op de 10 mensen met wie jij als agent op een 'negatieve manier' in aanraking komt een donkere kleur heeft dan ga jij automatisch bij donkergekleurde mensen kritischer kijken.
Dus meteen al ideeën hebben over een bepaald persoon of bepaalde groep alleen om hun huidskleur heeft niks met racisme te maken? De uiterlijke kenmerken die je noemt zijn grotendeels te veranderen; je kunt je als nerd kleden, je kunt flink aan het sporten slaan en er atletisch uitzien, je kunt bepaalde kleding / makeup / whatever dragen als vrouw zijnde en er als sexbom uitzien, alleen hebben donkere mensen een donkere huidskleur. Iets waar ze niet echt heel erg aan kunnen veranderen.quote:Dat is hetzelfde fenomeen als dat supermarktmedewerkers mensen met bepaalde uiterlijke kenmerken meer in de gaten houden. Met racisme heeft het weinig te maken, het is een gevolg van hokjesdenken. Eigenlijk hetzelfde principe als dat de meeste mensen een beeld hebben van de stereotype nerd, de stereotype atleet of de stereotype blonde sexbom. Ik probeer duidelijk maken dat je niet zomaar kan concluderen dat er sprake van racisme omdat ze op uiterlijke kenmerken selecteren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit sprake is van racisme en dat het niet belangrijk is dat deze beroepsgroepen zich bewust worden van bepaalde negatieve consequenties voor brave burgers/klanten die anders behandeld worden omdat ze toevallig bepaalde uiterlijke kenmerken gemeenschappelijk hebben.
Er is een grotere relatie tussen economische achtergrond en criminaliteit, dan tussen ras enquote:Jouw stelling dat het SES-gekoppeld is heb ik hier ook al een paar keer ingenomen, je ontsnapt echter niet aan de constatering dat er een sterke koppeling is tussen de SES en bepaalde uiterlijke kenmerken en dat die koppeling sterker wordt naarmate je afdaalt in die SES (ook binnen de sloppenwijken zijn er gradaties). Een vergelijkbaar beeld met wat je in onze kansenwijken ziet met zwarte school en al, maar dan nog extremer en met veel grotere consequenties aangezien bijvoorbeeld de middelbare school die jij bezoekt afhangt van de wijk waar jij woont. In Nederland stopt het na de lage school met de ontoegankelijkheid, vanaf dan krijgt iedereen op papier gelijke kansen waarbij de kindjes uit de betere milieus wel een hogere kans hebben dat ze naar categoriaal gymnasium mogen, in de USA zit je vast in de arme buurt als je in een arme buurt opgroeit. Ik kan het nog wat concreter maken, op veel van die zware middelbare scholen (high school) in de USA wordt geen wiskunde, natuurkunde en scheikunde aangeboden op het eindniveau. Als je daar dus al een fatsoenelijke opleiding wil volgen aan een fatsoenlijke universiteit dan zal je moeten zien dat je een AP-examen kan afleggen wat ook weer niet altijd praktishc mogelijk is wegens een gebrek aan plaatsen (bezuinigingen) en zo kunnen we nog even verder gaan.
Dit soort extreme segregatie wat direct en indirect het gevolg is van de extreem grote economische ongelijkheid in de USA leidt uiteindelijk tot dit soort tragische incidenten waar wij het over hebben. Daar komt nog meer bijk kijken zoals het triggerhappy zijn en het slecht getraind zijn van agenten bij bepaalde korpsen maar ook dat is weer te herleiden tot de grote economische tweedeling (relatief lage belastingen voor de rijkere mensen, minder middelen voor de staat, meer criminaliteit wegens meer armoede, ...).
Ik probeerde hierboven om deze spaghettikluwen te ontwarren.
Inderaad. Ze hebben nu ook een telefoontjes vrijgegeven van achteraf waarin hij zegt "“I just shot somebody. Yeah, he’s OK.”quote:Op maandag 13 april 2015 20:05 schreef Physsic het volgende:
Ik vind dat vuile gelieg achteraf elke keer van die agenten bijna erger dan het schieten zelf.
Daaruit blijkt dat je echt te maken hebt met een persoon die psychisch totaal niet geschikt is voor die functie.
Wie weet hoe vaak ze nog meer datsoort verhalen verzinnen.
quote:In a different case, Slager is accused of using excessive force during an August 2014 traffic stop in North Charleston in a lawsuit filed April 10 by Julius Wilson. Wilson was stopped for driving with a broken taillight, the same offense Scott was pulled over for the day he died.
Wilson says Slager and two other officers pulled him from his vehicle, restrained him face-down on the pavement and Slager fired a stun gun into his back.
A spokesman for the North Charleston police department declined to comment.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |